Een Huis als een Tempel voor de Mens M- 3: - - 98 Le Corbusier, profeet en bouwer r ?V dries J.van URK n.v. Samenzangin Grote Kerk T.V. DEFEKT HO tl liial belangrijke mededeling voor abonnees van het rotterdams parool DE HAVENLOODS, DONDERDAG 23 SEPTEMBER 1971 38-516 Le Corbusier is niet alleen een der grootste architecten, maar evenzeer een der belangrijkste profeten van deze en de komende tijd. Een man die lang van te voren in zijn bouwen uiting heeft gegeven aan die dingen waar het in de toekomst om zal moeten gaan. Dit uiten heeft de architectuur natuurlijk niet als einddoel, zeker niet wanneer hieronder wordt verstaan een bouwwerk maken voor mensen die liever droog zitten, zoals te doen gebruikelijk, maar stijgt daar in die zin boven uit, dat die architectuur als een middel wordt gebruikt om een zeer duidelijke filosofie naar voren te brengen. Waarschijnlijk is de architectuur het moeilijkste middel dat men daarvoor nemen kan, maar tevens het duidelijkste, het meest onontkoombare, het meest meedogenloze zelfs. Heeft men met een schilder die een bepaalde filosofie in zijn werk uit draagt van doen, dan schuift men zijn doek in een kast, is het een musicus of een toneelschrijver, dan voeren we zijn werken niet of niet meer uit, is het een schrijver, dan herlezen we z'n boek niet, is het een beeldhouwer, dan verplaatsen we zijn beeld naar een onopvallende plaats, maar betreft het een architect, dan heeft hij met zijn bouwwerk een aanzienlijk stuk van die planeet die we allemaal als ons eigen dom beschouwen, ingenomen en lopen we er voortdurend tegenop of worden verondersteld er zelfs in te wonen. Juist het definitieve van de bouwkunst zorgtvoor een enorme agressie wan neer zij de mens tot iets büjkt te dwingen. Alle andere kunsten hebben iets facultatiefs, men kan hen zelfs zonder moeite negeren, maar de bouw kunst, daar zitten we in de meest letterlijke zin middenin. Nu heb ik het lot van de architect met dat van verschillende andere kunstenaars verge leken alsook over bouwKUNST gerept. Is de architectuur dan een kunst, is de architect een kunstenaar? Omhulling De meningen hierover zijn verdeeld zodat er meerdere soorten architectuur schijnen te bestaan. Wanneer men de blik slaat op b.v. het Parthenon, een middeleeuwse kathedraal of iets van dien aard, een zgn. historisch bouw werk dus, dan mag er van kunst en kunstenaar gewaagd worden. Gaat het echter om een woonhuis, dan blijken deze substantiva ineens taboe. Ter ere van de levende mens hoeven we kenne lijk geen drukte te maken. Dat reserve ren we voor het goddelijke. Maar wat doen we nu met het goddelijke in de mens, dat wat ik lees in 1 gen. 22? Dat wat maakt dat de mens tot het hoogste inzicht kan geraken, wat ook, en de bijbel bevat geen enkele bladzij de die daarop niet gericht is, zijn taak is, kortom het mens-zijn zoals dat op zijn diepst bedoeld is? Komt dat element geen tempel toe voor de bouw waarvan de grootst mogelijke kunste naar dient te worden ontboden? Neen, we zijn ons van die taak niet bewust, dus ook niet van de noodzaak een slechts daartoe stimulerende om hulling voor ons te scheppen. Maar nu neemt er een enkeling het woord die daarvan wel uitgaat. En hij ontwikkelt een nogal utopische ge dachte. Hij wil een huis maken waarin die mens herkent dat hij mens is. En hij maakt dat huis ook: een Huis als een Tempel voor de Mens. Dan gebeu ren er twee dingen: ten eerste recht vaardigt hij daarmee de woonhuisarchi tectuur als kunst en ten