DE GROTE HUPPELEPUP die aan de touwt jes trekt 98 9: m Lürunott ct 21. rtHJiiH'IHil 17. nog enkele plaatsen Cijfers, wat moet ik ermee? Opnieuw cursus in Bouvigne Veteranendag op Crooswijk 75 DE HAVENLOODS - DONDERDAG 18 JUNI 1970 Met het woordje „god" is iets merkwaardigs aan de hand. Iedereen schijnt te weten wat er met dat woordje bedoeld wordt en tegelijk is datzelfde woordje één groot probleem. Iedereen schijnt te weten wat hij bij dit woordje „god" moet denken en tegelijkertijd zet hij achter datgene wat hij er bij denkt een vraagteken. God?daarmee wordt bedoeld diegene, die achter alle dingen staat. God? ik weet niet, of er wel iemand achter alle dingen staat. God? dat is de Voorzienigheid, die ons van alle goed en kwaad voorziet. Overal op deze aardbol komen we een dergelijk geloof in god (of goden) tegen. En overal wordt dan gedacht aan diegene, die aan de touwtjes trekt. Hij is de grote Huppelepup, van wie alles komt. Nu gaat het er mij niet om dit vers chijnsel te verklaren. Als theoloog laat ik dat graag over aan de heren psycho logen, die voor het ontstaan van dit geloof allerlei theorieën hebben ont worpen. Waar het mij hier om te doen is, is duidelijk te maken, dat dit voorzienigheidsgeloof over heel de li nie volstrekt onbijbels is. Nergens in de Bijbel is God diegene, die „achter alle dingen staat". Dat wil dan zeggen: die God, van wie iedereen wel weet, wie ermee bedoeld wordt is niet de God van de Bijbel. Want die God, waar de maken met het heidense godsgeloof. Bijbel over spreekt is een heel bijzon dere. Hij is die God van Abraham en van Izaak en van Jacob! Heidense god Hoezeer dat heidense (is buiten-bijbel se (godsgeloof tot diep in de kerken is doorgedrongen, blijkt wel uit allerlei gezegdes, die juist in zogeheten „chris telijke kringen" vaak worden gebezigd. Ik geef er enkele: 't Heeft zo moeten zijn. 't Wordt je niet door mensen aangedaan. Het kan „als God het wil". Zo las ik in kerkbode deze advertentie: „De Ned. Herv. Vrouwenvereniging „Wees een zegen" houdt haar vergadering op 6 febr. a.s. D.V. om acht uur in Of deze vergadering is doorgegaan, weet ik niet. Ik neem aan van wel. Dat zou dan betekenen, dat God deze vergadering heeft gewild, ongeacht wat er besloten of besproken is. Ik heb mij afgevraagd: Stel, dat God die vergade ring niet had willen laten doorgaan, wat zou hij dan hebben moeten doen? Eén van de middelen zou zijn de voorzitster een ongeluk te laten krij gen. En dat ongeluk zou dan ook nog een ernstig ongeluk moeten zijn, an ders zou die vergadering toch nog doorgaan! Ook hier hebben we dus te Ook een complet van gezang 179 uit de hervormde gezangenbundel is puur heidens: „Rust mijn ziel, uw God is koning! Wees tevreden met uw lot! Zie, hoe alles hier verandert, en verlang alleen naar God! En wat denkt men van deze zin uit de overigens op andere punten prachtige Heidelbergse Catechismus (zondag 10): „Onder de voorzienigheid Gods verstaan wij de almachtige en alomte- allemaal geen toeval wezen, 't Was z'n genwoordige kracht Gods, waardoor tijd. Men beluistert in al deze uitdrukkin gen het heidense geloof, dat ALLES van god komt. Alles. Niet alleen voor spoed, maar ook tegenspoed; niet al leen vrede, maar ook oorlog; niet alleen gezondheid, maar ook ziekte. Wie iets van de antieke Griekse en Romeinse godsdienst weet, zal ook weten, dat er voor de verschillende sectoren van de werkelijkheid ook verschillende goden waren aangesteld. Zo gold MARS als de god van de oorlog en ARTEMIS als de godin van de vruchtbaarheid en LETE rogde voor de vergetelheid en SOMNUS strooide de verkwikkende slaap rond. Van de HEIDENSE GODHEID geldt deze regel: ALLES KOMT VAN HEM. En van de heidense religieuse mens geldt deze regel: DE MENS MOET BERUSTEN EN TEVREDEN ZIJN MET ZIJN LOT, want