sits a M4' 1: imet Zekveld is terug Chiem van Houweninge maakt goede start met 2 eenakters 95 Weldon Myrick op steelgitaar: je krijgt tranen in je ogen DRIE IMPORT ELPEES Spreekuur voor bewoners Rottekwartier :ai>. Mr. Ton Fr enken ontslagen bij Communicatie 70 DE HAVENLOODS DONDERDAG 19 FEBRUARI 1970 4 Hoewel naar de inhoud gemeten de twee eenakters van de als toneel schrijver debuterende Chiem van Houweninge, „No. 300048" en „De laatste trein", niet aan de eisen voldoen, die aan een volwaardige produk- tie gesteld mogen worden, zijn zij theater-technisch van voldoende kwa liteit om mee aan de slag te gaan. De vraag blijft dan of dergelijke stuk ken, die nog alle kenmerken van jeugdwerk dragen, moeten worden ge vat in het kader van een afgeronde produktie, waarmee het Nieuw Rot terdams Toneel zich presenteert. Beter en dat het meest om de schrijver zou het zijn als dergelijke stukken mate riaal waren in een werkthea ter, waar ac teurs, schrij vers, regisseurs en ontwerpers (en eventueel «fin belangstel- 8 «d publiek) er idee konden ex perimenteren. De resultaten kunnen dan zichtbaar wor den in volgend werk, dat het in de beoordeling minder moet hebben van de algemene welwillend heid, die nu aan de dag wordt gelegd, omdat niemand er behoefte aan kan hebben, een jong en ambitieus schrij ver te desillusioneren. Het is dus wenselijk in dit geval voorbij te gaan aan de onvoldoende uitwerking van op zichzelf goede ideeën van de schrijver en ons bezig te houden met de theater-technische kanten van zijn werk. Dan blijkt dat Van Houweninge een onmiskenbaar talent is die vanuit het theater denkt, wat tot uitdrukking komt in kwistig en zorgeloos gehanteerde effecten, in een uitstekend gevoel voor theatrale sfeer en niet op de laatste plaats in een soepele dialoog, waaruit beide eenakters zijn opgebouwd. Van Houweninge, acteur bij het NRT, heeft onder voor hem ideale omstandigheden kunnen werken: hij kon zijn eigen werk regisseren, had het voor dit soort werk stukken ui terst geschikte Piccolo-theater tot zijn beschikking en kon rekenen op het en thousiasme van Jules Croiset, Sacco van der Made en Cocki Boonstra, die de rolbezetting in zijn stukken uitste kend voor hun rekening namen. Het wachten is nu op hef moment waarop Chiem van Houwèninge een stuk aflevert, dat naar vorm en in houd volwaardig is. Een veelbeloven de start heeft hij gemaakt, dat is ze ker. een karakter neer te zetten, dat zo melig en onwaarschijnlijk is en toch. .geweldig. Waarom? Omdat en laten we het nu alleen hebben over het gedeelte voor de pauze; erna stort de zaak als een kaartenhuis in elkaar er een stuk levendige authenticiteit of authentieke levendigheid (doe maar een gooi) op de planken wordt gebracht waar de vonken vanaf vlie gen. En ook natuurlijk, omdat er van meet af een dankbaar herkennen door de zaal gaat, waar naast 65-plussers veel jongeren zaten: leve de nostal gie, het jeugdsentiment en weet ik veel. Zaken in ieder geval die niets hebben te maken met „De Jantjes" als theaterproduktie, maar die „De Jantjes" als theaterproduktie hoogst verteerbaar maken. Maar er is meer. Als Beppie Nooy, de regisseuze van het spektakel, in het programma schrijft „We hebben er al ons vakmanschap en al onze to neelliefde aan gegeven", dan is dat aantoonbaar waar, want het uiterst dunne gegeven, dat het slechts moet hebben van de bekende meezingers („In de Jordaan", „Wordt nooit ver liefd", „Draaien", „O, mooie Wester toren", „Nou tabé dan", „Als de tros wordt losgesmeten" en „Omdat ik zo veel van je hou", om de bekendste te noemen), is met zoveel flair en bruta liteit opgeklopt tot een voorstelling ontstond, waarop je je ogen