"Al praat ik een
week tegen iemand
aan, een homo
wordt hij niet"
COC GEEFT VOORLICHTING EN MAAKT GEEN PUBLICITEIT
iJFtSjLSrStJTSS: süszrlï «ss» -.mm*#
B£o> cgp
Jeugdland-feest naar keuze:
dit jaar binnen en buiten
''%4 it
dinsdag 4 april 1972
21e jaargang no. 14
EDITIE
SGHIEÖANI
VERSCHIJNT OP DINSDAG EN DONDERDAG IN ROTTERDAM RECHTER MAASOEVER - SCHIEDAM --VL AARDINGEN - KR1MPENERWAARD E.O.- HOOFDKANT. PR INS HENDRIKKADE 14, ROTTERDAM. TEL. 13.21.70
Toen de plaatselijke afdeling van de Nederlandse Vereniging tot
integratie van de homoseksualiteit (voor het gemak- en de door- de
jaren heen yeroverde „goodwill" nog steeds met de oude naam van
COC getooid) op uitnodiging eind vorig jaar tijdens een zogenaamde
Kerst-inn in de Rotterdamse Laurenskerk met een informatiestand
aanwezig was, lokte dat toch nog enkele negatieve reacties uit Een
paar ouderlingen bleven bij de COC-stand staan en één van hen zei:
„Het is best als er informatie wordt gegeven, maar er mag geen
propaganda worden gemaakt". Achteraf had dominee Hoorn, pastor
van de Laurenskerk ook nog .enkele protesten gekregen. Niet op de
mensen of op de stand als zodanig gerichte kritiek, maar louter en
alleen op het feit dat het COC er met een informatiestand was.
Rob de Beer en Jan Meester, centrale dat het aantal geëmancipeerde mannen
figuren van de afdelingen voorlichting groter is. De omstandigheden dwongen
en publiciteit van COC-Rotterdam, be- hen ertoe".
Schuilkelder
Kort na de oorlog is het COC opge-
grijpen de reacties ook anno 1972
best. Zo stelt De Beer in een stencil
naar aanleiding van het door de infor
matiestand uitgelokte geringe aantal
■grieven: „Ik geloof niet het ver mis te richt. Tot 1964 had de vereniging nog
hebben, als ik denk dat de mensen een sterk ondergronds karakter, waarin
verontrust zijn over de zich in snel veel bestuursleden zelfs met schuilna-
tempo voltrekkende veranderingen in men werkten. De laatste vijf jaren
onze samenleving, die op allerlei ma- heeft de homofiele emancipatie zich
nieren tot uiting komen, zoals verwate- sneller dan ooit ontwikkeld. De anoni-
ring van tradities, houding tegenover jniteit van de leidende figuren is hoege-
seks, druggebruik, optreden van actie- naamd opgeheven, de halfjaarlijkse
groepen, gezagsaantasting, verkeers
chaos, milieubederf en ga zo maar
door. De oude vertrouwde waarden en
zekerheden worden weggeslagen. Eén
'.van die zekerheden was dat je niet over
seks mocht praten, omdat het vies was
en dat homofilie slecht, zondig, gevaar
lijk en noem maar op was. Er ie een
enorm vooroordeel gekweekt. In een
maatschappij, die zich op allerlei ge
bied in een pijlsnelle ontwikkeling
bevindt, kunnen vooroordelen echter
geen stand houden". En over de door
de ouderlingen gebezigde term publici-
congressen /iin openbaar en het vereni
gingsblad Sec (met contactadverten
ties) is in de vrije verkoop gebracht. In
een twaalftal grote steden bevinden
zich sociéteitfirr Vaak worden deze
nog door hun besloten sfeer geken
merkt. Zo noemde het hoofdbestuur
van het COC de soos in Amsterdam
eens in een brief de „nationale schuil
kelder".
