ET FORSE STG^EKEINI WORDT EEINI MOINHJO^DEINIT INiEEIROE^ET Willem Borgh, boer, beeldhouwer en schilder Roger Geens is bedroefd Nederlandse rechter zegt dat DE HAVENLOODS, DONDERDAG 8 APRIL 1971 opdrachten, die onder meer zijn uitge voerd voor bejaardentehuizen, voor de Raifaissenbank in Sliedrecht en de deurenfabriek van Markus in Krimpen aan den IJssel. Bronsgieterij Sinds Willem Borgh in 1939 met Kerst mis zijn eerste verfdoos kreeg en op 16-jarige leeftijd al wist, dat hij eens op een boerderij zou gaan wonen, is er veel gebeurd. Hij heeft nu krielhanen, Japanse sierkippen, duiven, konijnen, een zwangere geit, een boomgaard, een eiland met wilgenbomen, een toegangs hek, gemaakt van een lemoen, twee honden, een kat met een reusachtige pluimstaart en een hooischuur, die ingericht zal worden als bronsgieterij. Vijf jaar denkt de rusteloze beeldhou wer nodig te hebben om zijn boerderij helemaal klaar te krijgen. In deze zomer moet de grote woonkamer ge reed zijn. „Als straks alle obstakels, zoals oude balken en oude muren verdwenen zijn, dan teken ik met een krijtje op de vloer hoe de indeling zal moeten worden en zo wórdt het dan De man, die vroeger eens een echte racewagen heeft gemaakt, die in zijn atelier een zelfgemaakte etspers heeft staan, geeft tussendoor nog les aan de Hogere Polytechnische School in Rot- :erdam in vrije ontwerpen en maquet- :ebouw. In het atelier de opdrachten voor Capelle en Ouderkerk aan den IJssel. snijderij gehad - de familie Borgh woonde toen in Nieuwerkerk aan den IJssel die echter na een jaar op de fles ging. Dat was in 1963. Sindsdien is het beeldhouwen, schilde ren en restaureren een dagtaak gewor den Dat laatste is natuurlijk niet heie naal waar, want toen anderhalf jaar geleden de Ouderkerkse boerderij werd gekocht kwam het kunstenaars- werk in de verdrukking. Ook deze bewering is niet helemaal juist geken schetst, want het werk dat aan de De Borgh-Hoeve staat op het toegangs hek, dat gemaakt is van een lemoen met dwarslaties. Vakbonden ongerust over fusie Nutsbedrijven In een vergadering van vertegenwoordi gers van de vakbonden is naar aanlei ding van publicaties inzake de fusie tussen de Nutsbedrijven van Schiedam, Vlaardingen en Maassluis ongerustheid uitgesproken over .de gang van zaken, men bleek weinig te zijn ingenomen met het feit, dat de werknemers niet tevoren zijn ingelicht over de plannen, hoewel het gemeentebestuur van Schiedam het standpunt inneemt, dat de bedoelde fusie en het afvloeien van personeel niets met elkaar hebben te maken. In Schiedam zullen elf perso- sleden van het G.E.B. op wacht- worden gezet. Bureau Bevolking vrijdagavond gesloten In verband met de komende feestda gen zullen verschillende gemeentelijke diensten van Schiedam zich wijzigen Vrijdagavond en zaterdag zijn de open bare bibliotheken gesloten. Het Bureau Bevolking zal op vrijdag avond, 9 april, voor het publiek geslo ten zijn. Voor wat betreft de behande ling van paspoorten en visakten zal het Bureau op donderdagavond, 8 april van 7 uur tot 9 uur geopend zijn. Reportage: Jan Rietveld. Foto's: Cock Tholens. boerderij besteed is, getuigt evenzeer van kunstenaarschap als de producten, die opgesteld staan in het ruime en lichte atelier, de vroegere paardenstal. Moederschoot Bij het binnenkomen zijn er twee dingen, die overheersen. In de eerste plaats het beeld van de moeder met het kind, dat bestemd is voor de Paulusschool in Capelle aan den IJssel. Het beeld komt bij een kleuterschool te staan en geeft een impressie van een kind, dat uit de beschuttende moeder schoot het leven instapt. Op de tweede plaats vallen de grote doeken op, waarop een dorp langs een rivier is geschilderd. Er is weinig verbeeldings kracht voor nodig om te zien en te begrijpen, dat op dit doek met grote kleurvlakken Ouderkerk aan den IJssel wordt uitgebeeld. Het is een opdracht van het gemeentebestuur en de panora ma's zijn bestemd voor de grote verga derzaal in het pas gerestaureerde ge meentehuis. Papiersnijderij