mies toned 56. 1: De kwaliteit van Jan van Munster 7. DRIE MEUWJAARSPREMIERES: Alleen „De Spaanse hoer'' was de moeite waard 98 Met de beste wensen voor het toneel in 1970 98 »K DE HAVENLOODS DONDERDAG 8 JANUARI 1970 7 Het nieuwe jaar ben ik begonnen met drie van de zoveel nieuwjaars- premières te zien: „Twee heren uit Verona" van het Nieuw Rotterdams Toneel, „Soldaten van fortuin" van de Haagse Comedie en „De Spaanse hoer" van Globe. Alleen de voorstelling van het laatste stuk, geschreven door Hugo Claus, was de moeite waard. Een schrale troost, maar het is er dan toch een. Zo mogelijk nog bonter maakte de Haagse Comedie het met „Soldaten van fortuin" van Thomas Otway, een belegen comedie uit 1680, als klucht geregisseerd door Johan de Meester, die de uitgaande society belazerde door in het programma te vermelden dat de critici in Engeland het stuk „een opgegraven schat" vonden. Af gezien van het feit dat het iedereen een zorg moet zijn wat Engelse critici schrijven, was het toch netjes van De Meester geweest als hij man en paard had genoemd. Enfin, het was niets, en nog eens niets. Ook het spel van de op de planken teruggekeerde Ko van Dijk niet, die evenals alle anderen uit zijn onmetelijk reservoir van routine putte om het stuk kleur en fleur en vaart te geven. Maar toen ik om kwart voor twaalf op mijn horloge keek was het half negen, zou Barba- rossa hebben geschreven. Hugo Claus en Ton Lutz hebben van „De Spaanse hoer", een be werking van de roman „La Ce- lestina" van Fer nando de Rojas, i een groots, barok I stuk theater ge- maakt, waarin terloops en macht 4 werden geanaly- seerd als de drijf- j veren van een ondergang gedoemde maat- o schappij. Dat is j een schijnbaar zwaar gegeven» maar Lutz is met de hem eigen iro nie het maat schappelijk enge- gement van Claus te lijf ge gaan, zodat een bijzonder drage lijke voorspelling ontstond, die werd gekenmerkt door een prachtige hoofd rol van Ank van der Moer en een uit stekende belichting van de geweldige ruimte, die Nicolaas Wijnberg had ge schapen. Er werd' met veel animo gespeeld, er werd overtuigend gesold met bed den, er werd gevreeën dat het een lie ve lust was en er werd met „wise cracks" gestrooid, die toch van weer- haakjes voorzien bleken, zodat ze in het geheugen bleven hangen („Wie in leven blijft hoereert" en over Celesti- na zelf bijvoorbeeld: „Ze is slecht, maar ik wou dat ze m'n moeder was"). Zo'n vrouw maakte Ank van der Moer van dat prachtwijf: verdor ven, smerig, plat en van een warmte, waaraan je kapot gaat. „De Spaanse hoer" is een stuk, waarmee een regisseur als Lutz laat zien dat vakmanschap inderdaad meesterschap, dat intelligentie en goede smaak en het vermogen tot re lativeren de pijlers zijn, waarop dat meesterschap steunt, zodat er in dit geval een geweldig aanstekelijk thea. terplezier ontstaat: het summum van de ontspanningsfunctie die toneel in derdaad moet hebben, maar dan wel alleen op deze manier. Missers De manier waarop het allemaal niet moet demonstreerde het Nieuw Rotter dams Toneel en de Haagse Comedie. Het NRT ging er kennelijk vanuit dat met „Twee heren uit Verona" van Shakespeare (een jeugdzonde van de dichter, alleen literair-historisch van betekenis) de jonge garde van het ge zelschap een kans moest krijgen. Maar niemand krijgt een kans in een stuk als dit, dat zonder