De Rotterdamse soos De Schakel aan
de Coolsestraat moet evenwel duidelijk
een open gelegenheid zijn. De beslo-
rtenheid, die het deurbelletje sugge-
tert:"~Al zou "ik een week' tegen reert, is alleen het gevolg van een
Een dergelijk normaal gedrag van homofielen wordt nog steeds niet geaccepteerd.
geen aanstoot nemen aan onze seksue
le beleving. Veel begrip heeft een
heterofiei daar niet voor; het is en
Angst blijft tegen de natuur".
iemand aanpraten, dan zrl de ander
toch nog geen homo zijn geworden.
Het is namelijk even zinloos propagan
da te maken voor de homofilie als voor
mooi weer. Het zijn natuurverschijnse
len die zich niet laten beïnvloeden".
Toch houden beiden er een andere
er libfnnenrdeD^8VMekLieintroductie j°n8eren ontstaan. In Rotterdam is dat Homofielen waren in mijn ogen
lijk gezicht en zelfs dat niet eens.
Jan Meester: „Gelukkig komen er
steeds meer hetero's. Ook al door de
mening op na; of je als homo wordt contacten, die we hebben met de
geboren of zo wordt. Voor Rob de NVSH. Hoe meer van dergelijke ont-
Beer is de theorie dat homoseksualiteit moetingspunten er komen hoe beter,
is aangeboren de meest waarschijnlijke. ])e drempel, die de gebruikelijke bars
Jan Meester: „Naar mijn mening word hebben waar homo's en ook wel
je niet als 100 procent hetero of als hetero's plegen te komen, moet min-
100 procent homo geboren. Je bent der hoog worden",
iets er tussenin. In aanleg lig je wel
dichter bij de een dan bij de ander. Gevraagd naar zijn mening over de
Opvoeding en milieu zouden echter sterk vrouwelijk geklede mannen (en
een. negatieve invloed kunnen andersom natuurlijk) zegt hij, terwijl
jrebben". hij net een shaggie bouwt: „Het zich
zoveel mogelijk als vrouw voordoen
Ci jfers van een mannelijke homo is een reactie
op de negatieve houding van zijn om
geving. Er zit het idee achter van: als
ze het denken dan gedraag ik me er
ook naar". Rob de Beer vult hem aan:
„Bezwaarlijk vind ik die houding niet.
Er gaat voor beide partijen een stimu
lans van uit. Bovendien is elk gedrag
toelaatbaar als het authentiek is. Dege
nen, die het doen om er zich mee
tegen hun omgeving af te zetten, zoiu-
den er niet moeten zijn. Daarvoor
streven we ook naar een maatschappe-
-«■--- f lijke structuur, waarin niet alleen de
(vrijen, zoenen of iets dergelijks) niet hom0i maar iedereen zichzelf kan zijn.
Rl.,tW valt er over Jaat Qok t wensen
een groot aantal werkgroepen opge
richt; onder andere in Amsterdam,
Delft. Leiden. Rotterdam, Nijmegen,
Tilburg, Utrecht en Groningen.
Homo's uit alle groepen zijn volstrekt
niet van de noodzaak overtuigd ook
buiten hun milieu zichzelf te zijn. Er
zelfs grote angst
stiekem werd gelachen en gefluisterd
en waaromheen een waas van vage
geheimzinnigheid hing. Het waren
mensen ergens in bars in de grote
steden met wie iets aan de hand was.
En niet mij was niets aan de hand. (-)
Ik heb alles zelf moeten uitzoeken en
vechten. Zo ook de
Een paar cijfers. Eén op de tien men
sen weet niet wat homoseksualiteit is.
Eén op de drie mensen vindt dat dat
soort lieden maar hard moet worden
aangepakt. Zeven van de tien vinden
dat het,gaat om een aangeboren afwij
king, die onbegrijpelijk of griezelig is
én waarmee je maar liever niets te
maken moet hebben. De helft van de
meest toleranten onder ons kunnen
een gevoel van onbehagen bij het zien
van openlijk homoseksueel gedrag
(vrijen, zoenen of iets dergelijks) niet
onderdrukken. Blijkbaar valt er over
de homo en zijn relaties nog heel wat
voor te lichten.
