3:
129.80
4-daagse Rijnreis
ËEEB
Met Andere Woorden
oo
qq
Van 6 tot 9 SEPTEMBER
98
■RMi
VREEMD GELOOF
B.J. GERRESE
OC
QQ
QQ
QQ
QQ
QQ
QQ
QQ
QQ
QQ
QQ
QQ
QQ
QQ
00
00
QQ
QQ
rSrS
wQQ
oooo
00
PJIirl^U'INil
99.80
112.=
119.80
DE HAVENLOODS, DONDERDAG 12 AUGUSTUS 1971
32-328
Van 6 tot en niet 9 september,
organiseert De Havenloods een
geheel verzorgde 4-daagse reis per
luxe toeringcar langs de Rijn.
Exclusief is deze reis, omdat wij
zullen logeren in het sfeervolle le
klas hotel ,,Bellevue", gelegen
aan de prachtige Rijnpromenade
van Boppard. Niet alleen het
logies en de volledige verzorging
in dit hotel en het zeer gezellige
stadje Boppard, maar ook de
boottocht over de Rijn, de rond
rit door het Taunusgebergte, he*
bezoek aan Wiesbaden en Rüdes-
heim, de tocht door het Ahrdal,
de koffietafels op heen- en terug
weg en het grote afscheidsdiner
in Arnhem zijn een boeking voor
deze fantastische reis meer dan
waard. De prijs voor deze reis
bedraagt f 204,50 per persoon,
alles inbegrepen. Toeslag éénper
soonskamers f 17,50.
Het volledige programma luidt
als volgt:
6 september:
Vertrek om 8.30 uur vanaf Westblaak
tegenover Cinerama te Rotterdam en
De eerste indruk telt voor twee
het eerste wat men van Uw
huis ziet is de vitragedat die
mooi en toch niet duur hoeft
te zijn, bewijst deze aanbieding.
Extra brede terlenka fantasie
marquisette, 300 cm breed in
verschillende rdessins,' waar U
normaal f 7,95 voor betaalt
nu voor nog géén vier gulden.
lerlenk
lanta
arqui
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de Ie etage deze
terlenka fantasie marquisette,
300 cm breed, in 6
dessins, nu per
meter
VLAARDINGLN Burgemeester mr. J.
Heusdcns is benoemd tot voorzitter van djs
provinciale afdeling Zuid-Holland van de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten. In
die hoedanigheid is hij opgevolgd de oud-
burgemeester van Gorinchem, mr. L. J. R.
ridder van Rappard.
De voordelen van een zuiver
wollen tapijt vallen iedereen
direkt opde kleuren zijn
warmer en het is op intensief
gebruik berekendzo'n vloer
bedekking hebben wij nu in de
aanbieding.
Een zuiver wollen berber tapijt,
dat in ieder interieur past, en
waar U normaal f 179,50 voor
betaaltnu voor nog géén
honderd dertig gulden per me-
wollen
berber tapijt
400 cm breed
Neemt U de maat
van Uw kamer mee
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de 1e etage dit
zuiver wollen berber tapijt,
400 cm breed.
rijden dan via Utrecht, Arnhem, Elten
(koffiepauze), Keulen en Bonn naar
Köningswinter, waar wij in het aan de
Rijn gelegen Düsseldorfer Hof een
uitgebreide koffietafel zullen gebrui
ken. Na deze koffietafel blijven wij tot
Koblenz deze Rijnoever volgen, gaan
hier de brug over naar de andere
Rijnoever en zullen om ca. 17 uur in
ons hotel in Boppard arriveren. Diner
in hotel en 's-avonds vrij.
7 september:
's Morgens vrij. Na de warme lunch
staat onze touringcar weer gereecfvoor
het maken van een tocht. Wjj gaan
naar de andere kant van de Rijn en
rijden vervolgens via Bornhofen, Kaub
en Lorch naar het bekende Rüdesheim
met zijn beroemde Drosselgasse. Hier
krijgt u volop gelegenheid met dit
stadje kennis te maken. Na deze pauze
zoeken wij het wat hogerop voor een
bezoek aan het Niederwalddenkmahl
en het gezellige Aszmannshausen. Om
18 uur arriveren wij weer in ons hotel.