tweede zal hij ondervinden dat hij, die hoe dan ook in verbinding staat met een hoger mens-zijn en er hoe dan ook getuigenis van aflegt, hierin hoe dan ook zal worden tegengewerkt. Het utopische van zijn gedachtengang en van zijn bouwwerken is dat hij negeert dat de mens van deze tijd bang, of zelfs onwetend is van een hoger mens-zijn. Hij wordt verscheurd door allerlei tegenstrijdige doeleinden en hij realiseert zich niet dat het enige doel van de mens kan zijn mens te worden, gelijk Erasmus al zei. Door zijn denkvermogen is hij tot zelfkennis en daardoor weer tot zelfverbetering in staat. Ken U zelf, het stond al op een tempel in het oude Griekenland. Maar de mens werkt. Om te leven, zegt hij. Hierin heeft hij zelfs gelijk. Er is iemand die dat tot een lijfspreuk ver heven heeft: Le Corbusir-, „Travailler est respirer", (werken is ademen), zei hij. Maar hij moet geweten hebben dat de huidige mens er het omgekeerde mee bedoelt en dat is kwalijk. Laten we eens bezien wat de filosoof Herbert Marcuse aanvoert tegen dit leven om te werken. Kunst, sexualiteit en zelfs de rede worden geknecht door de cultuur van de arbeid. Dat zegt hij. Hij roept een erotische wereld op van spel en vreugde waar mens, natuur, en muziek spontaan en vrij zullen zijn. Hij ver vloekt de voortgaande geestelijke afta keling van de mens. Hij profeteert een soort paradijs op aarde, een nieuw Jeruzalem. Tragiek En nu zie ik als de grote tragiek ten aanzien van de appreciatie van Le Corbusier, dat hij de gebouwen reeds op aarde heeft gezet voor de wereld waarover mensen als Marcuse nog slechts schrijven. Hij had geen ondank baarder middel voor zijn Marcusiaanse opvattingen kunnen bedenken, maar ook geen duidelijker. „Een wereld kaart waarop Utopia niet voorkomt is geen blik waard" zegt Oscar Wilde. Eri het was Le Corbusiers Utopia en tege lijk zijn onbeschrijftelijke moed om te bouwen voor en te rekenen op een mens die als algemeenheid niet meer en nog niet bestaat, de mens zoals die bedoeld is, met een hoofdletter. Nu kun je zeggen: een architect moet bouwen voor de mens van nu. De resultaten zien we om ons heen, nie mand heeft zich nog ooit zo opgewon den over architectuur als vandaag. Je kunt ook zeggen: de architect helpt dc utopie naderbij brengen door die vast op de kaart te zeggen. En dat deed Le Corbusier. De K.R.O. heeft een aan deze ziener gewijd programma op de buis gebracht. Ik ben er misselijk van geworden. Een kritisch eerbetoon, zo heette het programma. Het eerbetoon moet er in bestaan hebben dat men überhaupt een programma aan hem wijdde. Het kritische bestond uit het demonstreren van onbegrip jegens wat hij realiseerde. Enige voorbeelden. Kosmos Le Corbusier was overtuigd van de wetten der kosmos, de zin der verhou dingen en het feit dat deze gegevens aan het menselijk lichaam reeds gede monstreerd kunnen worden. Hij achtte het noodzakelijk dat de mens zich dat ten volle bewust zou wojden en vanuit dat bewustzijn zou leven, opdat hij zodoende als enig levend wezen op aarde zijn plaats in het universum zelf kon gewaar worden. Daarom besloot hij de mens te omringen met uit die mens zelf voortkomende maten en voorzieningen. Hij ontwierp een maat schema voor zijn bouwwerken, uit gaande van de kosmische verhoudingen in de mens kan het logischer?de Modulor, en zag af van alle gekunsteld heid door slechts het werkelijk nood zakelijke te bouwen. De mens miste ineens zijn burgerhouvast en raakte stuurloos. Het inzicht waartoe hij