Greep uit draaikolk Rotterdam i opruiming 'DE HAVENLOODS - 29 JANUARI 1970 G.O. Muziektempel ..De Doelen" is één van de verworvenheden die Rotterdam zich in de afgelo pen 25 jaar veroverde. Het mag dan een beetje rommelen in het Rotterdamsch Philharmo- nisch Orkest, dit orkest is niettemin de gewaardeerde vaste bespeler van het gebouw. Toch heeft in de kwart eeuw van na de tweede wereldoorlog het bestaan van dit orkest aan een zeer dun draadje gehangen. Het is één van de merkwaardige gebeurtenissen uit de periode, die dit jaar zal worden afgesloten met de manifestatie C'70. Met Communicatie '70 viert Rotterdam het feit, dat 25 jaar geleden de oorlog een einde nam en wederopbouw van de stad en herstel en uitbreiding van de haven een aanvang konden nemen. In 25 jaar kan veel gebeuren. Wat er aan gebouwen, woningen, fabrieken en havenuit breidingen uit de bus kwam zal ongetwijfeld in vele serieuze artikelen in de Rotterdamse pers uit de doeken worden gedaan. Een paar kleine voorvallen, waar niemand misschien meer aan denkt - behalve de personen die er rechtstreeks bij betrokken waren - zullen we hier aanha len. Zoals overal elders in Nederland vierden de Rotter dammers de bevrijding uitbundig. Er waren tal van dansfeesten op straat, het horeca-wezen had niet te klagen, de schaarse dancings die niet voor de geal lieerde soldaten waren bestemdwaren o vetvol en de bioscopen beleefden gouden tijden. Iedereen wilde de Amerikaanse films zien, die in de afgelopen vijf oorlogsjaren waren gemaakt en voor de kassa's van de theaters stonden op de verkoopuren lange rijen. Handige sigarenwinkeliers begonnen bijverkoop van bioscoopkaartjes en er werd bij de bioscopen een levendige zwarte handel in de entrée-biljetjes gedre ven. Vele artikelen waren nog op de bon en de kranten, die verschijnen mochten, waren van zeer klein for maat, een enkel kwart velletje van een gemiddelde pagina van nu. Het herstel van de haven werd het eerst aangevat in Rotterdam en in 1947 besloot de gemeenteraad om de havenstad Rotterdam ook in dustriestad te laten worden. In principe werd het plan aangenomen om tot industrialisatie over te gaan en de Botlek leek daarvoor het aangewezen gebied. Het dorpje Hoogvliet viel de eer te beurt tot woonstad voor de toekomstige werkers van de in dustrie te worden uitverkoren. Velentwijfelden aan het welslagen van het Botlekplan. Het was immers een reusachtig gebied, dat met industrie bevolkt moest worden en men was er geenszins zeker van dat men de Botlek ooit vol zou krijgen. En niemand dacht aan zaken als luchtverontreiniging. De wederopbouw van de stad kwam maar langzaam op gang. Kale vlakten sierden de stad in overvloed, maar toen de eerste gebouwen gingen verschijnen ging het tamelijk snel. Symbool daarvan was een koffietentje midden in de stad, dat jaren rustigkof- fie bood aan arbeiders en plotseling van de ene hoek naar de andere moest vluchten omdat er op zijn plaats gebouwen verschenen. Van verkiezingsuitslagen werden bij de dagbladen hele theater-feesten gemaakt met artiesten en films tussen de uitslagen door. Er was immers nog geen televisie. Fusie-storm Het culturele leven ging bloeien, Rotterdam kreeg een eigen toneelgezelschap en het Rotterdamsch Philharmonisch Orkest gaf in bioscopen, schouw burgen en kerken zijn concerten. Maar plotseling ontstond er een ware storm rond het R.Ph.O. In 1951 namelijk lekte uit, dat er plannen bestonden voor een....fusie van het Residentie-Orkest in Den Haag met het Rotterdamsch Philharmonisch Orkest. Vandaag aan de dag behoren fusies tot de bijna dage lijkse verschijnselen. In die dagen waren de Rotter damse