Willem Borgh moet een onbegrijpelijke werklust hebben. Dat manifesteert zich niet alleen in het werk dat in het atelier op voltooiing staat te wachten. Dat wordt ook nog eens duidelijk bij het zien van de vele schilderijen, die in een hoek van het atelier zijn opgesla gen en bij het opnoemen van de Als er een primus inter pares aangewezen zou moeten worden bij de doe-het-zelvers, dan zou Willem Borgh - voor zijn vrienden Pim - er zeker voor in aanmerking komen. Die man schijnt alles te kunnen maken wat zijn ogen opnemen. Het geeft niet wat het is of het nu een spauwmuur is, een kippenhok, een zwaaideur of een bronzen beeld. Het wordt gemaakt. Tussen Ouderkerk aan den IJssel en Gouderak, even voor' Lageweg staat De Borgh-Hoeve, een oude boerderij, gebouwd op koeiehuiden en naar schatting 250 jaar oud. Daar leeft Willem Borgh zich uit. Tussen het timmeren, zagen, lassen, schilderen en het verzorgen van zijn pluimvee, wordt er af en toe een doek op de schildersezel gezet, wordt er met gips gewerkt en gebeeldhouwd. Wat deze alles zelfdoener ook aanpakt of doet, het blijft een hobby, net zoals het verzamelen van schedels. In de fraai betimmerde keuken onder de groene balken verklaart hij diverse malen, dat zijn vak .beeldhouwer" is. Achter de grup op het stro De beeldhouwer-schilder uit Ouder kerk is iemand, die zich snel aanpast. Hij is geen zonderling, maar een man die direct contact heeft gezocht met zijn omgeving. De boeren komen graag eens een kijkje bij hem nemen en steken spontaan de handen uit de mouwen als de bewoner van de witte boerderij om hulp verlegen zit. Van de andere kant is Willem Borgh ook weer niet te beroerd om bij zijn buren in de stal achter de grup op het stro te knielen om mee te trekken als er een kalf geboren wordt. Een bijzondere hulp op het erf en in de vertrekken van de Borgh-hoeve is de oude daggelder Tijmen Kley. „Die man weet alles altijd beter", zegt Borgh. „Als ik zeg zo en zo wil ik het doen, dan zegt hij dat het krek anders moet. Achteraf blijkt dan, dat Tijmen gelijk had. Ribbelglas Tijmen Kley of Klein, ik weet niet eens precies hoe hij heet, heeft een mooie deur met ribbeltjesglas. Eerst zat die deur bij mij in de zijgevel. Op zekere dag zei Tijmen: Ik zou best zo'n mooie deur met ribbelglas willen hebben. Nou, sloop hem er maar uit, zei ik prompt en geef mij jouw deur. Ik heb van Tijmens oude deur een tweedelige zogenaamde paardendeur gemaakt, die veel beter bij de boerderij past". De deur is blauw geschilderd evenals de omlijstingen van de ramen. Blauw is de lievelingskleur van ex-Rot- terdammer Borgh. Die voorliefde voor blauw blijkt ook uit de schilderijen, die daarnaast nog eens extra onderstre pen, dat Willem Borgh zich snel kan aanpassen en zich laat beihvloeden door de omgeving en de mensen, die er wonen. Tijmen Kley heeft onder meer model gestaan voor een schilderij waarop een gebogen forse boerenman een zeis aan het haren is. „Zo heb ik Tijmen dikwijls zien zitten als hij met einde loos geduld de zeis weer scherp klop te". Een schilderij, waarop de rust na het middagmaal is uitgebeeld, laat in grote kleurvlakken een boerenechtpaar zien, dat lichtelijk gebogen en met de handen in de schoot even is weggedut. De schilderijen van Willem Borgh zijn robuust, eerlijk zonder franje. In de figuren op het doek komt de beeld houwer terug, die met forse streken een monument neerzet van de land man. „Ik ben inderdaad onder invloed van mijn omgeving gekomen", bekent Willem Borgh. „Er blijft echter ook een zweem hangen van een Marius Richters en,een Herman Frederik Bie- ling. Hun werk heeft mij meer dan eens geïnspireerd en hoewel ik een eigen stijl pretendeer, blijven zij bij iedere penseelstreek als het ware toe- Willem Borgh had het op 14-jarige leeftijd al in de vingers. Het kwam er echter toen niet allemaal uit. Eerst werkte hij als vertegenwoordiger in een scheepvaartbedrijf. Later heeft hij an derhalf jaar als restaurateur in Amster dam gewerkt. Toen