69: 21 Een tonische zuil en het rapport ran de club ran Rome Ah we voor onze ekonomie ons vruchtwater zouden moeten bevuilden wet ook. AFGEWERKTE PAARDEN GENIETEN VAN EEN RUSTIGE LEVENSAVOND Majgssli 98 80 Fa. J. van Mastrigt DE HAVENLOODS, DONDERDAG 14 SEPTEMBER 1972 37-512 In Amsterdam kan het gebeuren dat je midden in de afbraakrommel van een op de gracht geplaatste puinbak een Ionische zuil ziet liggen. Mijn medewerkers zagen het en dankzij hun reddingspogingen is die zuil nu in mijn werkkamer opgesteld. Zij is gewoon „schoon", wel wat beschadigd, maar dat hindert niet, wat eraan ontbreekt was ook schoon en dat kan je in je fantasie gemakkelijk aanvullen. De sfeer die ze uitstraalt kan niemand negeren, als je daarbij tenminste de slopers, die haar even gemakkelijk afstonden als in het puin wierpen, maar verwaarloost. Tegenwoordig wordt niet alleen in Amsterdam, maar ook in ons hele land zoveel waardevols opgeruimd dat de gehele affaire voor mijn gevoel een soort symbolische betekenis kreeg. Dat hing vermoedelijk wel samen met het feit dat gelijktijdig met de komst van die Ionische kolom eindelijk het Rapport van de Club van Rome in boekvorm uitkwam. Die zuil als teken is één van de voorbeelden waartoe de mens in staat is wanneer hij in rust en met liefde kan werken. Het Rapport van de Club van Rome verstrekt gegevens over de consequenties van de huidige menselijke activiteiten. Activiteiten die nu niet bepaald door rust, bezinning en liefde geadeld worden, maar wel door materiële en technologische belangen worden opgejaagd. Door de aandacht en rust ontstaan kunstwerken en tevens dingen die in vormgeving „schoon" zijn. Wan neer Socrates en Hippias lang debatteren over de vraag „wat is het schone?beëindigt Socrates de vele mislukte definities van Hippias met de woorden: „nu meen ik de betekenis te verstaan van het spreekwoord: „Het schone is lastig". Dat dit inderdaad het geval is en niet alleen voor het geven van een definitie geldt, ondervinden thans sommige organisaties in ons land, die hun plannen opgehouden of gedwarsboomd zien door actiegroepen die opkomen voor landschappelijk, natuur- en stedeschoon. Bovendien gebruiken wij het woord „schoon" ook nog om de vereiste kwaliteit van lucht, water en grond aan te duiden. Vrij veel mensen hebben nu wel ontdekt dat „wht schoon is" in ons land heel weinig in tel is bij de grote meerderheid van de organisaties die grondbezit, ver keer, industrie en woningbouw tot winstobject of arbeidsveld gekozen hebben. De recreatie- en toeristen industrie kan daar ook nog bij geteld worden. Diezelfde mensen beseffen ook dat wij fantastisch knap zijn in technische zaken en dat die kennis nog steeds vermeer dert, maar dat enig begrip voor de onderlinge samen hang van alle problemen, het menselijk milieu betref fende, in hetzelfde snelle tempo verminderde als waarmee wij technisch vooruitgingen. Bij de meeste beslissingen, die in de laatste decennia genomen zijn, blijkt de mens, waar nota bene al die hulpmiddelen voor bestemd zijn, of het voor de mens noodzakelijke ecologisch evenwicht, helemaal geen gewicht meer in de schaal te werpen. Wetenschapsmensen en politici konden hier weinig invloed op uitoefenen. Wetenschappelijke rapporten behoren door een zichzelf respecterend wetenschaps man in wetenschappelijke tijdschriften gepubliceerd te worden en zijn daardoor hoogstens aan insiders be kend. Politici zijn altijd wel de minst vrije mensen die er zijn: aan hun kiezers gebonden is het weerhaan spelen van wat de achterban wil welhaast onvermijde lijk en is meestal de grootste zorg het kunnen blijven „zitten Wakker schudden collegae natuurlijk wel geschokt, maar, gezien de ernstige situatie waarin wij verkeren de wereld een geweldige dienst bewezen. Het was de enige manier om vele mensen wakker te schudden