89ct
fét™
-51%
SMAK
Zelfs een opstanding uit de
dood overtuig t ons niet
5?
Wat voor mannen zijn de taxi-chauffeurs?
él
WH*
6 maanden
opzegging
Bijbelcursus
oriëntatie
DE HAVENLOODSDONDERDAG 8 JANUARI 1970
Over de taxi en het taxi-bedrijf heeft iedereen wel een mening en
vooral de laatste paar jaar zijn de goedbedoelde tips van insiders en out
siders om de taxi wat meer populair te maken niet van de lucht.
Hoewel iedereen wel eens in een taxi heeft gezeten en een groot deel
van de bevolking weet hoe je een taxi moet bestellen en wat er gebeurt
als je er een hebt besteld, kan ik mij nauwelijks een ander dienstverle
nend bedrijf voorstellen dat méér vragen oproept.
Iemand die heel zelden van een taxi gebruik maakt heeft meestal geen
flauw idee wat een taxi-bedrijf allemaal voor je kan doen en dat is toch
zo veel.
Een voorbeeld? ,,Er ligt een pakje
voor mij klaar bij de firma Jansen,
kunt u dat even op laten halen en hier
bij mij thuis laten brengen?" De
chauffeur gaat naar de firma Jan
sen, zet daar de taxameter aan,
brengt het pakje thuis en u betaalt de
prijs die de meter aangeeft.
Of als u ergens bent met uw eigen
auto en u heeft een glaasje op", dan
kunt u zich laten rijden, maar u kunt
gelijk vragen of men uw auto naar
huis brengt (want u heeft hem de vol
gende morgen weer nodig). Dan komt
er een taxi met een tweede chauf
feur" en die tweede zorgt voor het
veilig overbrengen van uw auto ter
wijl de „eerste" voor uw veilige thuis
komst zorgt. Ja, dat kan allemaal.
Maar dan krijgen we de intense
taxi-gebruiker. Zijn vragen liggen op
een ander terrein. Hij weet precies
wat een taxi-bedrijf allemaal voor je
kan doen, maar hij snapt niet waar
om het niet goedkoper kan, waarom
er geen „lijntaxi's" zijn, waarom...
nu ja, een vragenlijst zonder ednd.
Om de vragen van die taxi-passa
gier te kunnen beantwoorden zullen
wij eerst moeten vaststellen hoe het
taxibedrijf eigenlijk in elkaar zit. en...
wat de, taxi eigenlijk is.
Met-openbaar vervoer heeft de taxi,
dat is- algemeen aanvaard, wel dege
lijk iets te makep. Maar zelfs in „ho
gere ^ringen" is men het er nog niet
helemaal over eens of het nu aanvul
lend. individueel, semi- of zonder meer
openbaar vervoer is.
Hoe dan ook ,de particuliere werk
gever heeft door de functie van de
taxi met veel meer (officiële? instan
ties te maken bij de uitvoering van
zijn bedrijf dan de meeste andere
werkgevers:
Ik zal u niet gaan vermoeien met
een opsomming van gemeentelijke en
andere wettelijke voorschriften waar
aan werkgever en werknemer zich
te houden hebben. Enerzijds zijn zij
onmisbaar, vooral omdat de belangen
van het publiek én' andere betrokke
nen fco goed mogelijk wórden be
schermd. Anderzijds maken zij het
niet mogelijk om de functie der tax
„zomaar" te wijzigen of uit te brei
den, zodat de taxi-exploitant weinig
vrijheid heeft in het vaststellen en be
talen van nieuwe koersen op korte
irmijn die de „verkoop van zijn pro-
jukt" kunnen bevorderen.
Zij die met belangstelling zich in
het taxiwezen hebben verdiept, zal
het échter bekend* zijn dat op 1 juli
1969 'een stuurgroep is geïnstalleerd,
die het taxi-wezen in Nederland van
alle kanten zal bezien.
Na deze korte toelichting over de
taxi in het algemeen, nu graag even
iets over het „eigen" bedrijf. Wij heb
ben tot nu toe steeds gesproken over
„taxi", maar dit is bedoeld als de al
gemeen bekende verzamelnaam voor
„huurauto en taxi". Een huurauto, of
garagewagen zo u wilt, mag alleen
maar passagiers vervoeren welke aan
de garage of per telefoon een auto
hebben besteld.
