Directeur Meyerman wil burgerij bij de geschiedenis betrekken Met video-recorder leert men bewuster autorijden ORIËNTATIE Historisch Museum vraagt herinneringen Rotterdamse rijschool op nieuwe wegen De heer AM. Mevc Vormingswerk voor -„■*« - volwassenen in Rotterdam Laurensplaats 5 tel. z 129501 MAASKANT BEHANGSEL VERSCHIJNT OP DINSDAG-EN DONDERDAG IN ROTTERDAM RECHTER MAASOEVER - SCHIEDAM „AARDINGEN - KRIMPENERWAARD E.O. HOOFDKANT. PRINS HENDRIKKADE 14, ROTTERDAM. TEL. 13.21.70 Dinsdag 21 september 1971 20e jaargang no. 38 EDITIE SCHIEDAM Historisch museum; een gebouw waarin dingen uit het verleden worden bewaard, dingen uit de geschiedenis. Negen van de tien mensen denken bij geschiedenis aan jaartallen en aan school. Geschiedenis, dat is Karei de Grote, dat is Alva, dat is de 80-jarige oorlog en 1600-slag-bij-Nieuwpoort. Die associaties zijn niet zo vreemd,, maar ze plaatsen het begrip geschiedenis wel bjnnen te enge grenzen. Geschiede nis is dat wat geschied is; in 1600 of vorig jaar of een uur geleden. Wie zich dit goed realiseert begrijpt, dat een historisch museum zich met zijn verzameling niet behoeft te beper- kert tot een bepaalde periode uit de geschiedenis, maar herinneringen aan elke gebeurtenis die stad en/of land betroffen, wanneer die ook mocht hebben plaatsgegrepen, kan bevatten. Het is daarom, dat de heer A.M. Meyerman, sinds kort directeur van het Historisch Museum aan de Korte Hoogstraat in Rotterdam, de verzame ling wil uitbreiden met voorwerpen, die overgebleven zijn of herinneren aan het bombardement van 14 mei 1940, zoals bijvoorbeeld een gevelsteen of een wandtegel uit een verbrand huis. Hij hoopt dat Rotterdammers die iets dergelijks bezitten, dit aan het mu seum willen afstaan. Cesuur Dit verlangen is uit geschiedkundig oogpunt gezien, volkomen terecht, want het bombardement van 1940 was Wat historici noemen een cesuur, een gebeurtenis die de ene periode van de andere scheidt en als iets cesuur was in de geschiedenis van Rotterdam, dan was dat wel het bombardement en de daarop volgende brand waardoor met name de oude binnenstad volkomen 'werd verwoest. Daarom horen overblijf selen van deze ramp in het Historisch Museum thuis, opdat de huidige en toekdmstige generaties herinnerd wor den aan dit verschrikkelijk gebeuren. Een opmerkelijk feit daarbij is boven dien, dat het müseüm een van de weinige gebouwen in het centrum is, dat het bombardement heeft over leefd. Het werd in 1665 gebouwd en heette toen Gemeenlandshuis van Schieland of Schielandshuis; vergaderplaats van de heemraden van Schieland. In 1841 werd het Museum Boymans erin geves tigd en in 1864 werd het door brand geteisterd, waarbij 300 schilderijen ver loren gingenDe gevel bleef in tact en daarachter is het gebouw opnieuw opgetrokken zij het niet geheel in de oorspronkelijke vorm. In de toekomst zal het gebouw worden gerestaureerd, (fj) DE HAVENLOODS ,Mij. tot uitg. van periodieken DE HAVENLOODS N.V." TOTALE, OPLAGE: 255.000 Behalve de genoemde uitbreiding van de verzameling, waarvoor de heer Meyerman de medewerking van de Rotterdammers vraagt, gaat hij met het museum ook wat meer aan de weg timmeren. Hij wil dat o.m. doen met het laten drukken van Nieuwjaarskaar ten met behulp van een aantal acht tiende eeuwse houtcliché's die uit kast op de zolder van het museum tevoorschijn zijn gekomen. Ook zijn er nog clichê's van een antiek ganzenbord en een zgn. uilenbord. Als het mate riaal het toelaat zullen ook daar af drukken van worden gemaakt. Voorts komen er in het museum voor werpen terug, die lange