De botsing tussen jong en ond =159.= 149.80 King Lears Jazz Men halen jazz uit sfeer van schoolfeest -DE HAVENLOODS, 8 JANUARI 1970 Het was het jaartje wel, dat 1969. Een van de schrilste tegenstellingen eruit was wel dat we ruimtelijk in staat waren de afstand tussen aarde en maan te overbruggen, maar niet de geestelijke afstand tussen de,.ouderen "en „jongeren Die werd zelfs groter Geestelijke spanning tussen de geslachten, waarbij niet uitsluitend aan leeftijden behoeft gedacht te worden, iseen normaal, positief levensverschijnsel, dat alleen maar bewijst, dat leven betekent zich bewegen, dus dat de mens onderweg is, dat zijn bestaan een dynamisch bestaan is. Van overoude tijden is bekend, dat de „ouderen" zich zorgen maakten over gedrag en inzichten van de jongeren" en elk nieuw geslacht stond (gelukkig) kritisch tegenover de situatie, waarin het opgroeide. Maar een zo luide roep als nu om revolutie, om vernietiging van de bestaande orde, om afschaffing van geldende normen in elke kring, zodat ook gesproken wordt over de theologie van de revolutie, is toch wel iets meer dan het normale verschijnsel van Je overgang der geslachten. Daarvoor staat nu ook bij velen de revolutie-idee als zoda nig teveel in het middelpunt van hun den ken, wat bijvoorbeeld blijkt uit het bewust beoefenen'van de wetenschap van de revo lutie. Het vermoeden, is dan ook gewet tigd, dat bij velen de revolutie niet langer een kwestie van methode is, maar een zelf standig doel is geworden, zodat van een REVOLUTIE-COMPLEX gesproken moet worden. Bepaalde groepen jongeren vervallen tot een revolutionair sentiment, dat in gela den emotionaliteit opgaat en geen andere geestelijke gerichtheid kent dan wat vage anarchistische ideeën, die onrijp en ver ward blijven. Nu behoeft deze gevoelsmatige ventilatie ook weer niet al te zeer te verontrusten zolang ze niet tot destructieve verwar ring leidt kan ze als psychisch verschijnsel positieve waarde hebben. Alleen - deze emotionaliteit maakt weinig duidelijk en biedt weinig uitzicht. Zij werpt de vraag naar het al of niet geoorloofde van het met geweld doorbreken van de bestaande orde op, maar schenkt geen inzicht in het we zen van het huidige conflict. Om het probleem, waarover het hier gaat, enigermate doorzichtig te maken, moet de kluwen van conflicten, waarin de mens- Als moeder iets voor de kleine komt uitzoeken is het niet gauw goed genoeg, maar op onze kleuterafdeling zal ze ze ker kunnen slagen! Want daar verkopen wij prach tige Koelstra kinderwagens. Er is keus uit vele kleuren en uit voeringen, wagens met hoge wielen die afneembaar zijn, ge heel uiteen te nemen ver chroomde onderstellen en de bakken zijn bekleed met de duurste marimostoffen en leer- doek. Al deze 1e klas wagens, zonder fouten, met de normale garan tie, gaan weg voor nog géén honderd zestig gulden. KOELSTRA Op onze kleuter-afdeling, sou terrain, verkopen wij de be kende Koelstra kinderwagens, er zijn diverse kleuren en uit voeringen, met de normale garantie, Elke vrijdagavond tot 9 uur open Ook maandagmorgen open held zich bevindt, zoveel mogelijk worden ontward, om het onderhavige probleem voor zo ver mogelijk afzonderlijk onder ogen te nemen. Natuurlijk dreigt dan het gevaar van het losmaken van onlosmake lijke verbanden, maar dat bezwaar moet in een artikel als dit nu eenmaal genomen worden. Het generatie-conflict manifesteert zich ten aanzien van het rassenprobleem, het probleem van de onderontwikkelde gebie den, het probleem van de vrede, het pro bleem van sexualiteit én gezinsvorming, omdat het in wezen een samenlevingscon flict is, EEN