De directeur pinkte keurige tranen weg.. Als mensen niet naar toneel willen, komen wij naarmensen Amerikaanse ervaringen (2) v lü Cosmotron in Bouwcentrum Derde ronde van Rozenburg WALLY DE HAVENLOODS DINSDAG 10 NOVEMBER 1970 arme kinderen moesten eindeloos stil- De eerste nacht in het kamp had mijn groep „the Possïims" (8 a 9 jaar we een preek over de liefde oud) een overnachting buiten. De kinderen wisten van niets, maar dat T8°„ds^rol!0il^".^od' P,e wisten ze nooit, ze werden zoveel mogelijk verrast. De roosters liepen nooit meer dan een dag vooruit en elke morgen moest dus een van de kinderen gaan kijken wat er voor die dag op het programma stond. Voor die eerste avond werd alleen maar de instructie gegeven: doe je spijkerbroek, dikke trui en laarzen aan" kinderen vergaten om afscheid te ne men. Alleen Madeleine, het vergeetach tige, slordige wezentje, vloog nu ieder- zitten, wat volkomen tegenstrijdig is een nog even om de hals. We trokken het bos in en kwamen bij een ruime houten hut, nog op kamp- grond. Er lagen slaapzakken klaar en er was eetgerei. Het voedsel hadden we zelf meegenomen. Na het eten deden de kinderen skinnie-dipping, naakt- zwemmen, in het meer. 's Morgens waren de kinderen al vroeg wakker. Normaal in de bunk zijn ze dan ver- benijden. We moesten rapporten schrij ven over handenarbeid betreffende alle driehonderd kinderen. Buiten de rap porten over handenarbeid om moest er jaar het oudste zou zijn. Het werd een met hun opvattingen, 't Maakte op de groteren wel indruk, maar de kleintjes pulkten intussen het tafelkleed stuk. Keurige tranen Na dit diner werd de ceremonie voort gezet rond een groot kampvuur. De fakkels van de oudste groep werden overgedragen aan de groep die volgend i iedere bunk afzonderlijk ook weer rapporten gemaakt worden. Over het gedrag van de kinderen in groepsver- plicht iets te gaan doen, tekenen of Vo°r het afscheidsdiner was de eetzaal lezen, tot het tijd is om op te staan. ™anA*r* in n" '1—cf°" Straattheater Dramens: Hier was echter niets voorhanden en - --- dus waren de leidsters o<5k verplicht stonden kaarsen op tafel, t Was meteen op te staan. Niet, dat wij ons ^^hjk leuk. Maar als toegift kregen verplicht voelden, maar het was ge woon weer een regel van het kamp. Ik was'wel verbaasd later in het kamp op een avond in het zwembad het hele spulletje naakt te zien zwemmen, kin deren en leidsters door elkaar. In een gróte opblaasbare rubberboot spartel den de grote en kleine lijven. Witte vlekken op de bruine huid gaven aan waar eens een badpak zat. Bikini is niet zo netjes, al werd het wel gedra gen. Voornamelijk door Europese leid sters en door een enkele Amerikaanse. In sommige kampen is bikini zelfs verboden. Het Amerikaanse badpak loopt de mode met minstens 10 jaar ten achter. Zelfs het rokje zit er nog steeds aan. Dat kan overigens niet van de kleding gezegd worden. Die is aar dig bij de tijd. Het meest verbaasde ik me echter over de opvoering van een strip-tease, of liever gezegd gewoon een „strip", zoals men daar zei. Ik zat net lekker op mijn gemak een brief te schrijven, toen ik een kluwentje kinderen tussen de bed den zag bewegen. Daaruit dook een verward hoofd vah een van de leidsters op. Omstrengeld door de groep werd ze naar een bed geleid, erop gepoot en de kleren werden van haar lichaam getrokken. Niet bepaald wild, maar rustig is toch anders. Ze werd gestript. Linda dook al bloter en bloter op, tot er weinig meer aan te verdienen viel. Haar slipje mocht ze aanhouden. Dat slechts bij wijze van gunst. Gezellig babbelend lopen twee meisjes voor me uit. Een vertelt van de strip. „Hé, we hebben Linda gestript. Moe ten jullie ook eens doen in jullie bunk". „Linda? „Ja, een van de leidsters. We hebben alles uitgedaan, eerst d'r blouse en d'r sokken ook. Ja, en d'r b.h.f maar d'r slipje