li
27.95
Onbekommerd samen-zijn
kunnen
wij
dat?
25.=
Met Andere Woorden
kas
s
s
Napraten over geruchtmakend festival
Dak
f
1
s
V
1"
1
c:
f'
1
js>
V
1
S
1
s
N
s
s
1"
k
1
S
Is'
I
I55
s
s
V
l«
s
1
1"
s
1
N
1*
s
1
1"
1
~'"~V J&*\
!»- •-
DE HAVENLOODS - DONDERDAG 30 JULI 1970
105-39
Van verschillende kanten is mij
gevraagd naar mijn mening over
het popfestival. Het gebeuren
heeft nogal wat gedachten losge
maakt achteraf. Ik heb er veel
over gepraat met ouderen en
jongeren die het allemaal hebben
meegemaakt. Maar ik ben er nu
eenmaal zelf niet geweest en
daarom vind ik het moeilijk er
over te schrijven. Eén ding is
echter wel duidelijk: het is een
zoeken naar nieuwe vormen van
menselijk samenzijn bij de jeugd
en als zodanig de aandacht zeker
waard.
Van kerkelijke zijde verscheen een
goede beschouwing in „Hervormd Rot
terdam" van de hand van ds. S. P. de
Roos, directeur van het Hervormd
Maatschappelijk Werk. We nemen hier
zijn - hier en daar bekort artikel
over. Hij begint met te spreken over de
publiciteit:
De kranten zijn over het algemeen
zeker wel objektief geweest, maar heb
ben niet altijd een vooropgesteld ge
zichtspunt kunnen loslaten. De televi
sie gaf enkele maar korte flitsen omdat
de filmrechten verkocht waren, en
deze korte flitsen waren bij uitstek
geschikt om een onjuist beeld te geven.
Tekenend is het filmpje dat dinsdag 7
juli gedraaid werd, waarbij de televisie
veel aandacht besteedde aan het be
schilderen van het blote lichaam van
een meisje en onmiddellijk daarop een
close-up liet zien van een stand van de
NVSH. Beide beelden zijn werkelijke
opnamen, maar door deze montage
krijgt de kijker de indruk dat het
popfestival georganiseerd was om
ruimte te geven aan een zo vrij mogelij
ke beleving van de sexualiteit, om het
nu maar eens zo steriel mogelijk uit te
drukken. Dit is een verwrongen beeld.
Wie het popfestival benadert vanuit dit
gezichtspunt is op een verkeerde weg,
omdat het vraagstuk vgn de verande
ringen in de sexuele ethiek door de
hele maatschappij heen speelt en het
popfestival hiervan slechts één territoir
is. Dit betekent niet, dat men het
popfestival hier geheel los van kan
zien, maar het is zeer beslist niet door
deze dingen getypeerd.
Dit geldt ongeveer ook voor het ge
bruiken van drugs. Het popfestival
vertoonde bijzonder belangwekkende
kanten van het probleem, maar mag
opruiming
Wat is er fijner, dan met mooi
weer op een beschut plekje aan
het strand te zitten? En met dit
stevige windscherm met zonne
dak bent U van zo'n plekje ver
zekerd.
Waar U ook bent in het bos, op
de hei of aan het strand, overal
heeft U plezier van dit wind
scherm in blauw of oranje lin
nen, kompleet met scheerlijnen,
haringen, stokken en foudraal.
Wij verkopen dit windscherm
met zonnedak nu voor slechts
vijf en twintig gulden.
140x400 cm
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij op de 2e etage deze blauwe
windschermen met fleurig
oranje zonnedak, kompleet met
scheerlijnen, haringen,
stokken en foudraal,
maat 140 x 400 cm
Windscherm zonder dak 19.80
Elke vrijdagavond tot 9 ugr open
Duur van de opruiming
16 juli tot 6 augustus.
Géén tel. of schrift, best.
ook weer niet hiermee worden vereen
zelvigd.