enige lijn werd geregisseerd door Jules Royaards en dat zich afspeelde in een soort Bijenkorf-etalages, die dan to neelbeeld worden genoemd. Een mis ser van jewelste. JAN HEIN DE GROOT „Halleluja" brengt „Die Jaifcreszeiten" Als jubileumconcert geeft de Kon. Chr. Oratorium Vereniging „Hallelu ja", die in oktober 85 jaar bestond, op dinsdag 20'januari avonds om 8 uur een uitvoering van het oratorium „Die Jahreszeiten" van Joseph Haydn in de grote zaal van De Doelen. Medwerking zal worden verleend door Annette de la Bije sopraan, Simon van der Geest tenor, Max van Egmond bas, Tijn van Eyk clavecimbel. Het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland verzorgt de begelei ding. Algehele leiding: Jan Eelkema. Toegangsbewijzen ad. ƒ57,50 en 10 zijn verkrijgbaar bij de .leden, voorts telefonisch bij mevr. Terpstra (201438) en <Jhr. Van 't Hof (178788) en vanaf 13 januari ajtn de Doelenkassa. Voor Alexahderkta'U bij: R. Enzlin, Jan Stuytstraat 17, tel. 203567: Voor houders van jeugdpaspoorten is de toegangsprijs 2,50. Moeten wij U nog vertellen hoe slijtvast, praktisch en fraai ka merbreed nylon tapijt is? Komt U liever even kijken, dan ziet U wat U koopt! Kamerbreed nylon tapijt, ide aal huiskamer tapijt in 3 rijke interieurkleuren. Dit pracht ta pijt koopt U (de fabriekskon- troleur ontdekte piepkleine schoonheidsfoutjes die niets aan de kwaliteit afdoen), 370 cm breed, per meter voor nog géén zes tientjes. kamerbreed nylon tapijt 370 cm breed neemt U de maat van Uw huiskamer mee? Op onze tapijt-afdeling, 1e eta ge, verkopen wij dit kamerbreed nylon tapijt, pracht tapijt in de kleuren groen, geel en beige, 370 cm breed, per meter Elke vrijdagavond tot 9 uur open Agenda ROTTERDAMSE SCHOUWBURG Donderdag 8 jan.: NRT met „Twee heren uit Verona", 8.15 uur; Vrijdag 9 jan: NRT met „Twee heren uit Ver ona", 8.15 uur; Zaterdag 10 jan: NRT met „De huisbewaarder", 8.15 uur; Zondag 11 jan.: NRT met „Twee he ren uit Verona", 8.15 uur; Maandag 12 jan.: Ned. Danstheater met o.a. „Metaforen", 8.15 uur; Dinsdag 13 jan.: Stadtische Bühnen Münster met „Die verkaufte Braut", 8 uur; Woens dag 14 jan.: NRT met „Mijnheer gaat op jacht", 8.15 uur; Donderdag 15 jan.: Haagse Com. met „De bakker enz.", 8.15 uur. PICCOLO-THEATER Zondag 11 jan.: Kindertheater Pssst met „Piccolo en de verkleinman", 2.15 uur. Open Deur Dienst in de Laankerk Zondag 11 januari zal er in Kra- lingseveer in de Laankerk aan de IJs- selmondselaan de eerste Open Deur Dienst van dit nieuw begonnen jaar worden gehouden. De aanvang van deze bijzondere dienst is gesteld op 18.30 uur. Ds J. J. Hietkamp zal deze dienst leiden en spreken over het onder werp: „Waar zal onze rijkdom liggen in 1970?" Medewerking aan deze dienst zal worden verleend door het „Kralings Kerkkoor" o.l.v. de Heer J. Groeneveld. Mej. C. van Ouwerkerk zal het kerkorgel bespelen alsmede Het Kralihgs Kerkkoor begeleiden. De kerkeraad der Hervormde Wijkge- meente Kralingseveer heet iedereen welkom. Houdt U van Bach of Beat? Van dansmuziek of folklore? Op onze tweede etage vindt U onder de (tienduizenden platen (van bekende merken vj.o. JPalletteMode, Voque en Chess) beslist wat U zoekt. 