Auteursrecht verhindert exposities
Gemeente speelt verstoppertje
met aangekochte kunstwerken
tooprq&i]
Het gaat niet best met De Hoop
AKTIE
EtHOUO 1
Amerikaanse apparatuur
toont verontreiniging aan
THEATER
VAN LA
MAMA
TOKYO
Dinsdag 27 juli 1971
20e jaargang no. 30
EDITIE
SCHIEDAM
VERSCHIJNT OP DJNSDAG EN DONDERDAG IN ROTTERDAM RECHTER MAASOEVER - SCHIEDAM - VLAARDINGEN - KRIMPENERWAARD E.O.- HOOFDKANT. PRINS HENDRIKKADE 14, ROTTERDAM. TEL. 13.21.70
(-) ln de loop van de afgelopen twintig jaar heeft de gemeente Rotterdam - dat
rijn wij dus allemaal, die deze gemeente Rotterdam vormen - door aankopen en
via de complementaire arbeidsvóorziening, oftewel contraprestatie, zo'n 5600
werken van beeldende kunstenaars verworven. Daarbij zijn niet gerekend dé
aankopen van de onderscheiden musea. Dit vertelde ons de heer G. Luchtenborg,
secretaris van de commissie complementaire arbeidsvoorziening beeldende
kunstenaars en als zodanig werkzaam op de afdeling Kunstzaken van het
stadhuis.
Deze vrij exacte mededeling viel midden in een gesprek, dat wij waren begonnen
met de vraag, wat er eigenlijk met die door de gemeente verworven kunst
gebeurde. Ligt die al die tijd en wellicht voor altijd opgeslagen in een dépot? O
nee, zo zegt Luchtenborg. En hij wordt bijgestaan door zijn kunstzaken-collega
F. P. Hengeveld en dépót-beheerder C. P. de Visser, in wiens domein aan de
Jonker Fransjtraat - een oud winkelmagazijn - wij dan verder vroegen: Goed,
waar gaat dat dan allemaal naar toe? En... zouden wij ook niet eens zo'n
gemeentelijk kunstwerk voor een poosje thuis kunnen hebben?
Ulkt ons toch wel een vrij eenzijdige
verdeling, wanneer wij bedenken, dat
toch maar een betrekkelijk gering aan-
Wat die laatst geuite wens betreft, ook
daarop werd ontkennend geantwoord.
Dat verbiedt de gemeentewet, zei
Hengeveld. Gedeputeerde Staten zou
den er zelfs aan te pas móeten komen,
om gedaan te krijgen, dat u of wij een
gemeentelijke kunst-aankoop voor kor
te of lange tijd op kantoor of in huis
mochten hebben. Waarbij wij menen te
mogen aantekenen, dat zoiets, dat wil
zeggen aankloppen bij de gemeentelij
ke overheid en eventueel bij G.S. om
onze eigen gemeenschappelijke kunst
meer onder de mensen te brengen dan
dat nu gebeurt, best eens een overwe
ging waard zou kunnen zijn. Wie van
onze raadsleden is bereid, zichzelf en
ook de gemeenschap nader te informe
ren?
Bruikieners
Want ook al vertelt ons de heer
Luchtenborg, dat van de 5600 kunst
werken er 5000 permanent onder de
mensen zijn, de opsomming van de
adressen waar een en ander te zien zou
zijn, komt ons vrij vaag voor. Kort en
goed: er zijn 425 zogenaamde bruikie
ners, vernemen wij. Van die 425 bruik-
DE HAVENLOODS
UITGAVE:
DE HAVENLOODS N.V.i.o.
TOTALE OPLAGE:
255.000
tuis bezorgd in R
HOOFDKANTOOR:
Prins Hendrikkade 14, Rotterdam, Pt
1980. Tel. OIO 132170. Giro 18344
BIJKANTOOR:
Eendrechtsweg 25, Tel. 14.84.01.
ADVERTENTIES:
voor de buitenedities van de donderd
gave kunnen tot dinsdag 18.30 uur w
ingezonden en voor de stad Rotterda
woensdag 11 uur aan het hoofdkanti
Rotterdam. Voor de dinsdaguitgav
indagmorgen, 1 e dost. aan ons
REDACTIE:
"hoofdkantoor te Rotterdam
■ijdag 12 uur.
8 STADSEDITIES ROTTERDAM U
soever. Cap
"d'lJs»
172.500).
EDITIE SCHIEDAM:
Oplage 30.000.
EDITIE VLAARDINGEN:
/laasland, Maa
lage 37.000).
