Biologische afbraak toekomstig
middel tegen watervervuiling
M I
II
IEZUS-REVOLUTIE
een bevlieging?
TOT ZIENS OP ONZE SHOW
99.™
JW
fltr
AUTOMOBIELBEDRIJF ROTTERDAM
Waterkwaliteit im in Krimpenerwaard slecht
^Moii^êvê
Daverend Femina Aanbod
Grafiek van Picasso
in Museum Boymans
J.van URK n.v.
7 DAAGSE VLIEGVAKANTIE
OGCASIONS-SHOW OKTOBER a.s.
DE HAVENLOODS, DONDERDAG 7 OKTOBER 1971
40-522
De kwaliteit van de oppervlaktewateren in de Krimpenerwaard is slecht. Tot deze conclusie is de Rijks
Agrarische Afvalwaterdienst gekomen in een rapport, dat opgesteld werd in opdracht van de commissie
„Waterverontreiniging Krimpenerwaard". Evenals in de jaren 1967 t/m 1969 zijn er in 1970 en 1971
monsters genomen op veertien plaatsen om een globaal inzicht te krijgen in de kwaliteit van het water in
de verschillende jaargetijden. Uit de analyse-resultaten blijkt, dat gehalten aan mineralen, die nodig zijn
voor de ontwikkeling van algen en waterplanten, van nature hoog zijn in de Krimpenerwaard. „Dit is", zo
stelt men, „niet verwonderlijk gezien de veenhoudende bodemgesteldheid".
Het gevolg hiervan is, dat onder gunsti
ge omstandigheden zoals mooi weer en
weinig stroming, ook bij een vrijwel
volledigè stopzetting van de lozing van
vuil water, een sterke algenontwikke-
ling mogelijk is. De nadelen hiervan
zijn volgens het rapport een laag zuur
stofgehalte 's nachts en periodiek zeer
grote zuurstofonttrekkingen wanneer
de algen afsterven. Het gevaar bestaat
•bovendien, dat er bepaalde blauwwie-
ren opbloeien, die drinkwatervergifti
ging voor het vee kunnen opleveren.
Men verwacht wel enige verbetering in
de hoofdwatergangen wanneer meer
doorspoeling wordt gepleegd en door
goed baggeren van de sloten.
Een sterke verontreiniging van het
water is geconstateerd op enkele plaat
sen in de omgeving van landbouwbe
drijven. De vervuiling werd daar ver
oorzaak;! door lozing van mestwater,
gier en rioolwater uit septictanks. Hier
door ontstond een sterke zuurstofcon-
sumptië in het donker door algen en
waterplanten, welke zijn gegroeid op
de mineralen, die reeds natuurlijk aan
wezig waren, vermeerderd met die uit
het afvalwater. Door het hoge natuur
lijke raineralengehalte bleek de ver
slechterende werking door de minera-
lenaanVoer uit de vervuilingsbronnen
relatief van weinig invloed.
Wet
Op 1. december vorig jaar is de Wet
verontreiniging oppervlaktewateren in
werkiiig getreden. Om enige duidelijk
heid je scheppen in de positie van de
landbouw ten aanzien van de uitvoe
ring «n de inhoud van de wet heeft het
Landbouwschap een nota doen ver-
schijEen. Een belangrijk punt uit de
wet is, dat het verboden gesteld wordt
zondjer vergunning afvalwater te lozen.
Het i beleid met betrekking tot de
rijkswateren wordt, geregeld in een
Algetnen Maatregel van Bestuur, ter
wijl het beleid met betrekking tot
ander oppervlaktewater in provinciale
verordeningen geregeld wordt, even-
tued aangevuld met bepalingen van
gerqeenten en waterschappen. Een an
der belangrijk facet is, dat de vervuiler
betaalt. De heffingsgelden, verschul
digd door lozing op rijkswateren, ge-
brujkt het rijk om de bouw van zuive
ringsinstallaties te subsidiëren. Hef
fingsgelden voor lozing op andere wa
teren worden gebruikt voor de bouw
van zuiveringsinstallaties en het verle
nen van subsidie aan anderen, die
zuiveringsmaatregelen moeten nemen.
De hoogte van de heffingen wordt
mede bepaald door de graad van ver
vuiling van het te lozen afvalwater
Mogelijkheden
In de nota noemt men de agrarische
bedriiyen verontreinigers van formaat.
