Akoestiek
Ahoy-hal
is niet je
van het
November-staking heeft het
inzicht van velen veranderd
Kooravond bejaarden, invaliden en
gehandicapten het volgend jaar
liever weer in de Doelen"
Rotterdammers gering
Belangstelling voor klassieke muziek bij
DE HAVENLOODS, DINSDAG 1 DECEMBER 1970
63-104
De ruim 4500 bezoekers voor de koor-
en samenzangavond vrijdag j.l. in de
nieuwe Ahoy'-hal kregen volop de
gelegenheid zich warm te zingen.
Terwille van de N.O.S.-televisiecame
ra's, die het gebeuren in opdracht van
de Evangelische Omroep voor een bre
der publiek moesten vastleggen, kon
den koren en aanwezigen voor het
merendeel bejaarden, invaliden en ge
handicapten - de intro „Op U mijn
Heiland" driemaal herhalen.
Reden, in het gangpad van deze im
mense expositieruimte - ik kon er
tenminste met geen mogelijkheid een
aanvaardbare concertzaal in zien - lie
pen enige Rode Kruis-helpers precies
in het beeld van de op een vorkhef
truck gemonteerde camera en dat is
kennelijk technisch onverantwoord.
Daarom klonk driemaal het zakelijke
„Attentie. Ampex-opname, 20 secon
den na nu" en verloor het advies van
dirigent Arie Pronk veel van zijn waar
de: hij had de mensen nadrukkeüjk
gevraagd nét te doen of er geen televi-
Maar zoveel technische apparatuur
- er waren vier camera's in bedrijf -
en het luidkeels gesproken vakjargon
Jongens, wat doen jullie nou" boeide
Hoewel daar momenteel nog niet veel
over valt te zeggen, zal de tariefsverho
ging van zeventien procent, die de
Rotterdamse stuwadoorsbedrijven eni
ge tijd geleden hebben doorgevoerd,
niet voldoende blijken te zijn om de
verhoogde kosten, onder andere van
het zogenaamde „rtovember-akkoord'
in de haven, te deken Dit is de mening
van de heer F. Kuiper, algemeen be
drijfsleider van Pakhoed aan de Waal
haven Hij zei dit tijdens een gesprek
over de sinds 1 november sterk verbe
terde situatie tussen werknemers en
werkgevers in de haven.
De heer Kuiper toonde zich verheugd
over de resultaten, die na de havensta
king vooral op het sociale vlak zijn
bereikt. Daarbij wees hij op het feit,
dat er bü Pakhoed altijd het streven
naar een betere aanpak in de verhou
dingen heeft bestaan. Toen Pakhuis-
meesteren en Blauwhoedenveem in
1967 fuseerden, ontstond met Pak
hoed een nieuw, modern bedrijf, dat,
aldus de heer Kuiper, geen last had van
traditioneel gegroeide verhoudingen.
Hij gaf toe, dat het pijnlijk was, dat
een staking nodig was om de verbete
ringen door te voeren, doch dit weet
hij aan het feit, dat bij vele andere
bedrijven de inzichten heel anders lig
gen. „Het feit, dat er bij Pakhoed in de
tweede week van de staking, nog werd
doorgewerkt, al was dat dan ook niet
voor de volle honderd procent, be
schouw ik toch als een rente van het
beleid, dat wij in de jaren daarvoor
hebben gevoerd", aldus de heer Kui-
Communicatie
By Pakhoed heeft men na de staking
getracht de zaken krachtig aan te
pakken. Er is onder andere een „com
municatiecommissie" ingesteld, waar
voor, aldus de heer Kuiper, de meest
kritische mensen zijn uitgekozen. Deze
commissie kreeg tot taak om alle
wrijfpunten, die er tussen de leiding
van het bedrijf en het personeel lagen,
door te praten e er een oplossing voor
te vinden. Ook heeft men na de
staking de ploegen op sterkte gebracht,
zodat men tot een betere inspraak van
het personeel kon komen. „Ook bij
het promotiebeleid proberen wij die
inspraak te verwezelijken", aldus de
heer Kuiper. „Het is begrijpelijk, dat
de mensen daar nog vreemd tegenover
staan. Maar vooral de jonge arbeider,
die wij nu in het bedrijf krijgen, is niet
meer de domme werkkracht van vroe
ger. Hij beschikt over een betere
schoolopleiding en over een grotere
algemene ontwikkeling, via pers, radio
en televisie".
Hoewel deze zaken gunstig klinken,
gaf de heer Kuiper toe, dat dit nog
maar het begin is van een totaal
nieuwe ontwikkeling in de arbeidsver
houdingen in de Rotterdamse haven.