EDITIE KRIMPENERWAARD:
(Krimpen ad. IJssel, Krimpen a.d. Lel
- IJssel, Stolwijk, Bergan
leners worden ons met name genoemd
een tiental bejaardentehuizen (in ieder
bejaardentehuis zo'n twintigtal wer
ken), enige scholen, een paar zieken
huizen (maar ook weer niet allemaal,
de leiding van het Zuiderziekenhuis wil
deze kunst niet in huis hebben, zegt de
heer Luchtenborg) en tenslotte ge
meentelijke diensten. Het komt er
eigenlijk op neer, dat praktisch alle
ambtenaren wel een of meer gemeente
lijke kunstwerken op hun afdeling of
in hun kamers hebben hangen. En dat
Gemiddeld 19.000
voertuigen per dag
door Heinenoordtunnel
In de twee jaar van zijn bestaan heeft
de Heineroordtunnel, schakel tussen
de eilanden IJsselmonde en de Hoek-
sche Waard, 13.370.000 auto's ver
werkt. In het eerste jaar passeerden
6.300.000 voertuigen de tunnel en in
het tweede jaar waren dat ei
7.070.000. Een toename van 770.000
auto's.
Met de verwerking van ruim 13 mil
joen voertuigen heeft de Heinen
oordtunnel een dagproduktie van
19.000 gehaald. Bij de opening van de
tunnel luidden de prognoses zo'n 22 a
23 duizend auto's per dag. Een derge
lijk aantal wordt op normale werkda
gen ook inderdaad gehaald.
'Het verwachte aantal op topdagen
(27.000) is ruimschoots overschreden.
Dit jaar werd bijvoorbeeld op tweede
Paasdag een aantal bereikt van 38.300.
'Hier tegenover staat een minimum
aantal van slechts 8900 auto's, een
aantal dat op tweede kerstdag van het
vorig jaar van de tunnel gebruik maak-
,000 auto's passeerden, terwijl het
maandelijks gemiddelde op 585.000.
ligt.
In verband met het jaarlijks terugkerend
verloop van scheidsrechters start de Konink
lijke Nederlandse Voetbal Bond eind augus
tus weer met e.en nieuwe cursus voor kandi-
daatscheidsrechters. Gegadigden kunnen
zich schriftelijk opgeven bij het bureau van
de ..KNVB, afdeling Rotterdam, Witte de
Withstraat 47a, Rotterdam.
Gekocht is
gekocht
Er komt echter nog iets bij. Niet alle
aangekochte kunst wordt uitgeleend,
zo vertelde de heer Hengeveld. En wel,
omdat sommige kunstenaars niet wil
len, dat hun werk wordt geëxposeerd.
Maar dit lijkt ons toch wel een merk
waardige gang van zaken, ook al be
roept de heer Hengeveld zich op de
auteurswet. Men zou zeggen: de ge
meente heeft dat werk gekocht of
verworven via de contraprestatierege
ling, goed, de gemeente mag dan met
die aankoop doen wat ze wil.
Nog een andere kwestie is, dat eigen
lijk niemand te weten komt, wie via de
contraprestatie (er worden door de
gemeente prijzen betaald, variërend
van driehonderd tot drieduizend gul
den per werk! welk kunstwerk heeft
gemaakt.
Wanneer iemand bijstand krijgt, wordt
dat toch ook niet aan de grote klok
gehangen, merkt de heer Luchtenborg
op. Maar is dat niet iets heel anders?
Afgezien van het feit, dat het krijgen
van bijstand - zö laat de overheid toch
De heren Luchtenborg en De Visser bij
een deel van de verzameling kunst in
het gemeentelijk dépót.
steeds overluid horen - geen schande
is als bijvoorbeeld de vroegere steun,
maar een recht, waarop iedere Neder
lander aanspraak kan maken?
Het komt ons voor, dat er in ieder
geval wel wat meer openheid zou
kunnen zijn in het beleid van de
gemeentelijke kunstaankopen. Zou
overigens daarmee het belang van de
kunstenaar zelf niet het meest gediend
zijn? Hoe meer hij door zijn werk in
de belangstelling komt, hoe beter het
toch is? Er wordt nu veel te veel
verborgen gehouden. Is het niet in het
dépót dan toch in ieder geval op
ontelbare ambtenarenkamers.
Of dit fraaie stuk beeldhouwwerk een
gewone aankoop is of verworven werd
via de contraprestatieregeling, kon of
wilde men ons niet zeggen. Noch
konden wij de naam gewaarworden
van degene, die het maakte.
In het jaarverslag 1970 van het hospi
taalkerkschip De Hoop wordt met veel
getallen weer een indruk gegeven van
de- betekenis van de boot als visserij-
hulpschip. Het aantal dagen waarop
het schip in volle zee was voor het
verlenen van assistentie bedroeg 235.