mocht ze aanhouden van ons. Geweldig jo, pfft..." Een goedkeurend knikje van de andere partij volgt. De kinderen hier dragen zelf al een speciale platte b.h. voor het geval je nog niets hebt en dat hebben zenfet. Bang Vooropgesteld wordt hier altijd, dat een kind is gelijkgesteld aan de volwas senen, een mens tussen de mensen. Pas daarna wordt het kind gezien als kind, dat behalve gelijk levens- en menings- recht toch ook nog hulp, liefde en leiding nodig heeft. Vooral dat laatste wordt nogal eens vergeten. Dat is ook Amerika's probleem: men is bang voor van de nieuwe rijken. En met recht! Leidster Frouwke en ik waren in de plaats gekomen van twee andere han- denarbeid-leidsters die waren wegge gaan omdat er moeilijkheden waren geweest. Die waren er nog. Het kamp was al twee weken aan de gang toen wij arriveerden, wat het voor ons niet makkelijker maakte. Ieder kind mocht op handenarbeidles doen wat het wil de. Maar er waren ongeveer 25 kinde ren per lesuur en ze wilden allemaal individueel behandeld worden door de 6 leidsters. Ze konden niets en moesten allemaal zo erg een verschillend project doen. Frouwke en ik namen de kinderen van één leeftijdsgroep, nl. van 6-10 jaar en die hebben we aan een tafel gepoot en gedwongen te luisteren. Luisteren is erg moeilijk voor ze. Niets mag lang duren. De uitleg niet en het uit te voeren werk niet. Ze komen het zelfs van tevoren vragen. Een kwartier kan er nog mee door, maar langer mag niet. Ze hebben beslist geen concentratie vermogen. Alles moet snel af zijn en zichtbaar leuk. We hebben dagenlang gewerkt aan de zeer dankbare pom poen, totdat het ons de neus uitkwam. Maar tegen het eind van die tijd liep het halve kamp met een pompoen op de gymschoenen. 's Morgens waren er twee lessen, 's middags van 1 tot 2 was het rustuur. Daarbij hoefde slechts een leidster in de bunk te zijn. Daarna van 2—3 gaf ik zwemles en dan weer 2 lessen. We waren niet eerder klaar met onze taak dan tegen het avondeten, 's Avonds wachtte er weer een programma voor de groep op ons. Dit was in het begin erg vermoeiend, maar het wende snel. heel gedoe van elkaar handen geven, love-liederen zingen en gesnik van de oudste kinderen. De directeur pinkte keurige tranen weg. Tranen voor geld Toen kwamen de koffers en er moest worden gepakt. Die dag waren er verder geen activiteiten. De volgende dag verliet iedereen na het ontbijt met veel gejank de eetzaal. De meeste Diezelfde dag na het vertrek v kinderen moest iedereen zijn eigen lokalen schoonmaken. De hoofd-leid- sters moesten de lounge doen en daar na anderen helpen. We hadden een drukke maar gezellige werkdag. Na het leegruimen en het opklappen van de tafels de boten erin die hier de winter zouden doorbrengen. Het ijzeren ge reedschap moest worden ingevet, de vloeibare materialen moesten worden weggebracht en bestellingen voor het volgend jaar werden gedaan. De volgende dag was de bunk aan de beurt. Daar was weinig aan te doen. We pakten dus onze eigen spullen in en daarna werd er nog wat geveegd en de bedden tien centimeter van'de kant geschoven. Alles was winterklaar. *1 Bazaar in Deense zeemansskerk Op 12 november van 10 tot 22 wm wordt voor de eerste keer een bazaar gehouden in de nieuwe Deense Kerk, Coolhaven 1Rotterdam. De kerk, die in april dit jaar geopend werd, in aanwezigheid van H. M. Koningin Juli ana en Prins Bernhard en Z. M. Koning Frederik van Denemarken, is sinds de opening bezocht door ongeveer 6.000 Deense zeelieden en in Nederland wo nende Denen. De Rotterdammers krij gen hier de gelegenheid kennis te maken met Deense kunstnijverheid zo als handenarbeid, keramiek, stofdruk en kerst artikelen etc. Het is mogelijk het wereldberoemde Deense „SMOR- REBROD" te kopen waarvan men ter plaatse kan genieten of dat men mee naar huis kan nemen. Voor weinig geld kan men