muziekliefhebbers zich er goed van bewust, dat een fusie van de beide orkesten in wezen het verdwijnen van het R.Ph.O. zou betekenen. Het zou gewoon opgaan in het Residentie-Orkest, zo was de algemene mening. Een storm van protest stak op. De dagbladen publi ceerden - voor de eerste keer - de geschiedenis van het R.Ph.O., tussen alle verhalen door kwam voor de dag, dat Jules Zagwijn (inmiddels overleden) de fei telijke oprichter van het orkest was geweest en er kwam een petitionnementsactie op gang, die tien duizenden handtekeningen opbracht. „Deze fusie dreiging is de dikke druppel, die de emmer van achteruitstelling der havenstad bij hoofdstad en resi dentie doet overlopen", schreef een krant gewich tig. En men uitte vele kreten „opdat de regering eindelijk eens bemerkt, wat ze aan ons heeft". Ken nelijk is de regering toen erg geschrokken. Want de fusie is nimmer tot stand gekomen, zodat we thans tenminste een eigen orkest hebben om „De Doelen" te bespelen. Baby Het aantal inwoners van Rotterdam steeg in die 25 jaar tot rond 730.000. Enkele jaren voor de tweede wereldoorlog werd het aantal van 600.000 bereikt. In de middag van 8 juni 1953 werd de 700.000-ste ingeschreven op het Rotterdamse stadhuis. Een vijf pond en vier ons wegende baby, die werd ingeschre ven onder de naam Antonius Cornelis Hendrikus Petrus van Steen, nadat vooraf zwermen persfoto grafen door de afdeling burgerlijke stand hadden ge doold en daar grote onrust verwekten Om 2.05 uur 's middags kwam de argeloze vader de baby aangeven. Hij werd tot zijn verrassing naar de kamer van het College van B. en W. geleid, waar wethouder J. van Tilburg de geboorte-acte passeer de. Het borelingsfetf kreeg een spaarbankboekje van f.700,-. HetaantaHnwonersvan de Maasstad is thans weer ver beneden de 700.000, waaruit blijkt, dat een groei niet altijd behoeft door te zetten. Koningin Dat niet alles meteen lukt in Rotterdam werd bewe zen door „Heliport". In augustus 1953 werd midden in de stad de heli-haven geopend bij het Hofplein. De Sabena begon met helikopters een dienst op Brussel. Het hefschroefvliegtuig werd een bekende verschij ning" boven de Coolsingel. Maar' dit beeld moet Rotterdam nu missen. Enkele jaren geleden ver dween Heliport van die plaats. In elk geval heeft Heliport de eer gehad, dat konin gin Juliana er een keer onverwachts landde met een helikopter na een bezoek te hebben gebracht aan het rampgebied van Zeeland, waar de watersnood bijna 2000 slachtoffers eiste. Zo onverwacht was de lan ding dat er niemand aanwezig was. Het veld was verlaten en afgesloten. Een hek moest worden gefor ceerd om de koningin gelegenheid te geven Heliport te verlaten. Een verbouwereerde taxi-chauffeur kreeg de vererende opdracht de koningin te vervoe ren. Zij reed naar een restaurant aan de Veerdam om er het avondmaal te gebruiken. Snel gealarmeerde journalisten begonnen vervolgens de achtervolging van de taxi-chauffeur, die het verhaal van zijn leven kon doen. Anton Derksen Eén-der ontroerendste verhalen van de laatste kwart eeuw in Rotterdam is dat van het achtjarig schip- perszoontje Anton Derksen en zijn anderhalfjarig Roosje. In februari 1951 kantelde omstreeks het middaguur een bootje op de rivier, een „kempe naartje". De schipper en zijn vrouw raakten te wa ter, maar werden gered. In het roefje van het schip bevonden zich Anton en zijn zusje plus een branden de kachel. Verslaggevers van Rotterdamse kranten verzamelden het nieuws ovef het ongeval en deelden hun redacties mee, dat er waarschijnlijk twee doden zouden zijn te betreuren. Het kempenaartje werd in omgekeerde toestand naar het haventje bij Katendrecht