6.s
11385°
Met Andere Woorden
pfr
26.75
LEZEN EN HOREN
c!
W
ristendom en atheisme
mr~
22P
Straten
E
l
l
98
Afscvmm)
BENEMEND
DE HAVENLOODS, DONDERDAG 4 FEBRUARI 1971
5-329
Onlangs werd in de cursus „bij
belse grondlijnen" van de stich
ting „Oriëntatie" besproken: het
atheisme. Hieronder volgt een
beknopte samenvatting van het
betoog van dr. G. H. ter Scheg-
Je haalt een echt scheerwollen
tapijt er meteen uitde kleu
ren zijn sprekenderhet doet
gewoon veel warmer aan.
En als zo'n tapijt een stuk voor
deliger de aanbieding ingaat is
dat toch wel Iets bijzonders.
100% Zuiver scheerwollen ta
pijt, liefst 400 cm breed, in 4
fraaie kleuren. Dit ijzersterke
gezinstapijt, waarop Uw kinde
ren gerust kunnen ravotten, nu
per meter voor nog géén hon
derd veertig gulden.
100°/o zuiver
scheerwol
400 cm breed
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de 1e etage dit
100% zuiver scheerwollen ta
pijt, liefst 400 cm breed. U
kunt kiezen uit de kleuren
fraise, groen, naturel
en goud, per
RKS geeft kans
aan solisten
De Rotterdamse Kunststichting organi
seert in het seizoen 1971/1972 solis
tenconcerten in de kleine zaal van de
Doelen te Rotterdam.
RKS wil hiermee jonge solisten of
ensembles van jonge musici, na vooraf
gaande auditie, in de gelegenheid te
stellen een openbaar concert te geven.
Daar het hier gaat om jonge mensen is
de leeftijdsgrens voor deelname voor
instrumentalisten gesteld op 30 jaar,
voor vocalisten op 35 jaar.
Aanmeldingen voor deelneming aan de
audities kunnen tot uiterlijk 15 maart
worden ingezonden aan de Rotterdam
se Kunststichting, Kruisplein 30 te
Rotterdam.
U wacht toch niet tot de zon
hoog aan de hemel staat met
het kopen van de vrijetijdskle-
ding van Uw zoon of man
U kunt nu Uw voordeel doen
met dit koopje.
Herenshirt in jacquard dessin,
van 100% Acryl dat zo heerlijk
luchtig draagt en makkelijk te
wassen is. Dit licht getailleerde
polo-shirt met borstlatje is er in
zes fijne kleuren en de maten
46 t/m 54. Niet voor f 22,95,
maar tien gulden goedkoper.
100% acryl
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de parterre deze
100% Acryl herenshirts in jac
quard,dessin, licht getailleerd,
met borstlatje. In de kleuren
lichtrood, bruin, beige, midden-
groen; marine en cognac
en de maten
46 t/m 54 UK
voor |£a
get, die het onderwerp inleidde. aard, zodra de ellende kan worden stad waar de collaborateurs en de
opgeheven. En voor 't eerst in de gevestigde-orde-dienaars stevig in het
wereldgeschiedenis doet de mogelijk- zadel zitten, dan gaat hij daar zeggen:
„Ik ben van een andere stand-van-za-
ken, die niet van deze-stand-van-zaken
is". Wat we dan ook, nadat dit duide
lijk gezegd is, kunnen verwachten is,
dat Pilatus, de Romeinse stadhouder,
dat stelletje proleten uit Galilea goed
zal gaan aanpakken.
God bestaat niet
Het woord „atheisme" duidt op
een stroming, die het bestaan van
een god of van goden ontkent.
Een atheist is dus iemand, die
niet gelooft, dat God bestaat. Nu
kan onze reaktie zijn: zo iemand
kan dus geen christen zijn. Want
een christen gelooft in God. Een
christen kan dus geen atheist
zijn.
