Op
op
18 december Vera Lynn
de planken in Doelen
f
Machtig Kerstconcert met groot aantal medewerkers
Marco Bakker: nog altijd
voorliefde voor opera
49
een actueel misverstand
Ravel en
de twintigste eeuw
ft95
1195
Of
DE HAVENLOODS - DONDERDAG 10 DECEMBER 1970
66-103
keperflanellen
herenpyjama
schoenen markt
entresol
Er is niet zo bar veel plezierigs, dat me,
Maar er was één verschijning in die don)
en op het Continent, ja overal eigenlijk
als een symbool van hoop en vertrouwen
Sweetheart of the Forces", die met hi
stem liedjes zong, die voor duizenden
band waren met het thuisfront.
Zij zong voor de troepen in Europa, in
Afrika, in Birma desnoods, zü beli
chaamde het inspirerende verlangen
naar betere tijden, naar vrijheid voor
hen, die nog moesten wachten op de
dag der bevrijding „We'll meet
again", in het wonderlijke, nogal hete
rogene gezelschap van pinupfoto's en
Glenn Miller-V-discs was Vera Lynn
een lichtpunt in een wereld van bloed,
zweet en tranen.
Stapels
Vera Lynn werd in 1917 te Eastham
geboren. Zingen en dansen deed zij al
vanaf haar 7e jaar. Zij debuteerde als
15-jarige bij de plaatselijke band van
Howard Baker, waarna de befaamde
dancemaestro Billy Cotton haar een
•jaar lang onder zijn hoede nam. Vera
maakte stapels platen met songs als:
„The white cliffs of Dover", „Don't
fence me in".
Het leek even of dit het laatste zou
zijn wat de artieste Vera Lynn haar
publiek te brengen had. Zij trouwde,
kreeg een dochtertje, maar kwam toch
weer terug!
Zij trad op in Blackpool, verscheen
voor de radio, vierde nieuwe triomfen
met Tallulah Bankhead's „Big Show"
en kreeg zowaar weer vaste voet in
Amerika, waar haar hit „Auf Wiederse-
hen" een ongekende bestseller werd.
Ze bezocht de V.S. in '51 en '53, zong
er als eerste Britse artieste voor de
kleurentelevisie. Er kwam een grote
tournee van ruim 18 maanden door
Europa, met concerten in Duitsland,
Denemarken (25.000 mensen! en Ne-
uit de 2e wereldoorlog herinneren kan.
re dagen, die in het strijdende Engeland
waar maar gevochten werd, gezien werd
Very LynnZij was in die dagen The
r gevoelige, heldere licht vibrerende
lannen en vrouwen de onverbrekelijke
derland. Haar grammofoonplaten von
den opnieuw gretig aftrek, hetgeen nog
werd gestimuleerd door radio- en com
merciële TV-uitzendingen.
Voltreffer
De stem van Vera Lynn had nog
draagkracht en overtuiging genoeg om
zich een eervolle plaats te veroveren op
de inmiddels door talrijke teenagerido
len bezette hitparades. Maar er was
bij al die hits van toen en nu een
„voltreffer" nodig om eens en voor
altijd te bewijzen dat Vera Lynn een
evergreen is en thuishoort in de ereca-
tegorie der „tijdlozen".
Die treffer kwam, een song als een
nationale hymne, in Engeland reeds
jarenlang populair als vast programma
onderdeel der befaamde Promenade
concerten. Een song van Sir Edward
F.lgar, een song met een fiere titel:
„Land Of Hope And Glory". Vier
weken na het uitbrengen van de plaat
in Holland steeg Vera's hymne tot de
2e plaats op de Nederlandse Hitparade
en werden er 60.000 platen verkocht.
'wirIK*E,s'ZEGELS'
lal plakkende
ntóH 1 rijker.
tel. 010-13.34.01
•en foto van Maurice Ravel ziet, onverschillig of die nu is genomen toen de
componist twintig, veertig of zestig jaar oud was, ziet een masker. De volstrekt
onbewogen gelaatsuitdrukking die men tegenwoordig gereserveerd houdt voor de
technicus. De technicus is iemand die het woord gevoel verafschuwt en wiens
werk zich geheel volgens de wetten der logica voltrekt. Emoties heeft hij gelukkig
niet nodig. Hij mag dus onbewogen kijken. Een componist mag dat niet.
