„Schilderij om mensen
schok te geven"
Prins Claus hoopt
op steun voor
ontwikkelingshulp
mas
Hervormde Kerk
in financiële
moeilijkheden
modQstoffen
MINERVA,
v^«ökên7
KUNSTGEBITTEN
SLAAPBANKEN
Unctad-Symposium noemt man en paard
DruktemakerJoop van Meel:
MAISON VAN
DOOREMAALEN
HAC dealer -
UAr" SCHIEDAM
ROTTERDAM 9JJ|h;o
^MATHENESSER^T^5
Een voorbeeld voor de internationale
toestand is het onderwerp cacao. De
experts van het symposium, en zelfs de
regeringen, zijn het er wel over eens,
dat er een wereld-cacao-overeenkomst
moet komen, die de prijzen en de
prodüktie regelt. Voor een land als
Ghana, dat vrijwel geheel van cacaover-
koop afhankelijk is, betekent het een
nationale ramp, iedere keer als de
cacaoprijzen kelderen.
De Ghanese ambassadeur K. B. Asante
vertelde "„Sinds december wordt nu
weer over de cacao-overeenkomst ge
praat. Er zijn al tien documenten over
uitgebracht. Ze staan vol met woor
den. Alle argumenten kan ik nu wel
dromen". „Er wordt nu wel veel over
mtwikkelingssamenwerking gepraat,
maar ik zou nu eens concreet de vraag
willen stellen: zijn de Nederlandse
fabrikanten bereid om de prodüktie
van cacaoboter over te laten aan de
landen waar de cacao vandaan komt?
Dat hoeft niet van de ene dag op de
andere, want ik begrijp best dat er
mensen ontslagen zullen moeten wor
den, maar ik kan u verzekeren dat in
dat geval Philips handen tekort zou
komen om radio's, e.d. te maken voor
de Ghanese markt".
Met deze - wat-al te simpele - voor
stelling van zaken raakte hij de kern
de „internationale arbeidsverde-
j", waarvan ook Nederland een
voorstander zegt te zijn: Als de aqpe
landen de kans krijgen om hun pro-
Zie elders
HAARIMPORT
Vanaf 10 maart zal dit schilderij van de '32-jarige Rotterdamse kunst
schilder, Joop van Meel, zijrT „trektocht" door Nederland beginnen in
het Stedelijk Museum van Schiedam. Museumdirecteur Paalman wekt
voor het doek, dat een unieke presentatie krijgt, de interesse van
andere museumdirecteuren, zodat Van Meels bedoeling eeti zo groot
mogelijk aantal mensen met zijn werk in contact te brengen,
werkelijkheid kan worden. In samenwerking met Eric Bakema en Ge
rard van Soest (dia 's) heeft Joop van Meel aan de presentatie van zijn
immense doek (41/2 bij 5 meter) gewerkt. Eric Bakema, student
bouwkunde, ontwierp een speciale zaal, waarin slechts dit ene doek
komt te-hangen. In die zaal echter ondergaat de beschouwer meer dan
het schilderij: beeld, geluid, zelfs geur ,,er zit een luchtje aan") ko
men op hem af. Sterk vervormde beelden, dia's van het overige werk
van Van Meel en beelden die alles en niets met het schilderij hebben
te maken, „overrompelen"de bezoeker.
Dit alles met de bedoeling om het
science fiction-element in het werk te
benadrukken,., de gedachte te onder
strepen dat Van Meel „een inllustrator
van de toekomst" wil zijn en - niet in
de laatste plaats - om te amuseren.
Want, naast alles wat hij er meer van
zegt, besluit Van Meel een gesprek
over zijn werk in het algemeen en over
dit schilderij in het bijzonder: „ik zie
het toch als amusement".
Een jaar lang heeft hij aan dit „buiten
formaat" schilderij gewerkt. Uithuilen
en opnieuw beginnen, was vaak het
parool, want menig keer kwam hij met
de moed der wanhoop naar zijn atelier
om aan het doek te werken.
Waarom moést het dan zo groot, wor
den?
„Dat heeft te maken met het willen
maken van drukte. Ik weet zeker dat
als je een hoop drukte maakt dat je
opvalt. En ik wil opvallen. Als je wilt
vertellen, wat ik wil vertellen kan je
niet klein werken zondèr onopgemerkt
te blijven".
Cartoon-element
Zo is het met Joop van Meel niet
begonnen. De duidelijke relatie van
Knaakconcerten
Gisteren is de verkoop van kaar
ten voor de knaakconcerten be-
gonnen. Er zullen - in navol
ging van het succes van vorig
jaar - weer 3 nachtconcerten in
de hal van de Doelen worden
gegeven, aangevuld met enkele
avondconcerten in de kleine
Doelenzaal. Het Nederlands
Blazers Ensemble met de diri
genten Hans Vonk en Edo de
Waard heeft een repertoire dat
varieert van Mozart en Strauss
tot Strawinsky cn Van Vlijmen.
