Irna met haar mode naar De Wissel moderne beeldenstorm fiv CURSUSSEN IN ALEXANDERSTAD Wie is Hij? DE HAVENLOODS DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1969 23 In de tweede helft van deze maand zal het begrip „Irna en haar mode" na een paar jaar in de motteb^llenkist te hebben geslui merd, worden afgestoft en op nieuw tot leven gewekt. „Irna" is mevrouw Irna Rotscheid en „haar mode", och dat kan zo veel omvat ten, maar betekent dit keer: mode cursussen geven in De Wissel in Alexanderstad. Irna Rotscheid heeft vanaf haar h.b.s.-tijd een groot deel van haar tijd besteed aan de mode en alles wat daarmee samenhangt. Eerst de Academie voor Beeldende Kunsten in Rot terdam, daarna begon ze een ate lier waar ze kleren ontwierp en maakte. Langzaam groeide haar klantenkring. Ze organiseerde een tentoonstelling van de kleding die ze gemaakt had en een jaar daar na moest ze er mee stoppen. „Het ging net allemaal lekker lopen," zegt ze nu, „maar de eerste baby kondigde zich aan". Alle aandacht was nu gevestigd op de nieuwe wereldburgeres die er al gauw twee zusjes bij kreeg. Irna kon de mode toch niet loslaten: „Oh nee. ik heb altijd les gegeven op de Academie de Couture van me vrouw Lemmen de Wit. Dat ging tus sen het kindertjes krijgen door", ver telt ze lachend. „Toen ik met mijn ei gen atelier stopte, kwam net die boe tiekmode erin. Dat was even vreemd voor mij, want ik was te haute-coutu- re-achtig en dat heeft mijns inziens te weinig toekomst. De boetiek is gewel dig voor de kindermode. Ja, dat moet het wel worden in de toekomst". Vier jaar geleden verhuisde het ge zin Rotscheid van Rotterdam naar Nieuwerkerk aan den IJssel. Daar wonen ze midden in de polder aan de Tweede Tochtweg in een boerderij. Nu kan ze weer de tijd vinden om iets nieuws te beginnen en dat moeten de cursussen in De Wissel worden. „Ik wil het begrip mode ook uitgebreider zien. Je ziet er niet leuk uit als je al leen maar een leuke jurk aan hebt. Kr komt nog meer voor kijken. Sinds mijn hbs-tijd heb ik in de va kantie allerlei dingen gedaan die iets met de vrouw te maken hebben. Ik wilde het vak door en door lereit ken nen. Het is tenslotte je taak als ont werper voor de mensen wat te maken waardoor ze er goed uitzien". Irna Rotscheid is niet zomaar toe vallig in de mode verzeild geraakt. „Het heeft er altijd wel ingezeten", zegt ze. Toen ik vier jaar was zat ik al te prutsen met poppekleertjes. Maar het begon pas definitief toen ik 12 jaar was. Wij hadden thuis een huisnaai ster en die liet op een middag de naai machine op tafel staan. Mijn moeder was niet thuis en ik greep mijn kans. Ik haalde een rok van mijn moeder uit de kast en verknipte hem tot een bloesje voor mezelf. Natuurlijk bracht ik er niks van terecht, maar het resul taat was, dat ik naar naailes mocht. Ik begon met patroontekenen te leren, dat ging goed want ik heb wel een beetje wiskunde-aanleg. Ja, en toen ging het verder". Kinderkleding Irna Rotscheid geeft een aantal ver schillende cursussen in Alexanderstad. Allereerst is er een voor beginnelin gen die nog nooit iets op modegebied gedaan hebben. Ze leren knippen. BIJBELCURSUS VAN ORIëNTATIE Het ligt in de bedoeling van Oriëntatie dit jaar voort te gaan met een bijbelcursus, gelijk in het vorige seizoen, o.l.v. de docenten pastor Th. J. M. Naastepad en ds. R. Zuurmond. Evenals vorig jaar wordt deze cursus gegeven op de maandagavonden, 's avonds 8 uur, aan de Nieuwe Binnen weg 29c, Rotterdam-C. Ds. R. Zuurmond behandelt het boek Prediker, pastor Th. Naastepad zal dit seizoen spreken over de Brief van de Apostel Paulus aan de Efe- ziërs. Het programma komt er dan als volgt uit te zien: 8 september: ds. R. Zuurmond: Prediker; 29 septem ber: pastor Naastepad: Brief aan de Efeziërs; 13 oktober: ds. R. Zuur mond: Prediker; 27 oktober: pastor Naastepad; Brief aan de Efeziërs; 10 november: ds. R. Zuurmond: Predi ker; 24 november: Pastor Naastepad: Brief aan de Efeziërs. In verband met de vele feestdagen in de maand december, zal de cursus na 24 november worden onderbroken, om in januari 1970 weer te worden op