was gekomen beschouwde de architect geenszins als het voorrecht van de kunstenaar, laat staah van het genie. Anders geformuleerd zag hij een kun stenaar juist als een normaal mens i.p.v. als een uitzondering daarop. Hij hoopte en voorzag dan ook dat de kunstenaar in de toekomst zott ver dwijnen d.w.z. dat alle mensen tot het inzicht van hun unieke positie hier zouden geraken. Hij achtte dat de primaire menselijke eigenschap voor die toekomst. Maar tegelijk daarmede eiste hij van die mens de enorme inzet die nodig is om dat niveau te bereiken, die inzet waarvan hij zo bang is en waarvoor hij geen tijd heeft. Want hij werktDe dwingende logica en de even dwingende noodzaak van de Mo dulor, een schepping die tot het aller belangrijkste behoort wat hij tot stand heeft gebracht: geen woord er over in de K;R.O.-uitzending. Tientallen jaren geleden ontwierp hij zijn ville radieuse, de stralende stad. Een stad als een enorm park met verticale bewoning in wooneenheden (unités 'd'habitation) los van de grond op hoge pijlers (pilotis) die reeds van een Marcusiaanse vreugde en spel ge tuigen. Iedereen kan zo'n unité gaan bekijken: 280 boulevard Michelet; 13 Marseille.... In dat park, dat onder de eenheden doorloopt, kan de mens op zoek gaan naar zichzelf, ongehinderd door verkeer, want dat beweegt zich op een ander niveau, in contact met zon, water, groen, licht en lucht, al die dingen waarom we nu zo zitten te springen. ,jan met de SPAANSEPOLDER Isolement Gemummel De televisie projecteerde weer de he dendaagse kortzichtigheid op de ver richtingen van de ziener: men zaagde 20 minuten door over Chandigarh, de enige door Le Corbusier ontworpen stad die ook uitgevoerd wordt (India). Men wist ons nu al te berichten dat hij niet zou voldoen omdat hij te leeg is. De mens van nu die de ruimte niet aankan omdat hij niets heeft om hem mee te vullenDe hele uitzending was een uur lang gemummel dat syste matisch voorbij ging aan datgene wat we van Le Corbusier kunnen leren en wat zijn eigenlijke betekenis is. Hij wilde de mens helpen te leven, d.w.z. bijdragen aan zijn bewustwording van de noodzaak tot menswording. De mens zou dan één hoofddoel hebben en daardoor een gemeenschap vormen. Voor die gemeenschap heeft Le Corbu sier gebouwd. Door maat, ruimte, na tuur, kleur, poëzie en wars van oubolli ge gezelligheid en bedompte knusheid de mens gelegenheid gevend zich in zijn volle grootte te ontplooien. Het duidelijkst treedt dat naar voren in het dominicanenklooster Sainte Marie de la Tourette (Eveux sur L'Arbresle). Daar heerst een werkelijke gemeen schap van mensen met één hoofddoel in contact met de natuur en het gebouw. Buiten en binnen in relatie met dezelfde verhoudingen die ook aan hen te grondslag liggen. En dat wenste hij uiteraard ook in zijn steden. De bewoners van dit monument had den op het scherm moeten komen. Dan zou er een iets genuanceerder beeld van de architect tot stand geko men zijn, zoals ik tijdens mijn bezoe ken aan het klooster heb kunnen vaststellen. Daar is de benauwende gezelligheid van pluche, balpoten en verstoppertje spcleir, die de mens nu nog haast als levensdoel beschouwt, geweken voor gezel-ligheid die het kenmerk van de commune vormt. Maar dat zijn natuur lijk weer „bevoorrechten" en die kun Zolang de mens zich vrijwillig in dit isolement blijft ophouden en de „arre- beider" als werkmier vanaf de wieg door middel van ouders, school en ga zo maar door in stand wordt gehou den, zal noch de tijd van