Moet je voor De Duivels 1.10.000 verdienen? I Openlucht recrcreatïe Waarheen, John van de Rest? ■I Sectie Toneel en Dans in nieuw onderonsje iSïïSï™ mïïb£ DE HAVENLOODS, 11 DECEMBER 1969 Het provinciaal bestuur van Zuid-Holland heeft dezer dagen een rapport gepubliceerd, waarin de plannen voor de openluchtrecreatie in deze provincie worden uiteengezet. Het verslag bevat onder andere een nota over de aanleg van picknickplaatsen op diverse plaatsen in Zuid-Holland. In de provincie zijn thans twintig picknickplaatsen. Er bestaan plannen om dit aantal in enkele jaren te verdubbelen. plaats zal het aanbrengen van een baan- Naar aanleiding van de discussie over het toneel in Rotterdam op zaterdag 14 november in de Rotterdamse Schouwburg verscheen in Het Vrije Volk een ingezonden brief van stedenaan de Jland is> bereid is zich bezig contact te maken met het leven. En daarin Jan Riezenkamp, waarin hij zich verzet tegen het feit dat 58 procent van de schouwburg- te houden met de vragen van deze tijd. schuilt het enige bestaansrecht van kunst, bezoekers komt uit de bovenste laag van de inkomensverdeling. Hij zegt dan: „Hét is Eerst dan kan het veel gen0emde, maar laat staan van toneel, frustrerend te moeten erkennen dat de overheid geld uitdeelt aan de rijken ten nadele nog n00lt gedefinieerde experiment van van de minder bevoorrechten". Een fraaie volzin van een jonge socialist, die het geschon- de grond komen, dat meer zal betekenen den vertrouwen van het kiezersvolk weer wat op moet vijzelen. Jan Hein de Groot Zo is een picknickplaats gepland aan de Provinciale weg van Gouda naar Aardam. Ongeveer zeshonderd meter ten oosten van Papenveer, waar de Provinciale weg van het A arkanaal in noordoostelijke rich ting afbuigt, is een terrein gelegen, dat in aanmerking komt om als picknickplaats te worden aangelegd. Een ander gebied voor ..picknickers" is de oostzijde van de weg Schiedam-Bleiswijk- Hazerswoude. Voor de aanleg van deze Natuurlijk kon kunstredacteur C. J. Wisse de brief niet onbeantwoord laten. Hij wijst erop dat Riezenkamp wat al te gemakke lijk voorbijgaat aan de groep van 42 pro cent, die dan toch maar niet uit de boven ste laag van de inkomensverdeling komt. Terecht. Maar de conclusie is onvermijde lijk: „het grote vraagstuk in ons land is inderdaad, (fat de arbeider niet naar de schouwburg gaat". Wisse vervolgt: „Men kan zich afvragen of dit alleen een finan ciële zaak is (naar musicals, bioscoop, revue enz. gaat men wèl) of dat we hier niet veel meer met een sociologische kwes tie te maken hebben, namelijk dat schouwburgbezoek eenvoudig nog niet in het levenspatroon van de arbeider is opge nomen". Noodzakelijkerwijs komt hij dan tot de slotsom, dat het onderwijs, dat te weinig of niet is gericht op de gehele ontwikke ling van de mens, hiervan de grootste schuld draagt. aanmerking komen de stukken te zien, waarin ze zelf meespelen! Er is dan ook heel iets anders aan de hand. De vermeende drempelvrees, die mensen, in casu arbeiders, ervan weerhoudt naar de schouwburg te gaan, bestaat helemaal niet. Het is het hardnekkig in stand gehou den sprookje, dat het zorgwekkende pro bleem van het achteruitlopende schouw burgbezoek verlegt naar die partij die er de minste schuld aan heeft. Wie namelijk blijft geloven in die drempelvrees hoeft zich niet bezig te houden met de vraag of het toneel beantwoordt aan de behoeften van de mensen, die het moeten gaan zien. Van die behoeften van de mensen weet „het toneel" namelijk niets. Het toneel is zo introvert géworden, dat het de aansluiting met de grote menselijke vragen van