m
2:
Vrouwe Justitia en
Zwarte Piet
spelen ons parten
r-fgöo
lacas
ma
Met Andere
Woorden
u
u
dit is uw
kans
eenPhSps
kleuren t.v.
gratis op
proef ntnt
cj
Gevonden
f98
travel sleeper»
Moderne literatuur
op Kerk en Wereld
98
bel 134700en vraag
een hele week
j
(j
>98
DE HAVENLOODS - DONDERDAG 21 MEI 1970
Jezus werd opgenomen, terwijl zij het zagen en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. En toen zij naar de
hemel staarden, terwijl Hij heenvoer, zie, twee mannen in witte klederen stonden bij hen, die ook
zeiden: Galilese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, die van u opgenomen is
naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen.
Handelingen I 9 t/m 11.
Op Hemelvaartsdag is er al lang praktisch geen kerkbezoek meer. Dat heeft het
nadeel dat een heel populaire gedachte dan niet gecorrigeerd kan wordenJezus die
zal terugkomen om als rechter te oordelen de levenden en de doden, in de trant van:
iedere zondaar zal het dan zuur opbreken! Eeuwen lang heeft dat zinnetje in de
geloofssamenvatting gestaan van de christelijke kerk. En eeuwen lang is die samen
vatting uitgesproken, gezongen, geleerd. En dus ook de mededeling over Jezus:
zittende aan de rechterhand Gods, vanwaar Hij wederkomen zal om te oordelen de
levenden en de doden.
Hoe is de inhoud te verstaan? Europa
heeft steeds onder invloed gestaan van
het zg. Romeinse recht. Volgens dit;
recht worden de goeden beloond en del
kwaden gestraft. Men vindt daarvan een
weerklank bij Zwarte Piet: wie zoet id
krijgt lekkers, wie stout is de roe.
Vrouwe Justitia en Zwarte Piet hebben
hun invlied doen gelden op de
oordeelgedachte.
Nu kan het voor een mens een troost
zijn te weten, dat de ander die hem
dwarszit, eenmaal niet meervrij-uit kan
gaan. De onbehouwen buurman, de
honds chef, de sluwe winkelier, het
ongelikte mens-van-hierboven het
geeft een bepaalde rust te weten dat er
nog een gerechtigheid komen zal
(vroeger wees men hierbij naar boven)
en dat genoemde personen er dan van
lusten zullen. Aan onze verwachting van
dat soort gerechtigheid zal een bepaalde
hoeveelheid sadisme wel niet vreemd
zijn. (Doorgaans zullen we dit met de
meeste klem ontkennen. Anders
worden wij op onze beurt daarvoor
gestraft!
Om niet terecht te komen bij een
Jeroen-Bosch-achtige continue
vorkprikkerij, is het toch wel zaak om
de bewuste zin in bijbels verband te
zien. Daarbij dan de volgende notities,
die niet een komplete serie vormen.
Men zal dus wel het een en ander
1Aan die wederkomst-zin gaat vooraf
de mededeling dat Jezus zit aan de
rechterhand van God. Dit heeft
niets te maken met een bepaalde
plaats, maar met een bepaalde
FUNCTIE. Hier wordt
aanschouwelijk voorgesteldJezus
heeft Gpds macht uit te oefenen
(„Mij is gegeven alle macht
Maar die macht heeft te maken met
de rechterzijde. En de rechterzijde
is in de bijbel de goede kant, de
kant van geluk, voorspoed, het
heilzame.
2. Het wederkomen is dus een heil
zaam gebeuren: de Heer verschijnt.
Daarom moeten we het begrip toe
komst niet horen als: wat komt er
Op ons toe, maar als: WIE KOMT er
op ons TOE. Wel, de Heer. En zijn
komst ligt louter op het heilzame
vlak.
3. Oordelen betekent eigenlijk niet:
een pak slaag geven, maar: scheiden.
