89.50
9
21
6.
Met De Havenloods
vier dagen naar Parijs
Met Andere Woorden
Man van Nazareth plaatst
ons voor radicale keuze
IfHiiUnIJ'jlilil
Maritieme tentoonstelling
"Europort" in Amsterdam
50 JAAR
VAN LOON-
DAM
FIHJmH'IH.I
79
90
0
Uitnodiging
Van Loon-Dam N.V.
viert maandag
gouden jubileum
PM
85
B.J. GERRESE
DE HAVENLOODS, DONDERDAG 26 AUGUSTUS 1971
Van 12 tot en met 15 september
organiseren wij een 4-daagse reis naar
Parijs. Wij logeren dan in het Moderne
Palace Hotel, waar ook alle maaltijden
gebruikt zullen worden.
Met diverse rondritten zullen wij u
geheel Parijs laten zien, wij maken een
tocht naar Versailles en bovendien
krijgt u gelegenheid om te winkelen.
Wilt u extra theaterbezoek, de reislei
der weet er alles van en de touringcar
is steeds ter beschikking. De prijs
bedraagt f202,50 per persoon (één
persoonskamer f 17,50 toeslag) inclu
sief logies en alle maaltijden in hotel,
alle rondritten in Parijs, de tour naar
Versailles, koffietafels op heen- en
terugweg en groot afscheidsdiner bij
Het volledige programma luidt als
volgt:
12 september. Vertrek om 9 uur vanaf
de Rotterdamse Westblaak tegenover
Cinerama. We gaan richting Vlissingen
en steken met de boot over naar
Breskens en vervolgens naar Sluis. Hier
koffietafel. Daarna naar België en via
Brugge en Roeselaere naar Menen.
Vervolgens via Lille naar de autoroute
no. 1 en aankomst in het hotel te
Parijs om 18 uur. Diner om 19.30 uur.
14 september. Na het ontbijt om 10
uur een tocht naar Montmartre, Sacré
Coeur en de beroemde Place du Têtre,
waar u gelegenheid krijgt om op één
van de vele terrasjes van dit unieke
stukje Parijs te genieten. 13 uur lunch
in hotel. Om 14.30 uur gaan wij toeren
naar de Opera, De Madeleine, Arc de
Triomph, Palais de Chaillots, Eifelto-
ren, Panthéon en graf van Napoleon.
Om 19 uur diner en 's avonds gelegen
heid voor eventueel theaterbezoek.
13 september. Om 10 uur gaan wij
weer gezellig toeren naar andere stads
delen van Parijs o.a. langs de boeken
stalletjes van de Seine en bezoek aan
de Notre Dame, het Louvre en de
Conciergerie. Tijdens deze rit krijgt u
ook gelegenheid om te winkelen. Om
13 uur lunch. Na de lunch om 14.30
uur gaan wij een tocht maken naar
Versailles, waarbij wij dwars door het
Bois de Boulogne zullen rijden en
waarbij u de gelegenheid heeft het
Paleis van Versailles met zijn beroemde
spiegelzalen te bezichtigen. Om 19 uur
diner. Om 21 uur staat de touringcar
weer gereed en gaan wij een uitgebrei
de rondrit door verlicht Parijs maken.
15 september. Na het ontbijt gaan wij
Parijs weer verlaten en rijden eerst naar
Kortrijk voor de koffietafel. Verder
rijden wij terug over Gent en Antwer
pen (pauze) en gaan dan naar Hotel
Den Engel voor het grote afscheidsdi
ner. Terug in Rotterdam om circa
22.30 uur.
Kaartverkoop
ROTTERDAM, Eendrachtsweg 25 en
te
VLAARDINGEN, Hoogstraat 122.
Kantooruren van 8.30 tot 17.30 uur,
zaterdags gesloten.
Daar wij voor deze reis slechts een
beperkt aantal personen kunnen boe
ken en de belangstelling zeer groot is,
raden wij u aan voor een tijdige in
schrijving te zorgen.
