GESPREKKEN ONDERWEG Oranje Vrij staat antwoord op maatschappij die zichzelf heeft overleefd Eerste paal voor projekt „rondom het Zwaluwplein" Vierde lustrum van de I.J.E. Olifanten-stunt gleed uit allen DE HAVENLOODS DONDERDAG 19 FEBRUARI 1970 In het koninkrijk der Nederlanden is een nieuwe staat opgericht: vrucht van de sluipende revolutie. De naam van de nieuwe staat: Oranje Vrijstaat. Dat doet dc burger goed: Oranje Vrijstaat, het,!kbJilgekend en vertrouwd in de als Van Dis zal het niet over UUWU 111 UC vu vv.. M zijn hart kunnen verkrijgen zich tegen Oranje Vrijstaat te keren._Mee moeite zullen hij en de zijnen hebben met het nieuwe volkslied: „De uil zat in de olmen", dat voor het eerst werd gezongen bij de inwijding van het nieuwe Nationale Monument op de Dam, een Oranjeboom. Het uit roepen van een nieuwe staat: een ludiek en geweldloos gebeuren. Laat u echter niet in de boot nemen. Ondanks het feit dat de nieuwe staat niet op de gebruikelijke manier is gegrondvest, dat wil zeggen met tanks, ge weren en rennende soldaten, is zij er wel degelijk. En als elke omwente ling is zij het antwoord op een falende maatschappelijke structuur, een doodlopende samenleving, waarin het welzijn van de burgers is verwaar loosd. Het ontstaan van Oranje Vrijstaat onderscheidt zich van de gebruikelij ke omwentelingen door zijn volstrekt geweldloze karakter. Geweldloosheid is dan ook het fundament, waarop de nieuwe staat is gesticht. Een staat in de staat; want hoe ontstaat uit de oude maatschappij een nieuwe Het antwoord staat in de eerste officiële uitgave van Oranje Vrijstaat, de Staatscourant van februari: ,,Als een paddestoel op een rottende boom stronk". „De revolutie voltrekt zich nu. Dit is het einde van de underground, van het protest, van het demonstreren; van nu af geven wij onze energie aan de opbouw van een anti-autoritaire maatschappij". „De oude maatschap pij zal voor onze ogen verslijten; wij zullen haar opgebruiken. Links en rechts zullen de paddestoelen van de nieuwe maatschappij zich uitzaaien. Heksenkringen van kaboutersteden zullen zich federeren tot een wereld omspannend net: d.e Oranje Vrij- Cultuur-kahouter Provo blijkt minder dood te zijn ge weest dan het zelf heeft willen doen geloven. Want Oranje Vrijstaat is ty pisch het produkt van een geëvo lueerd provo-denken, dat de eerste ambassadeur van de nieuwe staat, Roel van Duyn, opnieuw „onder de mensen heeft gebracht". Zijn optre den in de Amsterdamse gemeente raad, zijn nota „Amsterdam-kabou- terstad" en zijn boek over „De bood schap van een wijze kabouter" heb ben de weg geëffend voor het uitroe pen van Oranje Vrijstaat, waarin de cultuur-kabouter een centrale plaats inneemt. „De cultuur-kabouter in de nieuwe samenleving zal de conflicten van de tot verdwijnen gedoemde, oude maatschappij tot een oplossing moeten brengen". Oranje Vrijstaat is een antwoord, een antwoord op een maatschappij die aan zichzelf kapot gaat. „Omdat zij zichzelf niet kan redden uit haar eigen conflicten. De politieke spanningen tussen de bestaande autoritaire rege ringen k unnen elk moment in een militairé catastrofe uitbarsten. De agressie van de officiële technologie en industrie tegenover de natuur bre ken het biologisch milieu systema tisch af en zal binnen enkele jaren Als ]e van modern houdt moet je echt eens naar deze tijdelijke verkoop schoudertassen komen kijkenje zult zien dat we niette veel hebben