6: I i Opruiming 49,- 54,- 15.- 69,- 29,0 49, 25,- 27, BS Oost - West, thuis toch niet zo best! Mutations,terug naar de naakte waarheid i ■fcLjJJHUi 98 75 cm jQ75 34.9 Wortelschieten en de geur van motteballen 35 "Prijzen Explosie bij de Klerk" 50 HH DE KLERK Bridge-drive Rode Kruis P~T\ f \AkJy DE HAVENLOODS, DONDERDAG 21 JANUARI 1971 opruiming Een enorme opruimingspartij gordijn- en meubelstoffen met een korting van 30 tot 50% vindt U nu op onze eerste eta geen niet alleen maar ge wone drukstofjes, maar zelfs dit luxe Italiaanse damast. Grote partij Italiaanse damast voor luxe overgordijnenen sterk genoeg om Uw bankstel mee te bekleden. U kent het vast wel dit luxe opgewerkte damast van rond een tientje per meter. Tijdens deze oprui mingsaanbieding koopt U het per meter, extra breed 125 cm, keus uit de drie meest verkoch te. kleuren, voor nog géén ze ven gulden. 125 cm breed Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de eerste etage dit prachtige opgewerkte Itali aanse damast in de kleuren fraise, goud en groen, 125 cm breed, nu per j Duur van de opru 14 januari tot 4 fe Géén tel. of schrift, best. Florissant viert 50-jarig bestaan De voetbalvereniging Florissant-O.B.R. die op 23 januari 1921 werd opgericht roept oudleden op voor de reünie in verband met het 50 jarig bestaan van de vereniging op zaterdag 23 januari. Het jubileum zal worden gevierd met een feestavond in Lommerrijk aan de Straatweg in Hillegersberg. Deze avond begint om acht uur. Oud-leden wordt verzocht zich te melden bij de secreta ris, de heer P. Kalkman, Wollefoppen- straat 59, telefoon 133053. opruiming Laat deze aanbieding Uw neus niet voorbijgaan, want nu ver kopen wij een grote partij auto- plaidhoezen voor prijzen, die U alleen in een speciale aanbie ding kunt verwachten. Deze prachtige plaidhoezen van geweven acryl lamsvel in een fraaie naturelkleur zorgen er voor dat U deze winter heerlijk warme autobekleding heeft. Nu in 4 verschillende maten, die praktisch op alle europese wagens passen voor aanlokke lijke prijzen. nylon pels 57 cm ia95 65 cm 18* 135 cm O 495 Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij in de kelder deze naturelkleurige plaidhoezen van nylon pels in de maten 57, 65, 75 en 136 cm, nu bijzonder voordelig. Duur van de opruiming 14 januari tot 4 februari Géén tel. of schrift, best. Afgezien van Jean Fournets vertolking van Ravels 2e Daphnis et Ahloë Suite in het vorig seizoen kan ik mij geen muzikaal evenement herinneren, dat mij zo tot in de vezels heeft aangegrepen als het optreden van Ravi Shankar, sitar, gesecundeerd door zijn tabla- en tanpuraspeler zondagavond in de grote Doelenzaal. Het is ronduit verschrikkelijk, dat dit concert eenmalig was. Ik stel mij voor, dat dit zeven avonden achtereen had moeten gebeuren en dat iedere Rotter dammer die pretendeert enige be langstelling voor muziek te hebben van gemeentewege verplicht zou zijn ge weest een dier optredens te bezoeken. Want wat hier te beleven was, was betekenis voor de mens aan de bron gepakt. U stelt zich voor: Een bespeler van de veelsnarige sitar, een tabla-speler met 2 ((twee) slaginstrumentjes, op het oog een soort eenvoudige wijnkruikjes, waarmede hij echter ieder die meer aan instrumentarium nodig heeft in zijn hemd zet, en een tanpuraspeler die op een eenvoudiger snaarinstrument met stoi'cijnse kalmte het grondakkoord van een werk gedurende dat hele werk (ca. 25 minuten minimaal) herhaalt, bijgestaan door 3 staafjes wierook en een technisch vermogen om van te griezelen. Wanneer men hoort hoe deze mensen uitgaande van een basis gegeven (raga), dat in verband staat met het uur der dag aan het improvise ren slaan, dan ziet men het huidige westerse muziekleven eerst langzaam, maar al spoedig