gesleept door een drijvende bok. Daar begonnen lassers voorzichtig een gat te branden in de bodem van het schip, dat in de takels van de drijvende bok hing. De mare ging als een lopend vuurtje door de buurt en honderden toe schouwers verzamelden zich op de kade. Na anderhalf uur werken had men de kinderen in het roefje bereikt. Anton en zijn zusje bleken springle vend, al die tijd had het knulletje met zijn zusje op de arm gezeten. Hij verklaarde lakoniek „Ik liep op eens op het plafond en zag m'n zusje in het water liggen. Toen heb ik haar maar gepakt.Onder de uitbundig juichende toeschouwers waren er, die hun tranen niet konden bedwingen en later kwamen zelfs uit Amsterdam geschenkjes voorhet schip pers jongetje. Filmster Meer tragi-komisch was de filmgeschiedenis van het Rotterdamse H.B.S.-meisje Ankie van Kooy. Zij werd in het begin van de vijftiger jaren geëngageerd door de „film-director" Michael Howard en ging, aldus meldden de dagbladen, een schitterende Hol- lywood-toekomst tegemoet. Nadat uitvoerige inter- vieuws waren verschenen bleek, dat de „film-direc- tor" weinig of niets met film te maken had, wel bleek hij zeven veroordelingen achter de rug te heb ben wegens vermogens-delicten. Tijdens de watersnoodramp in 1953 stond restaurant „In den Ruswat" met de voeten in het water. Tijdens een tentoonstelling in de vijftiger jaren gehouden in de oude Ahoy-halaan de Westzeedijk, ging men nog optimistisch uit van de gedachte dat voor 1961 "ieder een een dak boven het hoofd zou hebben. Tè optimistisch als je 't ons vraagt. Een teleurgestelde Ankie van Kooy deelde mede toch naar de filmfabrieken in Hollywood te zullen gaan. Zij voegde de daad bij het woord en bracht het tot een bescheiden televisie-roem. Later tfotfwde zij met een gefortuneerde Amerikaan. Grof kaliber De film bewoog meer Rotterdammers. In het begin van de vijftiger jaren rezen plotseling „wilde bios- coopjes" als paddestoelen uit de grond, waar de jeugd met graagte tegen goedkope toegangsprijzen knokfilms ging zien. Overal waar zaaltjes voor brui loften en partijen waren werd film gedraaid, volgens de kranten van die dagen „van het grofste kaliber". De films werden betrokken op de „vrije markt", want erkende verhuurders riskeerden liever geen ru zie met de Ned. Bioscoopbond. „De films hebben een funeste invloed op de kinderziel", schreef een van de kranten. Wat er later aan televisiefilms voor de dag zou komen was toen nog niet bekend. Voor die tijd was het verschijnsel van de „wilde bioscoop- jes" al weer verdwenen Op 2 oktober 1951 ontving Rotterdam - heel Neder land overigens - de eerste televisie-uitzending van de NIS. De kijkbuis was in Nederland officieel zijn werk begonnen. Warenhuizen en kranten zetten t.v.-toestellen voor de etalageramen en iedereen ver gaapte zich aan het wonder. Rotterdam leverde tele- visie-omroepsters als Karin Kraaykamp en Hannie Lips, Rotterdamse dagbladverslaggevers als Willem Duys en Pierre Jansen wisten toen nog niet, dat zij later bekende televisie-persoonlijkheden zouden worden. Boetiekcentrum Met het eerste „boetiekcentrurh" in ons land ging het niet goed. De N.V. de Wereldhaven bouwde omstreeks de jaren 1950 het pand „De Twaalf Pro vinciën" vol winkeltjes, zalen en zaaltjes, een bios- coopje en in de kelder een complete markt. De bena ming „boetiek" was toen nog niet bekend, maar het idee zat er in. Kennelijk werd het te vroeg uitge voerd, na enkele maanden al bleek de mislukking compleet. De winkeltjes, de overdekte markt en een restaurant met muziek verdwenen, maar niet nadat Greetje Kauffeld er haar carrière als zangeres begon. Het drama eindigde