Vooral oök de lozing van kalvermest
en gier en het eindprodukt van de
biologische afbraakinstallaties voor
mest en gier. Behalve lozen zijn er nog
andere mogelijkheden om de mest
kwijt ite raken. Als men over enig land
beschikt, kan de mest uitgereden wor
den. Het drijfmestsysteem en de ver
werking van de mest en de gier als
dunne mest brengen economische
voordelen met zich mee, want de
jaarlijkse totale kosten voor mestop-
HERENHAARWERK v.a. f 89.-
Ook voor mannen heeft Mon Rêve een
Monsterpunt in Lekkerkerk.
slag en -afvoer liggen bij drijfmest
ongeveer op de helft van de kosten
voor geschèiden opslag en vervoer.
Volgens het Instituut voor Bodem
vruchtbaarheid kan op basis van het
fosforzuur- en kaliverbruik bij een
goede toestand van de grond de maxi
maal toelaatbare veebezetting op basis
van de toegestane hoeveelheid mest
worden gesteld op 2,5 grootvee-eenhe
den per hectare grasland en 5 groot-
vee-eenheden per hectare bouwland.
Bij varkens liggen-die aantallen op
respectievelijk 5 en 18 hectare. Het
komt erop neer, dat 6200 bedrijven
met in totaal 50.000 melk- en kalf-
koeien hun mest geheel of gedeeltelijk
buiten het bedrijf zullen moeten afzet
ten. 21.000 Bedrijven met meer dan
1,4 miljoen varkens zullen moeilijkhe
den kunnen ondervinden met de mest
afzet op eigen bedrijf.
Het grootste deel van de in ons land
vrijkomende gier geraakt direct of indi
rect in oppervlaktewater, maar men
moet erop rekenen, dat het lozen in de
toekomst alleen nog maar kan worden
toegestaan in kleine hoeveelheden van
beperkte vervuilingswaarde. In de
praktijk betekent dit, dat de lozing
beperkt zal moeten blijven tot het
effluent van zuiveringsinstallaties.
Lozingen van een grotere omvang en
met een grotere vervuilingswaarde zul
len niet meer toegestaan worden, om
dat de verwerkingscapaciteit van het
ontvangende oppervlaktewater ook
al in verband met andere lozingen - al
heel gauw ontoereikend is. Men zal
dan het afvalwater moeten afvoeren
naar een zuiveringsinstallatie of zelf
voorzuiveren en daarna lozen, als dit is
toegestaan of anders moeten afvoeren
naar de grote zuiveringsinstallatie. Bij
de laatste mogelijkheid draagt fnen de
kosten van de voorzuivering zelf en
betaalt men een heffing vanwege het
lozen of nazuiveren. Of dit een juiste
methode is hangt af van de vraag of de
kosten voor zelf zuiveren lager zijn dan
de heffingen. In het algemètn zal het
voordeliger zijn om te morgen, dat de
vervuilingswaarde van het afvalwater
zo gering mogelijk is. Een mogelijkheid
daarvoor is zoveel mogelijk de mest,
die in vaste toestand gehouden kan
worden, uit het afvalwater te houden.
Zuiveren
Het laten zuiveren van volledige mest
zal erg duur zijn. Bij de berekening
werkt men met inwonerequivalenten
(dat is de hoeveelheid vuil, die gemid
deld per persoon per dag met het
afvalwater geloosd wordt), terwijl men
aan heffingen van 12 tot 15 gulden
denkt. Als men f 12,- rekent, dan
moet men voor de mest van een koe
(met een aantal inwonerequivalenten
van 10) f 120,- betalen en voor de
mest van een varken (twee inwoner-
equivalenten) f 24,— per jaar. Daarbij
zullen aan nog enige kosten komen
voor tijdelijke bewaring en transport.
Dit systeem zet, door zijn duurte, aan
tot het zoeken naar andere en goedko
pere mogelijkheden, waarbij zich als
eerste aandient het zelf voorzuiveren.
Daarvoor komt het beste in aanmer
king de biologische afbraak van mest
en gier in pasveersloot en beluchtings
silo. Kunstmatige zuurstof toevoer ver
snelt het mineralisatieproces. Het bas
sin is met plastic of beton bekleed.
Een beluchtingsborstel zorgt voor de
extra zuurstoftoevoer, terwijl in de
silo's verticaal geplaatste beluchters
hiervoor zorgdragen. Gier kan bij deze
mogelijkheid voor ruim 90 procent
worden afgebroken.