aan de tombola en aan verschillende loterijen deelnemen. Agenda van RET In een geheel vernieuwde uitvoering it de RET agenda voor 1971 verschenen. Zoals gebruikelijk komt de verkoopop brengst ten goede aan de herstellings oordvereniging „De Eendracht", die tot doel heeft haar leden (allen in dienst van de RET) of hun gezinsle den, indien hiervoor medische termen aanwezig zijn, uit te zenden naar het herstellingsoord „Azareël" te Voort huizen. De agenda's, waarin onder meer zijn opgenomen de gegevens van de Tram- en Autobusgids der RET, zijn voor f l,- te koop. Géke van Genechten, 32 jaar en onder wijzeres tweede klas lagere school in Hoogvliet, heeft afgelopen zomer on betaald verlof gekregen en is drie maanden in Amerika geweest. Eerst twee maanden als leidster in een kin derkamp, later is zij met een vriendin op lifttocht gegaan. Over de merkwaar dige ervaringen die zij had, vertelt zij in een korte serie verhalen in ons blad. Kaarsjes Als verrassend hoogtepunt was er ge durende de kampperiode de „big show". Het hele kamp was ingedeeld in boten op het meer. Ieder had een kaarsje en bij het ontsteken van de kaarsjes werd de S gevormd, van So merset, de naam van het kamp. Daarna zette iedereen zijn kaarsje op een kartonnetje op het water, waarbij in stilte een wens gedaan werd. Het was een fantastisch gezicht, al die wegdrijvende lichtjes. De grote show die eraan voorafgegaan was rond het kampvuur maakte op de leidsters wei nig indruk, 't Was één grote vertoning van liefde, medemensen accepteren en Somerset-verheeriijking. Bij het naderen van het einde van de kampperiode hoefde niemand me te Het is als je afgaat op wat je zo via de massa-communicatiemiddelen te horen krijgt droevig gesteld met het toneel in Nederland. Acteurs zijn ontevreden omdat ze het contact met het publiek zeggen verloren te hebben, schouwburgdi recties zijn ontevreden omdat, ondanks de vele zorg die aan de diverse produkties besteedt wordt, de kassabei niet vaak genoeg rinkelt, schrijvers zijn ontevreden omdat zij veel moeite hebben hun werk uitgevoerd te krijgen, subsidieverlenende instanties zijn natuurlijk ook ontevreden, want er moet jaarlijks heel wat in de cultuurpot gestopt worden en critici zijn helemaal ontevreden omdat zij er ondanks al hun geschrijf niet in slagen een groot aantal mensen voor de „dramatische kunst" te interesseren. Waarbij dan ook nog komt dat het hele toneelwereldje onderling zo sterk verdeeld is dat er tomaten aan te pas moesten komen om de „anders denkenden" een andere visie kenbaar te maken. En het publiek, de oppermachtige ko ning klant om wiens aanwezigheid deze eindzichtloze strijd gestreden wordt? Het publiek laat zich niet vermurwen, is bang voor en onbekend met toneel of heeft totaal geen interes se en dat laatste is eigenlijk nog het ergste. Maar wat moet er dan gebeuren om een verandering in deze „status quo" te bereiken? Moet het toneel (of wat daarvan dan is overgebleven) wachten op een nieuwe tijd waarin de mens zoals ons steeds door futurolo gen wordt beloofd - veel meer vrije tijd krijgt, die dan ook door culturele evenementen zal moeten worden ge vuld? Of zal het onderwijs in staat zijn binnen afzienbare tijd het lesrooster zodanig te veranderen dat de leerlingen niet alleen met een bepaalde hoeveel heid kennis, maar ook met een op cultuur gerichte belangstelling de we reld in worden gezonden? Theater op straat Er is gelukkig een aantal mensen dat zich niet alleen bezig houdt met in een kristallen bol te staren naar een betere toekomst, maar die de zaak willen veranderen, hier en nu! Een van hen is Jos Mastwijk een 20-jarige leerling aan de Pedagogische Academie Thomas Mores te Rotterdam, die samen met zijn verloofde Winny Vreugdenhil (22 jaar en een L.O.