Den Briel gaf onafhankelijkheid gestalte Vierde eeuwfeest voor de „Eersteling der vrijheid" Aanvullende vakantie tijdens 12 zomerweken Koningin ook naar feest Het verhaal over de inneming van Den Briel hoef ik hier niet te vertellen. Dat is iedereen wel bekend, met meer of minder details. Er zijn echter enkele merkwaardige zaken, die naar mijn idee het vermelden waard zijn. Allereerst de Watérgeuzon: Er zaten er ongeveer 500 op de vloot die op de eerste april 1572 bij Den Briel vior anker ging. Zij kwamen uit alle 17 gewesten van de Noordelijke en Zuide lijke Nederlanden. Daar waren er on der, die om hun geloof verbannen waren; geleerden en predikanten, maar ook leeglopers en messetrekkers, ge ronseld in de taveernen van Antwerpen en Amsterdam. Mannen die streden voor de vrijheid van de Nederlanden en vrijheid van godsdienst en mannen die diamanten goedkope aanbieding diamanten rij-ring VAN ANDEL Boottochten De boottochten die De Havenloods en Het Zuiden organiseren op 28, 29 en 30 april en op 1 mei, starten 's morgens om 8.30 uur en niet om 9.30 uur, zoals eerder foutief ver- Helder Camara op Utrechtse manifestatie Helder Camara, aartsbisschop van Recife (Brazilië), zal Op dinsdag 4 april spreken tijdens een manifestatie in de Buurkerk te Utrecht. Deze bijeen komst staat in het kader van een internationale conferentie over geweld loze verandering van de maatschappij, die van 4 t/m 8 april wordt gehouden in Driebergen. Helder Camara maakt deel uit van een presidium van deze conferentie. De manifestatie in' Utrecht heeft als titel ,,De macht van machtelozen". Behalve Helc)er Camara zal daar ook James Lawson. naaste medewerker van Martin Luther King, het woord voeren. Voorts hopen de organisatoren iemand uit Vietnam en iemand uit Afrika te kunnen laten spreken. De mime Jan Bronk brengt het mi stuk Universum, waarvoor Karei Eijkman korte teksten schreef. Louis van Dijk bespeelt het orgel van de •Buurkerk, terwijl voorts nog een film op het programma staat. Bij de ingang zal een informatiestand worden inge- Het programma begint om 20 uur precies en duurt tot uiterlijk 21.15 uur. De kerk is open vanaf half 8. Kaarten a f 3.50 zijn te koop bij wereldwinkels'in enkele grote steden. Voorts zijn ze te bestellen bij Kerk en Wereld. Driebergen, telefoon 03438-2241. Voor zover beschikbaar zullen nog toegangsbewijzen aan de ingang van de kerk te koop zijn. De onafhankelijkheid van de zeege westen, Holland en Zeeland, werd op merkelijk snel na de gebeurtenissen in Den Briel een feit, want op 19 juli kwamen in Dordrecht de afgevaardig den van de bevrijde steden bijeen als de eerste Statenvergadering. Hier werd Willem van Oranje benoemd tot-stad houder van Holland, Zeeland en "Camping De Witte Plas" te Schijf, gem. Rucphen, 60 km. van Rotterdam „De Witte Plas" biedt u: uitstekende toiletgebouwen met o.a. wateraansluiting^p vele^staanplaat- zellige kantine gereed. PrachtiAut- zicht op bos en heide. De prijzen va riëren vanaf f 450 tot f 800 per jaarstaanplaats plus 4 procent BTW Gehele jaar geopend. Goede jaarstaanplaatsen nu reeds re serveren. Inl. telefoon 010-257956 of te Schijf 01654-768 - 782 na 18.00 RSCHIJNT OP DINSDAG EN DONDERDAG IN ROTTERDAM RECHTER MAASOEVER - SCHIEDAM -VLAARDINGEN - KRIMPENERWAARD E.O.