Zal het stuiverspara dij s nog eens tot bloei komen? rukro DE HAVENLOODS ENGELSE KINDEREN HADDEN IN VORIGE EEUW TONEELMANIE mmmm 99 99 .simemde wit, WAAR VELEN KOPEN KOOPT MEN GOED MODERNE KEUKENS PLATEN HARDBOARD WESTERHOUTHANDEL EEN ASSISTENTE simondéwit DE HAVENLOODS, DINSDAG 10 OKTOBER 1972 41-17 Wat de beeldbuis in vele gezinnen tegenwoordig biedt, bood 125 A1'50 jaren geleden in tal van Engelse gezinnen het speelgoedtheater. Maar er is een principieel verschil. Kijken naar de tv is een passief genoegen. Een voorstelling van het speelgoedtheater van weleer was voor de jeugd een actieve, scheppende vorm van ontspanning. Immers, de jongeren gaven de voorstelling, terwijl de ouderen toeschouwers waren. Het speelgoedtheater was voor de jeugd een boeiend, van hout, karton en gekleurde prenten vervaardigd stuiversparadijs. Waarom het een stuiversparadijsje was en heette zullen wij duidelijk maken. Na het avondeten vond de vertoning plaats. Het houten miniatuurtoneel met zijn kleurig beschilderde proscenium het gedeelte van het toneel dat voor het gordijn is), werd op een tafel in de huiskamer geplaatst. De ouders en de gasten gingen zitten in de pluche leunstoelen. De lamp werd uitgedaan. Een der kinderen stak de voetlichtjes van het toneeltje aan. Een ander kind trok het groene toneelgordijn op. Het spel kon beginnen. Twee of drie kinderen verzorgden de vertoning. Een van hen las uit het „Book of Words" een bewerking voor de jeugd van de oorspronkelijke tekst van het stuk - de dialogen hard op voor. Nummer twee had tot taak de décors telkens te wijzigen en de bewe gingen der spelers te bewerkstelligen. In sommige stukken was er plaats voor een derde kind, dat tot taak had voor de „bijgeluiden" storm, wapenge kletter, donder, en zo meer te zor- ;gen. De acteurs en actrices waren uitgeknip te, op karton geplakte kleurige afbeel dingen van echte spelers. Zij waren bevestigd op houten voetstukjes, zodat ze gemakkelijk over het toneel gescho ven konden worden. De jeugdige verto ners genoten van die voorstellingen. Zij konden hun fantasie uitleven en de helden en heldinnen van hun verbeel- ding op de planken „levend" maken. Die jeugdige vertoners waren acteurs, producers en toneelknechten tegelijk. Zij leefden tijdens de voorstellingen in hun eigen wonderwereld. En niet al leen de vertoners, ook de (jeugdige en volwassen) toeschouwers waren door de vertoningen ten zeerste gèboeid. Van alles wat Wat waren het voor stukken, die in die miniatuur-schouwburgjes werden opge voerd? Stukken van William Shake speare, zowel als bewerkingen van Wal ter Scott's romantisch-historische ver halen stonden op het repertoire. Voor "pantomimes bijvoorbeeld „Harle quin Jack and the Beanstalk" was- evenzeer plaats als voor bloederige stukken vol krijgsrumoer als „De slag "bij Waterloo". „Timoer de Tartaar" was een van de vele romantische „Oos terse" stukken. Ook voor zeemanslief' en -leed was er in de schouwburgjes plaats, bijvoorbeeld tijdens een verto ning van „De zwartogige Susanna". Het meest in trek waren rasechte melodrama's zoals de -tophit-: De Molenaar en zijn Mannen". ï)it stuk was in de dagen van het speelgoedthea ter een succesnummer zonder weerga. Het werd (door de uitgevers) vaker ■herdrukt en in de Engelse huiskamers