De heer Ravel is derhalve bij voortdu-
ring in overtreding geweest. Hij leefde ||§E®::
zijn scheppend leven vrijwel geheel in lip JgRy
de twintigste eeuw en hield daarbij Iff J11I§J|<
geen rekening met het feit dat hij door IN 3h*
die eeuw ondergebracht zou worden
bij de technici. Het aardige is nu dat ^ÊËmk-, Hl
hij daarmee geen rekening behoefde te WmÊPb IPT
houden, want hij was een technicus, A.s>:
gelijk ook Bach een technicus was.
Hier staan wij bij het tweede delict van
de heer Ravel, want een technicus kan W"
geen componist zijn. Een componist is
iemand die het woord techniek veraf- I
volgens de stemmingen van het ge-
moed voltrekt. Hij mag onbewo-
gen kijken. Alle andere gelaatsuitdruk-
kingen van bars tot hemels zijn geoor- H
loofd' Duizenden vakjes
Ja, „de twintigste eeuw" maakt het H
ons gemakkelijk. Hij zit aan zijn bu-
reau, waar de opvattingen van zijn
voorganger, de negentiende eeuw, nog 1
bovenop liggen. Alles wat zich tussen
de ingekomen stukken die hij te be
handelen heeft, bevindt en hiervan
afwijkt, gaat in de helft van dat bureau
dat zwart is en dat uit duizenden
vakjes bestaat. Het spelelement vergeet
hij ook niet, want wat eenmaal in zo'n
vakje zit, mag er niet meer uit.
Wat hij wel vergeet is om vöör zijn
directe voorganger te kijken. Reeds bij
de achttiende eeuw zou iemand op de
deur van zjjn hokje bonzen en hem een
klein briefje laten zien. „l'Histoire se
répète" staat erop, die iemand is Mau
rice Ravel en hij zit als de kwaadaardi
ge Scarbo in het vakje van de boos
doeners die „leve het klassicisme" roe
pen.
De twintigste eeuw gaat nu misschien
verder bladeren in zijn voorgangers en
eens wat rommelen in zijn zwarte
vakjes. Hij komt een leger van gevoel
loze artiesten tegen, die zo'n waarde
hechten aan techniek en de beheersing
daarvan. Hij bekijkt hun producten en
vindt daar onder andere een Mattheus
Passion, een werk dat met sublieme
technische beheersing is volvoerd. Hij
kan er zelfs zijn stopwoord op toepas-
.sen: actueel, heet dat woord. Omdat
het kleine mannetje nog steeds heftig
met zijn briefje zwaait, haalt hij hem
bij wijze van uitzondering toch even
uit zijn vakje en bekijkt zijn staat van
dienst. En nu zegt het mannetje:
„Kom mee". En hij voert de twintigste
eeuw mee naar zijn huis te Montfort
l'Amaury en praat met hem.
Iets leren
Hij laat hem zijn wonderlijke stenen,
zien in de tuin; ook zijn planten en
poezen zijn daar nog. Samen met de
Zo niet, dan wacht ik in mijn vakje en
ontvang daar mijn gasten: de vleermuis
uit mijn opera „l'Enfant et les sortilè-
ges", Ondine van „Gaspard de la nuit",
Laideronette uit „Ma mère l'Oye" en
alle anderen die mij toch, malgré tout,
nodig hebben gehad.
En samen wachten wij op uw opvol
ger".
Misschien ziet hij dat ik, met de
middelen van mijn tijd, die talrijker
zijn dan vroeger, het klassieke compo
nistentype in ere wil houden.
Het type componist dat in zijn werk
volledig mens wenst te zijn. Voelend
én denkend, in evenwicht.
Cees van As
eeuw kijkt hij uit het raam van zijn
werkkamer over het glooiende land
schap en hij lacht. En hij gaat nu,
steunend met zijn handen op de rand
van zijn balcon de twintigste eeuw iets
leren.
„Beschroomdheid", zegt hij, „is een
goed ding. Pudeur noemen ze dat bij
ons. Muziek bergt een spelelement in
zich. De ware liefhebber speelt dat
mee. Maar er zjjn er maar zo weinig.
Bach schreef te ingewikkeld, Mozart te
eenvoudig, Schubert te gemoedelijk,
Mendelssohn te oppervlakkig zegt
men. Toch ben ik blij de beschroomd
heid van hen te hebben geërfd. Zij
hadden er geen behoefte aan hun
kunstenaarsschap in hun dagelijks le
ven te demonstreren. Zij waren ge
kleed als ieder ander. Zelfs in hun
werk laten zij de hoorder gissen.
