LEO UNGER, God na Auschwitz een zanger apart J69 opruiming opruiming De Havenloods organiseert vierdaagse reis Parijs her en i der J Boeken verkopen Slaapliedje Kwestie Weinreb in Erasmusdorp DE HAVENLOODS DONDERDAG 31 JULI 1969 Leo Unger, musicus: Meer staat er niet in het telefoonboek. Een bescheiden aanduiding voor een man, die zich met recht zanger, gitarist, componistr&t tekstdichter kan noemen. En dan vergeet hij nog de instrumenten, waarop hij beter uit de voeten kan dan de ge middelde liefhebber: ukelele, kla rinet, bariton-sax en dwarsfluit. Componeren doet hij aan de piano. Veelzijdig dus, maar het houdt niet op bij muziek. De lerares Neder lands op het Arnhemse gymna sium legde al beslag op de duide lijk pornografische cartoons, die Leo Unger met puberale fantasie en onmiskenbaar grafisch ialent op kleine papiertjes in de klas liet circuleren. Het goede mens schrok er nog erger van dan van het vuur werk dat hij tijdens een van haar dodelijk vervelende lessen afstak. Het tekenen heeft hij tijdelijk ge staakt, omdat zijn gezin, vrouw en twee zoontjes, de tijd opeist, die resteert na optreden en compone ren. Maar plannen voor een strip zitten wel in zijn achterhoofd. Leo Unger heeft deze maand gezon gen in 't Roefje, het kleine, smoorhete keldertje onder de Heineken's Hoek in Rotterdam; miniem leefbaarheids-ac cent in een betonstad. Hij heeft er de muziek van de jeugd gezongen, soul en blues. Het is de muziek die hem van jongsaf aan het hart is gebakken. Hij leerde gitaar spelen door de on vergetelijke platen van Big Bil) Broonzy noot voor noot na te spelen; hij hield er de karakteristieke „thumb-forefinger stile" aan over. De eerste blues, die hij volledig be heerste was de „Lonesome house blues" van Blind Lemon Jefferson. „Een hele ouwe knakker uit de twinj- ger jaren", verduidelijkt hij grijnsla chend. Het zijn deze en andere „oude knakkers" geweest die hem via „Slaap kindje, slaap" voor de Franse televisie als professional gebracht hebben in de grote schare zangers, die elk land met een respectabel pira ten-radio-station tegenwoordig kent. Eerst als een van de velen; alweer een jongen met een gitaar. Al spoedig U kunt kiezen uit vele soorten haarlak, maar voor Uw haar wilt U toch beslist de beste soort hebben en gebruiken. Welnu, deze prima haarlak - merk Nina la Roche - bereid met nertsolie (daarom blijft Uw haar zijde-zacht en glan zend), staat van nu af voor U klaar. Een superkwaliteit nerts-olie haarlak, die niet plakt, het haar niet vet maakt en zó weer uit- geborsteld is, in grote bussen, nu voor nog géén een gulden zeventig. nertsolie-haarlak Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze spuitbussen Ni- na la Roche haarlak met nerts- olie, met een inhoud van 3 nor male blikken van 6 ounces, Elke vrijdagavond tot 9 uur open Duur vtn de opruiming 17 juli tor 7 augustus. CUn tel. of schrift, best GEREFORMEERDE GEMEENTE H.V.: Lin- kerrottekadehof 30, zo. 10 en 5 u. ds. P. Over- duin. VOLLE EVANGELIE SAMENKOMST, Lu- therkapel, Nozemanstr. 10b, Hoe praktisch een paar fau teuils zijn bij de tent, caravan, op het strand of in de tuin, hoeven we toch niemand te vertellen Koop nu nog voor U met va kantie gaat een of meer van die voordelige vouwfauteuils. solide uitvoering, met verend opgehangen loper, houten arm- leggers, geheel inklapbaar, nu voor een waar spotprijsje. vouw fauteuil geheel inklapbaar in ruit Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze solide vouwfau teuils met verend opgehangen loper, houten armleggers, ge heel inklapbaar, de loper in Elke vrijdagavond tot 9 uur open Duur ven de opruiming 17 juli tot 7 augustus. Gtin tel. of schrift, best. i. dienst ds. B. Westerduln. HET BAHAI