en onze politici hierdoor een kans te bieder de belangen van de „polis" zwaarder te laten wegen dan de gebruikelijke korte-termijn-successen. Volgens insiders zal na deze populaire publicatie nog een wetenschappelijk rapport van Meadows binnenkort verschijnen. Dat er grenzen zijn aan ons doen en laten is wel de belangrijkste conclusie van het Rapport. Er is een maximum aan het aantal mensen dat op onze aarde onder menswaardige omstandigheden kan leven. De beschikbare bewoonbare grond, de aanwezige grond stoffen en de maximale belasting van het ecologisch evenwicht zijn bepalend voor dat maximum. In minde re mate is de stand van de technologie hiervoor van gewicht. Het toegepaste wereld-simulatie-model blijkt, ondanks van verschillende zijden ingebrachte twijfels, stabiel van uitkomst te blijven, ook met verschillende „input". Ook een toekomstige toepassing van een energie, die niet vervuilt geeft een te verwaarlozen verschil op de uitkomst. Misplaatst vertrouwen Die uitkomst voorspelt een wereldramp. Wanneer wij op dezelfde voet doorgaan kan men thans hoogstens nog wat twisten over de tijd wanneer dat zo ongeveer zal plaatsvinden. Om de gevolgen van de te verwachten catastrofe te verminderen zal een wereldwijd weten schapsbeleid allereerst noodzakelijk zijn, waarbij vooral strijd gevoerd zal moeten worden tegen de benauwend- dodelijke specialisatie-ziekte van de huidige weten schap. Het is niet de enige menselijke kwaal waartegen front gemaakt moet worden, ook de sfeer van ,Jiet zal wel niet zo'n vaart lopen" of „ze hebben dat al zo dikwijls voorspeld", behoort tot de ergste belemmerin gen voor een goede toekomstige samenleving. „De technologie lost immers alles op! zit er heel diep in. Dat misplaatste vertrouwen kan alleen maar het gevolg zijn van gebrek aan tijd of aan onvermogen om over onze situatie na te kunnen denken. Zowel in onze lagere als in onze hogere opleidingen werd altijd zoveel gewicht gehecht aan techniek en feitenkennis, dat men nu de rekening gepresenteerd krijgt voor het gebrek aan ruimte voor verdieping in filosofie en ethische proble men. Is het een wonUer wanneer er zjo plotseling gelijktijdig met het Rapport een ionische zuil naast je komt staan, dat de gedachte opkomt: Wat hadden zij en wat missen wij? Kenmerkend voor de Griekse beschaving was de ruime mogelijkheid om zich in menselijke problemen te verdiepen. De Kunst van het „nietsdoen" werd nooit zo grondig bestreden als bij ons. Iedere dromer in een klas werd al van jongsaf gemanipuleerd met „zit niet te Naar ik hoorde zou er volgens Meadows maar één bedrijf in ons land zijn, waar medewerkers de gelegen heid krijgen zich te verdiepen in de toekomstige problemen van de mens; alle overige bestuderen slechts de mogelijkheden van vervangende materialen of toe passingen van andere energiebronnen! Mag de mens alles te gronde richten in een kortzichtig beleid van geforceerde economische expansie? Het ethische aspect van de plaats van de mens is ons probleem. De Club van Rome acht een fundamentele herziening van het menselijk gedrag een eis. Grote menselijke instellingen als kerken, staten of politieke bewegingen zijn er tot nu toe niet in geslaagd het „heb uw naaste lief als u zelve" als richtinggevend in de wereld te doen aanvaarden. Het zijn nota bene de „rijke landen" die altijd zo trots waren op hun culturele erfenis! Een verjaagd godsbegrip, een verdwenen hiernamaals en de ruimtelijke expedities naar de maan hebben wonder lijk genoeg onze wereld niet ruimer gemaakt, maar wel het gevoel versterkt dat ons gemeenschappelijk leven op aarde in de eerste plaats het terrein is dat al onze aandacht vereist. De door de Club van Rome gestelde fundamentele wijziging van het menselijk gedrag deed mij denken aan het door Erich Fromm geschreven boek over de ontplooiing