,,Als je naar beneden keek, zag je 'n heleboel kale glimmende schedels" VOORSORTEREN WILLEM ELSENDOORN VOOR T EERST IN DE SCHOUWBURG: ER IS WEER MALAGA Oorlogsnabestaanden uit Canada in ons land TENTOON-as STELLINGEN CABAHElVff Speciale envelop op dag van postzegel DE HAVENLOODS DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1969 Voor hen die het toneel niet kennen. Voor hen die nog nooit naar de schouwburg zijn geweest. Voor hen die soms smalend en minachtend spreken over de artistieke waarde van het toneel, en die dan ook geen begrip hebben vpn de heer lijke uren die het vele mensen schonk. Ja, tot hen richt ik mij. En ik doe dit graag, want het geeft mij de gelegenheid u te vertellen hoe lief mij het toneel is en waarom. Ik ga beginnen met de jaren die achter mij liggen, de jaren van mijn jeugd. Toen het mij duidelijk werd wat het toneel betekende voor mij en voor de uitgaande elite. De jeugd van tegenwoordig is op standig en is zoekende naar betere tij den, naar vernieuwing en naar waar heid. Maar dat is niets nieuws, dat de den wij ook in onze jonge jaren. Maar onze ontevredenheid kreeg een grote stimulans, (de mijne tenminste) dat was het toneel. Ik was bevoorrecht, er kwam een goede vriend in mijn leven, Willem Elsendoorn. Met hem ging ik naar de schouwburg, voor het eerst. Hij had het toneel al eerder ontdekt en hij vertelde mij er van, en sleepte mij mee. Hij was zestien jaar toen hij voor het eerst in de schouwburg kwam en hij bofte, want er ging die avond een wereldberoemd stuk. Maar... ik zal het hem u zelf laten vertellen-, met zijn eigen woorden en I op zijn eigen manier. Museum i ,,Ja joh, ik had op het kantoor een i boffie van één gulden vijftig, en die hoefde ik thuis niet af te geven. Ik i moest maar eens uitgaan, zei m'n va- j der. Ik dacht: zie zo, nou een avond i uit. Éen beetje düür uit, dacht ik. Ik ga eens een keer naar de stads schouwburg. Nou, die duurte viel nog al: mee. Ik hield nog geld over. 't Was wel deftig toen ik zo door die glazen deuren naar binnen keek. Een fontein in de hal, en drie portiers in uniform. Jonge, jonge, wat een schouwburg! Nou, daar kunnen ze met die houten I tent van de kermis wel mee op 't dak gaan zitten. Maar... dit was dan ook 't echte, geen larie, maar prima vak- werk, en geen poespas van Jan kope- re tuitje, of Henri de Lakardère, hij is niet dood, hij leeft. 't Leek soms wel of je in een mu seum was. Ik was eigenlijk een beetje verlègen om er zo maar naar binnen te gaan. 't Was koud buiten en 't mist te, echt novemberweertje. Ik stond te rillenvoor die grote kast, maar ik dacht; Wat kan me gebeuren? Met I groot/ lef stapte ik de schouwburg in. j Ik d^cht, ziezo... wegjagen zullen ze me niet. Ik voélde me een hele Piet want... ebC. 't was niet gering om zo maar •aat verlichte portaal binnen te stap pen, maar... er stond nog een rijtje mensen en daar sloot ik me bij aan. Bij mij thuis hadden ze me altijd t verteld dat de schouwburg alleen voor tde rijkdom was, en piet voor een jon- gen met een pet die amper de dertig 5 nu... beduidend goedkoper Nu heeft U er toch echt een nodig, zo'n behaaglijke brus hed damespyjama, waarmee U de koudste nachten in herfst en winter gemakkelijk door komt. Brushed damespyjama's, heer lijk warme pyjama's die boven dien bijzonder gemakkelijk in het onderhoud zijn. Deze luxe pyjama's koopt U nu, met een keus uit diverse modellen, door elkaar voor nog géén acht gulden. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver* kopen wij deze prachtige brus hed nylon damespyjama's in diverse vlotte modellen en fraaie kleuren, in de maten 36 t/m 50, door elkaar per stuk centen voor de galerij bij elkaar kon scharrelen. Maar, vooruit, ik kocht mijn plaats en ik mocht naar boven, de trappen op. 