GELOOF, openbare gespreks- avonden in het Nederlands, iedere do. 8 u, Henegouwerplein 6a, Iedere dinsdag 8 uur in het Engels, Schledamse Vest 118. IN DE ADVENTKERK, Abtsweg 16, Over- sohie, spreekt in een samenkomst voor be langstellenden de evangelist J. L. Leach uit Den Haag. hervormde VER., in Het Trefpunt, Boe zemsingel 180, zo. 10.30 u. prof. dr. A. A. v. een van de weinigen met een zeer ei gen geluid, met een goede beheersing van zijn instrument en met eigen in het Engels geschreven teksten. Zijn eerste single „It's no use" werd door Veronica prompt tot plaat van de week gebombardeerd. Hoewel ook zijn tweede single, „I keep on telling myself", de aandacht trekt, zit het er voorlopig niet in, dat Leo Unger de hit zal maken die hem bovenaan de top tien-lijst brengt en die hem een Ame rikaanse slee en een bungalow in het Gooi oplevert. Daarvoor is zijn mu ziek in zijn opvatting te intiem. Om de sfeer aan te geven: je zou het jazzy kamermuziek kunnen noe men, wars van de flauwekul, die moet worden opgevoerd om een angstig ge brek aan kunnen te camoufleren, wars ook van gladde commercialiteit. De fans zijn dan ook weinig in aan tal. Maar ze zijn er. Ze hebben deze maand verscheidene keren in 't Roef je gezeten, stil luisterend, hand 'in hand als ze vriend of vriendin hadden meegebracht, de hitte vergetend. En ze kijken hoopvol uit naar januari als Leo Unger opnieuw in het keldertje zal optreden. Hoewel hij de muziek „er altijd al tussen door deed", is Un ger eerst na vele omzwervingen in „het vak" terecht gekomen. Na zijn diensttijd (sportinstructeur) ging hij naar de Koninklijke Acade mie voor Beeldende Kunsten in Den Haag voor een opleiding tot tekenle raar. Het duurde twee jaar, want „dat was het niet". Omdat hij niet wist wat verder te gaan doen richtte hij zijn aandacht weer op de muziek. Hij stelde zich voor Nederlands te gaan zingen. „Het lukte niet. Het Nederlands leent zich niet voor het genre dat ik zing. En in plaats van dat gewoon te aanvaarden, maakte ik er een pro bleem van. Ik verkocht m'n gitaar om rond te gaan banjeren". „Toen dat zo'n beetje voorbij was, was het 1964 denk ik. Ik kon aan de kost komen met het verkopen van boeken. Het was afschuwelijk. Zo van: dag mevrouw, houdt u van le zen. Deur na deur. Ik kon ontzettend lange beschrijvingen geven van boe ken. die ik nog nooit had gelezen. Maar het hielp niet. Ik was er niet ge- schikt voor. Als iemand zei, dat het rot boeken waren, dan was ik het er mee eens. Wat wil je, Peyton Place en dat soort fraais verkocht ik. Enfin, ik hield er een gitaar aan over en dat was de bedoeling, want ik had onder tussen weer besloten de muziek in te gaan". H „Ik was nauwelijks aan m n nieuwe instrument gewend toen ik werd opge beld door een architect uit het Gooi, die besloten had het Loosdrecht s Jazzconcours te winnen, je weet wel, dat van Max van Praag. Of ik maar mee wilde doen in zijn Low down blues group 1965. Dat wilde ik en we wonnen. Maar de groep viel al gauw uit elkaar. Omdat we veel publiciteit hadden gekregen, werd ik hoe langer hoe meer gevraagd overal in het land op te treden. Ik deed een paar radio's en tv's, maar bleef nog steeds ama teur. Overdag verdiende ik m'n brood als ambtenaar op het ministerie van onderwijs. Nee, ik was er geen suc ces. Toen heb ik verleden jaar de knoop maar doorgehakt en ben ik muzikant geworden. In het jaar dat Leo Unger full-prof is, is hij een paar keer voor de ra_dio en de tv geweest in Nederland en één keer in Frankrijk. „Een vriendje van me, De Korver uit Rotterdam, had een kennis bij de ORTF, ene madame Mireille. Voor we die gevonden had den, waren we zes keer verdwaald in het immense gebouw van de Franse omroep, maar we vonden