uitkijkt. En dat dankzij Carry Tefsen, die met ongeëvenaarde „volksheid" een bal dadige Toffe Jans neerzette; om te stelen. De andere „sterren" uit de show, Yoka Beretty en Raimses Shaffy De Jantjes „De Jantjes" door het Amsterdams Volkstoneel van Beppie Nooy; het is geweldig. Zelden zal er iets geschre ven zijn, dat zo als los zand aan elkaar zit, dat zo miezerig in zijn uitwerking is, dat zo weinig gelegenheid geeft aan zoveel acteurs om maar iets van nu... beduidend goedkoper De panty-advertenties zijn niet van de luchtbuispanties, panties met ingezet kruisje noem maar op. En dat ook ter Meulen er bij is als het om lage prijzen gaat, dat weten onze klanten wel. Nu kopen ze Ie keus panties, geen buispanties, maar mooie gevormde panties met ingezet kruisje, ladderstop en versterkt broekjepanties uit de prijs klasse van f 2,75. Bovendien hebben wij deze panties in diverse (ook zeer moderne) kleurennu be taalt U een uiterst lage prijs voor zo'n klasse panty, nog géén twee gulden. n naadloze pant/ nylons met versterkt ingezet kruisje en ladderstop kleuren viva, caresse* oud rose en wit Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre deze nylon panty kousen van een extra kwaliteit, in de mode kleuren viva, caresse, oudrose en wit, maten 8/4 t/m 11, per stuk Elke vrijdagavond tot 9 uur open Jan Hein II Op deze plaats troffen we in de edi tie van 12 februari een ontboezeming aan van de zich ergerende en geër gerd hebbende hr. S. Valk. Zijn uit gangspunt was een citaat een al heel oud, maar daardoor nog niet noodzakelijkerwijs juist citaat dat ons wil doen geloven dat de kritiek zo „aisée" is, in tegenstelling tot de zo „difficile" kunst. Wie de kritieken van Jan Hein re gelmatig volgt en ze vergelijkt met de oorzaak van hun ontstaan; de met veel vakmanschap geschreven en ge speelde toneelwerken, voelt gegronde twijfels in zich rijzen met betrekking tot de juistheid van de bewering over het gemak waarmee men kritieken schrijft .althans wanneer we er van uitgaan dat de kritieken bevoegd zijn. De vraag of de kritieken van Jan Hein geborneerd zijn, is moeilijk te beantwoorden: weliswaar is Jan Hein afkomstig uit een provinciestad, maar zijn vader is een tamelijk bekend dichter, dus zijn milieu zit hem niet dwars. Misschien vertolkt hij zijn ei gen gevoelens, misschien die van zijn lezers: (jongens onder elkaar: hoe het stuk bij de homofielen overkomt weet ik niet!) De opmerking van de heer Valk over Jan Heins opleiding, ervaring en prestatie vind ik nogal raadselachtig: enerzijds prijst hij De Havenloods, met name op het punt van de redactie, anderzijds verdenkt hij diezelfde re dactie ervan niet in staat te zijn de prestaties van haar toneelrecensent naar waarde te beoordelen. Ik geloof dat de heer Valk zich vergist in zijn beoordeling van De Havenloods: de gewraakte krltiekjes passen wonder wel in het blad. Overigensergert u niet. Het is niet gezond. Het is ook niet nodig. Wie eenmaal de smaak van Jan Hein kent of die van zijn hoofdredacteur weet dat 'n afbrekende kritiek neer komt op een verloren avond; op deze manier voldoen de recensies dus toch aan hun doel. Mocht men zich afvragen waarom Jan Hein zich steeds zo krakerig uit: de redactie gaf het antwoord: „Hij js als ene Napoleon", van wie men ver moedt dat hij aan een chronische maagaandoening leed en die dienten gevolge weinig opgewekt van aard was. Tenslotte en tot troost van de heer Valk laten we nog even Staring aan het woord: Wat Hein van goeden smaak zal vin den, Behoeft de voorproef van zijn vrinden „Als Hein trouwt", zei een spreeuw, „Zoo trouwt hij vast een weeuw." B. 