tot creatief mens-zijn, namelijk Liefheb beneen kunst, een kunde". Volgens Fromm blijkt de actieve aard van de liefde, behalve uit het kenmerk „geven", eveneens uit de volgende andere fundamente le kenmerken welke alle vormen van liefde gemeen hebben, namelijk zorg, verantwoordelijkheid, respect en inzicht. Liefde met zijn kenmerkende facetten past allesbehalve in de keiharde managerssfeer, die ons naar de bedenkelijke wereldsituatie heeft gevoerd. Onze huidige samenleving is er ook niet in geslaagd om de beoefening van zelf-discipline, concentratie en geduld te stimuleren, die toch noodzakelijk zijn om de kunst van liefde te verwerkelijken. Het zenuwen-gejakker dat bij onze radio en televisie zo overheerst geeft meer een beeld van ons cultuurbeleid. Een rauwe kreet van protest tegen onze aanbidding van de economie. die nu juist wel geschapen werd door alle fundamentele kenmerken van de liefde. Dat geldt voor alle waarlijk goede architectonische scheppingen en is ook de reden dat zij blijvend voor de mens van waarde zijn. Waf-men van puur technische of materieel,bepaalde dingen niet kan zeggen. De Club van Rome stelt dat wij moeten terugkeren tot het maken van duurzame gebruiksgoede ren. Een theoloog heeft vroeger eens gezegd dat het niet de institutionele kerken, maar vooral de moeders zijn geweest, die het essentiële van het christendom hebben weten te behouden door het op hun kinderen over te dragen. Op grond daarvan zou je nu ook wel wensen dat het kennelijk te klein gebleken denkraampje van onze beslissingscentra snel zal worden open gestoten door een toenemende invloed van het vrouwelijk element om een waarlijk menselijke samenleving op aarde te verwezenlijken. ir. G. Treep (ontleend aan maandblad „De architect") u heeft gelijk... wel een. belangrijke reden om ook Uw tapijt bij ons te kopen, want daar wilt U tenslotte weer een hele tijd plezier van hebben. Kamerbreed nylon tapijt, 400 cm breed, van een zeer mooie kwaliteit met schuimrubber rug (dus geen ondertapijt nodigin een zeer mooie kleur berber. Dit tapijt koopt U nu niet voor f 99,50 maar voor nog géén zeven tientjes per meter. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de 1e etage dit kamerbreed nylon tapijt, 400 cm breed, met schuimrubber rug en in een mooie kleur berber, nu pej^ Bij aankoop van tenminste 2% strekkende meter wordt dit ta pijt gratis gelegd. Géén schrift, of tel. best. „In het begin dachten de mensen dat zijn van die oude mannetjes die wat met zieke paardjes rommelen". Er is enorm tegen ons geageerd. Maar al die mensen zijn nu onze grootste vrienden". Cornelis 't Hart is voorzitter van de Stichting „De Paardenkamp" in Soest, een nationaal rusthuis voor paarden. Aan de weg van Soest naar Amersfoort het is wel even zoeken, want de gemeente is nog steeds bezig met de wegwijzering voor het paardenkamp - ligt boerderij „Vosseveld" aan de Birkstraat 96. Bejaarde paarden van diverse „pluimage" zoals schillenpaarden, orgelpaarden, ex-circus paarden, ren- en rijpaarden hebben hier een rustige oude dag. Cornelis 't Hart werkte reeds jaren bij de Dierenbescherming in Soest toen hij een artikel over een paardenpension in Londen las dat 75 jaar bestond. Bij hem ontstond toen het idee dat zoiets toch ook in Nederland te verwezenlij ken moest zijn. In januari 1962 bracht hij zijn idee in het bestuur van de Dierenbescherming die er wel oren naar had. Zo ontstond de Stichting „De Paardenkamp", onderafdeling van de Dierenbescherming maar met een zelfstandig 7-tallig bestuur. „Het was toen wel geregeld", vertelt Cornelis 't Hart, „maar paarden hadden we nog niet. Tot op een gegeven ogenblik de NOS-televisie op de stoep stond die opnamen wilde maken. Geen paarden, was voor hen geen bezwaar. Ze leen den er ergens één. Dat NOS-program- ma was eigenlijk de duw