Tot op de dag van vandaag. Het
evenwicht tussen vorm en inhoud,
tussen techniek en gevoel zo u wilt,
een oeroud credo, dat is wat zij verko
zen. Getuigt dat niet van een rijk
innerlijk leven? Het realiseren van dit
ideaal kost waarschijnlijk meer moeite
dan het louter uitstorten van het ge
voel, want de filter van het intellect
komt daartussen. Ook een componist
heeft dat niet voor niets gekregen. Zij
hebben het volbracht en ik heb het
ook geprobeerd. Het is een innerlijke
strijd; daarom moet ik compenseren
aan de binnenkant. U ziet niet wat er
in me omgaat, daarmee heb ik te
droevige ervaringen om het te laten
blijken. Maar u kunt het horen als u
bereid bent.
U weet hoe koud het 's winters
kan zijnmaar met deze war
me keperflanellen pyjama zal
vader van de kou niets merken.
Koop daarom zo'n mooie he
renpyjama van een prima kwa
liteit keperflanel. Er zijn diver
se meerkleurige streepdessins,
in royaal vallend model, voor
no§ géén acht gulden.
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de parterre keper
flanellen herenpyjama's. Er zijn
diverse meerkleurige streepdes
sins, maten 48 t/m 56
Vrijdagavond 18 december aanstaande zal een weergaloos
programma gepreienteerd worden door De Havenloods,
Disk en Radio Veronica. Onder de titel „Kerstconcert"
zal er zich dan een avond afspelen met o.a. Vera Lynn,
Marco Bakker, Martine Bijl, Robert Long, Patricia
Madden, Jules de Corte, het Residentie Kerkkoor, Jan
van Weelden (orjel) en Henk van der Molen (gitaar).
Herman Stok zorjt voor de presentatie. De toegangskaar
ten voor dit grootse gebeuren zijn reeds nu verkrijgbaar
bij Disk platenspeciaalzaak aan de Van Oldenbarneveldt-
plaats 450 te Rotterdam en vanaf morgen aan de kassa's
van de Doelen, dagelijks van 10-16 uur, zondag van
12—16 uur. Ook telefonische bestellingen zijn daar
mogelijk dagelijks van 12—16 uur onder nummer
13.24.90. De prijzen der plaatsen zijn f6,-, f8,- en
f 10,- alles inbegrepen.
Die het eerst komt, het eerst maalt. Zorg ervoor, dat u
tijdig in het bezit van uw plaatsen komt, want dit
Kerstconcert zal onverbiddelijk uitverkocht raken en het
is ons niet mogelijk een tweede voorstelling van een
dergelijke allure te organiseren. Al zal zich alles in de
„grote" zaal van de Doelen afspelen, meer dan 2200
personen gaan er niet in!
Weinig zangers kunnen zich erop
beroemen in korte tijd een dergelij
ke bekendheid en populariteit te
hebben verworven als dat het geval
is met de jonge bariton Marco
Bakker. Voor deradio heeft hij
talloze programma's in vele mu
ziekgenres, van opera en lied tot
het musicalrepertoire, zijn mede
werking verleend en ook via de
beeldbuis is hij een veelvuldige en
graag geziene gast in miljoenen
Nederlandse huiskamers geworden.
Hij werd geboren op 8 februari
1938 in Beverwijk en begon al op
jeugdige leeftijd aan een zangstu
die, die achtereenvolgens ter hand
werd genomen door bekende peda
gogen als Cobie Riemersma, Eva
Lievenberg, Filip Terke en de laat
ste jaren door Ruth Horna.
In eerste instantie ging en gaat nog
altijd de voorliefde van Marco Bak
ker uit naar de opera waarvoor hij
tijdens zijn studietijd aan het Am
sterdams Conservatoriim deel uit
maakte van de operaklas van Hans
Liechtenstein. Hij werd daarna
geëngageerd voor de Operastudio
van de Nederlandse Operastichting,
maar nog voordat hij daar zijn
entree maakte, werd hij reeds door
Ton de Leeuw uitgenodigd om de
wereldpremière van diens opera De
Droom tijdens het Holland Festival
1965 te zingen. Een werk, dat
door de Nederlandse Operastich
ting voor het seizoen 1970/'71
weer op het programma is geno
men, waarbij Marco Bakker ander
maal de hoofdrol krijgt.
Zelf beschouwt hij dit eerste
operaoptreden in De Droom als
het werkelijke begin van zijn car -
riëre, waarbij hij echter zijn med<
werking aan o.m. de Nederlandse
opvoeringen van de succesvolle
musical My Fair Lady (eerst in het
koor an later ook solistisch) niet
vergeet te noemen, omdat hij daar
bij veel toneelervaring heeft kun
nen opdoen.