Afwijkend gedrag
Veel menseh zijn geneigd om afwij
zend te staan tegenover wat zij vreemd
vinden. In dit opzicht gaf het popfesti
val alle aanleiding hiertoe, omdat de
kleding van een groot deel der deelne
mers afweek van wat in de gewone
maatschappij gebruikelijk is. Er waren
onder de mannelijke deelnemers ook
vrij veel langharigen. Dit deed vermoe
den dat het gedrag ook wel zou afwij
ken van het gebruikelijke patroon en
dat was dan ook wel zo.
Het punt is chter in welke opzichten
dit gedrag afweek. Er is geen enkele
reden om bezwaar te hebben tegen
ongebruikelijk gedrag of ongebruikelij
ke kleding op zichzelf. Bij een afweer
tegen wat men vreemd vindt zal het
wel eens kunnen zijn dat men zich met
een heimelijke afgunst verzet tegen
vrijheid. De deelnemers kleedden zich
zoals zij zelf wilden zonder zich daar
bij te storen aan conventies.
De uniformiteit kon men vooral zon
dagmiddag bespeuren in de toeschou
wers die tegen gereduceerde prijzen
het terrein op kwamen en de deelne
mers kwamen bekijken, iets wat zich
in de dagen daarvoor ook voortdurend
had afgespeeld in de omgeving van de
hekken. Het belangrijkste van het hele
festival ligt m.i. in de vrijheid die hier
gezocht en tot op zekere hoogte ook
bereikt werd.
Drugs en bier
Van de kant van, laat ik maar zeggen,
allerlei links-radicalen is het verwijt
gekomen dat de deelnemers veel te
weinig politiek geëngageerd waren: in
Amerika zou een dergelijk vreedzaam
festival onmogelijk zijn vanwege de
uiterst aktieve politieke instelling van
de jongeren. Bij een uitgebreid sociolo
gisch onderzoek is evenwel gebleken
dat het grootste deel der deelnemers
wel degelijk politiek geïnteresseerd
was. Men wilde alleen deze drie dagen
daar nu eens vrij van zijn. Dit is een
zeer begrijpelijke reaktie tegen de over
dosering van politiek engagement.
Met het druggebruik was het een iets
andere zaak. Het is niet zo eenvoudig
om zich een oordeel te vormen over
het voor of tegen van de zgn. soft
drugs, het is vrij duidelijk, dat er tegen
de hard drugs zoals LSD overwegend
bezwaren zijn. Het is in elk geval zo,
dat de handelaren niet de minste scu-
pules kennen, alleen maar op verdie
nen hit zijn en daaraan lichamelijke en
geestelijke gezondheid van hun klanten
met alle genoegen willen opofferen.
Dit geldt overigens voor meer handela
ren dan in drugs alleen. Een bepaalde
„drug", nl. de alkohol, werd niet op
het terrein verkocht. Bier is een attri
buut van een bij uitstek burgerlijke
instelling in vele landen. De vooravond
van de TT-races in Assen maakte wel
duidelijk wat de kombinatie van jeugd
en bier vermag aan te richten. Cola is
ook geen leidingwater maar in zijn
sociale gevolgen toch altijd nog ver
kieslijker dan bier. Men kan het drug
gebruik op het festival moeilijk veroor
delen als men het overmatig bier
gebruik bij andere aangelegenheden
accepteert.
Blij en lief?
