DE HAVENLOODS Wat is eigenlijk .Vrede" N 99 te op aarde..... en dan niet aiieen met Is dat nog wel bereikbaar? Hoe het, dat vrijwel alle kinderen in hun over oorlog en vrede schreven zoals uit een onderzoek door drs. Fenna van den Burg naar voren kwam? Wat is eigenlijk waar polemologen als prof iling Groningenzich at jaren mee bezig dit artikel. Bouw mee aan internaat KUNSI6E1ITTEMI iSH danslesk SLAAPBANKEN modestoffen DONDERDAG 23 DECEMBER 1971 20e JAARGANG NO. 51 SCHIEDAM VERSCHIJNT OP DINSDAG EN DONDERDAG IN ROTTER DAM _RECHT^R__MAASOEVER^ - SCHIEDAM -VLAAROINGEN - KRIMPENERWAARD E O. HOOFDKANT. PRINS HENDRIKKADE 14, ROTTERDAM TEL, 13.21.70 Er -!" ..Mar. Uaa z/y erover denken, u in Schoolkinderen: Er zal wel nooit echt vrede zijn „Jan en Piet zijn vriendjes. Jan heeft één appel en Piet heeft drie appels. Dan komt er een andere jongen, Klaas, die ook drie appels heeft, en nu pikt die Klaas de ene appel van Jan. Hoe zou jij dit oplossen? Dit probleempje werd door de Engelse onderzoeker Peter Cooper aan een groot aantal schoolkinderen voorgelegd. Het resultaat was verrassend. Het bleek, dat de jongste kinderen er vrij wel steeds een vierde persoon bij wil den halen, die dan de appels zou moeten verdelen, zodat Jan, Piet en Klaas evenveel zouden krijgen. Maar bij de oudere kinderen bleek dit pro bleempje anders aan te komen. Zij wilden eerst de schuldige (Klaas) ge straft zien, zonder in eerste aanleg aan een oplossing te denken. Waarmee in alle eenvoud was aangetoond, dat het beeld van goed en kwaad, oorlog en vrede, vriend en vijand, zich bij kinde ren ontwikkelt naarmate het kind ouder wordt. Hoe deze ontwikkeling geschiedt, is duidelijk geworden uit het omvangrij ke onderzoek, dat dezelfde Peter Cooper vervolgens heeft laten verrich ten bij 5000 kinderen in 11 landen. Ook in Nederland, waar mej. drs. Fenna van den Burg, verbonden aan het Polemologisch Instituut te Gronin gen, dit deel van het onderzoek voor haar rekening nam. Enkele resultaten: kleuters van vijf jaar en jonger bleken op geen enkele wijze het begrip oorlog in verband te brengen met de buitenwereld; eerst omstreeks het zesde levensjaar begint het kind na te denken over de begrippen oorlog en vrede; omstreeks het negende levensjaar begint het kind onderscheid te maken tussen goed en kwaad, vriend en vijand, gelijk en ongelijk; eerst omstreeks de 18-jarige leeftijd gaat de tiener de begrippen oorlog en vrede in internationaal verband zien. Drs. Fenna van den Burg, die veel van dergelijke onderzoeken en experimen ten onder de schooljeugd heeft gedaan, is tot de conclusie gekomen, dat kinde ren de ideeën omtrent de wereld waar in ze leven meekrijgen van hun ouders. Door de televisie die het kind met vele politieke problemen confron teert - worden de meegekregen (juiste of onjuiste) ideeën dikwijls omverge gooid en dreigt het kind er niet meer uit te komen. Drs. Van den Burg is van mening, dat het juist de taak van de school is om het kind daarbij te helpen, door verbanden te leggen en enige lijn te brengen in dat alles. Pessimisme Misschien dat de kinderen dan ook wat meer hoop krijgen voor de toekomst. Want, gevraagd een opstel te maken over „Vrede", schreven vrijwel alle schoolkinderen: „Er zal wej nooit echt vrede zijn. Er zal wel altijd ergens oorlog blijven". Een veronderstelling die de kinderen van hun ouders of omgeving overnemen, aldus drs. Van den Burg. Niet alleen in Nederland wordt zo gedacht. Vrijwel overal ter wereld blij ken mensen even weinig vertrouwen te hebben in de toekomst. De vooraan staande Noorse polemoloog en futu roloog prof. Johan Galtung, heeft kortgeleden een rapport gepubliceerd over een internationaal onderzoek, waarin in een groot aantal landen de bevolking werd ondervraagd over de verwachtingen van de toekomst. De vjjfde vraag luidde: „Kan naar uw mening de wereld zo worden georgani seerd, dat