vaker vertoond dan welk ander stuk ook. U ziet het: het repertoire was bont van samenstelling, maar het was tevens omvangrijk, want het bestond in de bloeitijd van het speelgoedthea ter uit meer dan driehonderd stuk ken! Het speelgoedtheater werd geboren in het begin der negentiende eeuw. Zijn bloeiperiode viel in de jaren twintig van die eeuw. Nadien bleef het nog een jaar of dertig in de mode. Tegen 1850 begon de populariteit van het speel goedtheater echter danig té tanen en toen de vorige eeuw ten einde liep was het zo goed als dood. In 1884 publi ceerde de bekende auteur Robert Louis Stevenson een beroemd gewor den essay - „A Penny Plain and Two pence Coloured" over het „Juvenile Drama (zoals de Engelsen het speel goedtheater in de dagen van koningin Victoria noemden). Dat essay moet men veeleer zien als een grafrede dan als een lofzang, want in 1884 was het „Juvenile Drama" al goeddeels herin nering geworden. Eens waren er veertig a vijftig uitge vers, die speelgoedtheaterstukken in de handel brachten. Toen Stevenson zijn essay schreef, was hun aantal geslon ken tot twee, te weten Webb en Pollock. IN 1884 hadden de speelgoed- theaterprenten uit het begin der vorige eeuw reeds de eerbiedwaardige status van museumstukken verworven. En dan te bedenken, dat die prenten ongekleurd een stuiver („One Penny Plain") en gekleurd, twee stuivers („and Twopence Coloured") kostten, toen zij verschenen! Wie deze prijzen hoort, weet meteen, waarom wij in de aanhef van dit artikel het speelgoed theater een STUIVERSparadijsje voor kinderen noemden. Geen enkele andere Engelse kunstvorm is ooit zo populair geweest als het „Juvenile Drama". Het ontstond in de (vroeger) beruchte straten en stegen in de buurt van Convent Garden en Dru- ry Lane. Hij bloeide in de bierlokalen van Londen's City en East End. Hij ging ten onder in de sloppen van Hoxton. Anders dan veel andere uitin gen van volkskunst is het „Juvenile Drama" niet in de vergetelheid beland. Dit is te danken aan twee schrijvers A. E. Wilson en George Speaight die de geschiedenis van die kunstvorm hebben bestudeerd en te boek gesteld. Zij hebben de figuren, die met het speelgoedtheater verbonden waren, tot op de huidige dag in leven weten te houden. Langzaam gegroeid De eerste voorlopers van het „Juvenile Drama" waren gekleurde portretten van gevierde toneelspelers en -speel sters. Tegen het einde der achttiende eeuw waren die platen zeer gevraagd. De bekendste graveur, die ze maakte, heette Robert Dighton. Deze uitste kende vakman vervaardigde ondermeer zes levensgrote portretten van acteurs en actrices in glansrollen, wij noemen het portret van de acteur Stephen Kemble als „Hamlet" (gemaakt in 1794) en de portretten van de actrice mevrouw Siddons en de acteur John Kemble in him rollen in het in 1799 in Londen zeer in trek zijnde melodrama „Pizarro". •Toen gebleken was, dat het publiek de portretten van acteurs en actrices grif kocht, deden enige uitgevers de tweede stap op de weg naar het speelgoedthea ter. Zij gingen „Theatrical souvenir sheets" in de handel brengen. Op zo'n „herinneringsvel" stonden de portret ten van de vier en later van de zes belangrijkste personages uit een stuk. Die herinneringsvellen vermeldden aan vankelijk de naam van het theater, de namen