deze tijdis kwijtgeraakt. In een stad als Rotterdam werken mensen, die van hun taal en daardoor van zichzelf ver vreemden, omdat zij tijdens hun werk een Een andere conclusie is deze: „Komt hier vreemde taal moeten spreken, die ze niet niet de vraag van het repertoire hoek kijken? Hier ligt naar onze mening de kern van de kwestie. De oplossing ligt niet in het radicaal schrappen van de subsi die, waardoor alle schouwburgen meteen gesloten zouden moeten worden. De le vensgrote vraag is hoe men ook de mensen met lagere inkomens in de schouwburg krijgt. De verticale spreiding kan in die richting iets bereiken. Het Hofpleintheater, dat volgend jaar opent en het betere, aantrek kelijke blijspel zal gaan bieden, kan een middel worden". Deze conclusie zou niet zo verschrikkelijk griezelig zijn als zij de persoonlijke opvat ting was van de heer Wisse. Het is echter de leidende gedachte in kringen, waarin men zich bezighoudt met cultuurspreiding. Het is de gedachte paternalistisch van struc tuur - dat het zo jammer is dat veel men sen vrees koesteren de drempel van de schouwburg over te gaan, omdat in die schouwburg zich zoveel afspeelt dat voor die mensen de moeite waard is. Het is een schoolvoorbeeld van het onzindelijke den ken, dat ten grondslag ligt aan het doof en blind WILLEN zijn voor de werkelijke si- tuatie. Vandaar het merkwaardige idee, dat er een relatie zou bestaan tussen de hoogte van het inkomen en de appreciatie van een to neelrepertoire. Zou dit namelijk waar zijn dan moet men de zaken ook realistisch aanpakken en in eerste instantie bijvoor beeld de vraag beantwoorden of iemand die f 10.000 verdient rijp is om naar een voorstelling als „De duivels" te gaan. De onzinnigheid van deze vraag springt in het oog. (Zo geredeneerd zouden veel jon ge, beginnende toneelspelers niet eens in Weelde, warmte winterluxe... 2 ...hartewens van iedere vrouw J U wordt uitgenodigd om eens geheel J ÏI 1 zonder verplichting onze nieuwste collectie te komen bezichtigen en aan te passen 1 Lange kalf metnertz X kraag voldoende beheersen. Dat deze mensen geen lust voelen de lan- ge-onderbroeken-lol van meneer Feydeau te consumeren, noch een wezensvreemde voorstelling van „De eenzame weg" te gaan zien, npch kennis te gaan maken met „De duivels", waarin de kansen om aan sluiting met onze tijd te maken zijn blijven liggen, is geen zaak die vanuit deze mensen moet worden opgelost, maar uitsluitend vanuit het toneel. En dan schuilt er meer waarheid in de opmerking dat de drempel naar „de wereld" voor het toneel te hoog blijkt te zijn. En dat is de kern van het probleem. Men put zich uit ip het benaderen en vin den van nieuwe publieken: introductie- programma's, kunstuurtjes, jeugdfestivals en lezingen, terwijl het resultaat weinig hoopgevend is: elk jaar minder publiek. Het is ook een volstrekte misvatting dat het de lagere inkomensgroepen zijn die niet naar de schouwburg gaan. Het gevaar van onderzoekingen, zoals ze zijn gehou den, is dat het publiek in inkomenscate gorieën wordt verdeeld, zodat als logisch gevolg wordt geconcludeerd dat uit de ar beidersmilieus de minste belangstelling voor de toneelcultuur zou bestaan. Waar bij dan met een gerust geweten is voorbij gegaan aan het feit dat veel jonge intellec tuelen en kunstenaars met geen stok de schouwburg zijn in te krijgen, omdat er zich iets afspeelt waarmee ze geen enkele relatie hebben. Het zijn deze mensen voor wie het Hof pleintheater straks zo geschikt is, omdat er het betere, aantrekkelijke blijspel zal wor den gespeeld. Dit is een vorm van elite- denken, waar je koud