- HOOFDKANT. PRINS HENDRIKKADE 14, ROTTERDAM. TEL. 13.21.70 Een noordwesten wind dinsdag 28 maart 1972 21e jaargang no. 13 EDITIE SCHIEDAM Een vloot met een merkwaardige bemanning Een Engelse koningin die geen moeilijkheden wil toet een Spaanse koning Ziedaar de belangrijkste componenten die in het jaar Onzes Heeren 1572 het begin hebben gevormd van de Nederlandse onafhankelijk heid. De vloot was die der Watergeuzen, waarover straks meer. Die Engelse koningin was Elizabeth I die de geuzen op aandringen van Alva niet meer in haar havens wilde hebben en de Noordwesten wind deed deze vloot die op weg was naar Embden voor de monding van de Maas verzeilen. Dat is op 1 april 400 jaar geleden. Een lange tijd, maar vergeleken met de ouderdom van onze aardbol was het gisteren dat Den Briel door de Watergeuzen werd ingenomen. Voordat ik verder ga, wil ik één ding duidelijk stellen: het ging niet in de eerste plaats om een strijd tussen katholieken en calvinisten. De religie speelde een belangrijke rol, maar het allerbelangrijkste was de vrijheidsdrang die de mensen in deze gewesten in opstand deed komen tegen hun wettige heer, Philips II, koning van Spanje, door het optreden van diens landvoogd, de „ijzeren" hertog van Alva Ferdinand Alvarez de Toledo. Overigens een beschaafd edelman, een trouw dienaar van zijn vorst, de vrome, wantrouwige en bemoeizuchtige kluizenaar van het „Escorial". Alva was niet de schoft die hij eeuwenlang in de vaderlandse geschiedschrijving werd geheten, maar hij poogde te vuur en te zwaard de absolute monarchie en het roomskatholicisme als universeel geloof in deze landen te vestigen. En juist dat werd hier niet geaccepteerd. Het eerste niet door de rooms-kathoiieken an beide niet door de calvinisten. tuk waren op buit en voor wie geen kerk en geestelijke veilig was. Maar zo hadden de omstandigheden hen ge maakt. Geen zendelingen Kortom, het was geen stelletje zen delingen, dat Dep Briel op dc avond van die gedenkwaardige dag binnen wilde en het was logisch, dat de stadsregering lang aarzelde de poorten te openen. Daar komt nog bij, dat de inwoners van Den Briel, in die tijd hooguit 4000, voor het merendeel katholiek waren. Een aantal van de Brielenaren dat de nieuwe leer, het calvinisme was toegedaan, was uit de stad verbannen, anderen leefden in angst. Niet zozeer voor hun katholieke medeburgers, al zullen daaronder ook wel enkele fanatiekelingen zijn ge weest, alswel voor het Spaanse garni zoen, dat tot november 1571 op kos ten van de stad haar bezet had gehou- Hoe ook, uit het feit, dat bij de komst van de geuzen vele burgers de stad uitvluchtten blijkt wel, dat zij niet direct als bevrijders werden beschouwd. De plannen en uitlatingen van de geuzenadmiraal Willem graaf van der Marck, baron van Lumey, versterk ten bovendien de angst. Lumey wilde slechts zijn schepen bevoorraden en daarna de stad platbranden, opdat de Spanjaarden zich er niet meer konden legeren: de tactiek van de verschroeide aarde. Zijn vice-admiraal, Willem Bloys van Treslong heeft hem daarvan kun nen weerhouden, niet door een beroep te doen op zijn gehoorzaamheid jegens Willem van Oranje, want dat sprak Lumey zeker niet aan. Deze voelde zich als lid van de Duitse rijksvorsten stand geenszins de mindere van de Nassauer. Dat zou trouwens later nog blijken. Treslong wees zijn comman dant op de mogelijkheid om van Den Briel een vaste basis van de geuzen- vloot te maken en daar voelde de admiraal, die al uit het Oostfriese Embden was uitgewezen, toch wel Enorm belang De inneming van Den Briel en het feit. dat deze stad zich als eerste in de Nederlanden voor de prins van Oranje In de komende zomermaanden organi seert het vormingscentrum Den Aler- dinck te Laag-Zuthem (bij Zwolle) 12 verschillende ontmoetingswekèn voor een aanvullende vakantie ovef-onder- werpen, die veel mensen boeien bezighouden. De deelnemersprijs is dankzij overheidssubsidies laag: gemid deld f 135.— en voor kinderen f 85.