Bezig zijn met
vragen
achter vragen
3?
«nam
m
Qrunott
iscac
flauw
Studentenpastores
aanbouwkeukens
etering[22
Nieuw kantoor
voor Gusto
mi
49
DE HAVENLOODS - DONDERDAG 14 MEI 1970
Sinds enige tijd beschikt Rotterdam over een team van studentenpastores bestaande uit drie man. We schrijven met opzet
Rotterdam en niet de Rotterdamse studenten, omdat het direct kenmerkend is voor het team. Zij willen niet zonder meer
opgesloten worden in de studentengemeenschap, maar duidelijk in groter verband gezien worden Wie zijn zip
B. M. A. Vredebregt 36 jaar, (r.k.): A. v.d. Klaauw, 42 jaar, (hervormd) en H. Steendam, 41 jaar (gereformeerd). Dat is het
tuil time-team voor NEH en Med. Faculteit. Drie pastores geven een deel van hun tijd aan dit werk: J. F. van Royen (rem.),
H. Wethmar (doopsgez.) en J. Mostert (ev. Luth.) Wij hadden een gesprek met de drie studentenpastores in hun gezamenlijk'
kantoor in de NEH naar aanleiding van de komst van ds. v.d. Klaauw, die het team completeerde. En om er achter te komen
wat zij vinden van de taak van het studentenpastoraat.
Een hele opgaaf, want gezien hun werk zijn het mensen die genuanceerd en complex denken. En aangezien het in dit geval
ging om vragen die direct betrekking hadden op hun werk, wilden zij tot elke prijs voorkomen dat er misverstanden zouden
optreden. Met het resultaat dat zij nog genuanceerd en complex gingen spreken ook. Wat de zaak niet eenvoudiger maakte.
Er waren een aantal vragen opgesteld. Wellicht was het eenvoudiger geweest de
vragen aan ieder afzonderlijk voor te leggen en de antwoorden te noteren. Nu
gingen de teamleden elkaar aanvullen, verbeteren, nuanceren, waardoor het
gesprek wel aan levendigheid won, niet aan beknoptheid.
Vraag: Vormt de christelijke gemeen
schap binnen de academische gemeen
schap geen eiland in het geheel van
Rotterdam?
Vraag: Is er een oecumenische samen
werking? Waarin komt die tot uiting?
Bijvoorbeeld in de diensten
Steendam: „Zeker is er sprake van
oecumenische samenwerking. In het
werk passen we een zekere verdeling
toe. De een is bezig met
Vredebregt: Geen verdeling op grond
van geloofsrichting.
Steendam: Nee, niet op grond van
geloof, maar op grond van geschikt
heid. Vredebregt b.v. leidt veel ge-
sprekskringen over politieke theologie.
Daar is hij erg goed in. Natuurlijk is
het wel zo dat je de meeste contacten
hebt met studenten van je eigen ge
loofsrichting. Alweer niet primair om
dat het je eigen geloofsrichting is, maar
omdat de studen via de ge-ijkte kana
len nu eenmaal - als het b.v. gerefor
meerden zijn - het eerst met mij in
contact komen.
Vraag: Even er tussendoor. Er wordt
zoveel gesproken over inspraak. Heb
ben ds. Steendam en pater Vredebregt
inspraak gehad bij de benoeming van
ds. v.d. Klaauw?
Steendam en Vredebregt: „Ja, we zijn
volledig betrokken geweest bij de voor
bereiding en de benoeming. Niet meer
dan logisch, want tenslotte kwam hij
in ohs team".
Van der Klaauw: „Ik wilde uiteraard
ook eerst weten wie mijn naaste colle
ga's werden. Pas daarna heb ik een
besluit genomen".
Vraag: „Om even terug te komen op
de oecumenische samenwerkingres de spanning teweegbrengen. Maar
het kan ook anders. In ons bisdom is
Vredebregt: „Ja, we werken samen, het in feite andersom. De bisschop
Dat wil niet zeggen dat we allerlei roept ons studentenpastores regelmatig
zaken proberen samen te smelten. Ie- bijeen en snijdt verschillende - soms
der blijft zichzelf. Dat komt ook tot heel gevoelige - onderwerpen aan. Hij
uiting in de diensten. Ieder heeft z'n roept zelf de noodzakelijke spanning
Openheid
Steendam: „Als we over de verhouding
van pastores ten opzichte van de kerk-
instituten praten moeten we niet ver
geten dat de kerken zelf dit werk
gestimuleerd hebben".
