Bijna 200 werken van Dali in Boymans LEZEN en HOREN Het genie in Rotterdam een condoom moet betrouw- CONCEP Israel en de Volkeren Koopvaardijdienst in Laurenskerk Het „genie" in beeld gebracht met in zijn hand een granaatappel voorzien van Daliaanse symbolen w.o. de klok Nederland lijkt wel een onderontwikkeld gebied, wat surrealistische schilderkunst betreft. Naast de vele „afgesneden oren" van Van Gogh en de „Titussen" van Rembrandt ontbreekt in ons land ten ene male een surrealistische traditie. Maar er is hoop, voortkomend uit een prikkel, die uitgevers van boeken en reprodukties misschien zullen voelen. Want na een geslaagde tentoonstelling van Magritte wordt er in museum Boymans- van Beuningen van 21 november tot 10 januari van het volgend jaar een unieke overzichtstentoonstelling gehouden van de controversiële kunstenaar Salvador Dali. Maar liefst 80 schilderijen, 90 tekenin gen, gouaches, aquarellen, collages, grafieken, juwelen en een aantal objec ten van deze paradoxale kunstenaar zullen het museum bijna twee maan den lang verrijken. Onder deze objec ten bevindt zich de hierbij afgebeelde „Buste de femme rétrospectif" uit 1933; eén beschilderde vrouwenbuste van porselein met twee maiskolven om haar hals en een brood op haar hoofd. Het originele brood zal net als op de foto ook op de tentoonstelling niet te zien zijn: het is opgegeten door de hond van Picasso, toen deze een ten toonstelling van Dali bezocht. De bak ker zal er echter zorg voor dragen dat de „buste" niet blootshoofds op de tentoonstelling zal verschijnen. Vrij en ongedwongen beantwoordt mej. L. Brandt Cortius, conservatrice moderne kunst van het Museum Boy mans- van Beuningen de vraag waarom het museum wprk vap Dali naar Neder land brengt. „Het surrealisme is een stroming die Boymans bijzonder waardeert. Wij wil len hier in Boymans een surrealistische traditie opbouwen. Voor surrealisme naar Boymans, of zo iets". Verwaarloosd genre Waarom is hét surrealisme in Neder land altijd zo verwaarloosd? „Het surrealisme heeft weinig mo gelijkheden gevonden in Nederland. Noch wat schilderkunst, noch wat li teratuur betreft. Misschien een oud calvinistisch trekje. Wij hebben één Dali in het museum hangen: „Shirley Temple" dat we ongeveer een jaar geleden hebben gekocht. Twee doeken, van Willink en nog een paar surrealis tische werken. In vele musea werden ze geweerd". En dat zij geweerd werden illustreert het volgende citaat. De surrealistische schilder Carel Willink aan Bibeb: „In 1955 had ik een tentoonstelling in het Stedelijk, toen zei ik tegen Sandberg: u moet een Dali kopen. Sandberg zei: meneer Willink, ik vind het zo ver schrikkelijk lelijk. In 1961 zei ik het zelfde. Toen zei Sandberg: dat is niet meer te betalen". „Maar er is een veranderende tendens te bespeuren", zegt mej. Brandt Cor tius. „Als je kijkt naar de voorliefde die nu bestaat voor kitsch, pop-art en environments. Kienholz in het Stede lijk Museum in Amsterdam was een succes. En er zijn trouwens bij hem duidelijke Daliaanse invloeden waar te nemen". Die invloeden zijn bijvoor beeld te constateren in de Amerikaan se bar die Kienholz jn het Amsterdam se museum opstelde: de hoofden van de poppen, die de barbezoekers voor stelden, waren door klokken vervan gen. schrijft over Dali en zijn plaats in het surrealisme, Robert Descharnes zal zijn licht laten schijnen over de mens en het fenomeen Dali, terwijl de dichter Gerrit Komrij, Dali bij de