a 7. Oostduitse christenen worden niet geteld, maar gewogen...' 2: - 29.80 95 98 79 DE DDR ERKENT MAAR EEN GELOOF IN DE ALMACHTIGE STAAT EN PARTIJ Kraaien ze nog? DE HAVENLOODS, DONDERDAG 30 MAART 1972 13-509 betaal nu minder betaal nu minder "Stadten" is eeri heerlijke bezig heid, maar niet met Uw armen vol pakjesonze aanbieding geeft U dé oplossing. Fijne ruime boodschappentas, met voorvak voor Uw porte monnee en kleine boodschap jes, rondom afgepaspeld. Deze royale tas met een extra brede bodem en 5 beschermdoppen nu voor nog géén acht gulden. bodemlengte 37 cm Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre deze ruime boodschappentas met voorvak en rondom afgepas peld. Een flinke bodem met 5 beschermdoppen, in de kleu ren zwart, blauw, In verband met Goede Vrijdag géén koopavond. Géén schrift, of tel. best. Formeel bestaat er vrijheid van godsdienst in de DDR. De Oostduitser 5 mag geloven wat hij wil. Hij mag ook vrij naar de kerk gaan. Maar dat heeft dan wel konsekwenties voor zijn baan en de opleiding van de kinderen. Want de DDR erkent maar één geloof: in de eigen Almachtige Staat en Partij. Alle andere geloof is dom en gevaarlijk. Daarom moet de godsdienst ook verdwijnen. Niet met geweld, maar geleidelijk en in stilte, verdrongen door een atheïstische anti-religie. Wie de kerk de rug toekeert komt in de DDR niet in de kou te staan. De Oostduitse Staat biedt immers volledige vervanging. Zelfs voor doop, aanneming, huwelijksinzegening en begrafenis worden even plechtige tegenhangers gepresenteerd. Compleet met nieuwe Tien Geboden. Hannie Willems, zelf dochter van een Oostduitse dominee, als tiener naar het Westen gevlucht en onlangs op bezoek in haar vroegere vaderland, S vertelt in dit artikel over Ulbrichts nieuwe religie. i Op papier is er met de religie in de DDR eigenlijk niets waar gelo vigen zich bezorgd over zouden behoeven te maken. Art. 41 van de Oostduitse Grondwet garan deert immers: „Elke burger ge niet volledige geloofs- en gewe tensvrijheid. De republiek be schermt de ongestoorde uitoefe ning van de religie". De 15 mil joen protestanten en twee mil joen rooms-katholieken achter de muur (van wie bij de jongste volkstelling 68 procent zich als „gelovig" liet noteren) zouden dus gerust kunnen zijn. Maar in de praktijk van het dagelijks le ven ligt dat allemaal niet zo eenvoudig. Want de DDR erkent maar één geloof: geloof in de Almachtige Socialistische Staat. Alle andere geloof js dom en gevaarlijk. „De ontwikkeling van het atheisme is verbonden met de ontwikkeling van de wetenschap en van de klassenstrijd", wordt aan de schooljeugd geleerd en wat er onder „geloof" moet wor den verstaan, is duidelijk als ik uit een Oostduits lexicon citeer: „Religie: een verkrampte, fantas tische weerspiegeling van de na tuurlijke en heersende maat- Een als revolutionair gebrandmerkte criticus van de samenle ving was opgepakt na verraad uit zijn omgeving. Hij werd berecht. Een van zijn volgelingen had lef en ging de rechtszaal in. Je kon nooit weten wat de baas zoü gaan doen.... Hij kon mij wel eens nodig hebbenAl kost 't me mijn leven, dat heb 'ik er wel voor overEn als ze me wat vragen hier, dan lieg ik er me wel uitToen kraaide de haan, zoals de baas gezegd had. Hij naar buiten. Hoe bestaat het, dat ik de baas heb verloochend? Nu deden we als kerken zo ons best. Wij waren toch de leerlingen van de Heer? Maar toch ging de achterblijvende wereld met onze rijke wereld