Lieve God, ik doe ook mee
2.-
1.—
Moedig afscheidscadeau
van Jan van den Brekel
Manche
Steigerse pater verlaat Rotterdam
er afler alii
laJU^ieuwste
Agenda Schiedam
eeuwigheid
Hoogstraat al een
stukje opgeknapt
DE HAVENLOODS DONDERDAG 16 OKTOBER 1969
S'dam 15
Toevallig kreeg ik het boekje in handen, „Kinderen schrijven aan
Got" (Zwarte Beertje 1305). Op de omslag staat een Kindertekening: een
groot wit paard en een heel klein jongetje er op. Er naast de volgende
brief:
Lieve God,
Ik heb u al eens eerder geschreven, weet u nog
Nou, ik heb gedaan wat ik beloofd heb.
Maar u hebt me dat paard nog niet gestuurd.
Hoe zit dat?
Verder staat er op de omslag: „De
brieven in dit boekje geven een uit
zicht op (en inzicht in) de gevoelens
en wensen van kinderen, als ze aan
God denken: hun gejoof, vragen en
twijfels. Er zijn ontwapenend wijze en
ontwapenend naïeve briefjes bij, diep
zinnige en simpele. Samen vormen ze
een onweerstaanbare collectie. En
misschien zal menig volwassene
tussen de lachbuien door wat meer
besef krijgen van zijn verantwoorde
lijkheid jegens de kinderen die aan
zijn begeleiding zijn toevertrouwd, en
die zo'n groot vertrouwen blijken te
stellen in wat hij hun over de gehei
men van het leven vertelt. Bij de se
lectie uit het beschikbare, zeer om
vangrijke materiaal hebben de sa
menstellers getracht de ongelooflijke
veelzijdigheid van de kinderlijke ver
beelding onverlet te laten".
Men heeft voor deze Nederlandse
uitgave geput uit twee Amerikaanse
uitgaven: „Childrens letters to God"
en „More Childrens letters to God",
verzameld door Eric Marshall en
Stuart Hample. Kinderen van de Prof.
Kohnstamm-school in Utrecht hebben
deze Amerikaanse briefjes bewerkt
en geïllustreerd.
We willen graag iets uit dit boekje
doorgeven, omdat het zo duidelijk il
lustreert wat we in het vorige artikel
van mevr. Kuylman hoorden: Kinde
ren gaan ons in het geloven voor. Het
kindergeloof zit vol met dingen die
straks verdwijnen. Maar als het we
zenlijke van het geloof zorgvuldig aan
hen is overgedragen, kan dat geen
kwaad. Als er maar ruimte is gescha
pen voor het kind om naar gelang van
zijn leeftijd in het geloof persoonlijk
te groeien. Er is geen wezenlijk ver
schil tussen het kindergeloof en het
geloof van ons, ouderen. En het ia
goed voor ons, dat wij ons aan het ge
loof van onze kleintjes proberen te
spiegelen.
Het kind heeft net zoals wij zijn
moeilijkheden met het Godsbestuur.
Louis van het briefje op de omslag
vraagt hierboven terecht, hoe het nu
met dat paard zit. Heeft God dat hem
niet beloofd?
Celoven
Harry schrijft:
Lieve God. Karei mijn kat is over
reden. En als U dat laat gebeuren,
Moet u toch eens zeggen waarom.
Marian pent het volgende neer:
Waarom kunt u er niet voor zorgen
dat het zaterdags niet altijd regent?
En Henriëtte
Bestaat U echt? Sommige mensen
geloven het niet. Als U bestaat,
kunt V het beste iets doen en
gauw".
Het kind heeft net zoveel moeite het
allemaal te geloven als wij. Het ge-
Op onze uitgebreide speelgoed
afdeling, die verplaatst is mar
de tweede etage, wacht deze
schattige pop op haar poppen-
moeder
Een allerliefste pop. 30 cm
hoog, met slaapogen an kam-
baar haar.
Ze is gekleed in een leuk jurk
je en heeft sokjes en schoentjes
aan.
Een prima kwaliteit pop, zodat
Uw kleine meid er lang over
kan moederen, nu voor nog
géén drie gulden.
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij deze poppen mat
kambaar haar, slaapogen
en leuks
kleertjes,
voor
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
looft wel graag, maar het is toch niet
lichtgelovig.
