w 6: 4.s De IJzeren Vlinder,Bach, Beethoven en luisteren 497® 6.® Lijnbaancentrum jacht is voorbij Knaakconcert slaat aan 98 98 95 Kerk en verzet DE HAVENLOODS DONDERDAG 14 JANUARI 1971 Zondagavond smaakte ik het genoegen de beste popgroep ter wereld aan het \werk te zien en te horen. Nu is the Iron Butterfly natuurlijk helemaal de beste popgroep niet, maar het is in de kringen waarin ik me beweeg gewoonte om louter in de superlativus te spreken. Het staat zelfs niet eens vast, of the Iron Butterfly wel een popgroep is, het kan ook best zijn dat meer gevorderden hem toch liever onder a& noemer blues of soul willen vangen. Dit lijkt mij wel waarschijnlijk, daar die begrippen, die toch naar ik hoop een wezenlijk verschil moeten aanduiden, thans, naar mijn waarneming, door elkaar gehutseld worden, met het oogmerk in een brij te resulteren die kortweg „het einde" genoemd wordt. versie op een single hebben uitgeb racht? Wat mij echter het meest stoorde was het feit, dat de geluidsinstallaties bij zulke gebeurtenissen zodanig zijn afge steld, dat de pijndrempel meerdere malen wordt overschreden, zodat men bij het huiswaarts keren zijn eigen voetstappen eerst na geruime tijd weer waarnemen kan. Een tijdsbeeld? Als decibelleek heb ik mijn opinie direkt bij kenners gestaafd. De meningen blijken verdeeld. Eensdeels hoort men, dat de bovenom schreven toestand geèn wezenlijk be standdeel is. Doch anderzijds, dat het veel beter is dan op de plaat, waar alles maar lauw blijft. Dit laatste lijkt mij wat het tweede gedeelte betreft juist. Muziek op de plaat, hoe vernuftig ook gestereood en van welke speakerboxen ook voorzien blijft ingeblikte muziek, die nooit met life te vergelijken is. (Men lette erop, hoe aardig ik het jargon reeds begin te beheersen! Nou, the Iron Butterfly is voor my het einde. En dat meen ik bijna zonder enige scherts. Reeds zeer lang geleden werd ik gecon fronteerd met hun in a gadda da vida. En ik gaf mij op slag gewonnen. Nu is het ongebruikelijk in tijdschriften die' aan de „moderne muziek" gewijd zijn dieper op die muziek in te gaan. Men beschrijft liever de leden der onderscheiden groepen, en dan in het bijzonder hun lievelingsdrank en de regelmaat waarmee ze zich high voe len. Bij het lezen van voornoemde lectuur krijg ik vaak het gevoel, dat men wil suggereren, dat in de beschreven perso nen niets meer huist dan het verlangen gewoon lekker muziek te maken weet- Dit moge bij een deel van hen zo zijn, maar ik kan toch een lijst opgeven van pop-artiesten bij wie er meer, zelfs veel en veel meer achter zit. |The Iron Butterfly behoort zonder enige twijfel tot die categorie, net als de Beatles daartoe behoren. Het is ronduit verbijsterend hoe weinig fans de bereidheid bezitten in de puur muzikale en tekstuele waarden van de door hen aanbedenen door te dringen. Een tijdsbeeld? Ze zijn er overigens maar al te zeer, die waarden. Ik kan het dan ook niet laten te zeggen, dat ik in het bijzonder door de sublieme aanwending van muzikale ele menten nu van meet af aan tot in a gadda da vida heb aangetrokken ge doeld. Dit ruim 17 minuten durend „num mer" is, naar oude traditie, opgezet als passacaglia, dat is een muziekstuk waarin boven een steeds herhaalde bas (basso ostinato) zich verschillende va riatiereeksen voltrekken. De wijze waarop dat hier gebeurt, gecombineerd met onderbrekende soli, waarin met name slagwerk en orgel in al hun i mogelijkheden op exquise wijze wor den benut, alsmede de manier waarop bewezen wordt, dat wezenlijke ele menten van pop, barok en oosterse muziek zonder bezwaar naast elkaar kunnen voortbestaan, stempelen dit opus tot een unieke muzikale beleve- beluisteren van meerdere grammofoon platen van de Butterfly, spoedde ik mij zondag na Bomans in triplo (fijn, dat zulke concerten zo laat beginnen! naar de Doelen. Jammer