haar. Ik mocht in haar programma. Of ik ook maar een Nederlands liedje wilde zin gen. Ik haar aan het uitleggen, dat ik geen Nederlands zong, maar ik kon bij hoog en bij laag zweren, ik moest en zou een Nederlands liedje zingen. Toen kwam ik op het idee van Slaap, 'kindje, slaap. Dat zing ik 's avonds met de gitaar voor m'n zoontje. Ze was er kapot van. Ik moest het later voor de radio nog een keer doen". Het is geen hit geworden, maar het typeert Leo Unger als een zanger apart. JAN HEIN DE GROOT Openbare bijbelstudie, di. contact, tel. 324064. VOLLE EVANGELIE GEM.: gebouw zo. 10 u. spreker J. Rothuizen. VRIJE EVANGELISCHE GEM.: Jan van Loonslaan 10. 10 en 5 u. ds. Jac. Verboom. VRIJZINNIG HERVORMDEN: Groothan- delsgebouw, zo. 10.30 u. mevr. F. PoWe-Wit. DE REDDINGBOOT: wo. 19.30 u. in de Boe merang, Vondelweg 26. Dinsdag 10.30 - 11.30 u. spreekuur. NIEUW APOSTOLISCHE KERK, kerk G. v.d. Lindestraat 63 en Hiilevliet, diensten zo.. VOLLE EV AN GELIE BE. JEUGOKERK „DE OUDE KERK", samen komsten voor jongelui van 12-16 jaar iedere zo. in het wijkcentrum van de Oude Kerk, ingang Piet Heynstraat, aanvang 10 uur. Van 21 tot en met-24 augustus orga niseert De Havenloods voor zijn le zers een exclusieve vierdaagse reis naar Parijs. Exclusief niet alleen om dat wij er !n geslaagd zijn kamers te reserveren in het in Parijs zeer be kende Paris-Lyon-Palace Hotel maar tevens omdat wij alle maaltijden in dit le klas hotel zullen gebruiken en omdat deze reis bovendien van begin tot eind geheel verzorgd is. Met diver se rondritten zullen wij Parijs laten zien, krijgt u gelegenheid om te win kelen en bovendien zullen wij een tocht naar Versailles maken. Wilt u extra theaterbezoek, de reisleider weet er alles van en de touringcar is steeds ter beschikking. De prijs voor deze reis bedraagt f 189,50 per per soon (éénpersoonskamers f 15 toe slag), inclusief logies en alle maaltij den in het hotel, alle rondritten in Pa rijs, de middagtour naar Versailles, de koffietafels op heen- en terugweg en een groot afscheidsdiner in Breda. Het volledige programma luidt als volgt: 21 aug: Vertrek 8:30 uur vanaf de Westblaak met onze luxe touringcar via de nieuwe bruggen naar Vlissin- gen. Met de boot naar Breskens en vervolgens verder naar Sluis aan de Belgische grens, alwaar u in hotel „Hof van Brussel" een uitgebreide Zeeuwse koffietafel krijgt. Om 13.30 uur vertrek uit Sluis naar België en via Brussel en Roeselare naar Me nen aan de Franse grens. Hier wordt een theepauze gehouden. Vervolgens passeren wij de Franse grens, rijden naar Rijsel en nemen dan de fraaie autoroute Nr. 1 naar Parijs, alwaar ■wij om 18 uur in het hotel arriveren. 19 uur diner. 22 aug: Na het ontbijt om 10 uur met de luxe touringcar een tocht naar Montmartre, de Sacré Coeur en de be roemde Place du Tertre. Hier krijgt u ruin? een uur gelegenheid om op een van de vele terrasjes van dit unieke stukje Parijs te genieten, 1 uur lunch in het hotel. Om 14.30 uur toeren naar de Opéra, de Madeleine, Arc de Triomphe, Pa lais de Chaillot, de Eiffeltoren, Pan théon, Hotel des Invalides en Graf van Napoleon. Diner om 19 uur. Om 21.30 uur staat de touringcar weer ge reed en volgt een uitgebreide rondrit door verlicht Parijs. 23 aug.: Na het ontbijt om 10 uur weer toeren naar andere stadsdelen van Parijs met o.a. een rit langs de boekenstalletjes van de Seine en een bezoek aan de Notre Dame, 't Louvre en de Conciergerie. Tijdens deze rit krijgt u ruim een uur gelegenheid om te winkelen. 13 uur lunch. Na de lunch om 14.45 uur een tocht naar Versail les, dwars door het Bois de Boulogne. Er is gelegenheid het paleis van Ver sailles met zijn beroemde spiegelzaal te bezichtigen. Om 19 uur diner. Des avonds vrij en gelegenheid voor even tueel theaterbezoek. 