We lezen:
Lieve God, Mijn vriend Arthur zegt,
dat u alle bloemen maakt. Dat geloof
ik niet. Hartelijke groetenBennie.
Het kind draagt net als wij vaak het
beeld van zijn aardse vader op de Va
der in de hemelen over. Wij doen dat
meestal onbewust. gevoelsmatig,
soms dwahgmatig. Het kind komt er
eerlijk voor uit.
Miriam schrijft:
Lieve God, Mijn Papa zegt, dat hij
Uw baantje niet zou willen hebben,
voor al het geld in de wereld niet. Hij
is ingenieur. Maar zou U niet kunnen
zorgen, dat hij niet altijd maar werkt.
U zou trouwens ook niet zo hard moe
ten werken.
Het kind heeft het er net zoals wij
wel eens moeilijk mee, of we het let
terlijk mogen nemen, dat God onze
Vader is? Is hij ook niet onze moe
der? Is hij een jongen en geen meis
je? Sylvia doet het beste wat er te
doen is. Ze gaat met deze knopen
naar God zelf, om ze door Hem te la
ten ontwarren. Ze schrijft:
Lieve God. Zijn jongens beter dan
meisjes? Ik weet dat U er een bent.
Maar probeer eerlijk te zijn.
Het kind protesteert net zoal* wij
als bijbelwoorden worden gebruikt
om ons voor het een of ander karretje
te spannen. Het wil zich niet in de
naam van God laten exploiteren.
Noch door vader of moeder. Noch
door God zelf. Martha schrijft:
Lieve God. Hebt u uw Engelen om
al het werk te doen? Mamma zegt dat
wij haar engelen zijn en wij moeten
alles doen. Veel liefs, Martha.
Moeilijkheden
Het kind heeft net zoals wij zijn
moeilijkheden, als het de verhalen uit
de Bijbel in zijn eigen situatie gaat
overbrengen. Donna maakt deze
brief:
Lieve God, Verleden week regende
het drie dagen. We dachten het wordt
net als met de Ark van Noach, maar
dat gebeurde niet. Ik ben blij, want je
kon van alles maar twee meenemen,
weet U nog, en wij hebben drie kat
ten. Dag, Donna.
Maar het vindt er ook een grote be
moediging in. Een joods meisje, Pau
la schrijft:
Liefe God. De meester las het stuk
voor waar alle joden droog gingen
door water allemaal water was en
bntsnapten. Gaat u zo door. Ik ben
ook Joods. Veel liefs van Paula.
Daarom weet het dat het bij God te
recht kan voor het meest donkere ge-
helm, de dood.
Lieve God, Hoe is het als je dood
gaat. Niemand wil het me zeggen, ik
wil het alleen maar weten, ik wil het
niet doen. Uw vriend Michel.
Het kind is net zo geneigd als wij
van het gebed een verlanglijstje te
maken. Maar dan veel etterlijker
en:
Lieve God, ik zou graag deze din
gen willen hebben een nieuwe fiets,
een scheikundedoos, nummer drie,
een hond, een filmcamera, een paat
voetbalschoenen. Als ik niet alles
kan krijgen zou ik graag zoveel mo
gelijk krijgen, hoogachtend, Erik.
P.S. Ik weet dat sinterklaas niet be
staat.
Geen wonder dat zo'n briefje begint
met IK met twee hoofdletters. Geraf
fineerd, om bij God een wit voetje te
Wandelen door
Rotterdam-Zuid
De wandelsportvereniging De Vrije
Wandelaars organiseert zaterdag 1 en
zondag 2 november een Herfsttoeht.
De tocht wordt door Botterdam-Zuid
gelopen. Het startbureau is gevestigd
in de speeltuin St. Odillia, Donker
slootstraat hoek Breeweg. Zaterdag
worden de afstanden 6, 12 en 18 km
gelopen. Zondag de afstanden 8, 12, 18
en 25 km. Zaterdag is de starttijd
12.30,uur. Zondag start om 10 uur de
25 km en om 13 uur de overige afstan
den. lnschrijfadressen zijn: het secre
tariaat J. W. Pijnpels. Lavendelstraat
27b, Rotterdam-25: A. C. v. Arkel,
Dirk Smitstraat 57, R'dam-I; Ram-
bas, V. Lennepsti-aat 78, Rott^rdam-
7; C. Jongenengel. Talmastraat 84,
R'dam-4.
