Ui „Vrije school geeft leerstof om het kind te vormen" WË5EBE& 2075 gSO iffiWu.wyi DE VRIJE SCHOOL I Help een gevangene stuur een briefkaart [MEVROUW C. HENDRIKS: 80 lrIlilJl|lii|'l|l|ll Alleenstaande bejaarden kunnen niet rondkomen DE HAVENLOODS, DONDERDAG 1 MAART 1973 I Elkas', i, S. Migailidis, A. Migalakeas, B. .ulos, G. Migalojiannis, P. Miliotis, ikis, G. Moraitis, G. Mosgos, G. A. Mparas, E. Mpargemisas, D. G. Mpotzakis, P. Mpougos, G. >s, I. Milonas, T. Moutavïdis, K. is, I. Mastokakls, S. Mpeweratos, G. Lis, K. Matkessas, G. Migaidis, G. N. Manios, A. Malakis, H. >ulos, P. Ntolkas, B. Nikolopoulos, loudis, S. Nestor, Th. Nikas, H. )ulos,G. Notaras, D. Ntontos, I. gulden per of geef een boekenbon cadeau Uw, in deze dagen, feestelijk gestemde en goed gesorteerde boekhandelaar verwacht U! publ. Mst. 'n Geweldig voordelige aanbieding voor jongens en meisjes! Windjek met capu chon, rits en Helanca manchetten. Ge heel Terlenka-katoenen poplin, makke lijk wasbaar. Kleuren: beige, blauw, rood, groen en andere modieuze tinten. Maten 92 -158, maat 92, spaar nu geld uit Vijftig jaar al laten de Vrije Scholen van Nederland zien hoe je óók onder wijs kunnen plegen. Desondanks is het met de bekendheid van hun zwoegen droef gesteld. Rotterdam kent ook zo'n school (kleuterschool, basisschool en MAVO), die je eigenlijk als streek school moet zien. In dit eerste van twee artikelen raken we vluchtig aan de levensbeschouwelijke en pedagogi sche aspecten van de Vrije School. Volgende week iets meer over de praktische uitwerking van het onder- spaar nu geld uit „Wij zijn een beetje een griezelige groep in deze samenleving, want wat wij erin stoppen komt er niet meteen weer met tastbaar rendement uit". Een Vrije School is geen verzekeringsmaatschappij, zei de heer W. F. Veltman, al 25 jaar leraar aan de Haagse Vrije School, onlangs op een ouderavond. „Wij leggen de kiemen. Heb vertrouwen in wat we doen, heb geduld". De aanwezige ouders, van leerlingen van de Rotterdamse Vrije School, leken dat vertrouwen wel te hebben, daarin mogelijk gesterkt door het slot van Veltmans betoog. Hij noemde een Noors experiment waarbij op een school alle onderwijsmethoden overboord werden gegooid. Om te zien of de leerlingen zelfdiscipline zouden opbrengen mochten ze zelf hun onderwijs bepalen. Het resultaat: een onbeschrijfelijke chaos. Zes leerlingen gaven wél blijk van zelfdiscipline. Alle zes bleken voor heen op de Vrije School van Oslo te hebben gezeten. Psychologen groeven naar de oorzaak van hun uitzonderlijk gedrag. Hun conclusie: de zes waren in hun lagere school-tijd werkelijk kind geweest, hadden zich helemaal in hun kindzijn kunnen ontplooien. Betere reclame voor de Vrije School lijkt nauwelijks mogelijk. In Nederland staan acht van zulke bijzondere scho len en Rotterdam heeft er één van. Alle werken met een zeer gedetail leerd, maar zeker niet dogmatisch leer plan, waarvoor de Oostenrijker Rudolf Steiner (1861-1925) de basis heeft gelegd. Levensbeschouwing Steiner is de man die de „anthroposo- fie" op zijn naam heeft staan. Die kreet moet worden uitgelegd. De antro posofie is (en nu citeren we Leonard Beuger, leraar aan de Rotterdamse Vrije School) „een wereld- en levens beschouwing die zich bezighoudt met alle concrete zaken die ons leven bepa len, alleen op een manier die zich niet beperkt tot het rationele, het direct tastbare en meetbare, maar die ook het bovenzinnelijke durft aanvatten". In die levensbeschouwing staat de mens (antropos betekent mens) zeer cen- Wat wij met onze zintuigen waarne men en wat