Een vlossige, witte kop ontbreekt in Doelenzaal l« maar nu OVER Ido Eyl ff,. GRATIS CONSUMENTEN VOORLICHTING OVER 42 WASAUTOMATEN Figuranten voor amateur-musicals Kralingse kinderen spelen in S wttmi DE HAVENLOODS DONDERDAG 16 OKTOBER 1 „Ik kan het schrijven niet laten. Als ik dat sou doen, zou ik doodgaangeestelijk in ieder geval wel. In de beginperiode, in september, heb ik vaak so maar zitten schrijven om bezig te blijven, om nog die oude routine te voelen. Daarna verscheurde ik alles weer. Nu wil ik me een paar maanden lang van alles dis- tanciëren, want ik wil de zaken helemaal naar mijn eigen zin re gelen. Want het is natuurlijk een vreemd gevoel, wanneer je in eens al die dingen niet meer hoeft te doen, die je daarvoor vol ledig in beslag namen". Aan het woord is Idlo Eyl. Ruim tien jaar lang heeft hij in de kolommen van ons blad het Rotterdamse muziek leven op de voet gevolgd. Naast de vele honderdein recensies schreef hij beschouwingen em commentaren, soms mild, maar vaak ook driftig, wanneer er in het Rotterdamse mu ziekwereld] e dingen gebeurden, die hij met zijn srtenk ontwikkeld recht vaardigheidsgevoel meenden niet te kunnen goedkeuren. Op 1 september werd hij 75 jaar en dat was voor hem ondanks zijn vitaliteit, reden om af- scheid van ons blad te nemen. Velen, die zijn werk hebben gevolgd, zullen dat betreuren. Maar ongetwijfeld zul len er ook mensen zijn, die nu opge lucht adem halen, omdat ze nu zijn scherpe pen niet meer hoeven te vre zen. „Maar ik blijf toch nog als free lance werken", zegt Ido Eyl. „En als er een beroep op mij wordt gedaan, ben ik altijd bereid daaraan te vol doen". Ido Eyl werd 75 jaar geleden in Rot terdam geboren. Tussen dat moment en nu ligt een leven van enorm hard werken, van triomfen, maar ook van vele teleurstellingen. Wie met hem praat komt tot de ontdekking, dat hij veel meer is dan journalist en musi cus of andersom, want beide hébben in zijn leven een belangrijke plaats in genomen. Een hoibby, maar tevens een belangrijke bron van inkomsten, is de astro-psychoiogie, in zijn jonge jaren deed hij veel aan sport en nu nog is hij „als een kind zo blij, wan neer ik een voetbal- of een atletiek wedstrijd kan bijwonen", zoals hij het zelf zegt. Hij is actief geweest in de moderne jeugdbeweging en hij was een sterke motor in de vakbeweging voor toonkunstenaars. „Ik ben een volbloed Rotterdam mer", zegt hij, „maar niet naar de geest. Ik voel een binding met Rotter dam als wereldhavenstaddie met zijn eigen dynamiek een bepaalde ont wikkeling mogelijk heeft gemaakt. Als stad is Rotterdam voor mij een deceptie. Ik adoreer Parijs. Daar vind ik nog de romantiek terug uit mijn jonge jaren, toen ik daar een tijd heb gewoond". Na zijn schoolopleiding ging Ido Eyl „zo heet ik werkelijk; dat is ec'ht geen schuilnaam" naar het Konin klijk Conservatorium in Den Haag. Aanvankelijk reisde hij op en neer. I.ater ging hij er wonen. Toen hij ne gentien .laar was haalde hij het onder- wijsdiploma. Dat was in 1913. Een jaar later moest hij in dienst, maar na drie maanden werd hij afgekeurd. Dat stelde hem ln staat zijn muziek studie voort te zetten, nu bij de Portu gese leraar Arthur Orobdo de Castro. Voor het diploma solospel ging hij echter weer terug naar het Koninklijk Vraag map met belangrijk docu- mentatie-materlaal over wasautomaten met vergelijkende prijslijst. Zo kunt u pas goed oordelen en uw keuze bepalen. U ontvangt deze documentatle- map GEHEEL GRATIS adres plaats Schrijf op uw enveloppe „MODERN" antwoordnummer: 1938 W Rotterdam. Geen postzegel opplakken. Conservatorium. Als bewijs van zijn enorme energie, die hem eigenlijk nooit in de steek heeft gelaten, haalde hij in ruii'pi drie maanden dat diiplo- „We slaagden met ons vieren", ver telt hij met nog steeds gepaste trots. „Uit die vier werd ik gekozen om in het Gebouw voor Kunsten en