Maar - en dat moet nu onze vraag
zjjn - wat bedoelen we, als we „god"
zeggen? Ernst Bloch schreef een boek,
getiteld: „Athei'smus im Christentum"
en gaf dat boek de ondertiteling mee:
„Nur ein Christ kann ein guter Atheist
sein und
nur ein Atheist kann ein guter Christ
(slechts een christen kan een goed
atheist zijn en slechts een atheïst kan
een goed christen zijn).
Dit mag op het eerste gehoor wonder
lijk klinken, maar er is veel meer
verwantschap tussen het atheisme en
het christelijk geloof dan men ver
moedt. En omgekeerd: Er is veel min
der verwantschap tussen het christelijk
geloof en het religieuze dan wordt
vermoed.
Adonai
Wie de bijbel goed gehoord heeft,
heeft geleerd, dat het daar niet over
God gaat. We moeten zeggen: juist
nief! Het oerbelijden van Israël luidt:
„Hoor Israël, Adonai is onze God,
Adonai is één" (is uniek, enig).
Dat betekent voor de Israëliet: HIJ,
dat wil zeggen die van de bevrijding uit
de slavernij, DIE is God. Hij, die ons
uit het slavenhuis deed opstaan, Ado
nai, de Heer, Hij is God. En Hij is dan
die kracht, die ons bezielde in verzet te
komen tegen de verdrukker en de
uitzuiger. „Hoor Israël, spits je oren,
over goden gesproken. god is niet
God, maar ADONAI, d.w.z. die
kracht, die weer mensen, vrije mensen
van je maakt, DIE is God".
Het woord „god" is als het ware een
blikvanger voor de „relegieuze" mens.
Je kan daarom net zo goed zeggen:
„Adonai is de rotssteen" of „Adonai is
de herder".
Als er daarom staat: „Adonai is één",
dan wordt daarmee niet bedoeld, dat
de godsdienst van Israël monotheïs
tisch moet blijven, maar dan is de
bedoeling daarvan deze, dat Adonai,
die in Israël een bevrijdende kracht is
gebleken, enig is in zijn soort, volstrekt
uniek. Het geloof in Adonai maakt ons
dan ook athei'stisch in de religieuze zin
van het woord.
Marxisme
Wat bedoelt een marxist, als hij zegt
atheist te zijn? Karl Marx bedoelde
duidelijk met zijn atheisme anti-chris
telijk te zijn. Voor Marx was de religie
het christendom. Als Marx zegt, dat
religie opium is van het volk, dan
bedoelt hij duidelijk de „christelijke
religie". Om nu Marx goed te verstaan
'dienen wij allereerst een duidelijk on
derscheid te maken tussen het „chris
telijke" en wat genoemd is het „chris-
tendommelijke". Met dat laatste wordt
bedoeld: het gevestigde christendom,
dat gemene zaak heeft gemaakt met de
Toen het christendom onder Constan-
tijn de Grote (4e eeuw) tot staatsreli
gie werd, werd het om zo te zeggen de
vlag op de modderschuit van het be
staande. Het koos de partij van de
sterksten en de hoogstgezetenen. En
de ellendigen en armen werden zoet
gehouden met de „zaligheden van het
hiernamaals".
In de tekst, waar Marx de christelijke
religie opium noemt, zegt hijDe mens
zit vastgeketend met dikke ketenen in
de gevangenis van de klassenmaat
schappij. En die ketenen worden door
de religie met bloemen versierd. Zo
heeft de religie van de nood van de
keten de deugd van de bloemenkrans
gemaakt. Gevolg: De mens komt er
niet toe in verzet te komen en de
ketenen van zich af te werpen. Door
de droom van het hiernamaals wordt
hij afgeleid van de werkelijkheid. Zo is
de religie opium van het volk, opium
in de tweeërlei werking die het heeft:
1 pijnstillend en 2. verdovend.