gezegd! Tiener kreukellak schoudertas met koperbeslag, riem met klipsluiting, rits en amberkleu rige gesp en ringen. De schou derriem is verstelbaar. Wie wil er niet zo'n tas bij hebbenzeker als je weet dat wij 'm nu verkopen voor nog géén dertien gulden. uitlopen op apocalyptische rampen. Ongekende epedimieën, voedselvergif tiging en hongersnood, massale sterf te onder dier en mens zijn onafwend baar wanneer niet de opkomst van een nieuwe cultuur dit voorkomt. Een nieuwe cultuur en een nieuwe mens: de cultuur-kabouter, die de spanning tussen de natuur en de oude cultuur zal opheffen". Sabotage De nieuwe maatschappij zal wel de gelijk de oude saboteren. De oprich ting van de nieuwe maatschappij in de oude wordt gezien als de meest ef fectieve sabotage, die op dit ogenblik is gepleegd. Is daarmee tevens een goed voorbeeld van de geweldloze sa botage, waarvan men zich wil bedie nen. „Erotiek en pseudo-erotiek zijn de andere middelen om de nieuwe we reld voor ieder zonder uitzondering te ontsluieren". Als beeld staat de stich ters van Oranje Vrijstaat dit voor ogen: „De nieuwe maatschappij be stuurt zichzelf doordat iedereen be trokken wordt bij de besluitvorming op het gebied van economie, planolo gie, verdediging, milieu-hygiëne en alle andere zaken van openbaar be lang. Behalve bij de politieke besluit vorming want die kan vergeten wor den omdat de politici, zoals die nu nog bestaan, zullen verdwijnen. Als ieder een bij de besluitvorming betrokken is, zijn politici overbodig en sterft de politiek, die altijd machtspolitiek was, af. De nieuwe, zichzelf besturende maatschappij is een raden-democra tie. In fabrieken, kantoren, universi teiten en scholen vormen zich raden van hen die daar werkzaam zijn. In buurten, dorpen en steden vormen zich raden 'Van hen die daar wonen. Alle raden grijpen in elkaar in coördi nerende raden die op nationaal niveau problemen kunnen overzien en rege lend kunnen optreden". Aniti-autoritair „De nieuwe maatschappij is socia listisch omdat zij het persoonlijk bezit van produktiemiddelen afgeschaft heeft. Maar dit socialisme heeft niets met het bureaucratische en gecentra liseerde socialisme van vroeger te maken. Het is gedecentraliseerd en anti-autoritair. Het laat zoveel moge lijk beslissingen aan de mensen ter plaatse over, in hun verschillende ra den. Het is niet meer het socialisme i de gebalde vuist Waar van de ge- penis, van de vliegeride vlin- an de ontroerende oogopslag, de heilige kat. Het is anarchis me". Besloten is twaalf departemen ten op te richten, stuurgroepen van onbezoldigde ambtenaren. 1 VOLKSDEPARTEMENT VOOR PUBLIEKE WERKEN. Zal zich voorlopig bezig houden met aan plant van nieuwe groenvoorzienin gen en afbraak van autowegen. 2. VOLKSDEPARTEMENT VOOR SOCIALE ZAKEN. Eerste taak: oprichten van arbeiders- en buurt raden. Streven naar gelijktrekking loon. 3. VOLKSDEPARTEMENT VOOR MILIEUHYGIëNE. Herstellen van biologisch evenwicht. 4 VOLKSDEPARTEMENT VOOR VOLKSHUISVESTING. Bureau „De kraker" wordt gesocialiseerd. 5 VOLKSDEPARTEMENT VOOR VERKEER EN WATERSTAAT. Opbouw van een snel en gratis openbaar vervoer. 6. VOLKSDEPARTEMENT VOOR bouw van een alternatieve econo mie die niet winst tot doel heeft, maar bevrediging van de mense lijke behoeften. T VOLKSDEPARTEMENT VOOR DE GEESTELIJKE GEZOND HEID. Dit onderzoekt en geneest de oorzaken van criminaliteit en neemt dus de taak over van het oude ministerie van justitie. 