Wel of geen industrie-predikant in Rotterdam? Li^l| Evangelisatie is fl Jjn het nooit geworden Ds. Pasveerwerkzaam in de IJmond: StóS toopn^ai? Wandelen in en buiten Rotterdam DE HAVEN HIPPE Reeds enige maanden is men in Rotterdam bezig ook in deze stad de aanstelling van een industrie-predikant voor te bereiden. Daartoe is door de Raden van Kerken in Rotterdam Rechter Maasoever, Linker Maasoever en Alexanderpolder een werkgroep ingesteld, waarin onder anderen zitting hebben ds. H. Wethmar, ds. J. Blonet en ds. P. C. L. de Jager. Deze werkgroep heeft naast enkele andere activiteiten reeds twee voorlichtingsavonden belegd, waarop respectievelijk ds. J. Pasveer, geref. predikant, werkzaam bij de stichting Evangelie en Industrie in de IJmond en de hervormde ds. J. van Drenth, van de stichting Evangelie en Industrie in Ede. hebben gesproken over hun werk. Tot nu toe is het bedrijfsleven nog niet benaderd met de vraag hoe men daar staat tegenover de aanstelling van een industriepredikant. Eerst wil men in eigen kring alle vragen beantwoord zien. Een van die vragen is bijvoorbeeld wie de lasten van deze aanstelling zal moeten dragen en of de mogelijkheid bestaat, dat ook het bedrijfsleven ten dele in de kosten zal bijdragen. Verslaggever Jan Dijkstra sprak met ds. J. Pasveer over zijn werk als industriepre dikant in de IJmond, Uit dit gesprek bleek hoe belangrijk dit werk is in een maatschappij, die steeds meer vragen oproept, waarop zowel de kerken als zodanig, als de vakbonden en het bedrijfsleven geen antwoord kunnen geven. Het is onder andere de taak van de industrie-predikant om zich op het terrein van die vragen te bewegen. In bijgaand artikel de neerslag van het gesprek met ds. J. Pasveer. 14, Dinsdag 16 maart 1971 20e jaargang no. 11 EDITIE SCHIEDAM ROTTERDAM. TEL. 13.21.70 VERSCHIJNT OP DINSDAG EN DONDERDAG IN ROTTERDAM RECHTER MAASOEVER - SCHIEDAM - VLAARDINGEN - KRIMPENERWAARD E.O.- HOOFDKANT. PR INS HENDRIKKADE „Het initiatief om de Stichting Evangelie en Industrie in de IJmond op te richten, is gekomen van enkele mensen bij de Hoogovens. Zij vonden, dat de vragen, die zij in de industrie hadden, niet aan de orde kwamen binnen de prediking van de kerk. Die is te ver verwijderd van watje de werksituatie zou kunnen noemen. Men is toen gekomen tot een eigen instituut voor de IJmond, het eerste in Nederland, hoewel dit werk in Duitsland al veel langer wordt gedaan. Bij de kerken zaten nog andere verwachtingen. Daar hoopte men de greep terug te krijgen op de mensen die van verre naar dit gebied waren gekomen en het contact met de kerk waren kwijtgeraakt. Daarom hebben we van het begin af de noemer „Evangelisatie" meegekregen. Maar dat is het eigenlijk nooit geworden en de mensen, die bij de Stichting werken, hebben het ook nooit zo gedaan". Ds. Johan Pasveer, veertig jaar, werkt nu vier jaar als industrie-predikant in de IJmond. Voordien stond hij in Capelle aan den IJssel en daarna in Zeist. In die vier jaar is hij tot de ontdekking gekomen, dat de vragen, die de mensen in het bedrijfsleven bezig houden, steeds talrijker en steeds dringender worden. Als een van zijn voornaamste taken heeft hij zich ge steld te proberen de mensen kritisch te laten denken. Ook maatschappij-kri tisch, omdat hij als industrie-predikant in feite het dichtst bij de „underdog" is komen te staan. „Het resultaat van die evangelisatie, dat terugbrengen van de mensen in de kerk, is vrijwel nihil", zegt hij. „De problemen van de mensen komen 7.0 sterk op je af, dat wij voorlopig niet aan de vraag toe zijn: hoe sta je tegenover Jezus. Als je in de industrie stapt, heb je geen boodschap. Dan moet je alleen hopen, dat er in de gesprekken, die ontstaan, kritisch ge dacht wordt. Pas daarna komt de vraag: hoe spreek je dan vanuit het Evangelie. In de kerk wordt te vaak bombarderend met het Evangelie ge- Ds. Pasveer is dit werk begonnen zon der een passend antwoord klaar te hebben op de vragen. „Ik weet het ook niet bij