Marcuse, noch die van Le Corbusier zijn aange broken. Zolang zal ook het probleem der „vrijetijdsbesteding", dat immers slechts J)ij de gratie van zijn als kwel ling ervaren tegendeel („werk") be staat een feit zijn. Logisch, men heeft niets om op terug te vallen. Heeft men dat wel, dan zal ook de arbeid tot zijn ware proporties teruggebracht worden (travailler est respirer) en met vreugde worden verricht. Ik zou het meer tot de strekking van een documentaire over Le Corbusier vinden behoren wanneer er aandacht wou worden be steed aan zijn enorme filosofisch-pro- fetische en daardoor educatieve bete kenis die langzamerhand toch blootge legd zal worden. Aan zijn volstrekt van een dogma gespeende religiositeit, zo als hij die in Ronchamp, de drukst bezochte kerk ter wereld, beleed. Daar is het religieuze weer actueel, zo actu eel dat men er in bussen vanuit de hele wereld naar toekomt. Vrijwel niemand ontkomt aan het heüige dat daar plaatsgrijpt. Het christelijke drama heeft van deze plaats bezit genomen, zei hij zelf. Gelijk het dat van de jongere generatie heeft. Als iets le vends waarin de architect voorging, niet als iets welks levenloosheid zo treffend wordt gesymboliseerd door de grote meerderheid der kerken van van daag. Levenskansen Le Corbusier moet behandeld worden door of in verband met de grote denkers van nu en morgen want hij behoort tot hen. Hij moet in verband worden gebracht met het boek „Van dichtbij gezien" van Godfried Bomans in plaats van voor het „volluk" op een zacht pitje gezet door een stelletje t.v.-jongens. Hij moet tegemoet getre den worden als iemand die het overbe- volkingsprobleem vermoedelijk zou hebben willen oplossen door de aan was te verkleinen in plaats van steeds betere voorzieningen te proberen te bedenken voor een steeds hopelozer wordende zaak. Als iemand die de problemen in de kern oplost en er niet met schone schijn omheen dartelt. Die de mens werkelijke levenskansen biedt. Door la recherche harmonique des problèmes posés. Een uitspraak die als lichtend voorbeeld aan iedereen kan dienen. Een moderne versie van het „onderzoekt alle dingen en behoudt het goede". Een uitspraak waarmee hij het goddelijke in de mens aanspreekt. Maar iemand die dat doet en dus de mens op zijn taak wijst, wordt, steeds opnieuw, door diezelfde mens gekrui sigd. Want die mens moet niets hebben van zo'n man met zo'n meedogenloze spiegel waarin je bij voortduring je eigen fouten ziet. En Le Corbusier was ELECTRONISCHE ORGELS vanaf 1095.- Wilt U zelf orgel leren spelen? Dat kan in korte tijd met onze nieuwe unieke gratis lescursus. Op het moderne Solina orgel. Maak een af spraak. De volgende lessen beginnen spoedig. Keus uit meer dan 150 instrumen ten. Huur met recht van koop. vanaf 26. - per maand Westersingel 42 - 44, r'dam tel. (010) 363500 Op donderdag 30 september zal door een commissie uit het college van Gedeputeerde Staten een openbare vergadering worden gehouden, waarin het beroepschnft behan deld zal worden van dc Vereniging tot bevordering van het christelijk onderwijs in Schiedam. Dc vereniging gaat in beroep tegen de weigering van de gemeenteraad tot het aanbrengen van gasverwarming in de school aan de Burgemeester van Haarenlaan. resse RENAULT KOSTER 707777 n Rood licht Drs. Simons: functie SG onderzoeken Drs. Simons, de vroegere fractieleider van de P.v.d.A. in de Schiedamse gemeenteraad, heeft in een gesprekje met „Voorwaarts", het orgaan van de afdeling meegedeeld, dat zijn