29.80 3. 8W Afrika Museum brengt Europiaan in contact met Afrikaanse cultuur Een nieuwe wijsheid jSMrWlitlrliyl T alles 1/001? uw bab\; /ilartens mmm. mm, 78 STAATSLOTERIJ a DE HAVENLOODS, DONDERDAG 1 MAART 1973 Af en toe is er toch een vent in de vaderlandse politiek. We doelen op drs. Jaap Boersma, de huidige minister van Sociale Zaken in het demissionaire kabinet-Biesheuvel. Een poosje geleden kon men hem op het scherm gadeslaan in zijn debat met ex-minister De Braauw. Schijnbaar een koele Fries, in werkelijkheid een zeer geëngageerde man, nuchter en recht op de man af formulerend. Nu is hij „pit de partijboot gevallen". Dat is ongeveer een doodzonde in Haagse kringen. Boersma maakte er echter nooit een geheim van dat hij niet stond achter het wezenloze ge manoeuvreer van de confessionele par tijen, waaronder zijn eigen antirevolu tionaire partij. Nu liet hij kabinetsfor mateur Burger weten bereid te zijn zitting te nemen in een kabinet Den Uyl. Motief is heel duidelijk: „De toenemende sociale onrust kan slechts bezworen worden door een regering waarin de vakbeweging vertrouwen heeft en dat is een met de P.v.d.A. erin". Dat is een keihard feit, zoals ook bleek uit de uitlatingen van de drie vakbondsleiders. Boersma loopt een goeie kans hiermee zijn politieke loopbaan te verknallen. Dat deert hem kennelijk niet. Hij weet dat hjj politiek juist handelt en dat maakt een man sterk. Partijgenoot Biesheuvel is „ontsteld" schrijven de spaar nu geld uit Niet alleen thuis maar ook op de camping of in de tuin heeft ieder toch graag een gemakke lijke stoel. Een luxe kussenfauteuil om tij dens Uw vakantie en uitstap jes in te zonnen en te luieren. Deze stoel met hoge rugleuning en houten armleggers is in di verse standen verstelbaar, het met cretonne overtrokken kus sen is gevuld met veerkrachtige polyaether. Nu van f 37,50 voor nog géén drie tientjes. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de 2e etage deze luxe kussenfauteuils met hoge rugleuning, houten armleggers en in diverse stan den verstelbaar, Géén tel. of schrift, best. spaar nu geld uit Gun Uw voeten ook de nodige ontspanning tijdens sport, va kantie en vrije tijden ont spannen voelt U zich zeker als U dan deze schoenen draagt. Witte tennisschoen met rubberen parazooi. Cushion Arch Support garandeert U bovendien de goe de pasvorm en steun. Deze ten nisschoenen van stevig canvas met ventilatiegaatjes nu voor zeer aantrekkelijke prijzen. 34 t/m 39 40 t/m 43 Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op onze sportafde- ling tussenverdieping parterre deze witte canvas tennisschoen met rubberen parazooi, in de maten 34 t/m 43. Géén schrift, of tel. best. Harold Sydney Geneen is de hoogste baas (president-voorzitter en hoofddi recteur) van het wereldconcern Inter national Telephone and Telegraph Cor poration Hij wordt door zijn chauf feur gereden in een limousine, be woont met zijn tweede vrouw een appartement of Fifth Avenue en bezit nog drie buitenhuizen. Hij heeft een salaris van 767.000 dollar en strijkt per jaar nog eens 750.000 dollar op aan opties op aandelen. Toch vindt hij, dat hij wordt onderbetaald. Hij meent, dat zijn functie hem zeker vijf miljoen dollar per jaar zou moeten opleveren. Dat zal dan wel moeten gaan over de ruggen van de 400.000 mensen, die in de meer dan 200 I.T.T.-bedrijven wer ken en degenen, die door monopolie tactieken gedwongen zijn I.T.T.-pro- ducten te kopen. Arbeiders van twee autofabrieken van General Motors in Amerika hebben voor enige tijd het werk neergelegd. Zij vinden hun werk te saai en de dwang van de lopende band een te zware druk. Vakbonden staan terecht op het standpunt, dat de bedrijfsleidingen het fabriekswerk aantrekkelijker moeten maken en niet reduceren tot het uit sluitend functioneren als onderdeel van een productiemechaniek met tel kens dezelfde beweging. Ook in Euro pese automobielfabrieken kampt men met dezelfde klachten van arbeiders. Saab en Volvo hebben er inmiddels iets aangedaan. Zij laten hun arbeiders in teamverband werken en dragen een groep een aantal gevarieerde taken op, waarbij de arbeiders dan