Diner en 's-avonds vrij.
8 september:
Na het ontbijt gaan wjj om 10 uur per
luxe Rijnboot een tocht van ruim een
uur maken naar St. Goarshausen, waar
de touringcar staat te wachten om u
naar de top van de Pac^ersberg te
rijden, vanwaar u een sprookjesachtig
uitzicht op Rijn en Loreley heeft. Hier
staat ook het Kosmotel Loreley, waar
wij de warme lunch zullen gebruiken.
Na deze lunch rijden wij dwars door
het Taunusgebergte met zjjn prachtige
natuurschoon via Bad Ems en Koblenz
terug naar ons hotel in Boppard. Diner
in hotel en 's-avonds vrij.
9 september:
Na het ontbijt gaan wij Boppard om
9.30 uur verlaten en rijden via Ko
blenz, Andernach, Sinzig en Bad Neu-
St. Goarshausen aan de Rijn met de
burcht Katz. Foto: F. J. Rotgans.
enahr naar het Ahrdal. Hier staat het
pittoresk restaurant „Zur Bunten
Kuh", waar de uitgebreide koffietafel
op ons staat te wachten. Hierna rijden
wij door het Ahrdal via Bonn naar
Keulen (pauze) en zullen io in Arn
hem arriveren, waar in Hotel Haarhuis
het afscheidsdiner gereed staat. Uitein
delijk zullen wij weer om 10 uur in
Rotterdam arriveren.
Kaartverkoop
Wij kunnen voor deze reis slechts een
beperkt aantal personen boeken. Boe
kingen kunnen vanaf heden geschieden
aan onze kantoren Eendrachtsweg 25
te Rotterdam en Hoogstraat 122 te
Vlaardingen.
Neen, ik wil het niet met u hebben
over een buitennissige godsdienst,
geïmporteerd uit de een of andere
tot nu toe onbekende streek. Neen,
het gaat over ons eigen geloof, ons
bloedeigen christelijk geloof, waar
we allemaal op de een of andere
wijze deel aan hebben. Wie als
blanke Port Said passeert of over
„the borders of Africa" reist is
daarmee een christen. Over de hele
wereld is de godsdienst van de
blanken het christendom. Een
vreemd geloof.
Het viel mij op, toen ik zaterdag jl.
naar de gedaagde landing van de
astronauten van de Apollo5 zat te
kijken. Met uiterste nauwkeurig
heid, want wat is 31 seconden op
zo'n reis en wat zijn die luttele
kilometers doordat die derde para
chute niet openging, met uiterste
finesse komen die mannen weer
terug van hun hemelse tocht. Eén
en al berekening. Een staaltje na
tuurwetenschap in de praktijk waar
iedereen toch diep van onder de
indruk moet zijn.
En daar staan dan die drie mannen,
gezond en wel, met een „keep
smiling" vol tevredenheid over de
gedane missie. Heren der schepping.
Reizigers van het heelal. Hun gang
is tussen de planeten. Monter en
toegejuicht door de zeelui stappen
ze over het dek van het grote
vliegdekschip. Wie kan deze man
nen nog wat vertellen? En dan
ineens is daar een totaal onbekende
vlootaalmoezenier, een oude domi
nee, zo te zien, die enkele onver
staanbare woorden prevelt, welke
woorden dank moeten inhouden
jegens God. Die God die allang niet
meer te bewijwen is (ook niet we
tenschappelijk te ontkennen, maar
dat is een andere zaak) en die bij de
hele reis verder niet genoemd en
niet gemoeid is, of het moest zijn in
de stille gebeden van de astronauten
of hun gezinsleden zelf. Maar zijn
naam komt niet op welke lijst dan
ook voor. Alleen in het protocol
van de landing. Nog geen minuut.