Kamerbreed nylon en acril ta
pijteen ijzersterke gezins
vloerbedekking, waar U jaren
lang plezier van hebt en dat ?o
gemakkelijk te reinigen is...".,
hebben wij nu sterk afgeprijsd.
Een prachtige partij restant rol
len kamerbreed nylon en acril
tapijt van zeer bekende mer
ken, in een groot aantal kleu
ren, gaan wij nu door elkaar
per meter extra voordelig aan
bieden voor nog géén negen
tientjes.
restant rollen
nylon en acril
tapijt
380 en 400
cm breed
I 4»9:=436r=tt9?»
-Neemt U de maat van Uw
kamer mee?
Vanaf vrijdagmorgen 9'uur ver
kopen wij op de 1e etage res
tant rollen kamerbreed nylon
en acril tapijt van zeer bekende
merken, 380 en 400 cm breed,
in de kleuren goud, groen, rood.
Deze week is uit de vele inzendingen
mej. E. F. J. Esbach, Gordonstraat
46b, Schiedam uit de bus gekomen. Zij
ontvangt de vijf gulden. De op'ossing
luidt: „Overdaad schaadt, middelmaat
baat". De oplossing van de puzzel van
deze week dient op een briefkaart
geschreven te worden en dinsdag 31
augustus vóór 12 uur in ons bezit te
zijn. Het adres is: Puzzelredactie De
Havenloods, Prins Hendrikkade 14,
Rotterdam. In de linkerbovenhoek ver
melden M.A.W. 174.
Op elke genummerde regel in het
diagram komen drie woorden van res
pectievelijk 5, 9 en 5 letters. De laatste
twee letters van het eerste woord zijn
de eerste twee letters van het tweede
woord en de laatste twee letters van
het tweede woord zijn de eerste twee
letters van het derde woord. Voor
beeld: zou de omschrijving luiden
„kantstrook - deel van mondbinnen-
kant - verbouwen", dan zou moeten
worden ingevuld „margehemeltelen" is
marge - gehemelte - telen. Bij juiste
oplossing leest men in de cirkeltjes,
van boven naar beneden, een spreek
woord.
1 Westindisch eiland - een der Drie
Koningen - geur; 2 jongen - godin der
liefde - gelaatskleur; 3 maatsch. klasse -
wederkomst - eens; 4 geldelijk over
schot - muziekinstrument - bezit van
boer; 5 rang - zee-officier in spé -
krachtig; 6 hemelbrood - het gehele
land betreffend - verzamelboek; 7
maling - jammerklacht - riviermonding;
8 gedroogd vruchtvlees - babyspeel
goed - kommer; 9 schoof - samenvoe
gen - alleen; 10 crème - deel van
mondbinnenkant - stad in W.-Duits-
land11 grasveld - degenereren - he
mels wezen; 12 rondgang - satanisch -
Aziatisch land; 13 keurregiment - af
vaardiging - onb. v.n. woord; 14 tele-
foonroep - inwoeners van Europese
Hoofdstad - roofvogel; 15 Frans tel
woord - dood - filmonderscheiding; 16
navigatiemiddel - aankomen - nauwe
doorgang; 17 raam - soort legataris -
breedvoerig; 18 glazen veranda - onder
deel van politie-apparaat - genezen; 19
Indiaanse paal - verpakking - snedig; 20
fraai vertrek - onbewust - éénjarig dier;
21 (bloed)gever - oorspronkelijk - deel
van Frankrijk; 22 hersens - zeer krach
tig - glad; 23 overtreding van gebod -
met veel goede karaktereigenschappen
- vriend (Fr.).
l
3
H
5
6
7
B
9
10
II
12
13
11
15
\b
17
18
19
20
21
21
23
55 s
Woensdag 1 september is er weer een
hengelwedstrijd voor bejaarden en invaliden
georganiseerd. Het verzamelpunt is de speel
weide aan de Ringdijk tegenover het politie
bureau om half negen. Kaarten zijn verkrijg
baar bij dierenwinkel N. Bos, Peppelweg
137, Rotterdam.
