TRALIES TOER: SCHRIKDRAAD MAATSCHAPPIJ NU AL KIEZEN i O Met verende tred bos in Mini-meisje doet 't zelf MEER OVER KLUSKAART Pagina 3 Toen werden ze vroom... ieb'oe*n Be Wi"op s°-drw,?;;szd,.!:nïï,™? Ill want nood leerde bidden Carnaval bij Belgen beroemd en uitbundig dinsdag 27 februari 1973 22e jaargang no. 9 EDAM - VLAARDINGEN' - KRIMPE NE RVV A ARP E.O.- HOOFDKANT. PRINS HENDRIKKADE 14, ROTTERDAM. TEL. 13.21.70 VERSCHIJNT OP 'DINSDAG EN 'DONDERDAG IN ROTTERDAM RECHTER MAASOEVER - SCHi EDITIE SCHIEDAM ROTTERDAM - Zij doet het zelf, dat mini-meisje, een plastic „front" kan, indien nodig het vooraanzicht van haar mini-vierwieler vervangen. Een van de vele voorbeelden van praktisch doe het zeiven. In en om Rotterdam groeit het de verschijning van nuttige instprc- aantal mannen en vrouwen dat tiekaarten. eigenhandig in de vrije tijd werk zaamheden uitvoert - aan de eigen woning, aan de eigen auto, aan plezierjacht of welk ander bezit ook - aanhoudend. En de voorlichting aan al die doe het zeivers wordt ook steeds uitge breider. Een nieuw blijk daarvan: Rotterdam. Hèèl verstandig, zegt men in de wereld van de reisbureaus nü al uit makên, nog voordat het lente wordt, waar heen het deze zo mer gaan zal. Wie boeken moest heeft dat natuurlijk allang gedaan. Maar wie een geïmproviseer de vakantie ver kiest, 'zal èrvaren dat deze weken het ieest geschikt zijn om de verlang de inlichtingen te verkrijgen. Want straks, als de grote uittocht weer be gint, is daar uiter aard veel minder gelegenheid voor. En de ervaring' leert dat de vakan tiespreiding toch wel doorzet, waar door steeds meer deren eerder op ROTTERDAM - „Het varken gaat knorrend de voorpoort binnen, wordt in onderdelen voor internationale verzen ding gereedgemaakt en verlaat het gebouw weer aan de achterzijde", formuleert mr. Van Wouten, jarenlang straf rechter, als hij de gang van de verdachte naar de rechtszitting onder woorden brengt. ,Het beest gaat eerst vertikaal doormidden; dan komen de spoelers, de haarverbranders, de ogenprikkers en aan het eind de inblikkers", voegt prof. G. P. Hoefnagels, hoogle- n de criminologie, het kinder- en strafrecht hier aan Het klinkt wat overtrokken: dat is het ook inderdaad. Niemand is in ons land gelukkig meer ten dode opgeschre ven, zodra hij voor de rechter verschijnt. Toegegeven, het ritueel van de zitting, de toga, de ambtshalve-verontwaar- diging van de officier, de snelle afhandeling van de zaak (die de rechters immers reeds uit de stukken kennen), doet voor de betrokken verdachte griezelig aan. De aanblik alleen al van de rechters, „als zwarte, enge vogels, als zwarte heksen" (prof. Hoefnagels) geeft de onervaren delinquent de indruk, dat zijn laatste uur geslagen heeft. Maar, zeker anno 1973, valt dit in de praktijk gelukkig nogal mee Dat is, ook in ons goede Nederland, wel eens heel anders geweest. Natuurlijk, ik de kampen en de Scheveningse cellen- t. i ii..lij., „..Mar ,..1,1.1 har.iLl-en hppp enlde. verte t ons Uit r straks. Maar daarover dat tegenwoordig velen onder ons het idee hebben, dat zo n verblijf achter de tralies een soort winstgevende plannen voor de toekomst uitdenken i :en goede maat uitzoeken voor straks. Maar winstgevende plannen toekomst uitdenken vast een goede maat uitzoeken later. Hoe is dat „straffen" bij ons, in de lage bers hun gezag handhaven door het landen bij de zee, eigenlijk begonnen? afsnijden van oren, het afkappen van Wanneer kwam men op het idee, dat handen of aifdere publieke demonstra- opsluiting in een cel niet alleen de ties van geweld en machtsvertoon, dat maatschappij zou beschermen, maar zulke zaken, ook bij ons, bijvoorbeeld bovendien kans had de zondige mens in de roemruchte tachtigjarige oorlog tot inkeer te brengen? Er gaat een ware hoogtepunten vormden, waarmee lange voorgeschiedenis aan vooraf, bij