steeds meer verschillen; voelde zich verloochencL En „wir haben es nicht gewusst" dat we haar en onze toekomst consumeerdenHebben wij iets anders gedaan dan We bedoelden Wie hoorde een haan? En de hippies, de club van Rome, Pen, Goudzwaard, Mansholt, de Jesus-people en al die anderen, zij kraaiden. En al die hanen kraaien maar! Nu voor ons de tijd om „naar buiten" te gaan en eens te huilen....? Dat konden we al zo lang niet meer: bevrijdend huilen. Waarom niet? betaal nu minder Niet alleen de zware kwaliteit polyaether, maar vooral ook de twee doorgestikte zijden van de ze matras garanderen een prima nachtrust. Polyaether matrassen soortelijk gewicht 35), die ondanks de zware kwaliteit toch licht in gewicht zijn. Deze matrassen met twee doorgestikte zijden (het interieur kah niet verschui ven) nu voor extra lage prijzen. 80x190 cm 89.' 90x190 cm 120x190 cm 130x190 cm 140x190 cin 140x200 cm Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de 1e etage deze zware kwaliteit polyaether ma trassen (S.G. 35) met gebor duurde border en aan twee Zijden doorgestikt, keus uit de kleuren goud en blauw en alle 1 en 2 persoons maten I In verband met Goede Vrijdag géén koopavond. Géén schrift, of tei. best. Wielerclub Ahoy' op nieuw parcours Sinds enige weken is het parcourspro- bleem van Rotterdams wielerclub Ahoy opgelost. Het is gelukt om een parcours te vinden in de nieuwe wijk Ommoord. Dit circuit is gelegen aan het verlengde van de Selma Lager- löfweg, vlakbij de President Wilson- Het is een traject van 800 meter lengte, vrij van alle verkeer, waar Ahoy' nu bijna iedere zondag wedstrij den kan verrijden. Aan deze wedstrij den doen mee: amateurs, nieuwelin gen, adspiranten (14 en 15 jaar) en jeugdrenners vanaf acht jaar in verschillende leeftijdsklassen. Een ex periment van Ahoy' wat nu al geheel geslaagd genoemd kan worden is een aparte klasse van recreatiewielrenners, z.g. B-amateurs. Dit zijn meestal oudere renners en zij, die door wat voor oorzaak, dan ook niet deel kunnen nemen aan grote wedstrijden. Zij kunnen in onderlinge wedstrijden toch hun sport blijven beoefenen. Fusie Ook nieuw is het dameswielrennen! Er zijn er reeds een 15-tal aktief. Ahoy', de huidige kampioen van Ne derland (met de renners Jan Janssen, Eef Dolman, Wim Bravenboer en Sjef van de Burg) ontstaan uit een fusie van Apollo en De Rotterdamse Leeuw organiseert op eerste paasdag, 2 april, zijn clubkampioenschappen, waaraan bij elkaar zo'n 150 renners en rensters zullen deelnemen in 8 verschillende categoriën. Toegang tot dit kampioenschap is ge heel gratis, de aanwezigheid van vele toeschouwers wordt zelfs zeer op prijs gesteld. De aanvangstijden zijn: Nieuwelingen 8.30 uur, A-klasse 9.30 uur, Adspiranten 11.15 uur, Dames 12.00 uur en Jeugd vanaf 12.20 uur. Op 3 april (2e paasdag) ontvangt Ahoy' wielrenners uit Düsseldorf, aan vangstijden als boven. Voor inlichtingen kan men zich wen den tot: J. van Houdt, Rös. Manzstr. 30, tel. 255050 (secretaris) of Th. Okhuyzen, le Res. Boezemstr. 