Al die duidingen van zo'n schilderij vertellen alleen iets over onszelf 1198 SVZ en havenbedrijven willen klimaat in de haven verbeteren ïï4 - 095 ■MSSSOI 42» 11J5 w* IOl75 DE HAVENLOODS, DONDERDAG 8 APRIL 1971 14-313 Neemt U de maat mee? Het schilderij van Salvador Dali Chris tus van St. Johannes van het Kruis" hangt sinds 1952 in het Stedelijk Museum te Glasgow. Rond om de aankoop was destijds een geweldige deining onder de „zuinige" Schotten. De vraagprijs was Pound Sterling 12.000, dus een slordige f 125.000. Voor een museum kon er eventueet wel wat af. En zo werd het tenslotte Pound Sterling 8200, toen zo'n 85.000 gulden en zeker een fors bedrag voor het werk van een nog levende en fel-omstreden schilder. Maar de zaak was in één dag beklon ken. De autoriteiten overwogen, dat ze sinds 1891 nooit meer een opzienba rende, aanvechtbare aankoop hadden gedaan. En dat verantwoorde stunts noodzakelijk waren om het grote pu bliek naar het museum te trekken. Toen het nog me maar één dag op zicht was in Glasgow bleek al, dat het schilderij „het effect had om tot dus ver onbekende diepten van emoties in beweging te brengen bij velen die het zagen". Duizenden kwamen uit nieuw- gierigheid kijken en kwamen onder de indruk uit het museum. Dichters hebben het schilderij lyrisch bezongen. Bijvoorbeeld Violet Clifton: „Atlas van de ijz'ren nek, gedwongen te dragen. De bergen en de sterrenbeel den; Christus van het grote hart, gewil lig beladen Met al de eeuwen en met al de zonden. De sterke schedel van de Man aan het kruis. Bolwerk van de wereld sinds den beginne". Aan welke kant staat God? VLAARDINGEN - De werkgroep Gonvent van de Raad van Gemeen schap van Kerken en het Leger des Heils te Vlaardingen organiseert op le Paasdag 11 april) in de zaal Harmonie aan de Schiedamseweg een gezamenlij ke dienst, waarin kapelaan L. A. M. Banning zal spreken over het onder werp: „Aan welke kant staat God? Een vraag die velen onder ons zich ongetwijfeld zullen stellen, geen raad mee weten, en nog minder weten te beantwoorden. Een vraag die noopt tot nog meerdere vragen, juist op het feest van Pasen: Of is Pasen voor ons alleen maar een fijn lang week-end, met liefst nog veel mooi, fraai voorjaarsweer? Hebben we nog een uurtje over om te komen luisteren naar een jonge geeste lijke, die ons wil helpen met het beantwoorden van de vraag aan welke kant God nu eigenlijk staat? Het Konvent is blij, dat zij kapelaan Banning bereid heeft gevonden te ko men spreken over dit onderwerp; zij spreekt dan ook de verwachting uit, dat velen naar deze samenkomst zullen komen. De muzikale medewerking zal worden verzorgd door het bekende Combo uit Vlaardingen. Aanvang 10.30 uur. schoenen markt entresol Bent U al begonnen met de aan schaf van Uw zomergarderobe? Komt U dan eens kijken op on ze schoenenmarkt want we heb ben ze al, de moderne zomer- sandaaltjes. Zon en plezier, daar moet je aan denken, wanneer je deze leuke zomersandaaltjes ziet, die zo luchtig en zo gemakkelijk lo- Predikers gebruikten het in hun ver kondiging. Bijvoorbeeld dr. N. David son: „Hier is in lijn en kleur het ontzaglijke feit van Golgotha gesymbo liseerd, het ene volmaakte offer dat gebracht is voor de zonden der gehele wereld, een daad die gesteld is in het midden der geschiedenis, maar toch met een kosmische en eeuwige beteke- Maar er waren ook andere stemmen. Het doek werd „Glasgow's dwaasheid" genoemd. „Een stuk handig sensatio neel stuntwerk" - „een stuk berekend melodrama" - „binnen 