SOCIAAL CONFLICT, dat voor de wijze van mens zijn van het indivi du van de grootste betekenis is. Achtergronden Niets kan werkelijk duidelijk worden, als het niet wordt gezien tegen zijn histori sche achtergronden! De archaïsche mens leefde in zijn prille bestaan onder de heer- schappij van de primitieve macht, die in de samenleving het RECHT VAN DE STERKSTE bewerkstelligde. Deze mens overheerste de vrouw, maakte overwon nenen tot slaven, vereerde als helden de meest spierkrachtigen en behendigen, zon der het leed te tellen, dat door dit machts vertoon werd aangericht. De klassieke mens bracht meerrechtsorde in de nog weinig en willekeurig geordende samenleving en formeerde de staat als hoogste geordend maatschappelijk ver band. Deze rechtsorde werd meestal ge- handhaafd door een politieke elite, die voortkwam uit de militaire of econo mische top van de samenleving. Het was een OP MACHT GEBASEERDE RECHTSORDE, die een scherpe tegen stelling tussen hoog en laag, tussen elite en massa schiep. Het christendom daarentegen predikte een heel andere orde: de orde van de lief de, van het leven, dat positief gericht is op God en de naaste. Het evangelie wil de sa menleving veranderen door de mens van binnenuit tot een andere levenshouding te brengen: de op eigen macht, bezit en eer, dus op eigen sensueel genot gerichte le venshouding wordt in de door het evange lie vernieuwde mens gericht op de liefde dienst jegens God en de naaste, waardóór de mens zijn mens-zijn volledig beleeft. De christelijke kerk van later eeuwen heeft -dit evangelie van verlossing en bevrijding vaak slecht uitgedragen: de dienaars van de kerk van Christus werden geestelijke en ook wereldlijke machthebbers, die een op overmacht gebaseerde rechtsorde hand haafden, die evenmin rechtvaardig als or delijk was. Kerk en staat werkten samen om -de massa onderworpen te houden, waarin zij eeuwenlang, zij 't met geweld, slaagden. De massa stond daardoor zeer lang onder DE HEERSCHAPPIJ VAN DE WET, die gesteld, gehandhaafd en met sancties be krachtigd werd door een kleine politieke, sociale of kerkelijke elite, die deze voor eigen machtsbegeren aantrekkelijke sta tus-quo met afschrikwekkende middelen handhaafde. Doorbraken De. Franse revolutie (1789) doorbrak de politieke orde, de Russische revolutie (1917) doorbrak de gewelddadige sociale orde, nadat godsdienstoorlogen de kerke lijke overmacht hadden verzwakt, een ver zwakking, die zich bij genoemde revolu ties voortzette en aanhoudt tot vandaag. Het harde wetsordelijke principe werd door deze revoluties verzacht en er ont stond een vorm van samenleven, waarin de tegenstelling tussen elite en massa minder scherp werd gesteld: democratische staats vorm, sociale voorzieningen en geestelijke vrijheid werden geboren. De feodale, on derworpen massa had tal van ketenen afge worpen, maarleeft nog vaak met de wrange herinnering aan vroegere over heersing, wat een rancuneus, revolutionair sentiment voedt. Het verlangen zich te be vrijden uit nog resterende banden blijft be staan. De nieuwe generatie wil mondig mens zijn, wil meer vrij mens zijn, wil meer mens zijn. Zij staat scherp afwijzend te genover de van buiten opgelegde wet en wil zelf de normen stellen, zichzelf tot norm zijn. Op dit punt nu gaan reële gevaren dreigen, want velen van de nieuwe generatie zijn aan de zinvolle, innerlijke norm nog niet voldoende toe om daaruit te kunnen le ven. Dit deel van de nieuwe generatie ver keert in niemandsland, leeft op de grens van tweee werelden - een oude wetsorde lijke wereld, die afgezworen is en een nieuwe zinbewuste wereld, die nog