En, aldus Marx, opium is niet erg als
de kwaal niet bestreden en genezen
kan worden. Dan is de droom goed.
Maarzodra het mogelijk is de
ellende op te heffen, werkt de opium
van de religie verlammend. Voor Marx
heeft de religie dan ook tweeërlei
functies: 1. het is de uitdrukking van
de ellende en 2. het is het protest
tegen de ellende.
Als Marx dan ook pleit voor opheffing
van de religie, dan bedoelt hij daarmee
niet, dat de religie moet worden afge
schaft, maar dat het tot religie moet
worden opgeheven, verheven, namelijk
tot werkelijke uitdrukking van en pro
test tegen de ellende. Dit protest moet
een realiteit worden van revolutionaire
Leddy brengt sterk
verhaal van Roth
Verreweg het sterkste verhaal dat John
Leddy voordraagt in zijn programma
met de zangeres Gerry Kley, „Speak
easy and sing song", is „De bekering
der joden" van de Amerikaanse schrij
ver Philip Roth. Roth tekent met een
messcherpe pen het levensgevoel in de
joods Amerikaanse gemeenschap en
Leddy bleek een uitstekend „medium"
om de bedoelingen van de schrijver
over te dragen aan een aandachtig
publiek.
Eerder droeg hij verhalen voor van
Belcampo („De driesprong") en Ber
nard Malamud („De jodevogel"), waar
in zeer direct het anti-semitisme in
Amerika aan de orde wordt gesteld.
Gerry Kley zong aardige liedjes. Het
beste was „Do you know" met tekst
van haar zelf en muziek van Marius
Monkau, waarin de moderne liefdes
liedjes op de hak worden genomen.
In haar totaliteit een niet onaardig
programma, maar men kan zich afvra
gen welke zin het nog heeft met zo'n
voordracht-avond door het land te
trekken.
M.R.
heid zich voor, dat er een menswaardig
bestaan mogelijk is voor alle mensen.
Er is voldoende voor iedereen.
Het atheisme van Marx hangt dan ook
ten nauwste samen met het „christen-
dommelijk" karakter van het christen
dom van zijn (en onze) dagen en met
de overgang van het utopisch socialis
me naar realisering van het socialisme.
De opheffing van de religie betekent
voor Marx de afschaffing van de geves
tigde religie, waarin de mens verne-
Maar nu Jezus. Wat moet hij doen?
Als Jezus nu consequent op de weg
van het aan de kaak stellen van de
collaborerende machten was doorge-
derd, verlaten, beledigd en geknecht gaan, dan had dat onherroepelijk bete-
wordt, opdat de religie weer wordt tot kend, dat ook het volk eraan was
wat het^doorstoten tot het radicalis- gegaan. Toen werd het heel concreet:
hij of zij. En toen was hij er vóór het
volk. En dat was de ruil. Heel echt,
me van het menselijke.
Bijbelse boodschap
Dit alles ligt dicht in de buurt van wat
in het boek Exodus wordt verteld.
Adonai is de God van de bevrijding,
van de menselijkheid. Hij is dat zozeer,
dat Hij zich verplaatst in de mens, ja,
mens wordt.
Het unieke van de religie van Israël is,
dat je daar wordt opgeroepen uit de
religies uit te breken. Zo moeten we
nu ook weer uit de gevestigde religie
uitbreken. Bij de opmerking die vaak
gemaakt wordt, dat er bij Marx en de
zjjnen toch helemaal geen plaats voor
God is, moet bedacht worden, dat het
wel eens zou kunnen zijn, dat zij net
zo goed een boodschap aan ons heb
ben als wij aan hen.;
Koejemans, eens hoofdredacteur van
het communistische dagblad „De
Waarheid", schrijft in zijn boek „Van
Ja tot Amen", waarin hij vertelt hoe
hij christen werd, dat hij in feite
„communist" is gebleven, zij het dan
niet als CPN-er. In dit boek vertelt hij,
dat het communisme van Marx nooit
een aanval is geweest op Jezus Chris
tus. Zo zijn er meer marxisten, die
verstaan hebben, dat het atheisme van
Marx geen aanval was op de bijbelse
boodschap.