8. VOLKSDEPARTEMENT VOOR DE LANDBOUW. De nieuwe land bouw is gebaseerd op biologisch aanvaardbare methoden. Doorbre king van de vicieuze cirkel van overproductie en productievernie tiging, die veroorzaakt wordt door het gebruik van insecticiden. 9. VOLKSDEPARTEMENT VOOR ONDERWIJS. Oprichting van an ti-autoritaire crèces en lagere scholen. Stimulering projectonder wijs. Bevordering van het one- man-one-vote-principe in het ho ger onderwijs d.m.v. school- en universiteitsraden. In het najaar hoopt de vereniging voor Interkerkelijke Jeugd Evangeli satie te Rotterdam haar 20-jarig be staan te vieren. Vele honderden zijn in de afgelopen jaren lid van deze vereniging geweest. De huidige I.J.E.-generatie hoopt met al deze oud-leden in het najaar het 4e lustrum te gaan vieren. Maar velen zijn verhuisd, en de nieuwe adressen zijn dikwijls niet be kend. Daarom een dringend verzoek aan alle oud-leden zich op te geven bij één van de hieronder genoemde per sonen. F. G. Bosma, Poelenburg 44, Rotterdam, G. Mastenbroek, Elle- woutsdijkstraat 230, Rotterdam, F. Mastenbroek, Desdemonastraat 231, Hoogvliet, telefoon 010-163080. 10 VOLKSDEPARTEMENT VOOR SUB-CULTUUR EN CREATIVI TEIT. Neemt de taak van C.R.M. over. 11 VOLKSDEPARTEMENT VOOR SABOTAGE VAN MACHT EN GEWELD. De volksuniversiteit voor sabotage en pseudo-erotiek wordt gesocialiseerd. Komt in de plaats van ministerie van defen- 12 VOLKSDEPARTEMENT VOOR INTERNATIONALE COÖRDINA TIE. Streeft naar uitbreiding van de nieuwe maatschappij en de op richting van een internationale sa botage gemeenschap (SaDeGe). Het stadhuis van de nieuwe maat schappij is gevestigd aan Heren gracht 358, Amsterdam. Oranje Vrij staat, meer dan een teken des tijds; een antwoord op een maatschappij, die zichzelf heeft overleefd. Jan Hein de Groot Donderdag 26 februari wordt in Bergsdhenhoek de eerste paal gesla gen voor een serie bungalows en se- mi-bungalows die in het projekt „rondom het Zwaluwplein" gebouwd zullen worden. Mede dank zij de be langstelling van burgemeester A. van Gent van Bergschenlhoek voor nieuwe woonvormen is de Rotterdamse archi- tekt D. J. Klamer er in geslaagd op een gunstig gelegen driehoekig stuk - grond een geheel nieuw projekt te creëren. Enkele verschillen van dit plan met het monotone huizentype zijn o.a. de verschillende hoogten van de huizen onderling, de variabele voor- en achterrooilijn en de verschil lende grootte van de erven. Dierenikeurinig in Crooswijk De Jeugdnatuurclub afdeling Croos wijk en Jaffakwartier organiseert m samenwerking met het Buurthuis Crooswijk op zaterdag 21 februari een grote „Dierenkeuring" waar alle kin deren die een dier verzorgd hebben met dat dier aan deel kunnen nemen. Alle soorten en rassen huisdieren zoals honden, katten, vogels, vissen e.d. zijn welkom. Voor de winnaars zijn er prijzen beschikbaar. De ouders van de kinderen zijn ook welkom op zaterdag 21 februari om 10 uur in de grote zaal van het buurthuis Croos wijk van Reijnstraat 32. Door eenvoudige ingrepen is het mo gelijk de indeling van de vertrekken in de woningen te wijzigen. Alle wo ningen hebben een zogenaamde open keuken, een verwarmde garage en een badkamer met ligbad. De koop prijzen variëren van f 67.000 tot f 112.500. In totaal zullen 25 woningen worden gebouwd. Het projekt dient in 1972 gereed te zijn. U hoeft Uw zoon niet steeds te waarschuwen voor z'n schoe nenlaat 'm voetballen, klim men en