Nieuw licht op dodelijke feiten mm mss- 3; 1 - 98 Maasstadspelers geven speciale voorstelling Twintig eeuwen Paasfeest nog steeds: hiiTiJ I jk T.B.C.- bestrijding in Mali - IMtH) „HI-SPEED" Zinvol rechtsbedrijf voor William Berger stuk IIQ üOct DE HAVENLOODS, DONDERDAG 8 APRIL 1971 Pasen is het grootste feest van de christenen; daarover zijn de vele verschillende kerken het zelfs eens. Hoe groter een feest, des te groter ook de vreugde, zou je zeggen. Maar het getuigenis van de apostelen - "dat God Hem op de derde dag deed opstaan en liet verschijnen aan zijn getuigen" (Handelingen 10) komt toch niet zó direct bij ons over, dat het een spontane feestvreugde losslaat. Als zondag in de kerken luide wordt verkondigd: DE HEER LEEFT! dan ontketent dat geen oorverdovend handgeklap of een veelvuldig gescandeerd Halleluja, hoogstens een wat bibberige of keurige uitvoering van Handels klapstuk door een toegewijd zangkoor. De boodschap van Pasen moeten we voor elkaar verantwoorden, toelichten; maar een feest, waarvan je al vierend de zin moet toelichten, kan slechts een zeer getemperde vreugde geven. Dat komt omdat we jaarlijks Pasen vieren als Emmaüsgangers d.w.z. als mensen onderweg, die nog niet tot volledig geloof gekomen zijn, als min of meer „ongelovige gelovigen". De meesten van ons zijn wel overtuigd van de waarde van het 2000 jaar oude evangelie. Ook de personen van Jezus Christus vinden we belangrijk genoeg, om er minstens op Pasen voor in de kerk samen te komen; maar de verrijzenis uit de doden, dat is ons te machtig; dat wekt onbeantwoordbare vragen op over het lege graf, over leven na de dood, over hiernamaals. We zoeken bewijzen waar ze niet te vinden zijn. Zo wordt onze Paasvreugde getemperd en raakt ons geloof verder verwijderd van wat de apostelen moet hebben bezield, toen ze verkondigend verhaalden en verhalend verkondigden, dat HUN HEER LEEFT! Ontsteltenis Waar wij speculeren over het feitelijk gebeuren van Jezus' verrijzen (of van onszelf), vergeten we dat het getuigenis van de apostelen en evangelisten daar helemaal NIET over spreekt. De Paasverhalen over het lege graf en de verschijningen worden ontoegankelijk voor degenen die de evangeliën als willekeurige geschiedkundige bronnen gebruikt, ze behandelt als rapporten over exact waargenomen gebeurtenissen. Ze willen niet onze nieuwsgierig heid bevredigen, maar getuigenis geven van het geloof in de verrijzenis en dat geloof opwekken. De Paasverhalen vinden hun oorsprong in de Paasbood- schap, zoals we die in oudste formulering aantreffen in Paulus' eerste brief aan de gemeente in Corinthe:... namelijk dat Christus gestorven is voor onze zonden, volgens de Schriften, dat Hij begraven is, en dat Hij is opgewekt op de derde dag, volgens de Schriften, en dat Hij is verschenen aan Kefas en daarna aan de twaalfIn die vroegste belijdenis van het Paasgeloof staat niets over het lege graf. In de evangeliën zelf dient het lege graf nergens als bewijs voor de verrijzenis (het zou al te kreupel zijn! het zien ervan wekt bij de vrouwen en de leerlingen eerder vrees en ontsteltenis op dan enthousiasme. Over het lege graf heen, van het lege graf vandaan, worden zij steeds verwezen naar de Verrezene: "Hij is niet hier" (Markus 16)"Wat zoekt ge de levende bij de doden? (Lukas 24). Centraal in alle evangelieverhalen staat de Paasboodschap: Jezus van Nazareth is gestorven, EN TOCH HIJ LEEFT! Dat is het paasgeloof van de apostelen, hun