Het COC verstaat onder de homo
zowel de man als de vrouw, die zich in
seksuele zin overwegend of alleen tot
seksgenoten voelt aangetrokken. Voor
de duidelijkheid en omdat het woord
'bij sommigen minder prettig overkomt
wil men van het woord lesbiennes voor
homo-vrouwen af. In het COC zijn
zowel vrouwen als mannen verenigd.
Doelstellingen zijn de integratie van de
homo in de maatschappij en de eman
cipatie van de homo. Het aantal leden
bedraagt momenteel zo'n 7.000. Niet
bijster veel als u weet dat ongeveer een
op de 20 een homo is en er in ons land
rond de 500.000 homofielen zijn.
De heer De* Beer: „Voor velen is het
moeilijk lid te worden van het COC.
Dat lid worden betekent namelijk dat
je jezelf als homo erkent. Iets waar
sommigen veel moeite mee hebben.
Ook is er een behoorlijke groep, die
niet idealistisch is ingesteld en alleen
redeneert in" de trant van: ik leef best
zo en waarom zou ik me om emancipa-
'tie en integratie druk maken, Dan is er
een derde groep, die heeft geprofiteerd
van het COC, emancipeerde maar ook
weer geen ideële, motieven had". Over
de onderbezetting van vrouwen in het
COC zegt Jan Meester: „De man wordt
eerder gedwongen zich als homo be
kend te maken dan de vrouw. De
vrouw kan een heel eind een homofiel
leven leiden zonder dat dat bekend
hoeft te worden. Zij kunnen ook
gemakkelijker samen wonen. Vandaar
>ver. De maatschappij dwingt
dan inderdaad die kus 1
mannen bij het station wordt gewis
seld. De meesten zoeken dan ook een
homofiel milieu waar ze zichzelf kun
nen zijn. Ook al omdat ze dan aanmer
kelijk meer kansen hebben contacten
te leggen met gelijkdenkenden.
In welke situaties vooral jeugdige
homo's kunnen komen te verkeren
blijkt wel uit wat een jongen en een
meisje vertellen. Het meisje, nadat haar
contact met een seksgenoot is ont
dekt: „Accuut werd ik de straat opge
schopt en met dat verloor 'ik mijn
baan. Mijn vriendin werd thuis ook
direct op straat gezet. Ik kon nergens
meer werk krijgen. Het was een hel.
Wij hebben veel vrienden en vrien
dinnen die samenwonen. Sommigen al
meer dan tien jaar. Ik ken ook verhou
dingen van homofielen die het niet zo
nauw nemen, maar dat zijn buiten
beentjes. Ik ken meer huwelijken die
spaak lopen. (-) De gemeenschap mag
i de hetero's als mijn vrienden en vriendinhen. W.n heb-
inlichten,
minder met auto's, luxe- en weggooi-
verpakkingen, gekleurd wc-papier,
driedubbele witmakers, overmatige
voeding enz., maar eerder met het
vermogen goede intermenselijke be
trekkingen tot stand te brengen, dan
zullen we ook de seks haar rechtmatige
plaats in ons cultuurpatroon moeten
hergeven. We zullen minder tïjd moe
ten besteden aan de jacht naar materië
le zaken en het hieraan gekoppelde
opvoeren van de prdduktie,- carrière
maken en het voorbijstreven van ande
ren. Het is allerminst onwaarschijnlijk
dat deze laatste zaken een vervanging
vormen voor het tekort aan diepmen
selijk contact in de'huidige maatschap
pij".
Henk van Capelleveen
stokbrood Bum 00
boerenVo^® natuunwit'
i v krontf boerenbruin,
nbrood,
.,\oerrnil<'
onv*rb«t*rlljk
bok man/c hop
SIM AVI collecteert
SIMAVI geeft al 45 jaar lang directe
medische hulp in tropische landen. De
vereniging schenkt aan dokters, zieken
huizen e.d. medicijnen, instrumenten,
verplegingsartikelen, verbandmiddelen
en andere noodzakelijke medische goe
deren. Elk jaar weer is SIMAVI, mede
door de vele bijdragen, in staat haar
werk te verrichten. Ook in 1972 wordt
er een collecte gehouden en wel van 10
tot 15 april. Er bestaat ook een moge
lijkheid een bijdrage (al is het maar een
kleine) over te maken op giro 128487
ten name van SIMAVI Haarlem.