Cursus vaar leider
van gesprekken
De stichting Oriëntatie organiseert
een cursus voor het leiden van ge
sprekken. Cursusleider is dr. K. v.
Wely. De cursus wordt gehouden op
vijf opeenvolgende woensdagavonden
van 20 tot 22.30 uur te beginnen op 5
november in 't Sandehuys, Boezem
singel 21. Kosten: 25.
Er zijn nog enkele plaatsen open;
de groep wordt klein gehouden opdat
de deelnemers er zoveel mogelijk pro
fijt van zullen hebben. De cursus is in
de eerste plaats bedoeld voor hen die
in vergaderingen of groepen leiding
moeten geven, maar ook geschikt om
te leren beter aan een gesprek deel te
nemen. Opgave zo spoedig mogelijk'
bij N. Bergstra-Bisschop, Willem
Schürmannstraat 21, Rotterdam 1.
tel. 137762.
halen door te betuigen, dat je wel op
Hem bent aangewezen, omdat je zijn
concurrent de bons hebt gegeven!
Zulke Farizeërs zijn wij ook soms?
Zorg
Maar het kind kent in het gebed ook
eerlijke zorg voor de andere. B.v.:
Lieve God, Maak mijn zus alstu
blieft knapper zodat ze kan gaan trou
wen. Dank u, Philip.
Philip weet, wat wij vaak vergeten:
Als je van God iets vraagt, mag je
vast beginnen, hem te bedanken!
Ook kinderen kennen het machtig
ste, wat er in een sensenleven is: God
aanbidden, zeggen hoe fijn je Hem
vindt. B.v.:
Lieve God, u bent aardig, Uw
vriend Ap.
of zoals Tommy het uitdrukte:
Lieve God, Ik wil net zo zijn als U
als ik even oud ben, oké
En dan Daan:
Lieve God, Bent U even groot als
de hemel en even sterk als de hele
wereld? Dat is geweldig. Veel groe
ten, Daan.
En ze maken God blij met hun
dank. Wat zou God vinden van het
volgende briefje:
Lieve Heer, Dank V dat U me va
der en moeder gegeven hebt. En hun
kinderen en de hond en de vissen.
Dank U dat U ons die mooie wereld
gegeven hebt om in te wonen. En
ogen om het te zien.
En voor het eten en de her-
sens om te denken. Dank U voor alles,
Veel liefs, Mona.
Lieve God. Toen U met de schep
ping begon en de mensen op aarde
zetté en al de dieren en gras en
sterren werd U toen erg moe? Ik heb
nog een heleboel andere vragen ook.
Met de meeste hoogachting, Sjef.
Of Albert uit Amsterdam
Als U al die dingen doet dan hebt
U het aardig, druk. Daarom wou ik
eens vragen op welke tijd kan ik het
beste tegen u praten. Ik weet dat U
altijd luistert, maar wanneer luister u
het beste in Amsterdam-Noord. Uw
toegenegen Albert.
Als je het zo allemaal leest, moet Je
wel -erkennen: Kinderen gaan ons
voor. En misschien zetten we dan wel
in de geest onze naam toch maar on
der het eerste briefje van Bert.
Lieve God, Ik doe ook mee, uw
vriend Bert.
K. J. KRAAN.
VLAARDINGEN In galerie
C.C.C. van Hans en Ellen van Dijk
aan de Hoogstraat 53 exposeert Ron
Ekkelenkamp. Deze tentoonstelling
duurt jot en met 26 oktober en is op
werkdagen geopend van 10 tot 6 uur;
op zondag van 1 tot 5 uur. 's Maan
dags is de galerie gesloten. Ook is het
mogelijk om de tentoonstelling 's a-
vonds te bezoeken. Hiervoor dient
echter eerst een afspraak te worden
gemaakt, (telefoon 349144).
Een van de hete hangijzers in onze dagen is het geteisterde bestaan
van de r.k.-priesters. Vanuit de activiteiten van de Septuagintgroep en
de cijfers over de ambtsverlatingen komt ons deze problematische levens
wijze steeds weer voor ogen. Naast groepsverklaringcn en wetenschap
pelijke onderzoekingen is er ook grote behoefte aan persoonlijke getuige
nissen. Pater Jan van den Berkel o.p., een van de meest op de voorgrond
tredende priesters in Rotterdam, gaf zo'n persoonlijke getuigenis uit in
zijn vorige week verschenen bock "Tussentijdse Balans" (uitgave „De
Heraut", Nijmegen). Het werd een balans naar aanleiding van zijn 12Vz-
jarig priesterschap. Nu hij deze maand uit Rotterdam vertrekt, om een
andere priesterlijke functie in Nijmegen aan te nemen, is dit boek
bovendien een afscheidscadeau geworden aan de velen, met wie hij hier
in Rotterdam 9 jaar in en buiten de kerken mocht samenwerken.