had hij al de kunstacademie in Rotterdam doorlo pen, waar hij door directeur Schuma cher werd aangenomen op grond van zijn geleverde werk. De vier dienstjaren in Indonesië zouden misschien een afsluiting geweest kunnen zijn, maar terug in Holland ging hij als vertegen woordiger werken in de wasserij van zjjn broer. Later heeft hjj een papier- De heer Roger Geens 33 jaar) uit het Belgische Aarschot, is bedroefd en teleurgesteld. Onlangs heeft een Nederlandse rechter hem er van beschuldigd dat de sherry, die hij in ons land invoerde, geen echte sherry zou zijn. Deskundigen van de keuringsdienst voor waren hadden de drank geproefd en verklaard, dat de geur en de smaak niet kenmerkend was voor sherry. ,,En dat, terwijl ik een certificaat heb, waaruit blijkt, dat ik die sherry heb ingekocht in Jerez in Spanje, de enige streek waar de echte sherry vandaan komt", zegt de heer Geens. „Maar die sherry was bijzonder goedkoop en dan is het duidelijk, dat de geur en de smaak anders is dan van dure Sherry. Dan mag men wel zeggen, dat de sherry niet erg goed is, maar men mag niet zeggen, dat ik met de drank heb geknoeid. Dat is zelfs onmogelijk Eigenlijk wil Roger Geens zo min mogelijk over de sherry-affaire praten. Wanneer onze fotograaf een plaatje van hem maakt bij enkele vaten met de drank, verzoekt hij zacht maar drin gend die foto niet te gebruiken. „Het beste is maar, dat we de zaak zo snel mogelijk vergeten", zegt hij. „We heb ben al schade genoeg ondervonden door de negatieve publiciteit". Toch blijft het hem dwars zitten. En dan legt hij met zijn zachte stem uit waarom er niet met de sherry of met welke andere drank dan ook - ge knoeid kan worden. „In Frankrijk en België kennen we al heel lang de zogenaamde keldercontrole", zegt hij. „Sinds 1 januari bestaat die in Neder land ook, als gevolg van een E.E.G.- maatregel. Als er bijvoorbeeld een par tij wijn bjj ons binnenkomt, dan ge beurt dat onder douanecontrole. Er lopen constant drie douanemensen in ons bedrijf, die er op toe moéten zien, dat wat er in komt er ook weer uitgaat. Als ik 20.000 liter wijn van een bepaald merk binnen krijg, dan moet er ook weer 20.000 liter van dat merk de deur uitgaan. Daar wordt heel streng op toegezien, want de papieren moeten kloppen. Eigenlijk is het zo, dat we zelf niets met de wijnen kun nen doen, zo lang die bij cms liggen. We kunnen de wijn hooguit bottelen, maar ook daar is weer controle op". Kelder controle Dan komt hjj toch weer, na lang aandringen, terug op de'sherry-affaire. „In Nederland kent men dus sinds 1 januari ook de keldercontrole", zegt hij daarover. „Maar daarnaast heeft men de keuring op kleur, geur en smaak laten bestaan, hetgeen dus in feite overbodig is. De mensen, die mijn sherry hebben moeten proeven, waren mijn concurrenten. Dan sta je in feite machteloos". Hij ladt ons zijn hele bedrijf zien in Aarschot. „U mag overal in, want ik wil alles aan iedereen laten zien zegt hij. „Dan kunt u zichzelf er van overtuigen, dat er hier niet geknoeid wordt. Wij hebben deze zaak opge bouwd tot een van de grootste in West-Europa. Dan ga je toch niet je goede naam in de waagschaal stellen? Wijnimporteur In 1937 vestigde de vader van Roger Geens' zich in Aarschot als wijnimpor teur. In 1947 begon men de zaak groots aan te pakken. Het assortiment wijnen, nog steeds de hoofdmoot (Geens beschikt thans over 500 soor ten) werd uitgebreid met eigenlijk elke denkbare andere dranksoort. Thans beschikt Geens over zeven Franse kas telen-wijngaarden, waarvan men de ei gen wijn betrekt. Acht jaar geleden ging Geens ook op de Nederlandse markt opereren. En daarmee werd de basis gelegd voor de sherry-affaire. „Er wordt in Nederland ongeveer vijf tig miljoen liter wijn per jaar gedron ken", zegt de heer Geens. „Dat is weinig in verhouding tot andere lan den, zoals natuurlijk Frankrijk en Duitsland, maar ook bijvoorbeeld Bel gië. Wij hebben ons er op toegelegd het wijnverbruik in Nederland op te voe ren. Dat kon vooral