Wij moeten dat gewoon erkennen:
geloof is vreemd. Alle uitspraken
omtrent deze maanreis kunnen er
gens „gecheckt", geverifiëerd, waar
gemaakt worden. Alle knoppen
hebben een nauwkeurig omschreven
betekenis en alle mechanismen wor
den gecontroleerd of ze werken of
niet. Alleen God staat daar weer
loos, vreemd. Geloofd, beleden, ge
dankt, maar dat zijn allemaal
vreemde zaken, die niets met een
computer te maken hebben. Geloof
is vreemd. Maar dat wil niet zeggen
dat het daarom niets is. Die vergis
sing wordt nog al eens gemaakt. Er
zijn mensen die bjj alles vragen: kan
je 't eten? Zo zijn er ook mensen
die bij alles vragen: kan het waar
gemaakt, bewezen worden? Dit
laatste is intelligenter en heeft z'n
goed recht. Maar het heeft ook een
grens. Er zijn zaken die niet bewe
zen kunnen worden. Ze zijn zo
groot en zo overstijgend aan ons
kennen en kunnen, dat we er geen
greep op kunnen krijgen. Tot die
„zaken" behoort: geloven, belijden,
bidden, God, Jezus, verzoening en
wat al niet meer.
Paulus zegt ervan: niemand kan zeg
gen: Jezus is de Heer, dan door de
Heilige Geest. Dat zeggen komt van
een andere kant. Een Oncontroleer
bare kant. Van Gods kant. Vaak
zeggen we dan, ten einde raad en
moe: dat moetje geloven! Je kunt
ook zeggen: dat mag je geloven!
En geloven is wel degelijk een wer
kelijkheid, ook al is het niet anders
waar te maken dan op die meest
kwetsbare zijde van ons leven, nl. in
onze daden en in heel onze levens
houding en waardebepaling.
medemens
MAASSLUIS - Vanavond om acht uur /.al
dr. J. A. J. Jousma in het Gemeentemuseum
van Maassluis een expositie openen van vijf
Delftse kunstenaars. De expositie wordt
gehouden tot 13 september. Het museum is
dagelijks geopend van 14 tot 15 uur (behal
ve maandag) en op dinsdagavond van 19 tot
21 uur. De kunstenaars zijn Ton van Bokho
ven (sieraden), Tosca van den Haak (dier-
plastieken), Jan Rot (koperplastieken), Ag
gie Schmitz (wandkleden) en A.W. Wijkniet
(Schilderijen).
In de serie „Bomans in gesprek" zal voor
de NCRV-televisie op zondag 22 augustus
van 22.05 tot 22.45 uur, Godfried Bomans
spreken met dr. Ab Thiadens, bioloog/filo
soof en staflid van de werkgroep 2000. Dr.
Thiadens houdt zich in het bijzonder bezig
met toekomst-onderzoek naar de beleving
van het gezond-zijn en het ziek-zijn.
Lach zonder te vrezen
met een
gebit van Gerrese
$0
TANDTECHNICUS
Bij eindpunt tramlijn 6 en 11. Tel.
15.60.98. DAGELIJKS geopend
van 8—18 uur. DINSDAGS en
DONDERDAGS van 8 tot 20 uur.
's Zaterdags gesloten.
Tel. na 19.00 uur 37.76.24.
Saneringscommissie Rijnmondgebied vraagt
inwerkingstelling van wetsartikelen
In antwoord op vragen van mevrouw
drs. M. Epema-Brugman te Putters-
hoek en de heer dr. H. A. van Geuns te
Rotterdam, beiden lid van de P.v.dA.,
delen Gedeputeerde Staen van Zuid-
Holland mee, dat de saneringscommis
sie voor het Rijnmondgebied er bij de
staatssecretaris van Sociale Zaken en
Volksgezondheid op heeft aangedron
gen de voor het werk van de samerings-
commissie belangrijke artikelen van de
Wet inzake de lichtverontreiniging in
werking te stellen. De ingewikkeldheid
van de materie en het nog niet volledig
van kracht zijn van de Wet inzake de
luchtverontreiniging zijn er de oorzaak
van, dat het totnutoe verichte werk
van de saneringscommissie nog niet in
de vorm van concrete voorstellen aan
de staatssecretaris voorgelegd kon wor-
vVaarom de aanwijzing van Rijnmond
tot saneringsgebied nog steeds geen
kracht van wet heeft is G.S. niet
bekend, maar dat dit remmend zou
werken op de werkzaamheden van de
saneringscommissie gelooft men niet.
Een verzoek om de Wet inzajce de
luchtverontreiniging spoedig toe te
passen is inmiddels door de voorzitter
van de saneringscommissie, mr. J.