De anti-relegieuze propaganda van het
Sovjet-regime vindt Koejemans dan
ook te plat. Zo plat is Marx niet. In
zijn „opium-tekst" zegt Marx, dat de
bloemen van de religie die de ketenen
heel concreet. Hiermee heeft hij God
uitgedaagd en schreeuwde hij het uit:
„Mijn God, mijn God, waarom hebt gij
mij verlaten?
En dit is de weg. De weg, die wij
moeten navolgen. Dat dit DE weg is
om op het uur, waarop het erop
aankomt er te zijn vóór de mensen
koste wat kost, dat bewijst God door
hem op te wekken uit de doden.
Dit is de weg. Historisch, politiek. Dit
is geen formule, geen abstracte dogma
tiek, maar vleselijke werkelijkheid. Je
zus koos voor de armen, de proleten,
de hoeren en de tollenaars. Hij maakte
met hen gemene zaak. En dat, juist
dat, betekende voor hem godverlaten
heid, maar voor de mensen voor wie
hij koos kracht voor een opstandig
Ongerechtigheid
In de bijbel is atheïsme hetzelfde als:
ongerechtigheid bedrijven. Hoor hoe
psalm 14 deze zin „de dwaas zegt in
zijn hart: Er ij geen God" vult. Dan
staat er:
„Zij bedrijven gruwelijke en afschuwe
lijke misdaden"
„Zij bedrijven ongerechtigheid"
„Zij eten fnijn volk op, als aten zij
„Zij beschamen de ellendige"
In de bijbel is dus hij, die wandaden
- doet, al heeft hij z'n mond vol „over
van de uitbuiting verbloemen ge- God" een atheïst, want het gaat niet
plukt moeten worden net zo lang
todat de mens de levende bloem kan
plukken.
Jezus
Als Jezus Jeruzalem binnenkomt, de
om de godsdienst van de mensen, maar
om de mensendienst van God, die
Adonai is.
Wie in ZIJN NAAM bijeenkomt, die
kan op hem rekenen.
G. A. de Groot
hoe zal één warm worden in deze straten
kort en vinnig soms maar meestal lang en traag
zich voortslepend van blok naar blok
met deuren en portieken op afgepaste afstanden
en ramen eindeloos in het gelid
en soms met een bocht die alle toekömst beneemt
hoe zal iemand hier troost vinden
als het regent en iedereen versnelt zijn pas
om thuis te komen een donker trapgat binnen
en winkels klein en armetierig met hun koopwaar
waar het stof op ligt en vaal licht op valt
hoe zal iemand hier vallen en weer opgericht worden
of plotseling bezeten worden door de laatste angst
als hij planken voor de ramen getimmerd ziet
of een gat tussen twee huizen met een volgeplakte schutting
met de wasmiddelen en de kwalijk lachende vrouw
omdat niets gemeend en waarachtig is
maar alles er niet toe doende en leeg
hoe zal het hier lonen om te leven
alleen de mensen
maar die bestaan naar binnen als de loodsen
met hun lang geleden geverfde deuren
en de autowrakken half op de stoep
op leeggelopen banden en geteisterd door weer en wind
hoe zal iemand hier hoop vinden
als z'n schoenen natte stenen registreren
en een windvlaag hem op de hoek verrast
hoe zal hier gesproken worden
door de stem die niemand stuit
het woord dat schept?