van wordt. Wie een maal in het Hof pleintheater het betere blijspel heeft gezien mag promoveren naar de „echte" schouwburg voor het „echte" toneel. Wisse zal het zo niet be doelen, maar het is wel de consequentie van wat hij schrijft. Via deze gedachtengang staat het „het to neel" vrij in de schouwburg te blijven doormodderen, terwijl het juist in zijn to taliteit moet veranderen. Die verandering kan alleen dan tot stand komen als „het toneel" inderdaad bereid is zijn drempel vrees naar „de wereld" te verliezen, bereid Bericht aan de pers. Rotterdamse Kunst- stichting - rotterdam arts foundation - Rotterdam, 4 december 1969. Ref. rks/FVJEvG/2938. Be Sectie Toneel en Dans van de Rotter damse Kunststichting is vernieuwd en uit gebreid. De Sectie is op een bredere basis opgezet om ondermeer te komen tot een doorlich ten van de volledige toneelsituatie in Rotterdam, waaruit eventueel een ad vies aan het Gemeentebestuur kan voort vloeien. Met ingang van 1 december 1969 hebben in deze Sectie zitting Drs. W. Hofman (d- irecteur Dienst van Gemeentelijke Kunst gebouwen), voorzitter Drs. A. J. van derStaay (directeurRotter damse Kunststichting), secretaris DimitriFrenkel Frank auteur J. Joppe (criticus) Hans Keller (T. V.-regisseur/producer) M. Kip (zakelijk leiderNieuvRotterdams Toneel) John van de Rest (lid artistieke leiding Nieuw Rotterdams Toneel) Mevrouw Nel Roos (danspedagoge) Dr. J. Daniskas, drs. G. Ch. Dupuis, me vrouw E. Tas-Callo (bestuursleden Rotter damse Kunststich ting) F. J. Hengeveld (vertegenwoordigerAfde ling Kunstzaken). Het is natuurlijk al te naïef je af te vragen welke bedoeling er achter een dergelijk „bericht aan de pers" steekt. Publiceren, dat spreekt vanzelf. Publiceren en je bek houden. De vragen die dit bericht oproept en die deRKS zelf had moeten formuleren - al was het alleen maar om blijk te geven van haar goede wil de verlangensdie in deze stad leven onder een groot aantal mensen, voor wie b.v. de pressiegroep spreekbuis is, te honoreren - hadden be antwoord moeten worden in een toelich ting op het bericht. De eerste en belangrijkste vraag is: hoe is de procedure geweest, die tot de benoe mingen heeft geleid.' Welke werkwijze zal worden gevolgd om te komen tot „een doorlichtenvan.de vol ledige toneelsituatie in Rotterdam"? Komt er nu wel of geen advies aan het gemeentebestuur over de doorlichte to neelsituatie? Wat heeft dat eventueel te betekenen? (Komt dat advies er bijvoorbeeld niet als de toneelsituatie zo ongunstig blijkt te zijn, dat het beter wordt geoordeeld geen splitsing noodzakelijk zijn in verband met de hoge snelheden van het verkeer die op deze weg worden gereden. Tussen de Pro vinciale weg 22 en de Rotte wordt mo menteel een provinciaal terrein in gereed heid gebracht als picknickplaats. Het terrein langs de Provinciale weg 22, tussen Rodenrijs en Schiebroek en ten westen van de Hofplein-spoorlijn is gedeel telijk bouwrijp gemaakt. Het Staatsbosbe heer heeft een plan vervaardigd. In ver band met de Provinciale weg 14, die ter plaatse waarschijnlijk zal worden aange sloten aan de Provinciale weg 22, dient de aanleg van de picknickplaats een tijdelijk karakter te verkrijgen. In het rapport geeft de provincie ook een w overzicht van diverse andere recreatie-ob- slapende honden wakker te maken?het jecten. Zo is men reeds begonnen met het is maar een vraag). streekplan Krimpenerwaard, het gebied Als de sectie de opdracht krijgt de vol- van de Loet, gelegen langs de secundaire ledige toneelsituatie in Rotterdam te weg 30, die tot de gemeente Lekkerkerk doorlichten is de