Het beste wat je hebt delen met de ander m 135. Iü m 4* iga5o 10.75 50 Ton de Kruyfs' opera „Spinoza" Muziek dienstbaar gemaakt aan zeggingskracht tekst 1ËÉ' 98 In het hart van de city 12.25 12.75 J.vanllRKN.v. Plan in Berkel voor Kulturele Kring PLEXBA OPRUIMINGS KAARTEN en RAAMBILJETTEN ETALAGEMATERIALEN B.J. GERRESE 2e TECHNIEKER fet DE HAVENLOODS, DONDERDAG 24 JUNI 1971 25-317 Toen het Amsterdamse provotariaat nog van zich deed spreken, heeft in een der laatste nummers van „Provo" een interessant artikel gestaan over de functie van een binnenstad. We werden daarin onder meer opgewekt de eindelijk gerealiseerde Y-tunnel op te blazen. Want onze westerse steden blijken een strategische waarde te bezitten voor iedereen, die een omwenteling wil. De geschiedenis leert dat alle revoluties in de binnensteden hun oorsprong vinden. De algemene onlustgevoelens, die een bepaalde revolutietijd kenmerken, bereiken juist in de binnensteden hun ontbrandings-temperatuur. De ontevre denheid over slechte levensomstandigheden, materieel en vooral ook sociaal, het gevoel van achtergebleven zijn van de bewoners, hun aangeboren individualistische vrijheidsdrang, hun antipathie ten op zichte van de bestaande orde en nog zoveel meer zijn even zoveel factoren, die meehielpen, een revolutieproces op gang te brengen. Het lijkt dat Amsterdam inmiddels tot een zeker burgerlijk bedaren is geko men. We horen niet meer van rellen en van opstand en de Damslapers lijken deze zomer in groten getale naar Ko penhagen verhuisd te zijn. Ook de kabouterbeweging, die voor het provo tariaat in de plaats getreden is, doet weinig meer van zich horen. City-pastorie Toch vragen we de aandacht voor een boekje van drs. R. G. H. Boiten, „City-pastorie Oudezijds 100", dat ons onlangs is toegezonden en dat boeiend beschrijft hoe een Amsterdamse her vormd predikant met zijn werk op deze explosieve binnenstadsproblema- tiek probeert in te spelen. Hij zegt daarin o.a.: „Men zou kunnen opmer ken, dat het in deze bladzijden toch in feite slechts gaat over Amsterdam. Maar wat de binnenstad is voor Am sterdam, is onze hoofdstad voor Ne derland. In tal van oudere steden is een soortgelijk proces aan de gang. Pressu re-groups daar ter plaatse laten zich inspireren door wat in de hoofdstad gebeurt. Sterker nog, dat geldt zelfs in internationaal verband. Wat in Stock holm, Kopenhagen, Londen, Chicago of San Francisco gebeurt, verschilt daar niet wezenlijk van. De eenheid van onze westerse wereld is in grote üjnen nu reeds een feit. Een al te provincialistische benadering van onze Nederlandse problemen kan ons alleen maar doen vervallen in de fouten van onze voorgangers. Het wordt hoog tijd, dat wij ons bij de benadering van deze vragen daarvan rekenschap geven. De jongeren van onze tijd weten dit al lang. Hun notitieboekjes staan vol met adressen uit de binnensteden van Athe ne, Kopenhagen en Parijs. Zij weten waar ze morgen terecht kunnen". Ook Rotterdam staat hier niet buiten. Bij duizenden is jeugd uit binnen- en buitenland vorige week voor een groot festijn naar de Doelen gekomen - twaalf uur non-stop muziek in de zaterdagnacht. Uw zoon in zijn stoere effen lakjasUw dochter in een lief gebloemd lakjasjelaat het dan maar regenen. Lak regenjasje met bijpassende leuke regenhoed. Een volkomen waterdicht jasje, ideaal om mee te nemen op de vakantie, maar ook fijn om naar school aan te trekken. Voor meisjes hebben we 4 schat tige bloemdessins in 12 kleur tjes, voor jongens 3 fijne uni kleurennu zeer voordelig. maat 86 92 fl 25 98 75 maat 104 Vanaf vrijdagmorgen P uur ver kopen wij in de kelder deze vlotte jongens- en meisjeslakjas- jes met regenhoed (op textiel- basisjmet deelbare rits en ge heel waterdicht. Voor meisjes in fleurige bloemdessins, voor jongens in de unikleuren licht groen, geel en rood. Ook hier hele wijken waar