gevat. Tegen die tijd volgt nader be richt. In nauwe relatie met bovengenoem de cursus, zal de heer Ouboter een cy clus van 3 lessen verzorgen, betref fende ^Literatuur rond de Schrift" en wel op de derde maandag van de maand: 15 september, 20 oktober en 17 np'vember, eveneens 's avonds 8 uur aan hetzelfde adres. De kosten verbonden aan deze avonden zijn f 2,50 per avond. naaien, tekenen, de juiste stoffen bij de juiste modellen kiezen en bepaalde modellen bij bepaalde mensen Dan is er een cursus voor gevorder den, voor mensen die ah eens wat ge daan hebben. „Met deze groep zullen we uitgebreid op alles ingaan", ver klaart mevrouw Rotscheid. „We zul len moeilijke dingen behandelen; we gaan naar rrtodeshows; we zullen een les besteden aan het maken van siera den, lessen in stofversieren, enzo voort". Deze twee cursussen duren tien mahnden en er zuilen ongeveer zes mensen in een „klas" zitten, „le dereen moet ook naar de anderen kij ken. Leren van elkaar. Als we een rok maken, maken we dan ook allemaal een andere. Na tien maanden tnoeten Ze kunnen zeggen: nu kan ik hét alle maal zelf wel". De derde cursus die op het pro gramma staat omvat het leren makeft van kinderkleding, een cursus voor gevorderden. „Ik zie een grote toe komst voor de kinderkleding", aldus Irna Rotscheid. „Er zijn veel moe ders die met leuke ideeën rondlopen maar er-geen raad mee weten, omdat ze ze niet kunnen uitwerken. Er kun nen heel verrassende dingen uit zo n cursus komen. beeldschone kleren voor mijn kinderen gemaakt die ze niet wilden dragen. En dat was dan omdat er een bandje van de schouder gleed of iets derge lijks. Kinderkleding moet ook degelijk en praktisch zijn en makkelijk te was sen. Verder hebben kinderen een ei gen smaak. Je moet niet altijd zeg gen: ik vind het leuk dus je trekt het maar aan. Driekwart van de kleren voor de kinderen, maak ik van bestaande dirt-' gen. Het eerste wat ik zeg is altijd: zet maar een oude kist neer waar je kleren in doet die niet meer gedragen worden. Gooi nooit iets weg, het is al tijd nog te gebruiken". De vierde cursus die in De Wissel gegeven gaat worden, is een cursus stofversieren. Hij duurt drie maanden en er zullen ook enkele excursies ge maakt worden. Naar een goudsmid, naar een stofdrukkerij, een weverij enzovoort. Tienercursus Tenslotte is er een cursus voor men sen die niet van beroep modeontwer per willen zijn, maar die erg -veel ar tistiek gevoel hebben. „Het wordt een mini-cursusje van wat je in een paar jaar op de mode-icademie krijgt. Het lijkt me verder geweldig", aldus me vrouw-Rotscheid, „om een cursus aan tieners te geven. Meisjes van 15, 16 jaar. Het lijkt me leuk om met hen hun eigen kleding te maken. Ze vin den kleding erg belangrijk en ze zijn er ook vreselijk lastig mee. We zou den kousen kunnen breien en hun schoenen versieren. Kralen op kleren plakken en al dat soort dingen meer. Laat ze maar hun beatplaten mee brengen, als ze daar zin in hebben". De cursussen duren twee a drie uur per week. Anderhalf uur vindt me- Irna en twee van haar kinderen op het erf van de boerderij in, Nieuwer kerk. vrouw Rotscheid te kort, want voor dat iedereen goed op gang is gekomen is de tijd al weer voorbij. Een paar dagen per week. en twee avonden, zal Irna Rotscheid in De Wissel te vinden zijn. Alle inlichtingen over de cursus sen onder telefoonnummer 01803-2823. ELS VAN DER WAL Het is in deze tijd geen eenvoudige zaak om te geloven! Van buitenaf en van binnenuit stormen de vragen op de gelovende mens af. Ieder, die niet zuiver en alleen bij traditie leeft en wil leven, zal dit erkennen. Geloven was nooit gemakkelijk, maar het schijnt nu voor velen een ondraaglijke last te worden. Alles is anders dan vroeger hebben we dan vroeger zo verkeerd geloofd? vraagt de oudere mens zich af. Alles moet anders dan vroeger, zegt de jongere mens, maar hoe 't dan alle maal moet, weet hij ook niet, althans in veel opzichten niet. Lastige vragen over God en over de kerk blijven onbeantwoord schokkende kreten als „God is dood" blijven in de lucht hangen. De kerkelijke prediking geeft vaak door