genoeg heb ik het gevoel, dat I in a gadda da vida benevens enige andere Butterflights toch uitschieters geweest zijn. jOp de Butterfly-blues na vond ik de rest van het programma beneden de maat die te verwachten was. Of was dit .een concessie aan het publiek? Met de 'hoedanigheden hiervan moeten de Bo- jtervliegen kennelijk rekening houden. iHoe is het anders te verklaren, dat ze van de gadda da vida een' verkorte opruiming Voor de mensen die van aparte huiskamerverlichting houden hebben wij nu een staande lamp waar de eksklusiviteit van af straalt. Dekoratieve moderne vloer lamp op zeer mooie bruin kera- mieken voet, met wit rel i8fpa troon en oor. De struktuurstof- fen kap (85 cm) met takmo- tief in oranje, groen en bruin. De lamp heeft een totale hoog te van 130 cm en kost nog géén vijftig gulden. keramieken voet B9^ fc Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de eerste etage deze dekoratieve vloerlampen op keramieken voet met wit reliëfpatroon en oor en kap met takmotief in oranje, groen en bruin. Totale hoogte 130 Duur van de opruiming 14 janpari tot 4 februari Géén tel. of schrift best. Het wordt steeds duidelijker dat de oordeelsvorming over allerlei ver zetsbewegingen, zowel in Afrika als in zid-Amerika, in beweging is. Di( werd de vorige week vrijdag avond voor de televisie bevestigd door de Hier en Nu-uitzending, waarbij de beruchte 200.000 dollar van de Wereldraad van Kerken in geding waren. Zoals u misschien weet heeft genoemde Wereldraad een bedrag van 200.000 dollar ter beschikking van allerlei verzetsbe wegingen gesteld om daarmee me dische en educatieve hulp te ver lenen. Het gaat dus om het steunen van de hospitalen in de oerwouden van Afrika en overal elders, alsmede om de scholen voor de kinderen van hen die om rassen discriminatie of politieke onder drukking vervolgd worden. Men kan hierbij natuurlijk niet vol staan met de opmerking dat het bedrag klein is. Het is inderdaad niet groot en omvat in werkelijk heid niet meer dan een fractie van wat b.v. Zuid-Afrika uitgeeft voor oorlogsmaterieël. Laat het bedrag klein en symbolisch zijn, het bete kent een zekere steun. Men mag aan de andere kant evenmin gemakke lijk veronderstellen dat deze bedra gen wel voor wapens zullen worden gebruikt. Voorshands zijn daar geen bewijzen voor. Daartegenover staat de wapenleveranties van de westelij ke landen aan allerlei koloniale machten openlijk toegegeven wordt en bekend is. Het gaat dus werkelijk om de vraag of dit verzet revolutie is. Het begrip revolutie is onder ons vaak nog geladen met twee noties. De eerste is een religieuze, nl. dat revolutie zou zijn opstand tegen de door God verordende overheden. In de twee de plaats denken veel mensen bij het woord revolutie nog altijd aan de historische revoluties, zoals de Franse en de Russische. Onze schoolboekjes hebben beide be paald niet met sympathie omringd Maar het is m.i. een serieuze vraag of men in dit kader aan revolutie mag denken als de autochtone bevolking van bepaalde Afrikaanse zg. Portu gese gebiedsdelen in verzet komen tegen een geweld dat hun leven en dat van hun kinderen zonder enige toekomst maakt. Wie zulk verzet veroordeelt, eventueel met de Bijbel in de hand, moet goed weten wat hij doet. De vraag ligt voor de hand of er dan nog enige rechtvaardiging te vinden is voor de Tachtigjarige Oorlog, de Belgische Opstand en ons eigen verzet 1940-1945. Eindelijk beginnen mensen van gelijke beweging als wij, onze broeders in Afrika in te zien dat bepaalde toe standen niet meer te nemen zijn, in flagrante strijd met wat het evange lie van een overheid vraagt. Einde lijk kunnen zij niet anders dan verzet plegen. Goed, het is gewa pend verzet, en niemand zal geweld als zodanig toejuichen, maar men kan zich afvragen: wat is dit kleine geweld van het verzet vergeleken met het grote, nu