23 aug.: Na het ontbijt om 10 uur verlaten we Parijs en gaan via auto route nr. 1 naar Kortrijk waar u om 13 uur een uitgebreide koffiemaaltijd krijgt aangeboden .De route is anders dan op de heenweg en gaat via Gent en Antwerpen naar Hotel Boshek in het Mastbos bij Breda waar een groot afscheidsdiner gegeven zal worden. Na het diner naar Rotterdam waar wij om ca. 22.30 uur zullen arriveren. KAARTVERKOOP Daar wij voor deze reis uiteraard slechts een beperkt aantal personen kunnen boeken is het raadzaam u tij dig voor deze reis te laten inschrij ven. Boekingen kunnen vanaf heden geschieden aan ons kantoor West- blaak 25, R'dam. De kaarten kunnen niet telefonisch worden besteld en moeten contant worden betaald. Vrijdagavond 1 augustus komt op verzoek van de Rotterdamse Boekver kopersbond de publicist en criticus Aad Nuis naar het Erasmusdorp op het Schouwburgplein te Rotterdam om daar, in het kader van de weke lijks terugkerende avonden, zijn visie te geven op „de Lof der Zotheid van de kwestie Weinreb". Oorspronkelijk zou Renate Rubin stein komen, maar zij moest het laten afweten omdat ze nog een stapel do cumentatiemateriaal over de zaak Weinreb moest doornemen. Zij raad de aan Aad Nuis naar Rotterdam te halen, omdat zij samen met hem het nawoord in het derde boek van Wein reb („Naspel") zal schrijven en hij minstens zoveel van de hele kwestie weet als zij. Aad Nuis (geboren in 1933) studeer de politieke en sociale wetenschappen en is thans aan de Leidse Universiteit verbonden als wetenschappelijk me dewerker voor de moderne Neder landse Letterkunde. Publicaties: Wis selend weer ('63), Wat is er gebeurd in Amsterdam? ('66), De Balenkraai ('67) en Twee schelven hooi ('68). Aad Nuis vindt het erg belangrijk om juist in Rotterdam over de kwestie Wein reb te kunnen spreken omdat zowel in deze stad, als in Vlaardingen vele te genstanders van Weinreb wonen. Daarbij zou de Rotterdamse politie ook niet helemaal schoon te wassen zijn inzake deze kwestie. Als tweede spreker op deze avond komt Thom Holterman (27 jaar) se cretaris van de Rotterdamse Raad voor Jeugd en Jongeren. Hij zal een zeer Rotterdams praatje houden over het Jeugdbeleid in de Maasstad, dat hij overigens beslist geen beleid wil noemen. De toegang tot de avond is gratis. Discussie met de sprekers mo gelijk. We zyn er ons allemaal van bewust, dat we zondag 26 juli een histori sche gebeurtenis hebben meegemaakt. Prof. P. J. Bouman heeft het ons die avond voor de t.v. uitgelegd, wat een historische gebeurtenis eigen lijk is: het is een bepaalde gebeurtenis, die door een lange ontwikkeling is voorbereid, en die zo'n grote invloed heeft, dat het leven en denken van alle mensen in een bepaalde cultuur en op de korte en vooral ook op de lange duur een belangrijke verandering door ondergaat. Het geweldige van deze tijd is, dat we tegenwoordig de ene historische gebeurtenis na de andere meemaken, zodat we telkens weer voor dras tische veranderingen in ons leven en denken komen te staan. Vorige week spraken we al over de atoombom op Hirosjima, die prof. Bouman, wat historische betekenis betreft, in één adem met de maanlanding noemde. In dit artikel zouden we de aan dacht willen vestigen op Auschwitz. Iemand heeft gezegd: „We zullen na Auschwitz nooit meer het zelfde over God denken dan daarvoor' Ik geloof, dat dit waar is. Vóór Auschwitz had den we in ons persoonlijk verdriet wel moeilijkheden met Gods voorzienig heid en Zijn goedheid, maar het ver trouwen in Zijn wereldbestuur was toch veel minder geschokt. Na Auschwitz is het wereldbestuur van God en voor ons veel meer een zaak van diepe aanvechting gewor den. We staan er veel kritischer .te genover. En daarom moeten we veel dieper en bewuster vertrouwen. We beseffen dieper dan vroeger, dat het inspirerende van Jezus juist dit is, dat Hij in de zwaarste aanvechting, die ooit iemand heeft meegemaakt. God volkomen heeft vertrouwd. We besef fen dieper dan ooit, welke een wonder het is, dat er nog steeds joden zijn, die na zoveel eeuwen gruwelen toch een onwankelbaar Godsvertrouwen bezitten. Wé denken aan het smeekge bed, opperrabijn Soetendorp on langs in „Denkbeeld" voor de TV liet horen: „Zie uit de hemel zie toch dat wij zijn geworden spot en smaad onder de volken. Wij worden als schapen naar de slachtbank gevoerd om vermoord, om gebracht, geslagen en gesmaad te worden. Maar ondanks dit alles: Uw naam hebben wij niet vergeten. Vergeet ons dan toch niet Heer God van Israël. Keer Uw brandende toorn. Verander het kwade besluit voor Uw volk". Schertsvertoning? O Naar aanleiding hiervan stelde de presentator, Jack van Belle, de kern vraag: „Is het gebed bij al die af schuwelijke dingen die we om ons heen zien, niet een schertsvertoning geworden?" Dr. Soetendorp antwoordde hierop: ,,U zegt, is het bidden niet een scherts? Is er niet een verschrikkelijk contrast tussen dat wat we allemaal in de wereld niet bereikt hebben en het gebed? We hebben verschrikkelijk veel niet bereikt. Maar is het bidden daarmee een scherts geworden? Ik geloof dat je heel duidelijk moet uit gaan van de gedachte, dat de gelovige gelooft dat God in een verbondenheid leeft met de mens. God heeft echter de mens een enorme kans gegeven en een enorme taak. Die kans heëft de mens niet goed gebruikt en daar staat hij met de stukken van wat hij niet goed gedaan heeft. Hij is geen mario net en God kan dus niet alleen maar op grond van een woord, plotseling aan een touwtje trekken en hem dan volkomen anders laten reageren. Eén van de mooiste beelden uit de rabbijn se geschriften vind ik de wijze waar op gesproken wordt over God in zijn, je zou haast zeggen, hulpeloosheid, waarin Hij zich door de mens in de steek gelaten voelt. U hebt dat ge hoord in het fragment, dat uit onze synagoge werd uitgezonden, waarin gezegd wordt: „Wij zijn als schapen naar de slachtbank gevoerd" en hoe waar is het. En dan volgt er op: „Toch hebben wij uw naam niet ver geten, vergeet ons niet' Dat is: Wij blijven voor jou op wacht staan, wij blijven met jou streven naar die bete re wereld die er één keer wel komt. Ik zou graag in rekening willen bren gen, wat er allemaal dan toch in sa menwerking van God en mensen lang zamerhand wél tot stand gebracht is. Wat aan schoonheid...." Hr. Kief (vrijdenker) Ook Ausch witz? Soetendorp: Ja, ook Auschwitz on danks het verschrikkelijke falen van de mens in Auschwitz. En hoezeer heeft de mens daar gefaald. Signaal Kief: Welke zin heeft dat dan? Soetendorp: Bedoelt u welke zin het falen heeft? Kief: Nee, welke zin Auschwitz heeft. Soetendorp: Niemand zal ooit zeg gen, dat Auschwitz enige zin heeft. Niemand zal het ooit anders willen zien, dan als een verschrikkelijk sig naal van het falen van de mens op de allerergste manier. Kief: En niet het falen van God? Soetendorp: En niet het falen van God. Die de mens in staat gesteld heeft om heel andere dingen te doen. Om moerassen te veranderen in vruchtbaar land, om ziekten te gene zen, om een wereld op te bouwen. En Die in de steek gelaten werd, omdat steeds weer opnieuw en ik laat hier in het midden onder welke invloeden allemaal de mens gemaakt is tot die machteloze marionet, die alleen maar wachten kon tot de vervulling kwam. En de machtige marionet- tenpolitiek is het, die voor een belang rijk gedeelte het falen in Auschwitz heeft mogelijk gemaakt. Maar waar om stelt u alleen Auschwitz? Waarom