Klaasesz, aan de minister van volksge
zondheid en milieuhygiëne gedaan.
Deze wet zou inhouden, dat het colle
ge van G.S. mogelijkheden heeft een
ander, en zonodig stringenter beleid te
voeren inzake de verontreinigende in
dustrieën dan de gemeentebesturen
totnogtoe doen. G.S. verwachten
echter niet, dat de artikelen van de
Wet inzake luchtverontreiniging die
het vergunningenbeleid regelen nog
voor het einde van dit jaar in werking
zullen treden.
VLAARDINGEN - In november van
het vorig jaar is door de gemeente
Vlaardingen aan het Instituut voor
gezondheidstechniek T.N.O. opdracht
gegeven tot het verrichten van metin
gen van de fluoremissies van de fosfor-
zuurfabrieken van Windmill Holland
N.V. Deze metingen bleken aanvanke
lijk met zeer veel problemen gepaard
te gaan, maar thans hebben B. en W.
aan de leden van de gemeenteraad
meegedeeld, dat een bruikbare meet
methode is gevonden en de eerste
metingen zijn verricht.
Uit de vele inzendingen die wij dit keer
kregen is mevrouw B. Houtman,
Chopinplein 61, Schiedam als winnares
uit de bus gekomen en de vijf piek zijn
voor haar. De oplossing luidt: Admi
raalvlinder, paarlemoerkapel, bladke
ver en springtor. De oplossing van de
puzzel van deze week dient op een
briefkaart geschreven te worden en
dinsdag 17 augustus vóór 12 uur in ons
bezit te zijn. Het adres is: Puzzelredac
tie De Havenloods, Prins Hendrikkade
14, Rotterdam. In de linker boven
hoek vermelden M.A.W. 172.
Op elke regel komen drie woorden van
zes letters. De laatste twee letters van
het eerste woord zijn de eerste twee
letters van het tweede woord en de
laatste twee letters van het tweede
woord zijn de eerste twee letters van
het derde woord. Voorbeeld: zou de
omschrijving luiden: „nachtkledij -
Europese hoofdstad - stompzinnig",
dan zou moeten worden ingevuld
„pyamadridioot" is pyama - Madrid -
idioot. Bij juiste oplossing leest men in
de cirkeltjes, per tweetal letters van
boven naar beneden,de namen van
vier beroepen.
I besmettelijk - aanwijzing - bouw-
specie; 2 vrouwspersoon - terug - ver
keer; 3 som - lijst van vergadering -
speels; 4 zeerover - getuigenis - hinde
ren; 5 Russische stad aan Zwarte Zee -
bijbels krachtmens - gemeen (gelaat); 6
vrouwspersoon (Frans) - dadelijk -
toegang; 7 zelfzuchtig mens - flits -
uitsluitend; 8 bijbels land - jongens
naam - monster; 9 kantoorberoep -
dampen - naarling; 10 Paris schaakte
haar - plaats in N.O.-polder - besturen;
II reisgoed - plaats in Limburg -
vreemde taal; 12 kerkvergadering -
meisje - snuffelen; 13 alleen de -
scheepvaartbedrijf - verkeersweg; 14
zwemkostuum - peil - godin van de
dageraad; 15 Zwitserse stad - verzuim -
standaard maat; 16 manspersoon - af
slijting, uitholling - min of meer; 17
treinkade - niet preuts - aartsvijand van
Egypte; 18 plaats van orakel (Grieken
land) - inwoner van India - zeer oud;
19 hekeling - vogel - op zekere plaats;
20 onlangs - uitgestrekte grasvlakte -
trapper; 21 kwast in hout - indruk van
zweepslag - aandoening; 22 soort
veranda - onzeker - aanstonds; 23
zonder zorg - kruiswegafbeelding -
onb. v.n. woord; 24 voetbalploeg -
steeds - muziekgezelschap; 25 inwoner
van Europese hoofdstad - bloed
schennig - rijzen; 26 schets - kleding
stuk - sterk aftreksel.
I
2
3
H
5
6
7
8
9
IO
II
\2
13
II
IS
Ié
I?
18
Q i
19
f
20
2\
22
AA
UJ
B
21
25
UQ
26
Op mijn artikel „Goed en Kwaad één?