De kosten per hulpverleningsdag kun
nen ongeveer ep f 5.000,- worden
afgerond. Ondanks een strenge bewa
king zijn de uitgaven toch weer geste
gen en wel met 75.000 gulden. De
inkomsten stegen met 5.000 gulden.
Samen met een ongedekt tekort van
1969 van f45.000,- bedraagt het to
tale tekort over 1970 dus f 115.000,-.
Na alle reservefondsen te hebben ver
bruikt voor de lopende uitgaven stond
de Vereniging Hospitaalkerkschip. De
Hoop voor liefst f 84.000,- in de
schuld bij de grootste geldschieter.
AOW- en AWW-folder
In de serie folders die het Voorlich
tingscentrum Sociale Verzekering
(Rhijnspoorplein 1, Amsterdam) uit
geeft, is er thans een verschenen die
een duidelijk overzicht geeft van twee
belangrijke wetten. Behandeld worden
de Algemene Ouderdomswet en de
Algemene Weduwe- en Wezenwet.
Tevens is een lijst opgenomen met de
adressen van de Sociale Verzekerings
bank en alle Raden van Arbeid, zodat
men direct kan zien waar men terecht
kan voor nadere inlichtingen.
De folder is bij het VSV gratis aan te
vragen. Slechts bij grotere aantallen
wordt een bescheiden bedrag in reke
ning gebracht.
Met een tafeltje, een parasol en eet.
bord met het opschriftMand tekenin
gen aktie Behoud Koninginnekerk.'
had de heer E. de Jong zich zaterdag
middag geposteerd voor de kerk aan de
Boezemstraat te Rotterdam. Met de
handtekeningen wil hij het protest
tegen de sloopplannen steun verlenen.
Er waren heel wat voorbijgangers die
deze aktie met hun handtekening be
krachtigden.
Bif de ets van de Koninginnekerk die
wij vorige week plaatsten waren wij
vergeten te vermelden dat deze 25 jaar
geleden werd gemaakt door de etser-
kalligraaf J. Lindeijer.
Definitief is nog niet bekend of er een
uitweg uit deze situatie bestaat.
De Hoop is een grote coaster met een
hospitaal, kerk en recreatieruimte aan
boord. Bovendien wordt technische
hulp aan in nood verkerende schepen
gegeven. Er werden in totaal 143
patiënten geholpen, 112 kerkdiensten
gehouden, die door 2550 bezoekers
zijn bijgewoond, 41 reparaties aan
boord van diverse schepen uitgevoerd
en de radiotechnische dienst verrichtte
110 reparaties aan allerlei apparaturen.
De recreatiezaal was op zaterdagavond
en 's zondags na de kerkdiensten weer
het trefpunt voor de vissers.
Het gaat echter niet best met De
Hoop. Zoals beschreven groeide het
tekort aan financiën schrikbarend, on
danks een zo economisch mogelijke
gang van zaken. De bijdragen en con
tributies van reders zijn altijd aan de
lage kant geweest. Mochten er zich
geen nieuwe perspectieven voor de
vereniging openen, dan ziet de toe
komst voor het schip er somber uit.
Het op een na grootste chemische
concern in de USA, Union Carbide,
vooral bekend als ontwikkelingsmaat
schappij van nieuwe chemische pro-
dukten, toepassingen en processen, is
sinds kort met zijn Instrument Divi
sion vertegenwoordigd in de Benelux
en West-Duitsland.
Door de aard van zijn activiteiten en
produkten heeft Union Carbide in de
loop der jaren een aanzienlijke kennis
en ervaring ontwikkeld ter beheersing
van industriële milieu-verontreinigin
gen. Dit specialisme kreeg een zodani
ge omvang dat het de oprichting van
een afzonderlijke bedrijfstak rechtvaar
digde. De Instrument Division houdt
zich bezig met de ontwikkeling en
verkoop van een zeer uitgebreide lijn
van automatische analyse-apparatuur
voor zowel lucht- als waterkwaliteit.
De detectie-apparatuur omvat onder
meer een instrument ter bepaling van
opgeloste zuurstof in water, alsmede
van de watertemperatuur. Voorts een
zg. „total carbon" analyse-apparaat
dat continue en automatisch de totaal
aanwezige hoeveelheid koolstofverbin
dingen in vloeistoffen detecteert. Een
andere toepassing van deze apparatuur
heeft de tijdrovende, vijfdaagse proe
ven ter bepaling van biologische en
Hoofdstadoperette
brengt kassucces
Van vrijdag 20 augustus tot en met
dinsdag 31 augustus brengt de hoofd
stadoperette voor de laatste maal in dit
seizoen een serie voorstellingen van de
operette „In einer kleinen Konditorei"
waarmee een succesvolle toernee door
het land is gemaakt.