voorbaat", zegt hjj. „Ik heb het Evangelie in een bepaalde context geleerd, maar ik heb geen pasklaar antwoord op alle vragen, die zich hier voordoen. Je moet het samen met de mensen, met wie je te maken krijgt, leren. En dan komt de vraag: hoe raak je in communicatie met het Evangelie. Dan merk je vaak, dat het Evangelie al lang aan bod is, voordat je het weet. Dat actie voeren, dat zoeken naar rechtvaardigheid, volgt toch ook uit het Evangelie". Inventarisatie Als voorbeeld voor de noodzaak van dit werk wijst ds. Pasveer op het feit, dat onder andere bij de Hoogovens vjjftig procent van de arbeiders niet aan bod komt wat inspraak betreft. Zij hebben het gevoel, dat zij niet meetel len. „Deze groep arbeiders wil ook een stuk solidariteit tot uitdrukking breng en", zegt hij, „maar dat kunnen zij toch niet helemaal vinden via de vak bonden. Wij hebben geïnventariseerd hoe die lagere arbeidersgroepen er vooi staan. Die inventarisatie hebben we ingebracht bij de staffunctionarissen en de bedrijfsleiding. Het prettige was, dat zij de situatie herkenden en zij gingen daardoor zoeken naar een gro tere betrokkenheid van deze groep. Want door dat gevoel, dat je er niet bij betrokken bent. ontstaat een onbeha gen, waaraan ook weer een groter ziekteverzuim te wijten is. Dat onbeha gen uit zich ook in looneisen, waar het in wezen niet om gaat". Door dat voorleggen van die satie aan het bedrijfsleven is een ge sprek ontstaan. „Dat gesprek moeten zij voeren, want dat kunnen wij niet", zegt ds. Pasveer. Maar we moeten er natuurlijk wel op bedacht zijn, dat het geen fopspeen wordt, zodat er uitein delijk niets uit komt. Het is in feite een totaal proces van democratisering, dat je op gang brengt". Uiteraard heeft het werk van de indu strie-predikant ook raakvlakken met het werk van de vakbonden. „Aanvan kelijk waren de vakbonden jaloers", zegt ds. Pasveer daarover. „Dagrbij rees natuurlijk de competentievraag. Maar nu werken we samen met de vakbon den, want het gaat natuurlijk in princi pe om dezelfde vraag. Het gaat om de totale mens, die totale samenleving. Bedrijfsleiding en vakbonden benade ren dat ook, maar dan op een bepaald aspect. Niet in ideaal opzicht, natuur lijk, want zij zitten toch duidelijk in de sfeer van de materiële belangenbeharti ging. Daarom zoti je inderdaad kunnen zeggen, dat ons werk tussen dat van de kerk en dat van de vakbonden in Ds. Pasveer is van mening, dat de vakbond eigenlijk nog een andere taak dan de materiële belangenbehartiging heeft. „Maar de vakbeweging is een verkankerd instituut geworden", is zijn mening. „Daarom ook is er een Kritie- se Vakbeweging ontstaan, waar we overigens goede contacten mee heb ben. Ook binnen de vakbonden zelf proberen we kritisch te opereren. Me de daarom stellen wij ons maatschap pij-kritisch op. Dat leidt natuurlijk tot conflictsituaties, zowel in de bedrijven als in de vakbonden, als in de kerk. Maar wanneer je dan tot een gesprek komt en je eerlijk zegt, waarom je tot die opstelling komt. dan blijft er wei nig over van die afweer". Ideologisch karretje Uiteraard komt een industrie-predi kant in aanraking met alle conflictsitu aties, die in de confrontatie van het bedrijfsleven met de mens kunnen ontstaan. Daarover zegt ds. Pasveer: „Je moet er steeds op verdacht zijn, dat je je niet voor een ideologisch karretje laat spannen. Je moetje voort durend afvragen of een dergelijke ideo logie het welzjjn van de mens tot doel heeft of alleen maar uit is op de behartiging van een eigenbelang". In dat verband stel ik hem de vraag hoe hij zich tijdens de-staking in de Rotter damse haven zou hebben opgesteld ten opzichte van Arbeidersmacht. Hij zegt: „Ik zou toch wel bij die jongens zijn gaan zitten, omdat zij de enigen waren op wie de stakers een tijdlang hebben kunnen terugvallen. Maar ik zou tege lijkertijd getracht hebben een gesprek op gang te brengen, waarin de vraag zou worden gesteld of het nu ging om de mensen zelf of om een eigen stok