Namelijk het héilloze van het heilza
me (denk aan het scheppingsverhaal
in de bijbel: God maakte scheiding
tussen licht en duisternis). Het gaat
dus niet om: ik zal jou wel eens
tracteren, mannetje! Het gaat om
een échte tractatie. Om je daarbij
als her-boren te gevoelen en het dan
ook te zijn!
4. Wie bij „oordelen" wil denken aan
een rechter, goed, maar dan niet aan
de man van de Noordsingel. Wel aan
Om tijdens de camping net zo
lekker te slapen als thuis in Uw
eigen bed en om een onver
wachte logé een prima slaap
plaats aan te kunnen bieden
zijn deze opklapbare veertjes
bedden de oplossing.
Komfortabele rustbedden, ge
makkelijk op te bergen en mee
te nemen in de wagen, de prima
kanvas loper verend opgehan
gen, het hoofdeinde verstelbaar
en rondom versterkt door een
speciale bandvoor nog géén
negentien gulden.
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij op onze camping-afdeling,
tweede etage, deze handige en
komfortabele veertjesbedden,
het hoofdeinde verstelbaar,
in blauw en oranje,
Kompleet met polyaether ma
de rechter in de letterlijke beteke
nis: iemand die rechtzet, die op
richt. Of aan de rijwielmonteur die
het voprwiel richt, zodat er goed
gereden kan worden.
5. De wederkomst van Jezus is louter
heilzaam. Voor iedereen. De Heer
komt immers van Gods rechterzijde
vandaan.
Iemand: „Maar waarom ga je dan
naar de kerk? En is er dan nog
zending nodig? Wij: „U gaat toch
niet naar de kerk om een toegangs
kaartje te halen voor het hierna
maals? Zending en missie zeggen
NIETals u niet in Jezus gelooft,
gaat u er aan. Zending en missie
zeggen WEL: U denkt dat het nog
steeds denker is; maar weet u dat
het licht al aangestoken is? En
zullen we met elkaar dat licht tot-
z'n recht laten komen in deze we
reld?
6. Dus er valt niemand „uit de boot".
Behalve Jezus. In de plaats van de
mensen. Als Jezus gevangen geno
men wordt, hoort u Hem zeggen tot
de soldaten, wijzend op zijn vrien
den: „Indien u dan mij zoekt, laat
dezen heengaan". - En als Jezus de
dood-straf lijdt, lezen we over drie
uur duisternis. Dit heeft niets te
maken met meteorologie en zons
verduistering, wél met de Heer die
in ónze plaats in het totale (is het
getal 3) duister terecht komt. Dat
maakte zo'n indruk op de vrienden
van de Heer, dat het kruisteken
door hen wijd en zijd verbreid is
geworden.
Een paar dagen geleden reed ik door
België. Je kunt van België zeggen
wat je wilt, maar 't is een prachtig
land. Het heeft onze vlakten en het
heeft iets van de bergen van het
zuiden. Je vindt er heel stille dor
pen en drukke steden die aan Frank
rijk doen denken. Ik ben er graag.
Je kunt er weliswaar niet, zoals bij
ons, van de ene plaats naar de
andere racen langs een vierbaansweg
(enkele verbindingen uitgezonderd),
maar dat heeft ook z'n bekoring. Je
komt telkens weer anders gebouw
de dorpen en stadjes tegen, met al
die fraaie kerken, belforts en gevels
die net anders zijn dan bij ons.
Als ik daar ben zoek ik nog wpl eens
naar een bepaald boek, dat bij ons
niet te krijgen is. Zo had ik er ook
dit keer één in m'n hoofd ('t zat er
al heel lang, moet ik bekennen).
't Was nergens te krijgen. Ik had er ook
die dag zo hier en daar eens naar
gekeken en gevraagd, maar overal
nul op het rekest gekregen. De dag
liep al op z'n eind toen ik nog één
keer een winkel binnenstapte, over
al rondkeek en tenslotte, ik weet
eigenlijk niet waarom, want 't zou
toch niet baten, aan de forse win
keljuffrouw vroeg of ze wel eens
gehoord had van dat en dat boek.