in de goede richting. Onze eerste „bejaarde" kwam op 14 april 1962 uit het plaatsje Markelo in Overijssel. Het was een Russische pony. Deze dag houden wij daarom ook als officiële datum aan". namelijk zo dat wanneer een paard naar het slachthuis gebracht wordt de eigenaar er altijd nog een aardig bedrag voor krijgt (variërend van duizend tot dertienhonderd gulden) en voor een paard dat naar het rusthuis gaat moet geld worden bijgelegd. Zieke paarden worden dan ook niet opgenomen. Bij goedkeuring door een dierenarts moet door het bestuur unaniem besloten worden of het paard al dan niet wordt opgenomen. tiehulpen nemen wij ook niet aan, ook al kunnen we deze wel gebruiken. Aan st,emmen die om de paar dagen wisse len, kunnen paarden niet wennen". HAPPENING Op 14 april 1972 bestond het paarden kamp tien jaar. „Wij hebben toen een soort paardenhappening gehouden. Al le dieren en stallen waren feestelijk versierd. De belangstelling is altijd erg groot. We hebben zondagen van dertig bezoekers maar ook van 6 a 700. In 1971 telden we tussen de 12 en 14.000 belangstellenden. Ieder paard heeft zijn eigen stal met daarboven zijn naam en geboorteda tum. Hieronder ziet men veel wellui- DOEL Het doel dat de Stichting „De Paarden kamp" nastreeft is aan oude, afgewerk te paarden, die anders naar het slacht huis gaan, een rustige levensavond te verschaffen. Wanneer men een aan vraag krijgt voor opname van een paard wordt alles terdege nagegaan. Hoe oud het paard is, hoe groot, wat hij gedaan heeft en of er een afkoop som betaald moet worden. Het is BONTSHOW MODE 1972/ 73 te houden in onze salon Kleiweg 145 op MAANDAG 18 SEPTEMBER en DINSDAG 19 SEPTEMBER A S. AANVANG 14.30 EN 20.00 UUR. ndien U één der shows wilt bezoeken is telefonische reser- rering verplicht, waarna U een plaatsbewijs zal worden toege- onden. BONTHUIS LYA MURRIS B.V. Tel. (010) 22 66 72. Toegang tot de show is vrij. „De Paardenkamp" bestaat dan ook geheel op basis van vrijwilligheid en van legaten die mensen nalaten aan het rusthuis. Laatstgenoemde gelden wor den gereserveerd voor de aankoop van nieuwe hectaren land. Momenteel strekt het kamp zich uit over 5 hecta ren Weiland40 stallen bieden huisves ting aan 31 paarden en twee bejaarde geiten. Volgens de statuten van de stichting mag het kamp n.l. ook geiten, ezels en schapen opnemen. Het personeel van het rusthuis bestaat uit drie mensen, die belast zijn met de verzorging van de dieren. Vier a vijf maal in de week worden de paarden geroskamd. „Laatst zei iemand mij dat de gemiddelde leeftijd van een paard tussen de 22 en 24 jaar ligt", vertelt een trotse Cornelis 't Hart, „onze oudste ponies zijn 45, 40 en 35 jaar en de leeftijd van het grootste paard ligt op 34 jaar. Het ligt er natuurlijk wel aan of hij heel hard heeft moeten werken of dat hij alles op zijn dooie akkertje heeft kunnen doen. „Vakan- DAF5S ZTPTPy DAF MINERVA Gedeputeerde Staten hebben goed keuring verleend aan het raadsbesluit tot het verlenen van een aanvullend krediet van f.9.473.736,36 ten behoe ve van de realisering van het polderbe- malingsplan, waarin is opgenomen de demping van de Poldervaart. Voorts is goedgekeurd het raadsbesluit tot het voteren van een krediet van f.11.145.173 voor de bouw van 182 portiekwoningen in het oostelijk deel van Woudhoek-Zuid. POSTZEGELVERZAMELAARS VRIJDAG 15 SEPT. A.S. OPE NING POSTZEGEL- EN MUNT- HANDEL mi HETEN U VAN HARTI WELKOM EN WIJ TONEN U) GAARNE ONZE UITGEBREIDE SORTERING POSTZEGELS-AL- BUMS EN MUNTEN. „Artiestenpalet in sporthal Margriet Op verzoek van de Stichting Lente feest verzorgt „Artiestenpalet" op zaterdag 16 september een ontspan ningsprogramma voor ongeveer 300 patiënten in de sporthal Margriet. Aanvang 2 uur. Medewerkenden zijn: de Rotterdamse accordeonist Will Couré, de Rapido's, goochelaar Nico Burco en