nauweüjks meer een kerk of een pastorie is te vinden. Geldt van die Rotterdamse wijken, wat Boiten schrijft van de Amsterdamse binnenstad: „De bin- nestadter met zijn outcast-gevoelens heeft veelszins het besef, dat God ook weieens een outcast, een nonconfor mist zou kunnen zijn, misschien zelfs solidair met de binnenstad". Hoewel maar een zeer gering percentage van hen kerkelijk nog meeleeft. Maar God is immers „anders"! Hoge hoed Het grote probleem voor Boiten is, God op een goede manier in de wjjk present te stellen. Hij wil helemaal breken met wat hij „de methode van de hoge hoed" en „de mooi-ween-me- thode" noemt. De methode van de hoge hoed is gebaseerd op het verrassings-principe: in alle argeloosheid is men voor een of ander beatfestijn naar het wijkgebouw gekomen. Maar aan het einde van de avond gaat er plotseling een deur open. Als een konijn uit de hoge hoed van de goochelaar verschijnt een dominee, die „de dag wil gaan sluiten". Het bezwaar van deze methode is, dat de mensen zich zodoende „genomen" voelen: daarvoor waren zij immers niet geko men. Bij de mooi-weer-methode volgt men een totaal andere lijn: men is beducht misverstanden of agressie op te wek ken. Tot verbazing van een ieder komt het evangelie in het wijkgebouw nu in het geheel niet meer ter sprake. Men spreekt uitsluitend over onderwerpen, waarbij geloof alleen hier en daar een kleine bijrol mag spelen. Aangezien dergelijke onderwerpen moeilijk te vin den zijn, beperkt men zich al spoedig tot het weer en de luchtvervuiling. Deze rpethode pleegt bezoekers nogal eens de opmerking te ontlokken: „Het zijn beste mensen, zij horen weliswaar bij de kerk, maar je merkt er weinig De „hoge-hoed-methode" laat welis waar aan duidelijkheid niets te wensen over, maar mist alle respect voor men selijke vrijheid. Gelukkig echter raakt zij meer en meer in onbruik. De „mooi-weer-methode" is momenteel „in". Maar helaas betekent zij in geen enkel opzicht een verbetering. Welis waar garandeert zij volkomen de MEN SELIJKE VRIJHEID, maar door haar gebrek aan DUIDELIJKHEID leidt zij nog minder tot het beoogde doel. Gastvrijheid Boiten kiest voor een derde mogelijk heid: de „methode van de duidelijk heid in' vrijheid". Er heerst in zijn city-pastorie een bijna onbegrensde gastvrijheid voor iedereen, maar er is één kamer verbouwd tot kapel. Elke dag wordt hier door de communiteit van mensen, die in het city-werk van uit de pastorie elk hun eigen deskun digheid en hun eigen manier van hel pen inbrengen, een ochtend- en een avondgebed houden. Op het medede lingenbord aan de buitenkant van de pastorie staat dit duidelijk vermeld. Als buitenstaanders vragen waarom ELECTRONISCHE ORGELS vanaf 450*- Zelf orgel spelen? Op de nieuwe Solina? U speelt Uw eerste melodie binnen het half uur met onze unieke GRATIS lescursus. Keus uit meer dan 150 instrumen ten. Huur met recht van koop. vanaf 26.- per maand. Vrijdagavond koopavond Het hart vap de city. men dit zo doet, en of het dan eigenlijk toch de bedoeling is, de men sen „christelijk" te maken, geeft men dit antwoord: „Wij bieden gastvrijheid omdat ons geloof ons leert, dat God voor de mens gastvrij is en van ons verwacht, dat wij op onze beurt gast vrij zullen zijn. Nu betekent gastvrij heid altijd: het beste watje hebt delen met een ander. En aangezien het ge loof het beste is wat wij „hebben", zouden wij dus niets liever willen dan ook dit geloof met jullie delen. Maar als ik een gast heb, die bepaalde gerechten op mijn tafel niet wenst, dan zal ik hem dat gerecht nooit opdrin gen, terwijl hij toch even welkom blijft". We ontveinzen ons niet, dat een derge lijke duidelijkheid toch kan betekenen, dat men voor de ingang van het open huis een hoge stoep en een erg hoge drempel maakt, die velen kan afschrik ken. Dit bezwaar kan alleen maar worden ondervangen door de echtheid van