Fusies en het doorvoeren van nieuwe
technische ontwikkelingen, waarin het
personeel niet werd gekend, zijn uit de
boze. Zij waren dan ook mede de
oorzaak van de onrust in de haven, die
heeft geleid tot de staking. Men zal in
ieder geval naar een situatie moeten
groeien, waarin het totale personeel
inspraak krijgt bij die fusies en, die
technische ontwikkelingen. Daarom
vond hij het ook een bezwaar dat het
„rapport-Backx", waarop het novem-
ber-akkoord werd gebaseerd, vertrou
welijk was. „Maar", zo stelde hij, „dit
rapport dateert dan ook van voor de
staking. Nadien zijn bij vele mensen de
inzichten wel veranderd. Als we eens
in de 25 jaar in de haven een staking
zouden hebben, die dergelijke resulta
ten oplevert, dan zou ik er voor
tekenen".
Jan Dijkstra.
een van nature nieuwsgierig publiek
bovenmatig!
Tenslotte lukte het op deze voor de
zestiende keer georganiseerde koor- en
samenzangavond - „er zijn organisato
rische en financiële problemen, maar
het blijft een bron van inspiratie",
aldus de voorzitter van „The Young
Credo Singers", E. van Kapel - en kon
men na de samenzang luisteren naar de
koorzang van de christelijk gemengde
koren uit Rotterdam-Zuid, „Deo Can-
temus" en „The Young Credo
Singers". Het door hen gezongen
„Hoor! 't zijn Engelenstemmen"
heeft de engelen beslist niet bereikt, zo
werden de sopraan- en baspartijen ver
vormd door het totaal ontbreken van
enige akoestiek in de Ahoy'-hal. Dat is
voor deze ruimte natuurlijk geen min
punt, want zij is er uiteindelijk niet op
gebouwd om als concertzaal te funge-
Ook van de andere liéderen ging er
door de grote ruimte teveel aan klank
verloren. Verademend was daarom het
frisse stemmetje van de 1 2-jarige jon
genssopraan Henry Schipper „net
Heintje! hoorde ik achter mij zeg
gen - die het fraaie lied „Christus
natus"ést1' opgewekt en helder vertolk
te.
Met Jan van Weelden aan het orgel
- voor deze gelegenheid extra uitge
rust met enige speakerboxen, maar qua
geluid nog onvoldoende zong het
Christelijk Residentie Mannenkoor on
der meer „Stille nacht" van Frans
Gniber en Henry F. Hemy's „Heer in
de Hemel". Alhoewel onvermijdelijk
weinig klankrijk, werd er op beheerste
wijze gemusiceerd. Voor de pauze
werd besloten door de gezamenlijke
koren met het boeiende „Yesterday,
Today and Tomorrow He shall be
great".
Op zulke monsterconcerten doe je
toch wel bijzondere ervaringen op.
Koffie is nauwelijks of met moeite te
krijgen, maar voor velen blijkt het een
ontmoetingsplaats van oude bekenden.
„Zie ik het nou goed Ben jij niet
N'elle van Wingerden''
Na de pauze hetzelfde muziekbeeld.
Weinig onderlinge afwisseling in de
koorzangen met als hoogtepunt weer
de jeugdige Henry Schipper. Het was al
erg laat toen het publiek vol overgave
besloot met de machtige meezinger
„Glory, glory Hallelujah!
Ongetwijfeld hebben de bejaarde en
invalide mensen, die zelfs per rolstoel
en op een braridcard door de ongeveer
honderd Rode Kruis-mensen naar de
Ahoy'-hal waren gebracht, van deze
avond genoten.
Alleen moesten zij er naar mijn smaak
teveel voor betalen er moest vier
gulden voor neergeteld worden tegen
verleden jaar tweeëneenhalf en, als
het kan, moet het concert volgend jaar
weer in de „Doelen" gehouden wor
den. Tot slot: 19 december a.s. is deze
hele muziekavond op de televisie te
zien en te horen in het programmaJvan
de Evangelische Omroep.
Wieger Dam
Bond wil belangen
weduwnaars en
weduwen verbeteren
Sinds 1968 bestaat de Nederlandse
Weduwen en Weduwnaars Bond. Deze
bond werd opgericht met het doel. te
proberen- de omstandigheden voor de
genoemde, belangrijke groep mensen,
die alleen verder moeten, zo veel mo
gelijk te verbeteren.
De hond streeft naar: het verbeteren
van maatschappelijke omstandigheden,
o.a. het verkrijgen van belastingfacili
teiten, het bevorderen van het werk
van de Stichting Kinderdagverblijven,
het organiseren van ontspannings-eve-
nementen, ontmoetingsavonden, lezin
gen en cursussen, het verstrekken van
deskundige adviezen e.d. Ook worden
de mogelijkheden, alleenstaanden een
part-time werk te geven, bekeken. Men
streeft ook naar de uitgifte van een
maandblad. De bond is koninklijk
goedgekeurd.
