69.80
„M'n moeder zei al:
die is heel anders
dan alle anderen"
Werkende vrouw is m'n
liefste publiek
LEZEN en HOREN
98
98
Staluse Pera:
Bij Interhair
een kwestie
is de pruik
van ethiek
Israël en de volkeren (3)
L_ a*'
DE HAVENLOODS - DONDERDAG 26 NOVEMBER 1970
62-108
Gisteren was het een belangrijke dag voor de balletschool van Staluse
Pera. Een grote dag voor Staluse en haar zoon, die beiden
maandenlang hard gewerkt hebben om van het pand aan de
Heemraadssingel 235 een balletschool te maken. Na jarenlang van het
ene pand naar het andere verhuisd te zijn, opende woensdagmiddag
wethouder G. Z. de Vos de nieuwe behuizing.
„Wat ben ik gelukkig en wat ben ik kunstenaars. In 1914 kwam hij naar
mijn zoon dankbaar", begint Staluse
als we nog maar net in de hal van het
kapitale pand staan. „Het is een gewel
dige jongen, het is m'n eigen zoon,
maar ik ben erg trots op hem. Alles
heeft hij voor me gedaan. Hele muren
hebben we weggebroken en we hebben
tonnen puin hier vandaan gesleept. We
hebben het allemaal moeten takelen,
maar het is gelukt".
Als we even later in haar kamer zitten
komen de verhalen los. Verhalen over
vroeger, over haar vrienden, gedachten
over ballet en vooral verhalen over
haar zoon Ivan, die geologie in Leiden
studeert. In de kamer hangt een groot
aantal schilderijen, voor het grootste
gedeelte werken van Albert Neuhuys,
van Staluse zelf en van Ivan. „Ik ben
zo gelukkig", begint ze beweeglijk,
„we hebben een afschuwelijke tyd
achter de rug. We zaten op de Wester
singel, zeven jaar. We hadden een
toezegging om er 10 a 12 jaar te
blijven, maar de buurt ging verschrik
kelijk achteruit.". Ivan: „Die buurt is
zo langzamerhand aan het verloederen,
de school ging ook achteruit".
Staluse, geboren Rotterdamse, met
een tikkeltje Russisch bloed in de
aderen, begon haar balletschool op
21-jarige leeftijd op de Willemskade. In
1935 behaalde ze al het Nederlands
Dansdiploma. Ze ging daarna o.a. naar
Engeland waar ze bij Kurt Jooss lessen
volgde. Na vier jaar Willemskade ver
huisde zij naar de Boompjes, naar een
prachtig herenhuis, ingericht in de stijl
van Lodewijk 16e. Daarna volgde een
huis op het Haringvliet, de Westzee
dijk, de Schiekade waar de school
maar twee jaar gevestigd was, toen de
Westersingel en nu dus de Heemraads
singel.
Ambtenarij
Tijdens de opening Woensdag danste
Staluse nog één keer, een moderne
dans, Exception van Beethoven. „Ik
vind het enig om het te doen, Ivan
heeft het me gevraagd. Maar nu ga ik
eens over de school praten. Ballet
schoolhouder is een hele opgave, maar
het gaat tegenwoordig allemaal een
beetje naar de ambtenarij toe. Mensen
die dansen, doen dat van binnen uit.
De opleiding duurt echter veel te lang,
zo'n 7 a 8 jaar. Iemand, die een goeie
danser is heeft geen papiertje nodig.
Die mensen vinden dat balletpapiertje
onbelangrijk".
Als we even later in de balletstudio
staan, een studio van 18 meter lengte
en 5 meter breed met overal spiegels
praat ze weer verder over haar leerlin
gen: „ik bezit de gave het over te
dragen. Dan stond ik in de les, dan
knikte ik even, ik hypnotiseer als het
ware, dat kan ik. We waren thuis met
zeven meines en één jongen. Toen ik
geboren werd zei mijn moeder, die is
heel anders dan de anderen. Ik heb een
energie, waar ik het vandaan haal weet
ik zelf niet, maar ik kan keihard
werken. Ik leef bewust". Ze begint een
gedicht op te zeggen. Het begint als
volgt: „Je ogen doorboren ieder ge
zicht". Een gedicht dat ze maakte voor
Albert Neuhuys, de schilder waarvan
f.taluse ruim 70 schilderijen, etsen en
tekeningen in haar bezit heeft.