de gastvrijheid, die naar buiten straalt, die in hartelijke openheid vrij heid in warme aanvaarding weet te scheppen. Gelukkig dat dit in Amster dam midden in de „warme" buurt op een sprekende wijze gelukt. Veel posit iever dan het alleen-maar dulden van de Damslapers op de harde stenen van het nationale monument Een antwoord Velen worstelen ook in Rotterdam met de vraag hoe je de dingen van het geloof, die je zelf van grote waarde hebt leren achten, kunt overbrengen op allerlei minder-geihteresseerden om je heen. Zelfs je eigen kinderen schij nen soms nauwelijks meer ontvanke lijk. Je kan het geloof vaak nauwelijks aan de straatstenen kwijt. Is hartelijke gastvrijheid hierop niet een antwoord? Als je hartelijkheid zo echt is geworden en zo diep, dat er voor de ander, die heel anders is, en je misschien ergert en afstoot, een waar achtige menselijke plaats is, dan zal de ander wellicht vanzelf gaan vragen, wat de bron van deze wonderlijke gastvrij heid is. En dar behoeft het niet onder stoelen of banken gestoken te worden, dat het geheim hiervan het wijde hart van God zelf is. Dr. K. J. Kraan. Het verschil tussen elk ander tapijt en dit frisée tapijt is de stijl en de luxe die van deze vloerbedekking uitgaaniets dat iedereen onmiddellijk op valt. Frisée tapijt in een zuiver scheerwollen kwaliteit en een zeer solide uitvoering, bestand tegen jarenlang intensief ge bruik. Het fraaie 2 kleurige des sin in beige of cognac, 366.cm breed, per meter heel voordelig voor noq géén honderd zes en dertig gulden. Initiatief van kunstenaars Neemt U de maat van Uw kamers mee? Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de 1e etage dit kamerbrede frisée tapijt, in een zuiver scheerwollen en dus zeer solide uitvoering. Het 2 kleurige dessin in beige of cognac, 366 cm breed, per Het is een heel mooi boek. Het heet „Piekertjes". Als je bijvoorbeeld beeld raadsels niet snapt, kijk je voorin. Daar staan de regels van een beeldraadsel. Het boek staat vol met kruiswoordpuz zels, rebussen, plaatjes- en 2 is 1-puz zels, zoek de fouten, verborgen hoofd steden enz. Verder is het boek heel vooral de kaft en het is heel gezellig. Het heeft 54 hoofdstukken. Ook het papier is heel mooi en geen kladpapier, zoals in sommige boeken. Er staan nog verborgen jongens- en meisjesnamen in en verborgen dieren en tovervierkanten. „Piekertjes" door Maria van Eeden, puzzelboekje voor kinderen van 7-14 jaar. Uitgeverij Cantecleer, De Bilt. Jelle Jan Djjkstra, 10 jaar. Binnenkort zal in Berkel en Rodenrijs een stichting worden opgericht, die de naam „Kulturele Kring Berkel" zal dragen. De initiatiefnemers zijn enige kunstenaars. Het doel is de kunst in Berkel te bundelen. Onder hen is Bas van Leeuwen, die de tegel ontwierp, die jaarlijks uitgereikt wordt aan de man of vrouw die, volgens een deskun dige jury, zich dat jaar het meest voor het verenigingsleven in Berkel heeft ingezet. Een belangrijk streven van de stichting is ook de leefbaarheid in de gemeente te bevorderen en de gemeente esthe tisch te verrijken. Men wil ondermeer bereiken, dat de gemeente kunstop drachten aan kunstenaars geeft, die in Berkel wonen. De stichting staat open voor alles, wat als kunst is te beschou wen. Het is de bedoeling, dat zoveel mogelijk kunstenaars uit Berkel zich bij de stichting aansluiten, om elkaar beter te leren kennen en om van eikaars prestaties kennis te nemen. Verder wil men ook onderling de kennis over kunst in het algemeen verrijken, door bijvoorbeeld sprekers uit te nodigen. Voorts wil men een ruimte inrichten om de bevolking voor het werk van de stichting te interesse ren en om de kunstwerken te koop aan te bieden. Het liefst zou men een ruimte in het centrum van het dorp betrekken. Binnenkort zal er een oprichtingsverga- Enorme caravanshow 15 merken, 60 types TOURCARAVj Nooit vertoond STACARAVANS vanaf 6250.