zeer snel verloederen. Oervorm Ik zou over willen gaan tot een analyse van alle technische details van deze oervorm van muziek maken en de puur muzikale beweegredenen om zo te werken. Ook de van oudsher mystieke kant van muziek, die hier zich zo onontkoombaar manifesteerde zou uit voerig aan de beurt moeten komen. Maar nu werk ik aan een krantenarti kel i.p.v. aan een boek en dat moet ik me realiseren. Daarom beperk ik me tot datgene waarin het van het wester se musiceren van nu verschilt. Dat i- wel bijna in alles, maar vooruit maar. De westerse jdporsnee musicus speelt in een orkest datgene wat hij voor zijn neus krijgt. Als hij het „mooi" doet is hij een goed musicus. Het enige, dat hij van een orkestwerk kent is zijn eigen partij. Inzicht in het grote geheel heeft hij zelden. Ik ben van mening, dat hij gelijk de dirigent de gehele partituur zou moeten kennen of minstens voor zich hebben. Maar nee, hij kan het met één balkje af. Voor de rest zorgt ^e dirigent, en... de componist. Bomans schrijft ergens wanneer hij het heeft over zijn tijd als koorknaap, dat hij het toen zo geweldig vond, dat ieder zjjn eigen partij, die van een andere verschilde, zong en dat de componist borg stond voor het grote geheel. Als je negen, tien jaar bent is het goed daar zo over te denken, er is in ieder geval eerbied voor de man die het klaarspeelde, dat dit alles als een geheel klonk. Een typisch bij het kind passende zaak. Maar als je je leven lang niet verder komt is dat toch een moeilijk te verteren kwestie. H^t parti- tuurlezen behoort ook niet tot de opleiding van de orkestmusicus. Nie mand heeft mij dat nog aannemelijk kunnen maken, maar het feit verandert daar niet door. Cenoeg Een bezoeker met wie ik in de pauze sprak zei mij: „kijk, het is zo fijn dat 'deze mensen genoeg aan zichzelf heb ben. Ze voeren een gesprek met elkaar. Maar daarnaast delen ze ook ons nog iets fijns mede". En dat gesprek met elkaar, dat is het essentiële. Muziek is communicatie on der de spelers onderling. Dat leidt vanzelf tot communicatie naar buiten. Maar dat tweede kan niet zonder dat eerste. Ook bij Bach dienen musici genoeg aan elkaar te hebben. Maar vaak komt het voor, doordat Bach een onnauwkeurigheid in zijn manuscript liet staan dat door een drukker werd overgenomen en door een dirigent over het hoofd gezien, dat twee musici die elkaar moeten imite ren bijv. ieder een eigen frasering toepassen. Bach noteerde ook niet Alles. Het komt dan aan op improvisatie, op luisteren naar elkaar. Dit is, ik schreef het al eens in een beschouwing over de basso continuo praktijk, helaas ver te zoeken bij onze huidige musici. Als ze bij een hedendaags componist eens moeten improviseren zitten ze met de handen in het haar. De kunst van het luisteren, van het overnemen is in onbruik geraakt, ter wijl wij nog steeds componisten spelen bij wie dat een eerste vereiste is. Ook zie ik nog geen westerling een hele avond een grondakkoord aanhouden. Hij vondt zijn partij dan „oninteres sant", er staan „te weinig neten". Bovendien zou hij door de organisato ren omdat hij geen „solist" is minder betaald krijgen. Waar blijft het oud-filosofische princi pe, dat ieder die zijn deel in een geheel levert even belangrijk is? Dat het er niet op aankomt hoeveel men doet? Daarvoor is een dieper geestelijk leven nodig dan de hedendaagse musicus doorgaans eigen is. Componist Dit principe moet men dan ook hier niet zoeken, maar bijv. bij Ravi Shan kar en de zijnen. De geestelijke (reli- kunnen ze, luisteren naar elkaar ook. Ze kunnen ook verder tellen dan tot 2, 3 of 4. Ze spelen niet de meestgecom- pliceerde metra. Ze zijn op elk mo ment componist. Dat is in het westen nu eenmaal anders, daar kan een com ponist apart staan. Maar het een