Vanavond is weer: Laat de eer u tot beloning zijn 0 3 De vliegen op Gods koek T TONEELSPELERS LEDEN ARMOEDIG BESTAAN 41 Kunst-amateurs verenigen zich DE HAVENLOODS DONDERDAG 11 SEPTEMBER 1969 Toneelspelers? Een stelletje lanterfanters, die de grote meneer uithin gen maar te lui waren om te werken. Gelukkig was Willem Elsendoorn intelligent genoeg om deze domme schaamte spoedig te overwinnen. Hij stoorde zich niet aan deze armzalige en domme kletspraat van achter lijke buren. Integendeel, hij werd overmoedig en was een vurige bewon deraar geworden. Twee dagen later zat hij weer op de galerij en keek hij weer naar hetzelfde stuk. Deze eenvoudige jongen was een ander mens geworden. Een die wist waarheen! De keuze was niet zo moeilijk voor hem. Nog langer op het kantoor blijven of een toneelopleiding vol gen. Hij leefde in een droomtoestand. Hoe meer hij 's avonds ging kijken hoe groter de aantrekkingskracht werd. En dat is 'tnu, zó moet het zijn wanneer men zijn leven aan de toneelkunst wil wijden. Een sterrenhemel? Niets.' Wat zij hem tonen, tinten, geuren? Wat is hem poëzie, wat liefde? Dat alles mag hem niets zijn, Alle vlucht is hem verbonden, Door de werketijkheid, Die met ijzeren vuist Hem perst in het slijk, En elke poging tot verzet Bestraft met honger." Is er ooit een dichter geweest die het mooier gezegd heeft? Spiegel Jan Lemaire Vorige week begon Jan Lemaire in ons blad zijn relaas over het to neel. Hij vertelde toen over Willem Elsendoorn die voor het eerst naar de schouwburg ging en zo gegre pen was door hetgeen hij zag dat hij het toneel niet meer kon verge ten. Lemaire, 85 jaar oud en al 60 jaar acteur, vervolgt in deze twee de aflevering zijn verhaal. nu... beduidend goedkoper Dt leukste en meest komfor- tabele damespantoffels in ge sloten najaarsmodel koopt U nu op onze parterre voor een spotprijs. Velours damespantoffels in drie mooie kleuren met goud draad bloemdekoratie op het teenstuk. Deze bijzonder fraaie pantof feltjes met stevig binnenwerk en ijzersterke zool, koopt U nu voor nog géén vijf gulden. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze velours dames pantoffels in gesloten model, een behaaglijk en luxueus pan toffeltje met gouddraadbor duursel, in de kleuren zwart, rood en blauw, maten 36 t/m 42, Elke vrijdagavond tot 9 uur open Duitse popgroep in B15 In B 15 treedt zaterdag 13 september de Duitse popgroep Fashion op, een vijfmansformatie. De groep is bekend in Duitsland en treedt nu voor de achtste maal in Ne derland op. Hiermee sluiten zij met de Engelse groep The Gun (race with the Devil) een toernee' door diverse grote steden af. Hun repertoire is zeer gevarieerd, men speelt de muziek van o.a. Spooky Tooth, The Beatles, John Mayell en The Traffic. In de Jazz-Pub B 14 treedt vrijdag het Haagse André Dropkwartet op. En nu moet u vooral niet denken dat het in de jaren waarvan ik spreek zo voordelig was om toneelspeler te worden, en dat de jongelui die van de toneelschool kwamen met hun neus in de boter vielen. O nee! Als je als be ginneling het geluk had bij een van de bestaande gezelschappen een contract te krijgen dan was het in het gunstig ste geval voor hoogstens acht maan den. Van mei tof september was 't: zie maar hoe je de zomermaanden rond komt. Ook kwam het voor dat de directie in september een stuk uitbracht waar geen publiek voor kwam, in oktober de leden van de groep op een vergade ring bijeen geroepen werden en dat de geëngageerden de mededeling ont vingen: ,,Wij hebben tegenspoed; da mes en heren ,het bedrijfskapitaal voor de salarissen is nog toereikend tot één november en daarna moeten we maar zien hoe we verder rondko men. Mocht u eventueel bij een ander gezelschap terecht kunnen dan zullen wij het contract dat wij met u sloten natuurlijk annuleren". Proost. Vooral tijdens de oorlog van '14-T8 was het bij de meeste gezelschappen mis. In die oorlogsjaren werd er vaak, vooral 's zomers, op deling, ge speeld, 50 procent voor de exploitant van het theater, de rest van de recet te was dan voor de troep. Maar daar moesten dan eerst nog de adverten ties en de aanplakbiljetten van be taald worden. Er was bij ons zomergezelschap een oude acteur; hij was een beetje brom merig en zorgelijk. Gewoonlijk keek hij zo tegen acht uur door het gaatje van het voordoek, en als er dan wei nig publiek was, zei hij zo stil voor zich uit: „O vanavond is 't weer: laat de eer u tot beloning zijn .Hij was een beetje eenzaam en bemoeide zich niet met de jongeren. Op een avond waren we met zes spelers in een kleedkamer toen de ei genaar van de schouwburg een gezel lig praatje bij ons kwam maken. Hij was bijzonder goed in zijn humeur vertelde hij ons, want hij had die dag zes duizend gulden verdiend met de zwarte handel". Nu kan ik er tenmin ste weer even tegen", zei hij, „want de recette is weer niks vanavond". Toen hij weg was bleef 't even stil in de kleedkamer, en in die stilte zei de oude man zacht, alsof hij tegen zich zelf sprak: „Na de oorlog wordt het lijnmeel twee cent per kilo, en dan heeft hij al die centen nodig om er zijn steenpuisten mee te pappen". Kostbare erfenis En toch is het toneel tot ons geko men als een kostbare erfenis van lan den en volkeren van lang geleden. Het heeft ons gebracht beschaving, ont wikkeling, taalgevoel en kunst. Het heeft vele mensen getroost en feeste lijke en gelukkige avonden geschon ken. Toneelschrijvers hebben ons vaak opmerkzaam gemaakt op wen sen en verlangens van andere volke ren. Het heeft ons gewezen op de domheid en de wreedheid van de oor log. Het stelde vaak kleinburgerlijk heid en afgunst aan de kaak. Het diende de godsdienst toen de leken- spelers op de jaarmarkten in de open lucht hun passiespelen vertoonden. Ook diende het de wetenschap, bij voorbeeld in het prachtige stuk van Henrik Ibsen: Spoken. Vele mensen hadden toen nog geen begrip van wat het betekende: Erfelijk belast zijn, en toch kroost te verwekken. Een prach tig en leerzaam stuk. Hij schonk ons nog vele andere stukken, die alle een bijzondere betekenis hadden, bijv. „Norah" en „Een vijand des volks". meest gespeelde en beroemdste stuk, komt een dialoog voor gezegd door een reder, die eigenaar is van een wrakke vissersboot en een van zijn matrozen, die hij verwijt dat deze niet genoeg begrip heeft van zijn risico. Hij zegt tegen die matroos „Jij denkt dat het allemaal zo ge makkelijk gaat, hè? Je vergist je, jongen, Ik heb ook mijn zorgen, Als de vangst slecht Is, Of de luikenvan een van mijn sche pen wegslaan, Of als er door een van jullie jenever gesmokkeld wordt en het schip aan de ketting komt te liggen, totdat het losgeld gestort is, Wie denkt dan aan mijn belangen?" Waarop de matroos rustig ant woordt: „Wie haalt de vis uit zee? Wie waagt zijn leven elk uur van de dag? Wie komen in geen vijf of zes weken uit hun kleren? Wie hebben geen water om d'r kop en d'r poten te wassen? Met twaalf koppen gaan we straks in zee, En van de hele besomming krijgen wij vijfentwintig procent. Jij zit veilig thuis, Je schip is geassureerd, en wij? Wij kenne