dat lot hebben de goden over hem geworpen. Overwoekerd Dit buiten-bijbelse gods-geloof, dit heidense voorzienigheids geloof, heeft het bijbelse gods-geloof sterk over woekerd. Zo staat in vele rouwadver tenties dit te lezen: „Tot onze grote droefheid heeft het de Here behaagd tengevolge van een noodlottig ongeval tot zich te nemen of: „De Heer over leven en dood nam in zijn ondoorgrondelijke wijsheid tot zich onze geliefde Nog enige voorbeelden van deze over woekering: Vaak zien we bij een da tum staan de letters „D.V.". Deze letters zijn een afkorting van het latijn- se „Deo Volente", hetgeen betekent: U kunt ze nu nog rustig plan ten, deze zomerbloeiende bol len, die wij voor U nog konden kopen. Plant ze nu om na Uw vakantie te kunnen genieten van een fantastische bloemen weelde. 10 Soorten zomerbloeiers van een bijzonder hoogwaardige kwaliteit (dat ziet U zo als ze bloeien) in prachtige kleuren. Bollen die als U ze nu plant omstreeks half augustus uit zijn. Diverse soorten als snij bloemen te gebruiken, per soort in zak verpakt, voor de bespot telijk lage prijs van nog 50 gladiolen gemengd 50 freesia's gemengd 50 mombretia's gemengd 50 sparaxis gemengd 50 irissen gemengd 50 ixia's 50 accidenthera 50 ornithogalum 25 begonia's gemengd 10 dahlia's gemengd Vanaf vrijdagmorgen 9 u kopen wij in ons tuincentrum, tweede etage, deze fantastische zomerbloeiende bollen in 10 soorten, per soort in zakje verpakt Hij alles zo onderhoudt en regeert, dat REGEN EN DROOGTE, VRUCHT BARE EN ONVRUCHTBARE JA REN, GEZONDHEID EN ZIEKTE, RIJKDOM EN ARMOEDE en ALLE DINGEN, niet bij geval, maar van zijn vaderlijke hand ons toekomen". Hier hebben we te maken met een in wezen heidens godsgeloof, waar ook Hitier zich op beriep, toen hij uitgalmde: „De voorzienigheid heeft het gewild! In de Bijbel horen we, dat de God van Israël niet is als de goden. Hij bindt de strijd aan met alle machten (goden), die zich tegen de mens keren. De God van Jezus heeft vijanden, die overwon nen moeten worden. De machten var ziekte, oorlog en dood bijvoorbeeld zijn zijn vijanden. Die heeft hij niel gewild. Die moeten vernietigd worden Het woord „berusting" is een woord dat in heel de Bijbel niet voorkomt Dit woord is ook een vijand, eer vijandig woord. In de Bijbel wordt ons niet geleerd, dat god een geheimzinnige kracht zou zijn achter alle dingen. Integendeel. Hij is concreet tegenwoordig temidden van alle dingen. Concreet. Dat wil zeggen: Hij is tegenwoordig in bijvoorbeeld DE EERSTGEBORENE IN ISRAEL. Met lijf en leden. Hij is concreet tegen woordig in diegenen, DIE ZIJN WOORDEN DOEN. En dat „zijn woorden doen" heeft altijd tot gevolg, dat je vijanden krijgt, dat „men" je niet lust, dat je gehaat wordt. Tenein de nu niet misverstaan te worden meen ik op grond van de bijbel, dat God zich nu bevindt in de beklaagdenbank in Griekenland en in de ghetto's van Brazilië en Peru en in die kinderen, die geen dak boven hun hoofd hebben, dan het blad van een tafel. En deze God roept heel concreet vanuit de slums van Chicago en de armenwijken van de derde wereld: MENS, WAAR ZIJT GIJ? Zoals het bloed van Abel roept tot Kai'n, zo roept de Heer tot ons: „waar ben je? „waar blijf je nou? „hoor je me nou nog niet? De koninklijke God van de Bijbel is altijd onder ons IN DE GESTALTE VAN EEN KNECHT. Misverstane tekst Er is een tekst, in de Bijbel, die het heidense voorzienigheidsgeloof schijnt te bevestigen. Die tekst staat in Mattheüs 10 vers 29. In veel bijbelver talingen staat daar: „Niet één van de musjes zal ter aarde vallen ONDER DE WIL VAN UW VADER". Hier staat dus, dat waar ook een musje valt, dat dat de wil is van God. Velen hebben gezegd, toen ze dit woord van Jezus lazen: zie je wel, God is ook de oorzaak van het leed. Ook de rampen zijn zijn wil. Maaral