R.Ph.O.: heilige koe,
die mensenoffers eist
Opruiming
9,80
6,75 12,75
3r.
"De climax is bij ons de
ion
0,69
Weer ontslag voor Klaas Diepe rsloot
R
Werkende jongeren in pop-musical
SCHOP TEGEN MAATSCHAPPIJ
"Prijzen
Explosie bij
de Klerk"
HH DE KLERK
dinsdag 26 januari 1971
20e jaargang no. 4
EDITIE
SCHIEDAM
VERSCHIJNT OP DINSDAG EN DONDERDAG IN ROTTERDAM RECHTER MAASOEVER - SCHIEDAM -VLAARDINGEN - KRIMPENERWAARD E.O.- HOOFDKANT. PRINS HENDRIKKADE 14, ROTTERDAM. OPLAGE 255.000
niet langer meer bij het bestuur zou de stichting R.Ph.O. geen bepaalde"
liggen. Het minste dat ik van het beleidslijn in deze kwestie is uitgestip-
bestuur had mogen verwachten is toch, peld, laat staan bekend gemaakt, en
dat een voor allen bindende en aan- telkens slechts ad-hoc-beslissingen wor-
vaardbare, schriftelijk vastgelegde inte- den genomen is het naar mijn oordeel
rim-regeling was bekend gemaakt, wel- gerechtvaardigd aan uw college de
n het rechtspositie- vraag voor te leggen hoe lang u nog
Klaas Diepersloot, de 37-jarige alt-violist van het Rotterdams Philhar-
monisch Orkest, is opnieuw ontslag aangezegd. Verleden week
donderdag deelde directeur Oosterlee hem mee dat er bij het
Gewestelijk ^Arbeids Bureau vergunning is aangevraagd voor zijn
ontslag per 1 september 1971. Het ontslag zou zijn oorzaak vinden in k™de8bedoeling
een verstoorde arbeidsrelatie, waardoor er geen vruchtbare samenwer- reglement nog zoveel mogelijk tot zijn zult"toestaan daniezesituatie voort-
king meer mogelijk ZOU zijn. recht had laten komen, maar ook dit is duurt."
metgeschied. Verkeerde.
Tot die conclusie zal het bestuur van het R.Ph.O. wel gekomen zijn na een In de huidige situatie is voor mij niet
conflict met Diepersloot over het niet aanwezig zijn bij een repetitie. Diepersloot meer na te gaan, welke mijn rechten en
heeft die repetitie door overmacht niet kunnen bijwonen. Het conflict over deze verplichtingen als orkestlid zijn, waar-
onbeduidende zaak heeft naar het gevoel van de alt-violist zo hoog kunnen üf^et nadeefben*311 con en errlstlg
oplopen, omdat sinds 25 oktober 1969 de orkestcommissie (waarvan hij
voorzitter was) is afgetreden en er sindsdien geen nieuwe commissie is ingesteld. Naar aanleiding van een op zichzelf
niet erg belangrijke kwestie - het niet
bijwonen van een repetitie door over-
over directie en/of bestuur geplaatst macht - heeft zich tussen het bestuur
ziet. en mij een conflict ontwikkeld, dat
Aldus is de instelling en instandhou- alleen daarom in deze omvang moge-
ding van een orkestcommissie een inte- hjk is, omdat de rechtspositie niet kan
grerend bestanddeel van mijn rechtspo- werken.
sitie-regeling en rust op het bestuur Reeds om te voorkomen, dat dit soort
van de stichting R. Ph. O. de verpüch- conflicten, die materieel tot niets
Over het uitblijven van een orkestcom
missie heeft Diepersloot zich in een
brief, d.d. 29 december 1970, bij B. en
W. van Rotterdam beklaagd, omdat hij
zich hierdoor ernstig in zijn rechtsposi
tie voelde bedreigd. Op die brief heeft
hij tot nu toe geen antwoord gehad,
zodat het misschien wel mogelijk is,
dat er een verband bestaat tussen het
schrijven van deze brief en het ontslag.
Hoewel het een uiterst formeel stuk is,
willen we de bewuste brief hier in zijn
geheel afdrukken.