Als solisten zullen tijdens de
concertreeks onder anderen de
violiste Vera Beths, de pianisten
Theo Bruins, Stanley Hoogland
en Reinbert de Leeuw en Paul
Verhey en hoboist Han de Vries
(al op het eerste nachtconcert)
optreden. De nachtconcerten
worden gehouden op de vrijda
gen 4 februari, 10 maart of 5
mei en de avondconcerten op
maandag 28 februari, zondag
26 maart of dinsdag 2 mei.
binnen 30 minuten gereed
bejaarden 10 pet. korting,
speciaal adres voor ééndagsbehande-
VEDERLICHTE NYLON KUNST
GEBITTEN ZONDER VERHEiVIEL-
TEPLAAT.
Ie MIDDELLANDSTRAAT 58.
mens, tijd en plaats, die nu zijn werk
kenmerkt, is. er in zijn eerdere werk
veel minder bewust. Hij begon met wat
hij nu „schilderijen als cartoons"
noemt van vooral begrafenissen. Daar
na dramatiseerde hij zijn onderwerp:
zomaar dode mensen. Het cartoon-ele
ment kwam weer terug in schilderijen
van alle mogelijke menselijke situaties,
waarin hij van zich af moest schilde
ren, wat hem frustreerde. Zijn religieu
ze opvoeding bijvoorbeeld.
Verwantschap met de Engelse schilder
Bacon (van wie hij nog nooit een doek
had gezien) werd hem aangewreven
toen hij gedrochten, afschuwelijk ver
minkt, ging schilderen. Na de gedroch
ten kwamen de eerste doeken, die
duidelijk verwijzen naar zijn huidige
werk. In '65 verscheen de eerste „ma
chine". Via een navelstreng was er zo'n
gedrocht aan verbonden.
„Toen ben ik de menselijke wezens
steeds meer gaan weglaten. Totdat ze
helemaal verdwenen waren. Nu is zelfs,
het laatste restje romantiek verdwe
nen".
Over zijn laatste schilderij: „Ik weet
niet precies hoe ik het bedoel. Miss
chien wel als waarschuwing: mensen
we verliezen onze menselijkheid. Of
vind ik het toch wel leuk dat de wereld
zo wordt? Tenslotte hoeven mensen
straks niet meer te werken
Machines
Over de manier waarop hij schildert
zegt hij veel zorgvuldiger te zijn gewor
den. Veel zakelijker ook. En over
machines: „Ze zijn niet echt. Ze kun
nen niet werken. Dat kan ik niet en
dat wil ik niet. In het schilderen zelf
zit iets geheimzinnings. Ik zou ook
niet willen beeldhouwen, dat is te
statisch. Stel dat je mijn machines zou
kunnen maken,/ dat ze echt zouden
lopen, dan krijgen alle onderdelen iets
lulligs. Ze moeten juist iets hebben van
vervreemding, willen ze echt zijn".
Manifesteren
Joop van Meel zegt de dwingende
behoefte te hebben veel te laten zien.
Je moet op een schilderij van hem niet
zo maar uitgekeken zijn.
„Ik vind dat leuk voor degene die gaat
kijken, maar misschien kan ik ook niet
anders, heb ik het nodig veel te laten
zien, een kwestie van aard. Daarbij
komt dat schilderen voor mij ook
manifesteren is, een beetje drukte ma
ken. Vandaar ook dat ik veel kleur
gebruik. Sombere kleuren zouden het
schilderij te serieus en dus te lullig
maken. Daarbij is het gebruik van
kleur een prachtig vervreemdingsef
fect. Ik maak deze schilderijen niet om
het maken van schilderijen, maar om
dat ik geen andere manier heb te
vertellen wat ik wil zeggen".
„Wat ik ook met dit schilderij wil
zeggen is dat de mensen door het
gebruik van alle -mogelijke machines
rottig worden. In deze trant: wie niet
hoeft te tillen, verliest tenslotte zijn
spieren. Of dat goed of slecht is laat ik
in het midden. Ik lig er niet van
wakker, ik wil de mensen niet opvoe
den. Ik ben oök niet bang voor het
beeld van de toekomst. Het is wel
bedoeld om de mensen een schok te
geven."
Jan Hein de Groot
REPARATIES
1ste klas werk vanaf f 5,- per reparatie
20-karaats GOUDEN KROON f 17.50
U kunt er op wachten
INSTITUUT DENTILIA
^HOOGSTRAAT 40, ROTTERDAM
TELEFOON (010) 126010
Te bereiken met tram 1, 3, 6, 8 en
met buslijn 32, 34, 38, 45, 49 en 49a
Enorme sortering; vraag folders.
FabriekstoonzalenIndustriegebouw.