De vraag is welke rol de muziek
speelde. Een programma van drie ver
schillende dagen bracht uiteraard
muziek van verschillende aard en ver
schillend niveau. De term „pop" is
langzamerhand ook zo rekbaar gewor
den dat er van alles onder kan worden
verstaan. Uit het gedrag van de deelne
mers bleek wel dat een gedeelte zeer
beslist vooral ook voor de muziek
kwam. Dat waren dan vnl. zij die zich
bijna niet verwijderden van een moei
zaam verworven plekje aan de voor
kant van het grote veld. Bij anderen
was de belangstelling in de muziek
genuanceerder. Ook datgene wat er
geboden werd verder op het terrein
kreeg veel belangstelling. Er waren ook
groepjes die, als de gelegenheid daar
voor bestond, zelf wat muziek
maakten, meestal volksmuziek,
geschikt tot meezingen of zachte
gitaarmuziek. In enkele gevallen was
de muziek van het festival wel zo
meeslepend dat weinigen zich aan de
inwerking ervan konden onttrekken.
Hoe was die inwerking? Natuurlijk
weer heel verschillend. Er waren er
voor wie de inwerking van de muziek
op één lijn te stellen was met de
inwerking van drugs. Muziek als verdo
vend middel (niet alleen oorverdo
vend) is immers al vanaf oude tijden
bekend en in onze tijd nog altijd
aktueel. In dit verband doet zich de
vraag voor of er niet een deel bezoe
kers was dat vöör alles behoefte had
aan vlucht uit de werkelijkheid.
Bij die vlucht vervullen drugs en
muziek dan ongeveer dezelfde funktie.
Van deze mensen zou dan vooral
gelden wat sommige waarnemers bij
zonder opgevallen is, n.l. een gebrek
aan blijdschap. Nu moet gezegd
worden dat het twijfelachtig is of men
van de deelnemers verlangen kan dat
ze allemaal zo'n blijdschap ten toon
spreiden. Dat gebeurt elders ook niet,
zeker niet 3 dagen achter elkaar, en ik
zou vanuit de kerk dit nooit ter sprake
durven brengen, omdat de kerken ook
niet het terrein zijn, waarop veel van
blijdschap blijkt.
Aan het festival wordt de verwachting
verbonden dat men lief is voor elkaar.
Ook dit is wat kunstmatig. Men kon de
indruk krijgen van een niet geïnteres
seerd zijn in elkaar. Ieder kon doen
wat hij wilde zonder dat een ander
zich daar iets van aantrok. Elk spoor
van kritiek op de ander ontbrak. Men
zocht weinig contact, maar dit sloot
niet uit dat er op den duur vanzelf
contact groeide tussen groepjes en
enkelingen. Alleen was er niets zo
vooropgesteld bedoeld. Toen de regen
viel, zaterdagmiddag, was er onmiddel
lijk bereidheid om de bescherming van
stukken plastic met volkomen vreem
den te delen. De leus „lief zijn voor
elkaar" veronderstelt zo vaak een op
dringerigheid en een bemoeizucht, en
deze waren op het festival ver te
zoeken.
Licht of duisternis
In welk gebied valt het popfestival nu,
dat van het licht of dat van de duister
nis? Voor rechtlijnig denkenden kan
Mijn dak kruit. Ik heb dus een kruiend
dak. Wat dat is? Dat betekent dat
het gebinte van mijn strooien dak
werkt, niet meer houdt en aan de
wandel gaat. Dat zou niet erg zijn
als het b.v. mijn gehele huisje mee
nam en dan liefst naar achteren
want ik sta op de rooilijn, als u
weet wat dat inhoudt.
Maar dat is het juist, het dak heeft
slechts belangstelling voor een deel
van de voorgevel en drukt dat,
bovenste, deel naar buiten. Zeer
rustiek, dat geef ik toe, maar toch
wel verontrustend. De laatste tijd
sliep ik er niet van.
In mijn dromen zag ik het op straat
vallen en mijn woonstee deerlijk
geschonden. Ik heb Jan en alleman
gevraagd om het voor mij te willen
maken. Maar steeds weer was het
ontwijkend antwoord: dan moet
het hele dak er af. Ja, ja, waarom
geen hele nieuwe bungalow? Soms
bezweek iemand voor mijn aan
drang om mij te helpen.