Weten schappen met het Conservatorlumor- kest het vioolconcert van Bruch te spelen. Het orkest stond onder leiding van mr. Henri Fiotta, toen dirigent van het Residentie Orkest en direc teur van het Conservatorium" Ver voor die tijd trad de jonge Ido Eyl echter al op als solist. In de oor log is hij veel persoonlijke bezittingen kwijt geraakt, maar hij kan nog enke le programma's uit de beginperiode tonen. Eén daarvan is van een con cert op 11 september 1910 in de Groote Nutszaal aan de Oppert in Rotterdam. Op dat programma staat, dat de Jongeheer Isidore Eyl" als solist zal optreden. Hij kan nu afstand nemen van de ij- delheden van zijn jonge jaren. „Ik vond Isidore mooier dan Ido", zegt hij. „Dat klonk veel buitenlandser. Zo naief was ik toen nog. Ik wilde we reldberoemd worden, maar aangezien ik niet wereldberoemd was. zocht ik het maar in de naam" Toen al voelde hij zich sterk tot de journalistiek aangetrokken. In zijn heel prille jaren schreef hij gedichten. Later werden het zwaardere geschrif ten, in beide betekenissen van het woord. Zo kwam een boekje van de pers met als titel „Newlandsmith's Kunstmoraal. Nu zegt hij er van: „Het was allemaal vreselijk gezwol len. Het moest vooral mooi zijn. Ik kan er nu om lachen, maar toen vond ik het prachtig „Later schreef hij, naast andere werken, nog een boekje over Eduard Fllpse en een miniboek je, getiteld: „Hoe lk in Rolde geker stend werd en een vrouw en vier kin deren kreeg", waarin hij een episode uit zijn onderduiktijd vertelt. Dat deed hij onder de naam Marcel Du- fresne. Hij werd lid van de Haagse Toon kunstenaars Vereniging, die was aan gesloten bij de landelijke organisatie op dit gebied. Dank zij zijn activitei- len kwam daar de Nederlandse Toon kunstenaars Bond uit voort. Tevens was hij eindredacteur van het door deze bond uitgegeven blad, hetgeen weer een nieuwe perode in zijn leven markeerde. Contacten In 1922 ging hij naar Parijs, maar hij bleef als correspondent aan het blad verbonden. In Parijs maakte hij studie van de moderne Franse muiziek en van de vakbeweging daar. Hij kwam in contact met de „Groupe des Six", waartoe componisten als Honeg- gerl, Poulenc en Milhaud behoorden. Al deze mensen interviewde hij en die gesprekken werden in het blad gepubliceerd. Daardoor leerde men in ons land die groep kennen, waar uit belangrijke contacten voortkwa- Drie jaar later keerde hij terug naar Den Haag om de verjaardag van zijn moeder, een weduwe, te vieren. Zij wist hem over te halen in Neder land te blijven. „Voordat ik naar Pa rijs ging, had ik een belangrijke les praktijk opgebouwd", vertelt Ido Eyl. „Die was ik natuurlijk kwijt. Om geld te verdienen ging ik ln het amu sementsbedrijf. Ik speelde in bars, cafe's, restaurants en dancings. Naast violist was ik ook slagwerker en pianist". Lange tijd woonde Ido Eyl toen in Utrecht, waar hfj kapelmeester was van het Rembrandttheater, ook weer een periode, die belangrijk was voor zijn leven. Want uit die tijd van de stomme film hield hij een unieke verzameling filmmuziek over. Thans is hij de enige, die in staat is stomme films met muziek te illustreren. Zijn verzameling, enige duizenden werken sterk, heeft hij overgedaan aan het Nederlands Filmmuseum. In januari houdt hij over de stomme film een le zing voor de Volksuniversiteit. Dan zal hij een film draaien uit 1916. waarin Esther de Boer van Rijk en Willem van der Veer de hoofdrollen spelen. Toen de geluidsfilm zijn Intrede deed, werd Ido Eyl leider van het Vara-sextet, waarmee hij ruim zeshonderd programma's verzorgde. Tot de oorlog bleef hij in het amuse mentsbedrijf. Ais gevolg van zijn joodse afkomst moest hij ln de oorlog onderduiken. „Ik droeg toen een rode baard", zegt hij lachend, „ik was net een bosjesman". Nu kan hij er om la chen, maar in die tijd raakte hij bijna alles kwijt, wat hij voor de oorlog