paardje". Waarom kan de kerk dit werk niet doen? „Ik geloof, dat de kerk niet bij de zaken betrokken is", zegt ds. Pas veer. „Zolang je binnen je eigen kerke lijke circuit blijft ronddraaien, heb je niets te zeggen. Er zitten bjj de Hoogo vens duizenden christenen, maar die laten zich programmeren. De meesten zijn erop uit om promotie te maken, om meer te verdienen en zo. Zij vragen zich niet af of de gezagsverhoudingen wel goed zijn. De kerk is onopvallend; dus smakeloos. Zij kan daardoor niet in deze conflicten betrokken raken. Maar het gaat er om hoe je de mensen zodanig mobiel kunt maken, dat ze zich tot die kritische instelling willen laten vormen. Dan is het ook niet belangrijk om te zeggen, dat je van een kerk bent. Dan moet je beschikbaar zijn voor de mensen als ze met hun vragen bij je komen. Eigenlijk bedrij ven wij ook een brok public relations voor de kerk. Je wordt voortdurend benaderd met de beelden, die men van de kerk heeft en dan is het heel moeilijk een ander geluid te laten horen en een stukje vertrouwen te winnen".. Wat bereikt Het werk van de stichting, dat door de kerken wordt gefinancierd met subsi die van het bedrijfsleven - een subsi die overigens, waar geen enkele voor waarde aan verbonden is - begon in het begin van de jaren vijftig. Ruim tien jaar geleden kwam het echter pas goed op gang, toen er een predikant voor werd aangetrokken. Nu werken er twee predikanten en men is op zoek naar een socioloog-vormingsleider. Te vens wordt samengewerkt met hel Bedrijfsapostolaat IJmond, waarbij twee priesters en een zuster in dienst zijn. Die samenwerking is overigens zo goed, dat een fusie wordt overwogen. De vraag komt naar voren wat er in die tijd van de doelstelling is bereikt. Ds. Pasveer geeft er een eerlijk antwoord op: „Er is nu een kern van zo'n 200 tot 300 mensen met wie je in gesprek bent. Wat is dat nu op een personeels bezetting van 22.000? We hebben nu een publiciteitscommissie gevormd, waarin ook vakmensen op dat gebied zitten. Maar daar zit weer het gevaar in, dat je te veel verwachtingen op wekt. Aan de andere kant is het zo, dat negen van de tien mensen waar schijnlijk nog nooit van ons werk hebben gehoord". Toch beoordeelt ds. Pasveer het werk zeer positief. „Er komt echt wel wat uit", zegt hij. „Wij hebben gesprekken op gang gebracht over essentiële vra gen. Kort geleden zijn we ook gestart met een studiegroep over de democra tisering van het bedrijfsleven. Daar is erg veel belangstelling voor. En dan komt nog de vraag hoeveel tijd je werkelijk aan dit werk kunt besteden. Je ziet in verhouding vrij weinig van het bedrijf, omdat er erg veel tijd gaat zitten in vergaderen en het voorberei den van vergaderingen. Maar het is toch belangrijk, dat je het doet, dat je iets op gang brengt, want uiteindelijk moeten wij het niet doen. Het mag geen persoonlijke zaak worden". Ds. Pasveer hoeft niet lang na te denken over de vraag of hij dit werk al dan niet liever doet dan het werk in EEN MALIGE STUNTAANBIEDING Uiterlijk geldig t/m zaterdag 20 maart 1971 VOOR f 100.-AAN STEREO-LANGSPEELPLATEN VOOR SLECHTS - f 1.- BIJ AANSCHAF RADIO GRAMMOFOON COMB GRIJP DEZE UNIEKE KANS. VOLLEDIGE ORIGINELE GARANTIE FINANCIERING MOGELIJK IN 3-6-12-18 MAANDEN ZONDER DE HAVENLOODS UITGAVE: DE HAVENLOODS N.V.i.o. TOTALE OPLAGE: De vereniging Olympia te IJsselmonde organiseert zaterdag 27 maart een voorjaarstocht, die gewandeld zal wor den in het kader van het twintigjarig bestaan van de club. Èr kan een grote variatie afstanden worden afgelegd en wel de 5, 10, 15, 20 en 35/40 km., welke laatste vooral gezien moet wor den als training voor aanstaande vier- daagselopers. Gestart wordt vanaf de voormalige gymnastiekzaal aan de Bo venstraat 132 te Rotterdam (IJssel monde). Voor de 10, 15 en 20 km. is de starttijd 14 uur, voor de 5 Jcm. 14.30 uur en voor de 35/40 km. 9.30 r. Nadere inlichtingen (ook inschrij vingen kunnen hier geschieden) kun nen worden ingewonnen bij de heer