10 jaar is het opgeborgen in de kelder". Intussen kon reeds na 6 jaar gemeld worden, dat het stuk aan entreegelden, auteursrechten, reproductie-verkoop ruim Pound Sterling 8.000 had opgele verd. Dus de kosten waren er toen al bijna uit. In Rotterdam En nu werd dan na twintig jaar het doek in Rotterdam vertoond temidden van een grote Dali-tentoonstelling en ik moet eerljjk zeggen, dat het mij nu heel anders aandeed dan in 1953, toen ik het in Glasgow zelf bewonder de. Toen, onder het verstilde publiek, dat zich geheel op dit ene werk con centreerde, beaamde ik het oordeel van een kunst-criticus: „Het is onmo gelijk naar dit werk te kijken en onbewogen te blijven, lleen een groot kunstenaar kon technisch meester schap en innerlijke visie combineren met zulk een gevoeligheid en psycholo gische diepte". Hier in Rotterdam een heel ander publiek en een heel ander kader: een overweldigend overzicht van het le venswerk van deze wonderlijke snuiter, die tegelijk schilder, tekenaar, graficus, illustrator, ontwerper, filmer, régis seur, dichter, schrijver, essayist, pole mist, redenaar, étaleur, decorateur, choreograaf, beeldhouwer en edelsmid is. En niet in de laatste plaats: de perfecte publicist van zichzelf! In dit bonte geheel viel dit schilderij wel op doordat het een van de weinige doeken was, waarop excentrieke, „sur realistische" elementen ontbraken en waarop religieuze duidelijkheid scheen te worden geboden. Maar het doek zelf was zeker niet het middelpunt, het hart van de expositie. En dat is maar goed ook. Want juist achter die reli- gieuse duidelijkheid kon je allerlei vraagtekens zetten. Atoom - mystiek Wat je in het stuk direct opvalt, is het indrukwekkende verticale perspectief, waarin de Gekruisigde op je af koiht, nog geaccentueerd door het horizon tale lijnenspel van het mper en de lage bergen op het onderste gedeelte. Je ziet als het ware het kruis van boven af, zoals God zelf het beziet. Het zweeft in het midden van het heelal. En het gekwelde lichaam heeft eigen lijk niets afstotends en afzichtelijks meer. Het lijkt te glanzen van kracht en van triomf, een bron van vrede en licht voor heel het landschap eronder. Wordt ook in het evangelie de kruisig ing van Jezus niet telkens tegelijk zijn „verhoging" genoemd, zijn weg door de hel naar de troon van het heelal? Is dit schilderij niet het getuigenis van Dali's bekering tot het katholieke ge loof (1948), waarvan hij in 1951 in zijn mystiek manifest gewaagde? Maar is die hele mystiek van Dali in de grond niet eenzelfde weg tot bewust zijnsverruiming, als door anderen te genwoordig via drugs en andere mid delen wordt nagestreefd? In diezelfde tijd schildert hij zijn ge liefde Gala, opkijkend naar een Chris tus, die op een kruis van negen kubus sen in de lucht zweeft. Hij schrijft erover: „In het schilderij Galacidal- lahaidésoxyribonucléique ziet Gala het lichaam van Christus opgeheven door God de Vader". In verband hiermee spreekt hij van de atoommystiek, de hallucinatiemystiek, de tijdmystiek van de weke horloges, j De man die het kruis ontwierp j j iemand van ons moet erop gekomen zijn j hij maakte het eerste kruis j met toegeknepen ogen zag hij het staan en nam toen een ba/k en een dwarsbalk I iets hoger dan het midden bevestigd I hij moet een stap achteruit gegaan zijn I om te zien hoe het stond I en zie, het was zeer goed en dat vonden wij allemaal want iedereen wil zijn steentje bijdragen al is het maar dat hij op de kleren past van hen die met ontblote