toneel Socie-tijd Erbarmelijk acteren in onechte productie Jongens onder elkaar" van Centrum: Toneelplan Van Iersel artistieke zelfmoord #fï Kamermuziek Gezelschap bestaat 2 jaar ECHTPAAR AGENDA kat M w opruiming opruiming Don Kozakken Koor in Doelen DE HAVENLOODS DONDERDAG 29 JANUARI 1970 4 Op de homosexuele sensatie van „Jongens onder elkaar" van de Amerikaan Mart Crowley was na tuurlijk een volle schouwburg af gekomen: keurige hetero's en hier en daar bont uitgedoste homo's. Hoe dit stuk bij de laatsten over komt, weet ik niet. Het lijkt me, dat zij die „het milieu" kennen wei zullen balen van Crowley's kluch tig begonnen werkje dat ontaardt in een fors uit de kluiten gewassen draak (om de tegenstelling zo schrijnend mogelijk te doen zijn, weet je wel), omdat het niet verder reikt dan de ellende uit wat vroe ger keukenmeiden-lectuur werd genoemd, en die nog altijd dezelf de is, ook al zijn de keukenmeiden assistentes in de huishouding ge worden en de Libelle hun lijfblad is. Körtom: mis selijke flauwe kul, geschreven in de geur van dollars, die Hol lywood klaar had liggen als het werkje fil mische kwali teiten zou heb ben. De voorstel ling die de Come- het be- dit s Stichting„Polderbad" NIEUWERKERKA/D IJSSEL. i/ij vragen voor badseizoen 1970 van alf april tot half september A. Dagelijks onderhoud zwembad B. Beheer van kantine. Salaris nader overeen te komen. Brieven richten aan: Polderbad Europalaan 96 Nieuwerkerk a/d I Jssel zoen bracht de regie van Wim van Rooij was erop toege spitst de proble matiek zo zui ver mogelijk te laten overko men. De voorstelling van Centrum in de regie van Walter Kous heeft zelf dit prijzenswaardige jnitiatief losgela ten, wat een uiterst exhibitionistische produktie opleverde (lachen geblazen, hoor), die aan het slot in elkaar zakte als een plumpudding. Hoe onecht en hoe kwalijk stuk en voorstelling wa ren, werd onverbiddelijk duidelijk in scènes, die van slijmerigheid aan el kaar hingen en waarin zo erbarmelijk werd geacteerd, dat het je groen en geel voor de ogen werd. Kous moet het de volgende keer eens met een bewerking van een Courths Mahler proberen; de ama teurs van Boerenkoolstronkeradeel zullen hem met open armen ontvan gen. JAN HEIN DE GROOT door Piet Meulen f spreiding zijn de directies doende het geschonden prestige annrn h hln toneelspelers zijn druk in de weer te voorkomen dat toekomft- tif uHeiin J^h gerealiseerd gaan worden, schouwburg-directies en par- ,7 KU'! 'n !let P|anr|en-zakje te doen. Alhoewel men er rno-eliH^maakt bfstaa"de structuur verbetering of vernieuwing on/ klovend at etn 'n i?,f Vch af7asen of al deze plannenmakers werkelijk gelo\en dat een nieuwe structuur ook een „nieuw toneel" tot gevolg zal hebben. Geen enkele organisatorische for mule zal in staat zijn „theater" te creëren. Een wetenschappelijk onder zoek naar de crisis in het theater zou misschien enig licht kunnen werpen op wat er werkelijk aan de hand is. Waarschijnlijk zou men dan merken dat de crisis in onze democratie (de politieke partijen) en in het geestelijk leven (de kerken) verschijnselen zijn die in nauw verband staan met de theatercrisis. Het is niet de vorm, van Har maar de inhoud waardoor de relatie- stoornis manifest wordt. De zuiverheid van de inhoud is aangetast en dat gaat gelukkig niet ongestraft. De oor zaak van de crisis ligt in) onszelf en als men dit erkent is er een kans op herstel. Toch kunnen