-opleiding tekenen volgend aan de Gemeentelijke Kweek school) het plan heeft opgevat om een straattheater op te richten. Waarom een straattheater naast de bestaande groepen en groepjes die re gelmatig in Rotterdam optreden? Jos zelf zegt daarover „Het theater is niet alleen geschikt voor mensen met witte boorden en keurige stropjes of avond jurken. Het theater zou voor iedereen moeten zijn en niet alleen voor een bepaald soort altijd aanwezig publiek. Het is ook voor de meneer die in de haven werkt en voor zijn vrouw en kinderen. Want het toneel is er gewoon om de mensen te laten zien wat er zich in de wereld afspeelt. Het laat de leuke, vrolijke hippe en toffe kant van de maatschappij zien, maar ook de keerzijde daarvan; datgene wat hoog nodig veranderen moet. Zoals het thea ter nu zijn taak uitvoert schiet het helemaal zijn doel voorbij. Wie gaat er kijken naar,stukken die schoppen te gen de maatschappij? Vaak juist de mensen die geen Teden tót ontevreden heid hebben. Die mensen zeggen na afloop van een voorstelling dat het erg mooi was en verder is er niets veran derd. Nu we merken dat niet iedereen toneel ziet, kan zien, wil zien of durft te zien is de enig overblijvende moge lijkheid een breed publiek te bereiken, om de straat op te gaan. De straat is het theater waar je iedereen kunt bereiken of hij nu wil, kan, durft of niet. De spelers moeten dus de straat op want het blijkt dat zelfs het simpel ste gebouwtje waarin toneel „bedre ven" wordt, al een belemmering kan zijn voor het publiek. Niet de eerste Het is overigens niet de eerste keer dat er in de Maasstad werd gedacht aan de oprichting van een straattheater. Verle den jaar werd er ook een groep ge vormd die dezelfde plannen had. Alle goede bedoelingen en al het enthou siasme ten spijt stierf dit theater een vroege dood. „Voornamelijk omdat we geen enkele keer dé straat op geweest zijn. Het bleef bij voorbereiden en oefenen". Aldus Winny, die lid van deze groep geweest is. Het bleek een goede leer voor de nieuw te vormen groep te zijn. „Want", zegt Jos, we willen nu zodra we epn behoorlijk aantal mensen bij elkaar hebben probe ren zo snel mogelijk de straat op te komen. Dan kom je ook over je drempelvrees heen. De aspirant-straat toneelspelers zullen trouwens wel men sen moeten zijn die zich een bepaald idee over toneel hebben gevormd en die wat durven. Het hoeven echter beslist geen amateur-toneelspelers te zijn, want, zo is Winny's ervaring. „Wanneer je je er maar voor 100 procent voor in wilt zetten kun je enorm veel bereiken. Wanneer het en thousiasme er maar is komt de rest vanzelf". Het spreekt vanzelf dat ie mand die een dergelijke groep wil gaan formeren zelf wel de nodige belangstel ling en ervaring op toneelgebied moet hebben. Dat blijkt dan ook bij Jos het geval; bij hem leidde een sterke interes se of iets wat je wel liefde voor het theater zou kunnen noemen, zelfs tot zijn uiteindelijke beroepskeuze van speldocent bij het onderwijs. Hij volg de een opleiding in deze vrij jonge wetenschap aan de Utrechtse Acade mie voor Expressie door Woord en Gebaar, maar omdat de beeldende expressie (nodig to.a. voor het ontwer pen van kostuums en het schilderen van décors) niet zijn sterkste kant bleek, besloot hij over te gaan naar de Kweekschool om vandaar de stap naar de Toneelschool te zetten. Waarom hij niet rechtstreeks een toneelopleiding is gaan volgen wordt duidelijk, wanneer blijkt dat hij eerst een ruime ervaring wil opdoen bij het lesgeven aan kinde ren. Want een toneelspeler zal natuur lijk wel een tekst mooi kunnen zeggen, maar of hij kinderen bij het spel kan activeren blijft nog maar de vraag. Al spelend en vooral ook improviserend ontdekte Jos de fijne mogelijkheden van het toneelspel. Je kunt jezelf al spelende uitleven, je kunt veel van de actualiteit in een toneelspel stoppen en je kunt ook mensen blij maken door toneel. Moeilijk