In zijn inleiding schrijft hij: „Een
poging de eigenlijke, onuitgesproken
ongrijpbare vragen te beantwoorden,
die dikwijls blijven hangen, wanneer
bedienaren van een kerk contact leg
gen met medemensen door eucharis
tieviering, prediking, ontmoetingen
op gespreksavonden of in zeer per
soonlijk treffen. De vragen: wat wil
deze man eigenlijk, wat gaat er in
hem om, wat zit er achter alles
De balans, die in dit boek wordt
opgemaakt, start reeds in de jaren
van het eerste bespeuren van een
priesterroeping (zo heette dat toen)
in zijn geboortestad Tilburg. Zo
geeft dit boek een persoonlijk histo
risch overzicht, waaruit de huidige
crisis zeer concreet en levgnd in
beeld komt. Men kan zo van dichtbij
ervaren, wat priester-worden in het
roomse leven heeft betekend, hoe het
leven was in een klein-semlnarie,
hoe men leefde in het kloosterlijk
milieu, hoe men werd opgevoed in de
filosofische en theologische studie
huizen van de r.k. kerk.
Zeer duidelijk worden de veelsoor
tige zwakke plekken uit deze tijden
aangegeven: de geslotenheid, liet
weinig oog hebben voorhumane
waarde, de autoritaire gezagsstruc
turen, de dogmatische en wettische
instelling en de sfeer van een man
nenmaatschappij. Als men deze be
schrijvingen gelezen heeft, kan men
zeer goed begrijpen dat er Juist in de
r.k. kerk, en in het bijzonder bij de
priesters, een zeer agressieve hou
ding tegenover het verleden is ge
groeid.
In het boek van J. van den Brekel
is deze agressie niet sterk aanwezig.
Men moet hem daarin bewonderen.
Bij al zijn beschrijvingen ziet men, dat
het hem steeds gelukte achter de har
de systemen te kijken. Daar ontdekte
hij vaak uiteindelijk goede en eerlijke
personen. Bij hem dus, in tegenstel
ling met vele andere geschriften, wei
nig diepe verbittering. Meer een wijze
levenskunst, zodat hij alles bij elkaar
genomen toch blijmoedig naar het
roomse verleden kan terug denken,
zonder de harde feiten te verduiste-
matie, een nieuwe priesterfiguur, een
nieuw kloosterleven, de herwaarde
ring voor het humane (vriendschap,
huwelijk, de vrouw), kerk en wereld
(oorlog-vrede, ontwikkelingshulp,
menselijke eenzaamheid).
Ofschoon duidelijk wordt aangege
ven dat het een harde strijd is, om
dat zoveel van het verleden nog
steeds voortduurt in de kerken,
preekt Van den Brekel geen verbit
tering. Integendeel, hij geeft de beste
kerk- en maatschappijkritiek, die
men in onze dagen vanuit het evan
gelie kan geven: het getuigenis van
de hoop. De nieuwste stroming in de
theologie is tenslotte: de theologie
van de hoop.
Allen, die mee willen bouwen aan
een nieuw priesterschap en een nieu
we verhouding kerk-wereld, zullen
in dit boek veel bemoediging vinden.
Het is echter geen goedkope bemoe
diging. Vanuit de grote profetische
figuren uit onze tijd wordt duidelijk
aangegeven, dat alleen degenen, die
alles willen offeren, en alleen dege
nen, die het beste wat in hen is wil
len inzetten, staande zullen blijven.
Alleen voor hen, die het echte evan
gelie van de profeet Jezus van Naza
reth willen beleven, is er goede toe
komst.
Voor Rotterdammers is het interes
sant in dit boek nog een goede be
schrijving te lezen van de vroeg
overleden pastoor \V. Lampe, de
eerste pastoor van het nieuwe Stei
ger. Uit deze bladzijden begrijpt men
dat deze priester Lampe terecht nog
als een soort mythe voortleeft.