Ze keek diepzinnig, maar daar was ik
niet van onder de indruk, want dat
hadden al velen voor haar gedaan.
Maar goed, ze zou eens kijken, de
titel zei haar wel wat. Ik keek nog
wat rond en werkelijk, plotseling
stond ze naast me met het lang
gezochte boek in haar hand. Ik
kreeg er, geloof ik, een kleur van.
Ze legde het bij me neer alsof ik om
een dagblad gevraagd had.
Ineens had ik het daar in m'n handen.
Ik'had het nog nooit gezien en er
zijn ook maar weinig mensen die
het ooit gezien hebben. Ik kon het
zo kopen, zonder meer. Ik had
nauwelijks geduld om het te laten
inpakken, maar gaf toch maar toe
Even later stond ik op straat. Ik had
het gevonden. Goed, er zaten zo
langzamerhand wel heel wat uren
in, maar ik had het dan toch. Ik.
hield het dicht tegen me aan op wep
naar m'n auto. Daar pakte ik heit
meteen weer uit om het nog ééri
keer te zien voordat ik naar huis
ging-
Gevonden! Ik dacht er nog wat over
na op de rit naar huis. Ik moest
denken aan wat de bijbel over het
vinden zegt. Soms valt de nadruk
op óns vinden. Wie zoekt, die vindt.
Dat was voor mij, in dit betrekke
lijk onnozele geval, waarheid gewor
den. Maar 't sloeg natuurlijk op iets
anders. Op het zoeken naar de
werkelijke waarheid eri wijsheid van
het leven. En soms spreekt de bijbel
van een gevonden worden.
Ik moest aan Pinksteren denken. God
zendt zijn Geest uit. We worddn
gevonden. Gevonden in ons leven.
Onderweg, waar we ook zijn. Gods
Geest vindt ons, treft ons aan, op
zoek naar ik weet niet wat. Naar
ieder ons eigen doel. Maar Hij vindt
ons. Soms als we wanhopig zijn van
het zoeken. Of als we er onverschil
lig onder geworden zijn, omdat 't
toch allemaal niet helpt. En dat is
nu juist wat Hij bedoelt.
We hebben Hem nodig om te vinden
en gevonden te worden. Anders was
dat allemaal niet gebeurd op die
eerste Pinksterdag. We kunnen niet
buiten Hem. Anders blijven we zoe
ken en„we vinden niet.
Medemens
7. Als er sprake is in de bijbel van
on-heil, heeft dit nooit een zelfstan
dige functie. Het dient (let op dit
woord! altijd om het heil te on-l
derstrepen en hét beter te doen|
uitkomen.
8. Iemand: „Dus we komen er alle
maal, als ik het goed begrijp. Dat is
dan maar makkelijk. Kan je er wel
op los leven". Wij: „Gods liefde is
er niet om ons beest-achtig te doen
zijn. Gods liefde bedoelt ons te
imponeren, te mobiliseren, onze o-
gen te openen voor elkaar".
9. Veel bijbelteksten staan nu te drin
gen om een plaatsje. We geven
ruimte aan een gedeelte uit een
brief van de apostel Paulus (Romei
nen 8, slot): „Ik benverzekerd.dat
noch dood noch leven, noch enge
len noch machten, noch heden noch
toekomst, noch krachten, noch
hoogte noch diepte, noch enig an
der schepsel ons zal kunnen schei
den van de liefde van God, welke is
in Christus Jezus, onze Here
Merkwaardig blijft in dit verband
het hardnekkig voorkomen van de
Als U een handtasje zoekt waar
U toch wat kleine spulletjes in
mee moet kunnen nemen (b.v.
't twaalfuurtje) dan is zo'n
royaal koffermodelletje iets
voor U.
Modern koffertasje in lak uit
voering, met leuk koperbeslag,
sierringen en stevige ritseen
vlot tasje voor nog géén vier
gulden.
koffertasjes,
handzaam tasje ir
zwart, bruin en
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook maandagmorgen open
Géén tel. of schrift, best.