Maar altijd was het 't zelfde liedje, als
het erop aan kwam verscheen de
hersteller niet. Want zo zijn ze hier.
Ze zeggen niet graag nee tegen je,
en dat is ook mooi. Maar het
ongelofelijke gebeurde. Harry den
Baas, die mij het vorig jaar al
toegezegd had, kreeg kennelijk
wroeging.
Hij begon er laatst zelf over en beloof
de mij het nu te zuilen maken.
Zaterdag jl. zou hij komen. Ik had
alleen voor wat materiaal te zorgen,
een stel lariksen (lange rechte bo
men), liefst uitgewerkt hout, een
paar gordingen en wat klein hout,
en natuurlijk 3, 4 en 5-duims spij-
Die nacht sliep ik slechter dan ooit.
Als een kind dat de volgende dag
een daagje uit gaat. Vroeger dan
anders was ik wakker en lag ik het
uur af te wachten waarop een be
hoorlijk mens kan opstaan. Want,
zo redeneerde ik, Harry zal wel
vroeg komen.
Maar dat had ik toch mis. Ik kon het
niet uithouden en reed eens naar
zijn huis, maar daar was alles in
diepe rust. Trouwens het hele dorp
gaf om acht uur nog geen teken van
leven. Alleen die zwarte van Jantje
Gijzel zwierf langs de achtererven
van de huizen of er iets van zijn
gading was.
Het was een stralende dag en ik had er
geen spijt van dat ik zo vroeg was
opgestaan. Ik ging er nog maar eens
op uit. En kwam toen toch nog te
laat terug om de aankomst van
Harry mee te maken. Hij zat al bij
mijn vrouw op de koffie. En toen
ging hij aan de gang. Als een stoom-
In korte tijd was ons huis één grote
stofwolk en werd er geklopt en
gezaagd dat het een lieve lust was.
En het zong in mij: nu gaat het
gebeuren. Ik kan weer slapen. Het
dak wordt een halt toegeroepen in
zijn heilloze wandeling. Ik ben weer
onderdak. Ja, en dat wil een mens
toch. Vooral iemand van mijn leef
tijd.
Waar blijf je als je dak kruit?
's Avonds viel het me toch een
beetje tegen. Er was niets aan ons
huisje te zien. De stenen weken nog
naar buiten, want dat moet nog
recht gebreid worden. Maar van
binnen was het nu in orde. Ja, en
dat is ook eigenlijk 't belangrijkste.
Medemens.
het allebei. Men kan in de bereidheid
tot wederzijdse hulp, in de afwezigheid
van agressie, in het verbonden zijn
door muziek, in het samenleven in
opmerkelijke vrijheid, elementen
vinden die verwijzen naar het konink
rijk Gods. Zo zou het eigenlijk altijd
onder de mensen moeten toegaan. Aan
de andere kant kan men de nadruk
leggen op de vlucht uit'de werkelijk
heid, op het problematisch gebruik van
de vrijheid, op de sterke invloed van de
commercie, en daarmee het popfestival
in de sfeer van de duisternis trekken.
Maar zoals voor bijna onze hele samen
leving is het ook t.a.v. het popfestival
onmogelijk, hier rechtlijnig te zijn. Eén
ding staat vast: al was de kerk afwezig,
Jezus was er wel. Dit is ook weer te
rechtlijnig gezegd, in zoverre dat het
Leger des Heils er wel degelijk was,
ook een stukje kerk. Dat Jezus er was
betekent niet alleen dat hij nu eenmaal
overal is, als men dit zo stellen wil,
maar ook dat hij er was in een lied als
„Jesus is allright", misschien ook wel
in een enkel pamflet, en in elk geval in
de naaste. Wat de kerk zich kan
aantrekken is dat er nagenoeg geen
verdere informatie over Jezus aanwezig
dreiging van de atoomoorlog, bevrijd
van maatschappelijke eisen. En niet
alleen hier in Rotterdam, maar ook in
het Amerikaanse Woodstock, waar
450.000 mensen met Hetzelfde doel
bijeenkwamen".