der personages en de namen der acteurs en actrices. Later verdwenen de namen der spelers, omdat het pu- De Engelse tieners van tegenwoor dig vereren hun muziek-film- en beeldbuisidolen. In een nog niet zo heel ver achter ons liggende ti]d waren de Engelse jongeren wèg van toneelhelden en -heldinnen. Ja, zij tieten die idolen optreden in de huiskamers. bliek Zich' meer interesseerde voor de inhoud van het stuk en de personages dan voor de (namen der) acteurs en De volgende stap op de weg naar het speelgoedtheater zetten de uitgevers, toen zij „souvenir sheets" in de handel brachten met de konterfeitsels van alle personages uit een stuk. Enige tijd nadien verluchtten zij die „souvenir sheets" met afbeeldingen van taferelen uit het stuk. In 1812 zetten zij op één na de laatste stap naar het speelgoed theater door er ook afbeeldingen van het proscenium van een écht Londens theater op de vellen te drukken. De „Books of Words", de tekstboekjes dus, lieten iets langer op zich wachten, maar, na 1820 kwamen ze ook in de handel. Het speelgoed theater was toen compleet. Al wat de jeugdige vertoners hadden te doen, was de afbeeldingen uit te knippen en ze (na ze indien nodig gekleurd te hebben) op karton te nlakken en.met deze kartonnen acteurs en actrices voorstellingen ie gaan geven. In mei 1812 publiceerde William West platenvellen van „The Secret Mine", Een portret van de acteur John Kem ble in zijn rol in het melodrama Pizzarro, dat in 1799 in Londen zeer een Oosters melodrama, dat in aprü van dat jaar in Convent Garden was vertoond. Hoewel de deskundigen het op dit punt niet helemaal eens zijn, was „The Secret Mine" toch' hoogst waarschijnlijk het allereerste echte speelgoedtheaterstuk, omdat de uitge ver niet alleen de personages „in plaat" bracht, maar tevens een aantal tafere len uit het stuk. West was een zeer verdienstelijke uitge ver van „Juvenile Drama", maar ook Hodgson verdiende op dat terrein zijn sporen. Op naam van deze twee uitge vers staan tussen 1820 en 1830 circa honderdvijftig speelgoedtoneelstuk- ken. Alle platen waren uitstekend ge graveerd. Ze waren natuurgetrouwe afbeeldingen van de spelers, de cos- tuums en de décors in de ..echte" Londense theaters uit die tijd. Die „souvenir sheets" en „Juvenile Drama sheets" zijn dus zeer belangrijk voor de kennis der Engelse toneelgeschiedenis. Dure liefhebberij Zoals wij rfeeds vermeldden bedroeg de prijs der vellen „one penny plain" en- twopence "coloured". Die prijzen gekomen. Niettemin werd het speel goedtheater een dure liefhebberij. Te gen 1830 kostte een compleet speel goedtheater soms wel 30 shilling (f 18.-). Dat was vooral toen heel veel geld, zodat slechts betrekkelijk weini gen zich de aankoop van zo'n stuk konden veroorloven. Van een „wel vaartsstaat" was toen immers nog geen sprake! Dat een stuk zo duur was geworden kwam, omdat in de loop der jaren het aantal platen, waaruit een stuk bestond, twaalf en meer keren zo groot was geworden, als bij de geboor te van het speelgoedtheater. Commercieel ingestelde uitgevers gin gen er echter toe over om „goedkope, edities" te publiceren van de speel- goedtoneelstukken. Zij gebruikten Een speelgoedtheater van Benjamin ■Pollock, dat zich nu in het Victoria- en Albert Museum bevindt. Het hier uit gebeelde