Neuhuys groeide op in Antwerpen in
een milieu dat veel contact had met
sinterklaas
Iedere poppenmoeder hoopt
dat Sinterklaas op 5 december
haar hartewens vervult en haar
met deze schattige pop met
echte slaapoogjes verwent
Leuke babypop met slaapoog
jes, kambaar haar, gekleed in
een gebloemd hansopje koopt
U nu bij ons kompleet met een
zacht lakenbedje voor nog géén
vier gulden.
met lakenbedje
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op onze speelgoed
afdeling, 2e etage, deze baby
pop met slaapoogjes, kambaar
haar, kompleet met een geruit
lakenbedje met ruches
garnering, ong.
30 cm lang
Nederland. In 1917 vestigde hij zich
Rotterdam waar hij enige tijd deelnam
aan de etsklas van Derkzen van Ton
geren. Het bombardement van mei
1940 deed zijn gehele atelier in vlam
men opgaan, met als gevolg, dat vooral
zijn etsen uit de jaren voor 1940 zeer
moeilijk te vinden zijn. Albert was,
zoals Plasschaert heeft geschreven „een
der werkelijke schilders van zijn gene-
Expositie
Van de schilderijen en etsen zijn er 54
in de balletschool geëxposeerd ter gele
genheid van de opening van de school.
Het zijn voor een groot deel portretten
en naaktstudies van Staluse en portret
ten van Ivan. Ze heeft Albert meer dan
40 jaar gekend. In 1968 overleed de
schilder.
Over die eerste jaren van hun vriend
schap: „Hij had het zo verschrikkelijk
arm in die eerste ja en. Dat wist ik, de
mensen hadden niet te eten. Dan ging
ik naar hem toe en pakte een stapeltje
etsen. Hij woonde toen op de Wijnha
ven. Ik belde gewoon aan bij een
advocatenkantoor. Soms lukte het me
iets te verkopen, dan hadden we weer
twee tientjes. Dan gingen we eten bij
Heek, voor 80 cent. Dat was in het
begin van de dertiger jaren. Ik ben erg
gelukkig geweest met Albert. Soms
ging hij weer een poos weg, later is hij
naar een andere vrouw gegaan. Ook
Ivan kent hem nog goed, hij maakte
hele fietstochten met hem.
De collectie schilderijen en etsen is nu
van Ivan, die heb ik hem geschonken.
Ivan is de zoon van een oud-koopvaar-
dlj-officier. De familie woont nog in
Joegoslavië. Hij is er vaak geweest, een
keer ben ik met hem meegegaan ach
terop de brommer, 1081 kilometer".
Urenlang kan Staluse vertellen over
Albert en Ivan, die beiden zo'n belang
rijke plaats in haar leven innemen.
Hanneke Schreurs.
Schoonheidsspecialiste Brigitta Groot:
Deze prachtige kwaliteit tapijt
is een groot succes gebleken
vandaar dat er nu nog maar een
paar kleuren over zijnmaar
dat maakt de prijs voor U juist
zo aantrekkelijk.
Fraai nylon tapijt uit de prijs
klasse van f 100,- bieden wij
nu extra voordelig aan. Strikt
eerste keus in de kleuren beige,
goud en cognac, 400 cm breed,
per meter voor nog géén zeven
tig gulden.
kamerbreed
nylon tapift
400 cm breed
WMÊÊÊÈm.
Neemt U de maat
van Uw kamer mee?
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de 1e etage dit
prachtige nylon tapijt, 400 cm
breed, in de kleuren
In een van de vier kamers van haar huis
op de zesde etage van flat „Hildegaer-
de"in Rotterdam, heeft Brigitta Groot
een poosje geleden een schoonheidssa
lon geopend. „Dat is eigenlijk niet het
juiste woord", zegt ze. „Ik noem het
-#:Ü
liever huidverzorgingsinstituut. Ik wil
namelijk een speciale salon gaan creë
ren voor mensen die er werkelijk iets
voor over hebben om er goed uit te
zien. Mensen, die ik helemaal kan
begeleiden. Die ik kan adviseren in
make-up, kleding en manier van lo
pen".