30a, tel. 135689 (Jeugd/Damescom.). schappelijke krachten, die in strijd is met de wetenschap. De religie ontstond in een bepaalde ontwikkelingsfase van de mense lijke samenleving, uit de onmacht van de mens tegenover de hem overheersende natuurlijke en maatschappelijke machten. Daar zij thans overwegend wortelt in de sociale onderdrukking van de werkende mens, zijn de vormen van de marxistisch-lenistische atheistische propaganda onderge schikt gemaakt aan de strijd van het proletariaat om de volledige liquidatie van de uitbuiterskias- Het is al weer twaalf jaar geleden, dat minister-president Otto Grotewohl het atheïsme officieel proclameerde als de levensbeschouwing van de Oostduitse Staat. Daarin eiste hij een totale om vorming van de mens en van „het menselijk bewustzijn, zonder enige vreemde elementen van buiten". En de kerken begrepen maar al te goed, wie tot deze „vreemde elementen" gere kend worden. Maar ook in het gezin moet dat gebeuren. „De staat kan het leven en de opvoeding binnen het gezin niet zo maar beschouwen als particuliere aangelegenheden", aldus Grotewohl. „Daarom kan de staat van de ouders eisen, dat ze hun opvoe dingsplicht in het gezin vervullen in overeenstemming en in contact met de school". En mochten er ouders zijn die hun kinderen thuis zouden willen bederven niet religieuze of anti-communistische ideeën, dan wordt deze ouders wel duidelijk aan het verstand gebracht, hoe fout ze zijn. Bijvoorbeeld in de radiouitzending voor ouders in de DDR, waarin erop gewezen werd, dat het onverantwoord is om kinderen „sprookjes" Over het bestaan van God te vertellen. Met als waarschuwend slot: „Zorgt u ervoor, dat alle opvoe dingsfactoren met elkaar in overeen stemming zijn: gezin, school, jeugdor ganisatie. Mocht uw eigen opvatting niet altijd overeenstemmen met datge ne wat uw kind op school leert, vraagt u zich dan wel ernstig af of u het kunt verantwoorden om uw kind in tegenge stelde richting te beïnvloeden. Nog vertrouwt het kind u misschien, ge looft het u blindelings. Maar het leven plaatst uw kind dagelijks opnieuw voor de vraag, wie gelijk heeft: u of de onderwijzer. En als het op zekere dag vaststelt, dat de onderwijzers hun op vatting kunnen waarmaken, dat uw opvatting daarmee in strijd is, dan kunt u het vertrouwen van uw kind verliezen". JEUGDWIJDING De school laat het niet bij het zoals Grotewohl stelde „in elk vak bij brengen van de materialistisch-dialec- tische levensbeschouwing". In de acht ste klas wordt dit afgesloten met een cursus van 24 lessen ter voorbereiding van hun belofte van trouw, die zij aan de Partij en de Staat gezamenlijk afleg gen. „De plechtigheid van de jeugdwij- ding en de belofte der jonge mensen is een duidelijke keus voor arbeiders en boerenstaat en voor het socialisme", citeer ik uit een instructie voor onder wijzers. De meeste scholieren nemen aan de jeugdwijding deel. Ook de kinderen van niet-communisten? „Och ja, je ontkomt daar eigenlijk niet aan", zei mjj een (nog) niet tot de partij toegetreden en (nog) elke week ter kerke gaande vader van drie kinde ren, van wie de oudste zojuist de belofte had afgelegd. „En och, het hoort er zo'n beetje bij. Men zegt dan, dat is omde jonge kinderen die van school gaan, vertrouwd te maken met de taken, die zij zullen moeten aanpak ken in de maatschappij". Na - vlak voor Pasen zo'n Jeugdwijding in een plattelandsstadje te hebben bijge woond, zei ik tegen dezelfde vader: „Ik dacht toch, dat het wel iets meer was. Ik heb de deelnemende kinderen gezamenlijk „Ja, dat beloven wij! horen uitroepen in antwoord op de vraag van de leider, of ze zich met al hun kracht voor de grote en edele zaak van het communisme willen inzetten". „Ach ja", was het weifelende ant woord, „in wezen is het natuurlijk een atheïstische geloofsbelijdenis, die de kerkelijke confirmatiën moet verdrin gen en hier inderdaad ook al heeft verdrongen. Als