't Was me een hoogte hoor... bar hoog... tot onder de hane- balken. En. toch was 't fijn om op de galerij te zitten; wij waren een stuk dichter bij onze lieve heer dan de rijke bra nies die daar voor duur geld beneden zaten. En nou begreep ik ook waarom sommige mensen de galerij de enge lenbak noemden. Een fijne plaats; je kon er zo lekker over de reling han gen en alles zien. Er hing een lamp in het midden van het plafond zo groot als 'n kerktoren. Van geslepen glas met kleureffect. Stel je toch eens voor dat zo'n ding naar beneden kukelt. Nou ja, dat is onzin natuurlijk. Reken maar dat ze zo'n gevaarte stevig vast solderen. Beneden was alles goed geregeld. Meisjes met kanten mutsjes op liepen er rond om de plaatsen aan te wijzen, alles heel rustig en bedaard. Weer an dere meisjes verkochten program ma's, maar daar kwamen ze niet mee op de galerij. Veel te hoog natuurlijk. Ik vond dat wel jammer, want dan had ik eens kunnen kijken welk stuk of er eigenlijk gespeeld werd, en om mou weer al die trappen op en af te rennen daar had ik ook geen zin in. Ik was blij dat ik zat. Dure naam Het toneelgezelschap dat in die gro te, oude schouwburg zou spelen, had een mooie naam, een dure naam: De Koninklijke vereniging: Het Neder lands toneel. En dat mocht, want toen Koning Willem III nog leefde, had deze vorst, die een echte toneel minnaar was, zijn naam aan het ge- zelschapieschonken. Beneden was het deftig, half duiste re gangen en bred^marm^ren trap pen. Ik was in de pauze even naar be neden geslopen. Aan de muren hingen oude schilderijen, portretten van de grote spelers van vroeger. Ik begreep nu ook waarom de zogenaamde kleine man zich hier onwennig voelde en lie ver naar een tingeltangel ging. Ze durfden gewoonweg niet. Gelukkig had ik daar maling aan gehad. Ik zat hier fijn; als je naar beneden keek dan zag je een heleboel kale glimmende schedels. Allemaal def tig... bedaard... beschaafd en saai. Ze spraken zachtjes met elkaar en hard op lachen was er ook niet bij. Ze wa ren gekomen om kunst te genieten, en dat was geen flauwekul, daar moést je ernstig bij blijven, en je goeie don kere pak voor aantrekken, en mama kon zich nu meteen in haar nieuwste toiletje laten zien. Allemaal mensen van stand, degelijk en voornaam, en tevreden. Nou, tevreden was ik ook hoor. Poffertjeskraam Ineens hoorde ik een slag op een gong en werd het donker. Het voor doek ging open en het spel begon. Een groot en diep toneel, en in de uiterste hoek van dat toneel weer een klein to- neel. Het was eigenlijk meer een po dium dat met bonte decoraties ver sierd was. Aan de andere kant van het toneél waren tentjes geplaatst, met tulen gor dijntjes aan de kanten, 't Had iets weg van een poffertjeskraam, of van een chambre séparé in van die stieke me hoekjes, die je wel eens ziet in kleine cafeetjes aan de haven. Het krioelde van mensen op het toneel. Jonge meisjes met brede bontgekleur de plooirokken strakke keurslijfjes die voor de inkijk zorgden, en ze droe gen ldnge onderbroeken waarvan ze de Vlaamse kantjes lieten zien. Er waren jonge opscheppers met witte jakken, rode hoofddoeken en zil veren gespen op hun schoenen. Daar tussen door ridders met degens en lak- laarzen. Op hun hoofd droegen ze en pruik met een staartje en een ge kleurd lintje eraan. Ze dronken wijn uit tinnen bekers die leeg waren, maar dat hoorde bij het spel. Dat kon trouwens alleen ma&r vanaf de gale rij gezien worden. Maar ik had wel in de gaten dat ik voor mijn dertig cent heèl wat te zien kreeg. Kokkerd En toen kwam er een hele dikke man op dat kleine toneeltje. Hij had een neus als een rijpe aardbei en aan zijn kin hing een sik. Hij klopte met een stok op de vloer om aandacht te trekken. En toen het stil geworden was begon hij het volk toe te spreken. Hij zei zoiets van: ,,Ik heet u wel kom