Wij nodigen u hartelijk uit tot het bijwonen van een ZANG DIEN ST
Te houden in de kerk van de Vrije Evangelische gemeente aan de
JAN van LOONSLAAN 6-12 op zondag 29 augustus om 17.00, uur.
Aan deze bijzondere dienst zullen medewerken: de organist PIET ZWART uit Kampen.
Zanqkoor van de Vrije Evang. Gem. Spreker: Ds. Jac. Verboom.
Bent u slecht ter been? Belt u 12.42.68 en wii komen u halen. Ook is er kinderoppas
aanwezig IEDEREEN IS VAN HARTE WELKOM.
De in Rotterdam begonnen en na
enkele jaren wegens ruimtenood naar
Amsterdam verhuisde maritieme ten
toonstelling Europoort, zal dit jaar
voor de tiende maal worden gehouden.
In die tien jaar is de tentoonstelling
uitgegroeid tot het grootste internatio-
Met een bijeenkomst van het personeel
en een receptie in het Parkhotel aan de
Westersingel wordt op maandag 30
augustus het 50-jarig bestaan van de
firma Van Loon-Dam gevierd. Het
winkelbedrijf Van Loon-Dam werd in
1921 opgericht door mevrouw A. M.
van Loon-Dam. Bijna 40 jaar heeft zij
de zaken geleid en toen zij zich op 1
februari 1960 op 76-jarige leeftijd uit
het bedrijf terugtrok werd Van Loon-
Dam omgezet in esen N.V.
Bij het uitbreken van de oorlog telde
de firma drie winkels. Thans zijn er
zeven waarvan vjjf in Rotterdam, één
in Vlaardingen en één in Hoogvliet.
Het kantoor is gevestigd aan de Mathe-
nesserlaan. Het assortiment van de
filialen omvat o.a. knopen ceintuurs,
mode-accessoires, sjaals, handschoe
nen, kant, kragen en galons. De direc
tie van de N.V. bestaat uit de heer
Berendsen en drs. J. van de Griek.
Algemeen bedrijfsleidster is mejuf
frouw E. vgn der Velden. De receptie
die maandag door de directie wordt
gegeven duurt van drie uur tot half
vijf.
nale maritieme evenement. Ook dit
jaar weer is Europoort, die van 9 tot
en me t 13 november in de Amsterdam
se RAI wordt gehouden, groter dan
vorig jaar. Dit dank zij de uitbreiding
van de tentoonstellingsruimte, waar
door Europoort over ongeveer twintig
procent meer ruimte kan beschikken.
De tentoonstelling zal worden geopend
door prinses Margriet.
Opmerkelijk is ook dit jaar weer dat de
standruimte al vier maanden voor de
opening van de tentoonstelling was
uitverkocht. Tevens zijn al vele» boe
kingen geplaatst voor volgend jaar. Dit
jaar zullen meer dan 1500 bedrijven,
verdeeld over vijfhonderd stands, op
de tentoonstelling vertegenwoordigd
zijn. De produkten, die getoond wor
den, komen uit vijftig landen.
Het aantal collectieve inzendingen
neemt ook toe. Dit jaar zullen er
collectieve inzendingen zijn uit Dene
marken, de D.D.R., Frankrijk, Groot
Brittanië, Noorwegen, Polen Tsjecho-
slowakijke en de Verenigde Staten.
Daarnaast zullen er nog vele individue
le inzendingen uit vele landen zijn,
zoals bijvoorbeeld uit Japan, terwijl
bovendien buitenlandse bedrijven op
de tentoonstelling aanwezig zullen zijn
via hun Nederlandse vertegenwoordi
gers.
Ook nu weer is er aan de tentoonstel
ling een congres verbonden, dat als
thema zal hebben de wetenschappelij
ke ontwikkelingen in de scheepvaart
en de scheepsbouw. Op de eerste dag
van dit vierdaagse congres zullen 22
Nederlandse deskundigen over dit on
derwerp spreken. De volgende twee
dagen zijn respectievelijk toebedeeld
aan Amerikaanse en Engelse sprekers.
Op de laatste dag zullen sprekers uit
diverse landen voordrachten houden.