er geen oorlogen meer zullen zijn? De meeste ondervraagden wa ren pessimistisch gestemd. Iets meer hoop op een duurzame vrede bleek er te leven bü de mensen in Polen en Joegoslavië. Overal elders schudden de meesten hun hoofd of haalden de schouders op. Het bleek tevens, dat men evenmin verwachtingen heeft van de rol die de wetenschap hierin zou kunnen spelen. Toch gaan de weten schapsmensen die zich met de bestude ring van oorlog en vrede bezighouden - de polemologen onverdroten door. - Is vrede dan toch bereikbaar? Prof. Röling: "Er kan vrede zijn als mensen het willen „Jazeker. Als mensen het willen, kan het". Dat zegt prof. dr. B. V. A. Röling (65), die de polemologie in Nederland heeft geïntroduceerd en sinds 1961 directeur is van het Pole mologisch Instituut te Groningen. Prof. Röling behoort tot de kleine groep internationale wetenschapsmen sen, die vast zijn aangesteld bij het Internationale Instituut voor Vredes- en Conflictsonderzoek in Stockholm. - Wat is eigenlijk „Vrede"? „Wij onderscheiden positieve en nega tieve vrede", zo heeft prof. Röling het eens geformuleerd. „Positieve vrede is het gezamenlijk leven in een gezamen lijk aanvaarde rechtsorde. Zoals in Nederland, waar vroeger de gewesten tegen elkaar vochten en waar nu de Friezen en Hollanders, de Zeeuwen en Brabanders met elkaar leven in een positieve vrede. Negatieve vrede is slechts het dntbreken van oorlog. Maar dat kan een onhoudbare situatie zijn, wanneer de basis van een zekere ge rechtigheid ontbreekt. Dan is vrede op den duur niet te handhaven". Geweld De nieuwe generatie polemologen ver wijt de senioren, dat zij - in hun streven naar het voorkómen van oorlog - eigenlijk alleen maar uit wa ren op het behouden van de bestaande toestand en daarmee handlangers wa ren geworden van de heersende elite. structureel geweld i Prof. Galtung heeft die kritiek in zijn conceptie verwerkt en onderscheidt nu: negatieve vrede („waar persoonlijk geweld afwezig is") en positieve vrede („waar structureel geweld afwezig is"). En onder „persoonlijk geweld" ver staat hij dan: lichamelijk geweldge bruik, zoals mishandeling, schieten, vergiftiging e.d., maar ook vrijheidsbe roving, hersenspoeling, hongersnood e.d. De term „structureel geweld" is min der duidelijk. Drs. Hylke Tromp, polemoloog (van de nieuwe generatie) en medewerker van prof. Röling te Groningen, formuleert het aldus: „Structureel geweld kan. worden om schreven als het geweld-gebruik, dat zit ingebouwd in de organisatie van de samenleving, maar dat ernstiger gevol gen kan hebben dan bijvoorbeeld een wereldoorlog". „Structureel geweld - dat wil zeggen: sociale onrechtvaardigheid, schrijnende - tegenstellingen in de verdeling van het nationale inkomen, een schatrijke klei ne bovenlaag, een verpauperde massa aan de rand van het bestaansmini mum komt in statistieken tot uiting in een gemiddelde leeftijd van bijv. rond de 30 jaar, terwijl die rond de 70 jaar zou kunnen liggen, zoals in Neder- En daar kon de nieuwe generatie geen vrede mee hebben. Zij wil naar een ander type Vrede". Haar ideaal: een situatie waarin de ongelijkheid wordt „Structureel geweld kan ook scherper worden uitgedrukt in cijfers. Op de zelfde wijze als berekend kan worden, dat het aantal slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog 55 miljoen be draagt, kan worden vastgesteld, dat in het bijna afgelopen jaar 1971 ongeveer 30 miljoen mensen gestorven zullen zijn aan ondervoeding - in één jaar - terwijl verder 1000 miljoen mensen leven in een toestand van permanente verhongering en 1400 miljoen onvol doende worden gevoed". Veel veranderd „Er zal wel altijd ergens oorlog blij ven", schreven onze schoolkinderen met een geërfd pessimisme. Lopen we de kans opnieuw in een wereldconflict te geraken? Prof. Röling is niet zozeer bevreesd voor een traditionele oorlog, zoals die vaak door een land wordt