Brigitta Groot vindt het prettig om
ook „moeilijke" gevallen te helpen.
„Zoals die meisjes met een acné-huid-
je. Acné is verschrikkelijk moeilijk te
verhelpen, maar als je er niks aan doet
heb je grote kans, dat je littekens
overhoudt. Voor die meisjes reken ik
speciale tienerprijzen: de helft van de
normale prijs. Ze komen regelmatig
terug, die meisjes, en dan zie je zo'n
huidje vooruitgaan. Ze moeten natuur
lijk ook op hun voeding letten: geen
patat frites, geen chocolade, veel de
buitenlucht in en veel verse groenten
eten. Weet je wat zo leuk is? Die
meisjes zien er beter uit en ze voelen
zich dan ook een stuk zekerder".
Brigitta Groot heeft nog niet een
zodanige klantenkring opgebouwd, dat
ze van haar salon alleen kan bestaan.
Ze werkt overdag voor een uitzendbu
reau en 's avonds, zaterdags en toch
ook wel eens overdag, probeert ze haar
sexgenoten aan een beter uiterlijk te
helpen. „De werkende vrouw is eigen
lijk m'n liefste publiek. Ze staan mid
den in de maatschappij, midden in de
realiteit. Ze hebben een veel bredere
interesse-wereld, ze zijn veel sportiever
en ze zijn veel ruimer in het geld
uitgeven. Dat klinkt misschien wat
commercieel, maar het gaat bij hun
allemaal veel gemakkelijker".
Brigitta is van mening, dat niet alleen
de wérkende gehuwde vrouw er be
hoorlijk uit moet zien. Alhoewel die er
vaker eerder toekomt om extra aan
dacht aan haar uiterlijk te besteden.
Ook vrouwen die er geen baan bij
hebben zullen merken, dat het ze goed
doet als ze meer zorg aan zichzelf
besteden. „Oh, dié mensen zien er
soms uit! En terwijl dat helemaal niet
nodig is, als ze er maar wat voor over
zouden hebben".
Behandelkamer
De „behandelkamer" in de flat is
strak, bijna koel ingericht. Geen over
dreven tierelantijnen, geen gouden en
geltjes en stoeltjes met krulpoten.
Slechts een zeer ingewikkeld uitziende,
waarschijnlijk naar alle kanten verstel
bare, behandelstoel, wat apparaten, die
nodig zijn bij de „operatie", een open
kast aan de muur met de preparaten en
make-up spullen en een met rood
gordijn afgeschermde nis waarin zich
een groene wastafel bevindt. Kleurige
noot in het geheel is een lange foto van
een over haar hele lichaam fraai be
schilderde blote dame. „Ik vond het zo
leuk", lacht Brigitta en ik vond het
meteen een soort persiflage op m'n
eigen beroep".
Toekomstplannen heeft ze genoeg,
maar ze praat er liever niet al te veel
over, omdat ze zich eerst waar wil
maken. Een eerste stapje op Weg naar
die toekomst zet ze begin volgend jaar,
als ze een grimeercursus gaat volgen,
die wordt gegeven door de grimeur van
het NRT.
„Als je pas begint moet je alles aanne
men", zegt ze. „Ook dingen die je
eigenlijk niet zo leuk vindt. Maar dat
geeft niet, zodra ik wat verder ben kan
ik dat soort dingen aan de kant schui
ven. Voorlopig ben ik daar nog lang
niet aan toe. Want je moet echt je best
doen om wat te bereiken".
Haar adres is: Wilgenplaslaan 402, tel.
185019.
E.v.d.W.
Interhair NV, Studio 13 staat er op het
pand aan de 's Gravendijkwal, speciaal
zaak in dames- en herenpruiken. Eige
naar Constant Postmus. Interhair heeft
klanten uit alle delen van het land en
zelfs uit het buitenland komen belang
stellenden om zich voor te laten lich
ten over pruiken en haarstukjes.