klauteren, deze schoe nen hoeft hij niet te ontzien. Zijn zulke molières ook niets voor vader, degelijke schoenen voor alle dag, heerlijk warm en waterdicht, ijzersterk en met anti-slip zóolwe hebben ze in zwart en bruin en U krijgt er 3 maanden garantie op. Spotgoedkope molières voor vader en zoon vanaf morgen op onze schoenen-afdeling. Dr. Penning verhuisd Dr. K. P. Penning, huisarts te Nieuwerkerk, heeft in de afgelopen dagen zijn nieuwe woning betrokken in de Alexanderlaan 111. Zijn telefoon- Fiesta Gitana nog nummer is 2435 gebleven. m maat 38-46 maat 30-33 maat 34-37 en dag kan Rotterdam genieten van D Silv's De Lntren. Vrijdg 20 februri 8.15 uur Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre deze moderne schoudertassen van kreukellak met koperbeslag en amberkleurige gesp en ringen, in de kleuren rood, zwart, marine en bordeaux De NOS bracht zondagavond o.l.v. Jacq. van Belle onder „Zienswijze" een programma: „Ik geloof, jij ge looft, hij gelooft... Een discussie over de vele geloofsverschillen tussen de mensen". Het leek gezien vorige uitzendingen, een hachelijke onderne ming. De laatste malen traden vooral vertegenwoordigers van kleine groe pen naar voren, die meer propagan da maakten voor eigen standpunt, dan dat ze probeerden samen iets over te brengen naar het grote publiek. Van een echt gesprek was toen nauwelijks sprake. In het forum zitten de heren Wij ma (godsdienstigpsycholoog)Esfoeek a(ntroposoofVAN Kief (atheïst), Maasbach (Pinkstergemeente) en mevrouw Mientjes (gereformeerd). Het blijkt alras, dat de drie eerstge- noemden veel meer in de intellectuele dialoog geoefend zijn dan Maasbach, zodat zijn opmerkingen zelden ergens schijnen aan te komen. De gerefor meerde dame lijkt pittig en echt wel in staat, om een waardevolle inta-eng te hebben. Maar ze krijgt van al die mannen nauwelijks een kans. Waar om niet in kerkelijke kring gezocht naar iemand, voor wie de dialong met andersdenkenden een dagelijkse taak is? Er zijn er genoeg! Jacq. van Belle begint, met het noe men van verschillende mogelijkhe den, om al die geloofsverschillen te verklaren: Wij mensen verschillen in milieu en cultuur, In erfelijkheid en in karakter, in behoefte en in smaak. Waarom dan ook niet in geloof? De atheïst merkt op, dat geloof en religie meer iets voor de alpha-men- sen (de mensen van geestesweten schappen) is, dan voor bêta-mensen (de mensen van de wis- en natuurkun de). Maar de godsdienstigpsycholoog vertelt, dat het volgens onderzoek juist andersom is. De één zegt, dat je door veel te le zen en te onderzoeken vanzelf tot ge loof komt. De ander zegt, dat je nooit tot geloof komt, als je blijft lezen en onderzoeken. Je moet op een moment alle intellectuele overwegingen stop zetten en tot een overgave komen, an ders blijft alles onzeker. Uit de oertijd De anthroposoof ziet geloof en reli gie alleen als behoeftebevredigend. De mens kan nu eenmaal elk ogen blik zo maar al zijn zekerheden ver liezen. Hij is slechts van een feit vol strekt zeker: dat hij moet sterven. Daarom heeft hij in zijn onbehagen en doodsangst behoefte aan een ze kerheid, die alleen geloof hem kan geven. De atheïst zegt, dat „geloof een atavisme is, iets uit de oertijd, toen de primitieve mens een godsgeloof no dig had, om hem in zijn hulploosheid te steunen. Maar hoe meer kennis en ervaring de mens opdoet, hoe minder het geloof eraan te pas komt. Als de wereld al meer geïndustrialiseerd