„Edelachtbare heren,
Als musicus, verbonden aan het Rot
terdams Philharmonisch Orkest, moet
ting al het mogelijke te doen
orkestcommissie in het l^ven te roepen
en te houden en vervolgens met deze
commissie loyaal overleg te plegen als
bij het reglement voorzien. Sinds 25
oktober 1969, de datum waarop de
laatst in functie zijnde orkestcommis
sie in haar geheel aftrad, is er evenwel
geen orkestcommissie meer en bestaat
ik mijn ernstige verontrusting uitspre- derhalve een toestand, welke strijdig is
ken over de uitholling van mijn rechts- met mijn.rechtspositieregeling en waar
positie, als neergelegd in het door uw op ook geen andere, vervangende rege-
college bij besluit van 9 februari 1966 ling van toepassing is.
goedgekeurde reglement VerzakeWeliswaar heeft het bestuur van de
Blijkens het Huishoudelijk Reglement stichting R. Ph. O. in het vorig seizoen
van de stichting R. Ph. O. is heti getracht een orkestcommissie te for-
bestuur verplicht" te voorzien in de meren, doch deze pogingen zijn niet
instelling van een orkestcommissie, geslaagd. Dit betekent uiteraard niet,
Het reglement op de rechtspositie der dat thans de verantwoordelijkheid
musici gaat dan ook uit van de premis- voor de instelling van deze commissie
se, dat een zodanige commissie bestaat
en fungeert. Aan de orkestcommissie
zijn op tal van punten in het reglement
op de rechtspositie taken toebedacht
en met name schrijft dit reglement met
betrekking tot de secundaire arbeids
voorwaarden op vele plaatsen overleg
voor tussen bestuur of directie en.
orkestcommissie. Het is duidelijk, dat
de bedoeling van dit overleg is ener
zijds te waarborgen, dat de musici via
de orkestcommissie inspraak hebben
bij de besluitvorming en anderzijds te
voorkomen dat een mttsicus in een
conflictsituatie zich als enkeling tegen-
VROON
i WALENBURGERWEG 76-78
Z WOENSDAGAANBIEDING
SLAGROOMSOEZEN
S per 6 «tuks van 4,02 voor 3.30
Z DEZE AANBIEDING GELDT -
z ALLEEN VOOR AFHALEN.
MMIIIIIIIMMmiMlllllllllllfl
Omdat mooie gordijnen de
oonste ramen feestelijk omlijsten
i veel aandacht krijgen, is het
verstandig om deze met zorg en
kwaliteitsbesef te kiezen.
De Klerk verkoopt nu gordijnen
en vitrages tegen
onvergelijkbare weggeef-prijzen.
Beeldschone velourette, lichtechte
gordijnstoffen. Koopt u nu stukken
voordeliger. Kijk maar: van 16,50 voor
12,75. Ook weer met nog eens
33'/» korting.
En let op dit label. Het betekent dat e
nog eens extra korting van 33'/»
Wat een weelde: pasklare Trevira-
vitrages met loodband. Drie jaar volle
garantie. Beter kan het niet. En nog
nooit zijn deze vitrages zo voordelig
geweest. Er zijn twee hoogten:
210 en 240 cm.
300 cm breed (pasklaar) nu 9,80.
400 cm breed (pasklaar) nu 12,80.
Wat koop je er tegenwoordig voor?
Bij De Klerk Terlenka val-met-band in
optisch wit (45 cm hoog). Geen 1,25
:ra voordelig: loodband-stores van
Extra voordelig: loodband-stores vi
de fijnste, Zwitserse Schirley weefsels.
Nu slechts 6,75 (150 cm hoog), 9,75
(315 cm hoog), 12,75 (235 cm hoog) en
15,75 (295 cm hoog). Ook hier geldt:
3 meter halen, 2 betalen!
Is dit geen vergissing? Nee, het is
waar De Klerk doet de mooiste
gordijnstoffen opwaaien voor 5,- en 3,-
per meter. Deze stoffen hebben wij
met 40 tot 60% in prijs verlaagd.
Is de zorgeloze uitgave om uw ramen
volmaakt aan te kleden. De beroemde,
Zwitserse Fisba gordijnstoffen koopt
u deze week alleen In het
WoonWarenHuis zo voordelig
Fisba uni-structuur satijn van 16.90
voor 12,75.
Even verleidelijk om aan te schaffen
zijn de Fisba edelsatijn bedrukte
stoffen, die normaal 28,50 kosten.
Nu maar 18,75. Laat deze opruimings
kans niet voorbij gaan.
De Klerk ruimt op tot 4 februari a.s.
Winkelcentrum Beijerlandselaan,
I n I Vrijdagavond geopend. Maandag gesloten.
Filialen in Rotterdam, Den Haag, Utrecht,Vlissingen, Hoorn, De Lier.
voeren -kunnen ontstaan, is het nood
zakelijk, dat thans een ondubbelzinni
ge beslissing wordt genomen over de
vraag op welke wijze men uit de
bestaande impasse kan komen. Deze
vraag raakt rechtstreeks het belang van
alle musici van het R.Ph.O. en daarme
de het doel van de stichting R.Ph.O.:
de bevordering van het.muziekleven te
Rotterdam, in het bijzonder soor de
instandhouding van een symphonie-
Daar van de zijde van het bestuur van
Geen antwoord. kGGigat
Of de aanzegging van ontslag per 1
september zou als een afdoend ant
woord beschouwd moeten worden.