Dat is volks opium", kreeg ik een
aantal interessante brieven. De heer
Van C. schrijft: „Ik ben het natuurlijk
wel met u eens, maar ik ben van
mening dat u geer. juiste visie geeft op
het Oosterse denken. Ik weet natuur
lijk niet uit wat voor bronnen u geput
hebt, maar het feit dat de Oosterling
een pantheïstische visie heeft (alles is
God)" wil nog niet zeggen dat de
Oosterling geen verschil zou zien tus
sen goed en kwaad. Juist de yoga is
een weg naar bevrijding van begeerten.
Ik meen dat het in het boek van
Yahiwaranda over yoga staat, dat een
heilige die valt weer helemaal nieuw
moet beginnen.
Uit het boek „Licht op Yoga" van
Aurobindo citeer ik het volgende: „Als
het superbewustzijn ons geen groter en
vollediger waarheid schonk dan die van
de lagere gebieden zou het de moeite
niet lonen te trachten het te bereiken.
Elk gebied heeft zijn eigen waarheden.
Sommige hiervan gelden niet langer als
waarheid op een hoger gebied. De
begeerte en het „ik" b.v. zijn waarhe
den van het mentale, het vitale en het
fysische gebied der onwetenheid. Zon
der „ik" of begeerte zou de mens in de
wereld een inerte (stilstaande) auto
maat zijn. Naarmate wij hoger stijgen,
blijken het „ik" en de begeerte echter
niet langer waarheden te zijn: Integen
deel, ze zijn een leugen, een onwaar
heid die de ware persoon en de ware
wil vertekenen.
De strijd tussen de krachten des lichts
en de krachten der duisternis is hier
beneden een waarheid. Maar naarmate
wij hoger stijgen wordt deze strijd
steeds minder waar, en in het superbe
wustzijn is er niets waarachtigs aan.
Andere waarheden blijven, waar, maar
veranderen van aard, van importantie
en van plaats in het geheel. Het ver
schil ot het contrast tussen het per
soonlijke en het onpersoonlijke is een
waarheid in het bovenbewustzijn; in
het superbewustzijn echter bestaan ze
niet als afzonderlijke waarheid - daar
zijn ze één en onscheidbaar. Maar wie
zich de waarheden van het bovenbe
wustzijn niet eigen gemaakt heeft en
beleeft, kan de supramentale waarheid
niet bereiken. De aanmatiging van het
tot oordelen onbevoegde menselijk be
wustzijn maakt scherp onderscheid
tussen de dingen, ziet het ene als waar
en al het andere als onwaar en wil
meteen de sprong doen naar de hoog
ste waarheid, wat dit dan ook mag
wezen. Maar dat is een dwaling door
eerzucht en aanmatiging. Men hoort de
ladder te bestijgen en de voeten stevig
neer te zetten op elke trede, wil men
de top bereiken".
Dit is natuurlijk de visie van een
Oosterse mysticus en het schijnt zo te
zijn dat de dogmatici niet zo veel
waardering kunnen opbrengen voor de
visies van mystici. Vladimir Linden-
berg zegt in zijn boek „Het mysterie
der ontmoeting": „De mystici zijn
altijd een doorn in het oog van de
dogmatici geweest".
dat de dingen als afgescheiden eenhe
den tegenover elkaar plaatst. Inplaats
van ze als onderscheiding van een
eenheid te beschouwen). Alle gods
diensten, ook de humanistische
psychologie, de tarot en de kabbalah
hebben daarop een antwoord proberen
te geven".
Bij yoga draait klaarblijkelijk alles
erom, dat je het gewone menselijk
bewustzijn, dat het ene als waar ziet en
het andere als onwaar, te boven komt.
Dat is de gewone wereld met zijn „ik"
en met zijn begeerten, die „goed"
kunnen zijn of „slecht". De gewone
wereld met zijn tegenstelling tussen
licht en duisternis. In yoga wordt de
gedachte, dat ons onderscheiden van
goed en kwaad met de hoogste waar
heid van doen zou hebben, zo kras
mogelijk ontkend. Het is een aanmati
ging, want ons normale bewustzijn is
in dit onderscheiden onbevoegd. Dat
onderscheid is „dogmatisch". Of, zoals
Cohen het noemt: dualistisch, twee
slachtig.