H. Lindenburg, Sperwerhof 95 te Capelle aan den IJssel, tel. 010-335173. De W en OV Sportbondvrienden orga niseert zaterdag 3 april de tiende Voor jaarsmars, die gelopen kan worden over 10, 15 en 25 km. Startplaats is gebouw „De Beukhoeve" van de Rot- door heel andere ogen Zes man werkten vorig jaar zes weken in de haven. Het was voor hun een volstrekt andere wereld dan die ze gewend waren. Eerlijk en zonder omhaal vertellen zij over hun ervaringen in de ploeg, tijdens de staking en daarna. Ze nemen daarbij heel wat op de korrel; ook zichzelf. Lees het donderdag in een speciale bijlage van De Havenloods. terdamse Bond van Volkstuinders, Slinge 19 te Rotterdam-Zuidwijk. De start voor de 25 km. is gesteld op 13 uur en de start voor de 10 en 15 km. is om 14 uur. Voor inschrijvingen nadere inlichtingen kan men zich het beste wenden tot J. C. van Hesse, 'Middelrode 101, Rotterdam, tel. 802258 en J. Brasser, Sportsingel 46, Rotterdam, tel. 325898. Ook de Duinenmars van dit jaar is mijlpaaltje: hij wordt namelijk voor de twintigste keer in successie gehouden. Het traject loopt net als voorgaande keren door de duinen en bossen van Den Haag en Wassenaar. De mars zal zaterdag 3 en zondag 4 april worden gehouden en de afstanden waarop kan worden deelgenomen zijn de 5, 10, 15, 25 en 30 km. Het duinterrein op de hoek van De Savornin Lohmanlaan en de Duinlaan zal als startplaats dienen. Nadere inlichtingen kunnen worden ingewonnen bij het secretariaat van de Duinenmars (tel. 070-605465) of bij het secretariaat Padvindersgewest Rot terdam (hier kan men zich ook in schrijven), de heer Adriaanse, Heem raadssingel 129, tel. 010-252198. Za terdag kan gestart worden tussen 12 en 15 uur èn zondag tussen 10.30 en 12.30 uur. Voor de 5, 10 en 15 km. kan zondag tot 13.30 uur gestart worden. Als laatste mars tenslotte de zesde Socuterapiars, georganiseerd door de Wandelclub Rhoon. De mars wordt op paaszaterdag 10 april gehouden en de afstanden zijn evenals voorgaande ja ren 5, 10, 15, 25 en 40 km. De start zal plaatsvinden bij de Don Bosco- school te Rhoon en wel van 13 tot 14.30 uur. Degenen, die de 40 km. willen wandelen kunnen al vanaf 10 uur op stap. Tot 14 jaar bedraagt het inschrijfgeld f 1,25 en voor de overigen f 1,50 bedragen dié men kan storten (op overschrijving vermelden welke af stand en hoeveel personen) op giro nummer 1286994 ten name van A. C. "Schenkels, Lijsterlaan 20 te Rhoon. 255.000 Ds. Pasv een gemeente. „Ik doe dit veel liever", zegt hij. „Al heb ik nooit met tegenzin in een gemeente gestaan. Capelle heeft me erg geboeid, omdat die gemeente zo groeide. Maar ik heb altijd het gevoel gehad, dat ik wat terzijde stond, dat ik bezig was met het in stand houden van de eigen zaak. Neem hou eens een vergadering met de kerkeraad over het Avondmaal. Op zichzelf is dat een belangrijke zaak, maar- als het de mensen niet aanspreekt is het fout. Dan ben je niet met de wezenlijke zaken bezig". Onlangs hield ds. Pasveer voor een klein publiek in Rotterdam een lezing er en het voor hem bekende industrieJtei over zijn werk. De vergadering was 'belegd met het doel ook in Rotterdam te komen tot de aanstelling van een industrie-predikant. Op de lezing volg de een discussie. Ik vraag hem naar zijn indruk van die avond. „Dit werk komt in Rotterdam moeilijk van de grond", zegt hij. „Mischien komt dat wel door, wat- wel eens genoemd is „het piëtisme van de eilanden", een speciale mentaliteit. De scheiding tus sen de zondag en de week is nog erg groot. Eigenlijk zou ik moeten zeggen: ik laat de IJmond nu maar eens een poosje aan zijn lot over, want er is hier tenslotte al een begin gemaakt, en ik ga een jaar in Rotterdam werken. Maar die beslissing kan ik niet zelf nemen". Jan Dijkstra. Zoeken naar rechtvaardigheid is ook evangelie. eigenlijk zou ik een jaar in Rotter dam moeten gaan werken om iets van de grond te helpen, maar die beslissing is niet aan mij.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1971 | | pagina 1