Iemand vrijmaken
V.d. Klaauw: „De kerkinstituten heb
ben op een gegeven moment zelf inge
zien dat het werk onder de studenten
een veelomvattende taak is. Ze hebben
gezegd: „we kunnen dit werk niet
anders doen dan door er iemand voor
vrij te maken".
■Steendam: „Maar we moeten er even
zeer voor waken dat de studentenge
meenschap niet in een apart vakje van
het „kerkinstituut" als wie ook. En
dat is ook op ons van toepassing. De
drie componenten studenten gemeen
schap - pastor - kerkinstituut staan in
bepaalde opzichteimisschien wel tegen
over elkaar, maar tegelijkertijd zijn ze
niet te scheiden".
V.d. Klaauw: „Dat roept wel spannin-.
gen op, maar dat is geen bezwaar.
Integendeel zelfs. Die spanning moet
er zijn, want dat is het kanaal waar-
langs de communicatie gaat. Als er voor het bednjfsapostolaat, de vor-
geen spanning was, zou dat betekenen mingscentra en de legerpredikanten.
dat je elkaar niets te zeggen hebt, dat 0o* zlj zuI!en mvl°ed gaan uitoefenen
je elkaar volmaakt onverschillig bent. kerk in de samenleving".
"eL-ka_n::_Ze!fs _in bePaalde gevallen steendam: „Het is zeer wel mogelijk
Vredebregt: „Duidelijk is dat de gehele
academische gemeenschap steeds meer
openheid naar de maatschappij ver
toont. Dat is toch een langzaam pro
ces. Op de eerste plaats zoeken wij, als
christelijke gemeenschap, graag vooral
contact met andere vormen van onder
wijs b.v. het sociale academie. Daarna
zullen nog verdere stappen onderno
men moeten worden. Wat contact met
de werkende jongeren, met ouderen,
met afgestudeerden lijken mij gunstig.
Wij proberen ook contact te houden
met andere experimentele of kritische
groepen in het land. In ieder geval
moet onze groep ruimte scheppen voor
degenen die door de officiële kerken
„lastig" worden genoemd".
Vraag: „Kan men vanuit het werk
onder de studenten lijnen aangeven
voor de toekomst van kerk en geloofs
beleving?
Steendam: „Het is niet onmogelijk dat
de kerk in de samenleving gevolgen zal
ondervinden van het studentenpasto
raat".
V.d. Klaauw: „Dat geldt trouwen ook
nuttig zijn de spanning te activeren.
Alle partijen kunnen er van leren".
Vredebregt: Doorgaans is het zo, dat
de studentengemeenschap of de pasto-
volledige vrijheid. Maar toch proberen
we samen te gaan. Dat werkt verrij
kend".
Steendam: „Het maakt veel discussie
los. Een logisch gevolg natuurlijk, maar
wel precies waar het om gaat".
Vredebregt: „We proberen dat samen
gaan ook in de dienstvorm uit te
drukken. Geen monoloog van de voor
ganger. We bereiden de diensten van
onderop voor".
Van der Klaauw (nuancerend): „Ik
zou, geloof ik, liever niet spreken van
„onderop". Dat schept meteen al weer
een afstand. Ik zou zeggen: de deel
nemers aan de dienst bereiden de
dienst zelf voor"
op".
Vraag: Dit waren interne spanningsvel
den. Hoe is het met de spanningsvel
den in groter verband?
Steendam: „Tussen de geref. kerken
hier en die van Z-Afrika is dezer
dagen zoiets als een hoogspanning. Je
bent van elkaar niet af met een hart
grondig en hooghartig „neen" te laten
horen. We moeten de spanning niet
afsnijden. We zullen het moeten zoe
ken in een „neen, maarzodat
het gesprek kan doorgaan. We hebben
het allebei nodig".
Vredebregt: „Vrijwel hetzelfde gaat op
voor de zaak van de Nederlandse bis
schoppen en „Rome". Daar zijn
aan de gemeente toevertrouwd en dus
zal de gemeente de dienst voorberei
den. En ieder doet dat op z'n eigen ma
Er is niet veel ru
damse pastores.
Komen zij niet in
instituten?
tr rond de Rotter
Steendam: „Terecht. Het evangelie is ook nog lang niet uit. Ook in dat geval
O— aj moet het geSprek gaancje blijven. Maar
het is wel een zaak die zeer velen in de
kerk bezig blijft houden".