en verstedelijkt wordt, verdwijnt de in vloed van geloof en van.kerk. Hij ver telt, dat hij zelf van christelijken huize is. Maar als jongen van 16 jaar woonde hij een „bekeringssamen komst" bij. En dat werkte bij hem averechts. Hij voelde, dat hij nooit op zo'n manier kon geloven. Hij 'ver klaarde, dat sindsdien socialisme en humanisme zijn levensovertuiging waren geworden. Er kwam gee ant woord op de vraag van een der fo rumleden: Is dat ook niet een geloof? Dan brengt Van Belle een paar gro te psychologen voor het front. Freud heeft gezegd, dat het geloof een neu rose is, een kinderlijk, infantiel ver langen naar een Vaderfiguur, die je tegelijk kan vrezen en vereren. Rüm- ke daarentegen was ervan overtuigd, dat ongeloof een ontwikkelingsstoor nis is. Wil een mens waarlijk volwas sen zijn, dan moet hij een diepe over tuiging hebben van de Zin van het Heelal. En Jung heeft gezegd, dat hij nooit een patiënt zag genezen zonder een nieuw godsdienstig beleven. An ders wordt je de krachten van het on bewuste geen baas.... De godsdienstpsycholoog merkt op, dat het verschil tussen de psycholo gen kleiner is dan het lijkt. Freud zegt alleen, dat infantiel geloof een dwangneurose is. Maar tegen geloof als een volwassen, persoonlijke levens overtuiging kan een psychiater niets inbrengen. Integendeel hij zal het alleen maar bevorderen. De atheïst vraagt snedig, of de psy chiater niet als ideaal heeft: de aan gepaste mens, die met zichzelf en de wereld in het reine is, omdat hij er zin in ziet. Maar aanpassing kan ook onmenselijk zijn. Achter het IJzeren Gordijn zal men met die aangepaste mens heel iets anders bedoelen dan hier.... Of toah in de grond hetzelfde? Doel missen Als bijdrage in deze discussie wil ik tenslotte graag ook iets ten beste ge ven. Jacq. van Belle noemde als mo gelijke oorzaken van al die geloofs verschillen: verscheidenheid in milieu en cultuur, in erfelijkheid en karak ter, in behoefte en in smaak. Maar moeten we niet dieper peilen? De Bij bel spreekt van een samen afge dwaald zijn, de een hienneen en de an der daarheen. Van een diepe storing in ons mensenleven. Van „zonde", en dat woord betekent: het missen van je doel. Al dagdromend zie ik ons instappen in een lange trein, ergens in de onme telijke Russische laagvlakte. Je vraagt aan de chefconducteurWaar gaat die trein heen, want er is ner gens een bordje of aanwijzing te zien. Hij zegt: „Naar Wladiwostok". Voor alle zekerheid vraag je het in de cou pé ook nog eens aan een passagier. Maar die zegt: „Welnee, we gaan naar Warschau". Je vraagt het aan de man, die met koffie rondgaat, maar die zegt: „Ik geloof, dat we naar Ba koe rijden. Maar ik ben voor het eerst op de lijn". Je kijkt naar je reisbiljet en je wacht op de conducteur, die de kaartjes controleert. Maar die houdt zich van de domme. Ieder biljet schijnt even goed te zijn. De meeste reizigers eten, drinken en slapen in de trein heel genoeglijk en trekken zich niet veel van de eindbestemming aan. Je probeert je onderweg te oriënteren aan het wisselend landschap, of aan de sterren. Maar door de mist zie je alleen maar ongrijpbare schimmen. En nergens zie je een stationsnaam, die houvast geeft. En nooit stopt de trein op een bepaald station. Hij houdt alleen maar even stil, als er ie mand onderweg gestorven is. Die wordt dan snel ergens in mist en sneeuw begraven. Heeft die de be stemming bereikt? Je kunt over heel