vaste overtuiging, en ze delen ons dat mee op hun typisch joodse manier: in de vorm van verhalen over het lege graf en verschijningen. Ze zeggen ons alleen dat het zo is, niet waarom en hoe: ze verkondigen immers "wat geen oog heeft gezien en wat geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenverstand ooit is opgekomen". Daarom - in de kracht van dit Paasgeloof - hebben de leerlingen zich niet gewonnen gegeven aan de tragiek van de keiharde feiten van lijden en dood Jezus' mislukking, zijn roemloos einde; maar ze zijn doorgegaan met Hem te verkondigen, want "Zie, HIJ LEEFT! en "alwie in Hem gelooft zal leven, ook al is hij gestorven"; Zijn verrijzenis betekent ook ónze verrijzenis. Nou en....? zeg je dan als ongelovige gelovige, 2000 jaar na datum. Kunnen we dat Paasgeloof niet beter voor rekening laten van de apostelen? Neen, dat kunnen we niet, want het achtervolgt ons al 20 eeuwen en laat ons blijkbaar toch niet los; het dringt zich aan ons op, ook al vluchten we in argumentaties en weerleggingen. Het fs er eenvoudig, en wie het op zich af laat komen zonder intellectualistisch tegen te stribbelen, ontdekt misschien, dat de paasboodschap zijn bloedeigen leven en sterven raakt. De paasverkon- diging zegt ons TWEE dingen: Jezus is voor ons gestorven (dat is één) én verrezen! Verdoving? Dus geen Pasen zonder Goede Vrijdag; geen geloof in de verrijzenis zonder de harde werkelijkheid van de dood ten volle au sérieux te nemen. Het geloof in de verrijzenis is geen verdovingsmiddel om de pijn van het sterven te verzachten. De ironie van de „zachte" dood moet ook door christenen onderkend worden. Het geloof in de verrijzenis ontslaat ons niet van die levenservaring, welke de middeleeuwer deed uitroepen „MIDDEN IN HET LEVEN ZIJN WIJ IN DE DOOD". Toen de dodelijke gevolgen van pest, hongersnood en oorlog nog midden op straat lagen, kon men zoiets gemakkelijker hardop zeggen dan in onze samenleving, waarin de dagelijkse menselijke ellende en dood veelal vacuum zijn verpakt in nieuwsberichten en kortstondige T.V,-shots, waarin de werkelijkheid van de dood met "intensive care" wordt weggemoffeld in cleane ziekenkamers met gesloten gordijnen. Toch kan zelfs geen z.g. gelovige prietpraat over onsterfelijkheid of hiernamaals de onherroepelijke dood in ons leven ongedaan maken, met al les wat daarop aanspeelt: ziekte en mislukking, wanhoop en vooralde dood die mensen elkaar aandoen, geestelijk en lichamelijk, in onze „geviët- namiseerde" wereld. De Paasverkondiging van de apostelen gaat deze tragiek van ons menselijk bestaan, dat Jezus ten volle heeft gedeeld, niet uit de weg. De evangeliën zijn zeer uitvoerig over het lijden en de dood van de Heer. Niemand kan echt Pasen vieren als hij van Goede Vrijdag geen notie heeft. Als op Pasen wordt verkondigd: Christus is verrezen, dan wordt er geen streep getrokken door hetgeen eraan vooraf is gegaan, dan wordt zijn dood niet ongedaan gemaakt, evenmin als onze eigen dood door welk geloof dan ook ongedaan te maken is. Maar Doorgang De apostelen kenden hun Bijbel (het Oude Testament! beter dan wij. Zij leefden vanuit het joodse geloof in de belofte van Johwe, Wiens naam - "IK ZAL ER ZIJN" TOEKOMST betekent: als ons menselijk bestaan onherroepelijk eindigt, komt Hij op ons toe. In Jezus van Nazareth is deze verbondsbelofte eens en voor allen in vervulling gegaan. God zet door het mensenleven geen streep, maar Hij zet er ook geen punt