Toneel zou dan ook iedereen aan moeten spreken, maar zo zegt Jos, het wordt de mensen zo moeilijk gemaakt. Er zijn zoveel dubbele bodems en het toneel, vooral ook het moderne, werkt volgens een bepaalde code en gebruikt een bepaald idioom dat voor de niet- ingewijde vaak moeilijk te begrijpen valt. Wanneer er van het werk van b.v. Shakespeare, die heel veel mensen als moeilijk ervaren, een film gemaakt wordt, blijkt dat die zelfde mensen daar graag naar gaan kijken. Bij de bioscoop hoeft dan ook geen drempel vrees te worden overwonnen, maar de schouwburg heeft nog steeds een aure ool van „heiligheid" om zich heen, hoe graag de spelers zelf dat ook anders zouden zien. Er hangt een sfeer van mooie jurken, zwarte pakken en verse watergolf en tegen een coltrui of spij- keijack wordt vreemd aangekeken. De schouwburg en daarmee dus het to neel, past ook nog helemaal in de avondje-uit sfeer. Er zijn veel mensen voor wie de keuze van het stuk minder belangrijk is als die van de jurk. Die zeggen dan: wij gaan vanavond „uit", maar niet, we gaan naar de schouw burg voor dit of dat stuk. Hebben de initiatiefnemers die hun theater de naam „Dramens" hebben meegegeven al een bepaald repertoire' „Nee", zegt Jos, „in principe kunnen we alles spelen van politiek tot het algemeen menselijke. We kunnen ook een spel maken over de een of andere noodtoestand op sociaal gebied. Veel zal ook afhangen van waar de interesse van de groep naar uit gaat. Contact met de andere straattheaters (in Neder land zijn dat er zo'n stuk of twintig) is nog niet gezocht. Wel gaat Jos binnen kort een babbeltje maken met het N. C. A. (Nederlands Centrum voor Amateurtoneel, red.) Deze organisatie geeft adviezen die vooral voor een pas beginnende groep belangrijk kunnen Wie na het lezen van bovenstaande graag iets meer over Dramens zou willen weten, of wie zich zonder meer als speler wil aanmelden wordt ver zocht contact op te nemen met Jos Mastwijk, Leppedijk 92 te Rotterdam-26. Corrie van Haasteren. MAAK ER EEN POTJE VAN Voor we u deze week onze recepten doorgeven, ditmaal voor een kaas-hap- je-in-de-oven, een koude groente en een warm nagerecht, even een enkele kanttekening bij het antwoord op de keukenvraag: wat is het beste, room boter of margarine? Wetenschappelijk, dus eerlijk be schouwd is margarine een uitstékend voedingsmiddel, en we zijn de Franse uitvinder Mouriès dank verschuldigd, evenals de industrie die de eer toekomt van de vele verbeteringen. Het oor spronkelijke, ruwe produkt is nu in menig opzicht superieur aan natuurlij ke vetten. Maar roomboter, ook een heel waardevol en smakelijk voedsel, is de margarine psychologisch de baas, want we associëren boter met loeiende koeien, groen gras en de goede oude tijd. Alleen jammer, dat ons geheugen zo slecht is, en dat we vergeten zijn hoe bijzonder slecht in,veel opzichten die goeie ouwe tijd wel was! Gastronomisch bekeken heeft roombo ter, zoals iedere kok en huisvrouw eigenlijk wel weet, nu eenmaal een speciale geur en smaak, die ook de beste margarine nooit aan een gerecht zal kunnen geven. Het is goed, dat nog eens vast te stellen en voor feestelijke recepten te onthouden. KAASSNEETJES. Zo kort mogelijk voor het eten klaar maken! Per persoon een snee oud wit- of bruinbrood zonder korst roosteren of in de koekepan in iets margarine of boter lichtbruin bakken. Ze bedekken met een grote, dikke plak niet te jonge kaas en die in de oven uit laten smelten. Heet opdienen, bestrooid met een beetje paprikapoeder of gehakte peterselie of desnoods met wat peper. ZOETZUUR VAN WORTELTJES. Worteltjes - of zoals we in Rotterdam zeggen peentjes— is een voordelige groente, vrolijk op tafel en vol vitaipi- ne A. Als afwisseling op de niet zo boeiende, orthodoxe kookwijze volgt hier een recept voor wortel als koude sla, of inplaats van