Vraag: Ds. v.d. Klaauw zwijgt. Heeft
de hervormde kerk geen grote moei
lijkheden?
Eigen gelederen
V.d. Klaauw: „Oh, zeker wel. Het zijn
alleen niet zulke duidelijk afgebakende
problemen. Voor de hervormden geldt
in de eerste plaats een nogal grote
verwarring in eigen gelederen. Wat
overigens een kenmerkende zaak is
voor de hervormden. De grote moei
lijkheid is het bepalen van een koers.
Daar wordt druk over gepraat en aan
géwerkt. Een van de zeer in het oog
lopende uitvloeisels daarvan is de Alge
mene Kerkvergadering in de Pinker-
sterweek".
Vredebregt: „En als we het nu over
spanningen hebben, dan kun je wel
stellen dat „de" grote spanning wordt:
Kerk Maatschappij. Dat tekent zich
Kan Uw baby al een beetje
zitten?dan staat er op onze
baby-afdeling de mooiste kin
derstoel die hij of zij zich maar
kan wensen.
Kinderstoel, merk Eekhoorn,
met zwaar verchroomd onder
stel, prachtig formica speelblad,
solide voetenplankje, alle buis
19 mm dik, bekleed met een
eerste kwaliteit suwide.
Een onverwoestbare stoel met
de normale garantie, nu als
speciale aanbieding voor nog
géén vijf en twintig gulden.
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij in het souterrain
deze prachtige kinderstoelen,
merk Eekhoorn, met zwaar ver
chroomd onderstel, formica
speelblad, voetenplankje, be
kleed met prima suwide, keuze
uit frisse kleuren,
met de normale
garantie
voor
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook maandagmorgen open
Géén tel. of schrift best.
dat de toekomstige kerk er volslagen
anders uit zal zien. Nu u deze vraag
stelt moet ik direkt denken aan wat
Miskotte onlangs gezegd heeft in een
interview - even kijken - ja, dit bedoel
ik: „Maar ja", zegt Miskotte, „bij alle
dankbaarheid voor hetgeen ons nog
gelaten is, zou de strategie Gods en de
inspiratie van de Geest ons wel eens
plotseling of geleidelijk kunnen uitdrij
ven BUITEN de kerkformaties, in de
bedreigde wereld, om met de wereld te
„verwereldlijken", zózeer zelfs dat een
vroeger geslacht, of zelfs onze „kerke
lijke" tijdgenoten, ons nauwelijks meer
zouden herkennen. Wat echter niet
uitsluit dat we in deze laatste grenso
verschrijding VAN GOD GEKEND
ZOUDEN ZIJN"! Daar word je stil
de
V.d. Klaauw: „Geloofsbeleving is een
moeilijke, complexe zaak. Er is een
duidelijke verandering van de klassieke
geloofsbelevingspuntenDie verdwij
nen langzaam maar zeker uit het ge
zichtsveld. Wat er van over blijft is niet
erg duidelijk. Nu kun je je afvragen of
het een kwestie is van het vinden van
nieuwe formuleringen. Maar het kan
ook zijn dat er een soort afwisseling is
van geloofswaarden. Dan zouden er
volledig nieuwe geloofsbelevingen ko
men.
Overigens moet men wel bedenken dat
„nieuwe" geloofsbelevingen nooit zo
maar pasklaar opdoemen. Het is vrij
wel altijd zo dat nieuwe ideeën lang
zaam ontstaan. Neem bijvoorbeeld het
opschudding verwekkende boekje van
Robinson „Honest to God". Het leek
op dat ogenblik wel of Robinson met
een geheel nieuw pasklaar idee kwam,
maar in feite was het niets anders dan
het registreren van gevoelens en ge
dachten die reeds lang aan het groeien
waren in de „gemeente". Waarmee ik
niet de waarde van het boek ontken.
Een ander sprekend voorbeeld is Karl
Barth. Een man van grote invloed op
de theologie. Maar hij stelde heel
duidelijk: „Ik kan niet schrijven zon-
trekkelijk
het studentenpastoraat
te beginnen
V.d. Klaauw: „Het was voor mij een
gelegenheid me met een heel ander
kader van vragen bezig te houden dan
ik gewend was. De breedheid van
belangstelling die ik hier aantref is erg
aantrekkelijk. Bovendien realiseerde ik
me terdege dat het 'werk zou worden
in een leeftijdsgroep waarvoor ik over
een jaar of 10 niet meer in aanmerking
zou komen. Nu ik deze gelegenheid
kreeg heeft ook dat een rol gespeeld.