en vraag beleefd uw attentie en ik zal u maar verder kwam hij niet, omdat er ineens een soort ridder op een stoel was gesprongen, die keek vuil naar die dikke en zei: „Verdwijn of ik steek je door je dikke pens". Ja, hij had een degen in zijn hand. Het was een vreemd persoon die ridder. Laarzen met sporen, van die hoge tot aan zijn liezen. En een neus, mensen. Een neus! Nou, zo'n kokkerd had ik van m'n leven nog niet gezien. Hij zwaaide met zijn degen naar die Jan Lemaire dikke met een kalmte om bang van te worden. En die dikke kneep 'm, ja al was je 't zelf, pis je zo ontvangen wordt. Hij had niks geen trek in een degenstoot- je, hij deed 't haast in z'n broek van angst, hij stotterde nog een beetje en smeerde 'm als de bliksem. Maar toen had je de poppen aan 't dansen, want die anderen namen dat niet. Die begonnen te jennen en „Boeh" te roepen en die neus wou er maar op inhakken. Er was een knappe jonge snuiter bij, een echte mooie jonge ridder en die nam het op voor de hele bubs. Dat was nou wat je noemt een ridder zon der vrees of blaam. Een jonge Don Quichot zal ik maar zeggen. Hij liep naar die neus toe, en gaf hem met zijn handschoen een klap midden in zijn facie. En daar begon het hoor. Die jongen ging met die neus op de vuist, of beter gezegd op de degen. Knokken dat ze deden! Nou, mensen de stukken vlogen eraf. Ja, 't was zonde van die jongen, hoor, want dat was nou echt éen knulletje met lef, met z'n kanten manchetdes en z'n priksabeltje. Maar voor die neus was 't geen partij. Die speelde met 'm als de poes met een muis. En toen hij er genoeg van had stak hij zijn degen met een flinke afweerbeweging pre ses in de buik varj dat knulletje Einde van het eerste bedrijf. Het voordoek ging dicht en in de zaal kwam er weer licht. Alle bezoekers applaudisseerden, vooral de theater liefhebbers die beneden zaten. Nou, ik deed daar graag aan mee, want ik vond het prachtig wat ik gezien had. Eet was echt een mooi stuk. Topper Die man met die grote neus heette: Cyrano de Bergerac. En zo heette het stuk ook; 't was naar hem genoemd. Nou, dat eerbewijs kwam hem toe hpor, want 't was wat je noemt een topper. En mooie namen dat ze alle maal hadden! Roxane en Markies de Saint Emilion, en Baron van Casco g- ne, en nog veel meer. Die Cyrano die kon er wat van, dat zag ik direct toen het volgende bedrijf begon. Daar za ten wel vijftien of twintig musketiers om hem heen, en die waren hem-aan 't pesten, maar hij trok er zich geen steek van aan en begon te declame ren: „Wij zijn de cadetten van het oude Cascogne, van Carbon tot Castel Ja- loux. Met pluimen bedekken we onze JAN LEMAIRE, 85 jaar, 60 jaar acteur, nestor der Nederlandse to neelspelers, een man die zijn kunst in dienst stelde van zijn socialis tisch ideaal, is nog altijd actief om meer mensen voor het toneel te winnen. Vanuit zijn visiedat het toneel het leven van de mensen we zenlijk kan verrijken, praat hij over zijn vak, Zijn werk dat zijn hartstocht is. Velen zullen zich Jan Lemaire herinneren in rollen in ,,De Jor- daan" en ,,De Jantjes", vooroor logse produkties, waarvoor de mensen vanuit de uithoeken van het land naar Amsterdam kwa men. Maar ook in het na-oorlogse toneel heeft Lemaire zijn partij meegeblazen. „Suiker" van Hugo Claus, geschreven vanuit eenzelfde sociale bewogenheid, die Lemaire kenmerkt, is van het moderne re pertoire zijn lievelingsstuk. Maar ongetwijfeld is Herman Heijermans de auteur, die hem het meest na aan het hart ligt. Hij ge tuigt ervan in een serie van drie artikelen, waarvan wij deze week het eerste afdrukken. tegen bloedarmoede, eetlust opwekkend, versterkend, staafhoudend ihd. fles 4.75 WIJNHANDEL „De Beurs van Schiedam" Schieweg 116 - Rotterdam Tel. 24.29.71 - 24.25.52 Bezoek onze unieke wijnkelder. Van 10 tot 18 september