De weinige uren, die v. d. Brekel
bij zijn Open Spreekkamerwerk als
vrije tijd gegund werden, heeft hij
doorgebracht tussen de boeken. Vele
rake citaten uit oude en moderne
literatuur in deze uren verzameld,
werden in dit boek afgedrukt.
Jan van den Brekel
oecumene was geworden. In ruimere
kring zal men hem missen als brug
genbouwer naar die groeperingen,
waar men vanuit de kerken te lang
afwezig is geweest bv. NVSH, homo
fielen, marxistische groeperingen,
het grootbedrijf.
Eind oktober vertrekt hij naar Nij
megen om daar medepastor te wor
den in het pastoraalteam van het
Galêenveld, de bekende universiteits.
wijk. Een niet aangepast city-aposto-
laat in Rotterdam heeft dit maar la
ten gebeuren.
In het weekend van 25/26 oktober
zal hü afscheid nemen. Hij gaat dan
voor in alle woorddiensten. In de
diensten van zaterdagavond 18.30
uur en zondag 12.15 uur gaat h(j ook
voor in de avondmaalviering. Deze
diensten hebben plaats in Het Steiger.
Na deze diensten is men in de gele
genheid dit boek te kopen. De op
brengst is bestemd voor ontwikke
lingshulp. Dat is niet verwonderlijk,
als men dit boek heeft gelezen.
B. VREDEBREGT.
Moedige daad
Priesterjaren
Daarna beschrijft hij zijn 12'/i
priester jaren. Daarin ziet men de
vragen naar voren kbtnen, waarmee
de huidige priester, als hij niet we
reldvreemd wil zijn, heeft te vech
ten. Dat is vooral de strijd om een
bevrijde kerk, om zo de wereld te
bevrijden, (formulering van de Sep
tuagintgroep). In deze problematiek
ligt al het andere besloten: een nieu
we geloofseenheid, de nieuwe refor-
Velen zullen het wat overmoedig
en vreemd vinden om nog zo jong
een soort autobiografie uit te geven.
Ik dacht dat J. v. d. Brekel er ver
standig aan gedaan heeft om in deze
tijd van de priestercrisis dit boek uit
te geven. Het is eerder een moedige
dan een overmoedige daad.
Wanner men dit boek heeft gelezen
zullen velen het nog meer betreuren,
dat pater v. d. Brekel deze maand
uit Rotterdam Vertrekt. Ze zullen
hem missen op de Open Spreekka
mer en het verdere werk rond Het
Steiger. De andere kerken hebben
reeds laten weten dat ze hem niet
graag heen zien gaan, omdat hij één
van de duidelijke stuwers van de
coolsiugel 60a rotterdam
Dokaclub 'b8 organiseert
cursus amateurfotografie
„Dokaclub '68" begint op 27 oktober
met een uit acht lessen bestaande
cursus voor amateurfotografen, waar
in de fotografische onderwerpen en de
wijze van fotograferen zullen worden
besproken. De kosten van deze cursus
bedragen f 22,50 waarbij inbegrepen
de materiaalkosten. Men kan zich
voor deze cursus aanmelden bij „Do
kaclub '68", per adres W. G. Ver-
hoeff, Vierambachtsatraat 30a, Rot
terdam, tel. 230192.
Op de Kerkweg werd de 67-jarige
autobestuurder A. van V, verblind
door de zon en botste tegen een licht
mast, vervolgens tegen een boom en
kwam daarna in de sloot terecht. Hij
werd niet gewopd.
0 Op de Zoomweg bij de afrit naar
Kethel, verloor de 23-jarige technicus
J.V. uit Vlaardingen de macht over
het stuur van zijn auto, waardoor de
wagen kantelde na eerst tegen de
vangrail te zijn gebotst.
De bestuurder kwam er goed af,
doch. de auto werd zwaar beschadigd.
0 In het 8portfondsenbad had de 35-
jarige loodgieter J.C.B. zijn porte
feuille in zijn kleding achtergelaten
en de 21-jarige stucadoor A.W.P. zijn
portemonnee met 2,50. Beide zijn ge
stolen.
In het nachtelijk uur wandelde een
pony die was losgebroken uit een wei
land, de hal van flatgebouw 1 aan het
Baehpiein binnen. Alvorens de pony
zich tegoed kon doen aan de bloemen
en planten in de hal, was de huis
meester gewaarschuwd, die op zijn
beurt de politie erbij haalde.