de zangeres Marjan Kampen met gitarist Gerard van Bommel. dende namen als: Chopin, Moonlight, Zippy, Marie-Louise, Donald en Filou. De laatste naam die vorige week zater dag hieraan is toegevoegd is Rola, het Rotterdamse paard van Willem Bax, dat afgelopen zaterdag feestelijk is binnengehaald. Cornelis 't Hart: „Het gebeurt nooit dat een paard geen naam heeft, zelfs de slechtste eigenaar geeft zijn paard wel een naam mee. Wij krijgen ook wel eens mishandelde paar den, maar in doorsnee hebben zij een vrij behoorlijke baas gehad". Door de pedicure (hoefsmid) worden de paarden bekapt, d.w.z. dat de hoornlaag van de voeten gehaald wordt omdat de paarden anders „schoenen" krijgen. Wanneer door de regelmatig controlerende dierenarts wordt gecon stateerd dat een paard een ernstige of ongeneeslijke ziekte heeft, wordt in overleg met het bestuur en de vorige eigenaar het paard m het kamp afge schoten ter voorkoming van een lang lijden. Ook daarna wordt volgens het principe van het paardenkamp, het paard niet naar een slachthuis ge bracht, maar overgebracht naar een destructiehuis in Schiedam. VOEDSEL De kosten van het voedsel liggen hoog. Een groot paard kost, inclusief alle lasten f. 300,- per maand; voor een klein paard bedraagt dit f. 150,-. Heel oude paarden krijgen bovendien nog Zelfgemaakt speelgoed op tentoonstelling in Lijnbaancentrum De Rotterdamse Kunststichting organi seert van 17 december 1972 tot 29 januari 1973 in het Lijnbaancentrum de tentoonstelling „Ontroerend Goed". Op deze expositie zal speel goed, zoals poppen(huizen), blokken dozen, auto's, vliegtuigen, boten, hijs kranen enz. te zien zijn, dat door ouders of grootouders is gemaakt. De Kunststichting wil graag de produkten, die gemaakt zijn door nijvere ouder- en grootouderhanden aan een breed pu bliek laten zien. Zij, die iets voor deze tentoonstelling in bruikleen willen afstaan worden opgeroepen een beschrijving en liefst een foto van het betrokken speelgoed op te sturen naar de Rotterdamse Kunststichting, Kruisplein 30, Rotter dam, vóór 16 oktober. Het ingezonden speelgoed zal verzekerd worden. De drie oudste ponies krachtvoer, omdat ze niet goed meer kunnen kauwen. Het voedsel bestaat uit hooi, stro, winterpenen, biks (paar- denbrokjes) en haver. Om nog enkele andere getallen te noemen in de win terperiode (vanaf begin oktober tot en met eind april) gebruikt men: 60 a 70.000 kg. stro, 50.000 kg. hooi, 25.000 kg. wortelen, buiten haver en biks. Cornelis 't Hart: „Wij hebben dan ook nog een lange wachtlijst met paarden, precies eender als bij de bejaardenhuizen voor mensen. Maar als we meer paarden aannemen, betekent dit meer land en meer personeel. Daar om is elke bijdrage, hoe klein ook, van harte welkom". Degenen, die jaarlijks begunstiger wil len worden van de Stichting „De Paar denkamp" krijgen driemaal per jaar een circulaire, waarmee zij op de hoog te worden gehouden met de AOW- paarden. Het gironummer van de Stichting is 63.16.24 t.n.v. „De Paar denkamp" in Soest. Boerderij Vosseveld is voor bezoekers het gehele jaar door geopend van 9.00-12.00 uur en van 13.30-16.00 uur. Op zon- en feestdagen van 10 tot 16.30 uur. Hanny Vroegh NU 45, koop-avond Lange Kerkstraat 66 u heeft gelijk. niet alleen kleren maken de vrouw, want wanneer U niet de juiste foundation draagt, ver liest het mooiste jurkje haar ef- fekt. Stretch beha met 3-delige fiber- fill cups en stretch panden en bandjes. Deze beha in een assor timent kleuren verkopen wij nu, in B-cup (70 t/m 90), niet voor f 6,95 maar voor nog géén drie gulden per stuk. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre deze stretch beha in diverse kleuren w.o. wit, huidkleur en bruin, nu in B-cup (70 t/m 90), per stuk Géén tel. of schrift, best.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1972 | | pagina 7