komt een groep van 150 oorlogsnabestaanden uit Canada naar Nederland om hier de graven van hun in de tweede we reldoorlog gesneuvelde familieleden te bezoeken. Zij arriveren met een chartervlieg tuig op Schiphol 10 september om 9.50 uur en zijn tijdens hun verblijf in Nederland de gasten van het Ne derlands Oorlogsgraven Comité het zogenaamde „Klaprooscomité", om dat deze organisatie dergelijke bezoe ken van nabestaanden bekostigt uit de opbrengst van de jaarlijkse „klap roosscollecte". SPECIALE AANBIEDING •HARDBOARD 19 150 X 50 p. plaat X«Xfc •WANDPLATEN wak-essen-rosewood 244 x 122 PARANA-PINE 0.79 tronje, cadetten van het oude Cascog ne, ze worden het vechten nooit moe". Op je neus, zei er een, die vlak bij hem zat, en hij nam een teug uit zijn lege beker. En die Hubert Laroche, zo heette die acteur, die begon alweer aan zijn degen te morrelen. Ja, daar was hij erg vlot mee. Maar toen be gonnen ze 'm allemaal te sarren, en voor rotneus uit te schelden. Ik dacht bij mezelf: dat wordt een link spellet je, dat draait nog uit op een bloedbad, maar hoe dan ook, ik blijf kijken". Schaamte Ik heb bij het begin van dit praatje over het toneel met opzet de taal en de reacties van deze jonge man ge bruikt. Hij zag voor het eerst een ech te en goed voorbereide toneelvoorstel ling, en hij werd er hevig door gegre pen. De hele sfeer van de schouw burg, de romantiek en de schoonheid van de taal; het gebeuren had een onuitwisbare indruk bij hem achter gelaten. Maar het was merkwaardig, hij schaamde zich daarvoor .Toneelspe len, zei men in die tijd, dat was goed voor een liefhebberij-vereniging, een leuke avond met bal na. Maar voor je vak! Hè, kom nou, dan kun je alles wel een vak gaan noemen! Zo dacht en sprak de nette kleinburger bij het begin van deze eeuw. In ben nieuwsgierig - blauw. Luxor. Het vervolg pp de gele versie van het nieuwsgierig verhaal. Lena die nu alles wil weten trekt weer intervie wend door Zweden. Daarmee is deze film meer geworden tot 'n documen taire over het onbehagen in de Zweed se welvaartsstaat dan tot een les in wöt Lena dan ook mag willen weten. Slechts weinigen zullen deze wat rom melig opgezette film kunnen waarde- Het is bijzonder in de levens- schiedenis van markante vrouwen te verfilmen. De laatste in de rij is voor lopig Isadora Duncan, een danseres uit de beginjaren van .deze eeuw. Een geweldig mens; non-conformistisch, genietend van het leven en de liefde. Karei Reisz heeft haar leven zeer in telligent gefilmd. Hij maakte een pu blieksfilm met zoveel kwaliteiten, dat hij ruim boven het gemiddelde van dit soort films komt Hij is gesteund door Vanessa Redgrave, die de hoofdrol speelt. Wat die vrouw als actrice niet kan, past in een vingerhoed. Om haar is een bezoek aan „Isadora" alleen al meer dan de moeite waard. Criterion. Naast alle? zwaarwichtigheid over sex in de „verantwoorde" uiteenzet tingen en na alle hypocrisie over sex in negen van de tien blote films is „Villa voor vrije liefde" een verade ming, hoewel een licht moralistische ontknoping ten slotte niet ontbreekt. Maar alla, voor de rest kan je wel la- chen en Cathérine Spaak is erg mooi. Lumière. De musical Sweet Charity is nu ook verfilmd. Sterren als Shirley. MacLai- ne en Sammy Davis jr. spelen er de hoofdrol in. Het is een typisch Ameri kaanse showfilm. Knap vakwerk, hoe wel de kleuren niet zo mooi zijn. Hoogtepunten zijn de scènes waarin het liedje Big Spender wordtgezon gen en het optreden van Sammy Da- vis als Big Daddy. Jammer is dat het allemaal een beetje te lang duurt en vooral aan de slo^cène geen eind schijnt te komer Voor de pauze wordt „Sky over Hand" vertoond van John Fernhout. Arena, 2 en 8 uur. AGfiNDA BIOSCOPEN BOTTERDAM Arena: Sweet Charity, al: Calypso: Secret Ceremony, 18; Centraal: Afgrond der