Hij zegt over het pruikengebruik: „We
leven op het ogenblik zo'n beetje in de
tweede pruikentijd. En dan vooral op
die plaatsen waar mode gecreëerd
wordt. De pruik is trouwens nog heel
lang een statussymbool geweest, dat is
nu gelukkig verdwenen. Als je tegen
woordig een beetje mee wilt doen met
de mode, moet je toch zeker een pruik
of een haarstukje in huis hebben",
aldus Constant Postmus, die al jaren
lang in de pruikenbusiness zit en zich
als één van de weinigen specialist op
dit gebied kan noemen.
„De pruik is gewoon een manier om
het haar meer volume te geven. Het is
een kwestie van verhoudingen. Het
ouderwetse touperen is er niet meer
bij. Dat is gewoon slecht voor het haar.
Het haar bepaalt voor een belangrijk
deel de eerste indruk, die je van
iemand krijgt. Het is gewoon een
kwestie van ethiek. De verhouding is
enorm belangrijk, als dat niet goed is,
is heel de pruik waardeloos en je doet
tenslotte een belangrijke ingreep in het
uiterlijk van de vrouw én de man.
Omgeving
Tegenwoordig stapt ook de man wat
gemakkelijker bij de pruikenzaak naar
binnen. Er is dan ook al het mogelijke
gedaan het de mensen naar de zin te
maken. De ontvangst en de omgeving
zijn van groot belang. Op de eerste
etage van Studio 13 is speciaal voor de
heren een ruimte ingericht als bar,
zodat ze zich meteen thuis voelen.
Goed aangepaste haarstukjes, vooral
voor mannen. Er lopen in Nederland
zo'n 40 a 50 duizend mannen rond
met een haarstukje, maar velen lopen
voor gek. Uiteraard is het bij mannen
veel moeilijker aan te passen, omdat
het haar kort is.
De pruik of het stukje wordt volledig
op maat afgeleverd. De pruiken kun
nen in de Studio ook gewassen en
gepermanent worden. Interhair heeft
heel lang geëxperimenteerd. De prui
ken zijn van echt haar, waardoor ze
beter ventileren en geen vocht opne-
Maatwerk
Het (Aziatische) haar, komt voorname
lijk uit Rood China, het is heel stevig,
wordt ontkleurd en in alle mogelijke
Europese tinten geprepareerd. Ook in
Hong Kong en Japan staat een aantal
haarwerkfabrieken. Verder in Spaiy'e
en Italië, terwijl ook bij de kappers wel
haar wordt ingeleverd. Maar", zo ver
volgt de heer Postmus,
„de herenpruiken zijn voornamelijk
maatwerk. Het aanvullen van het haar
op het mannenhoofd wordt door velen
te lichtvaardig opgenomen, Vooral ook
de nazorg, het bijknippen blijft in
gebreke. Dat merken we hier dagelijks.
Ze weten de „know-how" niet, ze
rotzooien maar wat aan. Ik ben erg
lastig voor m'n klanten. Als zij tevre
den zijn ben ik dat nog lang niet. Je
moet zeer kritisch zijn".
Voor de heren wordt eerst een plastiek
afdruk van het hoofd gemaakt. Dat is
gewoon nodig. Dan worden de haar
stukjes met de hand gemaakt volgens
het speciale interhair-systeem. Daarna
wordt het bevestigd volgens een pa
tentsysteem en past het volkomen
onzichtbaar en natuurgetrouw aan bij
het eigen haar, waarin het gelijdelijk
overvloeit. Met zo'n haarstukje is het
zelfs mogelijk te zwemmen, te dou
chen en te slapen.
Interhair was de eerste speciaalzaak in
Rotterdam op het gebied van pruiken
en haarstukjes, dat is 3 1/2 jaar gele
den. In die jaren zijn al heel wat
mensen geholpen. De heer Postmus
gaat wekelijks ook langs ziekenhuizen
om mensen met een huidziekte van
een pruik te voorzien evenals langdurig
zieken die enorm geholpen zijn met
een pruik.