De oplossing van de puzzel van vorige terdam 1In de linker bovenhoek
week luidt: 1 Zonder water draait geen vermelden m.a.w. 145. De briefkaarten
molen en 2 Harde regens duren nim- moeten voor dinsdagmiddag 9 februa-
mer lang. De juiste inzendster was ri, 12 uur in ons bezit zijn.
ditmaal: J. van Eik-Beuker, Dordtse-
laan 33b, Rotterdam 20. De oplossin- BlJ juiste oplossing van deze kruis-
gen van deze week moeten gestuurd w°ordpuzzeUeest i
worden naar: Puzzelredactie De Ha
venloods, Prins Hendrikkade 14, Rot-
Luxe allures, een prima kwali
teit eneen bijzonder lage
prijs kenmerken deze éénmalige
aanbieding overgordijnstof.
Peau de Pêche, een luxe over
gordijnstof, bedrukt met een
rijk bloemmotief. Deze stof uit
de serie rond de f 10,50, koopt
U nu per meter, 120 cm breed,
voor nog géén zeven gulden.
peau de peche
met bloemdessin
120 cm breed
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij op de 1e etage deze luxe
Peau de Pêche overgordijnstof
met een fraai bloemdessin,
120 cm breed, per
„Kom mee, ik weet hier wel een schuilhoekje" zei
de meeuw, „maar je moet wel klimmen." „Dat zal
wel lukken" antwoordde Poseidon. Even later
zaten ze op een balk bovenin de grote hut. „Je
herkent me niet meer hé maat? zei de meeuw
grinnekend, „zo wit heb je me nog nooit gezien!
Poseidon keek zijn redder verbaasd aan. „Ben jij
soms de meeuw die we op het Grote Water
ontmoet hebben? „Zekers" antwoordde de
meeuw, „in eigen persoon! „Dank zij het was
middel zie ik er weer piekfijn uit en m'n makkers
ook. Maar vertel 's, wat doe je hier, in het hol van
de leeuw zogezegd? „Dat is een lang verhaal"
antwoordde Poseidon. „Nou vertel het me maar
vlug, want we moeten hier zo weg." Poseidon
vertelde vlug het verhaal van Padde, over de vaas
en de bron en dat hij in het Eerdmannetjesdorp
was om te spioneren. „Zo zo" zei de meeuw, „nou
ik kan je wel inlichten, maat! Ik hou het hier al
een tijdje in de gaten. Die smeerpoetsen willen het
hele eiland zwart maken en daarna het
vasteland!
(jVKROtti?)
't Eiland zwart maken? herhaalde Poseidon
verbaasd, „hoe willen ze dat doen en waarom?
„Kijk maat" antwoordde de meeuw, „zie je die
grote ketel daar? Voorzichtig gluurde Poseidon
naar beneden, want hij had een beetje last van
hoogtevrees. Beneden hem stond een reusachtige
ketel, waaruit allerlei buizen en pijpen naar buiten
staken. In de ketel borrelde en kookte een
pikzwarte substantie. „Dat maken ze uit padde
stoelen en verkoolde boomstammen en wie weet
wat ze er nog meer in doen", zei (Je meeuw. „Die
eerdmannetjes hebben namelijk een hekel aan alles,
wat groen is, aan bomen, bloemen en planten.
Daarom willen ze alles bedekken met dat spul,
zodat er niets meer groeit", verklaarde de meeuw,
,,'t zijn zwartkijkers zogezegd". „Afschuwelijk",
zei Poseidon „dat moet ik gauw aan mijn vrienden
gaan vertellen. Misschien kunnen we samen iets
bedenken om 't te voorkomen". „Ik hoop het van
harte", antwoordde de meeuw, „maar je moet er
nu vandoor maat, want de eermannetjes kunnen
elk ogenblik terugkomen van hun strooptocht op
het vasteland!
Ji de uitsteken
de randvakjes, boven en onder van
links naar rechts en links en rechts van
boven naar beneden, vier beroepen.