erotiek, 18: Cineac NRC: Jungle book, al. De ontrou we vrouw, 18; Cineac AD: Commando's, 18; Cinerama: The longest day, 14: Colosseum: Zoek een plaats om te sterven, 14: Corso: Funny Girl, al.; Grand: The sound of music, al; Harmonie: Vuil spel, 18; Kriterion: Isado ra, 14, Lumlere: Villa voor vrije liefde, 18; Luxor: Het amoureuze dagboek van Cathari- .a-Jee Bex: Samson tegen Hercules, 14; Studio '62: Het Circus, al: Thalia: Wie 't laatst lacht, al; Victoria: Thunderball, J4. NACHTVOORSTELLINGEN Arena: The command; Calypso: Spel in de Frankenstein schiep een vrouw; 't Venster: Vivrepour vlvre; Victoria: Ik een minnaar. >tte wereld van Laurel en Hardy; Passage: e club van zessen kaar; Prinses: Vier rak ers in een oude jeep; Rex: Sjors, Sjimmie i de gorilla; Victoria: Robour de verove- Nu de herfst weer voor de deur staat, houden wij op onze par terre een voordelige verkoop kindermaillots, die Uw doch tertje in de komende maanden beslist niet kan missen. Kindermaillots van het heer lijk warme mousse nylon dat niet alleen prettig draagt, maar bovendien zo praktisch in de was is. Maillots in een sportief ribbreisel en vele leuke kleu- nu voor prijzen om er k te ko en Nijmegen, waar zij bij Nederland se families zullen logeren. De 11e september is gereserveerd voor het bezoeken van de graven. Deze bevinden zich niet alleen op de grote Canadese begraafplaatsen van Groesbeek en Holten, maar ook in Bergen op Zoom, Eindhoven, Neder- weert, Hoek van Holland, Zuilichem, Oosterbeek, Uden, Nijemirdum (Fr.), Gorsel, Olst (Ov.), Workum, Olde- broek, Schiermonnikoog en Westdon- geradeel. Bovendien zijn er nabe staanden, die geallieerde graven in het buitenland bezoeken, zoals te Adegem (België) en de geallieerde oorlogskerkhoven van Reichswald en Rheinberg, vlak over de Duitse grens bij Nijmegen. Zowel op de Canadese begraaf plaats te Holten als op die te Groes beek wordt een officiële herdenkings dienst gehouden. In Groesbeek vindt deze plaats op 12 september om 16.00 uur en in Holten op de lfie, aanvan gend om 15.00 uur. Verder staan er verscheidene toch ten door Nederland en bezoeken aan bezienswaardigheden op het program ma. Tijdens één van deze excursies op 15 september wordt het gezel schap ontvangen door de Canadese ambassadeur in Nederland te Wasse naar. De oudste deelneemster aan deze pelgrimage naar de oorlogsgraven is de 81-jarige Mrs. M. Froud uit Toron to, wier zoon in Gorsel werd begra ven. Op 18 september vertrekken de na bestaanden weer met een charter vliegtuig vanaf Schiphol naar Mon treal. - i—jw t«u jaar Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze sportieve ribge- breide kindermaillots van een warme kwaliteit mousse nylon, in vele kleuren w.o. beige, bleu, rood, marine, wit, enz. en in de schoenmaten 22 t/m 39 (3-12 jaar), voor prijzen die werkelijk een buitenkansje zijn. Elke vrijdagavond tot 9 uur open Ook matndtgmorgen open GMn tot, of Khrift best Moderne kunst uit eigen bezit Boymans; draagbare objecten vijf edelsmeden Boymans; George Ric key, sculpturen - Boymans; Asmat, een koppensnellerscultuur en Pracht en praal bij de Papoea's en Hindoeïstische en Boeddhistische sculpturen en kunst uit Afrika. Ocea- nië en Amerika - Museum Land- en Volkenkunde; Ontmoet Erasmus Schouwburgplein; Willem Westbroek, schilderijen - Doelen; Luuk Scholten, lino's Galerie De Graaf, Schiedam. Robert Terwindt, schilderijen en teke ningen en Geestjan van Oostende, gra fiek - Kunstzaal Zuid; Arthur Secun- da, grafiek en collages - 't Venster. 