Andere mogelijkheden zijn afvoer naar
zee en het opslaan op een stortplaats
van huisvuil. De afvoer naar zee wordt
in de wet ook aan enige bepalingen
gebonden. Voör dit mesttransport te
land en te water - bestaat belangstel
ling van de zijde van een transportbe
drijf. De kosten zullen bij een meeija-
rig contract nog ongeveer f 12 per
ton bedragen. Dat betekent per melk
koe per stalperiode f 120,—.
Drogen
Bovendien bestaan er mogelijkheden
om de mestoverschotten tot waarde te
brengen. Men kan de mest laten dro
gen. Bij de droogkosten komen nog
ELECTR. SNIJMACHINE
vaif het wereldbekende merk Ritter van 139,- voor
Oök daverende aanbiedingen in kookpannen van Prinz- silit stoot
vast emaille-Gero. Bovendien in o.a. Braun keukenapparatuur.
FEMINA STAND NO. 131
Lijnbaan 106 tel. 12 65 90
Korte Hoogstraat 18, tel. 135763
Ridderkerk, Ringdijk 27.
Vakbeurs „Sparen en
beleggen" in Utrecht
Van 26 februari tot 2 maart wordt jïi
de Bernhardhal in Utrecht voor de
eerste maal de Vak- en Informatie-
beurs „Sparen en Beleggen" georgani
seerd, gelijktijdig met de Voorjaars-
beurs '72.
„Sparen en Beleggen" wordt georgani
seerd door Beurscentrum Rotterdam
in samenwerking met een adviescom
missie, waarin deskundigen uit alle
sektoren van de financiële wereld ver
tegenwoordigd zjjn.
Ter gelegenheid van de negentigste
geboortedag van Pablo Picasso op 25
oktober is in het Prentenkabinet van
het Museum Boymans-Van Beuningen
een tentoonstelling van zijn grafiek
ingericht tot 1 november. Museum
Boymans bezit een uitgebreide verza
meling grafiekbladen van Picasso, ca.
350 stuks, waarvan er 75 tentoon zijn
gesteld.
Er is een aantal etsen uit 1905, een
vrouwenkopje, de circusartiesten aan
het strand, dezelfde onderwerpen die
we van zijn schilderijen uit die tijd
kennen. Er is een kubistisch stilleven
en dan is er een serie etsen uit de
dertiger jaren te zien: de beroemde
minotaurussen, de schilder en zijn
model en de aanklacht tegen Franco
„Droom en bedrog van Franco" uit
1937, 2 maal negen scenes uit de
Spaanse burgeroorlog, waarin we ook
de motieven uit zijn „Guemica" her
kennen. Het grootste gedeelte van de
tentoonstelling laat grafiek uit de jaren
vijftig en zestig zien: variaties op be
roemde schilderijen uit het verleden:
„Vénus el l'amour" van Cranach, „Le
déjeuner sur l'herbe" van Manet.
Een serie lino's van koppen en een
groot aantal etsen met de geliefde
motieven van de schilder en zijn mo
del, de schilder in zijn atelier en de
schilder met belangstellende kopers.
Aftelversje
hij heet Piet
hij zit op 'n stokje
stommerik, stommerik!
een jaar later:
m'n vader heeft 'n kraai
hij heet Piet
hij zit op 'n stokje
en roept niet:
stommerik, stommerik!
hij is opgezet
kosten voor opslag en transport, waar
door de afzetprijs tussen 15 en 20 cent
per kg. moet liggen. De bemestings-
waaide van droge mest getaxeerd op
10 cent per kg. De mest kan ook
verbrand worden. Het eiwitgehalte van
pluimveemest is zodanig, dat het ge
droogde en gesteriliseerde produkt
voor ongeveer 20 procent bijgemengd
in voedermiddelen, waardevol is. Dit
hergebruik is het laboratorium al te
boven en wordt in ons land reeds
toegepast, ondanks het verbod van het
Produktschap voor Veevoeder om
mest in voedermiddelen in de handel
te brengen.
Verbranden en drogen van mest is
alleen haalbaar voor enkele verede-
lingsbedrijven, terwijl lozen op het
oppervlaktewater ook te duur is.
Goedkoopste blijft om de mest af te
zetten naar gronden in de omgeving.
Dit geldt tot een afstand van 25
kilometer. Boven die afstand komt de
biologische afbraak in aanmerking.