gebeuren, wanneer we de prijzen laag hielden. Nigt alleen door goedkope soorten te leveren, maar ook door onze kosten te druk ken. Wij leveren de wijn rechtstreeks aan de detaillist, waardoor de kosten van de groothandel worden uitgescha keld. Bovendien zijn we steeds bezig ons bedrijf te moderniseren, hetgeen ook kostenbesparend werkt". Witte handel De firma Geens ging in zee met super markets, zelfbedieningszaken en cash-and-carry bedrijven, waardoor een grote omzet werd bereikt. Naast de wijnen kwamen ook de andere, even eens goedkopere, dranken. De witte handel ontstond, zeer ten ongerieve van vele leveranciers, die volgens de oude, beproefde methoden werkten. „In België kennen we geen prijsbinding ten aanzien van dranken", zegt de heer Gèens. „We hebben ons in Nederland ook niets van een prijsbinding aange trokken. Waarom zouden we de men sen meer laten betalen, wanneer we ook goedkoper kunnen leveren. Als iemand vrijwel geen wijn drinkt, moet je ook niet proberen hem een fles van zes gulden of duurder te verkopen. Want de meeste mensen drinken - of dronken geen wijn, omdat het een vluxe zou zijn. Zorg dan, dat die men sen een goedkope fles wijn kunnen krijgen, waardoor ze het gevoel krij gen, dat ze ook aan die luxe kunnen meedoen". Hij laat ons vier mooie flessen zien, die zo op het oog champagne bevatten. De flessen zijn gelijk van vorm, zien er luxe uit en hebben een goudkleurige capsule, waaronder een „echte" cham- pagnekurk zit. Hij laat ons uit elke fles proeven. De eerste fles kost nog net geen drie gulden, en bevat dan ook geen champagne. Het is een fris, tinte lend drankje met weinig alcohol. De vierde fles is een dure champagnesoort, die dan ook heel erg lekker is. De beide andere flessen zijn ook goedko pere wijnen. De heer Geens, die er telkens weer büjk van geeft een goed en bescheiden gastheer te zijn, onderstreept zijn punt. „Champagne drinken is in de ogen van een heleboel mensen hele maal een luxe. Toch willen die mensen bij feestelijke gelegenheden ook wel eens een drankje op tafel zetten, dat de sfeer van champagne heeft. Door die goedkope dranken maak ik dat mogelijk. Het is geen champagne en het wordt ook niet als zodanig ver kocht, maar de fles geeft al iets van die sfeer en dat is toch ook belangrijk. En misschien, dat de mensen, die dit drinken, later overgaan op echte cham pagne, net zoals mensen, die de wijn via een goedkoop merk hebben leren waarderen, er misschien op den duur toe overgaan een duurdere fles te kopen". Prijsbinding Dan wijst de heer Geens er op, dat in Nederland steeds meer handelaren de afspraken ten aanzien van de prijsbin ding van dranken opzij zetten. „Dat doet natuurlijk pijn", zegt hij, „vooral bij die mensen, die vinden, dat een fles wijn pas goed is als hij duur is. Ik heb daarom het gevoel, dat men iemand wilde pakken en daar heeft men ons, als buitenlanders voor genomen. Maar de tijd is voorbij, dat alleen de pastoor, de notaris of de dokter een glas wijn kon drinken. Wij maken, dat iedereen het zich kan permitteren". Elke dag rijden er acht tot tien vracht wagens van Geens de grens over naar Nederland om de handel te bevoorra den, ondanks de moeilijkheden, die hem van de zijde van de Nederlandse handel in de weg worden gelegd. Moei lijkheden zoals weigeringen om in de vakbladen voor slijters te adverteren of de weigering om ook een stand in te nemen op de Slijtersvakbeurs, zodat hjj kan laten zien hoe zijn dranken werkelijk zijn: Wanneet ik hem nogmaals vraag hoe groot zijn bedrijf is, wijst hij er op, dat er dagelijks 33.000 flessen wijn naar Nederland worden uitgevoerd. Voor hem een druppel, overigens, want in zijn kelders in Aarschot liggen zo'n 950.000 flessen wijn opgeslagen, ter wijl er bovendien nog zo'n vier-en-een- half miljoen liter ligt te rijpen in vaten en tanks. En dat, terwijl er nog steeds wordt gewerkt aan een uitbreiding van de opslagcapaciteit. Jan Dijkstra

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1971 | | pagina 15