bezoeker als schrijver en dichter introduceert". Wie opent de tentoonstelling? „Daar willen we van af. We gaan gewoon beginnen. Vroeger was het zo: dan werd er naar iemand gezocht. Maar wat heb je eigenlijk aan zo'n opening? Wat verwacht Uvan het bezoekersaantal? „Ja, dat is moeilijk, ik heb een positief gevoel en verwacht eigenlijk wel veel mensen, maar een getal zou ik bij benadering niet kunnen gSven". de titel gaf „verschijning van de stad Delft" Daarom neem ik deze gelegenheid te baat om hen (de organi satoren van de tentoonstelling -red.) te waarschuwen, dat zjj zullen moeten rennen om er tijdig voor te zorgen - als zjj dat al niet hebben gedaan - dat dit schilderij, dat zeer belangrijk is voor de banden tussen Dali en de Lage Landen, niet op de tentoonstelling van Rotterdam ontbreekt". Het schilderij in kwestie was door de organisatoren van de tentoonstelling niet in de collectie opgenomen, maar ondanks het feit dat zij niet precies wisten waar het kunstwerk zich be vond, zijn zij er op zeer korte termijn in geslaagd - via een Franse contact- man - het doek op te sporen. Het Eerste in Europa b,eek het eigendom te zijn van een particulier uit Zwitserland, die bereid was het werk gedurende de tentoon stelling aan Museum Boymans- van Beuningen uit te lenen. zig? Mej. Brandt Cortius: „Het plan is van mevrouw Hammacher, hoofd van de afdeling moderne kunst. Dat was in september vorig jaar. We zijn vanaf mei als gekken gaan werken aan de catalo gus". Een uitvoerige catalogus, waarin alle werken staan afgebeeld die op de tentoonstelling te zien zullen zijn. Ook bevat deze catalogus een aantal inlei dingen. Patrick Waldberg - expert op het gebied van het surrealisme - Tenslotte is 't een middel om zwangerschap te voorkomen. Toch blijkt driekwart van alle aangeboden merken onbetrouwbaar te zijn. Geen veilig idee. Concep condooms dragen het goedkeuringszegel van de NVSH. Zij zijn volkomen betrouwbaar. U heeft het op de tv kunnen zien Concep, een NVSH condoom. Dat zegt eigenlijk al genoeg. Int. postbus 64 Den Haag. Het Museum Boymans- van Beuningen is er als eerste Europese museum in geslaagd een collectie van een dergelij ke omvang - bijna 200 werken - bij een te brengen. Vanuit de gehele we reld, maar voornamelijk uit de Ver. Staten, komen er Dali's naar Rotter dam. Er is bij de samenstelling getracht een overzicht te geyen van de ontwik keling die Dali als kunstenaar tot nu toe heeft doorgemaakt. Het accent van de tentoonstelling zal echter liggen op de surrealistische pe riode, die Dali wereldbekendheid gaf. Deze periode begint in 1928 als Dali voor het eerst een bezoek brengt aan Parijs en in aanraking komt met de surrealisten. Het bezoek heeft tot ge volg dat hij zich een jaar later in Parijs vestigt en „officieel" lid wordt van de surrealistische beweging. Hij maakt films o.a. met Bunuel. Een klassiek geworden fragment uit één van deze films - „het fragment met het oog" - werd enige tijd geleden op de beeld buis uitgezonden, wat resulteerde in een klein Nederlands schandaal. Dali's surrealistische periode loopt, on danks de excommunicatie door Breton uit de surrealistische beweging tot on geveer 1940. Deze periode is met een vijftigtal werken op de tentoonstelling vertegenwoordigd, waaronder „Les montres molles" uit 1933, „Gala and the Angelus of Millet immediately preceding the arrival of the conic anamorphosis" uit 1933, „Soft con structions with boiled beans" uit 1934 