— per week. Van 8 tot 29 jjuli zijn er drie op zichzelf staande gezinsweken gepro grammeerd voor mensen, die eens wil len denken, praten en bezig zijn over grotere en kleinere veranderingen, die zij in hun leven willen aanbrengen. #/oor kinderen is er een eigen program ma. Van 15 tot 22 juli maken de deelnemers een speurtocht naar nieu we religieuze levensoriëntatie in een tijd van Jezus-revolutie, lege kerken,, moslims in Nederland, yoga, meditatie en mensen op zoek naar God en godsbeleving. Met als thema „Synago ge en kerk in da wereld" zijn er van 24 juni tot 1 juli en van 8 tot 15 juli Israëlweken over „de joodse oorsprong van het christendom" (Flusser) en over „twee wijzen van geloven" (Buber). Voor 65-plussers is er van 17 tot 24 juni een week speciaal voor die oude ren, die de eigen situatie en mogelijk heden van vandaag en morgen met anderen willen verkennen en uitbou week voor politieke verkenningen ia de kleine en grote wereld om óns heen. _week gezamenlijk mensenavon- "ëf-~-oqtmoetingenfilmpjes. +«rl i pre'; z e n d e—omgeving - -Këïmingen over en m«i mensen isêï-wan 22~tDr2'9"juli met'als devies,,Mensennïozaiëk".-, Van 29 .juli tot 5 augustus staat er eén creatieve" filmweek te gebeuren. De^deelnemersf gaan zelf korte films maken en praten met de cineast Maarten van Rooyen. Beheersing van cameratechniek is niet nodig. Tot slot is er van 29 juli tot 9 augustus een Duits-Nederlands werk kamp voor jongeren. Het projekt om vat in de morgenuren baggerwerkzaam- heden in de grachten rond Den Aler- dinck. 's Middags en 's avonds is er een praat- en spelprogramma rond het thema „Vlucht uit de werkelijkheid? Voor opgave-—en inlichtingen: Den A)erdinck^Laag-ZuthertT,- Bost Zwolle. Tel. 05290-284.~~-—-.- Prins van Oranje. Deze, op dat mo ment zelf nog katholiek, stond vrijheid van godsdienst voor, voor iedereen. Dat het later anders liep en dat de katholieken het in de jonge Republiek moeilijk kregen is iets wat men be paald niet hem verwijten kan. Misdaad Al op de tweede april ging het fout, toen werden in Den Briel de kerken en kloosters geplunderd en op 9 juli beging Lumey de misdaad om bevel te geven de in Gorinchem gevangengeno men monniken te executeren. Het schijnt dat de Prins van de gevangenne ming wist en aan Marinus Brant, één van de kapiteins van Lumey had ge schreven, dat men de geestelijken moest vrijlaten. Lumey schijnt daar over nogal gepikeerd te zijn geweest en gezegd te hebben, dat de Prins zich daarmee niet diende te bemoeien. Vrij kort daarna in 1573 (hij was toen 31 jaar) werd de admiraal der geuzen door de Staten Generaal van zijn functie als plaatsvervangend stadhouder onthe ven, gevangen genoihen, maar later weer vrijgelaten, waarschijnlijk omdat hij onder de geuzen nog veel aanhan gers telde. Hij is teruggekeerd naar zijn goederen in het Luikse en weer katho liek geworden. Het programma van zaterdag 1972 ziet er als volgt uit: 8 uur - carillonspel; 8.30 uur - krans- legging bij het 1 april-monument; 10.15 uur - de genodigden arriveren in het stadhuis en worden voorgesteld aan het bestuur van de 1 april-vereni- ging; 10.45 uur - koningin Juliana arriveert bij de St. Catherinakerk; 11 uur - herdenking in de St. Catherina kerk. Er werken vier koren uit Brielle De inneming. Prent van F.' Hogenberg. Het 1 april-feest zal zaterdag worden gevierd in de aanwezigheid van koningin Juliana en vele andere gasten. Onder deze gasten zijn verschillende afstammelin gen van de roemruchte mannen die 400 jaar geleden de eerste stoot gaven aan de opstand tegen de Spaanse overheersers en hun vazallen. aan mee en tevens de Harmonievereni ging „Libertatis Primitae"; 12 uur - einde herdenkingsdienst. Het gezel schap zal het „Asyl" bezoeken, het tehuis voor oudere zeevarenden, dat Koning Willem III precies honderd jaar