wetenschappers met ande re middelen nog „rationeel" en „objec tief" weten vast te stellen is volgens anthroposofen maar een deel van de werkelijkheid. Misschien, zo zeggen ze, slaan we met die beperkte benadering eigenlijk het belangrijkste deel over. Om dat deel te ontdekken heeft Stei ner een aantal methoden voorgesteld. Beuger schrijft: „Nog nooit heb ik kennisgemaakt met een levensbeschou welijke stroming met zó duidelijk uit gewerkte methoden, een zó veel om vattend terrein en een zó gedetailleerd systeem". De anthroposofie is niet zozeer een geloof maar eerder een methode om de gehéle werkelijkheid te benaderen. Op een Vrije School wordt dan ook niet één of andere leer gepredikt, maar een afwijkende opvoe dingsideologie in de praktijk gebracht. Vorming Normale scholen, zegt mevrouw C. Hendriks, lerares Frans aan de Rotter damse Vrije School, werken „didak- tisch": ze zijn erop gericht om zo efficiënt mogelijk een bepaalde hoe veelheid leerstof door te werken. En waarvoor? Om de kinderen snel ge reed te maken voor de maatschappij", voor hun toekomstig beroep, voor een carrière waar competitie en materiële zaken 't voor het zeggen hebben. De Vrije Scholen daarentegen gaan peda gogischte werk: de leerstof (en die omvat er beduidend méér) wordt gebruikt om het kind te vórmen, om het kind de gelegenheid te geven een „goed mens" te worden wat we daaronder ook willen verstaan. twee belangrijke terreinen braak lig gen. We hebben namelijk ook nog een gevoelsleven, dat Steiner aan het „rit mische stelsel" (longen en bloedcircu latie) koppelt. En een wilsleven, ge koppeld aan het stofwisselings-ledema- ten-systeem. Het gevoelsleven en het wilsleven, vertelde de heer Veltman op de ouderavond, kun je ontwikkelen door op school een centrale plaats te geven aan de verschillende vormen van kunst. (Kunst doe je niet alleen met je hoofddat hoofd kan je er zelfs erg bij storen). Beweging Het kunstzinnige element hoort op school niet alleen maar franje te zijn, zegt men in de Vrije School. Men probeert het dan ook in alle vakken van de totale school te integreren. In de te behandelen leerstof, maar ook in de opbouw, de compositie van de les of van een dag. Zelfs bij rekenen kunnen allerlei kreatieve oefeningen worden bedacht: zo doen de kinderen in de lagere klassen ritmische bewe gingsoefeningen, met lopen en stil staan, klappen en stampen. Ze vinden het heerlijk, hebben die beweging trou wens hard nodig. En natuurlijk wordt er veel getekend, geschilderd, gehandwerkt en gehanden- arbeid. Dat we het over een Vrije School hebben betekent niet dat „vrije expressie" er tot wet is verheven. Daarmee kun je prachtige resultaten bereiken, zegt Veltman, maar: „Wat doe je dan? Je laat het kind zichzelf uitgeven. Het krijgt er niets voor terug. Het kind moet ook bepaalde dingen ontwikkelen". Het Vrije Schooi-onderwijs is geheel gebaseerd op de kennis die er in de psychologie bestaat van de ontwikke lingsfasen van het kind. Aan de hand daarvan vraagt men zich af welke leerstof in een bepaalde fase voor het kind het meest juist is; en men vraagt zich af hoe die stof het best kan Amnesty International, de organisatie die het lot van politieke gevangenen overal ter wereld probeert te verbete ren, is ernstig verontrust door de toe nemende stroom van berichten uit Griekenland die melding maken van de onderdrukking van de vrijheid van ineningsuiting van de Griekse burger. Amnesty wijst nog eens op de gevoelig heid van Griekse dictators voor de buitenlandse publieke opinie. Met een brief of briefkaart aan de Griekse spaar nu geld uit