Met hem vraag ik: Kunnen wij dit?
dr. K. J. Kraan
Grote vraag
De lezer A. Sehollaart oefende kritiek
op de kerken, die nauwelijks hun leden
schijnen te inspireren tot een dergelijk
samenzijn waarin afstand genomen
wordt tot de bestaande waarden. Hij
besluit:
„Wat er overheerste op het popfestival
waren de verschillen en de verande
ringen van levenshouding t.a.v. de
medemens. Amerikanen, Duitsers,
Engelsen, Belgen, Fransen, Zweden en
Nederlanders; blanken en negers,
80.000 in getal, hadden voor die dagen
één doel: Samen zijn en samen leven,
hier en nu op deze aarde.
Wel of niet „rokende", wel of niet
luisterende naar eigentijdse muziek,
wel of niet met elkaar slapende, wel of
niet discussiërende met elkaar, wel of
niet etende en drinkende, wel of niet
zingende en dansende. Elke bezigheid
op zich zou ter discussie te stellen zijn,
maar de hoofdzaak is het niet. Samen
zijn en samen leven. Op een eigen
manier, op een nieuwe manier.
De heer Schollaart vertelde dit
I over een spannend ogenblik voor j
de politie:
„Toen op zondagmiddag 28 juni j
het Holland Pop-festival met ca. j
80.000 jonge mensen zich naar een j
langgerekt einde bewoog, stemde j
ik thuis de radio af op de Rotter-
damse politiezender. Deze zender j
had mij de afgelopen dagen al veel j
informatie verschaft omtrent het j
popgebeuren.
De zender: „RT 300 heeft u waar I
kunnen nemen welke kentekenen I
het vliegtuigje droeg, dat enkele
minuten geleden massa's witte
strookjes papier heeft uitgeworpen l
boven het terrein? en heeft u
kunnen ontdekken wat er op deze
papiertjes staat?
Aan nog meer politiewagens werd
deze vraag gesteld. Maar niemand
kon opheldering geven, want alle
papiertjes waren binnen de om-
heining van het terrein gevallen.
De activiteiten van de politie
werden indringender en heviger;
berichten, orders, vragen en ant
woorden flitsten over en weer.
Want wie weet, welke anarchist
had wat voor opruiende pamflet
ten uitgegooid? Een onbekend
vliegtuigje met onbekende pamflet
ten. Dat was toch niet te vertrou
wen. Na ruim een half uur en met
medewerking van de organisatoren
riep de wagen RT 307 het hoofd
bureau op om te melden: „De
tekst op de afgeworpen pamfletjes
luidt: „Jezus is komende". Op het
hoofdbureau herhaalde de dienst
doende agent, om vergissingen te
voorkomen, met monotone stem:
„De tekst luidt: Jezus is komen-
■■■■■■■■■IIMMMIIIIIIIIIIIIMIIM
3
5
6
8
10
3
12
5
11
r4
S
IV
16
16
r4
17
18
19
20
20
21
22
23
29
29
25
24
26
27
28
30
31
31
r4
32
32
33
39
35
r4
36
37
37
38
38
39
90
r4
91
n
93
r4
99
IS
r4
96
97
97
78
78
ff)
v.T/
r4
99
SO
50
52
ff)
S3
53
59
r4
$5
56
56
57
r4
58
59
59
r4
60
60
61
62
r4
63
69
69
65
65
66
r4
66
67
68
68
r4
69
70
70
72
72
73
73
79
79
75
74
77
77
78
79
75
So
81
82
r4
83
83
89
85
86
86
r4
87
88
89
90
ff)
NV
92
1
V
93
Als oplossing van vorige week kon
volstaan worden met de acht namen
van planten. Deze waren camelia,
primula, lupine, papaver, anemoon,
begonia, lelie en reseda. Ronny Vink,
Coolhavenstraat 5 b, Rotterdam-3006,
zond de juiste oplossing in. De oplos
singen van deze week kunnen weer op
een briefkaartje opgestuurd worden
naar de puzzelredactie van De Haven
loods, Westblaak 25, Rotterdam. Even
in de linkerbovenhoek vermelden
M.A.W. 119. De oplossingen moeten
uiterlijk dinsdag 12 uur in ons bezit
zijn.