en een groot aantal schilderijen uit de wat mysterieuze verzameling van de dichter Edward F. W. James. Deze James heeft bijna alle schilderijen van Dali uit de vruchtbare jaren '36 tot '38. Zij zijn verspreid over de vele huizen van de heer James, die naar men zegt, moeilijk te bereiken valt. Boymans- van Beuningen is er als eerste in geslaagd deze collectie in een expositie op te nemen. Vermeer hoger Uit de jaren na de oorlog - een meer klassieke periode - is op de tentoon stelling o.a. aanwezig het immens grote schilderij „Christ of St. Johns of the Cross". De inmiddels tot het katholi cisme overgegane Dali bewijst hiermee in het bijzonder zijn technische vak manschap. Dali kreeg zijn grote bekendheid als schilder in Amerika, waar hij in 1941 succesvol exposeerde in het „Museum of Modern Art". Hier wordt het eigen lijke begin geschapen van de „Daliaan se mythe"; verguisd en vereerd, ge loofd en gelaakt, Dali steekt zijn ver meende genialiteit niet onder stoelen of banken. De door sommigen voor krankzinnig uitgemaakte schilder - maar ook filmer, beeldhouwer en schrijver - meet zichzelf een ongekend image aan: Dali het genie. Zijn specta culaire publicitietsstunts en zijn luid ruchtige manier van leven brengen hem telkens weer in het nieuws, al was het alleen maar om te kijken of zijn reusachtige snor niet is gegroeid. Toch doet deze hoogmoed wat parado xaal aan. Dali heeft eens een tabel samengesteld, waarin hij verschillende schilders uit diverse perioden met el kaar vergelijkt. „De grootheden in een vergelijkingstabel volgens een Daliaan se analyse". Iedere in deze tabel ge noemde schilder kan 20 punten toege kend krijgen, voor verschillende aspec ten van hun kunstenaarsschap zoals: techniek, genialiteit, kleur en authenti citeit. Dali geeft zichzelf achtereenvol gens 12,19,10 en 19 punten, terwijl Vermeer veel hoger „scoorde": vier keer 20. Ook Leonardo da Vinei, Velasquez en Rafael zitten hoger dan Dali. Delft naar Dali De vrouw van Dali - Gala - neemt in zijn leven een bijzonder belangrijke plaats in. Hij leerde haar kennen in 1929 en sindsdien zijn zij onafgebrok en in elkanders omgeving te vinden. Wie Gala precies is, hoe zjj heet, is een wat mysterieuze zaak, hoe kan het ook anders bij Dali. Ze is getrouwd geweest met de dichter Paul Eluard en is een belangrijke persoonlijkheid geweest in de kring van surrealisten uit de jaren '20-'30. Dali vereert zyn vrouw: „De enige mythologische vrouw van deze eeuw". Zjj wordt vaak bij zijn werk betrokken en schijnt hem te hebben aangezet tot een studie van de schilder techniek. Het is misschien om haar hiervoor te danken, dat Dali zijn wer ken signeert met: „Gala Salvador Dali". In een enkele dagen geleden gepubli ceerd interview van Robert Bosschardt met Dali verklaarde het „genie":,,Ik heb indertijd een schilderij vervaardigd, waarin ik Delft op mijn manier uitbeeldde, en dat ik Van 21 november tot 10 januari kan men het samen met het andere werk zelf gaan bekijken. Dali blijft intussen in zyn Spaanse vissersdorpje, waar hij en zijn vrouw sinds de oorlog wonen. Eerst in een oude vissershut, nu in een grote villa, want geld bezit Dali in overvloed. Leon de Wolff 1933. Op de tentoonstelling met een vers brood getooid. mini panty nylons met versterkt broekje en teenversterking in 10 modekleuren Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre deze mini panty nylons in de kleu ren aubergine, bordeaux, cog