sommige plannenma kers zo ver gaan met hun ideeën, dat niet reageren onverantwoordelijk zou zijn. In de Volkskrant van 24 januari staat een plan van Studio-leider Kees van Iersel, dat zo reactionair is dat aanvaarding ervan de toneelspeel kunst binnen enkele jaren definitief vermoord zou hebben. Waarschijnlijk geïnspireerd door de machtconcentra- ties in de industrie stelt Van Iersel voor om te komen tot één theater-cen trale, oftewel een landelijke pool waar alles en iedereen die op of om het toneel werkzaam is ingestopt dient te worden. Dan staat er letter lijk: „De centrale zou een coöperatie ve vereniging kunnen zijn, waarvan de leden hun eigen bestuur en hun ei gen directie kiezen. Dc leden brengen, behalve hun vakbekwaamheid, geen aandeel in". Het staat er echt! Als men zich af vraagt wie dit instituut zou moeten leiden, komt men bij iemand met de mogelijkheden van Onze Lieve Heer terecht, die volgens velen dood is. Los daarvan is het plan artistieke zelf moord. Let stoelt op de vruchteloze produktie-consumptie-gedachte, die onze wereld in een pragmatisch door gedachte woestijn aan het veranderen is. De maker van het plan gaat uit van het volgende recept: men neme een toneelstuk, voege daar aan toe een regisseur, eeh decorontwerper, enkele acteurs en wai er verder nood zakelijk is voor het fabriceren van een toneelproduktie. Na het beëindi gen van een produkt.e houdt de pro- duktiegroep op te bestaan. Uiteraard past in deze gedachtenwereld een ster- ROTTERDAMSE SCHOUWBURG Donderdag 29 jan.: NRT met „De duivels", 8 uur. Vrijdag 30 jan.: NRT met „De huis bewaarder", 8.15 uur. Zaterdag 31 jan.: NRT met „De huisbewaarder", 8.15 uur. Zondag 1 feb.: NRT met „De huis bewaarder", 8.15 uur. Maandag 2 feb.Haagse Com. met „De bakker, de bakkersvrouw en het bakkersjong", 8.15 uur. Dinsdag 3 feb.KNS-Antwerpen met „Drie koningenavond", 8.15 uur. Woensdag 4 feb.: Globe met „De gijzelaar", 8.15 uur. Donderdag 5 feb.: Ned. Comedie met „Vrijdag", 8.15 uur. PICCOLO-THEATER Zondag 1 feb.: Kindertheater Psst met „Piccolo en de verkleinman", 2.15 uur. Zondag 1 feb.: Cabaret Don Qui- shocking", 8.15 uur. GROTE SCHOUWBURG ZUID Zaterdag 31 jan.: Globe met „De Spaanse hoer", 8.15 uur. FILMAGENDA ROTTERDAM. agnificei Centraal: De s AD: De kelder der 1000 gruwelen 18; Cinera ma: Hello Dolly, al: Collosseum: De burcht in de Ardennen, 18; Corso: My Fair Lady, al.: Grand: Some like it hot, 14; Harmonie: Het Horror Festival. 18; Kriterion: Cape Fear. 18, Kortsluiting op de 27e etage, 14, Stem in de mist, 18: Lumière: Vriezen we dood. dan vriezen we dood, al: Luxor: De gebochelde van Soho, 18: Metro: Een raar stel. al; Passa ge: Ace High, 14: Prinses: De laatste revol verheid 18; Rcx: The Professionals, 14: Stu dio '62: De dief van Parijs. 18: Thalia: On her majesty's secret service. 14: 't Venster: Butch Cassldy and the Sundance Kid, 14; Victoria: De langste dag. 14. NACHTVOORSTELLINGEN Arena: Verkrachting: Calypso: Texas Addio; Collosseum: Bandolero: Grand: Re pulsion; Prinses: James Bond operatie U.N.O.: 't Venster: Therese en Isabel: Victo ria: Klokslag middernacht. KINDERMATINEES. Cineac NRC: Jungle boek: Collosseum: Winnetou tegen witte buffel: Prinses: Bam- bi; Rex: Sjors en Sjimmie en de piraten; T«i=«=Elr1 WORMTABLETIEN HOND jê$ RADICAAL 1 PIJNVRIJ -JC VEILIG ke binding met het televisietoneel. Produktie is per slot produktie. Zou Van Iersel echt niet weten