In nood verkerende
vereniging organiseert
feest voor invaliden
Dinsdag II april organiseert de Ont
spanningsvereniging voor invaliden in
't algemeen Rotterdam in de Groot#
Schouwburg aan het Zuidplein in Rot
terdam een feestavond met o.a. Ciska
Peters, Ben Cramer en ander# bekende
radio- en t.v.-artiesten.
De prijzen zijn voor leden van de
vereniging f. 1,50, voor niet-ledenge-
handicapten en .voor niet-invaliden.
f2,50.
Iedereen is welkom. Aanvang van de
feestavond 8 uur, zaal open 7 uur. In
de pauze wordt een tombola gehouden
met vele mooie prijzen.
De vereniging organiseert twee keer
per jaar een bustocht en twee keer per
jaar een feestavond voor invaliden. Het
werk van de vereniging loopt momen
teel gevaar door de prijsstijgingen van
de afgelopen tijd. Als er geen hulp
komt kan het zover komen dat de
activiteiten zullen moeten worden ge
staakt. Sympathisanten kunnen zich
melden tot secretaris C. Kraaijeveld,
Lokhorst 15a, Rotterdam, tel. 010-
80.84.45. Het gironummer van de ver
eniging is 662732 t.n.v. de heer
Kraaijeveld.
Voorronden Gaudeamus Concours
weer open voor het publiek
Het Internationaal Gaudeamus Conr tweede ronde in de kleine zaal is de
cours voor vertolkers van muziek van ingang op het Kruisplein,
onze tijd wordt dit jaar voor de tiende Tsjechoslowakije is met 17 deelnemers
keer en in Rotterdam voor de derde het beste op het concours vertegen-
keer gehouden. Na de primeur van woordigd. Verder komen de^ deelne-
vorig jaar zullen ook dit jaar de eerste
en tweede ronde van het concours
gratis voor het publiek toegankelijk
zijn. De eerste ronde is op 5, 6 en 7
april in de repetitiezaal en de tweede
ronde op zaterdag 8 april in de kleine
zaal van de Doelen. Alle dagen wordt
groot aantal Europese
landen (waaronder ons land), de USA
en Japan. Deelnemers zijn niet ouder
dan 35. Op het slotconcert, dat op
maandag 10 april iri de kleine Doelen
zaal wordt gegeven zal de jury uit de
vjjf finalisten de winnaar aanwijzen.
gespeeld tussen 10 en 18 uur met een De nieuwe commissaris van de ko-
pauze tussen half één en twee uur. In ningin in Zuid-Holland, mr. M. Vrolijk,
die pauze (van kwart voor tot kwart zal de prijzen uitreiken,
over één) verzorgen deelnemers aan
het concours op 6, 7 en 10 april extra
koffieconcerten in de hal van de
Doelen, waarvan hét programma niet
alleen uit moderne muziek zal bestaan.
Iedere belangstellende kan tussen twee
deelnemers de zaal binnenstappen of
verlaten. Voor de drie eerste ronden in
de repetitiezaal is de ingang op de
Kruiskade 2 (artiesteningang), voor de
NIEUWE LP VOOR UNICEF UIT
Er is weer een nieuwe Top-star-festival
Lp. uit, waarvan de baten zijn bestemd
voor Unicef.- Onder anderen hebben
aan de l.p. hun medewerking verleend
Val Doonican, Anita Kerr, Nana
Mouskouri, James Last en de
Ekseption. In het Bijenkorffiliaal in
Rotterdam zal Anita Kerr vrijdagmid
dag 7 april van 1 tot 3 uur aanwezig
zijn om de plaat te signeren.