Dé taxi, ook wel „blokband" ge
noemd, heeft een grotere vrijheid
want deze mag passagiers „van de
straat" opnemen. Zij zijn herkenbaar
aan een bordje „taxi" bovenop de
auto, en als dat verlicht is kan men
zo'n taxi op straat gewoon aanhouden
en natuurlijk kan men ook op de
taxistandplaatsen instappen.
Bespaar op die noodzakelijke
boodschappen die steeds weer
terug komen..... hoe?kijkt
U maar eens op onze parterre.
Liefst zeven stukken heerlijk
geurende zeep (5 fijne tablet
ten toiletzeep en 2 stukken
badzeep) verkopen wij voor
nog géén negen dubbeltjes.
heerlijk geurende
toiletzeep
Op onze parfumerie-afdeling,
parterre, verkopen wij deze fijn
zeep, liefst 7 stukken
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook maandagmorgen open
Gt'én tal. of schrift best
Dat de bedrijfsleiding van een taxi
bedrijf ook de chauffeur van'een ga
ragewagen aanmoedigt een zo hoog
mogelijke oprij te behalen, is geen
zinloze tip. Natuurlijk is deze chauf
feur in eerste instantie afhankelijk
van de vraag op de telefooncentrale.
Maar omdat deze vraag bij ons be
drijf over het algemeen weinig te
wensen overlaat, komt nu de beurt
aan de chauffeur. Wat kan een chauf
feur van een garagewagen doenom
zijn oprij te beïnvloeden?
Nu, er zijn twee typen.
De éne houdt ervan zijn hele dienst
tijd lekker dóór te rijden, zich prompt
na afloop van een rit te melden en
heeft er gewoon plezier in om vlot
door te werken.
Het andere type echter maakt na
afloop van de rit nog graag even een
praatje met zijn passagier, rijdt eerst
naar een ander (misschien gunstiger)
punt voordat hij zich meldt, gaat lek
ker thuis uitvoerig eten en heeft kort
om een traagheid in zijn gehele werk
wijze.
Het spijt mij. De aldusiomschreven
typen zijn zwart-witter weergegeven
dan in werkelijkheid meestal het ge
val is, maar het zal toch duidelijk ma
ken dat een chauffeur wel degelijk in
staat is zijn eigen oprij (en dus ook
zijn inkomen) te beïnvloeden. Dat
stratenkennis, vakbekwaamheid m
het verkeer en dergelijke ook een be
langrijke rol spelen, spreekt vanzelf.
Personeelsbeleid
Met verdriet las ik op 11 december
de zinsnede dat onze directie steeds
maar zou proberen nieuwe chauffeurs
aan te trekken uit beweegredenen die
economisch gezien onzinnig zijn en
die nota bene tot doel zouden hebben
de onderlinge rivaliteit aan te wak-
keren en de eensgezindheid te onder
mijnen", dit is een veronderstelling
die een ieder die iets afweet van per
soneelsbeleid en bedrijfsvoering te
recht zeer vreemd in de oren zal
hebben geklonken.
Deze triestheid ging over in veront
waardiging toen er op 18 december
werd gesuggereerd dat de directie
van de NV RAVERO („het meest ge
renommeerde taxibedrijf in het Rijn
mondgebied") meer belangstelling
zou hebben voor „schoffies' dan
voor iemand met een algemene ont
wikkeling, correct gedrag en behoor
lijke morele opvattingen. Deze veron
derstellingen zijn zó onwaar en zo op
niets gebaseerd dat ik nu even een fel
protest moet laten horen.
Doorlopend wordt geprobeerd om
het chauffeurscorps van ons bedrijf
uit te breiden. Dit is een verplichting
tegenover de cliënt die, terecht, op
een snelle service wil kunnen reke
nen, welke service door een chauf
feurstekort niet altijd even vlot is als
het bedrijf wel zou willen.
De reeds in dienst zijnde chauffeurs
ondervinden van het aantrekken van
nieuw personeel geen nadeel. Integen
deel! Het is ook in hun belang, want
het is de enige mogelijkheid om geen
cliënten te verliezen en de taxi in ie
der geval zijn functie als „redder in
de nood" te laten behouden.