al eeuwen duren de geweld van de onderdrukking, achteruitzetting en uitbuiting van mensen? Terecht stelde iemand in dit gesprek voor de televisie dat als de kerken niets doen zij toch iets doen, nl. dit nu al eeuwen durende geweld stilzwijgend toelaten en daarmee goedkeuren. Niemand moet zich in zijn overwegin gen over deze zaken laten afleiden door emotionele kreten als revolu- Er is een grens aan onrecht en onder drukking. Er zijn toestanden waar op het enige antwoord is dat men zich daadwerkelijk gaat verzetten. Wie dit ontkent moet de dokwerker in Amsterdam naar beneden halen. Het is toe te juichen dat de kerken er een begin mee maakten de stand van zaken te onderkennen. In de geest van Hem die in de synagoge van Nazareth voorlas uit de profetie van Jesaja: „..Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blin den het gezicht en verbrokenen heen te zenden in vrijheid..". Medemens drempel zou blijven en ons niet voort durend erop attent maakt, dat we trommelvliezen bezitten. Bach en Beethoven kunnen het daarzonder ook stellen, of Zou Beethoven qp de toenmalige tóe hoorders, die aan veel minder geluid gewend waren dezelfde indruk hebben gemaakt? Ze stopten althans hun oren bij zyn derde en vyfde dicht! Het Butterfly- en het Beethovenpu- bliek van nu maken op my ook dezelf de indruk. Ze verschillen alleen in kleding en gewoonten van elkaar. Maar niet in de zin van muzikaliteit. In dit verband hen ik een aardige proef genomen. Een aantal Beethovenliefhebbers heb ik het begin van zijn eerste symfonie laten horen. Een aantal popliefhebbers Because. (Beatles, Abbey Road). 1 Doug Ingle. Een aantal Bach liefhebbers het begin van de Kantate Widerstehe doch der In alle werken zit een bepaald muzi kaal verrassinkje. Beethoven begint zyn eerste tegen alle gebruik in met een dominant-septiem akkoord. Een grote verrassing voor zijn tijdgenoten. Because blijft zonder einde in de lucht hangen. Because the world is round (it turns me on...). Bach symboliseert de „Sünde" door een „verboden" begin. Een tonica met daarop een dominant drieklank in om kering. En hoeveel liefhebbers der onderschei den categorieën hoorden het? Hoeve- len vatten de symboliek der laatste twee gevallen? Soms blijkt een cirkel ineens een einde te hebben Een tijdsbeeld? Cees van As. opruiming Ideaal voor dit koude seizoen, deze ijzersterke werkschoenen met anti-slip zoolU vindt ze op onze schoenenmarkt voor een bespottelijk lage prijs. Warm gevoerde werkschoen met ijzersterke anti-slip zool en vetersluiting koopt U nu in zwart of bruin wegens kleine schoonheidsfoutjes die niets aan de kwaliteit afdoen, per paar voor nog géén zeven gul- nti-slip Vanaf vrijdagmorgen 9 uur tiet- kopen wij op de schoenen- markt, entresol, deze gevoerde werkschoen met anti-slip zool, in de kleuren bruin en zwart en de maten 38 t/m 46, per paar Schoenreparaties in ons service centrum tegenover de kelder uitgang. Duur van de opruiming 14 januari tot 4 februari Géén tel. of schrift best. Opmerking 1: Het Lijnbaancentrum is binnen de Nederlandse beeldende kunst een verfrissend verschijnsel. Ten eerste omdat het geen doublure is van de aktiviteit van de musea. Ten tweede omdat het streven naar pretentie en uniciteit, die de kunst zo diskutabel maken, ontbreekt. In de Lijnbaan is de jacht op geïsoleerde kwaliteit definitief geëindigd. De bedoeling is de konkrete kwaliteit der.'