lijven stenigen iedereen wil, ergens bewijzen wie hij is waarom de ontwerper van het kruis dan niet? toch heeft er eens één aan zijn kruis gehangen die hem vergeven heeft waarvoor hij werd geëerd j Hij stierf niet aan onze vernederingen maar aan alles waarvoor iedereen ons prees Hij leed niet voor de scheldwoorden maar voor de lintjes die we kregen Hij droeg niet onze mislukkingen maar hij bezweek onder wat wij bouwden I leve de man die het kruis ontwierp het zij hem vergeven I door de man die er aan stierf I E. M. Visserman I maat 104-110 116 Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij in de kelder deze jacks van polyester/katoen voor jongens en meisjes van ong. 1 t/m 6 jaar. In rood met marine of marine met róód, 2 steekzak- ken, tricot boord en manchet ten en een deelbare rits. I.v.m. goede vrijdag geen koop- Ook maandagmorgen open Géén tel. of schrift, best. Al ben je nog maar klein toch draag je graag een jack, waarin jij fijn kunt spelen en dat moe der gemakkelijk kan wassen. Sportief kinderjack, gemaakt van sterk polyester/katoen. Het modql heeft eeri deelbare rits, tricot nylon boord en manchet ten en 2 leuke steekzakjes. de mystiek van het gothisch cubisme en le mystiek van het goud, begeleid door een goddelijke en monotone diar ree van chèques! Vooral die geld-diarree zit hem hoog. Nog in één van de laatste vraaggesprek ken zegt hij: „Wat ik het meest bemin na mijn vrouw is geld, daarom neem ik iedere gelegenheid te baat opdat er een onafgebroken diarree van goud en dol lars over mijn leven neerdaalt, wat mij een vrijwel niet te overtreffen bevre diging geeft". Derhalve is het de vraag, in hoeverre we de „mystiek", die toch altijd naar zelfontlediging streeft bij Dali ernstig moeten nemen. Hij spreekt er zelf klaarblijkelijk met snorkende zelfspot Psychologie Dali schildert Jezus uitdrukkelijk zoals niemand hem nog ooit gezien heeft: van bovenuit, van God uit. Identifi ceert hij zich al schilderende met de Goddelijke vader om daarmee zijn aardse, autoritaire vader eindelijk radi caal te overwinnen? En wordt nu in die zelf-vergoddelijking al het lelijke, verwrongene van de bijbelse Man van Smarten definitief in schoonheid opge lost? Zoals in die beroemde „godde lijke snor" van Dali, waarvan de pun ten rafeldun zijn, „imperialistisch, ul tra-rationalistisch, wijzend naar de hemel, zoals het verticale mysticisme, zoals de verticale vakverenigingen van Spanje", naar Salvador zelf van zijn knevel getuigt? Wil ik met deze duiding het doek devalueren? Helemaal niet. Bij een psychologisch onderzoek moet je vaak vertellen wat je ziet in een aantal vlekken of in een niet al te duidelijk plaatje. En wat je erin ziet, dat vertelt aan die onderzoeker iets van jezelf. Zou het zo ook niet zijn bij dit schilderij, dat altijd weer tot zo heel verschillende reacties leidt? Je kan die voorstelling van het kruis op heel verschillende manieren ervaren en in terpreteren. Dali hóórt het op zijn best alleen maar met een superieure glim lach aan. Hij verraadt ons het geheim niet. Hij kent het misschien nauwelijks zelf. Met al die duidingen van het schilderij vertellen we eigenlijk alleen maar iets van ons zelf. Van onze eigen diepste wensen, gedachten en gevoe lens. Maar God zelf is anders. Die laat het kruis niet ergens in de wereld en onze eigen ziel rondzweven. Hij heeft het Zelf rmet zijn eigen duidelijke woorden voor óns gevormd, vertaald en ver klaard. En in die woorden maakt H(j het kruis tot een doorzichtig