Bij juiste oplossing leest men in de
uitstekende randvakjes, boven en on
der van links naar rechts en links en
rechts van boven naar beneden, de
namen van acht kledingstukken.
HORIZONTAAL: 1 geheimschrift; 2
waarschuwen voor gevaar; 3 sterke
drank; 4 mislukken; 5 zomers voertuig;
13 lichaamsdeel; 14 kledij; 15 hoofd
deksel; 16 tijdmaat; 17 oosterse jon
gensnaam; 18 paradijs; 19 oosters
boek; 20 vals; 21 kloosterhoofd; 23
start; 24 bloem, keur; 25 ijzerhouden
de grond; 26 urn; 27 zoogdier; 28
honingdrank; 29 alvorens; 30 genees
kundig (afk.); 31 wegbelemmering; 32
speelgoed; 33 kwab; 34 zakken; 36
vertering; 37 schildergerei; 38 draak;
41 opening; 42 streven (naar); 43
doopfiguur; 44 japonsluiting; 45 drij
ven; 46 vrucht; 47 gelofte; 48 bekende
dierentuin; 49 soort handschoen; 50
ceintuur; 51 draagbare bergplaats; 52
ten tweede; 53 slimheid; 54 plaats in
Limburg; 55 café; 56 schep; 57 schaap;
58 traktatie; 59 slijk; 60 voorzetsel; 61
muziekteken; 62 wortel; 63 schetsen;
64 tabel; 65 beroemde Zweed; 66
infraai; 67 dierenverblijf; 68 mak; 69
deel van boom; 70 overtrek; 71
beroep; 72 gewezen; 73 reclame ver
lichting; 74 als voren; 75 groente; 76
ooievaar; 77 visnet; 78 kortschrift; 79
verbond; 80 vogel; 81 staaf; 82
verkeerd; 83 vogelknip; 84 tocht; 85
iiiiiiiiiii
g"~ m
deel van hoofd; 86 biljartstok; 87
zacht maken; 89 planten; 91 vrouws
persoon; 92 bevalligheid; 93 muziek
werk.
VERTICAAL: 1 breiterm; 2 uitroep
van opluchting; 3 uniformversiering; 4
voorzetsel; 5 ongebonden; 6 alleen; 7
plaag; 8 spraak; 9 lering; 10 deel v/h
jaar; 11 Europeaan; 12 bloedvat; 13
sierplant; 14 pachter; (5 deel van
brood; 16 kleinood; 17 toevlucht; 18
droog; 19 soort papegaai; 20 snijkant
van mes; 21 boom; 22 strafwerktuig;
23 oude maat; 24 soort textiel; 25
verbouw; 26 huid; 27 pret; 30 tot
poeder maken; 31 windstreek; 32 uit
gestotene; 34 ontaarden; 35 dwingen;
36 gereedschap; 37 stipt, nauwgezet;
38 kielwater; 39 ondeugende bakvis;
40 pek; 41 Europeaan; 45 symbool
v.d. hoop; 46 grondslag; 47 zuurdeeg;
48 oosterse staat; 49 kade; 50 onb.