de situatie eindeloos met elkaar de batteren. En soms wordt een Wladi- wostok-man opeens of langzamerhand iemand voor Archangel. Of omge keerd. Maar dat bewijst natuurlijk niets.... Aan het woord Totdat er een conducteur door de wagens gaat, die zegt dat de bestem ming van de trein het „Godsrijk" is. Hij verklaart dat we het onderling zo oneens zijn, omdat door een commu nicatiestoring dat Godsrijk voor ons een dubieuze en schimmige zaak is geworden. Maar namens de directie staat Hij, Jezus, er borg voor, dat de trein dit einddoel zal bereiken. Hij kan zich niet legitimeren met een prachtig uniform of met zware stem pels en handtekeningen op papieren. Maar die kunnen tenslotte vervalst zijn. Daarmee wordt door velen ge werkt. Zijn enige legitimatie is Zijn persoon. De manier waarop Hij in de trein met de mensen bezig is, nu eens hier, dan daar. Daarin voel je het uit eindelijke. Daarin besef je zin temidden van alle onzinnige verwar ring. Zijn vertrouwen deelt zich aan je mee en je probeert het ook aan je medereizigers over te brengen, ook al heb je niet zo'n zeggingskracht als Hij. Fijn, dat het je soms lukt. Maar velen blijven het op een andere con ducteur, een andere bestemming hou den. Of ze willen in de trein alleen maar leven en studeren en genieten. Ik kan er alleen maar naar verlan gen, dat in al die passagiersdiscussies van de NOS Jezus eens aan het woord gelaten wordt. Dat zal een openbaring zijn. DR. K. J. KRAAN. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de schoenen afdeling keurige heren- en jon gensmolières, met prima pas vorm. Warme en waterdichte schoenen met anti-slip zool, in de kleuren zwart en bruin en de maten 30 t/m 46. Elke vrijdagavond tot 9 uur open Fe ijfmoard- pl aa t Het had een grote stunt moeten worden op de Coolsingel. Feijenoord liet drie olifanten rondstappen m de buurt van het Hoibein-restauamt met de bedoeling veel volk te trekken. De ongunstige weersomstandugheden maakten van het geheel wel een grap pige vertoning, maar het gezochte effect" werd niet bereikt. Een en an der gebeurde naar aanleiding van het in de handel brengen van de nieuwe Feijenoord-hit met de veelgezegde ti- tel ,,Fedjenoord'\ Het lied wordt ge- zongen door een aantal Feijenoord- spelers, die echter bij de aanbieding niet aanwezig konden zijn, omdat er getraind moest worden. Wethouder Langerak kreeg de plaat van Feijenoord aangeboden door miss Holland, die overigens vroegtijdig haar hoge zetel achter de oren van één van de olifanten moest verlaten omdat het logge beest opeens nogal dartel begon te doen. De plaat van Feijenoord, uitgege ven door „Imago" gaat f 4,95 kosten. Op de achterkant van de plaat staan hoogtepunten uit het radioverslag Feijenoord—A.C. Milan met persoon lijke commentaren van Wim van Ha- negem en Wim Jansen de makers van de doelpunten in die wedstrijd. Toneel-avond bij „Sipke Husmans" Op 25 februari wordt er een grote toneel-avond gegeven bij „Sipke Hus mans, Pendrechtstraat 54. Opgevoerd zal worden. „De Klyster kin wer sjonge", dit stuk wordt opgevoerd door een toneelgroep uit Heerenveen. Voor niet leden toegangskaarten aan de zaal. Aanvang 8 uur. Dinsdag 24 februari Alledagkerk in de St. Laurenskerk van 12.5013.10 uur, spreker pater B. M. A. Vrede- bregt. De Havenloods gaat de nieuwe lente kleurig en fleu rig tegemoet. Kijk maar. over 12 dagen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1970 | | pagina 11