SLOTEN Toverlantaren verloor nog niets van z'n magie 15.9» houdt de adem KRATZv Peter Bonnet maakt uniek museum voor Sloten Randstadtoeristen naderen... i«UNSTKASti^jp NeUHgiT I elke vrijdagavond ...tot 9 uur open Peter Bonnet heeft de meeste van zijn 73 jaren in Sloten doorgebracht. Hij houdt van de stad, omdat hij van wind en water houdt en omdat hij er aan de Lindegracht een oud huis heeft, dat zijn eigendom is. Daarom is Amsterdam nooit zijn thuis haven geworden. Hij heeft er gestudeerd (tekenen) en gewoond en hij zou uit stekend passen in de geschakeerde menig te van de hoofdstad, waarin hij een van de markante figuren zou zijn. Beter dan in Sloten, dat in hem een kleurrijke excen triek ziet, naar wie men niet luistert, die men niet kent in zaken die de stad raken. Dat is jammer voor Sloten, want Bonnet is een man van grote culturele kennis met een helder oordeel, die Sloten met raad en daad terzijde zou kunnen staan. Zoals dat vroeger het geval was toen de pastoor hem de bouwtekeningen van de nieuwe kerk voorlegde. Een opmerking van Bonnet had tot gevolg dat de pastorie wèl aan de kerk werd gebouwd, waardoor het bouwwerk niet detoneerde in de broze omgeving. Als men naar hem had geluisterd was het zeventiende eeuwse stucwerk uit het stad huis niet vernield en had de brandspuit uit het begin van de vorige eeuw een zinvolle bestemming gekregen in plaats van op de schroothoop te belanden. VOOR HAAR MANICURE ÉTUIS VOOR HEM MOOIE, DEGELIJKE ZAKMESSEN. Korfe Hoogstraat 18 Rotterdam Telefoon (010) 135763 Bonnet lijkt waarschijnlijk het meest op zichzelf, maar ook op Einstein, Schweit zer en Livingstone en alle drie tegel'ik. Een markante figuur, eens directeur van de nijverheidsschool van 't Nut, een man van 38 hobbies: oudheidkunde, kunstge schiedenis, muziek (Beethoven, Bach en Schubert zijn zijn lievelingscomponisten), dichtkunst (hij geeft een gedicht over de Maas mee), timmeren, schilderen, tekenen en alles wat in het verlengde hiervan ligt. Hij zal Sloten volgend jaar Pasen aan een uniek museum helpen. Het zal „De ma gische Lantaren" gaan heten en een vol strekt bijzondere verzameling toverlan tarens, projectoren en oude „bioscopen" (filmprojecters zeggen we tegenwoordig) herbergen.En niet alleen de technische apparatuur, maar ook de plaatjes en de films die ermee vertoond worden. Hij heeft een indrukwekkende verzameling, opgebouwd in vele jaren, in veel gevallen met zijn eigen hand hersteld en gerestaur eerd. Alleen de maquette van de grote kermistent, het stereoscoopkabinet, liet hij bij Van der Velde in Apeldoorn bouwen. Het is de tent van Slieker, de eerste bioscoopexploitant in Nederland. „Dat wordt betwist", zegt hij, „maar ik weet zeker dat Slieker de eerste was". DE MAAS Gedichtdoor Peter Bonnet Met jeugdig elan, vloeit de Maas altijd verder, Haar doel is de verte, de eeuwige zee, Niets is hier blijvend, want alles is worden, Want alles gaat voort, en dies gaat mee. Ik sta aan de dijk, dooreen venster te staren, En zie naar de stroom, die kabbelend wijkt, Wendend en kronkelend, door bergen en dalen, Een symbool van het leven, dat nimmer bezwijkt. Ik sta aan de dijk, en denk aan het verleden, Wat eenmaal was, en voor altijd verdween, Vreugde en droefheid, als kabbelende golven, Spoedend steeds verder, steeds verder daarheen Ik sta aan de stroom, en denk aan de toekomst, Steeds kabbelt ze door, naar de oneindige zee, A lies vernieuwt zich, naar eeuwige wetten, Want alles vloeitvoort, en alles gaat mee. LaternaMagica In zijn museum zijn ook afbeeldingen van de Luikerwalen, Belgen uit de omgeving van Luik, die met de Laterna Magica op hun rug door ons land trokken ;mismaakte wezens, die in een eigen taal communi ceerden, koeterwaals. Als directeur conservator zal hij straks bezoekers in zjjn museum rondleiden, de verhalen vertel lend die de geschiedenis van de cinemato grafie kenmerken. Over Atanasius Kirchef bijvoorbeeld, de priester die in de laatste jaren van de ze ventiende eeuw Rome „onveilig" maakte door op de perkamenten gordijnen van onwillige kerkbezoekers de duivel te pro- Peter Bonnet bij de „Laterna Magica Het stereoscoopkabinet van Slieker, de staat volgend jaar i eerste bioscoopexploitant in Nederland, museum. jecteren uit de magische lantaren onder zijn pij. Of over Robertson die in 1792 séances in