objectiviteit van een der- behoort. De picknickplaats bij de aanslui- gelijk onderzoek dan gediend door het op ting van de verlengde. Opweg in Lekker- te dragen aan een commissie, waarin ten- kerk wordt thans uitgebreid. minste twee mensen zitten, die voor een Op het kampeerterrein in Zevenhuizen belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor kwam de riolering gereed en werd.de nool- de toneelsituatiewaterzuiveringsinstallatie m bednjt ge steld. Het toiletgebouw kon in gebruik Nee, met veel vertrouwen onzerzijds be- worden genomen, terwijl een provisorisch gint de nieuwe sectie niet aan haar taak. parkeerterrein is aangelegd. De Merenweg De basis voor dat vertrouwen ontbreekt, kwam gereed. Het voet-rijwielpad op de E,„ basi, die ie RKS gemakkeW had de „„nslmctiesvan de Linker Rotte- rechter Rottekade is in 1969 voltooid, ter- haar blijkt als overal elders. De oponder- - t~^rmmrtmrrmi broken reeks schouderklopjes, die de pres- rAïalS^ staande Tweemanspolderweg kon een be- siegroep vóórhaar werk krijgt, blijkt toch - - -T niet veel meer dan het werk van de rechter- maakt voor het Lage Bergse Bos e hand, die niet weet wat de linkerhand Zevenhuizermeer en omgeving. Voor het doet. Wel, met die linkerhand worden de Lage Bergse Bos s een gedetailleerd bo- kaarten in een nieuw onderonsje geschud, demonderzoek in uitvoering. dat is nu dan wel duidelijk geworden. Een Het Recreatieschap Reeuwijkse Plassen en tekenend, maar geen verheffend schouw- omgeving kwam tot stand. De provinciale spel terreinen in Het Weegje en aan het Twaalf t tr Po ft morgen zullen te zijner tijd aan dit recrea tieschap worden overgedragen. Het terrein aan de Twaalfmorgen werd voorlopig voor de recreatie ingericht. Over de financiële problemen is overleg gaande met de pro vincie en het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het afgelopen jaar werd in 't Wil genrak in Schoonhoven een zwembad, een jachthaven en een caravanterrein met bij behorende voorzieningen gerealiseerd De provincie Zuid-Holland heeft ook een tweetal grote objecten in voorbereiding. Door een aantal gemeenten binnen de vier hoek Leiden-Berkel-Gouda-Woerden is een studie begonnen met het oog op de verbetering van het landschappelijk aan zien en de vergroting van de recreatieve mogelijkheden van dit gebied. Het draagt de naam Zuid-Hollands Groene Hart. Eind juni van het vorig jaar is door het college van gedeputeerde staten een werk- commissie „Recreatie Krimpenerwaard" ingesteld, die tot taak kreeg: a. het ont werpen van een recreatie-(structuur)plan. voor de Krimpenerwaard, waarbij ook de natuurbeschermingsbelangen in de be schouwingen zullen worden betrokken;b. het eventueel ontwerpen van een bestuur lijke vorm van samenwerking ter uitvoe ring van genoemd recreatieplan en GS om trent een en ander van advies te dienen. Reeds eenmaal bracht men verslag uit. De werkzaamheden worden thans nog voort kwam gereed. Er zijn plannen g Koop in een speciaalzaak! 2 Betrouwbare service Vol- 2 ledige garantie Credietservice mogelijk Eigen atelier, ook voor veranderingen en reparaties 2 Prijzen die binnen uw bereik lig-'* gen Gespecialiseerd in grote 2 en kleine maten e Deskundig advies ring bontstola s. cravaUen en bonthoeden 2 Nieuwe Binnenweg 17Q 2 Rotterdam I f O X blj's-Gravendijkwal Tel. 234577 kon vrijdag 19 dec. t/m dinsdag 23 dec., 2 's avonds tot 9 uur geopend. J Nu het omstreeks een jaar geleden isdater een belangrijke verandering plaatsvond in de artistieke leiding van het Nieuw Rotter dams Toneel, èr wat het nieuwe seizoen betreft drie grote-zaal produkties zijn