begonnen om er een bepaald nationaal doel mee te bereiken. Hij is wél bang voor een oorlog die ontstaat zonder dat iemand deze heeft gewild. Prof. Röling wijst erop, dat er in de afgelo pen twintig jaren veel veranderd is in de internationale politiek: de koude oorlog is minder dreigend geworden; het communisme is in het defensief geraakt; China komt -als wereldmacht naar De wereld is ondanks het mildere klimaat in Oost-Europa - in diezelfde periode steeds gevaarlijker geworden: er zijn meer kernwapens; er komen steeds meer landen die A-bommen bezitten; het probleem van de arme en rijke landen is verscherpt. - Kunnen deze gevaren beteugeld wor den? Prof. Röling: „We moeten de wereld wat minder gevaarlijk maken. We moe ten komen tot wapenbeheersing en dan tot wapenvermindering. Bij alle landen. En het probleem van de armoede zal opgelost moeten worden. Zoals het nu gaat, wordt de kloof tussen rijke en arme landen steeds W akker De president van de Wereldbank heeft uitgerekend, dat in het jaar 2000 in de Verenigde Staten per hoofd 10.000 dollar zal worden verdiend en in Brazilië 200 dollar. Tenzij er tijdig iets wordt gedaan om deze onrechtvaardig heid te veranderen. „Onze wereld MOET minder gevaarlijk worden", zegt prof. Röling. „De mensen moeten wakker geschud worden". De landen van de Derde Wereld zijn al wakker geschud, zij het op een andere manier. Terwijl er zoveel geld nodig is om de door prof. Röling gesignaleerde onrechtvaardigheden ongedaan te ma ken, kopen deze landen jaarlijks voor 12 miljard dollars aan moderne wapens. De internationale wapenhandel is al lang wakker, maar dan op nog weer andere wijze. Zij heeft in de afgelopen jaren - aldus het Vredesinstituut te Stockholm voor meer dan 200 mil jard dollar wapens aan Afrika, Azië en Latijns-Amerika geleverd: straaljagers, bommenwerpers, tanks, oorlogssche pen, raketten. Meer dan 30 procent van de wereldhandel in wapens ging in 1971 naar de Derde Wereld. Het staat voor de polemoloog dan ook vast, dat onder deze omstandigheden de (nega tieve) vrede in die landen niet gehand haafd kan blijven. Maar daar ligt de wapenhandelaar niet wakker van. Prof. Röling wel. Van de vele instellingen in ons land, die zich verdienstelijk maken ten be hoeve van duizenden zieken en mis- deelden, is de Nederlandse Stichting voor het Gebrekkige Kind er een. Deze instelling timmert niet zo veel aan de weg, ofschoon zij een prachtig doel nastreeft dat ieders sympathie en steun verdient, n.l. het bouwen van interna ten voor gebrekkige kinderen. Reeds drie van deze internaten zijn er in ons land verrezen en thans beijvert zij zich voor de bouw van een vierde en hoogst noodzakelijk internaat. Op deze internaten ontvangen de kin deren o.a. onderwijs, fysisch-therapeu- tische behandeling, logopedie enz. tot MAVO-onderwijs toe. Voor toelating tot haar internaten vraagt de stichting niet naar politieke gezindheid,gods dienst of huidskleur. Uitgangspunt voor toelating is uitsluitend de gebrekkig heid van de kinderen, onder wie ook menigmaal slachtoffertjes van ons he dendaagse wegverkeer. Het behoeft nauwelijks betoog dat de stichting voor de realisering van haar (bouw)plannen een heleboel geld no dig heeft. Zij ontvangt van overheids wege geen cent subsidie en is dus volkomen aangewezen bp het medele ven en steun van allen, die eer (bouw)steentje yvillen bijdragen. Al leen dan is het mogelijk, gebrekkige kinderen een opleiding te geven, waar door zij hun rechtmatige plaats in de maatschappij kunnen innemen gelijk aan die van de niet-gehandicapten. De redactie doet daarom een beroep op alle lezers om, nu het Kerstfeest nadert, niet voorbij te gaan aan de gezellige kruiswoordpuzzel onder de kop „Bouw mee aan internaat" op een van de advertentiepagina's - en daadwerkelijk mee te helpen. Door het oplossen en inzenden - en uiteraard niet te vergeten de overfrankering