De Bijenkorf heeft ook een 20-tal met
de hand geknoopte tapijten uit Tibet
verzameld. Ze zijn gemaakt door
vluchtelingen en de opbrengst is uiter
aard ook voor het werk van Unicef
onder de Tibetaanse vluchtelingen be-
Helder Camara spreekt
tijdens kerkdienst
Zondagmorgen 9 april zendt de KRO-
televisie de Eucharistieviering uit van
uit de Gasthuiskerk te Tilburg, die
wordt gevierd door Den Helder
Camara in concelebratie met drs. J.
Bluyssen, bisschop van 's-Hertogen-
bosch, en pastoor C. Wetzer, pastoor
van de parochie. Don Helder Camara,
aartsbisschop van Recife (Brazilië),
heeft de laatste jaren veel van zich
doen spreken door zijn strijd voor
betere omstandigheden voor de arbei
ders in zijn land, waardoor hij wel eens
in konflikt raakt met de Braziliaanse
regering en met het Vaticaan.
De concelebratie vindt plaats in de
Franse taal. In plaats van een preek
tijdens de Eucharistieviering houdt
mgr. Helder CaiAara aan het slot van
de dienst een toespraak in het Frans,
die zin voor zin in het Nederlands
wordt vertaald door Harrie Haas.
Meer cijfers
Claus opent ontvangsteen tram
over ontwikkeling derde wereld
Prins Claus zal'op vrijdagmiddag 14 april in het-Bouwcentrum te Rotterdam het
■reizende „DD-2 ontvangstcentrum", opgezet door het Unesco Centrum Neder
land, officieel openen. De prins is voorzitter van de Nationale Commissie
Ontwikkelingsstrategie, die deze expositie- over het tweede ontwikkelingsdecenn
ium van de V.N. financieel mogelijk maakte.
Het DD-2 ontvangstcentrum zal een
reis van ongeveer drie jaar door Neder
land in Rotterdam beginnen. DD-2 is
de Engelse afkorting voor het tweede
tienjarenplan voor ontwikkeling, dat
de lidstaten van de Verenigde Naties
hebben aanvaard. De naam „ontvangst
centrum" is gekozen, omdat er ni?t is
gestreefd naar een statische tentoon
stelling, maar naar een levendige pre
sentatie, waar de bezoeker zich bij
betrokken kan voelen.
Een belangrijk onderdeel vormt een
theatertje met zitpodia van verschillen
de hoogten. Met behulp van drie pro
jectoren en een geluidsband zal daar
informatie worden verstrekt. Een
tweede ruimte met podia biedt gele
genheid tot discussies en opvoeringen.
experimenteren met factoren, die in de
ontwikkelingsproblematiek met elkaar
samenhangen, een informatiedesk, een
literatuurkast, een leestafel en panelen,
waarop de bezoekers zelf bijdragen aan
.het centrum kunnen leveren.
Voor inbreng van zowel scholieren, als
andere bezoekers en werk- en actie
groepen wordt een deel van de facili
teiten vrijgehouden. Het publiek zal
voor een groot deel bestaan uit groe
pen scholieren. Speciaal voor de op
stelling in Rotterdam geldt, dat aan de
Derde Wereldhandelsconferentie
(UNCTAD-III) veel aandacht geschon
ken zal worden. Die conferentie (in
Santiago de Chile) valt vrijwel precies
samen met de periode waarin het
Bouwcentrum het DD-2 ontvangstcen
trum zal zijn ingericht. Dé bezoekers
Verdere onderdelen van het ontvangst- voor het DD-2 ontvangstcentrum heb-
centrum worden: twee „objecten", ben gratis toegang tot het Bouwcen-
waarmee de bezoekers zelf kunnen tru
Nog een paar cijfers en feiten. Ruim de
helft van de homofielen, zo bleek bij
een onderzoek, heeft langer dan een
jaar gewacht eer hij met iemand ging
spreken, een derde deel twee jaren of
nog langer. (Is het een wonder dat
onder de niet-geëmancipeerde homo's
het aantal zelfmoorden vier- a vijfmaal
zo hoog ligt als bij de „normale"
mensen.) Wordt iemand ingelicht, dan
is dat meestentijds een leeftijdgenoot
(52 procent). De ouders worden zel
den als eerste gesprekspartner gekozen
(5 procent) en een deskundige, zoals
psycholoog, psychiater of arts, door
11 procent. Bijna de helft van de
vaders en ruim een derde van de
moeders weten, wanneer zij vernemen
dat zoon of dochter homo is, daar niet
goed raad mee. Toch reageren de
ouders vaker positiever dan van tevo
ren was voorgesteld.