af geleverd en het Piccolo-theater zich met twee activiteiten heeft gemanifesteerd, wordt de vraag actueel of dit totaal aan gebeurtenissen een richting aanwijst die het gezelschap is ingeslagen. Deze vraag sluit aan bij wat de pressienota de verant woording naar buiten noemt; het zich uit spreken over taakstelling en repertoire keus. Het vorige seizoen laat ik bewust buiten deze beschouwing, omdat de verandering in de NRT-leiding er zich in voltrok. Het huidige seizoen valt onder de verantwoor delijkheid van de leiding van nu. Dat de vraag zich tot Van de Rest richt, komt doordat de belangrijkste voorstelling van het seizoen „De duivels" zijn signatuur draagt en omdat die voorstelling een paar vragen oproept. Voor hen die hopen dat er een nieuwe weg zal worden ingeslagen, was er al eerder re den de wenkbrauwen te fronsen toen Royaards in een interview beweerde dat het spel om het spel gespeeld moet wor den. Dan denk je dat de klok enkele tien tallen jaren wordt teruggezet. Maar woor den worden gauw fout geinterpreteerd laten we naar de daden kijken. De eerste echte grote teleurstelling was „De eenzame weg". Niet omdat het stuk niet meer belangrijk zou zijn, maar door een totaal gebrek aan opvatting van regis seur Karl Guttmann. Het vorig seizoen had Guttmann in zijn regie van Millers „De prijs" al laten merken dat hij conventio neel en met weinig gevoel voor deze tijd werkt. „De eenzame weg" werd een schoolvoorbeeld van wat nu internatio naal de deadly theatre wordt genoemd Verontrustend is het dat dezelfde regis seur nog een keer komt regisseren, wel-'- iswaar met één der boeiendste stukken van deze tijd en met een zeer goede cast (Pin ters „Huisbewaarder", dat hij al eens eer der regisseerde met GuusHermus en Henk van Ulzen, die ook nu weer meedoen), maar het gevaar is niet denkbeeldig dat de aanstaande produktie een reproduktie wordt. Hoe interessant zou het niet zijn om te zien datje met hetzelfde stuk meer kanten uit kunt. Aanvechtbaar stuk Piccolo bracht een fris introductie-pro gramma, passend in het huidige streven nieuw publiek te winnen. Over dit streven zou overigens nog wel eens een middagje te praten zijn. Verder was er een goede opvoering van een aanvechtbaar stuk „Kleine Malcolm en zijn strijd tegen het klootjesvolk", dat m.i. uit de reactionaire hoek komt. In een tijd waarin de jeugd terecht protesteert tegen vastgelopen vor men en normen kan men dit protest niet binden aan een latent fascisme bedreven door een jonge man, die zichzelf aan het eind een grote zak noemt, daarmee de mo gelijkheid open latend dat er best nog een in het gareel lopende burger uit hem kan groeien. Het stuk wordt verdedigd als sati re als die satire echter niet duidelijk wordt uit de voorstelling schiet zij haar doel voorbij. Er werd echter fijn toneel ge speeld en de regie was van de betere soort. Uit het voorgaande blijkt dat er nog niet veel duidelijkheid tentoon werd gespreid ten aanzien van de toekomst. De verwach ting was dan ook hoog gespannen toen als grote produktie „De duivels" van John Whiting uitkwam. Mijn mening is dat dit stuk zeker de moge lijkheden bezit om vanuit het verleden waarin het speelt een relatie te leggen met het heden en een publiek van nu. Terecht wordt er in het programma op geweien dat „afwijkende meningen zwarte ortvèr- draagzaamheid en blinde agressie oproe pen", iets dat ook in ons lieve landje nog steeds actueel is. Van de Rest zegt dat voor Whiting de plaats der handeling, Loqdun, de wereld van toen en nu is. Ik haal met opzet het programma aan, om dat hier een „bedoeling" zichtbaar