Wat voor mannen?
Tja, wie wordt er nu taxi-chauf
feur?
Waarschijnlijk andere mensen dan
meestal wordt vermoed. De echte
goeie, dat zijn mensen die graag met
anderen omgaan, die het leuk vinden
een ander een dienst te bewijzen, die
van afwisseling houden (niet te ver
warren met een zucht naar avon
tuur!), mensen die het autorijden in
het bloed zit en die er niet aan zouden
moeten denken om vastgekluisterd te
zitten aan een kantoorstoel. Veel
chauffeurs in ons bedrijf hebben een
prima opleiding genoten, spreken hun
talen en hebben een kennis van stad
en land om jaloers op te worden.
Die echte, goeie worden zelden ge
koeioneerd door klant of superieur,
gewoon omdat ze respect afdwingen
en geen aanleiding geven tot aanmer
kingen van wie dan ook.
Dat de chauffeur die met een be
hoorlijk loon naar huis wil gaan dit
zou moeten bekopen met een logeer
partij in het Deltaziekenhuis, zoals
het citaat uit het boekje van een Pa-
rijse taxi-chauffeur deed vermoeden,
is een wat erg tragische veronderstel
ling. De echte beroepschauffeur zit
met plezier achter zijn stuur en niet
met „de zenuwe".
Natuurlijk zijn er pieken waarbij
het er op aan komt, die een en ander
van je vergen! Maar komt dat niet
ook voor bij iemand die achter een
bureau zit?
Mobilofoon
de
rit die hij op dat morrtènt doet en de.
volgende rit, is een niet geheel juiste
stelling. Bij ons gaat het zo: Tijdens
de rit zet de chauffeur de mobilofóon
af, want behalve het feit dat het in
derdaad een zenuwachtige bedoening
zou zijn voor de chauffeur, is de mobi
lofoonconversatie ook iets wat door de
passagier bepaald niet op prijs wordt
gesteld.
Daarom kan de chauffeur zich ge
heel concentreren op de rit die hij op
dat moment maakt. Is hij op het. door
de cliënt opgegeven adres aangeko
men, dan schakelt hij de mobilofoon
in en meldt zich, waarna hij de vol
gende rit opkrijgt.
Dat het taxi-bedrijf verre van pro
bleemloos is, is een onomstreden
waarheid. Het is een zorgenkind van
elke grotere stad in ons land. Niet
voor niets heeft het de aandacht van
n
vele instanties, niet voor niets werd
de stuurgroep ingesteld.
De problematiek vindt zijn kern
echter niet in loon- en arbeidsvoor
waarden, in sponzen en oude kranten
of vermeende vriendjespolitiek. Na
tuurlijk is dit alles van het grootste
belang voor een gezond bedrijfskli-
maat, een prettige werksfeer.
Belangrijk is dat eerst, landelijk en
gemeentelijk, de „status" van de taxi
wordt bepaald en bezien wordt in hoe
verre middels een aantal nieuwe
maatregelen van hogerhand kan wor
den meegewerkt aan een gezondma
king van het thans zo moeilijk te ex
ploiteren taxibedrijf.
Gertie H. C. Brouwer
STUURGROEP
Reeds in 1967 werd door de Staatssecretaris
van verkeer en Waterstaat bet probleem van
het taxiwezen onderkend en werd verzocht
om het uitbrengen van een rapport, teneinde
de problemen beter te kunnen analiseren.
Het verslag dat hieruit resulteerde bracht de
discussie op gang en
In De Havenloods van 11 decem
ber verscheen een artikel over de
taxi-situatie in Rotterdam onder dc
titel „Met een wiel in het graf",
terwijl op 18 december hierop een
vervolg werd gepubliceerd onder
de kop „De stuiptrekkingen van
i verouderd taxi-bestel". Een
mede-werkneemster in het taxibe
drijf wil hier een aantal dingen
verduidelijken en van een andere
kant belichten.
werd op 1 Juli 1969 door Staatssecretaris M .3.
Keijzer de „Stuurgroep Huurauto- en Taxi
vervoer" geïnstalleerd. In deze stuurgroep
hebben zitting vertegenwoordigers van de
directie van Waterstaat, het Directoraat-Ge
neraal voor het Verkeer, werkgevers- en
werknemersorganisaties in de vervoerssector,
en de vereniging van Nederlandse Gemeen
ten, dit alles onder Voorzitterschap van drs.