Is het een wonder dat de mensen van
het COC-Rotterdam met behulp van
stands op bijvoorbeeld de Femina, bij
gelegenheid van een Kerst-inn of tij
dens een gebeurtenis als het Kralingse
popfestival de menseri (en niet alleen
de homo's, willen voorlichten. Mensen
als De Beer en Meester willen zich
steeds actiever opstellen. Zoveel moge
lijk groepen moeten worden bereikt.
Verenigingen en clubs, die dat willen
kunnen een avond voorlichting krijgen.
Niets liever dan dat. Jan Meester (tel.
01899-5803, overdag 070-752946)
staat voor alle vragen en informatie
open. Ook een pastorale werkgroep
homofilie, een 12-tal pastoors en do
minees, doet in Rotterdam uitstekend
werk op het terrein' van de hulpverle
ning aan de homo en de integratie van
die groepering in de maatschappij.
De laatste jaren hebben veel positieve
verandering gebracht. In de toekomst
ziet Rob de Beer die lijn zich voortzet
ten. „Ik geloof niet dat het nog eens
zal omslaan. Naar mijn mening zal
iedereen vrijer kunnen worden in het
uiten van zijn gevoelens. De groepsnor
men krijgen steeds minder vat op de
mens. Het denken en doen van het
individu zal steeds belangrijker wor
den"-.
In zijn stencil zegt hij het zo: „Als we
inzien dat we een heilloze weg hebben
ingeslagen, omdat menselijk geluk en
de leefbaarheid in deze wereld niet zijn-
gediend met bevolkingsaanwas, nog
Jeugdland, het jaarlijks terugkerende vakantie feest, dat tienduizenden Rotter- ten en er kan speelgoed worden ge-
dammertjes gedurende enkele weken bezighoudt, bestaat dit jaar uit twee maakt van takkenhout. De brandweer,
gedeelten, namelijk het echte onvervalste, ouderwetse Jeugdland in de Energiehal padvinderij zullen
op de rechter Maasoever en een groot „buitengebeuren" en dat is dan het r" <"imn pr'7
nieuwe - op de linker Maasoever in het Zuiderpark.
Uit enquêtes die enkele jaren onder de of Kralingen of Spangen, die zich
bezoekertjes van Jeugdland zijn gehou
den is gebleken dat de plaats waar dit
feest wordt gevierd in belangrijke mate
bepaalt, uit welk deel van de stad de
bezoekers komen. Van de 45.000 jon-
gelui die in 1970 gedurende vier weken veranderen,
de Energiehal aan de Abraham van
Stolkweg bevolkten, kwam 65 procent
van de rechter Maasoever. Maar toen
Jeugdland voor de eerste maal in zijn
geschiedenis in zuid in de Ahoyhal
liever in de frisse lucht willen uitleven
in sport en buitenspelen van harte
welkom in het Zuiderpark. Kortom
men, doet gewoon waar men zin in
heeft en dat kan van dag tot dag
werd gehouden kwam ongeveer 69 vast zeggen:
Op het programma van Jeugdland-bin-
nen zullen we een dezer maanden nog
teïugkomen, al weten de vaste klanten
zo langzamerhand wel wat er te „ver
hapstukken" valt. Eén ding willen we
i bij het eigenlijke
demonstraties geven enz.
Geen zorgenl
Voor degenen die „hoognodig moe
ten" en wie ontkomt daaraan?
zullen toiletwagens worden geplaatst.