't Winkeltje is weer open, Tom Manders is terug van vakantie... en we zijn een gloednieuw cabaret rijker in Rotterdam. Louis Lemaire en de zijnen van In de Twijfelaar openen vanavond hun cabaret aan de Mau- ritsstraat 111. Wethouder Reehorst himself zal op het plechtige moment aanwezig zijn om de opening hoogst persoonlijk te verrichten. Muziek! Fanfare! Champagne! En een nieuw programma. Rotterdam is benieuwd. Met kenmerkend enthousiasme en grote inzet hebben Ansje van Bran denberg en haar vaste gaste voor tien maanden, Sacha Denisant, 't Winkel tje geopend met een reeks feestelijke, nieuwe liedjes, die ongetwijfeld beant woorden aan de verwachtingen van de grote klantenkring van de bar- chantant. Sacha zingt vooral liedjes van Ste ven Membrecht, die Amsterdam nog al eens tot onderwerp van zijn poëti sche visie neemt. Aardige liedjes, maar weinig opzienbarend. Ansje komt met een eigen liedje over ons dagelijks brood, vol aardige woordspelingen, dat het wel eens goed zou kunnen gaan doen. Evenals trou wens de liedjes uit het programma van vorig jaar. waarvan de beste op een langspeelplaat verschijnen, die deze maand wordt opgenomen. Ansje ontvangt haar gasten weer. Voor velen een vast punt op hun we kelijkse of maandelijke uitgaansagen da; kaarsjes aan, met uw welnemen. Volkszangweekend in Den Alerdinck Op 4 en 5 oktober zal op het vor mingscentrum Den Alerdinck te Laag-Zuthem (bij Zwolle) een volks zang-weekend worden gehouden in sa menwerking met de Nederlandse Ver eniging voor de Volkszang. De bekende mevrouw Marie-Cécile Moerdijk, directeur van de Neder landse Vereniging voor de Volkszang en door radio, televisie en zangfesti vals tot ver buiten onze grenzen be kend om haar vertolking van de volkszang, zal op dit weekend een in troductie geven in de volkszang. Met piano-begeleiding van haar broer Carlos Moerdijk zal er onder leiding van mevrouw Moerdijk op dit weekend veel gezongen worden, voor al ook uit het pas verschenen nieuwe Nederlandse volkszang-liedboek „Simsalabim". Ingegaan zal worden op de vraag wat een volkslied wil zijn, Nederlandse volksliederen van vroeger en nu zullen worden gezongen en in een onderdeel „wereldreis per volkslied" komen een aantal buiten landse voorbeelden van volkszang aan de orde. Op zondagmiddag vermeldt het pro gramma een „volksliederen-cocktail" met grammofoonplaten, liedzang en bespreking (o.a. de invloed van klas sieke muziek op het volkslied) van balladen, liedjes van kust en liefde, humoristische volkszangen, liederen uit Nederland, West-Europa, de Balti- sche landen, Afrika, Zuid-Amerika, Arabië en Scandinavië. Voor opgave en inlichtingen kan men zich richten tot de administratie van Den Aler dinck, post Laag-Zuthem (Ov.), tel. 05290-284. De deelnemersprijs be draagt f 16,50. Ter gelegenheid van de viering van de Dag van de Postzegel 1969, op 11 oktober, zal een door de Bond ver zorgde envelop verkrijgbaar zijn, waarop met medewerking van PTT een bijzondere afstempeling zal wor den aangebracht. Op de envelop zal een oud postkantoor, het Paalhuis te Amsterdam, worden afgebeeld, waar van de contouren in het stempel zul len worden opgenomen. Alle enveloppen zijn genummerd met 2 en zullen worden voorzien van de op 30 september verschijnende Erasmuspostzegels. Het bijzondere stempel zal voor alle plaatsen, waar de viering plaats heeft, gelijk zijn. Het enige verschil zal bestaan in het kantoorstempel, dat voor ieder van de tien plaatsen vanzelfsprekend an ders is. Teneinde een ieder, die belang stelt in deze enveloppen, in de gelegenheid te stellen in het bezit daarvan te ko men, is de mogelijkheid geschapen vooraf bestellingen te doen bij A. Berkhoudt, Baartsestraat 5, Rotter- dam-3007, postgiro: 1543700 t.n.v. pen ningmeester Dag van de Postzegel, Rotterdam. Losse enveloppen kosten 0,60 per stuk plus 0,50 voor porti- en verzendkosten. Sets van tien ver schillende plaatsen, indien men deze wil bestellen kosten f 7 per set, inclu sief de kosten van porti en verzen ding.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1969 | | pagina 11