tijd zijn weggeweest. Zo is er onlangs een schil derij teruggekomen dat een ingrijpende restauratie heeft ondergaan. Het is een groepsportret uit 1630, voorstellende •te ..voormoeder" omringd door perso nen en tien kinderen uit het Leprozen- I, een verpleeginrichting die oud tijds buiten de Delftse Poort aar weg naar Overschie heeft gestaan, gebouw is in 1898 gesloopt vooi aanleg van de Provenierssingel. Het paneel 2,48 bij 11,47 meter weer spiegelt een stuk Rotterdamse geschie denis en vormt aldus een waardevol onderdeel van de collectie van Duffe indruk „Dit museum maakte op mij, toen ik hier kwam, een wat duffe indruk", aldus de heer Meyerman. „Dat is geen verwijt aan mijn voorgangers, maar het heeft altijd wat geleden onder twee slachtigheid. Men heeft getracht er een historisch museum van te maken en tegelijkertijd een woonstijlmuseum en dat kan niet, je moet kiezen. Dit is het historisch museum van Rotterdam, dus kies ik voor de Rotterdamse geschiede nis. Dat is dacht ik een duidelijke zaak. Ik zal me er wel voor wachten ei achttiende eeuwse woonkamer van ei Rotterdamse koopman uit die tijd op ,te ruimen, maar wat moet ik met een kamer in Biedermeyer stijl, die alleen vanwege de stijl is ingericht. Dat heeft toch niets met de Rotterdamse ge schiedenis te maken? Ik heb gekozen voor het laatste en daarom ook wil ik de collectie Tweede Wereldoorlog uitbreiden. Er is al v aanwezig en ik hoop dat de Rotter dammers mij aan meer materiaal kun nen helpen. Het gaat daarbij om voor werpen, dus niet om pamfletten en dergelijke, want dan kom ik op het terrein van het Gemeente-archief. Overigens is er een zeer efficiënte samenwerking met het Gemeente-ar chief en met Museum Boymans, een samenwerking die ook voor het Histo risch Museum consequenties zal heb- Maar waar het in de eefste plaats om gaat. is het activeren van de Rotter damse burgerij, zodat zij meer belang- „DE HAVENLOODS" vraagt enkele BEZORGERS(STERS) stelling gaat tonen voor haar histori sche achtergronden. Ik wil er hier een veel levendiger centrum van maken en dat moet, dacht ik ook kunnen, want het museum staat hier aan de Korte Hoogstraat voortreffelijk en bovendien is de toegang gratis, zodat iedereen zonder meer naar binnen kan lopen. Men krijgt wel een kaartje, maar dat is voor de telling van het aantal bezoe- Behalve het genoemde schilderij komt in het Museum ook het rouwbord van Piet Hein terug en een beeld van Neptunus. Verder is er een speciale vitrine gewijd aan de Rotterdamse schilder Rochussen (1814-1894) waar in enkele werkstukken en o.m. zijn palet en verftubes. Het uit de zeven tiende eeuw daterende fraaie gietijze ren hekwerk boven de ingang van het gebouw is van roest en vogelmest ontdaan en opnieuw geverfd in zwart en goud. De voorwerpen zullen van duidelijke beschrijvingen worden voor zien, zodat de bezoeker niet behoeft te raden waar ie naar staat te kijken. Aan dit alles wordt hard gewerkt. Zo zal binnen afzienbare tijd,de grote benedenzaal voor-het publiék worden heropend en er zal een prentenkabinet worden ingericht, waarin regelmatig Sociale actie, iedereen schrijft erover maar de vraag blijft; Hoe doe je het Al deze vragen zijn belangrijk om een succesvolle vorm van actievoeren op poten te zetten. Oriëntatie wil mét de ervaringen van de deelnemers en hun ideeën een program op touw zetten, waarvanuit men vaardigheid kan ontwikkelen voor het eigen werkterrein. Bert Robben, dir. Trefcentrum, en Han Hidalgo helpen daarbij, met actietrai ners uit Amsterdam. „Hoe voller het in je omgeving wordt, des te