nac, oudrose, smoke, grijs, don kerbruin, middenbruin, ivoor en oranje, geschikt voor de japonmaten 36 t/m 44, per stuk De vorige keer, toen we de verhouding Israël en de volkeren bespraken, lag het accent op het woord DESERTIE. Israël is weggeroepen en'daarmee gedeserteerd uit de chaos van de volkerenwereld. In hoeverre het Israël van nu anders is dan de volkeren, zal moeten blijken uit de beschrijving die de bijbel geeft over die volkeren. De volkeren „razen", zegt psalm 2 en bedenken „nietigheid". Intussen denken ze, dat ze „geweldige dingen" bedenken. Zo bedenken ze Euromasten en wereldtentoonstellingen, indrukwekkende betonblokken en machtsblokken, ide ologieën en filosofieën. Het ene is nog verrassender dan het andere. En boeiend, dat het allemaal is! En schoon en betoverend en groots. Bij dit alles behoort ook de religie en alle strelingen van het religieuze bewustzijn. Of dat nu gestalte krijgt in de „grote" kerk of in het stadion, dat maakt geen wezenlijk verschil. Zowel hier als daar is er een verering gaande, die typerend is voor de volkeren. Ze denken, dat ze geweldige dingen (be)denken. Maar intussen razen ze, de volkeren en bedenken „nietigheid". De volkeren, zo zeiden we de vorige keer, deserteren juist met hun grootse ideologieën uit het menselijke. En uit deze horde deserteurs is Israël geroepen te deserteren. Vlucht uit nu ideologie en komen aan het Leven- Hier-en-Nu niet toe. Beide deserteren De vraag werd gesteld: Zonder ideolo- uit het mens-zijn-in-concreto. gie kan je toch niet leven? Je hebt toch een ideologie nodig? Achter deze vraag was te horen de gedachte, die we allen van huis uit hebben meegekregen, dat de by bel ook een ideologie bevat, een ideeënleer, waaruit je leven moet en kan. Dit is nu een groot misver stand. Om niet te zeggen een zeer grote dwaling. doet de mens wegvluchten uit de concrete realiteit, uit de nuchtere wer kelijkheid, uit zyn mens-zijn-hier-en- nu. Ten eerste omdat ELKE IDEOLO GIE GENERALISEERT, althans op zoek is naar het gemeenschappelijke. De concrete situatie hier-en-nu of daar- -en-toen is op zijn zachtst gezegd secundair, zo niet lastig en kinderlijk. Het unieke in iedere andere situatie en in ieder ander mens is bijzaak, ja zelfs principieel uitzondering. Daarom kent elke ideologie iets onmenselijks,om dat ze het unieke van ieder mens en van iedere situatie niet primair stelt. In de tweede plaats doet elke ideologie de mens wegvluchten uit de concrete werkelijkheid van het mens-te-zijn- hier-en-nu, omdat er gesuggereerd wordt, dat HET „EIGENLIJKE LE VEN" STEEDS ELDERS ligt, meestal in de TOEKOMST of in de VERRE TOEKOMST (het hiernamaals). In de ideologie is Leven: naar-het-leven-stre- ven. Goede bedoelingen en hoge idea len en betere werkelijkheden worden nagestreefd. Bijbel en ideologie Israël wordt weggeroepen uit de we reld van de volkeren met hun ideolo gieën. Dat houdt in, dat de bijbelse verhalen, waarin verteld wordt van Israëls „geschiedenis" geen verhalen zijn met een ideologie op de achter grond of met een ideologie op de voorgrond. Integendeel zelfs: Alle ideologieën worden aan de kaak ge steld. Eén voorbeeld moge dit verdui delijken: De pacifist zegt: De vrede moet GEORGANISEERD EN GEREALI SEERD worden door desnoods eenzij dige ontwapening. Van de kant van defensie wordt dan gezegd: „Dat is om oorlog vragen. Wy moeten de vrede REALISEREN door ons te bewapenen. De kerkelijke ideologie zegt: God ge^ft de vrede. Dat