E. van Thijn.
De stuurgroep houdt zich intens en actief
bezig met het zoeken naar oplossingen om
het taxibedrijf een nuttiger en aanvaard
baarder plaats te geven in de nabije t
RENTE-VERHOGING
Bovendien de mogelijkheid van
TERMIJNSPAREN TOT 7%
Yoor al uw geldzaken
t verslag dat hieruit resulteerde bracht de baarder plaats te geven in ae uaimj» iuc
cussie op gang en naar aanleiding daarvan komst.
cnhroof ik cm artikel nver ..Het Wonder en f!ptiiiorrni«;
Een paar weken geleden schreef ik een artikel over „Het Wonder en
de Genezing". „Nog onlangs zijn er op Timor doden opgewekt. De geval
len zijn door kerkvergaderingen uitvoerig onderzocht en authenthiek
verklaard. En kerkelijke vergaderingen zijn op dit punt zeker in onze
tijd niet lichtgelovig".
Ik heb overdeze paar zinnen veel vragen van radio-luisteraars en Ha
venloods-lezers gehad. Een dame vroeg zelfs naar naam en adres, dan
wilde ze zelf naar Timor schrijven. Ik zei tegen haar, dat ik het uit De
Havenloods had. Maar ze antwoordde: „De Havenloods kan zoveel ver
tellen". En dat is waar!
Het desbetreffende bericht stond in ons blad van 11 april 1768, met de
bron, waaruit men het nieuws putte, erbij. Ik citeer letterlijk uit „World
Wide", het orgaan van de W.E.C., een internationale en interkerkelijke
zendingsorganisatie die overal ter wereld zijn vertakkingen heeft.
„In 1965 leidde een W.E.C.-zende-
ling van het Batu Bijbel Instituut een
team van studenten naar Timor en
omgeving voor het houden van opwek
kingscampagnes... Als een resultaat
van dit bezoek begon er een nieuwe
geestelijke beweging onder de eenvou
dige gelovigen in centraal Timor.
Vechtende families werden met el
kaar verzoend, gebroken gezinnen
werden herenigd en allerlei zonden
werden beleden en vonden verge
ving...
Het 'hoofd van de Batu Bijbel
School, uitgedaagd door de situatie,
besloot het eiland te bezoeken om zelf
uit de eerste hand een onderzoek te
doen naar het werken van de Heilige
Geest en naar behoefte aan verdere
hulp. Ongeveer 9000 mensen kwamen
in minder y dan twee weken tot de
Heer. In een huis bad een boeren
vrouw, die analfabeet was en lid was
van een team van gemeenteleden,
voor een kind dat al zes uur dood was
en het kind kwam weer tot leven. Zes
dergelijke gevallen werden gemeld,
maar daar het schoolhoofd alleen
maar tijd had, dit ene geval te onder
zoeken vond hij het beter, de rest niet
zelf te publiceren. Ds. D. bevestigde
dat tijdens dit revival (opwekking)
80.000 mensen tot verandering kwa
men door middel van 72 teams. Dit
zijn de getallen die in de synodale ar
chieven geregistreerd staan". (Het
betreft hier de synode van de Protes
tantse Kerk van Indonesia, nu de
Evangelische Kerk genoemd, te ver-
gëlijkën met de hervormde kerk in
ons land). Het adres van „World
Wide" is: W.E.C., Bulstrode, Ger-
rards Cross Bucks, Engeland.
Verbazing
Deze week kreeg ik bovendien inza
ge van een brief van een gerefor
meerde zendeling op Nieuw-Guinea,
die aan zijn vader in Den Haag het
volgende schreef:
„Hoewel we een goede gereformeer
de grondslag hebben, staan we altijd
weer even verbaasd te kijken als we
horen dat iemand uit de doden is op
gewekt, maar dit is hier helemaal
niet vreemd) Wel komt men er elke
maal weer van onder de indruk. Maar
er zijn meerdere gevallen bekend zo
dat men niet meer verbaasd staat.
Eergisteren hoorde ik van een betrek
kelijk jonge man die gestorven was.