't HART ROTTERDAM. Heus, Jan Hein is een heel aardige jongen. Bovendien heeft hij met zijn kritisch beoordelen meer bijgedragen aan de discussie over de toneelsitua tie dan tien andere recensenten sa men. Dat zegt hij niet, dat zegt zijn onhoudbare hoofdredacteur. vooral de laatste hadden veel moei te met 't vinden van hun plaats in dit genre toneel. Yoka haalde het op vele punten, Ramses liep meestentijds rond als een kat in een vreemd pak huis. Het is zeer de vraag of het zo verstandig is geweest de coryfeeën uit een ander toneelgenre te „verpotten" naar dit volkstoneel met z'n eigen idioom, dat dan ook z'n eigen specia listen kent: Bep Nooy, Ditty Doorn bos, Dick Rienstra, Martin Kafig en (als gast) Johnny Jordaan; door de wol geverfde artiesten, die nauwkeu rig weten waar in een dergelijk stuk de accenten moeten liggen, die schijn baar moeiteloos een zaal op de knieën krijgen en die in staat zijn van „De Jantjes" anno 1970 de geheide stam per te maken, die het worden gaat; let op mijn woorden. JAN HEIN DE GROOT Nonnen Het „uitzitten" Van „De nonnen" 'n Studio-produktie, was een te zware opgaaf. Temeer, omdat „Hé, Joe" van Samuel Beckett op de televisie Agenda Het voordeligste adres voor: KEUKENS roestvrij stalen gootstenen in alle maten maar met schoonheidsfoutjes van 20 t/m 50 LAGER IN PRIJS! H. v. d. ENDEN SHOWROOM: Straatweg 32 R'dam-H'berg Tel. 18.08.57 Rotterdamse Schouwburg. Vrijdag 20, zaterdag 21 en zondag 22 febr.NRT met „De huisbewaarder", 8.15 u. Zondag 22 febr.: Scapino met o.a. „Heen en weer", 2 uur. Maandag 23 febr.: Centrum met „Jongens onder elkaar", 8.15 uur. Dinsdag 24 febr.: Haagse Com. met „Play Stründberg", 8.15 uur. Woensdag 25 febr.: NRT met „De huisbewaarder", 8.15 uur. Piccolo-theater. Zondag 22 febr.: Kindertheater Psst met „Piccolo en de verkleinman", 2.15 u. Luxor-theatcr. T.e.m. woensdag 4 maart: Amster dams Volkstoneel met „De Jantjes", 't Venster Vrijdag 20 febr.: Fiesta Gitana, 8.15 uur. Het werkteam voor de begeleiding van de bewoners die tengevolge van de sanering van het Rottekwartier en omgeving hun woning moeten ontrui men, heeft de eerstvolgende spreeku ren vastgesteld op woensdag 25 fe bruari van 7 tot 8 uur 's avonds en op dinsdag 10 maart 's middags van 2 uur tot 3.30 uur, aan het adres Croos- wijksekade 3. Nieuwe aanwinsten Centrale Discotheek De Centrale Discotheek te Rotterdam heeft de volgende nieuwe aanwinsten: C1916 Al berto Ponce speelt op guitaar werken van o.a. de Falla, ohana, Turlna e.v.a. C1919 Mozart: Symfonie no. 31 in D (KV 297). Sym fonie no. 41 in C (KV 551). English Chamber Orchestra o.l.v. Daniel BSrenbolm. C1920 Handel: 9 Duitse aria's gezongen door de sopraan Edith Mathis. C 1921 Lalo: Symfonie Espagnole in d op. 21. Ravel: Tzigane. Itzhak Perlman (viool). London Symfony Orchestra o.l.v. André Prévin. C 1926 Schubert: Symfo nie no. 9 In C. Staatskapel Dresden o.l.v. Wolfgang Sawallisch. J1178 John Coltrane: Selflessness. K 5194 The Mike Sammes Sin gers: Sounds sensational. K8015 Esther Ofa- rim: o.a. Sometimes in winter. KA 203 Pink Floyd: Ummagumma. KC 27 James Last: in Allereerst The Blue Velvet Band met Sweet Moments with Blue Vel vet Band", Warner Bros 1802, een studiocombinatie, bestaande uit Bill Keith, banjo en pedalsteel gitaar; Jim Rooney, zang en gitaar; Eric Weiss- berg, zang en gitaar; Richard Grep- ne, electric fiddle. Deze plaat is niet zo erg nieuw meer, maar nog steeds zeer de moeite waard. De groep is duidelijk geïnspireerd door C. W fenomeen Hank Williams (er staan maar liefst drie nummers van hem op). Erg fijne muziek en deze plaat moet maar eens in Nederland uitge bracht worden. Steel gitaar en elektri sche viool vullen elkaar steeds goed aan in het