dat alles wat er na de oorlog in Europa aan belangrijks is gebeurd zijn basis vond in een hecht team, geïnspireerd door mensen met een gerichte geeste lijke inhoud? Ik wil best een paar na men noemen. In Frankrijk van Vilar tot Planchon, in Engeland van Little- wood tot Brook, in Italië Strehler en Brecht in Oost-Duitsland. Al deze mensen wisten en weten dat zo n team niet voor eeuwig was en ze durf den de vorm los te laten om tot ver nieuwing te komen. Maar gedurende een aantal jaren was dat team van gelijkgerichten de bron waaruit de in spiratie opwelde. De Volkskrant weet verder te mel den dat op 9 december 1969 het KVP- Kamerlid Engels bij de behandeling van de begroting van CRM de Kamer op dit totaal „revolutionaire" plan van Van Iersel gewezen heeft, als mo gelijk alternatief om uit de huidige to neel-malaise te geraken. Dat er in onze politieke partijen geen begrip is voor een cultuurbeleid, was al lang bekend. Men leze de verkiezingspro gramma's. Toch zou ik alle acteurs willen toeroepen: Let op uw zaak, want het gaat om de toekomst van ons bestaan. Jaren geleden heeft de beroemde Amerikaanse filmregisseur Alfred Hitchcock op de vraag of hij ook ac teur was geweest het volgende geant woord: „Nee, deze schande is mij voorbijgegaan". Een wrange trap van iemand die mede door acteurs een vermogen heeft verdiend. Maar zoals elke karikatuur een relatie heeft met een herkenbare werkelijkheid zit er iets in deze opmerking, dat de integri teit van de acteur ter discussie kan stellen. Een acteur als instrument in handen van welke produktie-leider dan ook, is op weg zijn artistieke integriteit te verliezen. En juist in die artistieke integriteit ligt de enige - kans om tot een waarachtige toneel vernieuwing te komen. Ik heb al eer der gesteld dat geen enkele nieuwe structuur daartoe in staat zal zijn. Het plan Van Iersel zou in de praktijk Hitchcocks opmerking tot een reali teit kunnen maken. Susana y José nemen (Afscheid Het beroemde Spaanse dansensem ble Susana y José dat na een unieke carrière bezig is met de afscheids- toumee, treedt op woensdag 4 fe bruari op in de kleine zaal van De Doelen. Het programma, dat Susana en José zullen brengen, zal bestaan uit hoogtepunten van de laatste tien jaren, waaronder „De Ballade van Carmen en Don José" op muziek van Antonio Robledo en een flamenco-sui te. Naast Susana en José werken aan dit programma mee de concertpianist Armin Janssen, de beroemde gitarist Andrés Batista (die jarenlang de in 1964 gestorven wereldvermaarde Carm en Amaya heeft begeleid), de flamenco zanger Jésus Heredia, de flamencozangeres Maria la Talegona en de hoboïst/slag werker Niels Janette Walen. in 1946 werd door enkele leden van het R.Ph.O. opgericht het „Rotterdams Phiiharmonisch SextetEr werden veel concerten gespeeld bij de verschillen de radioverenigingen. Voor de Kunstcommissie voor de Jeugd werd een aantal jaren concerten op de scholen gegeven onder leiding van Piet van Mever. De betaling was de eerste jaren voor deze schoolconcerten zeer laag. De eerste concertjes werden gratis gespeeld. Daarna kwam de betaling een beetje o{5" gang; van 5 gulden per musicus per concert (soms twee per middag) klom dit op in 10 jaar tot ongeveer 60 gulden per concert per musicus. Toen evenwel gin gen ook andere ensembles schoolconcerten spelen. En waar veel varkens zijn, is de spoeling dun, zodat de eigenlijke .pioniers van de schoolconcerten