I worden aangeboden. Omdat de leerja ren zorgvuldig op de verschillende ont wikkelingsfasen zijn afgestemd blijven de leerlingen ook niet zitten. De bedoeling is, zegt mevrouw Hen driks, hen die fasen volledig te laten doorleven. „Er bestaat een neiging om kinderen al van jongsafaan beelden van Vietnam te laten zien in de hoop dat ze dan later de wereld zullen verbete ren. Zo passeer je echter een aantal waardevolle krachten in het kind. Te gen een kleuter kun je niet zeggen dat hij een „goed mens" moet zijn". In tegenstelling tot de goed gesubsidieer de experimenteerscholen zijn de finan cieel vrij krap zittende Vrije Scholen niet in de eerste plaats bezig mensjes geschikt te maken voor „de maatschappij". Ze gaan er eerder van uit dat de samenleving zich hoort te richten naar hoe de mense erin wénsen samen te leven. Dat hoeft geen wereld vreemde gedachte te zijn. Nu zijn we in Nederland officieel vrij om een school de lev en beschouwelijke richting te geven die we wensen. Maar we worden niet vrijgelaten bij het inrichten, het organiseren van het on derwijs. In de praktijk blijkt de vrij heid van onder wijsrichting beperkt doordat er geen vrijheid van onderwijs-' inrichting bestaat. De Rotterdamse Vrije School kan bv. het onderwijs in de 10e klas niet naar eigen ideeën inrichten. Wil de boven bouw van de school wettelijk als mavo worden erkend, dan moet een eindexa men worden afgenomen. De resultaten zijn goed. Maar voor dat examen moet een hoop ballast, echte examenleerstof in de leerlingen worden gestampt, waardoor het eigen leerplan flink wordt doorkruist. Om verschillende redenen is men in de Vrije School tegen examens en diploma's (de kinde ren krijgen ook geen koele rapporten met cijfers mee naar huis, maar een getuigschrift). Onder Vrije School-leerkrachten en ouders van leerlingen is een discussie gaande over hoe ver je van het gangba re onderwijs kunt en mag afwijken - je beweegt je tenslotte op een deli- kaat terrein vol verantwoordelijkhe den. Een ander gewichtig punt is hoe de positie van de Vrije School ten opzichte van de overheid kan worden versterkt. „Zitten de ouders op de leraren te wachten of de leraren op de ouders? vroeg de heer Veltman, die meende dat de discussie een soort schemertijd doormaakt, zich op de ouderavond af. Mogelijk wordt dat op zondag 29 april in Utrecht duidelijk: dan gaan ouders, leerkrachten en belangstellenden erover brainstormen. Oikpers ambassade in Den Haag of aan premier Papadopoulos in Athene waarin be zorgdheid wordt uitgesproken over het lot van een of meer politieke gevange nen. Het helpt. Het adres van de Griekse ambassade in Den Haag is Alexanderstraat 17 (tel. 070- 638700). Hieronder volgt een lijst van ongeveer 250 Griekse politieke gevangenen. Het totale aantal mensen dat door bewaking, arrestatie, gevan genschap of verbanning te lijden heeft van het Griekse regime wordt geschat op 7 a 10.000. Bij een geschat getal van honderdduizend bejaarde echtparen, die van de bijstand trekken, bezuinigt de regering een bedrag van f. 2.881.000,- per maand op de uitkering aan de armsten onder de bejaarden. Dat geldt voor hen, die voor hun levensonderhoud uitsluitend aangewezen zijn op de A.O.W. en daarnaast een uitkering ontvangen van de bijstandswet. Zij krijgen f. 35,69 meer per maand, maar bij een prijsstijging van 6 procent worden deze meer-ontvangsten geheel genivelleerd. De armsten der bejaarden, die toch al met een minimaal inkomen genoegen moesten nemen blijven in het verdom-hoekje zitten. De bejaardenpartij 65-plus heeft, na dit geconstateerd te