stelt u tegenover Auschwitz niét de mensen, die daar tegen geageerd heb ben en die zoals u er zelf één bent met hun leven ingestaan hebben om mensen niet door de hel van Auschwitz te laten gaan. U denkt dat God alleen maar Auschwitz veroor zaakt en dat hij niet u heeft laten hel pen? Kief: Ja, dat denk ik. Soetendorp: Wel, dan zou ik alleen maar willen vragen of u de „Certifi cate of Origin", zoals wij het bij goe deren noemen, dat is de label van de afkomst van uw eigen motieven, zou willen accepteren. Dat wat u noemt, „alleen maar het streven van uw ge weten", dat bij u werkt en dat bij an deren niet werkt, dat noem ik het feit, dat God het u heeft laten doen. Daar om bid ik. Inderdaad, na Auschwitz kan je over deze dingen nog minder discus siëren dan vroeger. Je kunt alleen nog maar diep uit je hart je aanvech ting en van je vertrouwen in God en in het gebed getuigen. DR. K. J. KRAAN P.S. Naar aanleiding van deze uitzending en wat ik daarover al een keer schreef, heb ik een aantal brie ven van lezers, o.a. de heer R., mevr. V.-A., mevr. H.-de R. te Rotterdam gekregen, die ik met aandacht heb ge lezen en waarvoor ik hen hartelijk dank. Ik neem hier een gedeelte over van wat de heer H. opmerkt: „Aan de priesters werd in de con centratiekampen over het algemeen nog toegestaan de mis te lezen, wat zo'n ontzaglijke steun is. Er was ech ter een priester die z- gehaat was, dat hem als zwaarste straf niet werd toegestaan dit te doen. En waar vond hij de kracht om zonder deze steun standvastig te blijven? Zoals hij zelf zei, door de machtig mooie en de krachtgevende gebeden tot God, met volle aandacht, eerbied en heilige overtuiging voor zichzelf te bidden. Daardoor heeft hij de bovennatuurlij ke kracht gekregen, de vreselijkste ellende te doorstaan „Bidden is het cement dat het gehe le gebouw van ons geestelijk, zedelijk en maatschappelijk leven tegen ineen storten beschermt. Zonder gebed, to taal verval op elk gebied. In de laat ste wereldoorlog was er een ontzag lijk huwelijks-conflict, in verband met het kinderstelsel en hoe aan de nodige kleertjes te komen. De kerk was er ook in betrokken, omdat vandaar hulp was beloofd en niet meer gegeven kon worden, omdat op dat moment zelfs aan de fronten geen verbandstof meer was. Er werd vertwijfeld uitgeroe pen: „God komt het niet op tafel brengen!!" Daar tegenover stond het gebed en het vertrouwen in Gods ze kere hulp. En God kwam! Op heel wonderlijke wijze kwam er dubbele hulp. Zelfs een geheel nieuw en com pleet pakket werd op de trap gescho ven en van wie? „Bid tot Mijn Hemel se Vader en Hij zal het u geven, maar doet eerst de wil van Mijn Hemelse Vader! I" Maar het lijden, verdriet en tegen slag moeten wij aanvaarden, om te tonen dat wij voor God ook iets willen verduren en om onze zonden uit te boeten. Na het lijden zullen wij sa men met Hem verrijzen uit moeilijk heden, uit angst en de dood". Naar aanleiding van deze bijdrage van de heer H. een enkele kantteke ning. Over het uitboeten van onze zon den in lijden en verdriet denk ik wat anders dan de heer H. Ik ga graag uit van psalm 103: „Hij doet ons niet naar onze zonden en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden, maar zo hoog de hemel is boven de aarde, zo machtig is zijn goedertierenheid over wie Hem vrezen (eerbiedingen). Zo ver het oosten is van het westen, zo ver doet Hij onze overtredingen van ons". Het verhaal van de heer H. over een wonderlijke gebedsverhoring is zeker bemoedigend. Maar het grote wonder na Auschwitz is, dat er men sen blijven danken en vertrouwen, ook als in hun leven zo'n wonderlijke gebedsverhoring lijkt uit te blijven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1969 | | pagina 11