traditionalisme geen ant woord op de werkelijke vragen van de moderne mens, ontloopt die vragen door oude zekerheden te repeteren. Weten de predikers het misschien ook niet meer en verschuilen ze zich, althans velen van hen, achter kerkelijke traditie? Is er dan nergens zekerheid te vinden? Als er zekerheid in het leven bestaat, moet die liggen in het woord van God. Dat is onze laatste kans. Filosofieën en natuurwetenschappelijke ken nis en theorieën maken de mens niet gelukkig dat is duidelijk gebleken en dat blijkt nog dagelijks. Als de mens met de greep naar het geluk het nog met iets wil wagen, dan moet hij het wagen met de Bijbel, die in het ver leden blijkens betrouwbare overlevering zo véél mensen gelukkig heeft gemaakt. Maar zegt de Bijbel de moderne mens nog iefè? Natuurlijk niet, als hij er niet meer in leest, laat staan er zich in verdiept. Zekerheid, gefundeerde zekerheid is niet zo goedkoop! Om zekerheid te vinden zullen we ons moeten verdiepen, ons tijd en inspanning moeten getroosten om de verborgen schat te vinden. Zullen wé de schelp moeten opdiepen, die de parel omvat zal de schelp moeten opengaan om de parel te kunnen bewonderen. 't Klopt niet meer W I E is God? Mozes was zo vrij om het rechtstreeks aan God te vragen op de wijze van de Godsbeleving van zijn tijd, waarin, naar het bewustzijn van de mens van die tijd de naam de uitdrukking van het wezen betekende. Het antwoord was kort en bondig. God vertelde in het noemen van Zijn naam aan Mozes alleen maar, dat Hij er voor Mozes was „Ik ben, die Ik ben" Daarmee moest Mozes het doen meer had hij ook niet nodig. God was er voor hem God is er voor ons. Punt! Uit! „Is dat alles?" vraagt u, „wat heb ik daaraan? Dat God er is, doet me niets!" Wacht u even de Bijbel zegt nog iets over God. Johannes vertelt van God: „God is liefde". Een graag aangehaald, maar soms ook bitter stemmend woord, dat velen doet vragen: „Is God liefde? Auschwitz, Viet nam, Biafraü Voor de ander Zonder nu te vervallen in een overgeëmotioneerde stemming, dienen we eerst de vraag te stellen: Wat is dan liefde? Bij het spreken over liefde wordt gemakkelijk vrijwel alleen gedacht aan persoonlijke welgezindheid, aan hartelijk mededogen met de lijdende mens, aan blijmoedige hulp aan de hulpeloze. Dit alles behoort zeker tot de liefde, maar het doet niet duidelijk de kern van de liefde uitkomen. Het is te eenzijdig afgestemd op het emotioneel aangename, op het gevoelsmatig verblijdende. Werkelijke liefde ligt evenwel niet eenzijdig in de gevoelssfeer, maar is een existentiële, een heel het bestaan van de mens omvattende aangelegen heid werkelijke liefde is de ander tot vervulling van zijn bestaan helpen brengen. De moederliefde helpt het leven van het kind tot ontplooiing te brengen door het te voeden, te verzorgen en het door haar bejegening vertrouwen in het leven te schenken. De liefde van man en vrouw jegens elkander brengt het leven van de ander tot meer vervulling in het tweezaam leven van het huwelijk, in het, indien mogelijk, aan elkander schenken van het ouderschap, in het elkander tot levenshulp zijn in de ouderdom. Liefde is altijd gericht op de ander, op de vervulling van het leven van de ander, op de toekomst van de ander, de tijdelijke en de eeuwige toekomst. Daarom kan liefde ook toornen, tuchtigen en iets liefs ontnemen, als dat voor de vervulling van het werkelijke leven van de mens noodzakelijk is geworden. Liefde vraagt dan het offer en als het offer niet vrijwillig wordt gebracht, wordt het opgeëist uit liefde, ter wille van de vervulling. Zo waarachtig Verschrikkelijk nabij In deze diepere zin is God liefde. Hij is er en Hij is gericht op onze werke lijke existentiële vervulling tot voller mens zijn, tot levensvolheid. Gods liefde ligt niet eenzijdig in het vlak van ons levensgevoel, in het vlak van de ervaring van prettig en onprettig, zelfg niet eenzijdig in het vlak van onze vreugde en onze smart, maar ligt dieper ligt op het niveau van ons vol-gemaakt leven in de toekomst. En dat niveau ligt veelal te diep voor de vanuit het lust-principe levende