- met 2 slaapkamers vanaf 6975.- BAGAGEWAGENS Starlight - Zari - Erk"a - Safari 8 types vanaf 475.- Enorme keus TENTEN WALKER - SPERWER - RINGO ALLERLAAGSTE PRIJZEN BUNGALOWTENTEN vanaf 258.- met 2 slaapcabines vanaf 328.- Voordeligste camping-speciaalzaak Caravanbedrijf GEBR. v. ESVELD N.V. Pascal weg 113-115, R'dam-Lomb. Tel. 19.55.40 en 32.58.41 De première van de opera Spinoza van Ton de Kruyf, waarmee het Holland-Festival werd geopend, is er in de pers over het algemeen niet zo best afgekomen. Talrijke argumenten werden hiervoor aangevoerd, van de feitelijke ongeschiktheid van het libretto tot en met de muziek zelf. Ook de eis die het organiserende Holland-Festival stelde in de vorm van een Nederlandse tekst die aan de opera ten grondslag moést liggen is nogal aangevochten. Voorts was er te weinig .dramatiek" (ook al door het libretto) wat kennelijk als een groot bezwaar werd ondervonden. De indruk die ik van de perscommen taren na de première kreeg was dat men er toch nog weer te veel in gezocht had van een zangwedstrijd, een techniek die aan talloze vroegere opera's zo'n hecht fundament verleen de. Dit is wel allerminst wat Ton de Kruyf met zijn werk heeft beoogd. Hij heeft de tekst centraal gesteld en mij lijkt dat één, zo niet dé juiste gedachte voor een opera. De tekstkeuze bleek in dit geval een vondst van de allereerste orde. Het later tot televisiespel omgewerkte to neelstuk „Spinoza" van Dimitri Fren- kel Frank, is een stuk met een duide lijke boodschap, waardoor De Kruyf tot componeren kwam, maar het is tevens die boodschap waaraan tot nu toe vrijwel geen aandacht is geschon ken. Frenkel Frank heeft ontdekt dat Spi noza in dezelfde maand (juli 1656) waarin Rembrandt's faillissement is uitgesproken uit de stad Amsterdam is verbannen. Hierdoor en door het feit dat de beide groten dicht bij elkaar woonden is hij op de gedachte geko men hen in zijn stuk met elkaar in contact te brengen, iets wat historisch in het geheel niet vaststaat. De ont moeting behelst het eigenlijke drama. Aan de ene kant staat Spinoza, de intellectueel die vanuit zijn denkwijze de weg tot God zocht, aan de andere kant Rembrandt, de gevoelsmens, die dat op zijn manier deed. Goddelijk licht Hier dus weer het aloude probleem, wat zich ook in mijn vorig artikel over Volkslied" deed gelden: twee mensen die als het ware hetzelfde zoeken en willen beleven, maar op twee zo ver schillende manieren dat ze elkaar er de hersens wel om willen inslaan. Dit alles berust in het stuk van Frenkel Frank natuurlijk niet op historische feiten, maar is het regelrechte gevolg van de conclusies die hij uit de werken van de filosoof en de schilder trok. Spinoza was bezeten van het goddelijk licht dat hij langs de rede en de verdraagzaamheid wilde blootleggen. Dit streven voor de rede en tegen de allegorie kwam hem duur te staan: hij werd als een goddeloze beschouwd(! door de Joodse Gemeente in de ban gedaan en daarna door de magistratuur de stad uitgezet. Het was juist door de Is Ruyterweg 26, Rotterdam, t n (010) 13 22 30* Verheven driehoek Frenkel Frank zag dit alles duidelijk en bedacht een constructie die de con flictsituatie helder in beeld brengt. Spinoza die maar niet kan begrijpen dat Rembrandt, van wie hij toch weet dat deze tot grote dingen in staat is, zich laat leiden door en behoefte heeft aan in zijn ogen belachelijke voorstel lingen, en Rembrandt die hetzelfde van Spinoza weet, maar die geen enkel heil ziet in diens onvermoeide redene ren en God „als een verheven drie hoek" zien. Wat heeft nu Ton de Kruyf gedaan? Hij heeft dit onderlijnd met een stren ge, sobere soms bijna ascetische mu ziek die steeds voor de volle honderd procent de tekst intact laat. Hij heeft nergens geprobeerd het accent te ver leggen door de muziek de zeggings kracht van die tekst te laten overne men, een eigenschap