solowerk en de plaat staat dan ook in zijn geheel op een hoog .peil. Een van de fijnste country pla ten, die de laatste tijd zijn uitgeko- Eric Weissberg speelt ook op de L.P. „Here to there" (Probe CPLP 4511 S) van het duo Steve Fromholz en Charles Putnam samen „The Frumfnox" vormend. Weissberg heeft een groot aandeel in deze plaat: hij speelt achtereenvolgens viool, gitaar, pedalsteel gitaar, mandoline en elek trische bas. Erg mooie teksten op zeer relaxte muziek. Af en toe doen de nummers wat aan Simon en Gar- funkel denken, maar over het alge meen genomen is toch duidelijk een eigen stijl te ontdekken. Vooral op de twee beste nummers van de plaat „Man with the big hat" en „Texas triology". Dit laatste is een erg triest verhaal over Kopperl, een stadje in Texas, waar vroeger een trein langs reed, maar dat nu geïsoleerd is en waar het de mensen weinig kan -sche-r len wat voor leven ze' leiden. Een prachtig nummer. De belangrijkste van de drie is wel de L.P. van Area Code 615 (Polydor S 24—4002) een geheel instrumentale plaat, waarop de voornaamste jonge GROTE ANTIEKMARKT session musici uit de Nashville» stu dio's te horen zijn. Er zitten wat oude bekenden bij zoals Kenneth Buttrey, Wayne Moss, en arrangeur Charlie Mc Coy, die allen als Dylan-begelei- ders werkzaam zijn geweest. Maar DE ontdekking is wel Weldon Myrick op steelgitaar. Wat hij uit die steel weet te halen is gewoon enorm. Luis ter maar eens naar „Why ask why", je krijgt er tranen van in je ogen, zo ontroerend wordt hier gespeeld. Op de plaat staan veel bekende nummers, zoals „Hey Jude", „Lady Madonna" en „Just like a woman", die stuk voor stuk een afwisselend country en dan weer rockachtige bewerking krijgen (mede door het stuwende drumwerk van Buttrey). Veel afwisselende mu ziek op een import plaat, die te ver krijgen is bij Radio Modern (of an ders daar wel te bestellen). De Blue Velvet Band en de Frummox zijn bij Dankers verkrijgbaar. Er worden de laatste tijd steeds meer goede platen geïmporteerd uit Amerika en we zul len proberen de geïnteresseerden op de hoogte te houden. FRED PIEK OPMERKING 1: Jacob Zekveld is teruggekeerd tot het platte vlak. Zijn tentoon stelling in Galerie Delta te Rotter dam, is een bijzonder duidelijke demonstratie van zijn kunnen. De objectachtige schilderijen met uit gezaagde gedeelten, die hij de laat ste jaren maakte, hebben mij nooit erg bevredigd. Zij deden mij te- zeer aan de sfeer van de fabeltjes krant denken zonder dat ze een fei telijke bewustzijnsverruiming bo den. De nieuwe schilderijen zijn weer Zekveld op zijh best. Zij geven een goed beeld van de historische roman tiek waarin deze kunstenaar zo sterk is. Alles wat Zekveld maakt, heeft sterk te maken met zijn eigen leven. Hij grijpt ook voortdurend terug op zijn eigen portret en laat vandaar uit een sociaal beeld ontstaan. Zichzelf beeldt hij uit als de gefrustreerde die in verwarring raakt door de over vloed van gebeurtenissen rondom hem. Daarbij spelen vooral ook bees ten een rol, geen dieren uit het oer woud, maar huisdieren die een men selijke atmosfeer met zich mee dra gen. Zoals katten, of vogels die op een huis kunnen zitten. De complexen die hier aan de oppervlakte komen, zijn hoogst interessant. Het exhibitionisme dat nu en dan Adonisachtige vormen aanneemt, schetst echter wel duide lijk wat in onze samenleving aan de hand is. Zij heeft ook wel iets van vertwijfeling van de enkeling die zich vergeefs manifesteert als iemand van betekenis. Ik zie op dit moment al de grijnzende gezichten van velen van Zekvelds collega's die deze zin na tuurlijk verkeerd begrijpen. Dat Zek veld zowel picturale als intellectuele betekenis