er na verloop van tijd geen brood meer in zagen. Ank van der Moer als Celestina, de koppelaarster in Hugo Claus' nieuw ste stuk „De Spaanse hoer", waarvan Globe in de regie van Ton Lutz een verrukkelijke voorstelling geeft. Za terdag in de Grote Schouwburg. SOCIëTEIT groeid tot een groepje van 20 serieuze men sen. Men houdt bingo- en dansavonden, con certen en kegelavonden. Degenen die belang stelling hebben kunnen inlichtingen krijgen bij Sociëteit Candle-Light, de Klerkstraat 95. Rotterdam. Men kan ook komen praten op de contactavonden: iedere maandag vanaf 8 uur in West Indisch Restaurant, Mauritsweg 24, bovenzaal; of zaterdagavond vanaf 8 uur in café De Lick, bovenzaal, Noordsingel 101 Niet alleen de dochters die door de mini-mode al jaren panty nylons dragenook de moe ders die eenmaal zo'n panty hebben geprobeerd willen niet anders Bovendien zijn ze reuze voor delig deze panty nylons. De kousen zijn van mousse nylon, 't broekje van steviger breisel. Koop ze op onze kousen-afde lingdeze naadloze pantykousen per stuk voor nog géén een gulden tachtig. Alexanderpolder Ommoord, eekend. Vrijdagavond f sieve film over jonge mensen, toegang f 1.50. Zaterdagavond komt de Undergroundgroup Super Sister met de Kosmos lichtshow, toe gang f 3. Zondagavond Stone-avond, er wor den alleen Stone-platen gedraaid. Pand 137 i: zondagmid- ook dinsdag-, woensdagavond e dag geopend. IN DE ELAND, Bu treedt vrijdag 30 janu: Latin Sextet op. Dit se in Paradiso op. Aanva 3 piel.. Zaterdag 31 jan de Eland op. Deze groe beste van Nederland w< vang 8 uur. Toegang 1 ri DE NEDERLANDSE GING (NEVO), Proveniersstraat 9b, Rotter dam, tel. 010-246383, organiseert dit seizoen in Den Haag voor gevorderde dansers een voor bereidende opleiding tot het diploma volks- dansleider/leldster, welke zeer binnenkort van start gaat. De cursus wordt wekelijks op vrijdagavond gehouden van 19.30—22.45 uur. Nederland, Engeland. Frankrijk. Scandina vië, Joegoslavië en Israël; alsmede bewe gingsscholing en muziektheorie. Tevens wor den vier centrale weekends gehouden, waar diverse specialisten dansen uit een bepaald land behandelen, terwijl ook enige noodza kelijke theorie besproken zal worden. Aan het einde van de cursus kan men het basis- examen van de Nederlandse Volksdansraad afleggen. Aansluitend hierop bestaat de mo gelijkheid onder bepaalde voorwaarden deel te nemen aan de vervolg-leidersopleiding, waarna onder auspiciën van het ministerie van C.R.M. het eindexamen wordt afgeno men. Nadere inlichtingen worden gaarne verstrekt door het Nevo-secretarlaat. De sociëteit voor alleenstaanden heeft nu de naam „SPECTRUM" gekregen en is al tot een gezellige groep uitgegroeid met heel wat kaartspelers(sters), Als er belangstelling voor bestaat worden er ln de week ook eens bil jart-, tafeltennis- en schaak- en damavonden georganiseerd. De sociëteit heeft nu de be schikking gekregen over een zaaltje in café restaurant „Maasboulevard", Oostplein, 27, Rotterdam. Op de zaterdagavond is de zaal om 7.30 uur geopend. Voor verdere inlichtin gen: Sociëteit „Spectrum", Postbus 3202, Rot- naadloze panty kousen Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre deze nylon panty kousen, in de mo dekleuren adria en caresse, maten 81/it/m 11, t per stuk Elke vrijdagavond tot 9 uur open Duur van de opruiming 15 januari tot 5 februari Géén tel. of schrift bast. Naderhand kwamen er, onder de energieke