wordt, die de vraag die boven dit artikel staat overbodig zou maken. Nu de opvoering. Ik ben geen toneelcriti cus, maar ik ben zoals velen op zoek naar impulsen die het theater nieuw leven kun nen inblazen. Het geeft niet wie het doet of waar het gebeurt. Ik geloof er ook in dat het zal gebeuren, maar bij „De duivels" heb ik het (nog) niet gezien. En wel om twee redenen. Afgeremd 1. Terecht wordt in het programma opge merkt dat de invloed van de film op de structuur en de locaties van „De duivels" merkbaar is. Het monumentale decor in de voorsteUing van het NRT was waarschijn lijk één der redenen waardoor de snelle opeenvolging van de scènes werd afgeremd en de voorstelling ging lijken op produk ties die je vlak na de oorlog bij het Amster dams Toneelgezelschap zag. Het uiteenval len in solistische brokken doet het stuk, hoe verder het vordert, meer schade. Als Grandier, de man om wie het in dit stuk gaat, de krachten heeft opgeroepen die tot zijn vernietiging zullen leiden, komt er een lawine in beweging. Er is geen houden meer aan en dit onontkoombare wordt door de snelheid waarmee de scènes elkaar opvolgen en het beeld verspringt, geaccen tueerd. Het publiek moet de benauwenis van die onontkoombaarheid mee ondergaan. An- ders blijft het tegen de voorstelling aan zit ten kijken, terwijl het om grotere betrok kenheid gaat. In hoeverre het mislukken hiervan aan de regisseur té wijten valt, kan ik niet'overzien. Het heeft te maken met een mentaliteit die 'de totale prestatie laat prevaleren boven het persoonlijke succes. Verdriet 2. Het element dat alles in dit stuk in be weging brengt is de verdrongen sexualiteit. Ondanks het feit dat jongeren in de musi cal „Hair" zingen „masturbation can be fun" en zich afvragen waarom dat allemaal vies moet zijn, is de problematiek ronde de sexualiteit nog steeds enorm. De mense lijke eenzaamheid, die zich o.a. doormid del van lichamelijke contacten denkt op te lossen, brengt mede door een vast nor men-patroon tal van frustraties teweeg, die tot excessen kunnen voeren en een groot verdriet kunnen veroorzaken. Als men de wortels van dit vjrdriet wil bloot - leggen en de artistieke potentie bezit is het plicht een publiek te schokken zo lang het niet uitsluitend gaat om dat schokken. Als men de normen ter discussie stelt moet alle benepen vooroordeel stuk lopen. Whiting biedt in zijn stuk meer dan één mogelijkheid om het publiek te confronte ren met de uitwassen van waanzinnige nor men en de daarmee verbonden menselijke ontreddering. Waarom Van de Rest dit heeft laten ziten is voor mij een raadsel. Gijlende en rondspringende nonnen, ten prooi aan hysterie, die laten zien hagel witte broekjes te dragen, werken op de lachspieren, zeker nu toneel en film allang hebben laten zien wat voor mogelijkheden er zijn om dergelijke scènes te laden met een onontkoombare spanning. Door juist deze twee elementen niet uit te werken, elementen die het stuk midden in onze tijd plaatsen, herhaal ik de vraag: waarheen, John van de Rest? Piet van der Meulen. Als U een handtasje zoekt waar U toch wat kleine spulletjes in mee moet kunnen nemen (b.v. 't twaalfuurtje) dan is zo'n royaal koffermodelletje iets voor U. Modern koffertasje in lak uit voering, met leuk koperbeslag, sierringen en stevige ritseen viot tasje voor nog géén twee rijksdaalders. m Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre deze lak koffertasjes, een modern en handzaam tasje, U kunt kiezen uit de kleuren zwart, bruin, blauw en rood. Elke vrijdagavond

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1969 | | pagina 37