De eigenaar van de pony, H.V.
kwam zijn diër later ophalen.
1« oktober: Irene 20 uur: Film- en dia
avond van NXVON verzorgd door Stmon de
Waard over Zwitserland. Irene 20 uur: oef.
B.B.; Arcade 20 uur: Verg. van de Kabo; Ar
cade 19.30 uur: KlaverJStsver. Ons Genoegen
west. Chr. Soc. Bel. 20 uur: Wilton Fljenoord
koor. Chr. Soc. Bel. 20 uur; Retorica: spre
ken in 't openbaar.
17 oktober: Irene 20 uur: Schiedam* vrou
wenkoor. Irene 20 uur Vriendenkring. Irene
20 uur: Klaverjasclub van Enterprise. Irene
20 uur: Klaverjasclub van de Vijfsluizen.
Chr. Soc. Bel. 20 uur: Openbare avond van
Retorica. Chr. Soc. Bel. 20 uur: Klaver 4.
18 oktober: Irene 20 uur: 20-Jarlg Jubileum
V. d. Schied. Scheidsrechtersvereniging. Ar
cade 20 uur: Instuif: bier- en wijnfeest. Ma
rijke 20 uur: 38e Jaarfeest Odeon Rotterdam.
Magn. Deïkerk: 20 uur: Chr. Fllmaktle voor
stelling. De Rank: 20 uur: Dansavond Pre-
Adviesbureau. Arcade 19.30 uur: Adviesbu
reau St. willibrordus. Arcade 20 uur: Bridge
Schiedam '59. Ger. Jeugdhuis 20 uur: Vrou-
wenbond NCVB Chr. Soc. Bel. 19 uur: Ca-
thechisatle. Chr. Soc. Bel. 10 uur: I.8.W. Chr.
Soc. Bel. 20 uur: O.S.V.
21 oktober: Irene 20 uur: Kerkkoor der NH
Gemeente. Arcade 19.30 uur: EHBO. Arcade
19.30 uur: St. Eloy. Arcade 20 uur: KSM Or
pheus
Arcade 20 uur:' Excelsior Zangver. Chr. Soc.
Bel. 18.30 uur: Jeugdtoonkunstkoor. Chr. Soc.
Bel. 20 uur: Toonkunstkoor, Chr. Soc. Bel.
uur: Bridgeclub. Chr. Soc. Bel. 10-12 uur:
Huisvrouwengymnastiek.
Muziek: 16 okt. Martinuskerk 20 uur Con
cert gitaarduo - en kwartet, trio begeleid
door orgel.
Tentoonstellingen: Galerie Punt Vier t.m.
19 okt. Ben Hoezen, schilderijen.
Weekfllm: Passage Theater: „Groene ogen
in de nacht". 18 Jaar.
m batterijen m
De Schiedamse Hoogstraat heeft
een opknapbeurtje gekregen; in het
stuk vanaf de Broersvest tot aan het
Broersveld is een andere bestrating
aangebracht met nieuwe tegels. Het
is een bescheiden begin, althans, dat
hóópt men. Want van de grootse plan
nen tot een algehele reconstructie van
dit Schiedamse winkelcentrum zal
voorlopig nog niets komen. Het is be
grijpelijk, dat het kleine stukje dat nu
de reconstructie onderging, waarde
ring ondervond zowel van de zijde
van de winkeliers als van het publiek.
De gemeente wil eerst nog even da
reacties afwachten, alvorens tot ver
dere uitbreiding van de nieuwe be
strating over te gaan.
Heeft U er al bij stil gestaan
dat 't bver 7 weken Sinterklaas
iskoop nu de eerste Sint
verrassing voor Uw dochter,
vriendin of moeder.
Wattenmand van onbreekbaar
plastic mat gekleurde bolletjes
watten.
Het -deksel van 't mandje is
gedekoreerd met een mooie
roos. Een fijn geschenk dat
iedere vrouw kan gebruiken,
nu voor slechts vijf kwartjes.
wattenmand
met bolletjes
gekleurde watten
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op onze Parfumerie
afdeling deze leuke watten
manden met bolletjes gekleur
de wattan,
tezamen
Elke vrijdagavond tot 9 uur open -
Gêin til. of schrift best