Op 30 Augustus a.s. hopen wij het feit te
herdenken dat 50 jaar geleden ons bedrijf
werd opgericht door Mevrouw A. M. van
Loon-Dam.
Wij hebben alle redenen dit feestelijk te
vieren, waartoe wij zullen recipiëren op
maandag 30 Augustus van 15.00 tot 16.30
uur in het Parkhotel, Westersingel no. 70
te Rotterdam.
Onze filialen zullen die dag gesloten zijn.
De heer B. schreef me een lange brief,
waarin hij op Oosterse wijze de een
heid der tegendelen illustreert met
allerlei gedachten over de slang uit de
wereld der godsdiensten. Slang en
Boom zijn telkens duidélijk goed èn
kwaad allebei. Hij schrijft:
Het gif van zonde en dood komt in de
wereld door de eerste Adam, door de
Slang en de Boom. Genezing komt
door de tweede Adam, Christus aan de
Boom des Kruises. In het christendom
wordt het kruis wel vergeleken met de
koperen Slang, die Mozes in de woes
tijn verhief, zodat allen, die deze Slang
zagen, bevrijd werden van de plaag der
slangen. De mythe zegt, dat het hout
van het Kruis afkomstig was van de
Boom uit de Hof van Eden en dat het
Kruis de Boom is, die de vruchten der
kennis draagt en het gif van dé dood.
Slang en Boom is een algemeen mytho
logisch onderwerp. Men denkt hier aan
de Wereld-Es, Yggdrasil, uit de Noorse
Zoekt U allang naar vitrage, die
niet iedereen heeftdan is
deze rijk gèborduurde broderie
mystère vast wel iets voor U.
U.
Prachtige luxe broderie mystère
tot bovenaan fraai geborduurd,
in 140, 160 en 220 cm hoog
(met kleine weef foutjes), nu
door elkaar per meter voor nog
géén tien gulden.
voiline broderie
hoogtes van
140-160-220 cm
fli
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de 1e etage deze
luxe broderie mystère, tot bo
venaan prachtig geborduurd, in
de hoogtes 140,160 en 220
cm, door elkaar
per meter
mythologie, waar de worm Nidling aan
de wortels knaagt. Ook aan het Kunda-
lini symbool van de Hindoe yoga.
Eveneens aan de Caduceus, symbool
van Aesculaap, twee slangen, kronke
lend om een staf, één die het vergif
bevat, één die genezing brengt. Een
symbool, dat in het christendom werd
overgenomen voor de bisschopsstaf in
de oosterse kerk.
In de symboliek van Kundalini is de
„boom" de menselijke wervelkolom,
geschouwd als een bloeiende plant.
Aan de top, in het hoofd, is de
duizendbladige lotus, zinnebeeld van
de zon aan de hemel, beeld van de
schedel. Want hier wordt, evenals in
vrijwel alle mythologie, de mens gezien
als het heelal in miniatuur. Aan de
wortel van de Boom slaapt de slang.
Zolang de slang slaapt, is de mens
„gevallen" d.w.z. zijn goddelijk be
wustzijn slaapt, gehuld in de duisternis
van maya, want in dit stadium heeft
het goddelijke zich geïdentificeerd met
de eindige wereld. Maar als hét godde
lijk bewustzijn ontwaakt, beklimt
Kundalini de Boom en bereikt de
duizendbladige lotus in het hoofd.
Zo heeft de Slang een dubbel rol. In de
mythologie der Hindoes komt dit over
een met de twee „bewegingenvan het
Eeuwig Spel, waar Vishnoe slaapt en
droomt dat hij een veelheid is van veel
schepselen, en dan ontwaakt en eigen
goddelijkheid erkent. Beneden, in de
wortel, is de Slang de Godheid die
slaapt, boven in de zonnelotUs de
Slang, dezelfde Godheid, vrij van de
illusie, dat hij in vele dingen is ver
deeld. De dubbele rol van de slang in
de christelijke mythologie heeft dezelf
de betekenis. Lucifer en Christus zijn
twee werkingen van de Godheid. De
wraak en de liefde, schaduw en licht
van het werelddrama. Op deze wijze
gezien, zou de Val inhouden, dat de
mens zijn goddelijke aard vergeet ter-
wille van de illusie der individualiteit.