die teksten, die als vertaling hebben: „zon der de wil van zijn fout! In het Grieks staat (letterlijk vertaald): .niet een zal ter aarde vallen ZONDER UW VADER". Deze tekst heeft dan niet de betekenis: Elke vrijdagavond tot 9 uur open Ook maandagmorgen open Géén tel. of schrift, best. EDEL-DOUBLE DAMESHORLOGE met edel-doublé band elegant model, s' - kollektie Horloges I Daarin voorziet de God van Israël. Hij voorziet zich van EEN LAM. Temid den van alles wat er gaande en vooral niet-gaande is, temidden van alles wat de mensen doen en vooral niet—doen en verhinderen, voorziet de Heer van Abraham zich van EEN LAM Dus, voor alle duidelijkheid, Hij voor ziet niet in alles, maar Hij voorziet in iets heel bijzonders, iets heel speciaals. En dat speciale is EEN LAM. En dat lam is EEN-LAM-TER-VERHO GING, een lam dat verhoogd wordt. Voor dat lam betekent dat, dat Hij geslacht wordt. Voor dat lam betekent dat, dat Hij aan de schandpaal ten onder gaat. En dat Lam is een Hij! Dat Lam is een Mens! Dat Lam is De Mens! En die mens is niemand anders dan Jezus van Nazareth, slachtoffer van zijn tijd en van onze tijd. En de Heer voorziet zich van dit Slachtoffer—Lam als een LAM TER VERHOGING. Het zou dan ook de Kerk moeten zijn, die temidden van de belangen-politiek van de volkeren en de partijen (waarin de „christelijke" volop meedoen! partij koos in volstrekte solidariteit met de lammeren, met de slachtoffers van deze maatschappij. De Heer van Israël voorziet zich van een Lam, voorziet zich van onschuldi ge slachtoffers, slachtoffers van onze terreur, de terreur van het „als wij het dankzij ,Gods bestiering' maar goed hebben". De Heer voorziet zich van slachtoffers als tekens aan de wand van onze tirannie, als noodkreten om ontfer ming, als roependen in de woestijn. De Heer voorziet ons van armen hulpbehoevende bejaarden. Wanneer houden we dan eens op hèn als pro bleem te zien, terwijl we het zelf zijn? Hopelijk heeft de Heer het op ons voorzien. In dat geval kan een revolutie niet uitblijven. Tenslotte worden armen verhoogd en rijken ledig weggezonden! Ds. G. A. de Groot. „Waar een musje valt, daar gebeurt Gods wil", maar: „Waar een musje valt, GOD IS ERBIJ! Dat betekent: Hij valt mee. Als iets onze dood betekent, dan zal het ook zijn dood betekenen. Gaan wij onder, Hij gaat mee onder. Hij laat ons nergens in de steek. (Voor de Bijbelonderzoekers: zie ook Lucas 12:6 en Mattheüs 18:14). Hoe komt het toch... Een heel belangrijke vraag in dit ver band is: hoe komt het toch, dat wij sproken is het woord „voorzienigheid" een ONwoord. Want in de Bijbel heeft elk woord om zo te zeggen HANDEN EN VOETEN. Elk woord is op z'n minst een aanzet tot een daadwerke lijke handeling. Het zet iets in bewe ging, zodat er iets gaat „geschieden". Dat God zoiets zou zijn als „de Voor zienigheid", dat is een zo niets-in—be- wegingzettende vaagheid, een zo niets- -zeggende-kreet, waarmee slechts de status—quo wordt geheiligd, dat het niets minder is dan een vloek, te vergelijken met de al evenmin iets n die vele goden v; onze voorouders. Concrete taal Het begrip „voorzienigheid" is een volstrekt onbijbels „begrip", zoals ie der „begrip" onbijbels is. Begrippen hebben hooguit tot doel, dat wij ze „begrijpen". Meer niet. Met begrippen als zodanig DOE je niets. Bijbels zondag vaderdag Nog voor U met vakantie gaat, kunt U Uw man een fijn zo mers weekendshirt kado doen over twee dagen is het al vaderdag. Terlenka cotton weekendshirts, prettig dragende shirts, heerlijk luchtig, dus ideaal op Uw va kantie en probleemloos in de was. Deze shirts van 65% Ter lenka en 35% katoen, zó ge wassen, snel droog en niet strij ken, nu voor nog géén tientje. allemaal van huis uit met een verkeer- zeggende vloek: God verdo(e)m me! de godsvoorstelling zitten