invloed op de huidige gemeente-politiek niet groot meer is. Misschien is die- wel groot geweest maar die rol is nu wel uitgespeeld, ook al heeft hij wel con tact met fractieleden en wordt ook nog zijn mening over bepaalde gemeen telijke zaken gevraagd. Dat was b.v. ook het geval met betrekking tot het investeringsplan. De kwestie SG-Kaptein noemt de heer Simons een „opgeblazen geval". Blijk baar streeft de SG naar openheid en dat doet Kaptein óók. Er is alleen verschil van inzicht over de „timing". Het is, een goede gelegenheid om de functie van de SG gelijktijdig te gaan bekaken. Het bestuur van SG heeft nog nooit in het openbaar verantwoor delijkheid over het beleid afgelegd. Over hét aanstellen van een vijfde wethouder is de heer Simons van mening, dat dat niet moet gebeuren ter oplossing van het huidige bestuurlijke conflict. Het zou ook nog de vraag zijn, of dat daarmee is op te lossen. Drs. Simons is van oordeel, dat de Samenwerking met de „coalitiepartners „verbeterd en gestimuleerd zal worden door het vertrek van de „weinig geihte- resseerde Van Oosten" bij D.66 en zijn vervanging door Wiegman. Er zouden meer gezamenlijke fractievergaderin gen gehouden moeten worden en op eikaars ledenvergaderingen komen", al dus drs. Simons. De commissie Open Deur Werk vah de hervormde gemeente in Schiedam or ganiseert een aantal samenkomsten op de laatste zaterdag van de maand. Onder de titel „Zo maar een uurtje zingen in de Grote Kerk" kunnen belangstellenden deelnemen aan een uurtje samenzang van het kerkelijk lied en luisteren naar de medewerking van koren en solozang. Hent eerste zang- uur wordt gehouden op zaterdag 25 september. Medewerking verlenen dan de Bazuingroep van de CJV te Vlaar- dingen, het kerkkoor van de Opstan- dingskerk en het kerkkoor van de hervormde gemeente Kethel, mevrouw den Ouden, solozang, de heer Jacq. P. Bekkers, orgel. Aanvang 7 uur. Waarom, riegeren velen vaak het rode signaal, Ach ja, waarom moet dat nou alle- Als u, ja u, niet enkele seconden kunt wachten,, Riskeert u brokken, dat moet u dan verwachten, Heeft u nou echt niet zoveel tijd, Eerlijk, is dat een rede, dat u maar raak rijdt. En als ze u vandaag of morgen eens Nee, nee dat zijn niet alleen „Uw" Wat bent u eigenlijk een kortzichtige stakkert, Als u toch maar weer lekker doorjak kert, Aanvaardt nou eens de regels van het spel, Rood niet bagatalliseren, dan redt u het wel, Ook u, voetganger, wandel nooit door Mogelijk betaalt u uw zgn. „haast" met de dood. W. Durivou, Rotterdam. Discriminatie Naar aanleiding van een artikel in uw krant van 2 september wil ik gaarne enige opmerkingen plaatsen. Iedere Nederlander weet overduidelijk, dat ons land nog onder veel woonellende gebukt gaat. Vooral in de grote steden heerst een groot tekort aan betaalbare woningen. Een deel van het huidige woningbestand bestaat uit huizen, die de naam woning niet meer verdienen en allang opgeruimd hadden moeten worden. De slachtoffers van deze woonellende zijn de mensen met de kleinste beurs en de sociaal zwakke groeperingen. Het gaat om zowel Ne derlanders als buitenlanders. In uw artikel: „Zet die gastarbeiders op een schuit en laat die op zee zinken", merkt u op dat „eigen frus traties en woonellende worden uitge vierd op 't hoofd van de gastarbeiders en dat gaat soms zover, dat mensen het openlijk opnemen voor de ideeën en daden van Adolf Hitler Uw krant en het Aktiecomitee pro Gastarbeiders voegen er nog aan toe de indruk te hebben dat de