HORIZONTAAL: 1 balk; 2 wereld
deel; 3 deel van dag; 4 uitgifte; f
hoogstaand; 6 voorbeeld; 7 aanschaf
fen; 8 bedgerei; 9 specerij; 10 vogel; 11
gek; 25 Ned. rivier; 26 besturen; 27
hulptaal; 28 boom; 29 alle twee; 30
soort verklaring; 31 opschrift; 32 ge
bied; 33 sterke drank; 34 zitplaats; 35
biet; 36 kleur; 37 vrijgevig; 38 verstan
dig; 39 drinkgerei; 40 schenkgerei; 41
insekt; 42 afbeelding; 43 groot vertrek;
44 twisten; 45 geducht; 46 onderschei
dingsteken; 48 soort hond; 49 wate
ring; 50 bloeiwijze; 51 huisdier; 52
telwoord; 53 gevangenis; 54 hoofddek
sel; 55 dicht; 56 breedvoerig; 58 doop-
figuur; 59 diefstal met geweldpleging;
60 hoofddeksel; 61 afbeelding van
heilige; 62 teken om hulp; 63 de
gelijke zijn van; 64 zijtak v/d Donau;
65 zoutig vocht; 66 tocht; 68 set; 69
plaats in Utrecht; 70 departement
(afk.); 71 aanw. v.n.woord; 72 metaal-
voeg; 73 vlas bewerken; 75 zoogdier;
76 ontkenning; 77 groente; 78 para
dijsfiguur; 79 toegestaan zijn; 80 geven
(om); 81 roofdier; 82 strook; 83 gods
dienst; 85 kledingstuk; 86 lichaams
deel; 87 wenk; 88 medicijn; 89 kruide
rij; 90 verbouw; 91 drukeenheid (afk.);
92 kerkelijk zangstuk; 94 vogel; 95
Engelse collegeplaats; 96 bedvulling;
97 godin der aarde; 98 groente; 99
bieding; 100 telwoord; 101 medelij
den; 102 muziekteken; 103 mak; 104
windrichting (afk.); 105 naderhand;
106 lichaamsdeel; 107 knaagdier; 109
metaal; 111 knijpbuisje; 112 soort
toeslag; 113 muziekstuk; 114 pronk-
kastje; 115 beroep.
VERTICAAL: 1 schrift; 2 boom, 3
toen; 4 onaangenaam verblijf; 5
vrucht; 6 vlug; 7 afnemen (roem); 8
plag; 9 slang; 10 lichaamsdeel; 11
plaatsaanduiding; 12 boom; 13 vlas-
kam; 14 alvorens; 15 helder; 16 flauw-
grappig; 17 beroep; 18 deel v/h jaar;
19 onb. v.n.woord; 20 voorzetsel; 21
god der liefde; 22 bijbelse reus; 23
voegwoord; 24 motto; 25 onfraai; 26
schaamtegevoelens wekkend; 27 soort
degen; 28 roofdier; 29 dier; 30 plaatje;
31 beet; 32 bezitt. v.n.woord; 33
wagen; 34 wilde haver; 35 voor (voor
voegsel); 36 aanduiding; 38 vaste regel;
39 Engels voegwoord; 40 ordezuster;
42 Russ. geestelijke; 43 coupon; 44
dagaanduiding; 45 luiaard; 46 gedag-
zeggen; 47 op zulk een wijze; 48
insekt; 49 uitbouw; 50 vrucht; 52
bouwvakker; 53 blussen; 54 wapen; 55
langwerpig rond; 56 persbureau; 57
pret; 58 voorzetsel; 59 hevig; 60 slaap
plaats; 61 metaal; 65 plaats in N.-Hol
land; 66 toiletgerei; 67 ruimte; 68
sleuren; 69 grondsoort; 70 opening; 71
eiland in Middell. Zee; 72 doorgeef-
raam; 73 adviesinstelling; (afk.); 74
hogepriester; 75 hakwerktuig; 76 num
mer; 77 babygerei; 78 waterkering; 79
insekt; 80 gril; 81 metaal; 82 vol
groeid; 83 int. organisatie (afk.); 84
groet; 85 cowboy wedstrijd; 86 leids
man; 88 houding; 89 onderdeel van
-auto; 90 deel van Frankrijk; 92 leuze;
93 genotmiddel; 94 kennen; 95 deel
van O.-Azië; 96 oosters boek; 97 rover;
99 uitroep; 100 lomp; 101 sprookjesfi
guur; 102 voorzetsel; 103 pers. v.n.