12 december houdt de bond een gezel
ligheidsbijeenkomst in hotel Central,
Kruiskade 12, aanvang 8 uur. Op 13 en
27 december, vanaf 12.30 uur, heeft
men een koffie-uurtje in café-restau
rant Erasmus, Stadhuisplein 3 en op 6
en 20 december in café-restaurant het
Schuttershof, Zuidplein 116.
Alle weduwen en weduwnaars zullen
van harte welkom zijn. Nadere infor
maties kan men eventueel krijgen on
der telefoon 19.67.42 of 17.79,79.
lp 1969 stelde Phonogram een onder
zoek in naar de marktsituatie voor
klassieke platen in Nederland. Een
dezer dagen verscheen het rapport van
dit onderzoek. In totaal werden 300
kopers op het moment van koop via
schriftelijke enquêtering ondervraagd.
Hoewel men niet zonder meer kan
stellen, dat er sprake is van een repre
sentatief onderzoek in totaal werden
kopers ondervraagd in negen „grote"
zaken in Nederland - komen de on-1
derzoekers tot een aantal interessante
uitspraken.
Men schat, dat er in Nederland circa
100.000 kopers van klassieke platen
zijn. Ongeveer de helft van de kopers
koopt „klassiek standaardwerk" de an
dere helft koopt meer gespecialiseerde
klassieke platen. Gemiddeld schaft de
koper een klassieke plaat aan van
f 18,-.
Circa 80 procent koopt een klassieke
plaat voor eigen gebruik, circa 20
procent schaft een klassieke plaat aan
met de bedoeling deze cadeau te ge-
Aard publiek
hooguit 2,5 a 3 jaar oud is); het
kooppubliek beschikt in veel mindere
mate over een televisie thuis dan de
doorsnee Nederlander: 67 procent te
gen 90 procent; het kooppubliek be
schikt vaker over een bandrecorder en
ook vaker over een cassettespeler dan
de doorsnee Nederlander: circa 53
procent van het kooppubliek is jonger
dan 30 jaar, hoewel opgemerkt moet
worden, dat de kopers die ouder zijn
dan 30 jaar meer geld spenderen per
klassieke plaat dan de jongeren; het
kooppubliek vindt men waarschijnlijk
vooral onder de meer „progressieve"
personen en de „stijl" personen, getui
ge de relatief vele abonnementhouders
op het VPRO-blad Vrije Geluiden (11
procent). Vrij Nederland (17 procent)
en Het Parool (20 procent) enerzijds
en de relatief vele abonnementhouders
respectievelijk lezers van bladen als de
Avenue (35 procent) anderzijds.
De belangrijkste motieven, waarom
mensen een bepaalde klassieke plaat
kopen, zijn: de bekendheid met de
uitvoerenden (49 procent), de be
trouwbaarheid van het platenmerk 34
(43 procent, waarvan via radio: 17
procent en tijdens een concert: 26
procent).
Experiment
Op grond van een eveneens door Pho
nogram uitgevoerd „experiment" (ver
zending van 70.000 klassieke platen-
gidsen met uitnodiging om een prijs
vraag op te lossen, waarbij de oplossing
klassieke belangstelling veronderstelde)
kan worden geconcludeerd, dat de
grootste belangstelling voor klassieke
muziek zich sterk concentfeert op de
Randstad Holland en dat met name de
steden Amsterdam en daarna Den
Haag een grotefe belangstelling tonen
dan op grond van bevolkingscijfers was
te verwachten. Rotterdam daarentegen
stelde teleur. Deze stad kwam met
moeite op het belangstellingspercenta
ge, dat op grond van het bevolkingscij
fer was te verwachten (Belangstelings-
percentage: aandeel belangstelling in
Nederland: bevolkingspercentage: aan
deel bevolking in Nederland).
AVR gaat trimmen
in Energiehal
De Atletiek Vereniging Rotterdam
gaat vanaf 7 december trimmen in de
hnergiehal aan de Abraham van Stolk-
weg. Iedere maandagavond van 9-10
uur kunnen zowel dames als heren
deelnemen aan de conditietraining.
Daarvoor is alleen nodig een gezond
heidsverklaring afgegeven door de huis
arts of een medische sportkeuring.
Er wordt bij AVR ook in de open
lucht getrimd en wel op zaterdagmor
gen op de sintelbaan Varkenoord van
9.30-10.30 en in het Kralingse Bos
eveneens van 9.30-10.30 uur voor
lieren van 30 jaar en ouder. De dames
trimmen op dinsdagmiddag in Hoog
vliet, Ruigeplaatbos van 2.15-3.15
uur en op donderdagmiddag op de
sintelbaan Varkenoord van 2.15-3.15
Inlichtingen over de beide mogelijkhe
den bij F. M. Blomsteel, Strickledeweg
86, Rotterdam, telefoon 154618.
De twaalfjarige Henry Schipper, de jongenssopraan, die met zijn zuivere
stem het publiek aangenaam verraste.