30 cm stereo l.p.'s (ook mono afspeelbaar) in vele genres, o.a. dansmuziek, volksmuziek, pla ten met grote orkesten, soul, country en western, platen met bekende namen w.o. Ray Mar tin, Peter Kreuder, Orkest Hu- go Winterhalter en heel veel andere. Moeten wij U nog meer vertel len? Kom naar onze twee de Verdieping en kies een 30 cm l.p. uit voor nog géén twee gulden (een prijs waar toch wel muziek in zit). grammofoon platen op onze 2 e ETAGE kies uit o.a. dansmuziek volksmuziek soul country western Op de tweede etage verkopen wij 30 cm stereo l.p.'s (ook mono afspeelbaar), keus uit veie genres met bekende artiesten, per stuk Elke vrijdagavond tot 9 uur open Maandagavond voor de jaarwisseling zag ik op het scherm een heer achter een glazen bol, die voorgesteld werd als helderziende. Een prach tig beroep en deze man was niet de eerste de beste. Hij voorspelde „tante Leen" een kleindochter en Feijenoord de cup. Toen er enig hoongjelach opsteeg uit het aanwezige publiek haastte hij zich te vertellen datjAjax kampioen zou worden met zeven punten voorsprong, waarop dc zaal weer rustig werd. Ongetwijfeld een man met veel talent! 0 BEJAARDEN SOC. B.S.K.. houdt voor de eerste maal in 1970 op dinsdag 13 januari, in de grote zaal v.d. Bergsingelkerk, Bergsingel 150, een causerie over Suriname. Mevr. v.d. Meiden omlijst de lezing met kleurendia's. Iedereen welkom. 9 DE VRIJE GEDACHTE, houdt zondag 11 januari een samenkomst. De journalist Frits Kief spreekt over volkstelling 1970. Er is gelegenheid tot vragen stellen. Entree verkiezing. Aanvang 10.30, uur -1- aan de Vondelweg 22. Jan van Munster (1939, Gorin- chem, Holland) is de eerste Rotter damse beeldende kunstenaar die door de directie van het Stedelijk Museum in Amsterdam werd uit genodigd een soloexpositie te orga niseren. Deze tentoonstelling is tot 18 januari te bezichtigen. Tevens kan men tot 11 januari in. galerie Orez in Den Haag terecht voor een expositie van kleinere werkstuk ken. Van Munster werkt sinds 1960 op het thema bevruchting. De arduinen beelden, die hij toen vervaardigde, noemde hij zaadballen. Als hij in 1965 in polyester gaat werken, blijft het thema van kracht. De resultaten zijn echter minder emotioneel beladen. Van dan af begint hij met een me- disch-maatschappelijk onderzoek dat zich niet meer conformeert aan de wetten van de traditionele beeldende kunst. Dat wil zeggen: de inhoud wordt belangrijker dan de vorm. Dat is al te zien in zijn, eerste bevruch tingsmachines: grote polyester scho tels waarop onder een perspex kap enkele rose polyester eieren draaien. Desondanks blijft in deze objecten de knipoog naar alles wat schoon en goed is, bestaan. De emotionele betrokkenheid ver dwijnt volledig, als Van Munster vloeistof in zijn research gaat betrek ken. Het gebruiken van vloeistof is voor iemand die bijna tien jaar lang bezig is .besloten' zaadprojekten te maken, een logische konsekwentie. Dat zaad had steeds als de bekende verborgen schat uit onze geheiligde beeldende kunst in het binnenste der dingen gesluimend. In het Stedelijk Museum treed het duidelijk naar bui ten in enkele grote zaadbakken (po lyester, twee bij twee meter, bruisen de. glycerine, in één geval: geluid). De tentoonstelling van Van Munster is bedoeld als een totaalgebeuren, onge veer op dezelfde wfjze waarop de ope ratiekamer in een ziekenhuis dat is: de instrumenten functioneren op zich, maar zij vullen eikaars functie aan als een operationele ingreep verriclit wordt. De*expositie