woord; 105 jongensnaam; 106 wed
loop; 107 soort hond; 108 redeloze
dieren; 109 soort papegaai; 110 oude
maat.
♦Vorige week is in de Verenigde
Staten het gebruik van D.D.T. verbo
den. Binnenkort zal dit verbod ook in
Frankrijk gaan gelden en in mei volgt
Duitsland. D.D.T. is een gif, dat ge
bruikt wordt voor de bestrijding van
insecten en dat vrijwel niet kan wor
den afgebroken. Daarom zal dit gif
voorlopig nog wel in ons lichaam
komen, te meer, omdat er nog maar
weinig landen zijn, die het gebruik van
het spul werkelijk verbieden. De voor
raad, die er daarna dan nog overblijft,
sturen we overigens naar de ontwikke
lingslanden.
♦Professor Panofky, een Amerikaanse
meteoroloog, heeft vorige week meege
deeld, dat vijfhonderd supersone vlieg
tuigen, die per dag zeven uur in de
lucht z(jn, de temperatuur van de
stratosfeer met vier graden kunnen
doen stijgen. Dit kan dan weer funeste
gevolgen hebben voor het leven op
aarde.
♦Volgens drie leden van de Rijnmond-
raad is het onderzoek, dat het Reactor
centrum Nederland moest instellen
naar sporen zware metalen in de at
mosfeer in verband met een hoogoven
vestiging op de Maasvlakte, afgesloten.
Zij vragen dan ook wanneer de resulta
ten van dit onderzoek zullen worden
gepubliceerd. Ze willen het namelijk
graag weten, voordat zij over de vesti
ging van de Hoogovens gaan praten.
♦Mr. W. H. Fockema Andreae, voorzit
ter van de Rotterdamse Kamer van
Koophandel, vindt, dat Rotterdam een
vestiging van de Hoogovens op de
Maasvlakte niet mag weigeren. Volgens
de heer Fockema Andreae is staalfabri-
cage een economische bedrijvigheid,
die de belangrijkheid van dit gebied zal
onderstrepen. Men mag van een kost
baar haventerrein geen olie-opslag
plaats maken. Dit heeft hij vorige week
gezegd tijdens een lezing voor de Ha-
venveïeniging Rotterdam.
*De provincie Zuid-Holland zal een
apart bureau voor het milieubeheer
instellen. Dit heeft gedeputeerde mr.
Engelsman vorige week beloofd naar
aanleiding van opmerkingen van Sta
tenleden over de luchtverontreiniging
in het Rijnmondgebied. De Gedepu
teerde vertelde ook nog, dat op 4
februari vertegenwoordigers van d?
provincie, van Rotterdam en van Rijn
mond weer gaan praten over de Hoog-
Kan Uw baby al een beetje
zitten?dan staat er op on
ze baby-afdeling de mooiste
kinderstoel die hij of zij zich
maar kan wensen.
Kinderstoel, merk Eekhoorn,
met zwaar verchroomd onder
stel, prachtig formica speel-
blad, solide voetenplankje, alle
buis 19 mm dik, bekleed met
een eerste kwaliteit suwide.
Een onverwoestbare stoel met
de normale garantie, voor nog
géén zeven en twintig gulden.
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij in de kelder deze
prachtige Eekhoorn kinderstoe
len met zwaar verchroomd on
derstel, formica speelblad, voe
tenplankje, bekleed met prima
suwide, keuze uit frisse
kleuren, met de nor
male garantie