had verworven. Na de oorlog was hij een geestelijke instorting nabij. Hij wist er echter na harde strijd weer boven op te komen. De grote K „Na de oorlog ging ik weer in het amusementsbedrijf om alles wat ik verloren had, terug te verdienen", vertelt hij. „Ik heb me echter finan cieel nooit meer zelfstandig kunnen maken. Bovendien wend ik wat ouder en de band met de sfeer van het amu sementsbedrijf was niet meer zo vi taal. Toen besloot ik de kunst met een grote K te gaan dienen". In 1952 legde hij een proef af voor het Rotterdams Philharmonisch Or kest en hij werd aangenomen. In 1959 moest hij dat echter als gevolg van een vioolarm opgeven. Sindsdien heeft nog maar zelden zijn viool, dlie nog steeds op zijn boekenkast in zijn werkkamer ligt, aangeraakt. „Toen ik veel last van mijn arm be gon te krijgen, zon ik op andere mid delen om mijn brood te verdienen", zegt hij. „Ik ben een enorme liefheb ber van antiek. Ik besloot daarin te gaan handelen. Toen ik nog bij het or kest zat, kocht ik stukken op. Maar als zakenman ben ik niet geslaagd. Ik kocht alleen dingen, die ik zelf mooi vond, zonder me af te vragen of ik ze zou kunnen verkopen. Daardoor kwam ik met een grote voorraad te zitten, waar een hoop geld in ging zit ten. Toen ben ik er maar mee ge stopt". Ido Eyl besloot zich weer in de jour nalistiek te begeven. Al voor 1959 schreef hij voor ons blad een serie Portretten van het Rotterdams Phil harmonisch". Dit contact leidde er toe, dat hij als vaste muziekmedewer ker aan ons blad werd verbonden. Vele malen per week kon men hem in de Rotterdamse concertzaal zien zit ten, kritisch luisterend naar de pres taties van de artiesten, zowel de be roepsmensen als de amateurs. Vooral voor de laatste zijn zijn opmerkingen vaak een belangrijke richtsnoer ge weest. Op 1 september hield hij er mee op. Vrijwillig. „Eigenlijk was de nood zaak daartoe nog niet aanwezig", zegt hij. „Maar ik vroeg me af of ik wel door moest gaan. Ik ben nog vitaal genoeg, maar ls het nu het doel van je leven om te werken tot je het moet opgeven? Ik wilde voorkomen, dat men mij te oud begon te vinden. De keus was niet gemakkelijk, maiar ik blijf mijn contacten met de muziek wereld en met de journalistiek on derhouden". Ido Eyl gaat beslist niet stil zitten. Zo heeft hij nu weer een studie Frans opgevat om zijn woordkennis te ver groten. Frankrijk en vooral Parijs hebben zijn grote liefde. Kort geleden legde hij de laatste hand aan een boek, waarin hij zijn herinneringen aan het Parijs, dat hij als 26-jarige jongeman ervoer,heeft neergelegd. Klap nu... beduidend goedkoper In deze praktische tijd van wasautomaten, mixers, koel kastenalles voor 't gemak, gaat U 't Uzelf toch niet moei lijk maken door nog steeds die ouderwetse loodzware keuken trap te gebruiken Deze huishoudtrap, van gepro fileerd aluminium weegt bijna niets, is gemakkelijk schoon te houden, kan niet roesten en staat stabiai (veilig). Totale hoogte 1.50 meter, het platform is bekleed met zwart anti-slip plastic en de trede- hoeken zijn eveneens met plas tic beschermdnp voor nog géén drie tientjes. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze vederlichte alu minium huishoudtrappen, tota le hoogte 1.50 meter, 3 treden en een platform, nu extra voor delig (i.v.m. expeditiedrukte s.v.p. zelf Elke vrijdagavond tot 9 uur open Ook maandegmorgen open Gêin tel of schrift, best Historisch Genootschap organiseert werkgroepen voor jongeren De Jeugdcommissie van het Histo risch Genootschap „Roterodamum" heeft in samenwerking met het Ge meentearchief een interessant pro gramma samengesteld. Jongeren van 15 tot 25 jaar kunnen, wanneer zij voor dit onderwerp belangstelling hebben, deelnemen aan de werkgroep „Rotterdam en de N.S.B. in de jaren '30". Deze werkgroep komt bijeen op de maandagavonden van 3 en 24 no vember, 15 december, 5 en 26 januari