„Bij verdere stijging van de arbeidslo
nen, een afnemende belangstelling
voor organische mest voor bemestings
doeleinden, zal het steeds moeilijker
worden de mest kwijt te raken. Daar
om dient het onderzoek naar dJe moge
lijkheden van verdergaande biologische
afbraak met kracht voortgang te vin
den", aldus het Landbouwschap.
Rotterdam.
Jana Beranova
ELECTRONISCHE ORGELS
vanaf 1095.-
Wilt U zelf orgel leren spelen? Dat
kan in korte tijd met onze nieuwe
unieke gratis lescursus. Op het
moderne Solina orgel. Maak een af
spraak. De volgende lessen beginnen
spoedig.
Keus uit meer dan 150 instrumen
ten. Huur met recht van koop.
vanaf 26. - per maand
Westersingel 42-44, r'dam
tel. (010)-363500
Is de ,,Jezus-revolutie" in Ameri
ka alleen één van de vele extre
me, bizarre bevliegingen, waaraan
het land van Uncle Sam zo rijk
is? Eérj der vele wonderbomen,
die het even opzienbarend goed
aoen, maar die na korte tijd
wormstekig blijken te zijn en
even snel verdwijnen als ze zijn
gekomen?
„Time gaf eemdegelijke reporta
ge over deze revolutie en consta
teert: „Er is een ongewone och
tend-frisheid in deze beweging,
een stralende atmosfeer van hoop
en liefde, gemengd met het gewo
ne rebelse drijven van de jeuga.
Hun liefde schijnt oprechter te
zijn dan een leus, dieper dan de
snel veri'agende gevoelens van de
bloemen-kinderen; wat de oui-
tenstaanaer treft is het intense
gevoel van vreugde dat zij in staat
zijn over te dragen.... Zij toont
een merkwaardige kracht om te
blijven boeien; velen die oij het
prille oegin in 1967 betrokken
waren geven nu nog leiding".
L»at het hier niet zo maar een bevlie
ging geldt, kan ook blijken uit net feit,
dat de beweging veelzijdig is, terwijl
mode-verschijnselen éénzijdig en één
vormig plegen te zijn. In de „Jezus-re-
volutie" zijn op zijn minst drie ver
schillende onderstromingen op te mer-
1. Het meest opvallende zijn de z.g.
JESUS-PEOPLE, ook bekend als
Straat-Christenen of „Jesus-Freaks",
met een duidelijke hippie-achtergrond.
Sommigen hebben radicaal met de hele
hippie-stijl afgedaan. Anderen probe
ren even radicaal de Jezus-revolutie in
hun oude hippie-stijl te vertalen en
heel de hippe sub-cultuur met een
nieuwe geest te doordringen. Men
houdt „Jesus Festivals of Music" en
„Jesus-Teach-Inns". Er zijn reeds 600
„Jesus-Houses", waarin evangelische
communes hun tehuis hebben gevon
den. Men geeft Underground-bladen
Hart-kwestie
Telkens opnieuw worden wij, nu al
weer jaren na de eerste, geconfron
teerd met harttransplantaties. Een
mens die eigenlijk opgegeven zou
moeten worden, ontvangt een
nieuw hart, het hart van een ander
en mag weer verder leven. Soms
denk ik dat wij allen betrokken zijn
in een andersoortige harttransplan
tatie. Om daarvoor oog te krijgen
moet ik twee feiten constateren. In
de eerste plaats de bijna tot verwar
ring wordende ingewikkeldheid van
alle vragen van vandaag. Mede ver
oorzaakt doordat er telkens nieuwe,
onbekende termen en begrippen in
omloop komen.
De kunst om veel van die problemen,
„met modellen en functionele
systemen", nog op eenvoudige wij
ze aan iedereen duidelijk te maken
begint zeldzamer te worden. Een
tweede feit, gevolg van het eerste, is
dat de mensen het gaan opgeven.
Soms al heel vroeg. Het is niet meer
bij te benen, zeggen ze. Ik kan het
niet meer allemaal op een rijtje
krijgen. En dat is heel begrijpelijk.
Er zijn allerlei oorzaken aan te
wijzen dat die problemen steeds
dichter op ons bestaan aandringen
en tegelijk voor het feit dat mensen
daardoor, zo al niet in paniekstem
ming, maar dan toch in verwarring
en een lichte wanhoop geraken.