verrekken als er een on geluk gebeurt, Wij zijn de assurantie niet waard." En nu heb ik u nog niet eens wat verteld over Berthold Brecht, de gro te Duitse toneelschrijver die met zijn talent het fascisme bestreed, en de ge vaarlijke en waanzinnige bewape ningswedloop. Graag wil ik ook nog uw aandacht vragen voor het werk van de grote Engelse toneelschrijver Bernhard Shaw. Een zeer oorspronke lijk kunstenaar! Een groot talent, en iemand die de theaterbezoekers een spiegel voorhield waarin ze vaak hun eigen tekortkomingen zagen. Ik zal u enkele van zijn vaak gespeelde stuk ken noemen: „You never can tell" „Candyda" „Pygmalion" dat is het stuk waar later de musical My fair Lady naar gemaakt is „Cae sar en Cleopatra" „Jeanne d'Arc" en tenslotte de hoon op de huiche larij en het klein burgerlijk fatsoen „Mrs. Warrens bedrijf". Dit stuk is zeer onthullend, het toont ons hoe een keurige nette dame een dubbel leven leidt, overdag een aristo crate, en 's avonds exploitante van een bordeel. De meisjes verkopen hun lichaam en de directrice pikt de cen tjes in. Och ja, wat je voor je brood doet is geen schande. Zo hekelde Bernhard Shaw de huichelachtige fat soensmoraal. Nu mogen we gelukkig zeggen, dat de grote armoede van de jaren 1930, de jaren van de stempello kalen, achter ons liggen. Herman Heijermans Honger Maar het was niet alleen Herman Heijermans die met zijn werk de aan dacht wilde vestigen op het lot van de misdeelden; lang voor hem was daar: Multatuli, met zijn beroemde toneel spel „Vorstenschool". Hij vertelde on,s in zijn toneelspel hoe het kwam dat de armoedigen nooit de schouw burg bezochten: Ze hadden daar geen geld voor, en wat nog erger wasook geen belangstelling. Hoe zegt de Ko ningin het in de Vorstenschool? „Wat is de arme het schoon der len te? Niets. HAVENVERENIGING GAAT OP EXCURSIE De Havenvereniging Rotterdam houdt twee excursies en wel op 12 sep tember naar het Nederland Scheeps bouwkundig Proefstation te Wagenin- gen. Déze middagexcursie begint cir ca 14.30 uur te Wagenirigen. Behalve voor de reis zijn hieraan geen kosten verbonden. Vertrek per trein om 12.38 van C.S. Op 20 september is er een excursie naar de Koninklijke Neder landse Hoogovens en Staalfabrieken te IJmuiden. Vertrek 's morgens om 8 uur van de Jacobsplaats per bus naar IJmuiden. Verdere inlichtingen Brug- gewachters-huisje, Jacobsplaats, tel. 112479 b.g.g. 124535. De werkgroep die zich al geruime tijd inzet om te komen tot oprichting van een vereniging van kunstama teurs in Schiebroek (het betreft teke nen, schilderen, boetseren, mozaiek toepassen, enz. enz.), kon op de con tactavond van vrijdag 5 september, een aantal belangstellenden zien ver schijnen in het bovenzaaltje van "ü^heerJ. P. de Neve uit Rijswijk, voorzitter van de Federatie van Kunstamateurs-verenigingen in Ne derland, tevens bestuurslid van de Dr. Van Balen lector Medische Faculteit ROTTERDAM, 3 september Bij Konink lijk Besluit is dr. A. Th. M. van Balen be noemd tot gewoon lector in de oogheelkunde aan de Medische Faculteit Rotterdam. Dr. Van Balen is geboren te Amsterdam (192a). Ka zijn middelbare schoolopeleiding volgde hij van 1943 tot 1944 de cursus propaedeuse eeneeskimrie te Amsterdam clandestien. In mam MSI ton hij aan de Gemeentelijke zijn artsenbul in i promoveerde de van al 1967 wetenschappe- ;rker bij de Medische Fa- Op onderwijsgebied heeft i bekleed, J zeer florerende vereniging in Rijswijk (100 leden) hield een praatje. Hij toon de allerlei mogelijkheden en de rich tingen die kunnen