bestaat uit: eeh' zaadkamer, waarin een zaad- bank en twee zaadbakken staan opge steld; een zaadverwerkende kamer met zaadbollen, zaadbakken en een be vrachter; een machinekamer met bevruchtings machines en inseminatietafels. In deze laatste zaal komen de posi tieve .en negatieve aspecten in het werk van Van Munster sterk naar voren. Het eerste uitgangspunt van zijn onderzoek was zeer positief: het streven via bevruchtingsmachines en inseminatietafels een perfecte mens te vervaardigen die maatschappelij en medisch niet erfelijk belast zou zijn. Zoiets geeft natuurlijk te denken. De perfektie van een droombeeld wordt op de duur steeds griezeliger. Bij Van Munster heeft het geleid tot het maken van .mislukt' objekten: wit geschilderde metalen palen, blok ken en wanden, waarin op (voor ieder voorwerp) verschillende hoogten straaltjes bloed tevoorschijn komen. Dat bloed (roodgekleurde glycerine) wordt aan de onderzijde opgevangen in een spuugbakje (van de tandarts) en vervolgens binnen in het objekt weer omhoog gepompt. Met deze .MIS-STELLINGEN' die door eenvoud van vorm en gebeurte nis grote plastische kracht bezitten, tracht de kunstenaar het discutabele karakter van machines te illustreren. Het zijn industriële voorwerpen (maar u mag ze wat mij betreft ook best kunstwerken noemen) waarin iets misgaan. De besloten sculptuur van vroeger krijgt hier een vervolg: het objekt is besloten, maar wij'wor den door de straal bloed voortdurend geconfronteerd met het binnengebeu- ren. Over de kwaliteit van Van Munster kan dacht ik weinig discussie mogelijk zijn. Hij heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een kunstenaar die een geheel eigen positie inneemt in de wereld van de beeldende kunst. De realisatie van zijn idee in de bloe dende palen en wanden is volstrekt uniek. De situatie die hier verwezen lijkt is, kan mentaal en plastisch als interessant, origineel en intrigerend worden betiteld. Ieder die het hier niet mee eens is, heeft er niets van begrepen, schrijf ik (grijnzend). OPMERKING 2: Nieuws van de tentoonstellingenmarktaanstaande zaterdag opent Woody van Amen om half vijf in"t Venster de expositie van Louis Looyschelder. Woody zelf laat vanaf volgende week vrijdag in de Doelen ijsobjecten.zien. Teyens zult u dan kennis kunnen maken met het voortreffelijke biljartenvironment van Wim Gijzen. OPMERKING 3: Galérie Mickery in de uitbundige figuur van Ritsaert ten Cate Wenst lezeressen en lezers via mijn schrijfmachine een gelukkig en rumoerig 1970. OPMERKING 4: Zelf doe ik het zelfde aan al mijn vrienden en beken den in kunst en samenleving. Te we ten: Toon, Ritsaert, Woody, Jan, Frits, Felix, Benno, Wim, Hans, Gust, Bouke, Kees, Pieter, Marinus, Corne lls, Jurjen, Maarten, Adriaan, Michel, Leo, Albert, Cees, Anna, Hpns, Jan Piet, Klaas, Ru, Jan Hein, Louis, Dolf, Cor, Peter, Hein, Herman, Joop, Wim, Loek, Leendert, Anne, Ton, Wil lem, Gijs, Guus, Sonny, Toon, Toon en nog eens Toon, Henk, Frans, Bas, en vele anderen. Ik heb voorpamen ge bruikt omdat anders iedereen 35 cent moet betalen aan de knipseldienst voor de naamsvermelding. Het is ove rigens best mogelijk dat ze het toch gaan uitzoeken en dan maar afwach ten wie zo'n knipsel krijgt. Ik weet wel een paar hele goeie. OPMERKING 5: de beste kerst- en nieuwjaarskaart was dit jaar die van Mathieu