De vorige malen hebben we het over
Israël gehad als het uit de volkeren
weggeroepen volk. Israël is geroepen te
deserteren, zo zeiden we, uit de chaos,
de razernij van de volkeren (het hei
dendom).
Met het woord „desertie" is echter de
verhouding tussen Israël en de volke
ren nog niet duidelijk genoeg aangege
ven. Wij zouden nu immers kunnen
denken, dat Israël daarmee geroepen is
zijn handen af te trekken van de
volkeren. Het woord „desertie" bergt
toch in zich de gedachte, dat men er
„niets meer mee te maken wenst te
hebben". Dit nu is niet de zin en het
doel van Israëls desertie, Israëls „an
ders-zijn". (Dat we het hier niet over
de staat Israël hebben, maar over de
GEMEENTE ISRAEL, zoals die in de
•bijbel wordt beschreven, dus over die
gemeente die de THORA, de Schrift
bewaart, dat is de vorige keer reeds
betoogd).
Dat Israël is weggeroepen uit de na
tuurlijke religie van het heidendom,
lieeft ten diepste te maken met de
representatieve rol, die Israël in de
geschiedenis speelt en te spelen krijgt.
Op zichzelf beschouwd, is de geschie
denis van Israël een geschiedenisje van
niks. Onderwijzers, die deze geschiede
nis willen laten concurreren met „on
ze" vaderlandse geschiedenis, doen de
bijbelse geschiedenis hoe dan ook ge
weld aan. Israëls geschiedenis is „het
verhaal van ballingschap naar balling
schap" met de kanttekening van de
Israëliet zelf: „Als de HEER ons volk
niet bevrijd had, we waren allang
vergaan".
Maar: IN DEZE GESCHIEDENIS DIE
NEN WE ONZE EIGEN ZOGEHETEN
„ROEMRUCHTE" GESCHIEDENIS
TE HERKENNEN, als een geschiede-
huid in de geschiedenis van Israël. De
bijbelse verhalen willen zeggen: Zie
toch, hoe geweldig, hoe groots, hoe vol
allure de geschiedenis van die MENS is,
die niet meedoet met de opgeblazen
heid van de volkeren, met hun groot
spraak en hun geweld.
Zó, op deze wijze, vertegenwoordigt
Israël de volkeren: Zij onthult ons wie
wij zyn. ISRAEL IS PARS PRO TOTO
(deel voor het geheel). Daar wordt
openbaar wie en WIE, wat en WAT
WIJ zijn: mens en MENS met kleine en
grote letters. Wy zijn „mens", stof en
as, en tegelijk „MENS": gezegende
bondgenoot van God, geroepen om te
leven voor Gods aangezicht.
Particulier
Velen hebben gedacht, openUjk of
heimelijk: Wat heb ik met de bijbel te
maken? Dit boek is immers een door-
en-door joods boek? Het is geschreven
door joden en voor joden. Heel parti
culier gaat het over Israël en de God
van Israël. Dat geldt zowel voor het
Oude als voor het Nieuwe Testament.
Theologisch heeft men daar altijd
moeite mee gehad: De bijbel (en dan
vooral het Oude Testament), zo dacht
men. is eigenlijk heel particularistisch
in zijn heilsboodschap. Men bedoelde
dan: het heil is heel particulier op
Israël gericht. Het boek heeft zodoen
de iets bekrompens, iets enghartigs. De
heidenen (is de niet-joden) komen er
te bekaaid af. Hier en daar echter
ontdekte men ook minder „bekrom
pen" delen. Zo bleek in het boek Jona
ook het heidense Nineve gespaard te
blijven. Veelal achtte men het Nieuwe
Testament in zyn heilsboodschap veel
universeler dan het Oude Testament.
Men denkt dan aan de „zendingsar-
inderdaad een door en door PARTI- nen te worden, blykt reeds uit enkele
waarbij we ons afvragen: Wat was jjejd van Paulus, de apostel onder de
het nou eigenlijk, MENSELIJK ge
zien? Het echt menselijke, het eigenlij
ke van onze geschiedenis, wordt ont
heidenen. Daarom is, dacht ik, het
nieuwe testament populairder.