leidende figuren in hun ambt werden :1e schoolreisjes. Wat bedremmeld bevestigd of er.wat hardhandig uit in er al tienduizenden schoolkinde- werden ontzet. langs geschuifeld: je zag dan de De schoolboekjes vertellen over de barakken begeleidde, vertelt ons uit persoonlijke ervaring over deze zaken. Maar, hoofdzaak van ons. betoog is wel, dat in tijden van bijzondere span ning, van burgeroorlog of andere krijgshandelingen, de normen ook in onze tijd zeer gemakkelijk kunnen verschuiven. We zingen bij Europa-Cup-successen of schaatskampioenschappen, zodra het nationaal-chauvinisme hoogtij begint te vieren, met een hardnekkig voor keur over de Zilvervloot. De naam is klein, zijn daden „benne" groot. Maar wist u eigenlijk, dat diezelfde Zilvervloot gespleten neus als 'laatste waarschu wing. Opsluiting in een cel was geen straf in die goede oude tijd. De verdachte werd uitsluitend, met de pijnbank als kataly sator, in zo'n cel opgesloten tijdens de verhoren, waar hij, na de onvermijde lijke bekentenis werd vastgehouden tot de datum van de terechtzitting en de executie van zijn straf. Pas aan het eind van de zestiende eeuw, om precies te zijn in het jaar 1589, begon in Amsterdam het tijd perk, waarbij als bijzonder milde straf maat ook opsluiting binnen vier muren werd geaccepteerd als een verantwoor de wijze van strafoplegging. Toen namelijk een 16-jarige jongen voor diefstal ter dood was veroordeeld, ontstond door invloedrijke familiele den van de gevonniste knaap „twijfel bij de vroedschap". De schepenen ge voelden „zwaarigheid om sommige kwaaddoeners, overmids hun jonkheid, capitaal te straffen, zo dat zulka gele genheid gaf tot het besluit om Bij onze voorouders stonden afschrik king en beteugeling van de misdaad voorop. En het moest geen geld; kos ten: hard werken maakt de zieke geest gezond. Het college van regenten in het Amsterdamse rasphuis eiste ar beidsprestatie. Voedsel kon worden ingehouden, halfzachte werkers kon den in de boeien worden gesloten en tijdens de detentie konden ook, als correctie, lijfstraffen worden uitge deeld. Het profijtbeginsel heeft altijd bij ons volk geleefd. Als de galeien bezet waren, als het werk in de tuchthuizen naar behoren werd verricht, moest de balans blijven kloppen. De eerste tuchthuizen dienden dan ook als pu blieke vermakelijkheid. Tijdens de ker mis vooral mochten brave burgers ge- vangenen komen bekijken tegen beta- huis ling van een stuiver. Het liep storm. ren langs geschuifeld: je zag dan de De schoolboekjes yertellen over de Zilvervloot naar de overwinning en de lil "11 11*11 uitgehold. En wat dacht pijnbank zag, die duivelse tortuur om de lengte of de breedte wat op maat te rekken? Herinnert u zich nog de „hulpstukken" aan de muur? Maar toch. di? pijnbank was hele maal geen straf. Dat instrument diende namelijk uitsluitend om het verhoor wat te bespoedigen, een bedenksel om hardnekkige verdachten wat sneller tot een bekentenis te brengen. Nee, als het werkelijk op straffen j£#hkw5m, wisten ze vah wanten, ótize voorouders. Doodstraf was.scberitig en. inslag hij zwaardere delikten. We heb ben van diverse" variëteiten kunnen genieten bij een aantal TV-spelen, die ons de Tower in Londen leerden ken nen als een vreemd voorportaal tot de dood. We zagen de Spaanse versie: een zuto-da-fe, de brandstapel voor de misleide ketters. Maar, ook in ons land was er keuze genoeg op het gebied van de doodstraf: naar keuze van de rech- „fou ters kon men bijvoorbeeld levend wor- ware: den verbrand, maar ook levend worden ogen begraven. Het afschrikwekkende ele ment zocht men vooral in het volksver maak vooraf, zoals het befaamde open baar radbraken, vierendelen of het breken der beenderen. Finale: in ko kende olie werpen. De geschiedenis herhaalt zich. Bedenk dus wel. zodra u vol afgrijzen leest, dat nieuwbakken Afrikaanse