die hg (helaas! maar met weinig andere operacompo nisten deelt. In dit opzicht is een vergelijking te treffen met Debussy's Pelléas et Mélisande. Ook deze compo nist is dan ook prompt gebrek aan „dramatiek" verweten. Dramatiek Iemand echter op bedoelde „drama tiek" vastspijkeren is bijzonder eenzij dig. Die dramatiek is nu eenmaal niet per definitie eigen aan de muziek van onze tijd. De Kruyf heeft zich beperkt tot het toevoegen van een dimensie, precies als Debussy. Wel heeft hij geprobeerd de figuren in zijn werk een bepaalde muzikale karakteristiek mee te geven en dat is wat ik als de zwakke zijde ervaren heb. Zijn muziek is in de grote lijn van een te objectief dimensi onaal gehalte om deze werkwijze met succes te kunnen toepassen. Hij had dat beter aan Wagner met diens Leit- motive voorbehouden kunnen laten blijven. Door niet een modieus onderwerp bij de kop te nemen heeft hij het zich er bepaald niet gemakkelijk op gemaakt. Het feit dat hij deze tekst onder de aandacht heeft willen brengen en zich van deze taak op volkomen on-preten- tieuze wijze gekweten heeft, geeft mij een hoge dunk van zijn kunstenaars- Cees van As. Hoge dunk De wijze waarop hij aan een ijzersterke tekst met een tijdloos gegeven een duidelijk functionele muziek heeft meegegeven verdient echter de hoogste bewondering. ijggP TANDTECHNICUS SPIEGELSTRAAT 2A R'dam, Spangen (t.o. Spartaterrein) bij eindpunt tramlijn 6 en 11. Tel. 15.60.98. DAGELIJKS geopend van 8 tot 18 uur. DINSDAGS en DON DERDAGS van 8 tot 20 uur. 's Za- RuTL'uW OUDE KUNST GEBIT IN BIJ AANKOOP VAN EEN NIEUW! VEDERLICHT NYLON PROTHESE NA GEMAAKTE AFSPRAAK DES GEWENST IN EEN DAG GEREED! MET SPOED GEVRAAGD Met vak ah tie afspraken wordt reke ning gehouden. Aanmelden op bovengenoemd adres. dering worden gehouden, waarin de ontwerpstatuten moeten worden goed gekeurd. Belangstellenden, ook zij die buiten Berkel en Rodenrijs wonen, kunnen contact opnemen met: Made leine van den Borne, tel. 01891-3924' Han Verhaar, tel 01891-3848; Bas van Leeuwen, tel. 01891-2001. Ook al heeft U kleine kinderen thuis, ontvangt U veel mensen toch blijft Uw vloerbedek king er altijd piekfijn uitzien, tenminste, als er vinyflex bij U op de griend ligt. Een bijzonder mooie kwaliteit vinyflex met viltrug (dus geluid dempend). Kies uit 6 fraaie kleuren, alle met goudglittertjes nu per meter voor nog géén zeventien gulden. Deze ijzersterke vloerbedekking die zo gemakkelijk in het onder houd is, doet het in ieder ver trek van Uw huis goed. vinyflex met viltrug 200 cm breed Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de 1e etage viny flex met viltrug De kleuren (waaringoudglittertjes) zijn wit, groen, geel, blauw, rood en paars, de breedte is 200 cm. Nu per meter heel Tolgeld Haringvlietbrug verlaagd tot een gulden Het tolgeld op de Haringvlietbrug wordt op 1 oktober van dit jaar verlaagd tot één gulden. Op het ogen blik betalen de automobilisten nog het dubbele. Het tolgeld, dat oorspronke lijk f 2,50 bedroeg, was op 1 januari 1970 verlaagd tot twee gulden. Het rijk zal in 1975 de exploitatie van de brug overnemen. Uit onze advertenties kent U zo langzamerhand wel de voorde len van kunstleer en wat be treft de dessins daarin volgen we de mode op de voet. Kunstleer in glad, lederprint, reptielprint, tweeddessin, geper foreerd enz. voor het maken van kleding, voorvlakstoffering, meubelbekleding en voor vele andere doeleinden, ong. 130 -140 cm breed, nu bij ons in vele kleuren per meter voor nog géén twee rijksdaalders. grote kollektie kunstleer 130 en 140 cm breed Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de Ie etage kunst leer in lederprint, tweeddessin, geperforeerd enz. geschikt voor vele doeleinden. Keuze uit een groot aantal kleuren, ong. 130-140 cm breed, per meter

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1971 | | pagina 9