en talentvolle leiding van Kees Hartvelt, concerten voor een be zetting van blazers, gecombineerd met strijkers. In deze jaren werden o.a. uitgevoerd het beroemde octet van Schubert; het octet van Marcel Poot; het Nonet van Victor Leclai en het Nonet van Willem Pelemans. Een aparte periode vormde de tijd toen er onder de naam van „Cembalo Gezelschap Lilly van Spengen" veel concertjes van oude Franse en Ita liaanse muziek voor de Avto werden gegeven. Veel onbekende stukken kre gen in deze periode een eerste uitvoe- Van de hierna volgende componis ten werden werken in eerste uitvoe ring gebracht. Het gaat hierbij uit sluitend om werken van Nederlandse en Belgische componisten; de andere zijn moeilijk te achterhalen. Eerste uitvoeringen kamermuziek werken van Nederlandse componisten kwamen tot stand via radio en con certzaal van: Henry en Jules Zag- wijn - Jan van Dijk - Jan Masseus - Otto Ketting - John Johannes - Will Eisma - Leo de Vries - Piet van Me ver - Hans Krieg - Max Vredenburg en Lex van Delden. Van Willem Pij per werd bij herhaling werk uitge voerd. Het gehele repertoire van Pij per van werken voor blaasinstrumen ten werd, ten dele zelfs nog onder lei ding van Pijper, ingestudeerd en uit gevoerd. Van Kees van Baaren werd o.a. zijn Septet, voor Solo-viool met blaasinstrumenten uitgevoerd onder leiding van de componist. Het octet van de.vergeten Jan van Gilse kWam eveneens onder leiding van Van Baa ren tot klinken. Van Ernest W. Mul der werden delen uit zijn „Ars Contra- punctica" gespeeld voor de radio. Dit jaar bestaat de inmiddels omge doopte groep „Rotterdams Kamermu ziek Gezelschap" 25 jaar. Van de eer ste medewerkers zijn er nog maar en- kele.over. Het gezelschap gaat rustig verder met het brengen van oorspron kelijke werken, met eerste uiitvoerin- - gen en met stukken die een variabele bezetting vereisen. De radio is de grootste afnemer van deze muziek. Hopelijk krijgen de medewerkers van het „Rotterdams Kamermuziek Gezelschap" in de toekomst weer eens gelegenheid tot het spelen van een zaalconcert. Als U vergeefs heeft gezocht naar een flink, groot, rond tafelkleed wat mooi en solide is, maar evengoed te betalen moet zijn, dan vindt U nu wat U zoekt. Een grote partij ronde tafel kleden in diverse dessins, er zijn 2 maten en een enorme keuzeook'voor Uw tafel zult U een gezellig kleed vin den. Wat de prijzen betreft die zullen voor niemand een bezwaar zijn! tafelkleden doorsnede 110cm doorsnede 130 cm Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de 1e etage deze ronde tafelkleden, 110 en 130 cm middellijn, in diverse prach tige. kleurenkombinaties, voor bijzonder lage prijzen. Elke vrijdagavond tot 9 uur open Duur van de opruiming- - 15 januari tot 5 februari Géén tel. of schrift, best Het Don Kozakken Koör o.l.v. Serge Jaroff brengt tijdens een korte t-er- nee door Nederland ook een bezoek aan Rotterdam. Het koor treedt zater dag 7 februari om 20.15 uur op in de Doelen. Het Don Kozakken Koor brengt een programma van liturgi sche gezangen, volksmelodieën en ty pisch Russische koorzang. CORRIE TEN BOOM Woensdag 4 februari om 8 uur komt Corrie ten Boom spreken in „Het Trefpunt". Oostplein-Boezemsingel 180, Rotter dam. Zij komt spreken op uitnodiging van de evangelische studentenbewe ging „Ichthus". Het is een zogenaam de „open"-avond. Iedereen is welkom.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1970 | | pagina 6