gelovig christen is het natuurlijk afschuwelijk, als je je kinde ren langzaam maar zeker ingepalmd ziet worden door het nieuwe geloof, dat de Staat hun wil geven. Maar wat moet ik ertegen doen? Dat is de praktijk. Er is gewetensvrijheid en ge loofsvrijheid. Maar wie een geloof be lijdt, dat tegen de ideologie van Partij en Staat indruist en dal in de praktijk wil brengen, loopt met z'n hoofd tegen de muur. Men wordt niet gestraft met cel of boete, want wettelijk verplicht is het allemaal niet. Maar wie zijn kinderen niet aan de Jeugdwijding laat deelnemen, wie niet lid van de Partij wordt, wie trouw naar de kerk blijft gaan, - zo iemand is spoedig een kansloze figuur geworden. Hij aanvaardt daarmee, dat hij in zijn werk geen promotie kan maken; dat hij niet in elk beroep aanvaard wordt; De georganiseerde jeugd in de DDR wordt nauw betrokken bij het politieke leven. Hier begroeten ze gasten uit de Sowjet Unie bij het zesde „Pioniertreffen" in Cotbus. tisch-leninisme hebben altijd een on verzoenlijke strijd gevoerd tegen elke idealistische en godsdienstige levensbe schouwing". GEEN PROPAGANDA Maar openlijke verdrukking van kerk of gelovigen bestaat er niet in de DDR. De kerk mag vrij samenkomsten hou den in het eigen kerkgebouw of in een zaaltje, want elke burger heeft het (grondwettelijke) recht te leven vol gens zijn religieuze overtuiging. Behal ve de Jehova's Getuigen. „Deze sekte is sinds 1950 in de DDR verboden", aldus een partijpropagandist, „wegens bewezen staatsgevaarlijke activiteiten. Deze sekte is gewoon een spionage-or- ganisatie, die wordt geleid en gefinan cierd door de Amerikaanse geheime dienst". Zo wordt er meer religie als staatsgevaarlijke activiteit bestempeld. Soms ook terwille van „ordehandha ving" moet een Kerkedag worden ver boden of buitenlandse deelnemers daaraan geweerd. dat zijn kinderen niet verder kunnen studeren. En vooral dat laatste maakt vele niet-cornmunistische ouders week. Voor zichzelf zouden zij de paria-posi tie nog wel willen aanvaarden, als consequentie van hun overtuiging. Maar hoeveel ouders durven daar ook hun kinderen mee te belasten? TEGEN-GODSDIENST Het Oostduitse atheïsme is duidelijk een tegen-godsdienst. Een schaduw-re- ligie bijna, die alle officiële kerkelijke plechtigheden heeft vervangen door uiterlijk daarop gelijkende pseudo- sacrale festiviteiten. Van de wieg tot het graf.: DE KINDERDOOP is verdrongen door een „Plechtige naamgeving" die in het gemeentehuis of het partijge bouw plaats vindt. Wat is de betekenis hiervan? „Dit is de plechtige intrede van het kind in de menselijke samenle ving", verklaarde een SED-functionaris mij. „De ouders leggen dan de belofte af, hun kind socialistisch te zullen opvoeden". Ouders die dit niet doen, ontvangen geen spaarbankboekje en plaatsen hun kind al bij de geboorte in een uitzonderingspositie. Volgens de richtlijnen van de gemeenteraad van Stalinstadt - de eerste socialistische stad in de DDR - begint de toespraak bij de naamgeving zo: „Wanneer kinde ren opgroeien, hebben ze bescherming nodig. De socialistische staat van arbei ders en boeren beveiligt en waarborgt vrede en vrijheid voor alle werkenden. Samen met hen beschermen de ouders hun kinderen tegen alle nood van buiten of van binnen. Godsdienstige bescherming is hier niet voldoende" Zelfs een meter en een peter zijn bij de naamgeving aanwezig: ook zij onderte- kènen medé de opvoedingsbelofte. DE AANNEMING (Konfirmation), betaal nu minder Het probleem van zoekgeraak te schoenen is meteen van de baan met zo'n handige schoe- nenzak, die maar weinig ruimte in beslag neemt. Leuk gedessineerde schoenen- zak waarin U 6 paar schoenen kwijt kunt. U kunt kiezen uit diverse kleurennu van f 4,75 voor nog géén drie gulden. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur vCi- kopen wij op de parterre deze leuk gedessineerde schoenenzak ken voor 6 paar schoe- In verband met Goede Vrijdag géén koopavond. Géén schrift, of tel. best. in de Westduitse (Lutherse) staatskerk verwaterd tot een volksgebruik, dat maar heel weinig met het geloof te maken heeft, is voor de Oostduitsers vrijwel vervangen door de reeds genoemde jeugdwijding. DE HUWELIJKSINZEGENING in de kerk heeft als alternatief van de staat: het Socialistische Huwelijk, ook wel Huwelijksinwijding genoemd. Deze plechtigheid pleegt direct na sluiting van de echtverbintenis plaats te vin den. In het openbaar legt het bruids paar dan een socialistische huwelijks belofte af. Veel voorkomende passage uit de huwelijkstoespraak: „De gods dienst geeft geen bescherming aan het huwelijk om de volgende redenen. Men vestigt z'n hoop op een valse macht, want God bestaat niet en men veracht het aardse leven. De leiders der kerken zijn immoreel, want zij aanvaarden de oorlog als een door God gewild middel om te heersen. De vrouw wordt achter gesteld bij de man". Vele bruidsparen zien van deze plechtigheid af. DE BEGRAFENIS, voorheen mees tal geleid door een priester of predi kant moet eveneens een ander karakter krijgen. „De dood van deze mens moet de overlevende ertoe brengen energiek de ontstane leemte aan te vullen", aldus het Stalinstadtdocument. Fraai slot van een standaard-grafrede: Wij klagen tegelijk de uitbuiters aan, de militairen en fascisten, die het menselijk leven i alleen maar misbrui ken". Waarbij men dan als vanzelfspre kend aanneemt, dat de „uitbuiters" en „militairen" natuurlijk mensen uit het Westen zijn. Overigens is de partijbe grafenis nog in de minderheid; bij de dood preferen velen toch een ander geestelijk woord. De partij tilt daar niet zo zwaar aan: oude mensen zijn voor haar niet interessant en doden al helemaal niet. TIEN GEBODEN Van de wieg tot het graf. Maar dat was nog niet genoeg. Ulbricht liet ook de Tien Geboden vervangen door zijn „Tien Geboden van de socialistische moraal". Dat het in de partij ook zo gezien wordt, tonen de woorden van Wolfgang Langhoff, leider van het „Duitse theater" in Oost-Berlijn, die op de 5de Partijdag (onder applaus) van de Tien Geboden van Ulbricht zei: „Mozes heeft een nieuwe wereld en een nieuwe zedelijke houding bij zijn volk willen invoeren. Het verschil be staat daarin, dat Mozes gezegd heeft, dat hij deze wetten op de berg Sinaï van God gekregen heeft, terwijl kameraad Walter Ulbricht deze wetten gekregen heeft vanuit de gebundelde ervaringen in de strijd, samen met de arbeidersklasse, waaraan hij zijn leven gewijd heeft". Zo groeide in de loop der jaren de nieuwe atheïstische (anti)religie van de DDR. Een religie zonder God. Het spreekt vanzelf, dat de kerken (voor zover zij zich kunnen uitspreken) zich hierin lijnrecht tegenover de Staat be vinden. Ze zijn eikaars doodsvijanden geworden. „De leer van Marx is al machtig, omdat ze juist is. Zij is afgerond en harmonisch, zij geeft de mens een afgeronde levensbeschou wing, die nooit kan samengaan met bijgeloof, reactie of verdediging van