discriminatie- tendenzen zienderogen toenemen. Met dat laatste ben ik het helemahl eens. Ik vraag mij evenwel af of deze tendenzen niet juist gestimuleerd worden door de wijze waarop u in genoemd artikel hierover schrijft. De wijze waarop u de door een voorbijganger geciteerde zin aanhaalt, suggereert dat iedereen er zo over denkt. Ik ben van mening dat iedere weldenkende Nederlander be seft dat de eigen woonellende niet wordt opgelost door de buitenlandse werknemers op een zinkend schip te plaatsen! Zowel de Nederlandse als de buitenlandse werknemers hebben veel gelijke belangen. Eén daarvan is een menswaardige huisvesting voor hun ge zinnen. Naar mijn smaak is het de politieke verantwoordelijkheid van de WIJ HELPEN DIREKT EVT. VOORAF PRIJSOPGAAF. Gebr. de Veld ST. LipUINASTR. 78A ™hips| SCHIEDAM fff-N TEL. 26.86.38 ÜP OFF PHILIPS DEALER overheid om hiervoor zorg te dragen. De Stichting Hulp aan Buitenlandse Werknemers heeft in brieven aan het Rotterdamse Gemeentebestuur van 20 oktober 1970 19 april en 8 september 1971, zeer duidelijk naar voren ge bracht dat er meer voorzieningen ge troffen moeten worden op het gebied van de huisvesting, zowel voor Neder landse als buitenlandse werknemers. Het besef moet doorbreken dat beide groeperingen samen moeten werken, samen hun belangen moeten verdedi gen, om hun doelstellingen te berei- Aan alle Nederlanders, die de buiten-» landers als een bedreiging ervaren, zou ik willen toeroepen: Het zijn uw bond genoten! Ook zij werken voor hun vrouw en kinderen, ook zij hebben recht op een menswaardige huisvesting en gelijke rechten! Het leven in onze stad wordt een kwelling als er zinken de schepen en kampen met prikkel draad aan te pas moeten komen om een bepaalde groep uit te roeien. Dit beeld oproepen en suggereren dat het een algemeen heersend beeld is, werkt de discriminatie eerder in de hand dat dat het wordt tegengegaan. A. M. Arling Waarnemend-Direkteur Stichting Hulp aan Buitenlandse Werknemers Rotterdam. Galen van de Schiedamse Zeekadetten. Er zullen demonstraties worden gegeven om het werk van de jeugd te laten zien. 75 jaar ter meulen Voor de liefhebbers van moder ne vitrage houden wij morgen een uitverkoop van Terlenka filet, nu met guldens voordeel. Extra hoge Terlenka filet, 220 cm hoog, met loodband. In het meest verkochte dessin, uit de serie van f 6,95, per meter voor nog géén vier gulden. BIB Si" :iü:: 3 Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de le etage deze extra hoge Terlenka filet met- loodband, in het meest verkoch te dessin en de kleuren ivoor en geel, 220 cm hoog, per Woensdag 22 september werd het bad Groenoord gesloten. Het aantal bezoekers dit jaar was minder dan vorig jaar (375.000 tegen 396.947). Oorzaak zijn de minder gunstige weersomstandigheden gedurende de maand juni. U hebt het in de kranten kunnen lezen: tussen uw dag blad en Het Vrije Volk komt een abonneeruil. Daarom krijgt u nu opeens ongevraagd een krant in de bus, die u misschien helemaal niet lezen wilt! In ons land bestaat gelukkig nog vrije keus. U hoeft Het Vrije Volk niette nemen. Wij, van het Rotterdamsch Nieuwsblad, maken een onaf hankelijke krant. Wij zullen het op prijs stellen als u met ons in contact treedt. Indien u ons uw naam en adres geeft, zorgen wij ervoor dat u ter kennismaking veertien dagen het Rotterdamsch Nieuwsblad plus Schiedamsche Courant krijgt. Dan kunt u zélf uw vrije keus maken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1971 | | pagina 7