Parijs gaf, gedurende welke een griezelend publiek contact onderhield met de geestenwereld: handig geëxploiteerde nep via een toverlantaren. Hoewel hij zegt veel te laat begonnen te zijn met verzamelen, was Peter Bonnet al hheel vroeg verliefd op de eerste toverlan taren, die hij van zijn oom kreeg. Die oom staat eigenlijk aan het begin van zijn museum. Op 25-jarige leeftijd was oom zo goed als ten dode opgeschreven totdat hij van een arts het advies kreeg te gaan rei zen. Het kopen van een kermis „panora ma" bood die gelegenheid. Vreemde voor stellingen, die het publiek in hun ban hiel den, werden vertoond: de gifmoord van Leiden en ander actueel gebeuren. Toen het lichtbeeld zijn intrede deed - natuur lijk op de kermis - schakelde oom over. Hij hield er zijn gezondheid bij, want pas een val van de trap op 81-jarige leeftijd werd hem noodlottig. Het zijn vooral verhalen als deze die het museum zijn levendigheid zullen geven. Bonnet is een groot verteller, de spullen die hij ten toon zal stellen zijn om niet op uitgekeken te raken. Genootschap Sloten heeft er tot nu toe geen cent voor over. Bonnet is er niet treurig om. Hij heeft een genootschap gevormd, waarvan Gerard van de Akker, die eens zijn verza meling zal beheren, voorzitter is. Het genootschap zal trachten anderen te inter esseren, zodat het museum op de beste wijze ingericht zal kunnen worden. Bonnet stelt zijn huis ter beschikking. Hij is druk bezig met het herstel van veel appa ratuur, met het timmeren van vitrines en het bijwerken van de plaatjes die vertoond zullen worden. Een „eigenbouw" museum dus, waarvoor grote belangstelling zal bestaan, gezien het grpte aantal platgedrukte neuzen tegen het raam, waarboven ogen speurend door zijn kamer gaan. Want de toverlantaren heeft nog niets van zijn magie verloren. Een zeer oud exemplaar van de toverlan- elke vrijdagavond ...tot 9 uur open Een heel mooie aanwinst voor moeders huishouden waar ze terecht trots op zal zijn, staat op onze vergrote Huishoud- afdeling, souterrain. Luxe broodtrommel, in fraaie roestvrij stalen uitvoering. Een hygiënische bewaarplaats voor Uw brood, met prima sluitend kanteldeksel. afmetingen 42 x 26 x 18 cm, nu voor nog géén zestien gulden. Roestvrij staal Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij in onze vergrote Huishoud-afdeling, souterrain, deze geweldig mooie stalen broodtrommels, roestvrij, dus hygiënisch, met praktisch kanteldeksel J| A Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij in ons souterrain de ze Duitse wekkertjes met 2 bellen, de kast in diverse fraaie kleuren, met 1 jaar garantie. Oók zaterdagavond tot 9 uur Frans elegant is dit prachtige Duitse wekkerklokje, dat Sin terklaas dit jaar uit Spanje meebrengt. Een werkelijk bijzonder fraai - wekkertje met 2 heldere koper kleurige belletjes, mooie Franse wijzerplaat met lichtgevende wijzers en cijferpuntjes. Een prachtig Sintkado dit West- duitse wekkertje, de kast in diverse beschaafde kleuren, af gewerkt met koperkleurige rand, nu voor nog géén zes gulden. met 1 jaar garantie r DE HAVENLOODS, 27 NOVEMBER 1969 Sloten, kleinste stad van Nederland sinds Bronkhorst zijn zelfstandigheid verloor - sinds het in 1250 de trotse rechten verkreeg in Friesland de achtste stad in rang - ligt „met ingehouden adem" in het Friese merengebied, doelwit van recreatie-beluste randstede lingen. De dag nadert dat Amsterdam slechts op een uur rijden van Sloten ligt: de nieuwe weg door de nieuwe I Jsselmeerpolders brengt het unieke watersportgebied binnen „handbereik" van neurotische stedelingen, die er in Slotense ogen uitzien als langharige Da.n- slapers met de boze opzet het stadje luidruchtig uit de rustieke droom te heipen. Met enige zorg ziet men de toekomst tege moet, mag wel gesteld worden, want de brave middenstand - er zijn nu al drie bakkers op 734 inwoners; twee ervan danken hun bestaan aan de zomerse inva sie van watersporters - wil natuurlijk best zijn graantje meepikken van de materiële welvaart die Sloten wacht. Maar ander- de nïet-Fries die op dit idee kwam (en die in hotel „De zeven wouden" naarstig de bevolking raadpleegt over de juiste naam geving van zijn bezit) zal niet alleen uit ideële motieven zijn geld investeren. Wel een oudheidkamer dus, maar „het levende verleden" verdwijnt meer en meer uit het