Vrouwe Justitia, hoedster van het Romeinse e
aan z'n trekken komt. Hier uitgebeeld in eer
Bergen op Zoom.
wens-vorm: God ZIJ met ons hij
RUSTE in vrede Het lijkt wel of'
men zeggen wil: je kunt maar nooit
10. Enige jaren geleden: St. Nicolaas
arfiveert per boot. Weet u het nog
van de T.V.? En herinnert u zich
hoe iemand toen diens ongebruik
te zak in het water wierp? En
Nicolaas drpeg als bisschop de staf
van de goede herder
Van 1 8 augustus organiseert Kerk en
Wereld te Driebergen een zomercursus
over moderne literatuur. Het is de
bedoeling dat de deelnemers zich geza
menlijk gaan verdiepen in moderne
gedichten, korte verhalen en toneel
stukken. De nederlandist drs. G. Th.
Stikkelbroeck geeft achtergrondinfor
matie en commentaar bij de besprekin
gen over het gelezene.
Een week als deze wordt samen met de
deelnemers gemaakt en suggesties er
voor worden daarom tijdig (liefst bij
aanmelding) ingewacht, in verband
met het opstellen van het programma.
Prijs (exclusief kosten van toneelvoor
stelling) f 92,50 p.p., f 172,50 per
echtpaar, f60, per kind 5 t/i.i 15
jaar, f 40,- per kind 1/2 t/m 4 jaar.
Leiding: mej. P. van Dalfsen. Voor
inlichtingen en aanmelding: conferen
tiesecretariaat Kerk en Wereld, De
Horst 1, Driebergen. Telefoon
03438-2241:
U kunt zich geen prettiger
nachtgoed wensen dan deze fij
ne nylon nachthemden, die
heerlijk licht en toch zo be
haaglijk zijn.
Nu verkopen wij een grote
partij nylon nachthemden in
diverse modellen en kleuren.
Uw nieuwe zomernachthemd
kiest U nu uit met liefst 5 gul
den voordeel voor nog géén
drie gulden.
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de parterre een
grote partij nylon nachthem
den in elegante modellen en
vele kleuren (als U er vlug bij
bent, heeft U de grootste
keus), maten S, M en L
(38 t/m 48),
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook maandagmorgen open
Géén tel of schrift, best.
Toen ze terugliepen klonk uit het huisje van de
tovenaar een vreemd geknor en geraas. „Naar bin
nen, Poseidon," zei Barretje, „wat zou die rare
tovenaar nou weer uitgehaald hebben? Toen ze
de deur van de kamer opendeden zagen ze iets zeer
merkwaardigs. Tovenaar Habedjas stond met zijn
rug tegen de muur en voor hem stond een reusach
tig wild zwijn, dat hem woest aanstaarde. „Hjelp
me alstublieft," riep de tovenaar. Poseidon ging
gauw achter Barretje staan. „Hjelp me dan toch,"
riep de tovenaar wanhopig. „Ik probeerde iets eet
baars te toveren maar nou wil het mij opeten. Ik
hjeb de verkjeerde spreuk gebruikt. Wat mjoet ik
djoen? „Probeer een andere spreuk," riep
Barretje. „Ik djurf niet mjeer, wie weet wat er dan
gebjeurt."
De tovenaar stond te trillen op zijn benen van
angst. Het zwijn gromde en knorde en porde met
zijn slagtanden in de maag van Habedjas. Kortom,
het was een netelige situatie. Barretje kreeg een
idee. „Waar ligt uw toverboek? schreeuwde hij.
„Waar is uw toverboek? vroeg Barretje aan
Habedjas. „Ik hjeb geen tjoverbjoek, ik hjad alles
uit mijn hjoofd geleerd, hjelp nou toch, haaatsjie,"
schreeuwde de tovenaar. „Wat moet ik dan doen,"
riep Barretje terug. „Je mjoet het bjeest laten njie-
sen, njiesen, hatsjie, dan is dë betjovering verbro
ken." Het everzwijn had inmiddels met zijn slag
tanden het hemd van de tovenaar te pakken en
begon er aan te trekken. „Poseidon, kijk eens of je
peper kan viijden, en vlug," riep Barretje. Barretje
haalde inmiddels zijn pijp uit zijn tas en klopte
hem uit. „Ik heb iets gevonden," piepte Poseidon.