augurkjes en uitjes. Maak 3/4 liter marinade van half water en azijn, een theelepel zout, twee theelepels suiker, wat peterselie, een laurierblad en 8 eetlepels goede sla olie. Wie van knoflook houdt, ga zijn gang: één teentje is genoeg. Breng de marinade aan de kook en doe er een pond schoongemaakte en in gelijke stukken (vingerlang en -dik) gesneden wortelen in. Laat ze flink doorkoken, maar maak ze niet al te zacht, en doe ze daarna in een schaal met het vocht, waardoor u nog een paplepel mosterd hebt geroerd, er overheen. Laten af koelen, in de koelkast toegedekt be waren en zonder het vocht op tafel zetten. U kunt het zoetzuur, als dat zo uitkomt, een paar dagen van tevoren klaarmaken, het wordt er alleen maar lekkerder op! WARM BROODDESSERT. Voor vier „gemiddelde" eters is deze hoeveelheid genoeg en als u te weinig blijkt te hebben omdat het zo lekker smaakt, neemt u een volgend maal U zet een half ons rozijnen en evenveel krenten een paar uur te weken in wat water met vanillesuiker; daarna goed uit laten lekken. Twee eieren worden met twee eetlepels suiker en een halve liter melk losgeklopt en u snijdt vier sneden besmeerd wittebrood zonder korst aan dobbelstenen. Die gaan, met de rozijnen en krenten ertussen door gestrooid, in een vet gemaakte vuurvas te schotel en het ei-melk mengsel giet u er overheen. Laat dit een half uurtje intrekken. Dan gaat de schotel in een voorver warmde, maar vooral niet te hete oven totdat de ei-massa droog is. Heet is dit dessert het smakelijkste! Thea Tot 30 november zal in het Bouwcen trum de „Cosmotron" te zien zijn. Dit is een door de Royal Sphinx te Maas tricht en Venlo Sanitair te Venlo met medewerking van een groot aantal andere bedrijven ontwikkelde bad-ont- spanningsruimte, waarin talrijke eletro- nische en sanitaire snufjes verwerkt Het technische hart van de Cosmotron is de sanitaire kolom, die midden in de ruimte staat opgesteld. In deze zuil bevinden zich alle aansluitingen voor aan- en afvoer van water, luchtverver sing, verwarming en een complete elek tronische waterbesturing. De binnen kant van deze zuil vormt een met warmrode tegels beklede douchekabi- ne met een heel programma van waa- en droogmogelijkheden. Aan de sanitaire kolom zijn ook de andere sanitaire toestellen zoals was bekken, zitwasbekken en closet beves tigd. Zij zijn alle uitgerust met niet- aanraak-schakelaars (sensors), die als ze tot op ongeveer 3 centimeter bena derd worden zorgen voor water- en zeeptoevoer en warme lucht voor het drogen. Zaterdag 21 november organiseert de RAC 68 de derde ronde van Rozen burg. Een prestatieloop voor Jan en alleman over drie en over zes kilome ter. 's Middags om 2 uur is de start voor de drie kilometer en om 3 uur voor de zes kilometer. Net als verleden jaar wordt een grote deelname ver wacht. De start is aan de Laan van Nieuw Rozenburg, waar ook een kleedgelegenheid (met douches) is. Het inschrijfgeld voor de twee afstanden bedraagt respectievelijk f 1,50 en f 2,-. De eerst aankomende wacht een fraaie beker, terwijl de grootst deelne mende club voor een extra prijs in aanmerking komt. Iedere deelnemer ontvangt een label, die tijdens de prestatieloop zichtbaar moet worden gedragen. Aan de finish moet deze label ingeleverd worden, zodat ieder een, die binnen de tijdslimiet (voor de drie kilometer 30 minuten en voor de 6 kilometer 45 minuten) is gebleven, een herinneringsmedaille in ontvangst kan nemen. Nadere inlichtingen kun nen worden ingewonnen bij de heer A. v.d; Heijde, Wilgensingel 71, Rozen burg, tel. 01889-3621. TOSfWWooRpiG Proteste ren Eft ZOVEEL JONöeR&J, ZOU pAW toch iets WAAR* INZITTEN? door Arno Zuidhoek DutoELÜK? ENïXfT KOKVt.VQT20Ü BEST EEN5 WEL Nfer ZO Efto WSFN..W3 houwen/ OOK VflN.fEW is mefli? es* pnt-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1970 | | pagina 5