niet ge realiseerd is. De desintegratie, de ontorde- ning van de maatschappij kan hun leven, bij gebrek aan innerlijke ordening maken tot wanordelijk, tot zinloos bestaan, dat risico's inhoudt en slachtoffers eist. omdat de negatieve instelling overheerst, die niets positiefs oplevert. De afkeer van het voorbije uit zich dan op allerlei negatieve manieren: afkeer van de geschiedenis en van historisch besef. Maar ook in aversie jegens de oudere mens, wat door de oudere generatie als pijnlijke on rechtvaardigheid wordt ervaren, zodat wanbegrip en afstoting tussen de genera ties wordt veroorzaakt. Maar dit deel vormt niet de wezenlijke kern van de nieuwe generatie. Deze kern leeft meer bewust en onderkent beter de Waar in de wereld de overmacht van de kerkelijke, politieke en sociale elite gro tendeels is doorbroken, heeft zich een nieuwe overmacht gevormdde economi sche overmacht, de hoog-industriële over macht, de financiële overmacht, uitge oefend door een kleine zich door trustvor ming en fusionering steeds versterkende economische elite. Schijnbaar wordt de overmacht van deze elite aan banden gelegd door de macht van 'de in vakbonden georganiseerde massa, maar in werkelijkheid heerst deze elite door het uitbuiten van de zwakke zijde van de moderne mens! zijn genotzuchten zijn daaruit voortvloeiende oorlogsangst. De angstige welvaartsmens is de gewillige slaaf van deze economische elite: hij laat zich door verborgen verleiders opjagen tot de consumptieve genotsjager, die wel alles wil bezitten, wat maar genot kan verschaf fen. Daardoor zwoegt en slaaft hij voor nog meer bezit en is zich niet bewust, dat zijn wei-vaart zijn menselijk wei-zijn danig in de weg staat. Deze consumptieve mens leeft werkelijk ééndimensionaal: hij kent maar één streven sensueel bezitsgenot. Hij verarmt zich geestelijk door zich in sla vendienst meer genot te verschaffen. Tegen deze MODERNE SLAVERNIJ keert zich de bewust levende jongere gene ratie. Tegen deze hecht georganiseerde op economische leest geschoeide maatschap pij, waarin de zich met meer bezit en socia le zekerheden veilig stellende burger zin loos wordt opgejaagd, gaat het protest van veel jongeren. De mens werd tot „homo economicus", tot economische mens, die minder uren werkt, maar geestelijk wordt uitgehold en zijn bestaan leidt als met ge raffineerde methoden bewerkt productie- plus consumptie-object. Tegen deze afmattende en geestelijk ver armende welvaartsmanie gaat het protest van de jongeren en niet alleen van hen. Op weliswaar voor ouderen vaak moeilijk ver teerbare manieren geven velen uiting aan hun onbehagen over deze economische overheersing, die het leven opnieuw in boeien slaat en in zijn toekomst bedreigt: oververzadiging van sensuele lust verzwakt de mens geestelijk en moreel en staat zijn volwassen zijn alleen maar in de weg. Bo vendien maakt deze economische orde ning de rijke landen rijker en de arme lan den armer, waardoor de wereldvrede on mogelijk wordt. Het is niet toevallig, dat de hevigste protes ten komen van de zijde der studenten en niet uit de wereld van de arbeidersmassa, die burger is geworden en met deze burger lijke status vrede heeft. De geestelijk ge richte jonge mens ziet, dat de werkelijke •geestelijke vrijheid afneemt naarmate de stoffelijke welvaartsjacht toeneemt, ook al wordt de mens begeleid met prognoses, planning en futurologie. De jonge mens wil iets meer zijn dan wel varend economisch geordend burger - hij wil mens zijn, hij wil vrij zijn en anderen vrijmaken uit de banden van welvaart en armoede. Om deze economische orde te doorbreken roepen velen