. Ficheroux en Koetsier. Een verza- te vinden van dingen die ook buiten het isolement van de beeldende kunst van betekenis kunnen zijn. Dit is een mentaliteit die het signaleren meer dan waard is. Dat deze mentaliteit na het ontplooien van de eerste aktiviteiten niet ongeschonden lykt, is eigenlijk alleen maar plezierig. De brug tussen Ter Meulen en De Klerk is er niet minder relaxed door. Wij treffen er in een hoogst merkwaar dige mixture de produkten van de menselijke frustratie die wij maat schappij noemen, aan. Informatie op verschillende niveaus. Planologische plannen van het driemanschap Klun- opruiming Zelfs al zou U niet direkt een nachthemd nodig hebben, dan laat U toch zo'n spotkoopje vast niet lopen. Wij verkopen nu een grote par tij nachthemden met kleine schoonheidsfoutjes voor nog géén zeven gulden per stuk. Er zijn vele modellen, zowel in maxi als normale lengte, diver se dessins en kleuren en ver schillende kwaliteiten w.o. brushed en nylon. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre een partij damesnachthemden in ve le modellen, met pasjes, lange en korte mouw en in diverse dessins en kleuren, maten 38 t/m 48, Duur van de opruiming 14 januari tot 4 februari Géén tel. of schrift best. meling mini-tanks. Een aantal trekta- fels. Pas als je op details gaat letten, komt die ouwe vertrouwde kunstkri tiek (hij bestaat nog, hoor) weer bo ven. En dan zou misschien het ene wel en het andere niet hoeven of moeten. Ik kan mij ook best voorstellen dat het in het Lijnbaancentrum voor heel wat mensen moeilijk wennen is. Moeilijker in ieder geval dan in een expositiezaal waar Dali aan de weg timmert. (Dolf Welling heeft over Dali zijn beste opmerking van de laatste jaren ge maakt: de grote glibber is onder ons. Een tien, Dolf). Het kunstcentrum Lijnbaan was voor mij direkt al uitste kend, omdat ik aan de trektafel on middellijk drie vrye spelen haalde. Daar wil ik mee zeggen: die mensen die het moeilijk hebben, staan in het centrum heel wat dichter bij de werke lijkheid van het leven dan in een museum. En wat u betreft: probeer ook eens een vrij spel te halen. Opmerking 2: In het Lynbaancentrum heeft Leen- dert Stokman een viswatergebied ge realiseerd. De stekken (vaste aasplek van de hengelaar) zyn als het ware van buiten getransporteerd naar binnen. In grote witte bakken. Daardoor krijgen ze wel een beetje het karakter van tot leven gebrachte schil deryen. Dat komt door de vervreem ding, het brengen van iets in een omgeving waar dat iets niet thuishoort. Toch zijn de stekken van Leendert Stokman voor mij wel iets meer. Mis schien zonder dat hij zich dat bewust is. In zijn bakken drijft kroos. In Bergschenhoek, waar ik opgroeide, was de waterlinze of het eendekroos vroe ger een heel normale zaak. Het bestaat niet meer. Door de vuiligheid die wij aan onze rivieren en sloten toevertrou wen, is het kapot gegaan. Een heel aardig objekt is de buitenboordmotor die Stokman in een van zijn bakken laat draaien. Zomaar een zinloze gebeurtenis die een karikatuur lijkt van een water sport. Het realisme van Stokman ligt mij wel. De bakken waarin hij zijn feiten stopt, vind ik iets te mooi. Maar daar kan wel iets aan gedaan worden. In ieder geval een jongen die er iets van begrijpt. Je vindt er niet zoveel meer. Opmerking 3: Naar aanleiding van de visakte die Stokman als invitatie tot een bezoek aan het Lijnbaancentrum rondstuurde, belden verschillende geadresseerden op om mede te delen dat ze niet wisten wat ze met die visakte aanmoesten. Ze wilden helemaal niet vissen. Opmerking 4: De direkteur van het Lijnbaancentrum Felix Valk: „Ik hoop in de toekomst vooral de communicatie met het pu - bliek te intensiveren. Wij trachten door de dingen die hier gebeuren de drem pel naar de samenleving weg te halen". Geen expositieruimte: een werkge meenschap. Opmerking 5: Verder Lijnbaannieuws: de banken in de kamer van Felix zijn vervangen door andere banken. Deze zyn niet duur, maar zitten beter. Opmerking 6 Iemand heeft buiten de posterijen om (die arme Hein) een nieuwjaarskaart jn de vorm van een ets door mijn brieven bus gegooid. De afzender was onlees baar. De voorstelling was een wat dikke jongeman op een vouwfiets. Ik weet niet of ik mezelf hierin moet herkennen. Ik beweeg mij wel op een