be hoeft het ander niet uit te sluiten. Het Rotterdams concertpubliek had hier behoren te zitten. Het ganse Rotterdams Conservatorium Toch was er nu eveneens een verrukke lijk publiek. Maar ik had meer gewone pakken willen zien. Minister Witteveen was nu, geloof ik, de enige. Dat de belangstelling en extase zo overstelpend tot uitdrukking kwamen heeft mijn geloof in de toenemende erkenning van het mystieke, het Uni versele, versterkt. Daar werken vele pop-musici trouwens ook aan mee. In het Westen zijn we gelukkig niet louter op onze „serieuze" musici aangewe- Ceès van As. Ravi Shankar. Anja Licher en Lemaftre. Het.heeft (te) lang geduurd, maar eindelijk heeft Rotterdam de première mogen beleven van het ballet „Mutations", gedanst door het Nederlands Dans Theater. Een vakkundig brok choreografie van Glen Tetley en Hans van Manen en een uitstekende presentatie van de keurtroep van artistiek leider Jaap Flier heeft geleid tot een heerlijk stuk dansend theater. Bij de wonderbaarlijk bizarre, electro- nische muziek (Telemusik, 1966 en Mixtur, 1964) van Karlheinz Stock- hausen past het soms even grülige ballet zich zonder moeilijkheden aan. Een vondst is het van het toneel de zaal inlopende plankier (de levens weg? waarop een groot gedeelte van de handelingen zich onder de ogen en oren van het publiek - afspeelt. Werkelijk een belevenis eens van zo dichtbij de grote (in)spanningen mee te beleven, die de darts van de ballen na's en ballerino's vergt. Op het toneel is het allemaal zo clean - het lijkt dan geen moeite te vergen. De nu getoonde realiteit is wel even anders. Net als in „Twice" van Hans van Manen wordt er in „Mutations" met film als decor gewerkt. En er bestaat geen beter middel om de virtuositeit van het ballet beter uit te laten komen dan gebruik te maken van slow-motion beelden, waar dan ook dankbaar van geprofiteerd is. Nog een voordeel bui ten het tonen van de danstechniek is dat de film de leemtes tussen de diverse taferelen vloeiend opvult. Pret tig voor de opvoerenden en voor het publiek. In „Motion III", het laatste gedeelte van „Mutations" bereikt de evolueren de tendens die het stuk beheerst (in „Motion I" wordt normaal gekleed gedanst, in „Motion II" in minimale, waarschijnlijk als sexy bedoelde kledij, hetgeen tot moordzucht leidt - goed uitgebeeld met de nodige fosforiseren- de rode verf) z(jn hoogtepunt: enkele dansers en een danseres komen naakt op en laten zien dat het menseliik lichaam helemaal niet erotisch is, maar gewoon mooi. Niveau Ook de filmbeelden tonen een formi dabel dansende en springende, naakte Gérard Lemaftre, wieis afwezige te genwoordigheid - samen met het niet meer actief dansen van Jaap Flier de kracht van de mannelijke leidende dansers toch wel heeft doen inboeten. Dansers als Hans Knill, Jan Nuyts en Jon Benoit reiken nog niet naar dat niveau. Soms, bij het kijken naar de film van Anja Licher en Gérard Lemaftre, lijkt Oswald Kolle nabij, maar dan verdringt de gracieuze soepelheid van de gespier de figuren elke bijgedachte en is het weer dans in de puurste vorm. Het is een wonderlijk genot deze magische nudisten te zien. Wel even iets anders dan de met het oog op schokeffecten geëtaleerde blote borst of kont van een vrouw in een of andere baanbrekende live- of rockmusical. Jaap Flier lijkt met zijn ballet de Juiste richting gevon den te hebben om terug te gaan. Terug naar de naakte waarheid. Ook het stuk na de pauze, „Sympho- nie In Three Movements" van Hans van Manen, op muziek van Igor Stra- winsky, bewees de goede weg, waarop de repertoirekeuze van het NDT zich bevindt. Overigens spreken de succes volle toernees - eind vorig jaar Enge land en begin dit jaar Duitsland boekdelen. Zeker is nu al dat nog dit jaar Duitsland weer