En dan vindt de geruisloze transplanta
tie plaats. We krijgen een ander
hart. Een beetje een eeltig hart. We
hebben zo langzamerhand zoveel
ellende gezien en gehoord dat we er
immuun voor worden. En we heb
ben voordat we het weten een
ander hart. Een hart met eén kleine
opening (vergeef me het beeld),
waardoor niet zoveel meer binnen
kan komen. En zeker niet meer
problemen en vragen.
In zijn Chassidische verhalen vertelt
Martin Buber van Rabbi Mendel van
Rymanow. Hij was gewend te zeg
gen dat op het moment dat hij het
achttienbedengebed uitsprak alle
mensen die hem gevraagd hadden
voor hen te willen bidden door zijn
gedachten gingen. Maar daarvoor is
de tijd van dat gebed toch te kort,
vroeg iemand hem. De Rabbi ant
woordde: Van al die nood die ze
mij verteld hebben blijft een spoor
in mijn hart achter, en als ik bid
open ik mijn hart en zeg tot God:
Heer der wereld, wilt u aflezen wat
hier geschreven staat.
We moeten oppassen dat we geen hart
krijgen waarin de nood van anderen
geen sporen meer kan nalaten. Er
zijn nu eenmaal wasmiddelen die
nog gevaarlijker zijn dan waarmee
ze soms adverteren.
medemens.
uit onder de titel: „De Ene Weg" o.i.d.
Men groet elkaar met gebalde vuist
waaruit een vinger omhoog wijst: Je
zus is de Enige Weg.
2. De z.g. STRAIGHT PEOPLE (de
rechtuit-mensen). Deze zijn de aller
grootste groep. Het is meer de gewone
jeugd van de middelbare scholen en uit
traditionele kerken, maar even radicaal
als de hippies in de Jezus-revolutie
betrokken. Ze beschikken over een
leidersstaf van minstens 500 krachten.
3. De KATHOLIEKE PINKSTER
MENSEN. Typerend voor heel de be
weging is haar oecumenische openheid.
Roomsen, joden, protestanten en velen
zonder enige religie vormen een nieu
we broederschap. Katholieken bezoe
ken protestantse kerken en voelen zich
er thuis. Protestantse jongeren voeren
levendige discussies met nonnen en
vieren de eucharistie mee. Het slot is
altijd weer dat men eikaars hand grijpt
onder het zingen van: „We zullen
wandelen met elkaar, we zullen hand
in hand wandelen, en zij zullen aan
onze liefde weten dat wij Christenen
zijn".
Vele groepen distantiëren zich van de
historische kerken. Anderen hebben
sterke banden met de gevestigde Pink-
stergroepen. Weer anderen, zoals de
Katholieke Pinkstermensen, blijven
trouw aan hun kerk en proberen die
van binnenuit te vernieuwen.
Dat het hier geen Amerikaanse mode
geldt, bewijst ook wel het feit, dat in
Duitsland een dergelijke beweging be
gonnen was, lang voor men van Ameri
ka wist. Omdat nu eenmaal Ameri
kaanse en Engelse termen „in" zijn bij
de jeugd, heeft men echter ook in
Duitsland later de naam „Jesus
People" gekozen. Anderen verwerpen
echter deze betiteling, omdat men
persé geen nieuwe mode wil propage-
Krltisch gestemd
Er zijn commentatoren, die de Jezus-
revolutie van geen betekenis achten
voor de sociale en politieke vernieu
wing der samenleving. Er zijn echter
allerlei aanwijzingen dat men zich ook
in sociaal opzicht kritisch instelt tegen
over de gevestigde orde, om deze met
de Jezus-revolutie te penetreren.
Uiterst actueel in Amerika is b.v. het
feit dat deze beweging volstrekt geen
rassenonderscheid kent. Als protest
tegen de consumenten-maatschappij
kleden velen zich in eenvoudige witte
katoenen kleren, in de stijl van Mexi
caanse boeren. Ze zijn niet alleen
anti-drank en anti-drug, maar ook vaak
vegetarisch en op grote versobering uit.
Anderen doen mee aan anti-oorlog-be-
togingen. Of zijn druk bezig met socia
le dienst in hun buurt of stad.