heeft, is zonder meer duide lijk. In deze schilderijen demonstreert hij wat compositie betreft een supe rieure intelligentie (superieur aan de lachers van zoëven, wel te begrijpen) Zekvelds kleuren zijn u bekend, dat hij op alle fronten altijd kleur bekent, is eveneens een feit. Hier bekent hij de kleur van de kwaliteit. f-' OPMERKING 2; Bij Galerie Fenna de Vries expo seert Marijke Geijs miniatuur kussen tjes van aardewerk. Ze zijn prachtig van vorm en bijzonder fijnzinnig. Met aardewerk heb ik eigenlijk nooit zo veel contact, maar ik was in dit geval gewoon erg blij dat ik het werk gezien had. Ik zou wel een woordje van kri tiek willen laten horen. De kussentjes zijn te klein. Ik dacht dat ze in grote re uitvoering veel interessanter zou den zijn. Wellicht een overweging waard. OPMERKING 3: Bij dezelfde galerie Fenna de Vries kunt u het (wat mij betreft) beste kunstwerk van het vorige jaar zien. Een naar schatting drie meter hoog geweer in hout van Axel van der Kraan. Axel heeft het geweer ontwor pen om in Limburg op de daar actie ve pyromaan te jagen. Binnenkort zal ik op dit nieuwe fenomeen nader in gaan. Ik ben ervan overtuigd dat hij een van de beste jonge kunstenaars is die op dit ogenblik in Nederland werk zaam is. OPMERKING 4: Op 27 maart zal door Cor Blok en mij de beeldende kunst definitief wor den opgeheven. Het gebeuren zal plaatsgrijpen in Barwoudswaarder. U allen en vooral Toon zijn dus opnieuw gewaarschuwd. OPMERKING 5: Rotterdam staat deze dagen in het teken van Picasso. Dolf Welling schreef vorige week in het Nieuws blad dat de Picasso-affaire langza merhand een landelijk lachertje wordt. Ik sluit mij daar gaarne bij aan. OPMERKING 6: Fibbe Regnat, Fibbe vincit, Fibbe imperat. JAN DONIA Vorige week zaterdag is de kogel definitief door de Schouwburgplein- „kerk" gegaan. Mr. Ton Frenken is ontslagen als organisator van de beel dende manifestatie in het kader van Communicatie '70. Zoals bekend had twee weken geleden meer dan de helft van de door hem uitgenodigde kunste naars zich van het Schouwburgplein project gedistantieerd. Tevens heb ben de auteurs die hij gevraagd had een bijdrage te leveren tot een boek „Voorstel" dat de plannen van de kunstenaars zou bundelen, verdere medewerking geweigerd. Zaterdag heeft de organisator van C '70 kunstenaars samengeroepen om te trachten de scherven te lijmen. Hij motiveerde het ontslag van de heer Frenken op verschillende gronden. Met name zou deze een hem opgeleg de zwijgplicht doorbroken hebben door de pers voortijdig mededelingen te doen. De heer Frenken die in eer ste instantie door de heer Fibbe bui ten de vergadering was gehouden, werd later op verzoek van de kunste naars toch toegelaten. Hij meende dat sommige uitlatingen zijnerzijds in de pers verkeerd zijn weergegeven. Een poging van de organisatie de zaak op nieuw op poten te brengen mislukte in grote trekken. Slechts enkele kunste naars waren genegen de samenwer king te continueren. De zaak staat er nu buitengewoon slecht voor. Ook twee leden van de adviescommissie (drs. H. van Haaren en prof. mr. P. Sanders) hebben zich inmiddels teruggetrokken. Kunste naar Jan van Munster: „Er was een onhoudbare situatie ontstaan. Wij hebben de enig juiste consequentie ge trokken. Fibbe en Frenken hebben een kans van de eerste orde gemist". Stomme film. Op vrijdagavond 27 februari zal de heer Ido Eyl voor de Volksuniversiteit een causerie houden over hoe in de stomme filmperiode een film-illustratie tot stand kwam. Er zal een film uit 1916 worden gedraaid, waarbij pianist Henk Lagendaal de omlijsting zal verzorgen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1970 | | pagina 9