machtheb- de feestvreugde dende verkocht. Het was een lot, waarvoor na de bevrijding in 1945 vele „foute" Nederlanders bijzonder bang waren. ..Bijltjesdag" beloofde in de velen een historische herha- worden van oud-vaderlands recht. Trouwens het scheelde niet eens zoveel, of de losgeslagen wraakgevoe lens hadden voor een massale reprise gezorgd. Gelukkig werden toen abnormale i beteugeld. i Wieringen, tweeduizend dieVen galeislaven, die waren veroordeeld tot een afschrikwekkende, pijnlijke en zelfs correctief-nuttige straf, het roeien van de acht galeischepen, die Piet Hein ter beschikking had gekregen van de Heren Hoogmogenden. Vrijheidsstraf voor jaren, opsluiting in de werkafdeling van de oorlogsschepen en dwangarbeid, waarbij de eventuele opbrengst nog altijd onderwerp van vaderlandslievend gezang vormt. Galeistraf, ai naar gelang van de be- hrt'e-fte van het vaderland.werd uiige* deeld aan zwc -bedelaars en die ven. die soms blij mochten zijn cr zo genadig af te komen. Want, een Wet boek van Strafrecht bestond er niet. Als het in de praktijk op de strafmaat aankwam, kende creativiteit van de heren rechters nauwelijks grenzen. Voor lichte overtreding zocht men de afschrikking via de schandpaal, het brandmerken of de geseling. Maar voor eenvoudige diefstal, nu vaak via de reclassering in de sépot-la van de offi cier gedirigeerd, kende men uitsluitend lijfstraffen in het openbaar of bijvoor beeld het afkappen van de duim, de hand of dikwijls de gehele arm. Laste- zagen zich de tong doorboord GE VA NGENISPREEK. LEVENSLANG. Er klonk een stem, ver boven d'andere O, als ge wist hoe 'k hier i uit beef Er zong een lied, dwars door de andere kan heimwee en zong een man, die i 't celraam Voor de zesde maal zullen er dit jaar weer mensen zijn die de prestatieloop van De Havenloods zien als een afsluiting van een Zij zullen hun goede voor nemens om wat meer aan lichamelijke conditie te doen beginnen met een draf van 5 of 7 1/2 kilo meter door het Kralingse- bos. Wij mogen dat niet propageren, omdat fit blij ven door sportieve inspan ning een seizoenenkarwei s. Maar voor hen, die weer de versukkeling zijn ge- beloond met een medaille, een pakje kauwgom van Van Nelle en misschien krijgt u ook nog een paar raakt en toch graag weer sportschoenen, want Eddy wat loopwerk willen doen, Pieters Graafland verloot kunnen we adviseren: be gin nu meteen en loop dan losjes en vergenoegd op zaterdagmiddag 17 maart de prestatieloop van De Havenloods. Power-sport- schoenen onder de deelne mers van zowel de 5 als de 7 1/2 kilometer. Het start schot van de zesde „spier- ontwikkelings tocht" klinkt om drie uur. Voor een „knaak" kan men zich nu al laten inschrijven op Het carnaval in België heeft een wijd verspreide reputatie. Uitbun dig plezier in de carnaval-steden en dorpen, intensief voorbereid door de hele bevolking en vaak lang doorlopend tót ver voorbij de niet-Belgische carnavalsperiode. Buitenlandse groepen, orkesten en carnavalsartiesten worden graag uitgenodigd om een echt Belgisch carnavalsfeest luister bij te zetten. Het Belgische carnaval heeft het hele land in zijn greep en trekt vele duizenden, uit Nederland. Duits land, Frankrijk, Engeland. Ken merkend voor de carnavalsviering bij onze zuiderburen is het traditi onele karakter. Kostuums, attribu ten, plaats en tijd zijn gebonden aan „regels", die veelal in het verre verleden zijn opgesteld. Zowel de Waalse als de Vlaamse carnavalsop tochten brengen een geweldige sfeer teweeg. Beroemd is natuurlijk het carnaval van Binche waar bijv. de voorberei dingen al voor Lichtmis beginnen. Het hoogtepunt is dit jaar op 6 maart. Dan trekken in Binche de beroemde Gilles met hun struisvo- gelverenhoeden door de stad en wordt er op en rond de markt tot in de vroege ochtend van Aswoens dag gedanst en feestgevierd. Aalst staat dezelfde dag in het teken van de Vuil Jeanetten met als hoogte punt 's avonds de „Verbranding van Vastenavond". Het hele carna- val.sgebeuren strekt zich in België over een grote periode uit. De meest interessante zijn: 3 MAART MALMEDY 3 carna val-stoeten om 16.00, 19.15 en 20.30 uur. 4 MAART- AALST cavalcade van Aalsterse komische groepen. 