meer groei je van de mensen af", hoor je de mensen weieens zeggen: (Je ontmoet de heer De Bruin, administra teur bij het PSDOV, en de heer Laurik die zo aan politiek doetmaar men sen van vlees en bloed, néé, nauwelijks. Een relatietraining biedt U die mogelijkneid wél: met een kleine groep 10-12 mensen - ervaart en bespreekt U, begeleid door een ervaren trainer, alles wat van belang is voor een wérkelijk contact met mensen, bijvoorbeeld eigen houding, hoe zien anderen mij, het herkennen van eigen emoties en gevoelens en die van anderen, gevoeligheid aanleren voor wat er in een groep mensen kan omgaan enz. Trainer: Joep Bolle (in samenwerking met het Inst. v.Voorlichting en Communi catie) Plaats: Blokhut van I.V.C., Ringdijk 90, R'dam-Schiebroek. Data: 24-25 sept., 1-2 okt., 8-9 okt. Kosten: f 125,-p.p. Inlichtingen, opgaven: St.Oriëntatie (zie boven) Waarom geeft men elkaar bij de kennismaking een hand, waarom geen rug wat kun je zoal doen met een visnet en vier mensen. Vreemde vraag misschien. Ervaart U het zélf maar eens, dan is het niet zo vreemd meer. Trainer/begeleider hierbij: Alexandra Eeltvelt, (van Ned.Centr.v.Amateurtoneel) Plaats: ruimte van Oriëntatie, Laurensplaats 5. Data:zaterdagmorgen 25 sept., 2-9-16-23-30 okt., 6-13-20 nov. Kosten: f 50,-p.p. Inlichtingen en opgave: St. Oriëntatie, Laurensplaats 5, tel. 129501. gedacht wordt aan ééns in de twee maanden nieuwe tentoonstellingen worden gehouden. Dat betekent niet, dat men zou moeten wachten met een bezoek tot het allemaal klaar is, want er is enorm veel te men. Hier wordt de Rotterdammer-van-vandaag zich ervan bewust, dat zijn stad voor 1945 ook al bestond. TON HOUGEE. Na een ingrijpende restauratie is in het museum aan de Rotterdamse Korte Hoogstraat onder andere dit schilderij uit 1630, voorstellend de „voormoe der", teruggekeerd. In het instruktielokaal staat een televisietoestel. Twee mannen kijken aandachtig naar het scherm. De film die getoond wordt is kennelijk vanuit een rijdende auto opgenomen: de langs de weg geparkeerde auto's komen snel naderbij en schieten aan de zijden van het scherm het beeld uit. Er zitten twee personen in de auto. Er komt een zebra in zicht, met daarop een dame die vlak naast de troittoirband' staat te wachten tot ze de weg kan oversteken. Duidelijk is te zien dat de wagen afremt en uiteindelijk stopt. De dame kan oversteken. Even later komt een zijstraat in zicht: de wagen buigt naar rechts en slaat deze straat in. Weer nadert de auto een zijstraat. Van rechts komt een auto: Onze auto remt-weer af en stopt en Iaat de andere auto vóórgaan. „Dit hoefde helemaal niet", zegt de ene man tegen de andere, „het was een voorrangsknjjsing. Wie tegenwoordig autorijles neemt heeft de mogelijkheid korte tijd nadat hij of zij met de leswagen heeft gereden via het televisietoestel nóg eens te zien waar hij en zg gereden heeft en wat er allemaal is onderweg. En, vooral, welke fouten er eventueel gemaakt zijn. Het uiterst nuttige hulp middel waar dit mee mogelijk is heet „video-recorder". Een bandrecorder, waarmee niet alleen geluid, maar óók beeld kan worden opgenomen. In Rot terdam is een rijschool die gebruik maakt van dit hulpmiddel: Rijschool Eureka aan de Burgemeester Meinesz- laan 95b. Directeur A. van Kessel: „We hebben er twaalf tot dertienduizend gulden geïnvesteerd, en een jaar gele den zijn we begonnen met experimen teren. Sinds een maand of twee werkt het systeem perfect. Kessel: „Iedere leerling legt bij ons vóór het eigenlijke examen twee proef- examens af met behulp van de video