terug aan Brielle schonk. Hierna gaat het gezelschap de lunch gebruiken in de Vakschool voor Meisjes; 14 uur-de Geuzen trekken op, rammeien de poort en dringen de stad binnen; 14.45 uur - op het schoolplein achter de St. Catherinakerk wordt het openlucht spel „De Tyranny verdrijven" opge voerd. De regie heeft John van de Rest, die in de plaats is gekomen van de tijdens de repetities ziek geworden Peter Holland. Het spel is geschreven door dr. H. Voet; 19.30 uur - Het nieuw gebouwde Geuzenschip „De Ad miraal" vaart de haven binnen, be mand met Geuzen. Het kiest ligplaats aan het Maarland. De gehele dag zullen de meeste bewo ners van Brielle verkleed over straat gaan. De laatste jaren is dit meer en meer een gewoonte geworden in het stadje. Na 1 april zal er trouwens nog wel wat te merken zijn van de gebeur tenissen die zich 400 jaar geleden afspeelden. In het Trompmuseum bijvoorbeeld is nog enige tijd de tentoonstelling „Hel den van het eerste uur" te zien. En later dit jaar zullen nog enkele festivals en feesten worden gegeven, mede voor de talrijke toeristen die de Voornse kust zullen bevolken. Een serieus on derdeel van de herdenking is tenslotte nog de dienst op 9 juli die gewijd zal zijn aan de Gorinchemse Martelaren die nabij Brielle werden vermoord. Hierbij zal o.a. kardinaal Alfrink aan wezig zya. Utrecht. Uitermate onwettig, want ten eerste kon alleen de koning de Staten bijeenroepen en ten tweede was Oranjo van zijn functie ontheven en was Bossu als stadhouder van deze gewesten be noemd. Maar de haren zouden de aanbidders van wet en orde, negen jaar later, in 1581, helemaal ten berge rijzen, want toen werd zelfs de koning afgezworen. Had men volgens de wet .gehandeld dan waren we nu een Spaan se of een Duitse provincie geweest. Gelukkig is dat niet gebeurd. Gelukkig •ook hebben de geuzen zich van de wetten des konings niets aangetrokken toen zij voor de poorten van Den Briel stonden. „Libertatis primitiae", eersteling der vrijheid, luidt de wapenspreuk van deze stad en met recht, want niet in Amsterdam of Rotterdam of Den Haag, maar in dit stadje onder de dampen van Europoort en Botlek, waar nu geen zeeschip -meer komen kan, heeft de Nederlandse onafhankelijkheid het eerst gestalte gekregen. TONHOUGEE. Het aloude vestingstadje Den Briel. Luchtfoto Dick Lemcke.) verklaarde is van enorm belang, al wist zelfs Oranje, toen hij er van hoorde, niet direct wat hij er mee aan moest. Dat werd echter wèl duidelijk, toen na Den Briel andere steden van Holland en Zeeland de poorten vbor de geuzen openden zoals Vlissingen, Veere, Enk huizen, Dordrecht, Gorinchem, Delfs- haven en Haarlem. Daarbij hadden de opstandelingen wel de wind mee, want de Spaanse troepen werden juist in het Zuiden bezig gehouden door de Veld tocht van Lodewijk van Nassau. Nog maals wil ik er op wijzen, dat de calvinisten in deze steden een minder heid vormden en dat vrijwel nergens de geuzen met gejuich en met bloemen werden verwelkomd. Het antwoordop de vraag waarom deze rauwe papenhar ters dan toch werden binnengelaten luidt, dat men geen Spaans garnizoen wilde welks kosten trouwens op de burgerij drukten. Zeer duidelijk in dit verband is ook de opmerking van de schutters van Gouda op de vraag van de burgemeesters of zij de stad tegen de naderende geuzen willen verdedi gen: „Neen, om den tienden pennink en willen wij niet, een voet verzetten. Het ging om de vrijheid, het ging om het geld. het ging niet om de religie. Althans niet bij de gezeten burgerij. Men was niet van plan met de katholieke traditie te breken. En dat was ook geenszins de bedoeling van de

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1972 | | pagina 1