worden gevolgd om te komen tot wat ieder der aanwezi gen interesseerde de oprichting van een vereniging waarin voor de ama teur gelegenheid bestaat samen met anderen zijn hobby te beoefenen. Aan het eind van de avond trok een kleine tentoonstelling van werk van hobbyis ten veel belangstelling. Vrijdag 19 september 's avonds 8 uur wordt de oprichtingsvergadering gehouden, wederom in „Castagnet". Iedereen die belangstelling heeft is welkom. Soul groep speelt voor Humanistisch thuisfront The 19th Century Show, die hun or kest van vijf man hebben uitgebreid tot een negenmans soul-orkest, spelen zaterdag 13 september in Spes Rona, Breeweg 40. En vrijdag 3 oktober tre den zij op in Odeon voor de medewer kers van het Humanistisch thuisfront. Een ieder die nog geen medewerker is van het Humanistisch thuisfront en toch deze show bijwonen wil kan hieromtrent inlichtingen krijgen bij mevrouw J. A. Stevens-van Duiken, Kogelvangerstraat 3a, Rotterdam, tel. 250161. Tevens kunnen collectanten zich bij haar melden. Uitbuiting Het voordeligste adres voor: keukens en roestvrij stalen gootstenen KEUKEN 168 x 55 x 90 H. v. d. ENDEN Maar vooral vestigde het toneel de aandacht op de vele maatschappelijke misstanden, op de armoede, de rech teloosheid en de uitbuiting. En hierbij denk ik natuurlijk het eerst aan Her man Heijermans, onze eigen grote to neelschrijver. Wat een genie! Wat een kennis van zaken en toestanden, maar bovenal, wat een werker! Iedere vóóravond van de kerstda gen was hij er weer in de Hollandse Schouwburg en schonk ons een van zijn prachtige werken. Ik zeg: Schonk óns, en met dat óns bedoel ik eigenlijk de hele wereld. Hij gaf ons: Chetto! De opgaande zon! Allerzielen! Scha kels! Uitkomst! Ora et Labora! O, en nog veel meer! En in al deze werken wijst hij er op wat anders zou moeten zijn in de wereld. Verstandelijker en redelijker! Vooral de jongeren leer den veel van hem, en kregen een an dere kijk op mensen en toestanden. Op wat goed was en fout, op wat recht was en onrecht, en velen zijn er mil der en wijzer door geworden. Zijn werk is opgevoerd in Londen, Parijs, Tokio, Rusland, Zweden, Denemarken en Stockholm. Wat een talent! Wat een werker! en strijder tegen on recht! In: ,,Op hoop van zegen", zijn Een onbekende lezer uit Vlaardingen schreef mij: „Als A.O.W.-er heb ik al de tijd om mijn kranten te lezen. „De Havenloods" is daar beslist niet de slechtste van. Bij het lezen van de HL moet ik echter altijd denken aan die koekfabrikant die met de reklame-slagzin werkte: „De bakker die zoveel honing in zijn koek doet". Toen ik echter zijn fabriek eens bezocht, barstte het er van de vliegen. De slagzin had dus ook kunnen luiden: ..De bakker die zo veel vliegen op zijn koek heeft". De HL doet veel geestelijk voedsel door zijn advertenties. Ik i*raag mij ech ter af: is dit nu wel geestelijk voedsel? Of verhoudt het zich als de honing tot de vliegen? Uw artikel „Chaos rondom God" vond ik zeer instructief, maar het geeft mij toch geen goed houvast voor mijn Godsbesef. Daarom ben ik zo vrij mijn gedachten aan U voor te leggen. Als oudste zoon uit een arbeidersgezin verbleef ik van mijn 2de lot mijn 7de levensjaar vaak bij mijn grootouders, als de volgende kinderen arriveerden. Ik denk met grote genegenheid aan deze mensen terug. Deze mensen waren zeer godvrezend. De werkdag was toen van 6 tot 20 uur. De zondagen waren als volgt: 's Morgens van 9.30—U.30 uur nnar de kerk: 's avonds van 5—7 uur naar de kerk; 's avonds daarna naar gezelschappen waar de