geheim, waarin wij Zijn trouwe liefde voor ons en voor de wereld proeven en tasten. Maar je moet altijd weer eerst die woorden van God spellen, voor je kan schouwen en zien. Dr. K. J. Kraan. In de keuken is er eenvoudig weg geen idealere vloerbedek king, dan dit frisse tegel lino leum../.. Morsen, vuile voeten enz. kos ten U geen hoofdbrekens meer want een natte doek erover en Uw keukenvloer is weer blinkend schoon; Een partij tegel linoleum, bij zonder geschikt voor in de keuken en voor in de gang, ver kopen wij nu in 2 leuke uitvoe ringen, extra voordelig per me ter (183 cm breed) voor nog géén twaalf gulden. tegel linoleum 183 cm breed 1e keus 24^-s- Dit jack in rood met marine of marine met rode garnering koopt U nu in de maten 86 t/m 116 voor aantrekkelijke prijzen. maat 86-92-98 Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de 1e etage deze partij tegel linoleum, strikt 1e keus. Keuze uit 2 leuke uitvoe ringen nl. geel/zwarte en rood zwarte tegel, nu per meter (183 cm I.v.m. goede vrijdag geen koop- Ook maandagmorgen open Géén tel. of fchrift. best. Bandsandaaltjes van fraai leder print, meteen rekbaarhielband- je, een laag hakje en verende binnenzool, in 3 mooie kleu ren, nu voor nog géén negen gulden. Het leven der volken; boeiende serie over zeden en gewoonten Tegelijk met het vierde deel is de>el tien verschenen. Dit omvat de onderwerpen „Van de wieg tot het graf" en „Religie en magie". Boeiende zaken in een tijd, waarin velen op zoek zijn naar nieuwe waarden. Het eerste gedeelte van dit boek omvat o.m. de hoofdstukken Gebruiken en riten om het jonge leven te beschermen; Bezigheid en opvoe ding van het kind; De initiatie; De ouderdom en zijn voorrechten; De positie van de ouden en Dood en In het tweede gedeelte, „Religie en magie" vinden we o.a. de hoofdstuk ken over de religieuze opvattingen van heidense volken en onze verklaringen, Het begrip godheid; Het begrip ziel; De wereld van het hiernamaals; Het raad sel van de magie; Hekserij en occulte magie. Uit dit boek leren we, dat het zondvloedverhaal, zoals we dat kennen uit de bijbel ook bij andere niet-chris- telijke volkeren bekend is, zij het dan in diverse variaties. En voorts, dat de gedachte, dat primitieve volkeren ook primitieve religies hebben, misplaatst T.H. De Sesam-serie wordt uitgegeven door Bosch Keuning N.V. te Baarn. De prijs per deel bedraagt f 8,90. Sinds de havenstaking van vorig jaar wordt bij de Scheepvaart Vereeniging Zuid en bij de diverse havenbedrijven hard gewerkt aan het nemen van maatregelen, die het klimaat in de haven moeten verbeteren. Thans is weer een belangrijke stap in die richting gezet. Op advies van een speciale commissie van de S.V.Z., ingesteld na de havenstaking, vinden thans de selectie, introductie en opleiding van alle aspirant-havenwerkers centraal plaats, volgens vaste normen. Dit gebeurt bij de Haven- en Vervoersschool voor Volwassenen. De commissie heeft centrale selectie normen opgesteld. Naast de gebruike lijke medische keuring door de Be drijfsgeneeskundige Dienst wordt een eenvoudig psychologisch onderzoek in gesteld. Zodra de daarvoor beschikbare ruimt^ vrijkomt, zal met het testen een aanvang worden gemaakt. De adviezen van het Centraal Personeels Bureau en de Bedrijfsgeneeskundige Dienst zullen bovendien voortaan voor de bedrijven bindend zijn. Introductie De introductie van de nieuwe haven werkers duurt één week. Na eerst een halve dag te hebben kennisgemaakt met het eigen bedrijf, zijn zij geduren de