Goudsesingel 66, R'd&m. Tel. 010-
VERSCHIJNT OP DINSDAG EN DONDERDAG IN VLAARDINGEN - SCHIEDAM - ROTTERDAM RECHTER MAASOEVER - KRIMPENERWAARD E.O. -KANTOOR: HOOGSTRAAT 122, VLAARDINGEN, TEL. 34.10.71
Donderdag 27 januari 1972
21e jaargang no. 4
SCHIEDAM
Tussen heel veel vrijblijvend deskundig gepraat door, zijn op het UNCTAD-Symposium van vorige week in
Den Haag ook heel wat spijkers met koppen geslagen. De lijst met conclusies, die tenslotte werd opgesteld,
bevat zelfs spijkers met scherpe punten. Er staan namelijk aanbevelingen in, die vierkant ingaan tegen de
officiële Nederlandse en westerse standpunten over wereldhandel en ontWikkeling./Dat is een opmerkelijk
resultaat voor een bijeenkomst van vijftig specialisten, die bovendien is georganiseerd, door een
half-officiële commissie van Nederlandse kopstukken.
Prins Claus, die voorzitter is van deze
Nationale Commissie Ontwikkelings
strategie, droeg aan de kritiek een flink
steentje bij. „Als ik het ronduit zeggen
mag: betuigingen van goede wil zijn er
in de afgelopen jaren voldoende ge
weest; het gaat er nu om, harde maat
regelen te nemen ter verwezenlijking
van de ontwikkelingsstrategie", zo zei
hij in zijn openingsspeech. Na afloop
zei hij dat de bijeenkomst een succes
was geweest, maar hij voegde er direct
aan toe: „En wat dan nog? De experts
kunnen wel aangeven hoe het zou
moeten, maar het is zo teleurstellend,
dat de radicale, fundamentele verande
ringen die in de rijke landen nodig zijn,
De ernst van de situatie, aan de voora
vond van de Derde Wereldhandelscon
ferentie UNCTAD-III, sprak ook uit
opmerkingen van anderenKamerlid
M. B. G. Engwirda: ,,Het klimaat voor
de ontwikkelingslanden is in de V.S.
slechter dan ooit, terwijl de vergrote
EEG het nog moeilijker dan nu al zal
maken om positieve beslissingen te
nemen". Prof. F. van Dam: „De over
heden denken niet op lange termijn.
Ze proberen alleen maar hun eenjarige
kasboekhouding (de begroting) rond te
krijgen, net als een plaatselijke voetbal
vereniging". De Zwitser G. Eckenstéin:
„Niemand bij de UNCTAD gelooft dat
UNCTAD-III in Chili iets zal opleve
ren". FAO-president A.H. Boerma:
„Er zijn geen tekenen voor, dat de
wereld op weg is naar een rechtvaardi
ger en verstandiger wereldorde, inte
gendeel: er zijn duidelijke tekenen
naar isolationisme, en het hele bouw
werk van de buitenlandse hulp lijkt in
ernstig gevaar te verkeren". Dr. W. E.
Walron-Ramsy uit Barbados stelde
voor om de wereldhandelsconferentie
voortaan in de rijke landen te houden,
- omdat de publieke opinie daar moet"
weten wat er aan de hand is.
Cacao als voorbeeld
De Hervormde Kerk van Schiedam verkeert in financiële moeilijkheden. Er is een
tekort van ongeveer f.100.000. In 1968 toonde de rekening een negatief saldo
van f.43.983, dat in de volgende jaren is toegenomen met f.56.000 zodat er nu
een ton nodig is om uit de financiële problemen te komen.
Aan salarissen, sociale lasten enz. wordt f.297.000 uitgegeven, aan vaste bijdragen
f.23.000. Aan kerkelijke bijdrag-n wordt f220.000. ontvangen en aan huren
f 40.000.-. Na aftrek van verdere kosten en ontvangsten resteert dan het tekort
van f.64.500.
De begroting is ingesteld in de verwachting dat in de loop van 1972 twee
predikanten kunnen worden beroepen.
Met dit tekort van f.100.000 voor ogen is het alleszins te begrijpen dat ook de
Hervormde gemeente van Schiedam zich ten volle gaat inzetten voor de actie
„Trouw moet blijken". Men hoopt dat door middel van deze actie de kerkelijke
bijdragen verhoogd worden.
Leden van de hervormde gemeente zullen dezer dagen een schrijven verspreiden,
waarin gevraagd wordt de bijdrage te verhogen of een extra gift te verlenen. Een
verhoogde opbrengst van de bijdragen wordt dringend noodzakelijk geacht. Het
wordt steeds moeilijker om tegenover de stijgende kosten de inkomsten te
verhogen.
Aan degenen die reeds bijdragen en aan hen die dat nog niet doen wordt
binnenkort een folder, antwoordkaart en enveloppe overhandigd. Dit gebeurt o
de hoge portokosten te besparen. De bedoeling is dat de gemeenteleden in de
week van 31 januari - 5 februari reageren door de antwoordkaart in te vullen en
te retourneren naar het kerkelijk bureau, Kerkstraat Schiedam.
Zie ook elders