FicheroUx. Uitstekend wer kelijk. JAN DONIA Jan van Munster: Insemination Ta ble 1968, 100X100X240 cm, plyester, plexiglas, elektriciteit. Al jaren loop ik met de gedachte rond me met „kijken in de toekomst te gaan bezig houden en sinds die maandagavond ben ik eraan begon nen. De volgende dag heb ik een bol aangeschaft ergens tussen Goes en Hoedekenskerke, waar ik dit jaar op de wisseling zat te wachten. Met de wind in de rug ben ik op de dijk van de Westerschelde gaan zitten en van uit het zuid-westen kon ik via m'n bol over heel Nederland kijken. De lucht is daar nog niet vervuild zodat m'n .'"bol helder bleef, het water stinkt er nog niet per etmaal passeren er drie ■auto's en ik zag één verdwaalde straaljager. Niets verstoorde de con- centratie. Ik wilde uiteraard zien hoe het met het toneel zou gaan en weten of de mensen die de dood voorspellen van alles wat met „kunst" te maken heeft gelijk krijgen en nu al weten dat er een creativiteit van allen zich aan het ontwikkelen is die méér of minder be gaafde individuen te zien zal geven. Na enige diepe blikken in de bol, ka« ik zeggen dat.dat niet door gaat. Ik gun die mensen al hét creatieve plezier Van de wereld, maar ër zal ook in dé toekomst een meerwaarde zijn die geladen is met iets. dat moei lijk onder woorden te brengen is. Doelenagenda Grote zaal. donderdag 8 en vrijdag 9 janua ri 8.15 uur Rotterdams Philharmonisch Or kest, dirigent Lorln Maazel, soliste Israele Margalit, piano. Programma: Beethoven-Ou verture Coréolan, Brahms- eerste pianocon cert, Strawinsky-Petroesjka. Abonnements concert door Arie Keijzer. Werken van Bach, Stanley, Franck en Grison. Grote zaal zondag 11 januari 2.30 uur Rot terdams Philharmonisch dirigent Lorin Maa zel soliste Yoko Koubo, viool. Programma: BeethovenOuverture CoréolanMozart- vioolconcert in A, K.V. 219; Strawinsky-Pe troesjka. Abonnementsconcert. Grote zaal zondag 11 januari Surinaamse zang- en dansshow. 30 medewerkenden. Grote zaal. Woensdag 14 januari 8.15 uur. Rotterdams conservatorium kamermuziekuit voering door ensembleklassen van Thomas Lorana, Louis Sons en Ton Hartsuiker, Werken van W. A. Mozart, C. Franck, Igor Strawlnsky, Isang Yun, Klaas de Vries en Wim Koerten. Grote zaal donderdag 15 januari 8.15 uur concert voor jonge mensen. Rotterdams Phil harmonisch, dirigent Edo de Waart. Thema: volksmuziek. Programma: Dvorak - Scherzo uit zevende symfonie; Brahms, 2 hongaarse dansen: Kodaly- dansen uit Galanta- Rönt gen- oud Nederlandse dansen; Ives- frag menten uit de derde symfonie; Falla- delen De driekante steek. Toelichting Edo de Bengt Widlund, violoncel m.b.v. Stanley Hoogland, plano. Werken van Brahms. We- bern en Debussy. Wil Kox, plano. Werken van Hans Kox, Franck, Chopln. Grote zaal vrijdag 16 januari 8.15 uur Con certgebouworkest, dirigent Hiroyuki Iwaki, soliste Moura Lympany, piano. Programma: Britten - four sea interludes; Schubert- vijf de symfonie; Schumann- pianoconcert; Falla ,,E1 sombrero de tres plcos". Abonnementen geldig. Grote zaai zaterdag 17 januari 8.15 uur or gelconcert door Simon C. Jansen. Werken van J. G. Walther, C. Ph. E. Bach. Fr. Liszt, Dr. A. vander Horst en Ch. M Widor. GROTE OF ST..LAURENSKERK. Maandag 12 januari 8.15 uur Dirk Jansz. Zwart. Organist van de kerk in de Slmons- straat DE LANTAREN dinsdag 13 Januari 8.15 u. experimenteel