opge- De Bijbel spreekt niet in abstracte scheept? begrippen (dat is on-taal), maar in Het eerste antwoord is, dacht ik, dat heel concrete taal. Er is een heel het voorzienigheidsgeloof ons zoge- concreet voorbeeld in de Bijbel, waar zegd in het bloed zit. Het is de aard sprake is van het feit, dat god voor van het menselijk beestje. Hij kan het ziet Dat is in Genesis 22.8. Daar zegt nu eenmaal niet verkroppen (of begrij- Abraham tegen Izaak, zijn zoon die pen), dat alles .zomaar' gebeurt. Als er hy moet gaan .verhogen op het altaar: in honderd toonaarden gezegd wordt: "ch*e,f voorzien van een lam „Er moet wel wat wezen", dan ver raadt dan een „geloof", dat er iemand .achter' moet zitten. Alles moet toch een eerste oorzaak hebben. Er moet toch een begin zijn Het eerste antwoord is: Het zit in ons bloed. Het tweede antwoord is, dat het unie ke van de Bijbelse boodschap is ver drongen terwille van het aantal zieltjes, dat gewonnen moest worden. Sinds Bonifatius is de evangelisatiemethode een compromismethode geweest. Wat er aan religieus bewustzijn in het bloed zat werd niet ontmaskerd als heiden dom (als iets van ,de andere goden'), maar dit werd gebruikt als nestje, waarin dan het „christelijke" ei werd gelegd. Een gesprek ontwikkelde zich dan ongeveer (zeer gesimplificeerd) zo: Heiden:„Ik geloof wel, dat er wat moet wezen". Evangelist: „Prachtig, ik ook". Heiden: „Ik noem dat meestal maar .Opperwezen' Evangelist: „En nu zeg ik jou: dat Opperwezen is onze God". Toen Bonifatius in ons land kwam, hadden onze voorouders vele goden. Onze dagen zijn naar die goden ge noemd: Wodan, Donar, Frija enz. En Bonifatius zei: „Wat hebben jullie toch veel goden! En de Heiden zei: „Ja, wij krijgen alles van boven. En dat is heel veel". B.: „Maar waarom hebben jullie dan zoveel goden? H.: „Iedere god zorgt voor zijn eigen terrein; zo hebben wij een god voor het weer en een god voor het licht en een god voor de warmte enzovoort. B.: „Ik kom jullie een boodschap brengen en die boodschap is erg een voudig: Er zijn niet vele goden, maar er is er maar één. En al jullie goden zijn niets meer dan knechtjes van die éne god, die ik jullie verkondig. Alles komt niet van verschillende goden, maar van één en dezelfde god". Wat Bonifatius en de zijnen deden was niets anders dan verkondigen, dat alle waren niet uit verschillende godenwin keltjes kwamen, maar dat alle waar kwam van de grote supermarkt: God. In wezen is dus het heidendom nog precies eender aanwezig in die ene god Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre deze Terlenka cotton weekenders in de kleuren grijs, rose, bleu en geel, maten S, M, ML en L (36 t/m 43) Sommigen kopen deze moder ne bamboegordijnen als origi nele dekoratie in hun huis anderen omdat ze zo doelmatig zijn. Bamboegordijnen, voor een de- koratieve afscheiding tussen 2 kamers, ook bijzonder geschikt voor de keuken- of balkon deur. En met deze gordijnen houdt U de vliegen buiten, terwijl er toch frisse lucht binnenkomt. Originele gordijnen, gemaakt van bamboestaafjes en kralen, goed ventilerend, nu voor heel aantrekkelijke prijzen. bamboe kralen gordijn 24 strengen naturel 32 strengen donkerbruin 98 28 strengen gekleurd Naast de dagtochten naar Hoek van Holland, organiseert de Commissie Va kantievreugd van de Raad voor de Lichamelijke Opvoeding ook 13-daag- se kampen voor kinderen in de leeftijd van 9 tot en met 13 jaar. Deze kampen zijn in Baarn, Leersum en Ouddorp en wel van 29 juni t/m 11 juli (le periode) en van 13 t/m 25 juli (2e periode). De meisjes worden dit jaar ondergebracht in het kamp- Leersum en de jongens in Baarn. In Ouddorp is de eerste periode gereserveerd voor de meisjes en de tweede periode voor de jongens. Er is nog plaats voor een beperkt aantal kinderen in de kampen Ouddorp le periode, Leersum 2e peri ode en Baarn 2e periode. De kosten bedragen f 60,- per kind per periode. Aanmelding bij de afdeling Sport en Recreatie dagelijks van 9 tot 16 uur. E.N. Gebouw, Coolsingel 6, Kamer 370. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de 1e etage deze bamboegordijnen in diverse kleuren en maten voor lage prijzen. Elke vrijdagavond tot 9 uur open Ook maandagmorgen open Géén tel. of schrift, best. Aan de aanzienlijke hoeveelheid ro mans over het verzet die in de jaren na de oorlog zijn verschenen is er onlangs nog een toegevoegd. Onder de titel „Gelouterde toren" verscheen bij uit geverij V. L. van der Eb. Het verhaal speelt in de laatste maanden van de bezetting in Rotterdam, althans, dat staat op de achterkant van deze paper back vermeld, want de plaats van handeling wordt uit de inhoud niet duidelijk. Overigens is het een goed, hard verhaal waarin de schrijver de verschillende personen diepgaand ana lyseert en hun motieven naar voren brengt. Deze bespiegelingen geven het boek meer inhoud dan vele soortgelij ke verzetsverhalen hebben. T.H. *In haar vergadering van 9 juni heeft de P.C-G.-fractie in de Rijnmondraad als haar voorzitter aangewezen de heer M. H. L. Weststrate, Wilhelminasingel 25 te Vlaardin- gen, en als haar secretaris dr. W. de Kwaad- steniet, Dalenoord 73 te Rotterdam. Als gecommitteerde in de nieuwe Rijnmondraad zal door de P.C.G.-fractie worden voorge dragen drs. H. J. Viersen t< :e Rotterdam. 65% terlenka, 35% katoen Elke vrijdagavond tot 9 uur open Ook maandagmorgen open Géén tel. of schrift, best Z Met Wim Kan heb ik eens in een Z rondvaartboot gezeten die om Man- Z hattan voer. We waren op weg naar Z Curac,ao en hadden de reis in New York onderbroken om enkele dagen Z iets van deze kolossale stad te zien. Z Aan boord van de boot was de Z onvermijdelijke gids die bijzonder- Z heden vertelde. Hij sprak over de Z hoogste, de langste, de dikste, de Mil MilIllIllIII Voor de twee vóorjaarsweken, die Vor mingscentrum en Volkshogeschool „Bouvigne" organiseerde voor oudere mensen, was zoveel belangstelling, dat men gemeend heeft ook een zomercur sus te moeten aanbieden en wel van maandag 17 augustus tot zaterdagmor gen 22 augustus. Onder het thema „leven en samenleven in deze tijd" zullen de deelnemers en deelneemsters met medewerking van deskundigen zich kunnen bezinnen op de vragen, maar vooral ook op de mogelijkheden die deze tijd hun biedt. Speciale aandacht zal besteed worden aan een zinvolle vrijetijdsbesteding voor oudere mensen. Doe-aktiviteiten zullen - naast discussies - een ruime plaats in het programma innemen. Na afloop van de werkweek kan men nog één of meer dagen vakantie op Bouvigne doorbrengen. De kosten van deelname aan de cursusweek bedragen: f 72,-. Die voor het vakantie—verblijf ca. f21per persoon per dag. Nadere inlichtingen bij: Vormingscentrum en Volkshogeschool„Bouvigne", Bouvig- nelaan 5 Postbus 603, Breda, tel: 01600-23688. Op de Algemene Begraafplaats Croos wijk zal zaterdag 20 juni de jaarlijkse Wereidveteranendag worden gehouden. Deze telkenmale terugkerende herden king vindt steeds plaats op de zaterdag voor de derde zondag in juni over de gehele wereld in alle 52 aangesloten landen met circa 22 miljoen oud-strij ders. Op deze dag worden allen her dacht die voor vrijheid en recht waai ook ter wereld en in welke vorm dan ook hun leven hebben veil gehad. Medewerking wordt verleend door Rotte's Mannenkoor en de tamboers en hoornblazers van het Korps Mari niers. Spreker is dr. F. J. Krop, burge meester van Bleiswijk. De bijeenkomst begint om drie uur. breedste en de duurste gebouwen, waarbij hij ons ook vergastte op al de miljoenen dollars die dat alles) had gekost. Hij was de vertegenwoordiger van een mentaliteit die alles in getallen