Zoals St. Paulus zegt: „Weet Gij niet
dat gij Goden zijt, en dat God in U
woont. Redding zou liggen in de herin
nering aan zijn goddelijkheid, het ont
waken of geboren worden van God in
de mens.
SPELLETJE
Ik ben de heer B. dankbaar voor zijn
bijdrage, want juist in het slang-motief
zien we hoe in de Bijbel goed en
kwaad gelukkig niet eeuwig één zijn.
God stelt er Zichzelf garant voor, dat
het Licht eens radicaal overwint.
De Bijbel zegt, dat de mens niet mag
eten van de boom der kennis van goed
en kwaad. Het onderscheid tussen
goed en kwaad is n.l. niet iets, waar
over de mens zelf kan of mag beschik
ken. Want dan praat hij telkens weer
het goede kwaad en het kwade goed.
Dat wordt een boom voor stuivertje
wisselen tussen liefde en haat. Alleen
in het gesprek met God zal de mens
goed en kwaad mogen onderscheiden.
Alleen geïnspireerd en begeleid door
Godzelf zal de mens telkens weer de
juiste keus tussen waarheid en leugen
kunnen doen. Maar de slang suggereert
dat die „dogmatische God" jaloers is
en dat de mens dat zelf spelen met
goed en kwaad best kan en best mag.
Dan zal de mens zelf God zijn.
Waar we terechtkomen met dat spel
van stuivertje wisselen, toont de we
reld ons elke dag. Er kan alleen een
echt goede, een echt nieuwe wereld
komen, als dat verduivelde spel op
houdt. Goddank, God zegt tegen de
slang, dat Hij zal zorgen, dat de Mens
der Toekomst de slang de kop plat
trapt. Radicaal.
Er wordt dan ook in de Bijbel nooit
ééii goed woord over de slang gezegd.
En die koperen slang in de woestijn
dan? Juist de verwijzing van de heer
B. naar het Kruis van Jezus is veelze
geend. De Israëlieten worden in de
Sinai-woestijn met een slangenplaag
bezocht. Mozes moet een koperen
slang maken en die op een hoge staak
zetten. Ieder die kijkt naar die staak
zal genezen zijn. Het lijkt een wonder
lijke homopathie: als je gebeten bent
door de slang, moet je naar de slang
van koper kijken en je bent niet meer
vergiftigd. Het geheim van het wonder
is die staak. De slang wordt omhoog
getild tot God. Hij wordt een God ter
vernietiging aangeboden. En daarop
Als U nu toch in de stad loopt
en volop bezig bent inkopen te
doenprofiteer dan meteen
van deze aanbieding ankiets,
want die komen altijd wel van
pas.
Herenanklets van Acrylic High-
bulk met nylon versterkt, ge
makkelijk te wassen, een ijzer-
sterke kwaliteit, in een fijn
aansluitend ribbreisel en in 14
kleurennu voor de bijzon
der lage prijs van nog géén drie
gulden.
in 14 verschillende
kleuren 05*
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de parterre deze
herenanklets met nylon ver
sterkt in 14 kleuren en in één
maat passend voor alle
herenmaten, per^
paar
reageert God met genezing van het
slangengif.
Jezus zegt: „Gelijk Mozes de slang in
de woestijn verhoogd heeft, zo moet
ook de Zpon des mensen verhoogd
worden, opdat een ieder die gelooft in
Hem, eeuwig leven hebbe". Jezus is
aan het Kruis verhoogd. Hij heeft als
de Mens der Toekomst dat hele slan-
genspel van stuivertje wisselen tussen
goed en kwaad aan God aangeboden.
Door er zelf voor te boeten aan het
kruis. Daardoor heeft hij er voorgoed
een eind aan willen maken. Hij heeft
aan het Kruis de duisternis volkomen
overwonnen, zodat zijn licht trium-
feert. Hij heeft het hoogste liefdeoffer
gebracht. Daarin moet tenslotte alle
haat worden verdronken.