om revolutie - de totale re volutie, omdat zij menen, dat de huidige economische orde geen mogelijkhdheden biedt om er ten behoeve van de toekomst van de mens op voort te bouwen. Zij zien geen mogelijkheid om het tegenwoordige economische wereldbeeld tot een meer menselijke samenlevingsvorm te-transfor meren. Daarom hun afwijzing van al het bestaande. Bij deze meer bewust levende jongeren is er geen sprake van een revolutionair senti ment, maar van een duidelijke REVOLU TIONAIRE OPSTELLING zij vragen met overtuiging naar omkering van de be staande orde. Nu zijn er ten aanzien van deze visie twee belangrijke vragen te stellen: 1Is het in deze tijjd met zijn onbegrensde vernietigingsmogelijkheden verantwoord om te streven naar de totale revolutie, zon der dat er enige garantie bestaat, dat deze begeerde révolte, gezien de morele zwak heid van de mens, niet volledig uit de hand zal lopen en geen ruïneuze gevolgen zal hebben? Is het bewust genomen risico verantwoord zolang niet tot het diterste is getracht langs de weg van transformatie te komen tot maatschappijvernieuwing? 2. Liggen de werkelijke oorzaken van deze economische overmacht bij de machtige economische elite, bijvoorbeeld bij de oor logsindustriëlen? Of ligt de diepste oor zaak van de MOGELIJKHEID van dvan de tirannie van deze economische orde in ieder individueel mens, zodat de oplossing van het probleem niet ligt op politiek of sociaal-economisch terrein, maar op mo reel, op ethisch, op geestelijk niveau? Moet de moderne mens, die materieel is verrijkt, zich niet eerst zijn morele en gees telijke verarming bewust worden om zich. te bevrijden van de moderne genotsjacht Moet de moderne mens zich niet eerst be wust worden, dat hij vaak verkeert in een geestelijk vacuüm? Is voor de westerse cultuur, die zichzelf boeit en tegelijk om vrijheid vraagt, het vernieuwende evangelie van Christus toch nog de oplossing? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is nodig, dat de moderne mens zich eerlijk en nuchter ontmaskert door de erkenning, dat de economische mens OOK in hem leeft en dat hij als zodanig zichzelf minder serieus moet nemen om daarna serieus te trachten mens te worden in het licht van het evangelie, dat de oude mens van de gebondenheid aan de lust transformeert tot de geestelijke mens van de liefde, van het gericht zijn op, van het er zijn voor de ander. Laat de nieuwe generatie maar scherp pro testeren tegen de heerschappij van de be staande economische orde, maar laat ze het intelligent doen, laat ze het democra tisch doen, laat ze het met behulp van aan vaardbare methoden doen! Laat ze tegenover het geweld van de be staande structuren het geweld plaatsen van een geestelijk verankerde levende overtuiging, die anderen overtuigen kan. Laat ze doorzichtig maken, dat noch kapi talisme noch communisme de mens vrij maken, omdat deze beide de alleen-heer schappij van de materie huldigen. De uiterlijke revolutie zal bifmnërlijke ar moede alleen maar opnjeuw een bloedige révolte zijn, die het generatie-conflict niet oplost, maar de uitersten eerder in een af- zethouding vèrstart. Sociale revolutie wordt voorkomen door geestelijke evolu tie, waardoor de mens de ander gaat zien en zo rijk is geworden, dat hjj de ander wat te bieden heeft. Het generatie-conflict heeft onloochen baar het zoeken naar het waarachtig mens-zijn tot achtergrond, wat inhoudt meer vrij zijn van uiterlijke bindingen en meer geleid worden door innerlijk zinbe- wustzijn. De fase van sociale en individuele ontwor teling en ontordening zal met voorzich tigheid moeten worden aanvaard en 'be leefd