meent te moeten uitdrukken. Hoe enormer de cijfers hoe meer indruk men denkt te maken. Het was door en door lachwekkend en Wim Kan kwam* er in Holland in z'n conferen- ces nog wel eens op terug. - Deze mentaliteit is niet typisch Z Z voor de Amerikaan. Ik herinner me Z Z uit mijn schooltijd dat een onder- Z Z wijzer sprekende over het paleis op Z de Dam ons vertelde dat je altijd Z Z kon onthouden hoeveel palen erZ I onder dat paleis waren geheid door Z het aantal dagen van het jaar te Z nemen en daar een één voor en een Z zeven achter te plaatsen. Dat werd 13657 palen. Inderdaad een mooiZ zootje hout. Van het bouwwerk Z Z zegt het helemaal niets. Z Z Mijn wantrouwen tegen dat gecijfer Z Z bestaat al heel lang omdat het Z Z indrukwekkend wil zijn terwijl het Z niets over de kern van de dingen Z zegt. Dö grootste, de dikste, de Z snelste of de duurste interesseren Z Z me hoegenaamd niets. Men kan toch moeilijk respekt opbrengen Z vooreen figuur uit een boek, de Z grote verkwisters genaamd, die voor een enorm bedrag aan dollars een Z bakje aardbeien van het ene conti- Z nent naar het andqfe liet vliegen, Z Z om ze vervolgens één voor één Z vanaf de ontbijttafel, het raam uit Z gooien. Hij was één der grootste Z Z op zijn terrein, maar wat moet ik er Z mee. Z Aan al die zaken moest ik denken toen ik een papier van de kunst- Z stichting (rotterdam arts founda- Z tion) in handen kreeg. Er boven Z staat: kunstfeiten Signalering van Z Z onderzoek-gegevens. En dan in Z Z hoofdletters TONEEL ALLEEN Z Z VOOR DE HAPPY FEW? Volgt cijfermateriaal van C.B.S. Deze af- kortingen zonder meer tonen aan dat het stuk voor ingewijden is. Een Z verwarrend aantal jaartallen, in vol- gorde: 1962, 1965, 1969, 1954-55 en percentages 10 procent, 15 pro- Z cent, 30 procent, 38 procent, 30 z Z procent, 28 procent en gebiedsinde- z Z lingen vanaf de totale bevolking, via z Z Rotterdam - Nijmegen naar Amster- Z Z dam. Wat dan verbazend knap is Z Z - nu druk ik mij bescheiden uit - is Z Z het vermogen van deze becijferaars Z om te schrijven over de reëele bete- Z kenis die het beroepstoneel voor z een grote bevolkingsgroep heeft! Z Z Natturlijk heb ik niets tegen onder- Z zoek, want voor het toneel is het Z haast een levensbelang om er achter Z te komen wat die reëele betekenis Z was en in de toekomst worden kan. z Z Maar het is een demonstratie van Z onze leegheid als we een optelsom Z maken en denken daar iets mee te - Z kunnen aantonen. De betrekkelijk- Z heid van dit gecijfer is duidelijk Z voor ieder zinnig mens omdat het - Z de inhoud niet raakt. De schilder - mil die het meest verkoopt zou de j belangrijkste worden of zoals John- - ny Woodhouse het zo kernachtig Z uitdrukte: als 80 procent van de Z mensen iets mooi vind, is het Z mooi! Z Waarom werkt de R.K.S. met dit Z soort feiten? Men kan met heel wat Z zinniger materiaal komen opdraven. Z om aan te tonen dat instituten die Z onze stad leefbaar proberen te hou- Z den, uiterst noodzakelijk zijn. Z JIIMIIMIMIIM IIIIMIIIIIIIIIIMImE Leuk, al die polo-shirtjes en andere moderne bloesjes, maar toch niets meer voor mijdit horen wij nogal eens van onze iets oudere klanten endaar om voor hèn deze aanbieding. Fijne tetrex crêpe blouses in veel leuke zomerse modellen (mouwloos) en diverse fraaie kleurstellingen. Enwat zo gemakkelijk is, tetrex crêpe is zó gewassen, zó droog en U hoeft het niet te strijken. Een heel charmante blouse koopt U nu voor nog géén zes gulden. tetrex crepe Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre deze fijne tetrex crêpe blouses, er zijn diverse modellen en mooie kleurstellingen, maten 36 t/m 46, Elke vrijdagavond tot 9 uur open Ook maandagmorgen open Géén tel. of schrift best.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1970 | | pagina 15