vier dagen bij de Haven- en Ver voersschool voor Volwassenen. Daar worden zij in eerste instantie ver trouwd gëmaakt met de Rotterdamse haven, de diensten die er werken, de Stuwadoorswet met het Veiligheidsbe sluit en de rechten en plichten van de C.A.O. Tegelijkertijd krijgt men een >raktisch-theoretische opleiding, waar bij voorgelicht wordt over de praktijk van hun toekomstig werk, de veilig heidsvoorschriften, de indeling van schepen en het gebruik van gereed schappen, materiaal en beschermings middelen. Het accent ligt hierbij op VEILIG WERKEN. Basisopleiding Binnen de eerste 6 maanden, geduren de welke de havenwerkers bij de be drijven werken, komen zij nogmaals gedurende één week terug bij de Haven- en Vervoersschool voor Vol wassenen om verder opgeleid te wor den voor het certificaat „Havenwer ker". Deze opleiding wordt dus even eens gecentraliseerd bij de school. Ook de bedrijfsinstructeurs zullen nog beter op hun taak worden voorbereid. De Haven- en Vervoersschool voor Volwassenen zal voor hen namelijk tweedaagse conferenties organiseren, waar zij op de hoogte gebracht worden van het nieuwe systeem en hun aan deel daarin. Tevens ontvangen zij de nodige informatie over de vele nieuwe dingen, die zich in de bedrijfstak op technisch en administratief gebied ont wikkelen. Er wordt naar gestreefd de nieuwelin gen in de bedrijven de eerste tijd in ploegjes bij elkaar te houden. Onder leiding van de bedrijfsinstructeur wor den zij dan door te beginnen met eenvoudige werkzaamheden, geleide lijk vertrouwd gemaakt met het werk. De eerste ploegen, waaronder één van de Stichting Samenwerkende Havenbe drijven (S.H.B.) zijn inmiddels volgens het nieuwe systeem geïntroduceerd in het havenwerk. Het poppentheater De Regenboog speelt op zaterdag 17 en zondag 18 april Doorn roosje in het speelschooltje De Kren ten- boom, Jacob Marisplein 4, Rotterdam. Me dewerking verleent T. Sterker-Harms en de muziek is van Gerrit Sterker. Aanvang 3 uur. Inlichtingen telefoon 22.31.20. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op onze schoenen- markt, tussenverdieping parter re, deze zomerse bandsandaal tjes meteen rekbaar hielbandje, laag hakje en verende binnen zool. In de kleuren marine blauw, rood en gebroken wit en de maten 37 voor I.v.m. goede vrijdag geen koop- Ook maandagmorgen open Het vierde deel van „Het leven der volken", de Sesam-serie over culturele antropologie, handelt over „Akkerbou wers en veehouders". Interessante on derwerpen voor iedereen, die meer wil weten over zeden en gewoonten van andere volkeren. De Sesam-serie telt 12 delen waarvan er nu negen zijn verschenen. In recensies van de eerder uitgegeven delen schreven wij al welk een voortreffelijke serie dit is; geen ingewikkelde wetenschappelijke ver handeling, maar een duidelijk geschre ven, voor iedereen goed leesbaar werk. De delen zijn ook los verkrijgbaar, want elk deel omvat twee of meer afgeronde onderwerpen! Om een indruk ie geven van de in houd: in het gedeelte over de akker bouwers wordt de techniek van de landbouw in diverse delen van de wereld besproken, de soorten gewassen die men kweekt, de landbouwgereed schappen, nomadencultuur enz. In het deel veehouders wordt gesproken over het temmen van dieren, het fokken, winter- en zomerjachten, het gebruik van dieren, de veeartsenijkunst. Uiter aard is ook dit deel weer rijkelijk voorzien van foto's waaronder ver scheidene in kleur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1971 | | pagina 13