Voorts was het voor mij een prettige
gedachte vanuit mijn eigen gemeente
met een stel collega's in kerkelijke zin
oecumenisch te kunnen werken. Bo
vendien leek het me fascinerend kennis
te maken met een universitair leven
dat zo geheel verschillend is als wat ik
zelf heb beleefd. En dan moet ik nog
zeggen dat Zuid-Holland een voor mij
niet onbekend gebied is. Wat de entree
ook weer wat aantrekkelijker maakt".
Wim de Lange
Hebt u de ALNO keukens
I op uw T.V. scherm gezien?
I De komplete kollektie
I vindt u in onze showrooms.
In de werkkanier van ds. Steendam,
v.l.n.r. de drie full-time studentenpas
tores Vredebregt, V.d. Klaauw en
Steendam.
■JL»
Voor het
jj* moderne
interieur
al duidelijk af en zal steeds sterker der het contact met den studentenge-
worden. Politieke theologie". meente". Veranderingen in de geloofs
vraag. Hebt u enig idee of de evangeli
sche boodschap een klankbord heeft in
de academische gemeenschap?
Vredebregt: „Tja, ik zie het zo, dat de
studentenpastores zich bezighouden
met de vragen achter de vragen
Steendam: „Je kunt ook -en mis
schien beter - stellen dat die vragen
achter de vragen leven in de gemeen
schap
Op djt punt raakten we even het spoor
bijster. Er volgde een discussie, maar
men werd het ongeveer eens over het
volgende:
Er zijn machten en krachten die de
maatschappij op een bepaalde manier
draaiende houden. Die machten en
krachten zijn zo moeilijk te bepalen
dat we ze maar anoniem zullen noe
men. Die machten en krachten behoe
ven niet zonder meer geaccepteerd te
worden. Nu zijn er vragen en vragen
achter die vragen, (om het te illustre
ren met een zeer duidelijk voorbeeld:
er is een kloof tussen rijke en arme
landen. Nu kan men vragen „wat gaan
we eraan doen om die kloof te over
bruggen? Maar moet óók niet de
vraag gesteld worden „waar komt die
kloof eigenlijk vandaan"? En „wfot is
het doel dat wij ons dan stellen"?' En
„Hoe zullen wij volhouden"? Vragen
achter de vragen.
Deze vragen dienen gesteld te worden
met name in de academische gemeen
schap. Omdat men daar „zoekende" is.
De studentenpastores stellen zich op
het standpunt dat zij er voor vrijge
steld ?ijn juist deze vragen te stimule
ren en te begeleiden. De voedingsbo
dem ervoor is zeer duidelijk aanwezig.
V.d. Klaauw: „Als men dus vraagt of
er een klankbord is voor de evangeli
sche boodschap, dan moeten we zeg
gen dat wij er zijn om dat klankbord te
zoeken en dan bepaalde snaren aan te
roeren, om dan samen te horen hoe
dat klinkt".
Parkwachters gaan oppassen
in Beatrixpark
SPECIALE AANBIEDING
gematteerde, massief
koperen kast
moderne wijzerplaat
klankvolle bimbamslag
8 dagen lopend
schriftelijke garantie
24 x 15,5 cm. gy5()
Omdat het blijkbaar ongemogelijk is,
alle bezoekers van het Beatrixpark in
te scherpen, dat vernielingen het aan
zien van het park schaden en het
herstel veel geld kost, acht het gemeen
tebestuur van Schiedam het wenselijk
over te gaan tot aanstellen van een
aantal parkwachters.
De uitvoering van het plan tot algehele
restauratie van het park kon ter hand
worden genomen en heeft goede voort
gang gemaakt. De heraanleg van het
gedeelte van het park tussen de Adm.
de Ruy ter straat en de Vlaardingerdijk
is voltooid. De afwerking van de paden
zal nog dit jaar plaatsvinden. In het
overige gedeelte is een begin gemaakt
met het dunnen van de houtopstand.
Op de hierdoor vrijgekomen plaatsen
zijn nieuwe heesters geplant. Voor
zover op dit ogenblik valt te bezien,
zullen de nieuw aangelegde gazons in
1970 voor gebruik kunnen worden
vrijgegeven.