mens, die lijden, smart en verlies onmogelijk uit Gods hand kan aanvaarden. Job kon dat wel en hij sprak er werkelijk niet goedkoop over: hij had veel verloren! „Zouden wij het goede van God aannemen en het kwade niet?" Job had in het lijden zicht op God gekregen, nadat hij God eerst Wilt U wel eens een ander kap sel maar leent Uw haar er zich niet voor, dan is zo'n itiooie lange pruik dè oplossing (om nog maar niet te spreken over het gemak als U plotseling een avondje uit gaat). Lange pruik (tot op de schou ders) van echt mensenhaar met afneembare band. Deze pruik met dichte haarin plant, die U evenals Uw eigen haar kunt Wassen, watergolven, permanenten, modelleren, ver ven, enz., brengen wij nu bin nen ieders bereik. U koopt deze perfekt passende lange pruik (niemand zal ver moeden dat U een pruik draait) voor nog géén acht tien'fes. lange pruik van 100% mensenhaar Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze bijzonder mooie lange pruiken van echt mensenhaar, in meer dan 10 maar kende van horen zeggen: „Slechts van horen zeggen had ik van U vernomen, maar nu heeft mijn oog U aanschouwd". Dit is geen goedkope 'taal. Dit is voor de welvaartsmens van deze tijd misschien wel te dure taal, want het is geen koren op zijn molen. Daarom misschien spreekt de kerk van deze tijd deze taal zo weinig en spreekt ze in deze prettige tijd maar liever prettiger en gemakkelijker woorden. Maar parels van levenswaarheid zijn de woorden van Job. Dat wist de mens, die geleden had, dat wist Bonhoeffer en daarom kon deze gevangene van Hitier schrijven:, „God, wat zijt Gij verschrikkelijk nabij". God is gericht op onze vervulling door het lijden heen. Auschwitz was er om ons wel zeer duidelijk te. laten--zien tot welke demonie menselijke dictatuur leidt. Vietnam is er om ons met de neus te drukken op de gruwe lijke gevolgen van het zinloos gebruiken van geweld. Biafra is er om ons er van te doordringen, hoe wreed en harteloos de angstige, wantix wende in macht zich veilig stellende mens is. God wil ons wijzer maken, ons meer geestelijk volwassen maken door deze dingen heèn. Maar de zeer hardleerse mens leert langzaam en weinig en geeft God de schuld als hijzelf zijn levensles niet leert! Hij bewijst daar mee alleen maar, dat hij de kinderschoenen nog niet is ontwassen, al wil hij mondig zijn ook mondig tegenover God. God is er met ons en voor ons. Daarom staat de taal van de Bijbel in het teken van het verbond, van het onlosmakelijk verband tussen God en mens. Die band aan God blijkt wel heel duidelijk uit het feit, dat de mens niet alleen geschapen is naar het beeld van God, maar ook met het beeld van God met Godsbewustzijn. Wel heeft de mens dat Godsbeeld ver vormd naar eigen inzicht en naar eigen behoeften. Het overmatig streng opgevoede kind heeft als volwassene een streng- vaderlijk godsbeeld en het door moederliefde gedragen kind neemt als volwassene in de moeiten van het leven zijn toevlucht tot het vertroostend- moederlijke godsbeeld. In de tijd van de wetsrechtelijke ordening van dé samenleving werd het Godsbeeld opgebouwd met behulp van de koningsfiguur, van de wetgever, van de rechter. En nu leven we in een dynamische tijd, waarin niet meer de vraag naar de statische wetsorde, maar de vraag naar de zin van de levensvoortgang prevaleert en komen we in de moeite met onze oude gods beelden, omdat we vergeten, dat we slechts in beelden over God hadden gesproken en Hem echt niet kunnen „vatten" in onze omschrijvingen. Daar is God nu God-voor en wij zijn maar mensen! De oude Israëliet was nog niet zo dwaas, toen hij meende, dat hij de naam Jahweh niet op de lippen mocht nemen hij besefte blijkbaar, dat de mens God niet in een naam kan „vastleggen". Dc Bijbel spreekt dan ook niet westers-begripmatig over God. maar met behulp van levensbeelden. De westerse mens maakte de fout, dat hij het beeld opvatte als definitie, als omschrijving en toen liep hij vast! Zijn levens ervaringen klopten niet met zjjn zelfbedachte godsdefenities. Wonderlijke paradox De mens is niet alleen geschapen met Gods beeld, maar ook naar Gods