14.00 uur MALMEDY om 13.00 uur grote optocht met meer dan 1000 deelnemers en om 15.00 uur het carnaval op straat met traditionele maskerks. TONGEREN 14.00 uur carnaval stoet 4. 5 en 6 MAART KNOKKE- HE1ST 3 dagen carnaval en feest aan de Belgische kust; op 4 maart I 5.00 uur de Kinderstoet. 5 MAART AALST komische groepen voor de tweede keer door de stad en de .Ajuinworp" vanaf het Belfort. MALMEDY dag van de „róles" met satirisch straatto neel op verplaatsbare podia. 5 en 6 MAART- MAASEIK carna val op straat. 6 MAART AALST rondgang van potsierlijk uitgedoste groepen en om 20 uur „Verbranding van Vastenavond". BINCHE de dag van het carnaval in zijn meest authentieke vorm: de tocht en dans van de Gilles met de beroemde wassen maskers en groene brillen. Vergezeld van boe ren, zeelieden, harlekijnen en pier rots in kleurige pakken en kos tuums trekken de Gilles door de stad. Met in de avond en nacht rondo der Gilles en dans en feest voor iedereen. MALMEDY op tocht van de carnavalsvereniging: om 18.00 uur de verbranding van de „Haguette". SPA groot valsbal in het Casino l 21.00 10 MAART- OOSTENDE in het Casino-Kursaal het spektakulaire Bal du Rat Mort om 21.00 uur. 12 MAART- EUPEN „Rosenmon- tag" met carnavalsoptocht en ge kostumeerde bals. 1 APRIL- FOSSES-La-VILLE carnavalviering met de „Chinels". geïnspireerd op oude Italiaanse blijspelen. HASSELT internationa le carnavalstoet om 14.00 uur. STAVELOT carnaval met de „Blancs Moussis". Het Nationaal Belgisch Verkeers- onderstaande adressen of op 17 maart vanaf 12 uur in de kantine aan het Lan gepad in het Kralingse- Reisbureau „Oost", Raad huisplein, Krimpen aan den IJssel; Van Abcoude, Zwaanshals 133, Dekkers, Palestinastraat 57b, tel. 127913, Witvliet, Argus pad 5, tel. 225439; W. Klops, Apollostraat 69, tel. 181663; W, Winkel man, Bergsingel 210, tel. 249220; W. v. Hemert, Sa lomon de Braystraat 31, tel. 201494; VVV-kantoor Hoek van Holland; Kanti ne Sintelbaan, Langepad, Baggerman, Asserweg 266 en aan de kantoren van De Havenloods, Prins Hen drikkade 14, Rotterdam; Hoogstraat 122, Vlaardin- gen; Weteringsingel 9, Krimpen aan den IJssel. Opkomst in trainingspak wordt aanbevolen. Naderet inlichtingen bij J. Ver schoor, Orpheusstraat 23, tel. 010- 182671; W. L. Witvliet, Arguspad 5, tel. 010- 225439 (i Lijrvbasncentrum Lijnbaan 165 Rotterdam. 5 februari/ 12 maart dagelijks 11.00/17.00 uur vrijdag 11.00/ 21.00 uur zondag 12.00/17.00 uur buit het leven van een ander nam. En toen alleen een orgel klonk Rij 't keren naar de enge cel Was het of God een wander schonk In 't juichen van die éne stem 7.0 vol, zo-vrij, van vreugden hel Dat ik gebeden Héb tot Htm Die moordenaars begrijpen kan: Heer, leer mij zingen als die man E.v.W. „Er was haat, er wafen wraakge voelens", zo vertelt ons ds. E. van Wieringen. Hij spreekt met ons over zijn ervaringen als gevangenis predikant, maar vooral als geeste lijk verzorger in de kampen van de politieke delinquenten in rriei 1945. „Vanuit Engeland was im mers gezegd, dat er voor deze mensen geen plaatè meer zou zijn in bevrijd Nederland". Wij spraken met hem over zijn ervaringen in de afgelopen 25 ja ren. waarvan hij er bijna twintig doorbracht als geestelijk verzorger in de cellenbarakken in Schevenin- gen en vooral in het Rotterdamse Huis van Bewaring aan de Berg straat. Eind vorig jaar nam hij daar afscheid en het is typerend tijdens ons gesprek, hoezeer hij zjjn werk tussen en voor de gevangenen mist. Ds. Van Wieringen aan het woord: Eens, in de oorlog, vroeg ik bij een kapper in Sneek, of er veel NSB-ers in dat stadje waren. Het antwoord was: niet genoeg, want we zouden er graag ieder één hebben om de strot af te snijden, maar zoveel zjjn We waren toen nog ver van de zogenaamde bijltjesdag verwijderd, maar dit antwoord was onthullend. Begrijpt u, dat ik daarna, vooral toen ik de bevrijding dichtbij wist, nogal eens in een preek zei: je moet eens proheren tot God te hidden met de gedachte in je hoofd, ik zou die of die wel eens de strot af willen snijden. Christe lijk geloof en haat zijn onverenig bare zaken. Er moesten in het verzet harde dingen gebeuren soms, die ik tot vandaag toe voor mijn rekening neem, maar haat, nee, daarvoor stond Jezus Christus me in de weg. De kampen. Oude forten rond de Biesbosch werden na de bevrijding tot inter neringskampen gebombardeerd. Fr was toen angst onder de gedeti neerden. Mensen werden vroom vaak van angst. Nood leert bidden, zegt een spreekwoord. Maar nood kan ook leren vloeken, zeg ik dan. Er is een verhaal van een matroos, die uit een mast viel en zei: God, help me. Maar toen hij een riem te pakken kreeg en bleef hangen, zei hij prompt: Nou is het niet meer Er vielen vreemde dingen te bele ven in die eerste tijden. Er waren veel misleide mensen, die hadden gedacht er maatschappelijk beter van te worden. Denk maar aan de Drentse boertjes, die bijna dorpsge- wijs NSB-er werden. Toch, ik heb meegemaakt, dat velen van de gro tere figuren, de echte misleiders zelf, er verhoudingsgewijs vaak in die dagen veel beter afkwamen. machteloos ver langen, vuile Hoe 'k heel de vrijheid in die wolken- pracht beleef O Heer, en ik ben levens langgevangen Vanuit een kerk klinkt stil een vroom ten En ik Heer, ik heb Uw gena en levenslang Ik kom niet meer bij kerk en vogels Een veroordeelde. Onrecht en geweld. Er waren wel verhalen, dat ik met een pistool op zak stond te preken. Maar dat was gauw voorbij. Dezelf de gevoelens, die me in het verzet dreven, maakten nu, dat ik geen onrecht of wreedheid kon dulden. Het was een voordeel vanuit het verzet iets te vertellen te hebben en met gezag te kunnen optreden, als Nederlanders zich verlaagden tot wat ze in de Duiters bestreden hadden. Er vielen vreemde dingen te bele ven in die eerste tijden. Mensen zaten ten onrechte vast, terwijl er aan de andere kant anderen, die in Duitsland waren geweest of gecol laboreerd hadden, op voorname posten zaten. Een man, die aan de geallieerden' nauwkeurige situatietekeningen had verschaft vöor het bombarde ren van de V-wapenfabrieken en lanceerplaatsen was van kamp tot kamp gesleept. De kampcomman dant van het Fort Bakkerskol moest deze man naar Delft bren gen, ontmoette mij daar en zei me: Dominee, die man is echt door onze mannen gecrosst door de Biesbosch. We begrijpen er niets van. Het lukte me inderdaad deze man te doen bevrijden. Deze boeiende geschiedenis mocht om redenen van landsbelang niet gepubliceerd worden, Het zal nog wel zo zijn. Maar de feiten zijn er niet minder waar om. U zult begrijpen, dat deze zaak tot een einde kwant na enkele krachtdadige pogingen mij nerzijds, als u wilt ook dreige menten. Geestelijke verzorging? Had dat dan iets met geestelijke verzorging te maken? Wis en waar achtig. Tot en met 31 december 1972 heb ik getracht de hele mens in mijn werk te betrekken. En ook nu nog sta ik open voor ieder, die contact ontbeert of begrip nodig beeft. Trouwens, laat ik vandaag eindigen met een oprechte boodschap aan ieder, die in moeilijkheden is of dreigt te geraken-. Wie behoefte heeft aan begrip, aan uitwisseling van gedachten of menselijk con tact, kan nog altijd bij me terecht. Laten ze zich maar per brief tot me richten. Het adres staat nog altijd in het Rotterdams telefoon boek

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1973 | | pagina 1