om zonder nodeloze offers te komen tot een meer geestelijke, een meer evange lische opstelling, die een vernieuwde inte grale, hogere levensorde realiseert. Verwerpt de westerse mens deze progres sieve weg, dan is zijn enig alternatief de regressie, de teruggang en degenereert hij zichzelf tot ontwikkeld lustzoekend zoog dier, tot Gehirntier. Maar dan heeft de westerse cultuur als menselijke cultuur geen reden meer van bestaan en zal zij rustig of waarschijnlijker onrustig van de kaart verdwijnen. Tijd van blauwe blazers is voorbij Ben Rinia is de leider van de pas opgerich te King Lears Jazz Men, een band, die zich voornamelijk gaat bezighouden met mu ziek uit de Roaring Twenties, de New Or leans Jazz. Tot voor kort was Ben Rinia leider van de Magnolia Jazz Group, maar omdat de professionele instelling bij veel van de leden verte zoeken was,heeft Rinia de groep opgeheven. De jazz moet volgens hem uit de sfeer van de schoolfeestjes wor den gehaald; de tijd van de blauwe blazers is nu wel voorbij. Jazz anno 1970 moet worden verkocht. Volgens Ben Rinia ligt de jazz al jaren op zijn achterste. Een van de redenen hier voor is volgens hem het gebrek aan com mercieel inzicht van de musici. Popgroe pen hebben dat wel en hebben daardoor vaak een beter bestaan. Bovendien maken zij volgens Rinia over het algemeen betere muziek dan de avant-garde jazz musici, die in de ongeveer 12 jazz-clubs van Neder land geen stuiver verdienen en te blasé zijn om zich duur te verkopen Hoewel Rinia met de „Magnolia" vele suc cessen heeft geoogst o.m. in radio- en I .V. programma's van Willem Duys en Ted de Braak, met het maken van twee langspeel platen en met talloze concerten waaron der een deelname aan het jazz-festival van Comblain la Tour (het grootste van Euro pa) kan het volgens hem nog beter. De leden van King Lears Jazz Men zijn.al len semi-beroeps, die graag volledig profes sioneel willen spelen en jazz van zeer hoog gehalte willen brengen. Het orkest is samengesteld uit: Ludo Freling en Gerard Kortrijk, die beide ban jo spelen, volgens Rinia is het gebruik van twee banjo's in een band in Nederland ta melijk revolutionair. Tenorsax en klarinet wordt gespeeld door Bert Fransen. Trom pet, Peter Bos, trombone, Ben Rinia, slag werk, Albert Joolen en bas, Hans van Nuchteren. Om de band bekendheid te geven zal een forse reclame-campagne worden gevoerd. In de vier grootste steden van Nederland worden 10.000 strooibiljetten per stad uitgedeeld. Verder zal reclame worden ge voerd via pers, radio en t.v. Ben Rinia's voornaamste streven is, een re habilitatie van de oude jazz in Rotterdam en die zal als het aan hem ligt nog dit sei zoen plaatsvinden in een uitverkochte gro te Doelenzaal. P. G, mms immm Twee volwaardige bedden die de plaats innemen, v^n één de oplossing voor allen die met ruimtegebrek kampen. Onderschuifkombinatie, geheel kompleet met 2 polyester ma trassen (stofvrij*licht in ge wicht) en 2 matrasdekken. De ledikanten zijn los van el kaar te gebruiken (een is voor zien van inklapbare beugels met wielen om gemakkelijk te ver plaatsen). De matrassen hebben een doorgestikt bovenblad en zijn 10 cm dik. 1 De gehele onderschuif»ombina- tie koopt U voor nog géén honderdvijftig gulden. 2 komplete slaapplaatsen Op onze 1e etage verkopen wij deze onderschuifkombinatie bestaande uit 2 ledikanten in anthraciet uitvoering, 2 poly- aether matrassen van 80 x 190 cm, in blauw en 2 matras- dekken, dit alles Elke vrijdagavond tot 9 ui ir open Ook maandagmorgen open Géén tel. of schriftbest.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1970 | | pagina 15