Hoe zit dat? Is deze gedachtengang
CULARISTISCH boek is. Steeds staat
in het centrum: Israël of Jeruzalem of
Kanaan of Juda of David of de zoon
van David. Herders en wijzen uit het
oosten moeten naar Bethlehem-Juda,
als Jezus geboren is. Men zingt dan
ook nu nog rond de Kerst pelgrimslie
deren „naar Bethlehem". De komende
vrede wordt verwacht in het „nieuwe
Jeruzalem" enzovoorts.
Uniek-algemeen
Geen wonder dan ook, dat de vraag
opkomt: Wat heb ik met die bijbel te
maken? Als de zaak mij maar „af en
toe" aangaat, dan gaat de zaak mij in
het geheel niet aan! Het antwoord is
reeds gegeven: Deze hoogst bijzondere
geschiedenis representeert nu juist de
„hele" geschiedenis.
Zoals Israël de volkeren representeert,
vertegenwoordigt, zo representeert de
geschiedenis van Israël de „algemene
geschiedenis". We kunnen het dus ook
zo zeggen: Wie wil weten wat er in de
„algemene geschiedenis" gaande is, die
moet die hoogst unieke geschiedenis
horen, dat verhaal van Israël temidden
van de volkeren. Want deze hoogst
particularistische geschiedenis van dit
hoogst unieke volk IS DE MEEST
ALGEMENE GESCHIEDENIS VAN
ALLE VOLKEREN. We komen tot
deze korte formulering: Juist dit unie
ke is het algemene, juist dit particulie
re is het universele.
Het particuliere van de bijbel is dus
niet in stryd met het universele, maar
in dit particuliere gaat het juist om de
onthulling, de bekendmaking, de open
baring van het universele. Ofwel: Het
verhaal over ons is daar te vinden, in
het verhaal over Israël.
Dat de bijbelse verhalen, die zo EX-
zeer veel voorkomende woorden,
woorden, die het representatieve ka
rakter van de bybel tot uitdrukking
brengen: de woordjes „in", „met",
„uit", „door", „tot"...
Hoor bijvoorbeeld deze teksten: „IN
Hem (de Israëliet Jezus) zyn wij, IN
Hem leven wy, IN Hem bewegen wij
ons". En: „MET U (de „Israëliet"
Abraham) zullen alle geslachten van de
akker gezegend worden". En: „UIT
Hem, DOOR Hem en TOT Hem zyn
alle dingen". -
Een voor velen
Het éne Israël representeert de VELE
volkeren. Zo representeert nu ook dat
ENE land (Kanaan), zoals dat in de
by bel een rol speelt, ALLE landen. Zo
representeert nu ook die ENE MENS
in Israël GEHEEL Israël en daarmee
dan weer ALLE volkeren. Zo is het
verhaal van Abraham het verhaal van
Israël. Maar daarmee is het ons aller
verhaal.
Hoe dan?
Wel, MENS word je, zo lezen we in het
verhaal over Abraham, als je breekt
met de religie, de ideologie van de
volkeren. Nee, sterker nog, daaruit
BLIJKT je MENS-zijn. MENS zijn is
op-weg-zijn naar de toekomst van God
daarop nu reeds anticiperen. Zo
Voor u is de toekomst
begonnen!
Als er één MENS is, over wie in de
bybel te lezen en te horen valt, dat HIJ
bij uitstek representatief is voor Israël
(en daarIN voor de volkeren), dan is
dat de MENS, die van zichzelf herhaal
delijk heeft gezegd, dat Hy de ZOON
DES MENSEN, de MENSENZOON is,
Jezus vac Nazareth. Met deze woorden
bedoelde Hij te zeggen: „Ik ben de
representatieve MENS; ik sta voor u
(in); wilt u weten wie u bent voor
God, zie naar mij; wie mij heeft gezien,
die heeft de MENS gezien, wie my
heeft gezien, die heeft God-in-zyn-
daad gezien. Hij weet nu wat de God
van Israël maakt en doet. Ik doe
(representatief) wat de MENS te doen
staat".