stadje. De prachtige deuren van het betimmering hebben. Bonnet verklaart; „De mensen hier geven er niets om. Er zijn er, d ie zeggen dat ze de hele oude boel plat moeten gooien en er mooie nieuwe, mo derne wijken voor in de plaats moeten bouwen". Be jachthaven van Sloten. U.HUJV. J,iauuigc UCUtCIl van IlttC zqds is de burger van Sloten beducht op- kaaspakhuis bleken na de opknapbeurt te het verhes aan identiteit, dat het'stadje te 7ii'n «j wachten staat als het al te zeer toegeeft aan de wensen van recreatiezoekenden, die na hun vaartochten vertier willen zoe- Buiten de wallen ken in koffiebars en onderkomens, waar de jukebox de dienst uitmaakt! „Het moet hier geen Grouw worden", zegt „aai uCi «vciuienue-eeu de directeur van de plaatselijke industrie, stucwerk onder slopershamer viel een kunstmelkfabriek - de grootste van plaats moest maken voor gestroomlijnd Nederland met een wekelijkse, produktie board. „Het is Godvergeten", knalt hij van 12 miljoen liter kalvermelk. Grouw is door de telefoon. zijn verdwenen uit het stadsbeeld, omdat ze goed van pas kwamen in de woning van een van de wethouders. De hervormde Er is een nieuwe wijk. Veel van de honderd perdikant kan hier nogvrede mee hebben, arbeiders van de fabriek wonen in de maar hij vloekt overtuigd als hij het heeft nieuwe huizen in „Sloten buiten de wal- over de modernisering van de hal van het len"> gebouwd in het weiland over de stadhuis, waar het zeventiende-eeuwse bruS. waardoor het er eigcnliik niet bij- 2 miljoen liter kalvermelk. Grouw is door de telefoon, het grote schrikbeeld voor Sloten: duizen den mensen, voor het merendeel jongelui, die de plaats 's zomers overstromen; lawaai en patat. hoort. Het is een woonwijk zonder kels, zodat de mensen klagen „helemaal naar de stad te moeten" voor een vergeten pond suiker, in de stad praten ze enigszins vertederd over dë nieuwe wijk, omdat het bejaardenhuis er staat, gesticht uit een le gaat, waarin wordt bepaald dat een onpar tijdige commissie, waarin natuurlijk de dominee, de dokter en de burgemeester, negen bejaarden aanwijst die met geld toe (nog geen tientje in de week) in het cen trum mogen wonen. Het is een eer te wor den uitverkoren. Sloten is overwegend nog een agrarische gemeente. Er zijn drie beroepsv issers, er is De 73-jarige Peter Bonnet verbaast zich er niet over. Jaren geleden is hij er getuige van geweest dat de plaatselijke brandspuit nr -ie-,. uit het begin van devorige eeuw door een Wat wil Sloten? Het is niet helemaal dui- sloper aan stukken werd geslagen. De delijk. De nieuwe jachthaven voor 250 man had er spijt van dat hij honderd'gul- de den voor het materiaal had geboden. Het een bloeiende middenstand, omdat de toeristen geld in het laadje brengen en er is een fabriek, een agrarische industrie. Op industriële uitbreiding wordt niet gere kend, de landbouw is als overal een aflo pende zaak; Sloten moet zich dus wel op het toerisme oriënteren. Het doet het. Met mate nog en angstig om de greep op de zaak te verliezen. Men is verlangend en bang tegelijk om de toekomstige stroom uit het westen te ontvangen. Sloten houdt de adem in. mk i •stad. Het weren van koffiebafs en derge lijke moet de stad behoeden voor al te veel bezoek. Het nieuwe kampeerterrein zal ongetwijfeld meer mensen trekken.... Een adembenemend schouwspel. ding was duizenden waard. Ik trachtte nog de burgemeester voor het behoud van de brandspuit te interesseren, maar het was tevergeefs". Aan de buitenkant lijkt Sloten aardig de Oudheidskamer ï.and des tijds te hebben weerstaan. De huizen langs 't Diep bieden de verraste Sloten is beeldschoon. Niet slechts water- bezoeker het beeld van een tijd, waarin de sporters komen binnen de stadswallen. Donia's en de Van Haringsma's'de scepter Ook zij die op zoek zijn naar oude gevels, over Sloten zwaaiden, deftige families die historische gebouwen en verstilde verge- gebruik maakten van het tolrecht. Een Zichten. Of Sloten hun voldoende tege- „buitenkantig" beeld, genoeg voor de moet komt is de vraag. Inderdaad is er toerist. Maar de vorser naar oudheid is te- thans sprake van de inrichting van een leurgesteld als hij merkt dat slechts gedeel- soort oudheidkamer met „kaasbar", maar ten van nog maar drie huizen de originele

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1969 | | pagina 27