in een faillissement van de exploitatie-maatschappij, die het gebouw voor de N.V. Wereldhaven zou exploiteren. Vogelpest Andere „opzienbarende" zaken in de afgelopen 25 jaar in Rotterdam waren de vogelpest, die de omzet ten van de poeliers tot een zeer gering getal deden dalen, een smid-koperslager, die zo getergd werd door de belasting volgens zijn zeggen, dat hij toen de deurwaarder aan zijn deur klopte al zijn huisraad uit het raam smeet, radio, kachel, lampekap en stoelen en een voorstel van burgemeester P. J. Oud om de politie te Rotterdam nummers op de dienstkragen te geven. Er rees een storm van protest bij de 2000 Rotterdamse politiemannen, die al het schrikbeeld voor zich zagen van overtreders, die sarrend zouden' zeggen„Ik zal jouw nummer wel eens even noteren, kerel". De maatregel ging niet"door. En laat in de nacht van zaterdag 3 oktober 1953 werd het Maasstation voor de laatste keer gebruikt. Twintig minuten te laat, om 17 minuten voor één 's nachts, kwam de laatste trein uit Utrecht aan met schrille fluittonen. Het werd een hele gebeurtenis met voetzoekers en knallen en kransen. Met het lied „op een klein stationnetje.namen forensen en studenten afscheid van het Maasstation. Iets ouds en vertrouwds was weer eens uit Rotterdam verdwe nen, zoals zoveel in die 25 jaar uit de Maasstad voor goed in de geschiedenis werd gerangschikt. Onze aanbieding f 1,98 L.P.'s die wij op de platenmarkt hou den is uitgebreid met enkele klassieke titels en een operette plaat. In de moderne hoek speciale aandacht voor Soulparty n.o. 2, een "Chess." plaat met een offi ciële verkoopprijs van f 12,80. Op deze geweldige langspeler vindt U nummers als Pata Pata, Matchmaker, Matchmaker en en nog vele andere bekende opnamen gespeeld door o.a. het Ramsey Lewis Trio en Ken ny Burrel. Voor liefhebbers van Opera koren is er deze prachtige lang speelplaat met beroemde koren als Brautchor uit Lohengrin, Jagerchor uit Freischütz, Chor der Gefangenen uit Fidelio en Pilgerchor uit Tannhauser. Deze stuk voor stuk kwaliteits platen, stereo en mono afspeel baar koopt U nu per stuk voor nog géén twee gulden. OPERNCHORE platenmarkt 2e etage uiterst voordelige stereo ook mono afspeelbaar) langspeelplaten Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de platenmarkt, 2e etage, deze fantastische lang speelplaten, voortreffelijk van kwaliteit, keus uit vele genres, zowel modern als klassiek, stereo, maar ook rr afspeelbaar, per stuk Elke vrijdagavond tot 9 Mechanische keuken voor Bio- revalidatiecenfrum Woensdagmiddag 21 januari wordt in het Bio-Revaiidatiecentrum aan de Wekerom- seweg te Arnhem een mechanische keuken aan het centrum overgedragen. Dit om vangrijke instrument ten behoeve van de arbeidstherapie voor de bio-kinderen is be langeloos aangeboden door de directie en gemaakt door personeel van de NV- Synprodo te Wijchen bij Nijmegen. In 10 minuten een fraai gol vend kapsel, zonder Uw haar nat te maken, zonder dat U een droogkap nodig heeft dat zijn de voordelen van warm- tekrullers. Op onze parfumerie-afdeling gaan wij prima, extra voordeli ge warmtekrullers verkopen. Nu 10 krullers met klemmen, duidelijke gebruiksaanwijzing en gratis douchemuts voor nog géén een gulden dertig. 10 warmtekrullers met gratis douchemuts Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre de ideale krullers, warmtekrullers met klemmen om in een wip een keurig verzorgd kapsel t hebben, 10 stuks met gratis douche- voor Elke vrijdagavond tot 9 uur open Duur van de opruiming 75 januari tot 5 februari Géén tel. of schrift, best.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1970 | | pagina 15