is niet onze zaak. En verder zegt zij dan: Laten wij dus maar doen wat het „verstandigste" is. En zij stemt KVP of CHU of AR in verband met defensie. Alle drie ideologieën zijn idealistische ideologieën. De tweede stem is (in tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt) idealistischer dan de eerste. Immers eeuwen mensen-geschiedenis hebben geleerd, dat wie zich om welke réden dan ook bewapent in een oorlog verzeild raakt. Deze eeuw zou een uitzondering zyn? En de derde is een nog grotere idealist dan de tweede. Zijn ideologie is zo wereldvreemd en onmenselijk, dat hij meent, dat via de innerlijke vrede de uiterlijke wel moet komenzij het dan in een hiernamaals. Zo praat hij heel de bestaande orde goed, ja, wijdt die en aanbidt die en wel zo, dat in de omgang met elkaar majesteitsschennis en het overtreden van de maximum snelheid een groter kwaad is dan het niet-volgen-van-J ezus. Vrede is feit Wat is nu in dit voorbeeld van oorlog en vrede de bijbelse stem? De bijbelse vertellers zeggen: Sinds de komst van Jezus Messias IS DE VREDE GEKO MEN. De vrede is een FEIT. Deze vrede behoeft alleen maar geloofd te worden. Die vrede behoeft niet te worden nagestreefd of krampachtig georganiseerd te worden. Neen, die behoeft alleen maar geloofd te worden en gestalte te krijgen HIER en NU. En dit op de wijze van Jezus. Die vrede is geen idealisme, maar pure realiteit. Concreet houdt dit in: niets is de moeite waard om een ander voor dood te slaan. Alle ideologieën gaan van deze gedach te uit, uitgesproken of verzwegen; „De mens moet MORGEN leven" en dus: „Vandaag leven we voor morgen". Dit betekent evenwel altijd, dat men aan het LEVEN-NU, het mens-zijn-hier- -en-nu nooit toe komt. Immers alles ligt in de toekomst. Daarheen te stre ven is de opgave en de zin van het méns-zijn. Deze ideologie vindt men in kerk en wereld. De accenten vallen in de kerk iets anders dan in de werèld. Het uitgangspunt is echter gelijk: Vandaag leven we voor morgen. In de „wereld" ligt het accent op de daad. Althans in woorden! Er is het besef, en zeker ook de bereidheid, dat wy die toekomst moeten realiseren. Bewijs hiervan: allerlei acties, hetzij parlementair, hetzij buiten-parlemen tair. Politiek zonder ideologie is geen politiek zegt men. In de „kerk" - vergeef me de tegen stelling kerk en wereld alstublieft - ligt het ideologische accent op het „god moet het doen". Er valt nu weliswaar niet echt „christelijk" te leven, zegt men, nu is alles nog zondig en boos, m&éééér God zal een toe komst doen aanbreken, waarop wel echt leven mogelijk is. En dat voor doden en dan-levenden! De traditio nele kerkmens kenmerkt zich door een berustende afwachtende houding met de blik omhoog. Eén ding staat vast: Zowel kerk als wereld hebben een Elke oorlog is onzin, agressief of de fensief. Een legjy te moeten hebben is in strijd met de realiteit, dat er vrede IS. Wie deze nuchtere realiteit niet gelooft, deze realiteit, dat elke moordpartij nergens om gaat, laat staan, dat er iets werkelijk menselijks bereikt wordt, wie dit niet gelooft, die veroorzaakt oorlog en is derhalve een moordenaar en een deserteur uit het MENS-zijn. Daaruit wordt Israël weggeroepen. Hieruit dient gedeserteerd te worden. Dit kan betekenen, al naar gelang je leeftijd, je plaats, de omstandigheden: ongehoorzaamheid jegens de overheid of tegenwerking van het „gezag", dat belangen ten koste van anderen verde digt. Het kan betekenen sabotage