Hij had een klein potje met poeder in zijn voorpo
ten. Barretje deed wat poeder in de kop van zijn
pijp en richtte de steel op de snuijt van het varken.
Dat was erg moeilijk want het beest gromde en
schudde alsmaar met zijn kop en Barretje durfde
niet zo dicht bij te komen. Op dat moment keek
het beest in zijn richting en Barretje blies alle poe
der in zijn snuij^
I
A
3
V
S
6
9
10
II
U
li
IV
15
16
18
19
20
21
U
23
AV
25
26
Ji
Als oplossing van de puzzel van vorige
week kon volstaan worden met zes
aardrijkskundige namen, deze waren:
Nederland, Duitsland, Groningen,
Friesland, Amsterdam en Rotterdam.
De heer F. Koudenburg, Boylestraat
38a, Schiedam heeft de juiste oplos
sing ingezonden, hij krijgt aan het
einde van de maand f5,— per postwis
sel thuisgestuurd. De oplossingen van
deze week moeten weer uiterlijk dins
dagmiddag voor 12 uur in ons bezit
zijn. De oplossingen kunnen worden
opgestuurd nahr de puzzelredactie van
De Havenloods, Westblaak 25, Rotter
dam. Met in de linkerbovenhoek
M.A.W. HL
Op elke regel komen twee woorden
van respectievelijk 7 en 5 letters, l ik
woord van 5 letters is samengesteld uit
de letters van het voorafgaande woord
van 7 letters en van de beide overblij
vende letters plaatst men er links en
rechts een in het cirkeltje. Voorbeeld:
zou de omschrijving luiden „kleinig
heid - nummer", dan moest worden
ingevuld „bagatel - getal" en zouden
de beide resterende letters A en B of B
en A links, en rechts in de cirkeltjes
komen. Bij juiste oplossing leest men
in de cirkeltjes, van boven naar bene
den, vijf benamingen voor paarden.
1. wars - bezwaar; 2. kogel - soort riet;
3. regenscherm - luister; 4. telwoord -
vervoermiddel; 5. hard studeren - gaar
doen worden; 6. eindbedrag - water
damp; 7. liefdesidylle - begroten; 8.
niveau - nummer; 9. geen mens -
aandringen op betaling; 10. plaats in
N.-Brabant - zwalen; 11. werelddeel -
vogel; 1 2. onder - horde; 13. tandemail
- blauw; 14. boodschap, mededeling -
zienswijze; 15. verslag van vergadering
- vergelden, vergoeden; 16. militaire
rang - schoenband; 17. gestold klompje
- graan; 18. wervelstorm - hoge zetel;
19. onkreukbaar - vis; 20. serieus -
rund; 21. trommelslager - muze v/h
minnedicht; 22. landelijk - lus; 23.
soort hert - afloop; 24. lachwekkend -
rijtuig; 25. ontzag - wijd; 26. munt -
gebalde hand.
Wie kent niet het bekende
Krommenie LinofeitU kunt
Het overal te koop zien voor
f 10,90 per meter, maar wij
gaan diezelfde vloerbedekking
voor ónze prijs verkopen.
Origineel Linofeit in fraai mo-
zaièk dessin en keuze uit liefst
5 kleuren. Dé vloerbedekking
voor alle kamers in Uw huis nu
voor nog géén vier gulden per
kromme
linofeit
200 cm breed
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de 1e etage het
originele Krommenie Linofeit
in mozaiëk dessin en keus uit
5 kleuren w.o. cognac, grijs,
blauw, etc., breedte
200 c
bij o
per meter
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook maandagmorgen open
Géén tel. of schrift, best.