onderdrukking door de bourgeois". Dat schreef Lenin. En prof. Kurt Hager, voormalig secretaris van het Centraal Comité van de SED, haalt die woorden aan in hetpartijkaderblad Einheit, met als zijn commentaar: „Daarom was en is de godsdienst altijd een ideoiogisch wapen in de handen van uw uitbuiters^Daarmee bevestigen zij hun macht en onderdrukken zij de arbeiders. De uitbuiters hebben altijd hun gezag verdedigd met een beroep op de goddelijke afkomst en de recht vaardiging ervan. De paus en andere katholieke kerkvorsten, bisschop Dibe- lius en andere vertegenwoordigers van de protestantse kerk, wedijveren met elkaar in het rechtvaardigen van de heerschappij van de imperialistische bourgeois, het verdedigen van hun agressieve volksvijandige politiek en hun haat tegen de macht van arbeiders en boeren. De stichters van het marxis- De Grondwet garandeert (art. 44) ook het recht op het ontvangen van gods dienstonderwijs in schoollokalen, wan neer ouders dat verlangen. Maar het mag natuurlijk het algemeen onderwijs en de conditie van de leerlingen niet schaden. En lessen buiten schoolver band (zoals godsdienstonderwijs) mo gen alleen gegeven worden na afloop van de schooldag en dan pas na een pauze van ten minste twee uren. Voor activiteiten van de Pioniersorganisatie en voor de arbeidsgemeenschappen mag hét schoolhoofd uitzonderingen maken; niet voor godsdienstonderwijs. Zolang de kerk binnenshuis blijft, kan ze vrij goed haar gang gaan. Maar - en hier is de situatie vergelijkbaar met de „godsdienstvrijheid" van protestanten in Spanje - het maken van propaganda (wat in kerkelijke kring „evangelisatie" wordt genoemd) in het openbaar is verboden. Op straat, in ziekenhuizen, in kazernes. De vrees, dat de kerk in de DDR zal doodbloeden, lijkt mij niet gerechtvaardigd; daar wordt ze te wei nig voor verwond. Het is eerder te verwachten, dat ze zal verdrogen, wan neer het verschralingsproces zich blijft voortzetten. De Partij heeft in de loop der jaren geleerd, dat men een kerk: niet moet verdrukken of vervolgen, omdat dit een averechtse uitwerking heeft en de kerkgemeenschap ver sterkt. Walter Ulbricht deed het slim mer: hij gaf de jeugd een alternatief, een andere religie, zijn atheïstische ideologie, die meer elan heeft en meer perspectief belooft dan de „oude-vrou- wenkerk". MISREKENING Ulbrichts tactiek heeft schijnbaar suc ces. De kerken zijn zondags zo goed als leeg en de kerkgangers zijn overwegend oude vrouwtjes en moeders met kleine kinderen. „Maar de heren partijleiders maken een misrekening", aldus een jonge predikant van een kleine Baptis tengemeente. „Kerk is namelijk niet hetzelfde als geloof. De kerk kan men elimineren en dan zullen heel veel kerkleden met hun kerk uit de gods dienst verdwijnen. Maar het christelijk geloof is iets ongrijpbaars. Dat kun je niet opheffen of sluiten". Maar als de jeugd een volledige partij opvoeding ondergaat, zal zij dan niet immuun worden voor het christelijk geloof? „Als u koppen gaat tellen, dan zal het in de toekomst ongetwijfeld een kleine oogst zijn. Maar dat is niet belangrijk", antwoordt de dominéé. „Vroeger had je in heel Duitsland volle kerken. Hoeveel werkelijke gelovigen waren daaronder? De selectie vindt nu al plaats. In het Westen ga je vaak naar de kerk, omdat je moet of uit sleur of vanwege de klanten of je status en heel misschien omdat je zo graag wilt. Maar hier, ih de DDR, komen alleen die mensen die hun geloof verkiezen bo ven