Hij stierf tegen het donkerworden en
de familie kwam tezamen en er wer
den die avond voorbereidselen ge
maakt voor de crematie daar het
volle maan was kon dat. Verschillen
de van de ouderlingen echter baden
God dat Hij zijn kind toch weer het le
ven terug wilde geven. Om beurten
baden ze de gehele nacht door. Bij het
aanbreken van de morgen zagen ze.
dat de man zich bewoog en zuchtte.
Ze maakten hem onmiddellijk Jos uit
de dodenrpositie en hij bleek inder
daad weer levend te zijn. Je kunt je
voorstellen wat voor een dankstond ze
toen gehad hebben. Een tijdje geleden
was ik in een andere kerk. Een vrouw
die bekend stond als een echte chris
tin was gestorven, maar kwam op ge
bed van de kerk ook weer tot het le
ven".
Het adres van deze zendeling onder
de Danis is: J. Th. J. Dekker, Sentani
Airstrip, West Irian-Indonesia.
De vraag van veel lezers is natuur
lijk: in hoeverre zijn deze „wonde
ren" door bevoegde medici geveri
fieerd? Ik voor mij moet eerlijk be
kennen, in dergelijke kwesties niet zo
veel waarde, te hechten aan medische
attesten en aan discussies over schijn
dood, biologische dood en dergelijke.
Voor wij naar een doktersverklaring
vragen, verzoekt God, of wij eerst
onszelf eens nader willen verklaren.
Hij komt eerst met Zijn Vraag: Waar
om wordt het bij u ongelofelijk
geacht, als God doden opwekt? (Han
delingen 26:8). Kennen jullie dan de
levende God niet?
Vanwege de ongelovigheid van ons
menselijk hart is de bewijskracht van
dergelijke dodenopwekkingen gering.
Jezus heeft ten aanschouwe van een
grote menigte mensen zijn vriend La
zarus, die al drie dagen in het graf
gelegen had en nog gehuld in de lijk-
doeken uit de grafspelonk kwam, aan
het leven en vooral ook aan zijn twee
zusters Maria en Martha, teruggege
ven. En wat was het resultaat? „Ve
len der joden die tot Maria gekomen
waren en aanschouwden wat Hij ge
daan had, geloofden in Hem; maar
sommigen van hen begaven zich naar
de farizeeën en zeiden hun, wat Je
zus gedaan had. Sinds die dag be
raadslaagden zij om Hem te doden".
(Johannes 11).
Jezus had dit trouwens zelf al voor
zien. Hij zegt in de gelijkenis van de
rijke man en de arme Lazarus: „In
dien zij naar Mozes en de profeten
(dat is naar de bijbel) niet luisteren,
zullen zij ook, indien iemand uit de
doden opstaat, zich niet laten gezeg
gen".
We maken dan ook van deze dingen
geen ophef. We geven alleen een paar
adressen omdat ons er uitdrukkelijk
om werd gevraagd. We vermelden
deze dingen alleen, omdat men zo
vaak hoort, zowel van onkerkelijke
als ook van kerkelijke zijde: die won
deren van vroeger, waarvan je in de
bijbel leest, die gebeuren tegenwoor
dig niet meer. Een bekend theoloog in
Duitsland, R. Bultmann, zei het heel
cru: „Men kan zich onmogelijk bedie
nen van elektrisch licht en van radio,
men kan onmogelijk de hulp inroepen
van moderne medische middelen en
tegelijkertijd geloven in de wonderen
van het Nieuwe Testament". Hierte
genover stellen wij het getuigenis: Je
zus Christus is dezelfde, gisteren, he
den en in eeuwigheid. Daarom doet
Hij nu nog dezelfde dingen als vroe-
Maar het blijft een Getuigenis.
Overtuigen kunnen wij hiermee nie
mand. Want overtuigen is ten slotte
het werk van God zelf. De dichter Nij-
hof zei:
„Want ieder blijven Gods woorden
vreemd,
behalve hem, die ze van God zelf
verneemt".
En dat geldt niet alleen voor de
woorden van God, maar ook voor Zijn
wonderlijke daden. Alleen hij die door
een wonder gelooft, kan aan wonde
ren geloven. Daarom is m.i. het grote
wonder niet zozeer die dodenopwek-
king, als wel de ommekeer van zovele
duizenden van de duisternis tot het
Licht.