Voorts komen er enkele C'70 koepel
tjes waaronder tijdens een plotselinge
regenbui kan worden geschuild. Nu we
het daar toch over hebben; niemand
behoeft zich zorgen te maken over een
constante regenbui van zes weken,
althans niet waar het Jeugdland-buiten
betreft, want dan'worden de evene
menten gewoon verplaatst naar een
„ver- grote tent en naar een deel.van het
Ahoy-complex.
Dit jaar wordt Jeugdland, dat wil
zeggen de bekende attracties weer in
de Energiehal gehouden, maar om nu
de jongelui van zuid niet in de kou te
laten staan worden gedurende zes we
ken sport- en spelactiviteiten in het
Zuiderpark georganiseerd. Twee weken
langer dus dan Jeugdland, dat vier
weken duurt. Daar komt nog bij. dat
waar Jeugdland gedurende vijf dagen,
per week geopend is, „Jeugdland-Sport
en Spel" zes dagen toegankelijk is.
Doen wat je wilt
Het bovenstaande wekt. misschien de
indruk, dat de jongeren van Rotter
dam-zuid alleen maar naar het Zuider
park kunnen- om er ook al weer alleen
maar sport en spel te kunnen bedrij
ven. Dat is natuurlijk niet zo. Kinderen
uit Pendrecht of Feijenoord of waar
dan ook in Rotterdam-zuid, die graag
koekjes bakken of boetseren of zo
maar wat willen knutselen, pakken
gewoon bus of metro richting Energie
hal.
Omgekeerd zijn jongelui uit Overschie
Jeugdland, in de Energiehal dus, geen
buitengebeuren meer. Dat wil zeggen:
geen verkeerstuin, geen kinderboerde
rij enz. Alles wat voorheen buiten de
hal plaatsgreep is nu in het programma
van Jeugdland-buiten opgenomen.
Wat de toegangsprijs voor Jeugdland-
binnen zal zijn is nog niet bekend,
maar wie naar het Zuiderpark trekt
betaalt fl.- per dag. De data waarop
het jeest wordt gevierd zijn voor
Jeugdland-binnen van 8 juli tot en met
Dat programma zal er ongeveer als V<wL Jeu*dland'buiten-
volgt uitzien: spel en sport in velerlei v"" n
n 3 juli tot en met 11 augustus.
(nieuwe) vormen, kinderboerderij, kin
dertuintjes, verkeerstuin, bouwen met
zand, poppenkast, jeugdvoorstellingen
en creatief spel, waar toekomstige kun
stenaars en kunstenmakers hun opge
kropte creativiteit kunnen uitstorten
over hun leeftijdgenoten. Verder kun
nen er hutten worden gebouwd en
forten en wigwams en uiteraard vlot
ten, want er is een aardige plas water
in het park. Er zal een trimbaan
worden aangelegd en die blijft. Daarop
kunnen ook de ouders hun teveel aan
lichaamsgewicht kwijtraken.
Zoals bekend gaat Jeugdland uit van
de Rotterdamse Stichting voor de li
chamelijke Opvoeding en is de organi
satie in handen van de afdeling Sport
en Recreatie van de gemeente Rotter
dam. Voor Jeugdland-buiten heeft
men de medewerking van de Stichting
Spel en Sport, zodat de gebeurtenissen
in het Zuiderpark in handen zijn van
bevoegde spel- en sportleiders. Maar
daarmee is. men er nog niet. want de
grote moeilijkheid is elk jaar weer
voldoende leiders te krijgen; ook voor
Jeugdland-binnèn. Wie dit werk wil
Wat het water betreft, er zullen wed- doen ®n tenminste 17 jaar
strijden worden georganiseerd met rub
berbootjes, kano's, zelfgebouwde vlot
ten en veren. Maar ook de handenar- -
beid wordt niet vergeten, want er kan. foon 147744, toestel 257.
geknutseld worden met natuurproduc-
inlichtingen vragen bij de afdeling
Sport en Recreatie Bureau V, E.N.-ge-
bouw; Coolsingel 6, Rotterdam, tele-