Maar we leven niet meer in de middel
eeuwen Directeur Oosterlee ont
kent trouwens dat deze brief iets met
het ontslag te maken heeft. De „ver»
stoorde arbeidsrelatie" is, naar het
zeggen van de heer Oosterlee, ontstaan
in de periode na afsluiting van de
„affaire Diepersloot", die eind 1969
op gang kwam (reisbrieven in Het Vrije
Volk) en die midden 1970 werd afge
rond (commissie van goede diensten).
Diepersloot gaf twee interviews weg
(Het Vrije Volk en Journaal 2000), die
bestuur en directie in het verkeerde
keelgat schoten. Verder spreekt
Oosterlee over een „aan obstructie
grenzende correspondentie van Dieper
sloot met de directeur" en tenslotte
over het niet nakomen van de door
Diepersloot aan de toenmalige wethou
der van Künstzaken, J.Reehorst, geda
ne belofte zich constructief op te
stellen.
geen bezwaar gemaakt tegen de aanvra-
n Diepersloot een slecht vertrekpunt
tot ontslag van Diepersloot, omdat is om besprekingen met orkestleden te
van het bestuur van het R.Ph.O. In ondernemingsraad Temeer omdat mt
tegenstelling tot de heer Oosterlee ziet he* verleden gebleken dat uit het
de wethouder wel verband tussen de °*?st zlch niemand kandidaat wil
„affaire Diepersloot" en de huidige stellen voor een nieuwe orkestcommis-
ontslag aanvrage, omdat „op voorhand Jaarmt geconcludeerd mag wor-
openen over de instelling van een
Toch antwoord
De man om wie alles draait, Klaas
Diepersloot, is niet bereid in dit sta-
Overigens zei hij dat Diepersloot dezer dium commentaar te geven. Hij wilde
dagen antwoord op zijn brief krijgt, slechts kwijt de ontslagaanvrage te
waarin staat dat B. en W. bestuur en beschouwen als antwoord op de brief
directie van het R.Ph.O. voorstellen die hij naar B. w
over te gaan tot instelling van een En zo zitten V
ondernemingsraad voor het orkest. De - -
terliggende problematiek naar mijn
stellige indruk moet worden gezocht in
de onwil de mondigheid van het indivi
duele orkestlid te erkennen. Hetgeen
uiteraard uit de tijd is. Zoals het
uit de tijd is mensen het geven van
intervieuws te verbieden, omdat ze
deel uitmaken van een orkest. (Iets,
dat wethouder De Vos volmondig be
aamde.)
Een gang van zaken als rond Klaas
Diepersloot wijst op die blijkbaar niet
uit te roeien mentaliteit, waarin het
past het Rotterdams Philharmonisch
Orkest te beschouwen als een heilige
koe, waaraan bij tijd en wijle mensen
offers moeten worden gebracht.
Jan Hein de Groot.
f#
Geen winst
Op 3 april staan Arthur, Jan, Nico, Agnes en met hen nog ongeveer gen. De liedjes zijn beestachtig origi- kwam hij tenminste ook na. Dat kun-
30 jongelui op het podium van de Groote Schouwburg in Rotterdam-
Zuid. Ruim 30 werkende jongeren, voornamelijk uit Rotterdam en
omgeving, startten ongeveer een half jaar geleden met de voorberei
dingen voor een pop-musical, die op die datum in première zal gaan.
Agnes en Jan vertellen over het ont
staan van de musical.
Agnes: „Nico schreef een musical,
zomaar om ergens mee bezig te zijn.
We wisten toen nog helemaal niet of
we er iets mee zouden gaan doen en
hoe we dat aan moesten pakken. Lang
zamerhand kregen we wat meer con
tacten. Ik ontmoette Jan, Bram kwam
erbij en we besloten een auditie te
houden. Dat was vorig jaar september.
We plaatsten gewoon een kleine adver
tentie: pop-musical vraagt jongelui".
Dat was dus het begin. De groep werd
aan geschaafd, een heleboel dingen
moesten beter. De meesten zijn nu
wezenloos enthousiast geworden en
dat blijkt ook wel uit het feit, dat ze
iedere zondagmiddag komen repeteren
ook als het bloedheet is. Iedereen
heeft een baan, werkt dus de hele
week. Het gebeurt allemaal in de vrije
We hebben, ondanks tegenslag, alle
maal een enorme ontwikkeling doorge
maakt. Een ontwikkeling die ons hoge
lijk verbaast. Je leert erg veel van
Dg zon
neel. In het begin werd er zelfs gezegd nen we lang niet van iedereen zeggen.
dat ze niet te zingen waren. De decors We zijn wel tot de conclusie gekomen,
worden gemaakt van schuimplastic in dat ambtelijke molens bijzonder lang-
verschillende kleuren". zaam draaien en dat je enorm veel
tegenwerking krijgt.