zwaarste godsdienstige ervaringen nog eens uitgewisseld werden. Ik zat dan op een stoof te knikkebollen In mijn verdere leven werden deze mensen mij steeds voorgehouden als een soort heiligen wiens voorbeeld ons naar de hemel zou voeren. En wat ge loofden deze mensen nu? Alle mensen waren in Adam al verdoemd. Redding was alleen mogelijk, door je van de wereld af te wenden, en Jezus als de enige redder te zien. Wiens op Golgotha vergoten bloed alleen onze zonden kan was sen. Kwam je niet tot erkenning van het bovenstaande, dan ging je voor eeuwig naar de Hel. Daar de Bijbel wemelt van de teksten die deze leer bevestigen, is dit het boek dat alleen als gids naar de hemel kan dienen. pAmmanlaar niet het bloed van schuldige mensen (lOmmenTaar ,c dan maar het bloed van een on_ Graag wil ik op deze brief van NN enig commentaar proberen te geven. Klaarblijkelijk is de heer NN met ons van mening, dat het goed is, via De Havenloods aan deze behoefte aan „geestelijk voedsel" te voldoen. Dat hoort volgens hem bij De Havenloods als de honing in de koek (je moet dan natuurlijk wel voor een goede dose ring zorgen!). Zijn bezwaar is ech ter, dat wij het eens lijken te zijn met de overtuigingen van zijn jeugd. En die steken hem als die vliegen van de bakker. Ik heb geen behoefte om zoete broodjes te gaan bakken en te gaan betogen dat het volgens de Bijbel allemaal toch nog wel mee valt. Ik wil alleen maar naast zijn persoonlijk geloofsgetuigenis kort uiteenzetten, hoe ik zelf vanuit die B(jbel deze dingen zie. Bloed Het grote struikelblok is voor NN de gedachte, dat de Schepper het bloed van een goed mens zou aanvaarden als betaling voor een schuld. Hij noemt dit majesteitsschennis, en ik geloof dat NN hierin gelijk heeft. Het is inderdaad godslasterlijk te denken, dat God per se bloed wil zien. Als het schuldige, Jezus. Ik zie dat bloed van Jezus heel ders. Kijk, als je vader bent, zoon of dochter doet heel iets ergs, dan zou je wel in plaats van je kind willen boeten. Maar als mens kan je dat niet. Je kan wel met je kind soli dair zijn, maar ieder moet tenslotte zijn eigen pak dragen. Maar juist om dat God als de Vader almachtig is, kan Hij in zijn liefde wat wij niet kunnen. Hij boet zelf voor z'n kinde ren aan het kruis. Hij neemt zelf radi caal alles van ons op Zich, om alles wat wij ten kwade denken, ten goede te denken. Met deze wil van God, om zelf voor ons te boeten, heeft Jezus zich zo één gemaakt, dat in Hem God zelf voor ons radicaal afrekent met de schuld. Daarom is het bloed van Je zus voor mij zo'n geweldige realiteit, omdat ik er Gods liefde in proef die tot het uiterste toe voor ons wilde gaan. Om voor ons allemaal het nieuwste begin mogelijk te maken. Hiervan wil ik niemand uitsluiten. Gandhi niet. Dr. Colijn niet. Zelfs de beulen uit de concentratiekampen niet. Wat Gandhi betreft, van mijn grote leermeester professor H. Ba- vinck heb ik geleerd, dat wat God in Nu ik het eind van de reis dicht nader, wil ik U mijn geloof uiteenzetten. De leer is dus: geloven in Jezus of naar de Hel. Je zonden kunnen zo groot niet zijn, Jezus is de grootste witmaker. Dat houdt dan in: 6.000.000 joden zijn op een onbeschrijflijke wijze omge bracht door mensen die zeker voor driekwart christelijk gedoopt waren. Die 6.000.000 gaan dus naar de Hel. De onmensen die dit afgrijselijke kwaad be dreven, kunnen indien zij tot geloof in Jezus komen, en hem zouden belijden een mooie kans op de hemel maken. Nog een goed voorbeeld: Dr. Colijn kun je in de hemel tegen komen! Gandhi