Velen voor één
Hiermee komen we op het tweede
aspect van het representatieve karakter
van de bijbelse verhalen: VELEN
VOOR EEN. Zoals één staat voor de
velen, zo staan nu omgekeerd ook de
velen voor die éne. Zoals die éne
unieke Israëliet allen vertegenwoor
digt, zo vertegenwoordigen nu allen
die ene.
Bijvoorbeeld: Die éne Adam (zijn
naam betekent „Mens") representeert
alle mensen. Dat betekent: zijn verhaal
is het verhaal van Israël en daarmee
ons aller verhaal. Maar nu ook omge
keerd zijn ALLE MENSEN „zonen van
Adam" of in bijbelse taal: „zonen des
mensen". Dat wil zeggen: Metterdaad
representeren alle mensen die ene
mens. Déarin zijn ze dan ook MENS,
echt MENS als ze die ene metterdaad
present stellen.
Indien nu van Jezus te lezen en te
horen is, dat HIJ de zoon-des-mensen
is, dan houdt dat in concreto in, dat
wij Hem representeren en dienen te
representeren.
De mens is derhalve geroepen zoon-
des-mensen, representatieve MENS, te
zijn op de wijze van Jezus, de Messias
van Israël. En dat in de beide beteke
nissen die deze zin heeft: als GAVE en
als OPGAVE! HIER EN NU!!
De volgende keer bespreken wij enkele
bijbelgedeelten, waarin de bijbelse
grondlijnen, die we tot dusver bespro
ken hebben, duidelijk te herkennen
zijn. G. A. de Groot.
Morgen start er op onze par
terre een geweld iqe aanbieding
van nylon onderjurken voor
een prijs die U bijna niet voor
mogelijk houdt.
Prettig dragende nylon dames
onderjurken in fond du robe
model, geheel afgewerkt met
wit kant, koopt U nu bij ons
in diverse kleuren en de maten
38 t/m 46 per stuk voor nog
géén twee gulden.
I
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de parterre deze
nylon damesonderjurken in
fond du robe model, afgewerkt
met wit kant, keuze uit
diverse kleuren en de
maten 38 t/m 46
Zelf aan 't werk
op mime-dag
Zaterdag 28 november wordt in De
Lantaren in de Rotterdamse Gouverne-
straat een Mime-dag gehouden. Deze
mime-instructie-speel- en informatie
dag wordt georganiseerd door het Ne
derlands Mime-Centrum en de Rotter
damse Kunststichting. Het programma
begint om 10 uur met een introductie
door Jan Bronk, in de toneelzaal. In de
foyer kan men van kwart over tien tot
twaalf uur informatie krijgen over de
mogelijkheden van mime in het onder
wijs, jeugd- en vormingswerk en als
vrijetijdsbesteding.
In de bovenzalen kan men op hetzelf
de tijdstip zelf aan het werk onder
leiding van mime-docenten in verschil
lende groepen. Dit duurt ook tot
twaalf uur.
Dit zelfde programma wordt om twee
's avonds herhaald. Om half tien 's a-
vonds begint in de toneelzaal het
optreden van het mime-theater Krui
mels o.l.v. Peter Beckmann met het
programma M^jeur-Mineur. Dit is gra
tis toegankelijk voor alle deelnemers
aan de mime-dag.
Voor de „zelf-aan-het-werk"-bijeen-
komsten van twee, tot vier uur is nog
deelname mogelijk. Inlichtingen en
aanmeldingen bij de Rotterdamse
Kunststichting, telefoon
010-11.58.11.
Zijn Sinterklaas en deze specia
le aanbieding geen mooie aan
leiding om een paar ankiets
voor vader en zoon uit te zoe
ken?
Herenanklets van een prachtige
kwaliteit wol-mousse, in vele
beschaafde dessins en kleuren,
in alle courante maten, door
elkaar per paar voor nog géén
twee gulden.
wol - mousse
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de parterre deze
herenanklets van een prachtige
kwaliteit wol-mousse, in een
enorm assortiment dessins en
kleuren en in alle
courante maten,
per paar
Ook maandagmorgen of