het tegen-geloof van de partij. Zij weten dat ze niet tegelijk christen en atheïst kunnen zijn. Zij zullen dus geen lid van de partij kunnen zijn. Zij zullen dan ook met een onbete- kend baantje genoegen moeten nemen en dus met weinig verdienste. Maar er zullen altijd mensen zijn, die dat offer om hun gewetenswil willen, ja moeten brengen. Misschien houden wij er in onze gemeente vijf over. Vanuit die geweldig sterke kern van vijf, die alles voor hun geloof over hebben, bouwen we weer een nieuwe geloofsgemeen schap op. Als ik dominee of priester in West-Duitsland of in Amerika of in Nederland zou zijn, zou ik veel banger zijn om het geloof te verliezen. Daar worden kerken gebouwd en "meetings gehouden, maar waar is het geloof gebleven? U 7 ou niet naar het Westen willen gaan? „Nee, ik zou me daa: zeker niet meer thuisvoelen. Bovendien heb ik hier een taak. Wij zijn maar klein in getal, maar de mensën hebben me nodig. Ik zou dit handjevol niet met een kathedraal vol van jullie mensen willen ruilen. Weet u, onze mensen hier moet je niet tèllen, je moet ze wégen. Een vrouw weet dat een paar ankiets een kostuum kunnen maken of brekenDaarom is de keuze ook zo belangrijk. Acryl herenanklets met extra versterkte hiel en teen in wel 20 prachtige voorjaarskleuren. Deze ankiets in alle courante herenmaten, uit de prijsklasse van f 3,50 per paar, nu voor nog géén één gulden tachtig. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre deze acryl herenanklets in vele kleu ren en in alle couran- In verband met Goede Vrijdag géén koopavond. Géén schrift, of tel. best. Volkdansvakantie in Roemenie Voor volksdansers die de originele Roemeense volksdansen willen leren, organiseert de Nederlandse Volksdans vereniging van 24 juli tot en met 7 augustus een volicsdansvakantie in Roemenië. Reisleider is Marius Korpel en als gastheer zal optreden de Roe meense choreograaf Theodor Vasiles- cu. De reis wordt gemaakt per vliegtuig vanaf Schiphol. Bij aankomst in Boe karest gaat men per bus naar Brasov waar de deelnemers worden onderge bracht in een jeugdhotel. Deze volksdansvakantie kost f.765,- per persoon, waarbij inbegrepen de luchthavenbelasting, reis- en bagagever zekering, de uitstapjes en de dansles sen. Inlichtingen en opgave bij de Nederlandse Volksdansvereniging, Proveniersstraat 9b, Rotterdam. Paastoernooi van Sparta Sparta organiseert op eerste paasdag een internationaal voetbaltoernooi voor jeugdploegen op het sportcom plex Nieuw Vreelust. Tot de deelne mende ploegen behoren onder meer Ado, Anderlecht, F.C. Brugge, Feljen- oord en vele andere. Hans Eykenbroek verricht de aftrap en dat gebeurt 's morgens om 10 uur. Rond 15.15 uur beginnen de finalewedstrijden. betaal nu minder U zit altijd goed met deze mak kelijke stoel die U meeneemt naar strand en camping (neemt ingeklapt maar weinig plaats in), maar natuurlijk ook thuis kunt gebruiken. Relax fauteuil met uitklapbare voetsteun, gelakte beukenhou ten a|-mleggers, in diverse stan den te verstellen, geheel inklap baar en op polyester gestoffeer de lopernu voor nog géén drie tientjes. j Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op onze camping-af deling, 2e etage, deze relax fau teuils met voetsteun, geheel in klapbaar, met gelakte beuken houten armleggers en op polyester gestof feerde loper In verband met Goede Vrijdag géén koopavond. Géén schrift, of tel. best.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1972 | | pagina 15