recorder. Hierbij beoordeelt de instruc teur het gedrag van de leerling precies zoals de examinator het bij het echte examen zal doen, met puntenwaarde ring en zo. Het tweede proefexamen is een echt garantieexamen: slaagt een leerling bij ons en zakt hij bij het C.B.R., dan vergoeden wij alle kosten welke de leerling bij het C.B.R. moet maken om weer examen te doen". Bewuster Portable Voor die vele duizenden guldens is wel héél wat apparatuur aangeschaft: Twee Sony-videorecorders, waarvan één een portable is die door de auto-accu met 12 Volt gevoed kan worden, één came ra met een (verwisselbare) gewone en zoom-telelens en twee televisietoestel len, waarvan er één ook weer een portable is die op de auto-accu werkt. En daarbij beschikt Eureka dan nog over een flinke hoeveelheid banden en mini-acuu's. Met deze laatste kan de protable zonder stroomvervoer van buiten werken. De grote recorder en het grote televisietoestel staan, in het instructielokaal van de rijschool aan de Burgemeester Meineszlaan 95b. Chef-instructeur Meeuwsen: de camera wordt op een kleine stellage boven de achterbank neergezet, en de recorder gaat op de achterbank. Tijdens het rijden gaat de (onhoorbare) camera werken en neemt een voorin geplaatste microfoon gelijktijdig op wat er in de auto wordt gezegd". De heer Van De waarde van de video-recorder ligt vooral in het feit dat leerlingen veel beter leren beseffen wat ze fout doen. Men gaat veel bewuster rijden, omdat men naderhand kan zien wat er onder weg gebeurd is en hoe men heeft gereageerd. En die reacties kunnen getoetsri worden aan de regels welke men geleerd heeft. De heer Van Kes sel: „De resultaten van onze leerlingen zijn heel goed". Ook kan worden gelet op de handelingen welke een leerling verricht, zoals remmen, schakelen en richting aaneeven. In het midden bovenop het dashboard is een zevental lampjes gemonteerd, waarvan de linkse vier verbonden zijn met het koppelingspedaal. vier lampjes geven de achtereenvolgende fasen van het intrappen van dit pedaal aan. Indien het vierde, dus middelste, lampje brandt is de koppeling helemaal ingetrapt. De heer Meeuwsen: „Zo constateren we of een leerling vaak met slippende koppeling rijdt". De drie rechtse lampjes geven aan of de richtingaanwijzers en de rem gebruikt worden. Uiteraard zijn deze lampjes heel goed te zien op het scherm. De kosten van de video-apparatuur zijn door het veelvuldig gebruik dat men ervan maakt in deze vrij grote rijschool - 14 instructeurs, 14 wagens goed uitgesmeerd: terwijl een gewone les f 14,25 kost (straks f 15,-) kost een „video-les" f 20,-. „Maar zo'n les duurt dan wél anderhalf uur, vanwege het kijken naar de opname en het napra ten", zegt de heer Van Kessel. „En iemand die gewoon eens wil zien hoe hij- of zijzelf rijdt, in de eigen auto of in één van onze wagens, die kan hier ook terecht.Onze apparatuur is er om gebruikt te worden en liefst zo intensief mogelijk. Peter Noorland. Het bekijken van een tijdens de les ge maakte opname gebeurt in het instruc tielokaal. De recorder biedt ook de mo gelijkheid de band stop te zetten, waar door men een stilstaand beeld kan be- Op zaterdag 2 oktober zal in de Jeruza- lemkerk aan de Jeruzalemstraat te Rotter dam (Kralingen), een concert worden gege ven met medewerking van Feikc Asma, orgel en Renate Heemskerk, alt. Het concert vangt om 20 uur aan; de zaal is geopend vanaf f 19.30 uur. Kaarten a f2.- per stuk zijn verkrijgbaar bij M. van Gelder, Oudedijk 188c te Rotterdam. m

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1971 | | pagina 1