KEUZE
De heer B. zegt hiervan dat de fout van
de christenen is, dat ze de mythe tot
historie maken:
„De kerkelijke uitlegkunde (theologie)
houdt vol, dat God slechts in één mens
geopenbaard is, in Jezus, de historische
Jezus. Zo wordt de Incarnatie tot een
uniek gebeuren in de geschiedenis, dit
maakt de mythe dood en onbeteke
nend voor het heden. Want als mythe
tot historie wordt, spreekt het niet
meer tot de mens. Mythe is alleen
openbaring, als het een boodschap is
uit de hemel, d.w.z. uit de tijdloze,
niet historische wereld, niet weerge
vend, wat een waarheid was, maar wat
altijd een waarheid is. Zo heeft de
Incarnatie geen betekenis voor de
mens van heden, als het slechts ge
schiedenis is, het is een reddende
waarheid, als het een tijdloos gebeuren
is, altijd nabij de mens".
Hierop wil ik nu alleen antwoorden:
we staan voor een keus. Je vervluchtigt
het hele verhaal van Jezus van Naza
reth tot een mythe, niet slechter en
niet beter dan vele andere. Dan komt
de mensheid nooit uit de eeuwige
kringloop van dag èn nacht, van licht
èn duisternis, van goed èn kwaad.
Alleen de mystieke enkeling vindt een
oplossing door zich op te lossen in het
Al.
Of Jezus is inderdaad in het „vlees", in
onze geschiedenis gekomen, om een
historische verlossing tot stand te bren
gen en in onze jaartelling een nieuwe
schepping te beginnen en ons in een
radicaal nieuwe geboorte te betrekken,
waardoor we alleen nog maar kinderen
van Liefde en Licht mogen zijn. Net
als Hijzelf....Ik ben bang, dat de heer
B. met het geboren worden van Chris
tus in ons niet DEZE geboorte be
doelt. Maar alleen het geboren worden
van het inzicht, dat liefde en haat één
zijn en er eigenlijk ten diepste niet
toedoen. En dat is gans iets anders!
Dr. K. J. Kraan.
In magazijn de Bijenkorf aan de Coolsingel
exposeert de Rotterdamse fotograaf Aad
Schram tot en met zaterdag 18 september
foto's op de vernieuwde meubelafdeling. De
Goudse edelsmid Alfred Tempelman geeft
tot en met zaterdag 28 augustus een demon
stratie van zijn werk bij de ingang van het
restaurant-café op de tweede etage en in het
Lach zonder te vrezen
met een
gebit van Gerrese
«F
TANDTECHNICUS
Bij eindpunt tramlijn 6 en 11. T
16.60.98. DAGELIJKS geopei
van 8—18 uur. DINSDAGS e
DONDERDAGS van 8 tot 20 u
'l Zaterdags f
Op zaterdag 9 en zondag 10 oktober
houdt „De Nederlandse Vereniging van Kat-
tevrienden" de achtste internationale kat
tententoonstelling in de Rivièrahal van Dier
gaarde Blijdorp. Belangstellenden kunnen
tot 10 september inschrijfformulieren aan
vragen bij mevrouw Craane, Provenierssingel
24, Rotterdam. Katten beneden de twee jaar
dienen ingeënd te zijn tegen katten ziekten.
Speciaal voor de dames die veel
zittend werk verrichten en die
prettig auto willen rijden, bren
gen wij deze autopanty in de
aanbieding
Goed korrigerende panty van
jacquard lycra, met dubbel voor
pand en extra hoogopgeknipte
pijpjes, waardoor de panty, ook
als U zit, enorm veel bewegings
vrijheid geeft. U koopt 'm nu
in diverse kleuren bruin en
huidkleur voor nog géén zeven
gulden.
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij op de parterre deze
goed korrigerende autopanty
van jacquard lycra, met dubbel
voorpand en extra hoog opge
knipte pijpjes. Kies uit diverse
kleuren bruin en huidkleur en
de taillematen 65, 70,
75 en 80,