Zijn cincertcarrière ontwikkelde
zich al even opvallend nadat hij
prijzen had gewonnen op het Vo-,
calistenconcours te 's Hertogen
bosch in 1966, het Münchener
Wettbewerb in 1968 (waar hij door
Irwin Gage werd begeleid) en het
zangconcours van Rio de Janeiro
in 1969. Zo maakte hij in 1969
zijn Berlijnz debuut in de beroem
de Philharmonie met een verklan
king van de Christus-partij in
Bach's Matthaus-Passion, die hij in
de zomer van 1970 daar wederom
(ditmaal in de Gedachtniskirche)
vertolkte.
Vrijdagmorgen om 9 uur begint
op onze schoenenmarkt, entre
sol, de verkoop van deze war
me wintermolières in leder
print, met slijtvaste anti-slip
zool in bruin en zwart.
Een winterschoen moet warm
en waterdicht zijn, maar kan er
desondanks toch zeer sportief
uitzien.
garantie
795
We weten best dat U overal
voor mini-panties terecht
kunten als we een aanbie
ding mini-panties houden, moet
die er dan ook helemaal uit
springen, vinden wij.
Daarom verkopen wij naadloze
mini-panties met versterkte teen
en "antitorn" naad (een verste
viging tegen het inscheuren op
de naad van het broekje)eerste
keus panties dus, voor zo'n laag
prijsjevoor nog géén ander
halve gulden.
mini panty nylons
met versterkte teen
volkomen rimpelloos
met antitorn naad
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de parterre naad
loze mini-panties met versterkte
teen en "antitorn" naad. In de
normale kousenkleur, de maat
passend voor de japonmaten
Ook maandagmorgen open
Géén tel. of schrift, best.
Kijkdag bij
oom agent
"Aan het hoofdbureau van politie aan
het Haagseveer te Rotterdam staat
weer een groot aantal fietsen en brom
fietsen, waarvan geen eigenaars bekend
zijn. Zij die hun vervoermiddel missen
kunnen op zaterdag 12 december 1970
tussen negen en vier uur op het hoofd
bureau bij de afdeling Rijwielcentrale
komen kijken of dit mogelijk hierbij is.
Martine Bijl werd op 19 maart 1948 geboren. Met haar komst completeerde zij
het doktersgezin Bijl waarin zij tesamen met haar iets oudere broer Jan
voorspoedig opgroeide. Haar carrière-verhaal is bekend. Een optreden tijdens een
feestavondje op het Spinoza-lyceum. Interesse van een direkteur van een kleine
grammofoonplatenmaatschappij. De eerste EP met vier voortreffelijke uit-het-
frans-vertalingen van Ernst van Altena. Een toetreden tot de maatschappij Iramac
(Willem Duys) waarna het succes in Knokke (1966) volgt. Drie lp 's waarvan de lp
„Liedjes uit de tijd van Ot en Sien" haar in 1968 een Edison oplevertHet
verschijnen van haar eerste kinderboekje Elfje Twaalfje waarvan de verkoop op
dit moment naar de 20.000 loopt.
Het is niet mogelijk alle artiesten die tijdens dit kerstconcert optreden te
belichten. Er zijn er gewoon teveel! Alleen al een man als Jules de Corte zou een
pagina kunnen vullen, maar we zullen volstaan met het publiceren van zijn foto.
Dan hebben we Patricia Madden, een weergaloos talent dat volkomen aansluit bij
dit programma. We noemen nog Robert Long en Jan van Weelden welke laatste
reeds op 20-jarige leeftijd debuteerde als organist in de Ned. Hervormde Kerk te
Voor de NCR V verzorgde hij populaire orgel-bespelingen vanaf de bevrijding,
welke tot '59 gevolgd werden door talrijke uitzendingen voor de AVRO, o.m.
met Pierre Palla, Herman Emmink e.a.
Van Weelden's muzikale voorkeur gaat, naast het religieuze repertoire, uit napr
klassieke romantici (Mendelssohn o.a.) en de componisten van evergreens. Als
begeleidings-organist maakte hij platen met koren en solisten. Jan van Weelden is
momenteel als leraar verbonden aan het Haags Conservatorium. „Magie in
Melody" is, na „Kom tot Uw Heiland" (IL A 268) en „Nu Sijt Wellekome" (II,A
269) zijn eerste album in het populaire semiklassiekegenre.
Deze warme wintermolières in
lederprint hebben een slijtvaste
anti-slip zool, zijn waterdicht
en vragen praktisch geen onden
houd. Wij geven er daarom
graag 3 maanden garantie op.
maanden
t/m 33
t/m 37
38 t/m 46