v.n.woord; 53 oorlogsvoertuig; 54ach-
ten; 55 soort gedicht; 56 vreugde; 58
hetzelfde; 59 zangstem; 62 buit; 63
bijna; 64 stekelige plant; 65 visolie; 66
kerkelijke straf; 67 kleverige stof; 68
meetk. figuur; 69 éénjarig rund; 70
oosters land; 71 vleugel; 72 boom; 73
familielid; 74 duinvallei; 75 bevel; 76
ceremonie; 77 dopheide; 78 soort
legende; 79 vrucht; 81 zuivelprodukt;
82 Arabische staat; 83 deel van oor; 85
schaap; 86 soort doosje; 87 grasland;
88 juist; 89 rijksdienst (afk.); 90 tus
senwerpsel.
opruiming
Onverwachts een avondje uit
en Uw haar zit niet zoals U het
zou willen, dan is dé oplossing
zo'n mooie hele pruik (ook
een reuze gemak op de vakan
tie, als Uw haar droog en dor
is van de zon en 't zwemmen).
Korte synthetische pruik op
stretch basis, zonder verlengde
hals, een prachtige hele pruik,
waarbij het kappersprobleem
geheel van de baan is, want
onderhoud vraagt dit synthe
tische haar niet.
U kunt de pruik zelf wassen,
kammen en opmaken zoals U
wilt, het haar blijft altijd ge
willig en houdt model, U hoeft
'm dus nooit naar de kapper
te brengen. Deze fraaie pruik
nuvoor nog géén acht en
twintig gulden.
„Wat heb ik een honger zeg," bromde de Grote
Zwemmerik terwijl hij uit de kuil stapte en naar
beneden hobbelde. „Hebben jullie visjes voor
me? „Nee," zei Wappe, „maar luister eens:
waar ben je zolang geweest? „Hoe bedoel je?
vroeg de Grote Zwemmerik, „geweest, waar? Ik
heb geslapen en jullie hebben me wakker ge
maakt! „Ja, maar je zou naar het zuiden gaan.
We hebben je 327 jaar niet gezien." „Grappen-
makertjes," zei de Grote Zwemmerik grinnikend,
„327 jaar, ben je gek! Ik ben niet naar het
zuiden gegaan want ik heb eerst even een dutje
gedaan." „Een dutje noemt ie dat," zei Dubbele
Arend," hij heeft zo lang geslap'n dat er een
complete duin bov'n z'n luie lichaam is ont
staan." „Je bent in ieder geval terecht, en dat is
maar goed ook, want we moet'n naar moe Nazei
voor het 100-joel-feest." „Ik ga eerst wat visjes
eten," bromde de Grote Zwemmerik, „ik ben zó
terug."
Op zijn korte pootjes hobbelde hij naar zee.
„Daarom kon ik 'm in het zuid'n niet vind'n,"
zei Dubbele Arend, „mijnheer deed een dutje."
„Wat een slaapkop," zei Wappe, „en daar maak
ten we ons nou ongerust over. We moeten gauw
vertrekken naar moe Nazei. Barretje zit al een
hele tijd te wachten." Inderdaad zat Barretje zich
op dat moment net af te vragen hoe het met
Wappe en Dubbele Arend zou gaan. „Als ik de
verrekijker zou mogen lenen kan ik kijken wat ze
aan het doen zijn," zei hij bij zichzelf.
Hij ging Habedjas zoeken, die vreselijk werd
verwend door moe Nazei en nu na een overvloe
dige maaltijd zat te dutten in een schommelstoel.
„Mijnheer Habedjas," riep Barretje, mijnheer
Habedjas, mag ik de verrekijker even gebrui
ken? De tovenaar die net allerlei zoete dromen
had werd met een schok wakker en viel van
schrik uit zijn stoel.
zonder kapper
elk kapsel
dat u wilt r^-75
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij op de parterre deze korte
synthetische pruiken, op te ma
ken in elk gewenst kapsel, prui
ken op stretch basis (blijven
altijd goed passen), zonder ver
lengde hals, in de meest
voorkomende
kleuren
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
ur van de opruiming
juli tot 6 augustus.
IV| -én tel, of schrift, best.
J*>L