spel is het stuk The Silvei Palace. goedkope papiersoorten. De platen en de druk werden slechter. De décors en de personages werden gestandaardi seerd. Maar de prijs kon gehalveerd worden tot een halve stuiver voor een ongekleurd en een stuiver voor een gekleurd vel. Zo werd het speelgoed theater gepopulariseerd en weer bin nen veler bereik gebracht. De belang rijkste popularisator van het „Juvenile Drama" was Skelt. Skelt maakte hon derdduizenden kinderen gelukkig met zijn stukken. Ook Robert Louis Ste venson was hem dankbaar en schreef over hem: „The world was plain befo re I knew him,' a poor penny world, but soon it was all coloured with romance! Inderdaad zijn er ook thans nog velen, die in Skelts' (tech nisch verre van volmaakte) platen een naieve bekoring aanwezig achten. Het verval Het speelgoedtheater boette na 1850 snel in aan populariteit. Kort vvóór 1880 verscheen het laatste oorspronke lijke speelgoedtoneelstuk. De belang rijkste oorzaak van het verval van het Juvenile Drama was, dat de aard der stukken, die in de tweede helft van de negentiende eeuw in de Londense the aters werden opgevoerd, die stukken meer en meer ongeschikt maakte voor jeugd-versies. Anders gezegd .voor het speelgoedtheater waren ze onbruik baar. En het was in hoofdzaak eigen tijds toneel, dat door de kinderen in hun speelgoedtheaters was vertoond! De in der jaren veertig der vorige eeuw vrijwel gelijktijdig met de kerstboom door de Duitsers ingevoerde jeugdto neelstukken voor speelgoedtheaters waren bewerkte sprookjes en kinder verhalen. Anders dan de kerstboom, die Engeland snel veroverde, vielen de Duitse speelgoedtheaterstukken in En geland niet in de smaak. Twee uitgevers hebben de strijd voor het behoud van het „Junenile Drama" heel lang volgehouden, namelijk H. J.. Webb en Benjamin Pollock. De beken- ste was Pollock. Hij stierf in 1937 op eenentachtigjarige leeftijd. Zestig jar^n achtereen had hij in zijn zaak in Hoxtpn Street (Londen) gewerkt ten behoeve van het speelgoedthe^tsr. Zijn dertienhonderd koperen platen van hopdeird en menjaren pipj.ajsmede duizenden (ongekleurde) prenten zijn gelukkig behouden gebleven. Ja, een deel van de platen is nog in gebruik.De afdrukken kosten nu (ongekleurd) 6 of 7 stuivers per stuk. Er zijn de laatste jaren zelfs enige nieuwe, op moderne leest geschoeide „Juvenile Drama's" verschenen met cowboys en ruimte vaarders in belangrijke rollen. Maar of wij mogen rekenen op een rennaissan- ce van het speelgoedtheater, van „Het. Kartonnen Stuiversparadijs" van wel eer, staat te bezien. Wie het speelgoedtheater, zoals het vroeger was wil zien, moet maar een bezoek brengen aan het Victoria en Albert Museum te Londen. In dat museum bevindt zich namelijk veel materiaal betreffende het „Juvenile Drama". Het is een geschenk van de M. W. Stone, die hel in de loop van zijn leven verzamelde en in het begin der jaren vijftig van deze eeuw zijn' •collectie cadeau deed aan het Victoria en Albert Museum. geld, geld dat geldt ook voor u KOOP KONTANT Neem een persoonlijke lening bij: Financieringskantoor VAN DER SNOEK Enkele voorbeelden: U betaalt terug: 1.000. 1.500. 2.000.- 2.500. 3.000. 3.500.- 4.000. 4.500- 5.000. 