Heel belangrijk voor de verdere invloed
op de menselijke samenleving is de
vraag, in welke richting hun Jezus-in-
spiratie zich zal ontwikkelen. In een
sterk persoonlijk ervaren Jezus-revolu
tie ligt ook een maatschappelijke om
wenteling besloten. Maar die komt er
niet altijd uit. Van de week werd ik
b.v. getroffen door de opmerking van
een deskundige over het grote verschil
tussen de Braziliaanse en de Chileense
Pinksterbeweging. In Brazilië verandert
er door de Pinksterbeweging maar heel
weinig in de sociale levensomstandig
heden. De ontzaglijke ellende in !de
krottenwijken wordt alleen maar met
meer veerkracht verdragen, maar met
weinig hoop op spoedige verbetering
der leefbaarheid van het bestaan. In
Chili echter ziet men vaak hoe ook*de
materiële levensomstandigheden radi
caal aangegrepen worden in het streven
naar sociale gerechtigheid. Leiding .en
voorbeeld zijn verantwoordelijk voor
deze verschillen van land tot land en
van groep tot groep.
Het lijkt me dan ook kortzichtig deze
hele beweging af te schrijven, omdat
men er bepaalde accenten in mist.
Laten we hopen, dat ouderen zo het
vertrouwen weten te winnen van deze
jeugd, dat men samen ALLE aspecten
van een ware Jezus-revolutie kan trach
ten te verwerkelijken.
Direct ervaren
We noemen nog een laatste aspect,
waarom deze beweging veel meer be
lang heeft dan een kortstondige bevlie
ging. Prof. de Sopper heeft indertijd
eens gezegd, dat een slagersjongen na
Kant heel anders denkt en voelt dan
een slagersjongen vóór Kant. Kant was
een groot, maar moeilijk filosoof, die
in de tijd der Verlichting sterk de
nadruk heeft gelegd op de vrijheid, en
mondigheid van elk redelijk denkend
mens: „Heb de moed, je eigen verstand
te gebruiken", was zijn grote leus.
Zo'n wijsgerig idee kan zo'n gróte
invloed krijgen, dat na tientallen jaren
alle levenspatronen gaan veranderen.
Is hetzelfde nu niet het geval? Jaren
lang hebben de grootste moderne den
kers gepredikt, dat er van redelijk
denken weinig méér kan worden ver
wacht dan een zinloze technische be
schaving en een dodeüjk computer-
dom, dat in wereldondergang zal eindi
gen. In onze dagen heeft deze wan
hoop aan een redelijke wereld juist de
jeugd diep doortrokken en dit nihilis
me wordt door diepe cultuur-invloe
den steeds weer gewekt en gesterkt.
Men vertrouwt vaak alleen nog maar
op de directe zintuiglijke ervaring. Men
beleeft het diepste menszijn is sex, in
„lief-zijn", in „vrijheid" (bijna alles is
geoorloofd). En eventueel in drugs, als
men de eenzaamheid wil ontvluchten.
Deze jeugd lijkt nauwelijks meer be
reikbaar door overdracht van christe
lijk kennen en belijden. Of door actie
programma's of vragen van nieuwe
maatschappij-structuur. Ze vraagt (als
ze vraagt) naar een zeer directe erva
ring van het heil, naar een overrompe
lende beleving van Jezus en Zijn Rijk.
Pas als zij deze poort zijn doorgegaan,
komen hopelijk daarna al die yragen
van kennen en belijden, van actie en
structuur voor hen nieuw aan de orde.
Laten we ons niet vergissen: ook in
Amerika is deze miljoenen-tellende,Je
zus-revolutie slechts een minderheid.
Maar een minderheid die duidelijk! in
de taal en het denken van jongeren de
diepste en radicaalste dingen des levens
aan de orde weet te stellen.
Dr. K. J. Kraan.
EEN GEHEEL VERZORGDE
NAAR ZONNIG SPANJE OF ELDERS NAAR KEUZE.
DIT GELDT VOOR IEDEREEN DIE EEN AUTO KOOPT TIJDENS
ONZE GROTE
POLDERLAAJSl 71 - 73 - 75 - ROTTERDAM - ZUID.
ALLE AUTO'S ANWB GEKEURD MET BOVAG GARANTIE. NA
LEVERING 3 MAANDEN UNIEKE GARANTIE
EEN KEUZE ULJ ca. 50 AUTQ's.
V.W., FIAT, Of>ÈL, FORD, ÊÊÜGËOT, SIMCA, RENAULT, DAF,
CITROEN, VAUXHALL, NSU EN ALLE OVERIGE BEKENDE
MERKEN.