en 9 en 23 februari, steeds van kwart over zeven tot kwart over negen in het Gemeente-archief aan de Mathe- nesserlaan 315. De kosten voor deel neming bedragen vijf gulden per per soon. Men kan zich persoonlijk, telefo nisch (254950) of schriftelijk opgeven bij de Jeugdcommissie. Mathenesser- laan 315. Voorts is nog aanmelding mogelijk voor de cursus „Onderzoek in archie ven", bestaande uit een serie van tien bijeenkomsten in het Gemeentear chief. De eerste bijeenkomst wordt gehouden op dinsdag 4 november om half acht 's avonds. Leeftijd voor deelneming ongeveer 17 jaar en ou der. De kosten bedragen vijf gulden. De musicalgroep „Ruimte", die al een jaar bezig is met het samenstel len van twee amateurmusicals doet nu een beroep op jonge mensen zich te melden als figurant. Schrijver, com ponist en arrangeur van de musical Nobinó jr. zoekt ongeveer vijftien jon gelui voor bijrollen en als figuranten. Dansen wordt ze geleerd en ook aan het kunnen zingen worden geen hoge eisen gesteld, omdat veel wordt ge werkt met bandopnames. Verder zal veel gebruik worden ge maakt van lichteffecten. Er zullen twee musicals uitgebracht worden, een negermusical en een kin dermusical. Belangstellenden kunnen zich melden bij Nobino junior, Steven Hoogendijkstraat 52, of bij mej. van Rossum, tel. 196108. De repetities üjn op maandag en dinsdag in een oude school op het Noordereiland. Het wachten is nog op een uitgever. Thans ook kan hij zich wijden aan de uitwerking van zijn jarenlange stu die over de geschiedenis van de Rot terdamse Orkest Vereniging, eigenlijk de voorloper van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Over de ge schiedenis van dit orkest, dat even eens door Jules Zagwijn werd opge richt, en dat vele abonnementsconcer ten gaf met beroemde solisten en diri genten, is nog maar heel weinig be kend. Ido Eyl snuffelde door vele jaargangen van de Rotterdamse dag bladen om uit advertenties en recen sies die geschiedenis weer na te gaan. Thans wil hij dit alles op schrift stel len om deze leemte in de Rotter damse muziekgeschiedenis op te vul len. Ook de astro-psychologie zal hem dikwijls bezig houden. In het opstellen van nauwkeurig uitgewerkte horosco pen zal hij ook een belangrijke beste ding van zijn tijd vinden. En dan ook zal hij veel te zien zijn bij de wedstrij den van Sparta, voor welke vereni ging hij in zijn jonge jaren nog heeft gespeeld, naast de beoefening van at letiek, paardrijden, zwemmen, schaatsen en motorrijden. Eén grote teleurstelling uit zijn le ven voltooit het beeld van deze man. Toen hij nog violist was bij het Rot terdams Philharmonisch. wilde hij als bekroning op zijn carrière de studie musicologie in Leiden voltooien. Drie jaar lang liep hij college, 's Morgens moest hij repeteren, 's middags was hij in Leiden en 's avonds moest hij met het orkest spelen. Daar tussen door studeerde hij. Nadat hij drie ten tamens met glans had gehaald, wilde hij colloquiem doctum doen, omdat zijn vroegere schoolopleiding niet vol doende was om het kandidaatsexa- ien af te leggen. Bij al zijn werx ging hij 'nog Frans en Duits studeren, omdat hij zich bad voorgenomen dat colloquiem doctum in die talen af te leggen. Als herfstvakantie-besteding in de week van 20 tot 25 oktober kunnen alle schoolgaande kinderen in Kralingen deelnemen aan de Speelstad. Deze manifestatie zal gehouden worden in het speeltuinen complex aan de Honingerdijk en staat onder auspiciën van de wijkraad van Kralingp -i. De toegangsprijs bedraagt: f 0.40 's morgens van 1012.30 uur en f 0.40 's middags van 1316 uur. Er is gelegenheid tussen de middag het mee genomen boterhammetje op te eten. Het is echter nooit zo ver gekomen. Op het ministerie gaf men, gezien zijn enorme kennis op dit gebied, toestem ming, mits de universiteit er even eens geen bezwaar tegen had. On danks het feit, dat enkele