Agnes: Ik geloof, dat sfeer in de Wat mimt& betreft, repetitieruimte,
musical heel belangrijk is. Ik denk, dat daar kan verhalen over vertellen. Als
die blijft hangen bij de mensen. Bij- je iets wüt heden ten dage, nou je
™r.beeid. 5?,gezegd wordt m het komt „ergens aan bod hoor. Alle
behoorlijke repetitieruimte wordt in
beslag genomen door de beroepsgezel-
schappen, of z, „o» kt, pnktoen of
met. Ideaal voor onszou zijn op
De musical, die „The incredible story
about our tonights visitors" heet met
als ondertiteling „héé Piet wat doe jij
hier" komt dus 3 april in de Schouw
burg in Rotterdam-Zuid. Een uniek
gebeuren volgens de groep.
liedje „He leads his people into bitter
ness", dat is bijzonder mooi. En het
stukje „Buren" van Harold, dat is
helemaal abnormaal. Maar het maakt
indruk op je. Het is een maatschappij- zondagmiddag de repetitieruimte
gebeuren, ondanks de krankzinnige si- het'NRT, maar dat is niet te betalen onze onl
- - -- betalen en dan hoeven we
Subsidie
voor amateurs.
We hebben echt serieuze plannen om
door te gaan, we geloven wel dat er ieuedwerk waar wii wit in zien Ze»
groter en groter. Het idee van Nico was De musical. Jan zegt erover: Er zit
A 1 1 J' lijn in, het is een schop tegen de
maatschappij. De hele musical ii opge
bouwd uit 20 liedjes, kritische liedjes
over allerlei onderwerpen: de kerk,
sex, militaire dienst, het leefmilieu
enz. Er zit een zekere climax in het
geheel, we leven naar iets toe, dat is bij
er, Bram schreef het draaiboek en de
repetities konden beginnen.
Jan: „We hadden meteen een leuke
groep, allemaal vrije vogels maar met
een moraal. Niet allemaal van die
losgeslagen rotzooi. We begonnen in
een repetitieruimte van het HJG
Hoe zit het met de kosten? Jan:
„Weet je, er wordt zo ontzettend veel
geld uitgegeven aan allerlei produkties,
dat is onvoorstelbaar. Wjj hebben nu w.
ondervonden, dat er met weinig geld s! 1 a ai - -
toch nog wel iets gedaan kan worden. Trefcentnim, in de oude Jamm-fabriek „wl. ralIuaal ual
We hebben in ieder geval wel een Bezeten. Maar daar zijn de definitieve willen gaan doen".
loopt, de opbrengst te bestem
men voor het jeugdwerk. Dat wü
zeggen, dat we onze onkosten eerst
betalen en dan hoeven we er echt niets
aan te verdienen. Als er geld over is
dan willen we dat geven aan dat
kende jeugd valt tussen de wal en het
weer een repeuueruimie aangeoouen Khi Daar wordt heel weinig voor
gekregen. Wehebben ook. al m het We hebben dat zelf on|ervon.
de Vondelweg. We hadden toen nog ons de zon //er laatste gedeelte speelt
geen flauw idee hoe we alles aan - -
moestenpakken, we hadden teksten
maar geen muziek. Het ging echter
steeds beter en we raakten allemaal
wild enthousiast. Er is natuurlijk flink
Een gedeelte uit het liedje „Ambtena-
toezegging van de Rotterdamse Kunst- Plannen °°k no8 niet rond
stichting voor een subsidie. Eddie
Geerlings is op een van de laatste Het /aafi(C Uedje uit de p0p.musical:
repetities komen kijken. Hij heeft ons planet of love".
geholpen, de beloftes die hij deed
zich af op de zon. Daar vinden t
dingen, die we hier in onze maatschap
pij niet kunnen vinden, daar vinden we
liefde en dan bedoel ik niet sex, maar
gewoon het aardig zijn voor elkaar. De
teksten worden in het Nederlands ge
sproken, de liedjes in het Engels gezon-
Tenslotte Jan: „Zeg maar gerust dat
het een première voor heel Nederland
is. Mensen die meer willen weten
kunnen bellen, telefoon 354347 of
336814, na 18 uur".
Een laatste opmerking: Er is ook nog
een feestje geweest in de groep, hef
huwelijk tussen twee van hen, Petra en
Leo.
Hanneke Schreurs
DWARSGEBAKKEN
NATUURWIT, BOERENBRUIN,
BOERENROG. PUNTJES EN BOLLEN,
KRENTEN-ROZIJNENBROOD,
1 KRENTEN BOLLEN.
„DE HAVENLOODS"
BEZORGERS(STERS)
r het huis aan huis bezorgen van
blad op dinsdag en/of donder-
rekkelijke bijverdien