bezocht zal wor den. Maandag 1 februari is het danstheater weer in de Rotterdamse schouwburg met de première „Concerto Grosso" van choreograaf Charles Czarny op muziek van George Handel (landelijke première op 29 januari in het Scheve- ningse Circustheater). Verder staan de balletten „Metaforen" en „Dualis", beide van Hans van Manen en „Cir cles" van Glen Tetley op het program- ma" H. van C. La Mama Amsterdam revancheerde zich zaterdagavond in de Lantaren voor hetgeen de groep tijdens de ope ning van het kunstcentrum aan de Lijnbaan had aangericht: een oervër- velende voorstelling, waarbij het me rendeel van het publiek wegliep. De X-produktie in de Lantaren mocht er wezen. Dat wil zeggen, wat de presen tatie betreft. Een snelle voorstelling met een aantal goede grappen. Ervan uitgaande, dat ieders leven in de westerse cultuur is gefrustreerd door sex en godsdienst is het alleraardigst af te rekenen met een groot aantal nog geldende taboes onder het motto: „let us now cast away the rotten-shit of words and live the life we lfove and above all love the life we live". Als zo'n thema voldoende intelligent wordt uitgewerkt en voldoende inven- tief in een voorstelling gestalte wordt gegeven, wel, dan zijn we op de goede weg. En dat was het geval. Voor de rest hoeft er echt niet veel over gezegd te worden, behalve misschien, dat La Mama Amsterdam pas dan wortel kan schieten in onze samenleving als men zich van het Nederlands gaat bedienen en zaken gaat behandelen die verweven zijn met het levensgevoel van onze samenleving. Geur Op het repertoire van de Haagse Come- die prijkt „Vriend Antoine" van Jean Anouilh in de regie van Joris Diels. Over „Vriend Antoine" kan ik niets meedelen, omdat het uitzicht op de voorstelling werd belemmerd door een penetrante geur van motteballen. Jan Hein de Groot. xnvwwm bureau opruiming Deze verrassing komt uit ons tuincentrum: zo te zien een normale bloembol, maar zonder water te geven, zonder de bol in de aarde te plaatsen komt er een mooie plant te voorschijn, Aronskelk (Arum cornótum), die U als bol in de vensterbank plaatst enna enige tijd zal er «zich een prachtige gele kelk met rode spikkels vormen. De ze bijzondere bol koopt U nu voor nog géén één gulden veer- supergrote bollen Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij in ons tuincentrum, 2e etage, deze Aronskelkbollen, die zonder water of aarde no dig te hebben groeien en een prachtige kelk geven Duur van de opruimini 14 januari tot 4 februar Géén tel. of schrift best. is geen prijs voor zo'n ideale polyethe bankmatras van 11 cm hoogte. Het bovenblad is met een siersteek afgewerkt en de vrolijke kleuren zijn lichtecht. Formaat: 80 Heus waar mensen, dat is niet gewoon meer in een tijd dat alle prijzen oplopen: De Klerk blijft maar aan de gang met die lage prijzen. Nota bene allemaal merkmatrassen en de mooiste dekens in die weggeef- opruiming! Wie daaraan voorbij gaat doet straks geen oog meer dicht... een luxe polyether matras, waar u normaal 125,- voor neertelt. En we noemen hier slechts drie van de zes maten van ca 14 cm hoogte en aan twee zijden geborduurd: 80 x 190 cm van 125,- voor 98,-. 90 x 200 cm van 145,- voor 118,-. 130 x 190 cm van 185,- voor 158,- betaalt u en geen cent meer I voor twee super Terlenka hoofdkussens. Ongelooflijk: voor zo'n spotprijs krijgt u maar liefst twee double face Scaldylon-dekens! Aan één zijde effen gekleurd en aan de andere zijde een aparte streep! Alleen in de grandioze De Klerk-opruiming: 150 x 220 cm nu 27,50 per stuk - 2 stuks voor 49,-. 190 x 230 cm nu 34,80 per stuk - 2 stuks voor 65,-. Twee royale Draion of Acryl kinder dekens. Nü voor een prijs die u nergens ziet. Zowel effen gekleurd, double face, als gedessineerd. In de grote maat 130 x 170 cm. Normaal 39,50. Nu 29,- per stuk. Twee stuks voor 54,-. Deze aanbieding vindt u alleen in het WoonWarenHuis. is de zorgeloze prijs voor een fantastische stadion- of auto plaid. 