echter nietHet spijt mij Dr. Kraan, maar die hemel wil ik niet. Maar daar de mens in de chaos toch wat vast moet houden, wil ik mijn geloofsbelijdenis vast leggen: Ik geloof in God de Vader de Almachtige, Schepper van het onmetelijke Heelal, waarin de aarde maar een stipje is. Ik geloof dat de mensen op dit stipje Majesteitschennis plegen als zij geloven, dat deze Schepper het bloed van een goed mens zou aanvaarden als betaling voor een schuld. Ik geloof dat de mensen als nietige stofjes in de handen van de Schepper dankbaar moe ten zijn voor het vele goede dat zij uit handen van de Schepper ontvangen. En deze dankbaarheid moeten tonen door metterdaad het streven van d« Wereldraad van Kerken: Gelijke Welvaart voor alle stofjes, te steunen. Een goed begin zou ik vinden: Alle theologen van de hele wereld, die nu zoveel tijd, geld en energie verknoeien aan het bevechten van eikaars stellin gen, worden omgeschoold tot geneeskundigen en in de onderontwikkelde ge bieden te werk gesteld. Nu zou ik graag eindigen met Hoogachtend en handtekening. Maar daar het. verkondigen van het bovenstaande in vroeger eeuwen door de priesters van alle christelijke richtingen minstens met de brandstapel bestraft werd. durf ik dat niet te doen". Jezus gedaan heeft, zo wereldwijs is dat velen, die de draagwijdte hiervan in dit aardse leven niet konden besef fen, er toch eens eeuwig door kunnen worden gezegend. Ik zie voor mensen als Gandhi de deur wijd open staan. Wat die beulen betreft, denk ik aan een droom van dr. Niemöller die als voorman in het kerkelijk verzet tegen de nazi's jarenlang in Dachau gevan gen heeft gezeten. In die droom stond hij met vele anderen in de rij voor de troon van God. Het was het laatste Oordeel. Ze moesten één voor één voor Jezus verschijnen. Vlak voor hem kwam Hitier aan de beurt. Deze zou natuurlijk veroordeeld worden. Maar iemand vroeg: Heeft iemand Hitier ooit van Jezus verteld?: Toen was de droom uit. Niemöller begreep direct, dat dit op hem zelf sloeg. Hij had fel tegen Hitier gestreden, in het geloof. En heel terecht. Maar had hij zich ooit om de ziel van Hitier bekom merd? Ik hoorde Niemöller dit vertellen op een grote vergadering in Londen, waar hij zwaar werd aangevallen, omdat hij Stalin bezocht had. Hij werd ervan verdacht, een crypto-com- munist te zijn. Hij verdedigde zich met die droom, om.duidelijk te ma ken, dat hij aan Stalin wilde goedma- Duivelse gedachte Heeft ook Jezus zelf niet voor zijn beulen gebeden: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen. Hoe komt NN erbij, dat die zes mil joen joden, die door de nazi's werden omgebracht, in de hel zouden zijn? Dat lijkt mij een duivelse gedachte die geen christenmens mag koeste ren. Die joden zijn vermoord, omdat ze nog steeds Gods volk zijn en omdat Hitier Jezus van Nazareth in zijn broedervolk wilde treffen. En zou Je zus dan niet bezig zijn op dit ogenblik die slachtoffers, die zijn broeders zijn, heel diep te troosten en de tra nen van hun ogen af te drogen? De Bijbel staat er vol van. Dat Israël nog steeds Gods oogappel is, en dat God lijdt als Zijn volk lijdt. Ik begrijp echt niet, waarom NN (en er zijn er meer) bang is gewoon zijn naam te schrijven onder een brief aan De Havenloods of aan mij. Zit de angst voor brandstapels er zo diep in? Is het niet een vreemde angst, die vrees dat je er in Rotterdam kwaad mee kunt, als je met open vizier je eerlijke mening publiek maakt? DR. K. J. KRAAN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1969 | | pagina 15