concert muziek en beeld. Elektronische muziek, instrumentale muziek, film en diaprojectie. M.m.v. Ardito kwintet- Ton Bruynel- Huub ten Hacken- Plet van der Heuvel- Dick Raaymakers- Frlts Wei land. i.UXOR theater. Beroemde revue van het Casino de Paris. Mat o.a. Mick Micheyl, zangeres, danseres, clown, acrobate. Dave (de in Frankrijk zeer bekende Nederlandse -.anger). Pierre Brohms (goochelen) Revue orkest Marcel Hendrtckx. door van der Meulen Voor mij hoeft het geen kunst te he ten, maar ook onze tijd zal in een ver re toekomst herkenbaar rijn door menselijke uitingen die blijVen ont roeren. Toch zag ik in m'n iból, dat men met het tot ontwikkeling brengen van de creativiteit, die speelsheid, door moet gaan» want alles wat met •die bovengënoemdfe meerwaarde te maken heeft, zal makkelijker Aerkend worden door de mensen in pe toe komst, dankzij deze ontwikkeling. In- plaats van de vicieilse consumptie-cir kel die nog steeds geprezen wordt als het hoogste goed, kan er iets nieuws in mensen opbloeien. M'n bol laat zien dat de afgelopen tien jaar stof genoeg hebben opgele verd om niet al te pessimistisch te zijn. Neem de democratie die in be weging is en waar velen een nieuwe inhoud voor zoeken. Ik zie dat die nieuwe inhoud ook voor het toneel openingen zal maken. Dan gaat het niet in eerste instantie om wat men sen het „nieuwe" noemen. Bij nader onderzoek blijkt dat nieuwe soms ou der dan de „weg naar Kralingen". Wij zitten nu al jaren naar de kiek kast te kijken, maar als men in het verleden ziet op hoeveel manieren het publiek een toneelbeleven onderging, dan moet men van goeie huize komen om nog iets nieuws te bedenken. Maar wat het nieuwe theater in Rotterdam betreft, is mijn bol erg wazig. Er zijn nog wat onduidelijke zaken die in 1970 wel onduidelijk zul len blijven. Een jaar is kort en veran deringen manifesteren zich langzaam, vooral door allen die fundamentele veranderingen in de weg staand. De laatste 10 jaar hebben echter aange toond dat er veel dingen in beweging zijn. Naast de democratie, de jeugd, die niet «o gelukkig is met de wereld waarin ze leeft, de politieke partijen die aan het verroesten zijn, de kerk die aan het leeglopen is. Allemaal verschijnselen die een aantal mensen de vraag heeft doen stellen: is er soms iets met ons aan de hand, moet er iets veranderen?? Met een laatste blik in de bol voorspel ik U dat wat in de zestiger jaren in beweging geko men is aan het einde der zeventiger jaren vorm en.inhoud heeft gekregen. Maar hoe groot het aantal kleinkin deren van „tante Leen" dan zal zijn en hoe het dan met Feijenoord en Ajax zal staan kan ik helaas met geen mogelijkheid voorspellen. Beseffende in het allerbelangrijkste als helder ziende te kort te schieten, wens ik U een leefbaar 1970 in Uw stad! Stelt Uw man er prijs op om er altijd tot in de puntjes verzorgd uit te zien, dan is dit hét over hemd voor hem. Bel-O-Fast zelfstrijkende over hemden, magnifieke hemden, hagelwit en*s avonds nat ophangen, 's morgens weer aan. Koop zo'n onberispelijk over hemd voor nog géén acht gul den. Op onze afdeling herenmode, parterre, verkopen wij deze Bel-O-Fast overhemden van zelfstrijkende poplin, in alle courante maten en 2 mouwlengten, in wit voor Elke vrijdagavond tot 9 uur o|

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1970 | | pagina 6