professoren er volledig achter stonden, werd zijn verzoek zonder opgave van redenen geweigerd. Voor Ido Eyl betekende dat een klap, die hij maar moeilijk kon verwerken. Nu is hij er overheen, maar in zijn stem ligt nog de spijt als hij zegt: „Het was zo'n prachtige be kroning geweest op al mijn werk". In een lange rij mappen ligt al dat werk, althans het tastbare gedeelte daarvan, opgeslagen. Daarbij zijn vele interviews 'net beroemde compo nisten, dirigenten, musici, zangers en zangeressen. Ido Eyl sprak met hen op gelijk niveau, ook al weer dank zij de grote kennis op muziekgebied, die hij in zijn leven heeft vergaard. Velen zullen zijn markante kop met het vlossige, witte haar, in de concertzaal missen. Want Ido Eyl is door al die jaren heen een bijna onmisbare scha kel geweest tussen musici en publiek en een onkreukbaar chroniqueur van het Rotterdamse muziekleven. JAN DIJKSTRA Speelstad betekent, dat rond 'n aan tal vaste gebouwtjes o.a. stadhuis, po litiebureau, perscentrum, gevangenis, postkantoor en theater, door de deel nemende kinderen een eigen huisje wordt gebouwd. Ook het „bezetten" en spelen in de genoemde gebouwtjes hoort hierbij. In het stadhuis kan bijvoorbeeld de burgemeester van Speelstad zetelen en in de loop van de week allerlei offi ciële handelingen verrichten. Op het stadhuis kan ook getrouwd worden, dus er moet een ambtenaar van de burgerlijke stand zijn, die de trouw lustige paartjes trouwt. Op het politie bureau „opereren" de agenten en hier zit ook eventueel een commissaris van politie. In het perscentrum moe ten uiteraard een verslaggever, een redacteur en een drukker aanwezig zijn. De eerste gaat de stad in en doet verslag van wat hij ziet, de redacteur stelt de krant samen, die elke dag uit komt en de drukker helpt de krant stencillen. In de hipshop boetiek kan men kleren maken. De EHBO-post is voor eventuele Rode Kruis-mensen. Het postkantoor heeft een coördine rende taak. Want hier moeten alle aanvragen binnenkomen voor vergun ningen die nodig zijn om een huis te bouwen of voor het aanvaarden van de verschillende functies. De vergun ningen moeten serieus genomen wor den, daar er anders gauw sprake is van overbelasting bijvoorbeeld bij die taken, waarvoor men maar enkele personen nodig heeft. Men kan ook tuinieren in Speelstad. De bedoeling hiervan is het creatief bezig zijn en de kennismaking met het plantenmateriaal.Tevens dient het tuinieren ter verfraaiing van de stad. Het totaal-theater is een afsluiting van verschillende activiteiten, waar in de loop van de week aan gewerkt is. Het programma op de dag van uit voering is: 1) Optocht door Speelstad 2) Welkomstwoord, door de theaterdi recteur of de burgemeester 3) De Speelstad-fanfare speelt het Speel- stadlied, op zelf gemaakte instrumen ten en een in de loop van die week ge maakt lied 4) Acrobatie 5) T.V.-pop penspel 6) Vrij creatief spel, bijvoor beeld door middel van pantomime 7) Muziek en beweging, pauze, 8) Schim menspel 9) Songfestival 10) De Speel stad-fanfare 11) Maskerspel 12) Acro batiek, waarbij het "woord Speelstad wordt gevormd. Dit laatste onderdeel is gelijkertijd de sluiting van deze nu... beduidend goedkoper Het zijn vooral die kleine noodzakelijke aankopen waar U veel op kunt besparen, als U maar op 't juiste moment, tijdens zo'n voordelige aan bieding koopt. Plastic douchegordijnen in ex tra lang formaat, 120 x 225 cm, er zijn tientallen leuke kleuren en dessins (als U er vroeg bij bent heeft U natuur lijk de grootste keus) nu per gordijn voor nog géén twee douchegordijn extra lang -tftr Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze plastic douche gordijnen, in tientallen kleuren en dessins, 120 x 225 cm. Elke vrijdagavond tot 9 uur open Ook maandagmorgen open Géén tel. of schrift best.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1969 | | pagina 25