of staking'of ondermijnende activiteiten met betrekking tot dictatoriaal gezag, guerilla-activiteitendemonstraties, maar vooral zingen, het loflied aanhef fen, dat „de volkeren razen en waanzin bedenken, terwijl zy met al hun ge weld toch de vrede niet verstoren kunnen..." Wat denkt u van dit lied? Het is een gedeelte uit de 44ste psalm: „Geen boog kan mij ter redding baten, ik wil mij op geen zwaard verlaten. God, gij hebt zelf uw volk geleid van onze vijand ons bevrijd In uw kracht (namelijk de kracht van het woord) stoten wij hem neer die ons belaagt van alle kanten, gereed om in uw naam o Heer de voet hem op de nek te planten Wij loven en wij prijzen u, wij roemen in uw groot vermogen. Gij zyt ons heil, wij willen nu en voor altijd uw naam verhogen Utopia Het zijn de .(volkeren, die het land Utopia, het land van de echte humani teit, nog betreden moeten, denken ze. Vandaag leven ze voor morgen. In Israël is de realiteit geproclameerd en zichtbaar geworden: Utopia is er. Wie dit gelooft LEEFT nu al. We kunnen het ook zo zeggen: Israël DESER TEERT uit de ideologieën van de l volkeren en ANTICIPEERT op „dat wat komen gaat" door te Leven „als of" het er al is. En het IS er ook. Tegen de volkeren moet gezegd (dus tegen „kerk" en „wereld"): Wie altijd MORGEN wil leven komt aan VAN- DAAG nooit toe. Tegen Israël is gezegd: Wie op deze dag LEEFT, zal de dag van MORGEN erbij krijgen. Daarom moest gezegd worden: De verhouding van Israël en de volke ren is er allereerst een van DESERTIE. Immers Israël werd weggeroepen om NU mens te zijn. Daar deze vraag, die aansloot op de les van de vorige keer zo'n ruime aandacht kreeg, de volgende week een extra artikel over: Israël representeert de volkeren. Ds. G. A. de Groot. Als het om de veiligheid in de wagen gaat is elke aankoop een verantwoorde uitgaveen een hoofdsteun geeft niet alleen grote veiligheid maar ook veel meer rijkomfort. Hoofdsteun uitgevoerd in fraai kunstleder, die U gemakkelijk in Uw ideale stand kunt zetten (hij is zowel naar voren, achte ren als in de hoogte verstel baar). Een solide afgewerkte hoofd steun, die op elke autostoel ge klemd kan worden, koopt U nu voor nog géén elf gulden. DE HAVENLOODS - DONDERDAG 5 NOVEMBER 1970 Nu verkopen wij mini panty nylons, maar dat is niets bij zonders suit U zeggenwat echter wel bijzonder iswij verkopen ze nu in dé 10 mode kleuren van deze winter. Mini panty nylons met ver sterkt broekje en teenverster king, geschikt voor de japon- maten 36 t/m 44, nu in de kleuren aubergine, bordeaux, cognac, oudrose, smoke, grijs, donkerbruin, middenbruin, ivoor en oranje, per stuk voor nog géén twee gulden. Christ of St. Johns of the Cross". Een immens groot werk uit Dali's klassieke periode. De Koopvaardijdienst 1970 vindt op 8 november plaats in de Laurenskerk te Rotterdam. De dienst, die om vier uur begint is de voortzetting, in brede opzet en nieuwe omgeving, van de kerkdienst die in vele jaren begin november in de Remonstrantse kerk werd gehouden. Ds. M. C. Baart, koop- vaardijpredikant verzorgt de liturgie. Pater J. B. Witkamp, havenaalmoeze nier zal de preek verzorgen en de schriftlezingen geschieden door een aantal buitenlandse scheepvaartpredi- kanten. Muzikale medewerking verleent de Laurenscantorij o.l.v. Barend Schuur man. Organist is Chr.J. Lemckert. De collecte aan de uitgang^ is voor het Kerstfeest op zee

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1970 | | pagina 7