De boombeplanting in Schiedam geeft
de laatste tijd nogal wat zorg. Ver
scheidene bomen zijn dood gegaan.
Mogelijk moet de oorzaak worden
toegeschreven aan de aanwezigheid van
aardgas in de grond. Dit punt blijft de
bijzondere aandacht houden. Getracht
wordt door snelle maatregelen de scha
de zoveel mogelijk te beperken. Een
firma, die zich bezig houdt met boom
chirurgie, is ingeschakeld om het be
houd van oudere bomen te bevorde
ren. De kennis op dit gebied heeft zich
in korte tijd ontwikkeld, zodat het
mogelijk is aantastingen van velerlei
aard te herstellen en te voorkomen.
Personeelsleden van de afdeling plant
soenen zijn Inmiddels op dit gebied
geschoold, zodat ook zij nu in de
praktijk toepasselijk werk kunnen ver
richten.
In het kader van de jaarlijkse herstel
werken is weer een gedeelte van het
Prinses Beatrixpark opnieuw gedrai
neerd. Een begin is voorts gemaakt
met het herstel van een deel der
beschoeiingen langs de vijvers. Aange
zien ongelijke zakkingen van de grond
de gazons slecht maaibaar maken, is
ook begonnen met het herstellen van
de grasmat. Daar dit park in een
veengebied ligt, vraagt het onderhoud
van de beplantingen, de gazons en de
beschoeiingen jaarlijks veel extra werk.
Daar komt nog bij, dat het park ook
voor een wijdere omgeving belangrijk
is geworden. Het intensieve gebruik en
de ligging in het veengebied vragen om
beschermende maatregelen. B. en W.
hebben 'hierbij hetoog op het op
enigerlei wijze paal en perk stellen aan
het „kamperen", dat om verschillende
redenen minder gewenst is. Zij beraden
zich over de wijze, waarop een en
ander zou kunnen worden geregeld
zonder al te drastische maatregelen.
Wellicht zal kunnen worden volstaan
met het gedurende de nacht blijven
kamperen te verbieden.
Vijfde predikant
geref. kerk
De geref. kerk van Schiedam krijgt voor het
eerst in de geschiedenis een vijfde predikant.
Dat is ds. Stolk, die in oktober zijn intrede
zal doen. Er zijn de laatste tijd veel wisselin
gen in het Schiedamse predikantencorps
geweest. Voor Kethel-Groenoord is er ds. J.
Nierop bijgekomen, die pas op 24-iariee
leeftiid ziin studie beson. Zijn eerste ge
meente was Dwingeloo gevolgd door Hauler-
wijk en daarna in 1963 Nijkerk.
GELEGENHEIDS
KLEDING
jacquets, (grijs en zwart)
colbert, smoking,
overjas, hoge hoeden.
Fonkelnieuwe moderne
costuums Bontstola's,
maraboecapes
Kledingverhuur
„BROADWAY"
Schiedamseweg 10 - Vlaardingen
Geopend 9 tot 9 uur Tel. 34 62 27
Donderdagmiddag 14 mei om 5 uur zal
burgemeester Roelfsema de Konings-
paal slaan voor het nieuwe bedrijfs-
kantoor van de werf Gusto te Schiedam.
Dit bedrijfskantoor is noodzakelijk ge
worden in verband met de uitbreiding
van de aktiviteiten van IHC Holland-
werf Gusto, die zich geheel op de off
shore industrie heeft geconcentreerd.
In het nieuwe bedrijfspand zullen on
dermeer de buitenafdeling van de
scheepsbouw en de personele dienst van
de werf gehuisvest worden. Op dg, eerste
verdieping wordt de uitbreiding van de
kantineaccomodatie gerealiseerd. Na
het slaan van de eerste paal volgt een-
feestelijke toast voor alle personeelsle
den.
Woensdagavond 20 mei wordt op de'
werf Gusto" Schiedam een „Open
Huis" gehouden voor belangstellen
den. Er worden enkele bedrijfsfilms
vertoond en er zijn rondleidingen.
Ook de nieuwe Kanaalveerboot „Free
Enterprise", die binnenkort zal wor
den overgedragen aan de opdrachtge
vers, kan worden bezichtigd.
Samenwerking van
chr. partijen
Protestants Schiedam en de KVP zil-
len ditmaal voor het eerst gezamenl, k
de acties voor de gemeenteraadsverki -
zingen gaan voeren. In verband hiei
mee is een speciaal verkiezingsgeschrifi
verschenen „Samen—Werken".