135 x 170 cm in origineel Schotse ruiten. Straks zijn ze weer 22,50. Nil in de opruiming bij De Klerk. Sole Mio Process-dekens, 150 x 220 cm. Een kwaliteit, die niets te wensen over laat. Let wel: normaal kosten deze super de luxe dekens, met velours-band afgewerkt, 112,-. Dat kan alleen in de opruiming bij De Klerk. U wilt een grotere maat? 200 x 240 cm voor slechts 99,50. 220 x 240 cm voor slechts 109,50. Zolang de voorraad strekt: sierspreien, keuze uit 4 kleuren bloemendessins, met royale volants en Terlenka-dons vulling. Hoe bestaat 't. 1-persoons van 47,50 voor 29,8i 2-persoons van 59,- OA 2-persoons van 59,- voor 39,80 dekens met twee Zaalberg dekens met twee „gezichten 1971-look oranje paars. Zijn nu ruim 20% voordeliger. Wie het eerst komt heeft nog kans op zo'n prachtige merkdeken: 150 x 220 cm double face nu 49,80. 190 x 240 cm double face nu 69,80. 220 x 240 cm double face nu 79,80. Daarvoor krijgt u twee Scaldylon- kinderdekens. In bleu of rose. 100 x 150 cm. Eén mag ook: 14,-. Deze aanbieding vindt u alleen in het WoonWarenHuis Als klap op de vuurpijl van De Klerk's uitverkoop: beeldschone Candlewick chenille spreien. 1-persoons 150 x 225 cm 27,50. 2-persoons 210 x 225 cm 37,50. De Klerk ruimt op tot 4 februari a.s. WoonWarenHuis Lijnbaan/Binnenweg, Winkelcentrum Beijerlandselaan, Winkelcentrum Groot IJsselmonde. Vrijdagavond geopend. Maandag gesloten. Filialen in Den Haag, Utrecht, Vlissingen, Hoorn, De Lier. Onze prachtige havenplaat weer verkrijgbaar Vanaf heden is de vierkleuren ha venimpressie van fotograaf Frits Rotgans weer verkrijgbaar. In het kader van ons twintigjarig jubileum bieden wij onze lezers deze afdruk aan voor f 1,25 per stuk. De eerste oplage was zo snel uitverkocht dat wij velen moesten teleurstellen. Daarnaast hebben wij gemeend ook de kleurenfoto met de Euro mast als middelpunt - gepubli ceerd op 7 januari 1971 - inyer- koop te moeten nemen. De plaat is eveneens 58x33 cm. uitgevoerd op houtvrij carton. Bestellingen per post zijn helaas onmogelijk. Vanaf 21 januari 1971 zijn deze overdrukken verkrijgbaar aan bnze kantoren Eendraéhtsweg 25 (let op nieuw adres! J en Prins Hendrikka de 14 (Noofdereiland). Vanaf 25 januari zijn de platen ook verkrijg baar aan ons kantoor te Vlaardin- gen Hoogstraat 122. Ook verkrijgbaar bij sigarenmaga zijn Breederveld, v.d. Driftstraat 4, Vlaardingen. Mevr. De Hay-De Visser, Waalstraat 5, Krim pen a/d IJssel; A. Maat, Graaf Hendrik van Nassaustraat 36, Ou derkerk a/d IJsseL^ Evenals vorige jaren zal ook dit jaar het Rode Kruis in het Bridge-Centrum, Mariniersweg 28 te Rotterdam een bridge-drive organiseren en wel zaterdag 6 februari om 19.30 uur. Inleggeld f 3,50 per persoon, bestemd voor het Rode Kruis,. Men kan zich opgeven bij het Rode Kruis, telefoon 363122 toestel 73 of 75. Moderne tienerbenen dragen het liefst kniekousen en dan graag elke dag anderedie zijn nu bij ter Meulen voor een laag prijsje in de aanbie- ding! Profiteer van deze aanbieding meisjes kniekousen van de be kende Bix-fabrieken. Een paar van deze 'sterke draion knie kousen, zowel effen als in vele dessins, koopt U nu voor klei ne prijsjes. 5-6 yp 1 98 7-8 "4-5* i Vwr Q 98 9-10 11 - 12 00 co Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre dra- Ion meisjes kniekousen, merk Bix. Er is keus uit vele dessins (ook effen) en kleurennu per paar met een ruim prijs- voordeel. Duur V, an de opruiming 14 janu ari tot 4 februari Géén te 1. of schrift, bast. Géén tel. of schrift bast.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1971 | | pagina 9