achter; veeleer een dubbele punt: ieder einde is tevens een nieuw begin. Gods verhaal met de mensen kent een vervolg, ook waar wij eigenmachtig menen een punt te moeten zetten. Sluit dit niet aan op onze levenservaring, dat wij uiteindelijk op leven noch dood greep hebben; dat ons bloedeigen leven en sterven onszelf niet toebehoren; dat wij uiteindelijk geen enkel recht kunnen doen gelden? „Niemand leeft voor zichzelf, niemand sterft voor zichzelfaan Hem behoren wij toe", dat is de gelovende vertaling" van een oermenselijk ervaren. Het is tevens de kern van het verrijzenisgeloof: in Jezus, de eerstgeborene van heel de schepping, is ónze toekomst al begonnen: het leven dat God toebehoort. Dit Paasgeloof van de apostelen werpt aldus een Deze tekening van Rembrandt geeft de tekst weer uit het evangelie var hannes: ,,Zij meende, dat hét de hovenier was en zei tot Hem: Heer, als gij Hem weggedragen hebt, zeg mij dan waar bij Hem hebt neergelegd". nieuw licht op Jezus' leven en sterven, het verlicht de duisternis van Goede Vrijdag: Zijn dood, hard en wreed, is nochtans een „pascha", een doorgang naar hét leven met de Vader. Voor wie gelooft in de eerstgeborene van heel de schepping, geldt dit ook van alle leven en sterven dat vanuit Hem en in Hem wordt voltrokken. „Wie in Hem gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven". Daarom mag ook hardop gezegd worden: „MIDDEN IN DE DOOD ZIJN WIJ IN HET LEVEN", dat onthult ons het paasgeloof. Daar knipperen we even van met onze ogen, die zich dreigen blind te staren op de soms dodelijke feiten van ons bestaan. De paasverkondiging werpt op ons leven en sterven een nieuw licht; ze onthult achter de harde feiten nieuwe mogelijkheden, perspectief, toekomst. Hef gaat niet over een schimmig hiernamaals, maar over ons leven en stervën. NU^ Het Paasgeloof sleurt ons weg uit de dodelijke verveling, uit de dodelijke werkelijkheid van status-quo-aanbidding, van zich gewonnen géven aan wat nu eenmaal zo is, uit het elkaar de dood aandoen op kleinburgerlijk of wereldniveau omdat het anders kan! Bij de levenden In kracht van hun Paasgeloof overwonnen de apostelen de dodelijke toestand van pessimisme en fataliteit, om verder te lev'erriin'hoop en volle inzet voor de komst van het Rijk van God." Sterker nog, ook na 2000 jaar vinden in dat geloof mensen de hoop die doet leven tegen de schijn van zoveel dodelijke feiten in. Nog steeds zijn er mensen, die zoveel van de verrezen Heer hebben begrepen, dat zij durven mikken op een toekomst, die het feitelijk onmogelijke mogelijk maakt; mensen die hun eigen bestaan durven ondergaan als een sterven om te leven. Zolang er zulk soort tmensen zijn op aarde, is er leven temidden van zcveel dood. Dat de heer leeft, zegt ons pas iets, als wij Hem niet zoeken bij de doden, maar bij de écht levenden. L. van Ewijk. Nog even en dan is de zomer weer in het land, die hopelijk veel zon en warmte met zich mee brengtmaar ook zwer men insekten. Om te voorkomen dat U veel last krijgt van muggebeten, be dorven etenswaren, hinderlijk gezoem waardoor U niet in slaap kunt komen enz., verko pen wij deze Vlido-strip. Vlido-stripdé insektenver- delger bij uitstekbestrijdt vliegen, muggen en andere vlie gende insekten gedurende 3 4 maanden. U koopt 'm nu voor nog géén vier gulden. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij in de kelder deze Vlido-strip insektenverdelger voor het bestrijden van vliegen, muggen, motten en andere vlie gende insekten. Deze strip, die ook in de caravan op de cam ping goed van pas komt, nu extra voordelig l.v.m. goede vrijdag geen koop- r Tuberculose-besirijding in Afrika is een kwestie van weinig geld. Neem een land als Mali. Er leven bijna vijf mil joen mensen, waarvan tussen de 25 en 40.000 aan t.b.c. lijaen. Dit aantal kan snel worden teruggebracht via een op sporingssysteem, waarbij vrijwilligers uit de bevolking zelf worden ingescha keld. (Over dit systeem publiceerden wij vorig jaar augustus een uitvoerig artikel). Zijn de patiënten eenmaal bekend dan is snelle genezing in de meeste gevallen verzekerd. Waar het omgaat is dat als de patiënten bekend zijn zij - gecontroleerd - medicijnen toegediend krijgen. Ook dit behoort tot de haalbare moge lijkheden als aan één voorwaarde wordt voldaan: er moeten voldoende transportmogelijkheden zijn voor de vrijwilligers fietsen, bromfietsen, en een autootje (Renault 4). Het plan van de tbc-bestrijding in Mali ligt klaar. Als uit Nederland f 50.000,- komt zal in twee jaar tijd de tbc in dit Afrikaanse land tot tenminste 80 procent zijn teruggedron gen. D,e Rotterdamse amateurtoneel groep, de Maasstadspelers, geeft spe ciaal voor de tbc-bestrijding in Mali, op vrijdagavond 23 april in het Hofplein theater een voorstelling van „Het hommeltje", een blijspel van Félicien Marceau. Wie de voorstelling niet kan gaan zien, maar toch geld over heeft voor de tbc-bestrijding in Mali kan dit overmaken op giro 415100, t.n.v. Aktie tbc-bestrijding West Afrika. Heeft dit meisje t.b.c.? Ze wordt onderzocht en bij het onderzoek hoort weging. Mocht de uitslag van het onderzoek positief zijn, dan kan zij snel en doeltreffend worden geholpen. r Inzet- Sinds 1947 Voor tijdelijke kantoorkrachten ROTTERDAM - Groothandplsgebouw A5 Tel. 010-113150 Botersloot 56 - Rotterdam - Tel. 12.87.01 - 12.40.86. Putselaan 9 - Rotterdam-Zuid - Tel. 010-32.35.22. Elzenlaan 7 - Rozenburg - Tel. 01889-2026 Al jaren en nog HET UITZENDBUREAU VAN ROTTERDAM Augustus 1970 werden William Berger (42) en zijn vrouw Carol gearresteerd door de politie van Napels. William en Carol werden opgepikt tijdens een mas sale anti-drug-operatie, waaraan niet minder dan 300 politiemannen deelna men. Doelwit van de ope ratie was Positano, een ar tiestenkolonie ten zuiden van Napels. William Ber ger, ingenieur van huis uit, maar de kost verdienend als acteur in Italiaanse westerns en zijn vrouw werden met 12 andere Amerikanen, Engelsen, Duitsers en Fransen gear resteerd, verdacht van drug-gebruik of in het be zit hebben van drugs. Al len worden overgebracht naar een psychiatrische in richting waar gewoonlijk misdadigers na uitspraak van hun vonnis worden opgesloten. Een arts ver klaart Berger en zijn vrouw onder invloed van verdovende middelen. locale rechterlijke autori teiten wordt meegedeeld. Deze weigeren het resul taat te erkennen en zij bevelen een ander onder zoek. Andere experts krij gen drie maanden de tijd om hun rapport te maken. Berger en de andere gear resteerden worden geen drug-verslaafden bevon den. Zij worden allen vrij gelaten bij gebrek aan be wijs. Allen behalve Berger. Carol Berger is ondertus sen overgebracht naar een vrouwengesticht waar zij in november op mysterieu ze wijze is gestorven. Twee advocaten Tammaro uit Napels en Pirongelli uit Rome vechten om Berger vrij te krijgen, voordat h(j, geïnfecteerd door zjjn om geving zelf „gek" wordt. Studenten van