„In einer kleinen Konditorei", dat zal
worden vertolkt in de Rotterdame
Schouwburg, had het afgelopen sei
zoen een gemiddelde zaalbezetting van
95 procent. Daarmee werd het het
grootste succes van het gezelschap van
de afgelopen tien jaar.
De tekst van de operette, die zich
afspeelt in de Biedemeyer tijd rond
1900, werd geschreven door Alfred
Grünwald en Julius Brammer. de mu
ziek is van Leo Ascher en Johan
Strauss. John Kapper, dirigent van het
juist dit seizoen uitgebreide orkest,
heeft voor veel pakkende arrangemen
ten gezorgd.
The Tokyo Kid Brothers
(zie Havenloods van
22/7) zijn in aantocht.
Van 5 tot en met 17
augustus treedt deze Ja
panse theatercommune
op in de Rotterdamse
Schouwburg. Zij brengen
de geweldige show „Het
verhaal van de acht hon
den", dat niet slechts een
fenomenale theaterpro-
duktie is, maar veel meer
het (vervoers)middel van
hun ideaal tot communi
catie te komen met mensen
volken en alle rassen.
The Tokyo Kid Brothers of La Mama
Tokyo zijn een groep jonge mensen,
die zich hebben afgewend van het
traditionele Japanse theater, dat een
jonge generatie niets meer heeft te
zeggen. Zij vormen een underground
groep, die de grote verworvenheden
van het klassieke theater heeft be
waard, maar die hebben ondergebracht
in een eigentgdse theatervorm, die van
chemische zuurstof-behoeften terugge
bracht tot analyses die nog slechts 5
minuten vergen. Tegenacties bij even-
tueele verontreinigingen kunnen daar
door vanzelfsprekend evenzoveel snel
ler worden ondernomen. Ook opspo
ring van contaminaties en controle op
de reiniging van afgewerkt fabriekswa
ter behoren tot de mogelijkheden van
deze „total carbon" meter. Voorts is
in de reeks apparaten een waterkwali
teit-monitor opgenomen die de moge
lijkheid biedt om tegelijkertijd opge
loste zuurstof, zuurgraad, geleidbaar
heid, temperatuur en opgeloste
chloor-ionen te registreren; een soort
gelijk instrument bestaat in draagbare
versie voor gebruik aan boord van
schepen of om bijvoorbeeld in rivier
mondingen en op meren en plassen
vermoede verontreinigingen na te trek
ken.
Een volautomatisch systeem voor de
chemische analyse van eveneens water
verontreinigingen wordt tenslotte uit
gebracht onder de naam „DigiChem".
Dit systeem biedt het voordeel dat het
instrumentarium kan worden gepro
grammeerd en ingepast in systemen
van elektronische afstandsbediening.
Op het gebied van de luchtverontreini
ging levert Union Carbide o.a. automa
tische analyse-apparatuur voor metin
gen van koolmonoxyde, methaan en
totaal aanwezige koolwaterstofverbin
dingen.
Alle analyse-apparatuur kan ter plaatse
worden toegepast waar zich verontrei
nigingsproblemen voordoen of worden
vermoed. Vanzelfsprekend is toepas
sing in het laboratorium eveneens mo
gelijk.
„DE HAVENLOODS"
vraagt enkel*
BEZORGERS(STERS)
Aantrekkelijke bijverdiei
erdam, telefoon 13.21.70.
Het is hun niet in de eerste plaats
begonnen theatermensen te zijn, maar
veeleer vrije mensen, op zoek naar het
Utopia waar mensen vrienden kunnen
zijn, van elkaar kunnen houden. Het
underground theater heeft het in Ja
pan niet gemakkelijk. Een samenle
ving, gestoeld op kapitalisme en mate
rialisme heeft niet veel op met mensen
die kritische vragen stellen en dat dan
ook nog doen in een vorm, die in het
traditionale oosten slechts was voorbe
houden aan geslachten, die van vader
op zoon, acteurs werden. Zij maakten,
zo zeggen de Kid Brothers, van het
theater een herenhuis van de Dood.
Wat de Brothers doen is het theater
nieuw leven in blazen. Tierend leven
en „Het verhaal van de acht honden",
een voornamelijk in het Engels gespro
ken produktie, is er het klinkende
bewijs van. Een grootse belevenis, deze
voorstelling.