Tot zover de heer Van C. We hebben
zijn hele b^ief opgenomen, omdat hij
een uiteenzetting geeft van de diepere
achtergronden van yoga, en omdat
juist zijn brief een duidelijk bewijs
geeft van wat ik mijn artikel heb
gezegd. Ik heb daarin uit een NOS-uit-
zending over de tarot-kaarten de bewe
ring van drs. Cohen aangehaald, dat dit
kaartleggen berust op de idee van de
eenheid van alle dingen: „Want wan
neer die eenheid er niet zou zijn, dan is
het erg moeilijk vanuit die kaarten
naar de werkelijke situatie te gaan...
Daarom komen we weer uit op het
oude thema, dat is: hoe overwin ik het
z.g. dualistische denken? (Het denken
Door de yoga-oefeningen stijg je boven
het normale bewustzijn uit en ga je op
Ontkenning het verschil tussen goed en kwaad,
6 tussen persoonlijk en onpersoonlijk
neerzien, omdat je al dieper verzinkt in
het Al, waarin al die tegenstellingen in
de Hoogste Eenheid verdwijnen.
Daar tegenover heb ik gesteld, dat in
het geloof van' Abraham, Izaak en
Jacob en van Jezus van Nazareth 20
sterk mogelijk wordt ontkend, dat
God een eenheid van tegendelen zou
zijn, de God van liefde èn haat, van
licht en duisternis. Johannes, de discF
pel van Jezus, schreef in een brief:
„Dit is de verkondiging, die wij van
Hem gehoord hebben en u verkondi
gen: God is licht, en in Hem is in het
geheel geen duisternis. Indien wü zeg
gen, dat wij gemeenschap met Hem
hebben en in de duisternis wandelen,
dan liegen wij en doen de waarheid
Dr. K. J. Kraan.
Jazz in Ruimte en
in de open lucht
Op zaterdag 14 augustus zal in Rot
terdam de groep van Sunny Murray
optreden. Sunny Murray op drums,
Kenneth Terroade tenorsaxofoon,
Byard Lancaster alt- en sopraansaxo
foon, Alan Silva viool en bass, Beb
Guérin bass.
Zaterdagmiddag om 15 uur spelen
zij in de openlucht op de Lijnbaan,
wat voor een jazz-groep van dit for
maat een unicum in Nederland is, en
zaterdagavond in „Ruimte" (Gaffel
dwarsstraat 5a). Van het avond-con
cert zullen opnamen worden ge
maakt door de VARA. Deze Rotter
damse jazz-gebeurtenis wordt georga
niseerd door de jazz-medewerker van
„Ruimte" (Harry van Dijke) en de
Rotterdamse Kunststichting.
Sunny Murray is tweemaal eerder in
Nederland geweest. In 1964 met het
inmiddels legendarische Albert Ayler
kwartet (Ayler tenor, Don Cherry
trompet, Gary Peacock bass en Sun
ny Murray drums), en twee jaar ge
leden als gast-solist tijdens het New
port Jazzfestival in de Doelen, waar
hij met Elvin Jones en Art Blakey
een drum battle verzorgde.
De pauze van het avondconcert in
„Ruimte" zal worden opgevuld door
het kersvers gevormde duo Han Ben-
nink-Hans Dulfer. De aanvang van
het concert is om 20.30 uur.
Van een fabrikant van een be
kend merk (wij mogen de naam
niet noemen) kochten wij prach
tige binnenveer matrassen, die
U nu in de aanbieding vindt.
2 Persoons binnenveer matras
sen, met verend stalen interieur,
fraai doorgestikt bovenblad, ge
borduurde border en luxe hand
grepen, gemakkelijk hanteer
baar. De prijzendie kunnen
onmogelijk een bezwaar zijn!
2 persoons
binnenvee
matrassen
120x190 cm
43§r=
130x190 cm
459r=
140x190 cm
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de 1e etage deze
luxe 2 persoons lichtgewicht
binnenveer,matrassen, met pri
ma stalen verend interieur, in
fraaie kleuren blauw en goud
en diverse 2 persoons maten,
nu voor ongelooflijk lage prij-