Opstanding
In de gelijkenis van Jezus over de
verloren zoon zegt de vader, als zijn
zoon eindelijk terug is: „Mijn zoon
hier was dood en hij is weer levend
geworden; hij was verloren en hij is
gevonden." Dat hij zijn jongen terug
had, was voor hem een opstanding uit
de dood. En zulke wonderen maken
we hier in Rotterdam dagelijks meer
mensen die zich omkeren en na korte
re of langere tijd God weer terugvin
den.
Gebeurtenissen als op Timor en
Nieuw-Guinea willen, dacht ik, vooral
het grote wonder van de ommekeer
tot God onderstrepen en scherp be
lichten. Maar ze zijn ook als getuige
nis in .de gewone, biologische sfeer
een grote bemoediging. God is nog
steeds bezig, om een heel nieuw sche
ma voor onze wereld uit te werken.
Daarin zullen dood, ziekte en zonde
uitgerangeerd zijn. Hij werkt dag en
nacht aan die nieuwe wereld, maar
voor een groot deel is dat nog alle
maal in het verborgene van zijn labo
ratorium. Maar in dergelijke opzien
barende feiten klinkt er toch even een
signaal: „Mensen, wanhoopt niet, en
denkt niet: er komt toch niets van al
die mooie plannen van God terecht.
Hij is er verder mee, dan jullie dur
ven te denken. En houden jullie je
vooral voor verdere onthullingen ge
reed.
DR. K. J. KRAAN
We hebben allemaal wel onder
vonden hoe kil in ons land de
nachten kunnen zijn en daarom
verkopen wij die ideale flanel
len lakens
Flanellen lakens donzig warm
en van een extra kwaliteit fla
nel, niét alleen een noodzaak,
maar ook mogelijk voor ieder-
flanelBen
lakens
eenpersoons
150x220 M 98
tweepersoons
180x230
GROTE STIJGING VAN
SPAARTEGOED BIJ
DE SPAARBANK
In het afgelopen jaar is bij De
Spaarbank te Rotterdam ingelegd
f 631 min. (526) en terugbetaald f 583
min (480). Hierdoor werd een inlego-
verschot verkregen van f 48 min (46).
Aan de spaarders is over 1969 ruim
f 31 min aan rente vergoed, terwijl
door de recente overname van de
Nutsspaarbank, Lekkerkerk het tegoed
met f 4,1 min steeg, zodat per saldo
het aan De Spaarbank toevertrouwde
bedrag met f 84 min toenam tot
f 771,2 min.
Ook het aantal spaarders onderging
wederom een sterke uitbreiding. Aan
het einde van het jaar beliep het aan
tal spaar- en betalingsrekeningen
644.000 (623.000).
Aan onderhandse leningen met ge-
rantie van publiekrechtelijke licha
men, alsmede aan nutsbedrijven werd.
door De Spaarbank in totaal rond
f 43,8 min uitgezet, terwijl in 415 hypo
thecaire leningen bijna 16 min ver
strekt werd.
Op onze afdeling huishoudtex-
tiel, parterre, verkopen Wij de
ze flanellen lakens, in de kleur
ecru en de maten 150 x 220 en
180x230 cm.
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
De stichting Oriëntatie zal de
komende drie maanden voortgaan
met de bijbelcursus. In de laatste
maanden van het afgelopen jaar
bleek de belangstelling voor de cursus
erg groot te zijn. Er zijn echter nog
mogelijkheden voor mensen die inte
resse hebben. Men kan zich opgeven
bij mevrouw I. Hendriks-Hager, Me
relhoven #431, Capelle a/d IJssel,
tel. 335023. De cursussen worden gege
ven op maandagavond, acht uu:
Nieuwe Binnenweg 29c. Het program
ma: 12 januari: ds. R. Zuurmona
Het Boek Prediker; 26 januari: pastor
Th. Naastepad: De Brieven van Pau-
lus; 9 februari: ds. R. Zuurmond: Het
Boek Prediker; 23 februari: pastor
Th. Naastepad: De Brieven van Pau-
lus; 9 maart: ds. R. Zuurmond: Het
Boek Prediker; 23 maart: pastor Th.
Naastepad: De Brieven van Paulus.
A