ten bate van genoemde instelling - helpt iedere lezer mee aan de totstandko ming van het zo onmisbare vierde internaat. Bovendien heeft men dan kans op een van de meer dan honderd prijzen die er zijn te winnen, waaron der een prachtige Ford Taunus ter waarde van f.11.500. Ontwerpovereenkomst voor hour van „Het Tempeltje" B. en W. van Schiedam hebben aan het bestuur van de Stichting raad voor jeugd en jongeren een ontwerp toege zonden om een overeenkomst aan te gaan met de katholieke stichting voor sociaal culturele arbeid over de huur van het gebouwtje „Het Tempeltje" aan het Spinhuispad, ten behoeve van de huisvesting van de jongerengroep. Dit gebouwtje zou worden opgeknapt. Volgens de bepalingen mag er na 23.30 uur geen muziek meer worden ge maakt, alcohol- en druggebruik is in het gebouw niet toegestaan. De eerst genoemde stichting heeft aan, het ge meentebestuur een subsidie gevraagd van f. 2470.-. De raad voor jeugd en jongeren be raamt verder plannen, om zo mogelijk in samenwerking met de Schiedamse Gemeenschap en andere instellingen, een eigen blad uit te geven voor huis aan huis verspreiding waarin de cultu rele zaken voor Schiedam worden be sproken. Men meent, dat het hierdoor mogelijk zal zijn tot beter informatie te komen. Het blad zou dan eenmaal per twee maanden verschijnen. Kerstvieringen in Schiedam In de Grote of St. Janskerk te Schie dam is op kerstavond om acht uur 's avonds (24 december) een viering, die plaatsvindt in het koor van de kerk. Kinderen en Kantorij zingen en spelen. De dienst wordt geleid door pastores uit twee kerken. Vrijdagavond om twaalf uur zal er ih de O.L. Vrouwe Visitatiekerk een bij zondere kerstnachtdienst gehouden worden. Vóór de eigenlijke Eucharis tieviering begint zal het Schiedams Gemengd Koor o.l.v. dirigent organist René Fons diverse Christmas Carrols tensgehore brengen en is er gelegenheid tot samenzang. Tijdens de dienst zal de Missa Brevis in D. Dur van W. A. Mozart worden gezongen waaraan 4 solisten hun medewerking zullen verle nen, n.l. Corry v.d. Haak sopraan, Els Kloos alt, Aat van Steenhoven tenor en Robert Holl bas. In verband met gebrek aan schoolruimte in Groenoord, zullen aan de achterzijde van het Bachplein een aantal verrijdbare nood- schooltjes worden geplaatst. De scholen op het Bachplein zijn thans geheel bezet en vooral na de woningbouw aan het Hargplein zal het noodzakelijk zijn over meer ruimte te beschikken. Voorlopig zullen er acht lokalen worden geplaatst. Aanbidding der herders, een schilderij van de Vlaamse schilder Jacob Jordaens (1593-1678). De schilder ligt begraven in het Noordbrabantse dorpje Putten. Vele werken van Jordaens han gen in de grote kerken van Ant werpen en omgeving. Het hier afgebeelde schilderij hangt in het Mau ritshuis in Den Haag. Kalender De tijd dringt, maar het kan nog. De kalender met de vier- kleurenafdruk van de dia van Frits Rotgans (afmeting 33x65 cm.) met de „Nieuw Amster dam" in de Rotterdamse haven is nog verkrijgbaar. Onder de plaat is een kalender bevestigd voor het hele jaar. Voor drie gulden kunt u dit kleurige ,,ka- lendertje" afhalen. In Rotter dam: Prins Hendrikkade 14 (Noordereiland), Eendrachts- weg 25; Krimpen aan den IJs- sel: Weteringsingel 9; Vlaardin- gen: Hoogstraat 122; Gouda: Dubbele Buurt 4—6. Onze kan toren zijn geopend van 8.30-17.30 uur, zaterdags ge sloten. REPARATIES 1ste klas werk vanaf f 5,- per reparatie 20-karaats GOUDEN KROON f 17.50 U kunt er op wachten INSTITUUT DENTILIA HOOGSTRAAT 40, ROTTERDAM TELEFOON (010) 126010 Te bereiken met tram 1, 3, 6, 8 en met buslijn 32, 34, 38, 45, 49 en 49a VOOR Katshoek 49 - Rotterdam Telefoon 227500 I nornie sortering: vraag lolders. I a- brickstoon/.alcn Industriegebouw. Goudsesingel 66. Rotterdam. Tel. 0I0 - 1 3.80.18. MAISON VAN DOOREMAALEN 6 FILIALEN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1971 | | pagina 1