soortgelijk voertuig. Tenminste als ik daartoe in staat ben. Op de achterzijde stond de volgende wens: een zalig uiteinde en in 1971 minder opmerkin gen in des Havenloods kunstsoep. Daar kunt u het wel weer mee doen, dacht zo- IAN DONIA Nu al is duidelijk, dat de Knaak concerten die wij met de Rotter damse Kunststichting en de Doelen organiseren een succes zullen wor den. Niet alleen in muzikaal op zicht, want daarvoor stonden de jongens van het Nederlands Bla zersensemble toch al borg. Het wordt een volle tent, zaterdag avond, en ook het concert van maandag 18 januari dreigt een drukke boelj te worden. Zorgt u daarom maar vlug voor uw knaak kaartje, want u mag het natuurlijk niet missen. Afgelopen dinsdag zeiden we al Ernest Borneman heeft enige tijd gele den de „Lexikon der Liebe und Sexua- litat" geschreven, die onder de titel „Encyclopedie van de seksualiteit" in twee Sesam paperbacks bij Bosch Keuning in Baarn is verschenen. In het meer dan achthonderd pagina's tellende werk komen nagenoeg alle trefwoorden voor die ook maar iets met liefde of seksualiteit te maken kunnen hebben. Heel symbolisch is het laatste begrip: „Zygote": de cel waar een nieuw levend wezen uit ontstaat, en welke gevormd wordt door samen smelting van een eicel en een sperma- tozoë (zaadcel) bij de bevruchting. Met bepaalde opvattingen van Borneman hoeft men het beslist niet eens te zijn, zoals bijvoorbeeld met zijn beschrij ving van het „bed", dat hij de „basis van de liefde" noemt. De bewerker, de Amsterdamse psy chiater dr. H. Musaph schrijft onder meer in het voorwoord: „Zo is deze encyclopedie een leidraad geworden voor hen die op de hoogte willen komen van de nieuwste ontwikkeling van de seksuologie als overwegend klinische wetenschap, die de laatste jaren ook in Nederland tot bloei Nieuwsgierig geworden keken wij of een van de meest gebruikte woorden op het terrein van de sexualiteit er ook in voorkwam, doch het mocht niet zo zijn: „neuken" werd te licht bevon- Leendert Stokman aan de waterkant. iets over het programma van zater dag 16 januari, dus behoeven we eigenlijk alleen nog maar even te herhalen, dat dan in de hal van de Doelen zullen worden uitgevoerd een Canzona van Gabrieli, het in opdracht van het Ministerie van C.R.M. geschreven „Contra Tem pus" van Louis Andriessen en Mo- zarts onvergetelijke „Gran Parti ta", de Serenade voor 13 blazers KV 361, die zij ook zo grandioos op de plaat hebben gezet. Maandagavond gaat in de kleine zaal van de Doelen ook al zo'n meesterstuk: Gounods Petite Symphonie, die ook al op de plaat staat en die Het Nederlands Bla zersensemble prompt een Edison bezorgde. Daarnaast dan Janaceks jeugdherinneringen, vastgelegd in zijn Mladi, het Rondino van Beet hoven en een Serenade van Mozart voor kleinere bezetting, namelijk KV 375. We hebben niet teveel gezegd; u mag dit eenvoudig niet missen. En we vonden daarom, dat we u even moesten zeggen, dat het wel haas ten wordt. Gauw dus maar met een paar knaken naar de Doelen, waar de kaarten voor de andere vier in aantocht zijnde happenings met het Blazersensemble ook al voor u opruiming Een grandioze kousen-aanbie dingnu naadloze steunkou- sen van een prima kwaliteit voor een ongekend lage prijs. Modieuze naadloze steunkou- sen van een bekende fabrikant, strikt 1e keus, nu in 2 mooie kleuren en de maten 8% t/m 101/2, dus ook voor de grotere maten. Nu koopt U 'deze kwaliteits steunkousen, uit de serie van f 15,90, voor nog géén vijf gul- modieuze naadloze steunkousen van een bekende fabrikant strikt eerste keus Vrijdag en zaterdag verkopen wij op de parterre deze modieu ze naadloze steunkousen, strikt 1e keus, in 2 mooie kleuren en de maten 8% t/m 10Vi, per paar opruiming 14 januari tot 4 februari Géén tel. of schrift, best

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1971 | | pagina 9