93.73 I40;60 187.46 228.97 274.77 320.57 359.86 404.85 449.83 18 mnd 65.95 98.93 131.91 159.43 161.31 223.20 248.53 279.60 310.66 52.20 78.30 104.40 124.86 149.83 174.81 193.06 217.20 241.33 99.96 119.99 139.98 159.98 179.98 199.98 120.80 138.06 155.32 172.58 Oplopend tot f 10.000.-- Financiering van STA-CARAVANS en PLEZIER VAARTUIGEN tot 5 jaar. Diverse folders liggen voor U klaar. BEL 34.45.02 FINANCIERINGSKANTOOR VAN DER SNOEK GEV. BIJKANTOOR G.I.C.B Gallen burgstraat 82- Vlaardingen Tel. 34.45.02- 34.90.94 Postbus 349 - Vlaardingen. .Gaat ii zelf Schilderen, witten of behangen, dan naar de afdeling „Doe het zeivers" v SCHILDERSBEDRIJF Voorjaar 1973 opent Simon de Wit een gezellige mo derne Supermarkt in het winkelcentrum Koningshoek e Maassluis. KASSIERES EN LEERLING-KASSIERES VERKOOPSTERS WINKEL-ASSISTENTEN ADVISEUSE NON FOOD Een zeer veelzijdige taak voor een jonge vrouw van 18 tot 23 jaar. Zij draagt de zorg voor de afdeling Huis houdelijke artikelen en zal haar klanten moeten kun- 4 - 4 112 week vakantie per jaar gratis bedrijfskleding. het Zalencentrum-West, Lgsterlaan 11 te Maassluis- West op woensdag 11 oktober a.s. van 15.00-17.30 en van 19.00 - 20.00 uur. Natuurlijk kunt u ook schrijven aan de afdeling Pi neelszaken filialen, Postbus 2 te Zaandam, waai nader hoort. 7 MAGAZIJNEN VOL MET HOUT, TRIPLEX, HARD- EN ZACHTBOARD, waardoor wij aan AL uw wensen kunnen voldoen. Alleen de BESTE EUROPESE FABRIEKEN zijn onze leveranciers. LAGE PRIJZEN! BIJVOORBEELD: 2 ONDERKASTEN TUSSENSTUK f ICO CC 170 cm. Alleen bij ons, slechts OCRON het ideale kunststof AANRECHTBLAD, met roestvrij stalen bak, 172 cm f119 QR lang. Nog steeds bij ons "A,»IU ROESTVRIJ STALEN AANRECHT BLADEN glad - wafelmotief - ribmotief - patroongewalst in alle maten en soorten, ook met 2 bakken. AFM. 122 x 61 CM VOOR ONDER UW VLOERBEDEKKING kochten wij van een zeer goede ZWEEDSE FABRIEK Wij leveren deze platen reeds zeer veel aan de grootste woninginrichtingen Nu ook rechtstreeks aan particulieren PER 25 PLATEN1,45 PER STUK PER 50 PLATEN1,35 PER STUK PER 100 PLATEN11,30 PER STJK DE GROOTSTE SPECIAALZAAK VAN ROTTERDAM CATH. BBERSMANSSTRAAT 42 (bij het Bospolderplêin) ROTTERDAM-W. TEL. (010) 234488 Aan de oud-lee'rlingen van de Ri jksscholen gem eenschap Schiedam v.m. Rijles H.B.S. AA .M.S. -. Op vrijdag, 13 oktober neemt Drs. J.C. Pijnacker afscheid als conrector i.v.m. benoeming tot rector p i Leeuwarden. Stichting- voor Katholiek- Huishoud- en Nijverheidsonderwijs LIEDEWYDE Het Bestuur van deze stichting stelt het op prijs langs demokratische weg haar leden aantal wegens een vakature uit te breiden. Daartoe nodigt zij een ieder uit, die geënga geerd is met de jeugd en belangstelling heeft voor deze vorm van onderwijs, kontakt op te nemen met dit bestuur. Hebt u vragen of wilt u praten over gemeentebestuur of gemeentepolitiek Wij van de P.C.G. frak tie in de Schiedamse ge meenteraad willen daar graag met u over praten. Bij voorkeur elke 2de dinsdag van de maand, na 8 uur 's-avonds in zaal 1 van het gebouw voor Christelijke belan gen. Lange Haven 73, Schiedam. VOOR HET INPAKKEN VAN VERS VLEES ^.A0^eidsvoor_rdenzoali; 4 1/2 daagse verkweeK (.mei 4 1,2 dag loon) ?^.^»rdnagenl0on) p zaterdag vrij filiaal Liesveld 21-23 te Vlaardin- komt als de beste uit de bus

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1972 | | pagina 2