hebben een brief gericht aan CRM en de fracties van de Rotterdamse gemeenteraad, waarin zij nog eens precies uitleggen waardoor een en ander is ontstaan. De becijfe ring van de Bejaardenpartij 65-plus is gebaseerd op het minimum voor le vensonderhoud (de zogenaamde indi catieve normen), die met f. 28,81 ver hoogd zijn naar f. 542,31. De bejaar denpartij vraagt met klem om het bedrag van het minimum levensonder houd in overeenstemming te brengen met de werkelijkheid en dit te verho gen met f. 64,50. Bejaarden, die opgenomen zijn in be jaardentehuizen kennen deze geldelijke zorgen niet. Voor hen, die in een bejaardencentrum wonen en aangewe zen zijn op een A.O.W.-uitkering legt de bijstandswet per echtpaar vaak f. 1000,- of meer per maand bij. De echtparen, die een volledige verzorging in het bejaardentehuis krijgen, ontvan gen daarenboven nog een zakgeld van f 180,50 per maand, een bedrag dat de zelfstandige bejaarden zeker niet over kunnen houden voor aparte zaken, het zakgeld tenslotte gedacht De Bejaardenpartij 65-plus misgunt de bejaarden, die in tehuizen zitten de wat ruimere mogelijkheden natuurlijk niet, maar wijst alleen op de onrecht vaardigheid ten opzichte van hen, die hun zelfstandigheid niet willen of kun nen prijsgeven en die daardoor gedu peerd worden. Zij dringt daarom met klem aan bij de regering op een onmiddellijke herziening van de uitke ringen, zodat zelfstandige bejaarden - en verhoudingsgewijs ook alleen staanden - een redelijk inkomen krij gen, waarbij rekening wordt gehouden met de gestegen kosten voor levenson derhoud. spaar nu geld uit! Familiekiekjes, vakantiefoto's en leuke momentopnamen berg ze allemaal stuk voor stuk op in dit fraaie fotoalbum. Fotoalbum in leuke uni kleuren en dessins. Dit album koopt U alleen tijdens deze aanbieding voor nog géén drie gulden. ■21 lel. of schrifA Deze aparte vlóerlamp voelt 1 zich in het moderne interieur en in de tienerkamer meteen thuis. Moderne vloerlamp met plexi glas kap die geheel verstelbaar is langs de 156 cm hoge ver chroomde stang. Nu met 2 fit tingen, voetschakelaar, snoer en stekker van f 49,75 voor nog géén drie tientjes. Reeds voor 't derde seizoen komt de safari-mode weer terug Kom daarom zo vlug moge lijk naar ter Meulen, want deze tassen zijn zo uitverkocht. Fijne safari-tas in de kleuren jjj oranje, rood en blauw. Deze 1 ruime tas koopt U tijdens deze aanbieding voor nog lang géén acht gulden. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver- kopen wij op de parterre deze ruime safari-tas, in 3 leuke kleu- 47 x 31 irift. best. Safari-tas in de maat 47 x 1 x 1372 cm f 12,95. Géén tel. of schrift, bei Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de Ie etage deze moderne vloerlamp met verstel bare plexiglas kap (doorsnede '4 40 cm) in de kleuren paars, 0 Géén schrift, of tel. best. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver- 1 kopen wij op de parterre VAC S. ACTIV, anti-roos haarlotion, 0 Géén tel. of schrift, best. Voorverkoop voor 'Nacht van het hart' De voorverkoop voor de „Nacht van het hart" is begonnen. Op 31 maart wordt van 10 uur 's avonds tot 4 uur in de nacht van het Ahoy-paleis in Rotterdam-Zuid een programma afge wikkeld, waaraan vele artiesten zullen meewerken. Reeds nu zijn op de vol gende adressen kaarten voor dit pro gramma verkrijgbaar van f 10,- tot f 50,-. Op ons hoofdkantoor Prins Hendrikka de 14, tel. 010- 132170. Op de bijkantoren: Vlaardingen, Hoog straat 122, tel. 010- 341071; Krimpen aan den IJssel, Weteringsingel 9, tel. 01807- 6899. Bij de agentschappen: Nic. v.d. Spek, Nw. Binnenweg 456-460; Magazijn De Bokser, de heer Hanselman, Zwaans hals 245b; Boekhandel Van Dordrecht, Benthuizerstraat 84; Boekhandel Bok horst, Vierambachtsstraat 109, Boek handel Bokhorst, Peppelweg 128, Boekhandel Bokhorst, Schubertlaan 83. In Schiedam: Boekhandel Hanou, Hoogstraat 50. In Capelle aan den IJssel, Boekhandel Bokhorst, De Koperwiek 61-63. „Wij en Zi; De Stichting „Wij en Zij", die de internationale solidariteitsactie voor de christelijke vakbeweging in de ontwik kelingslanden wil steunen heeft enige tijd geleden in ons blad een puzzel geplaatst, waarmee vele prijzen te win nen waren. 15 februari heeft de trék- - king plaats gevonden door notaris Goe- mans uit Zeist. In Rotterdam en omge- "-puzzel' ving zijn de volgende prijzen gevallen: W. Tjon Poen Gie, Van Borselenstraat 15b, Rotterdam kreeg een spaarbank boekje van de Centrale Volksbank evenals A. Minerhoud, B. de Jonghka- de 7 in Maassluis. Een artistieke bouw- klok ging naar mevr. L. Groeneveld, Mathenesserweg 59a in Rotterdam. Bejaardenpartij op de bres Daarnaast heb je de scholen met niveaugroepen, die in de hand werken dat kinderen al heel vroeg in een bepaalde richting worden gespeciali seerd: bij verschillende vakken worden ze efficiënt ingedeeld in vluggerds, middelmatigen en domoren. De Oost duitsers en Russen hebben ook han dige systemen bedacht om al op de lagere school te bepalen wie er inge nieur mag worden. En dat terwijl het juist zaak is dat een kind zich „op alle terreinen van het leven, in alle facetten van zijn mens-zijn" kan ontwikkelen. Koop nu deze flacon VAC ACTIV en U bespaart bijna twee gulden. VAC ACTIV, anti roos haarlotion, voor slechts 1 één rijksdaalder. Met grote huiver spreken mevrouw Hendriks en Leonard Beuger over een aantal experimenteerscholen die op het ogenblik flink gesubsidieerd wor den. Bij die experimenten gaat men uit van een „heel pragmatische, kille le vensbeschouwing". Aan de hand van statistiekjes en grafiekjes over leerge drag wordt het kind bestookt met tests, geprogrammeerde instructies en andere ingewikkelde toestanden. Van het kind kan weinig meer uitgaan, de fantasie wordt gedood, het kind mag geen kind zijn. Zo functioneren de ongeveer 300 projectscholen, waar over drs. T. W. de Wilde van het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum de scepter zwaait. Mevrouw Hendriks: „Die man gaat helemaal van tabellen en modellen uit. Als je iets pedago gisch te berde brengt, weet-ie er geen raad mee". Bent U van plan te gaan behan gen? Koop dan deze extra zware kwaliteit wandvinyl en U bent verzekerd van een fraai eindresultaat. Zware kwaliteit amerikaans wandvinyl op textielbasis, ong. 130 cm breed, in lichte kleu ren. Deze wandbekleding, met piepkleine schoonheidsfoutjes, koopt U voor nog géén twee Creativiteit Zo belanden we bij de „Totale mens", zoals Rudolf Steiner die voor ogen heeft, en bij diens „drieledigheids-prin cipe". Allemaal kreten van hebikjou- daar die we hier maar heel vluchtig in de kraag kunnen grijpen. Steiner on derscheidt in het menselijk lichaam drie orgaan-systemen. Ons denk- en voorstellingsleven speelt zich af in het zenuw-zintuigstelsel, waarvan de herse nen het belangrijkste deel zijn. Nor maal ontwikkelen we op onze scholen voornamelijk het hoofd van het kind, het denkleven. Zo laten we echter Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de 1e etage dit fraai amerikaans wandvinyl,ong. 130 cm breed, An nu per me- f* IJJj voor Géén tel. of schrift, best. MM

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1973 | | pagina 7