beeld. Als God dan de vervuiler van het leven is, dan zal het werkelijke leven van de mens ook levensvervullend zijn, dan zal de mens gelukkig zijn,\als hij, bevrijd van zichzelf, de ander tot vervulling kan brengen door vriendelijke bejegening, door mededogen bij lijden, door hulp in nood. Trouwens: is het leven iets anders dan hulp? De zuigeling „helpt" zijn oudërs zijn ouder het ouderschap te beleven en de man helpt zijn vrouw onv het moederschap te beleven en omgekeerd. De industrieel, de agent van politie en de melkslijter helpen, ieder op eigen wijze, de ander in verschillend opzicht. Het leven is hulp en juist daarin leven, 't Is maar de vraag, of onze zelf- gebonden geest en ons liefdezwdkke hart het kan opbrengen om het leven als hulp te aanvaarden en te ervaren! De mens is aangelegd op hulp, op dienst. Hij leeft bij de gratie van de dienst, die God en de naaste hemzelf bewijzen en verlenen. God dient de mens in de vervulling van het menselijk leven. En de mens dient God in de vervulling van eigen leven door de dienst aan de naaste in gehoorzaamheid, dus luisterend naar de Goddelijke ordeningen van het leven. God dient de mens en de mens dient God.Wonderlijke paradox bijbelse paradox. Daarom is de mens geschapen naar Gods beeld. Daarom is de „innerlijke impuls" van liefde en mededogen in de mens een flits van God in de mens. Daarvan getuigt het leven en sterven van Christus! Christus is de volkomen Goddelijke impuls daarom is Hij de Zoon van God. En Christus kende mede dogen. Hij kende, ja, Hij was het offer van God. Elke vrijdagavond tot 9 uur open Ook maandagmorgen open Gitn tel. of schrift, best. Opening Internationaal Mode-Centrum Vorige week is in Amsterdam offi cieel geopend het internationaal Mo de-Centrum, waar onder één dak door 17 confectie-agenten 98 toonaangeven de buitenlandse fabrikanten van da mes- en herenkleding worden gepre senteerd. De in het I,M.C. verzamelde mode-agenten, die enige tijd geleden het initiatief namen tot het stichten van dit Centrum, teneinde het hun af nemers mogelijk te maken snel en ef ficient in te kopen, bestrijken met hun aanbod het gehele damesmode-afcsor- timent en er worden bovendien inte ressante herenmode-artikelen gebo den. Het Internationaal mode-cen trum is derhalve aantrekkelijk voor de detaillist, die nu in één gebouw een- keuze kan doen uit bijna honderd internationale kollekties. nu... beduidend goedkoper Een restant partij stretch beu gel beha's met bekende merken w.o. Mary Quant, Dulco, Lova ble en Duet, gaan wij nu ver kopen voor een ongelooflijk lage prijs. Kwaliteits beha's met voorge vormde cups en ondersteu ningsbeugel, lycra stretch pan den en schouderbandjes (knel len niet), met halve, 3/4 en hele cups. Modieuze beha's met sublieme pasvorm in diverse kleuren en uitvoeringen (geborduurd, be drukt, kant overtrokken) nu door elkaar voor precies drie en een halve gulden. Er gaat in deze tijd een duidelijke impuls uit van het hart van de westerse ontwikkelde medemens. De daad laat nog grotendeels op zich wachten, maar de aandrift bestaat onloochenbaar bij de jonge, daarom revolutionaire ge neratie. Een impuls van liefde en mededogen. Een Goddelijke impuls. Wie zegt er nu nog: God is dood? Er sterven alleen maar verouderde godsbeelden. Dat is niet erg. Geloven in godsbeelden is niet geloven! Als de bijbelse mens iets op zijn allerkrachtigst wilde bevestigen, zei hij: Zo waarachtig als de Heer leeft, zo zeker is dat of dat. Dat God leeft was voor hem onbetwistbaar. Maar dan is de chaos rondom God ook niet zo belangrijk dan is het alleen maar een gods-beeldenstorm! Een moderne beeldenstorm: aankondiging van een nieuwe tijd, waarin God de Levensbron anders zal worden beleefd. Omdat de Levensbron levende Bron is. V. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij stretch beugel beha's, in diverse uitvoeringen, mo dellen en kleuren, in A cup maten onderbustewijdte 70 t/m 80 en B cup maten 70 t/m 90, merkbeha's door el- stuk. per Elke vrijdagavond tot 9 uur open

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1969 | | pagina 15