De voorzitter van de KVP-afdeling
Schiedam, lid van de Gemeente- en
Rijnmondraad, de heer H. W. Metaal
schrijft o.a.
„Uit ervaring weet ik hoe gering de
politieke meningsverschillen tuss
PCG- en KVP- optreden in de raad zijn
geweest. Er was dus sprake van een
gescheiden optrekken uit traditie. Hoe
wel ik niet wil beweren, dat aan alle
tradities nu maar eens een einde moet
komen, ben ik toch van mening dat
het samengaan van PCG en KVP volko
men verantwoord is, en zakelijk zelfs
noodzakelijk. Bovendien meen ik dat
wij als confessionele partijen al eerder
tot samenwerking hadden moeten be
sluiten.
De Schiedamse kiezers zullen in onze
samenwerking een stuk echte partijver
nieuwing zien en zullen bovendien
moeten erkennen, dat er door dit
samengaan een gecombineerde fractie
ontstaat van zeer ervaren, bekwame
leden én een aantal veelbelovende jon
ge leden, waarop men met een gerust
hart kan stemmen".
In een mededeling van de voorzitters
van de Chr. Hist, en A.R. kiesvereni
ging, respectievelijk de heren A. Son-
neveld en L. van Veelen wordt opge
merkt:
„Het is bijzonder verheugend, dat we
U hier nu een gezamenlijk stukje pro
paganda van KVP en PCG kunnen
aanbieden. Het blijkt nu dat ook in de
praktijk confessionele samenwerking
heel goed mogelijk is.
Onze vaste klanten weten wel
dat wij meestal brushed nacht
goed voor dames in de aan
bieding brengen, maar omdat
kleine meisjes net zo goed graag
in brushed slapen -nu deze aan
trekkelijke verkoop.
Brushed meisjespyjama's, er
zijn diverse heel leuke model
letjes en verscheidene kleurtjes
(w.o. linde, cerise en bleu).
brushed nylon
maat
104-TI6
128 140
152-164
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de parterre leuke
meisjespyjama's van brushed
nylon, er zijn diverse modellen
en kleuren w.o. linde, cerise
en bleu, maten 92 t/m 164.
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook maandagmorgen open
Géén tel. of schrift, best.
Binnenstad
en
de jongeren
e jongerengroep in Schiedam heeft
rar aanleiding van de informatie-bij-
:nkomsten inzake het nieuwe plan
voor de Schiedamse binnenstad, een
studie gemaakt van de plannen. In het
bijzonder van plan A.B. en C.
Met betrekking tot een C.-plan willen
de jongeren: Een city met een groot
open ontmoetingscentrum in het stads
hart, welk optimale mogelijkheden
biedt aan de vervulling van de vrije-tijd
van de stadsbewoner.
In de toekomst gaat de mens steeds
minder werken, steeds meer krijgt zij
vrije tijd. De vrijetijdsbesteding krijgt
de hoogste prioriteit. (3/5 deel van het
mensenleven bestaat thans al uit vrije
tijd). Er treedt een steeds groter wor
dende verscheidenheid op in manifes
tatie van de mens in zijn vrije tijd.
Schiedam als een eigen, door haar
funktie en betekenis, gezicht hebbende
plaats in de Rijnmond; als zodanig van
betekenis voor de gehele Rijnmond.
Verdere mogelijkheden zijn: verkeer
buiten het centrum; metro rakend aan
het centrum; nadruk op ontmoetings
centrum; Broersvest afgesloten voor
verkeer; Grotere handhaving bestaande
bebouwing (mede dankzij herstel, res
tauratie en aanpassing aan de huidige
wooneisen).
Een van de. meest gebruikte
materialen voor dekoratiewan-
den, grasweefsel behang, koopt
U nu met een voordeel van
maar eventjes ruim drie guldén
per meter
Grasweefsel behang in naturel
kleur, hét dekoratiemateriaal
bij uitstek, dat zich zo gemak
kelijk laat aanbrengen waar U
maar wilt. Het is 90 cm breed
en kost nu per meter nog géén
drie en een halve gulden.
grasweefsel
behang
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij op de 1e etage dit grasweef
sel behang, gemakkelijk aan te
brengen en bijzonder dekora-
tief, in naturel kleur,
breedte 90 cm,
per meter
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook maandagmorgen open
Géén tel. of schrift, best.