de juridi sche falculteit van de Rot terdamse N.E.H. hebben kortgeleden een verzoek schrift verzonden aan de Italiaanse ambassadeur in Den Haag, met de op dracht de inhoud ter ken nis te brengen aan de pre sident van Italië. In het verzoekschrift stel len de studenten de eis tot het plegen van een zinvol rechtsbedrijf. De Italiaanse president wordt gevraagd zijn invloed aan te wenden om de indruk van „wille keur" en „machtsmis bruik" op te heffen, al thans te vermjjden. Eenmaal gevangen, vraagt Berger direct om een volle dig medisch en psychia trisch onderzoek inclusief bloedproef om te bewijzen dat hij geen verslaafde is. Zijn verzoek wordt inge willigd door de medisch- directeur van de inrich ting, dr. G. Rosapepe. Het resultaat van het onder zoek is negatief, wat de de villa van de Bergers toen de politie bezig was aan de anti-drug-operatie. Berger weet niet van wie de doos is en hoe die in zijn huis komt. Zegt hij dat de doos van zijn vrouw is, dan is hij hetzelfde o- genblik vrij omdat in Italië de strafvordering vervalt bij de dood van de ver dachte. Berger kan er niet toe komen dit te zeggen. Het verzoekschrift is per post verzonden en niet overhandigd wat in de be doeling lag omdat catego risch werd geweigerd het stuk persoonlijk in ont vangst te nemen. De stu denten wendden zich in eerste instantie tot het consulaat in Rotterdam, dat hen naar de ambassade in Den Haag verwees. Daar meende men dat behande ling van deze zaak een consulaire taak was. Na herhaald overleg bleek de consul te Rotterdam niet bereid het verzoekschrift in ontvangst te nemen, zo dat tot aangetekende ver zending naar de ambassade werd besloten. uit ons tuincentrum Nu is 't de tijd om te planten, om leuke vaste planten te po ten, die niet alleen deze zomer, maar jaren achtereen blijven Levensboom (Thuya occj, snel groeiende konifeer, als haag- of sierplant, winter en zomer Grijsblauwe kegelvormige koni feer (Chamaecyparis pis. plum. Boulevard), zeer aparte groei wijze, in de herfst diepblauw in de winter verkleurend, winter) hard, groeit op elke grondsoort. Lavendel (Lavandula)laagblij- vende plant, geeft veel donker blauwe bloemen, heeft een mooi gedrongen vorm en is ge heel aromatisch. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij in ons tuincentrum, 2e etage, deze 3 vaste planten, eerste klas kweekprodukten, nu door el kaar per Op paasmaandag eerste autoraces in Zandvoort Op paasmaandag worden op het race circuit van Zandvoort de eerste races van het nieuwe seizoen gehouden. Er zullen een zestal races worden gehou den, waarvan de eerste, voor „sports- cars" en „prototypes" om 12.00 uur zal beginnen. Bovendien zijn er races voor toerwagens groep I en groep II, De zaterdag voor Pasen, 10 april dus, wordt op Zandvoort van 10.00 tot 18.00 uur door de deelnemers ge traind. Het circuit is dan toegankelijk voor een eenheidsprijs. Op de racedag zelf zijn de toegangsprijzen f20,' voor de overdekte hoofdtribune, f 15, voor de open tribunes, f7,- voor het buitenterrein en f5,- voor het binnenterrein. Voor het eerst zijn ook seizoenkaarten te koop die geldig zullen zijn voor alle evenementen die de NA V (Nederland se Autorensport Vereniging) dit sei zoen zal gaan organiseren. Die kaarten kosten: f95, voor de overdekte hoofdtribune en f 35, voor het bui ten- en binnenterrein. Deze kaarten zijn aan de Zandvoortkassa's te koop.-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1971 | | pagina 17