telkens onder ling bepalen wie wat gaat doen. Bij G.M. was men echter zover nog niet. Men werd door de actie van de werk nemers verrast en nam een noodmaat regel. De snelheid van de lopende band werd wat teruggenomen. Over de rest moeten de altijd hun tijd vooruit zijnde Amerikanen nog nadenken. VRAAG: Ambtenaren kunnen niet staken, maar kunnen zij een langzaamaan-actie hou den? ANTWOORD: Wat geweldig, dat u nog meent dat dit Een Fries jongetje dat voor het eerst in de stad kwam, vertelt: „Wij zaten helemaal op de 3e etage. Dat is me een end van de grond, ik kreeg haast hoogtevrees. Voor mij is het stadsleven niets hoor, zoals ik ook al in het andere opstel geschreven heb. Je kan wel appeltjes stelen, maar dan bij de groenteboer. Ik zag wel het was een waardeloze troep in de stad. En stinken in de stad naar uitlaatgassen! En op de voetpaden liggën strontjes van honden of katten. En die hoge vieze flatgebouwen, verschrikkelijk. Om half vier moesten we gelukkig boven op 't parkingdak wezen. En in Madurodam moest ik plassen. Maar dat was een heel duur plasje, het kostte vijftien cent. Is het niet schandalig? Meine Schreiber. Dat de voetbalrechtspraak een verwar de aangelegenheid is kan als bekend worden verondersteld. Alleen al de manier waarop zaken, die heel Neder land via de t.v. buis (meestal in slow motion) kan constateren, soms afge handeld worden doordat neutrale ge tuigen ontbreken spreekt boekdelen. Denk maar aan de kwestie Advokaat- Cruijff. Wat echter in de lagere voet balklassen aan rechtspraak gedaan wordt is nog vreemder. De Hagenaar Hans de Doelder heeft in een scriptie („Tuchtrecht in het amateurvoetbal") geconstateerd, dat er nogal verschil lend recht gesproken wordt in de diverse afdelingen van de voetbalbond. In Limburg komt de strafcommissie pas in actie als een speler voor de derde keer in één seizoen een officiële waarschuwing ontvangt, in Utrecht eveneens, waarbij men dan over het algemeen niet verder gaat dan een voorwaardelijke straf. In de andere afdelingen is men strenger, maar tussen Arnhem en Rotterdam bijvoorbeeld zijn ook weer duidelijke verschillen aanwezig. Telkenjare produceert men van bondswege cijfers van spelverru- wers en ook telkenjare kondigt men maatregelen aan, maar een van de eerst noodzakelijke maatregelen - unifor miteit in de rechtspraak - blijft onbe sproken. Ik ben de voorzichtigste autorijder De allervoorzichtigste Eerst kijk ik naar links Dan kijk ik naar rechts En dan achterom Dan stap ik weer uit En poets ik de ruit Dan stap ik weer in Maar vóór ik begin Met het geven van gas Verleg ik mijn spullen Mijn hoed en mijn jas Ik kijk nóg eens om En nóg eens vooruit En daarna, ja dan.. Ga ik langzaam vooruit Ja langzaam,héél langzaam En laat ze maar foetren En laat ze maar toetren Die andere rijders Die zenuwelijders Op de snelweg rij'k veertig Daar hou ik me aan Geen mens kan me dwingen Om sneller te gaan En steeds maar passeren Ze willen niet leren Neem een voorbeeld aan mij En kijk hoe ik rij Ze zijn toch zó dom Bijdragen: Anne Hoeksema Ben van Haren Redactie: Jan Rietveld Nee, dan ikkrrrbmmmm Gut, wat zie ik eruit 't Zal drie maanden duren... Ik ga langzaam vooruit. Leen de Zwart W W HOOGSTRAAT-ROTTERDAM Hoewel het „Afrika Museum" in Berg en Dal jaarlijks vele tiendui zenden bezoekers te verwerken krijgt, is het in het westen van ons land bepaald niet zo bekend. Het was dan ook toevallig dat we, rijdend over de vochtige win- terstille wegen onder Nijmegen, een bord zagen, dat ons op het bestaan ervan attent maakte. Het museum bleek gehuisvest te zijn in een modern en smaakvol inge richt gebouw. De portier, die omringd door folders, boeken en wat snuisterijen bezig was met schrijfwerk, liet het licht op de bovenverdieping ontsteken. Met een verontschuldigend gebaar zei hij: ,,We moeten het een beetje zuinig aan doen in deze rustige maanden. Het museum is zelf standig en de kosten zijn hoog". In een foldertje, dat hij ons toeschoof, stond te lezen dat het de Provinciale Raad Nederland van de Congregatie van de H. Geest js geweest, die het museum in 1954 "heeft gesticht. Een collectie Afrikaanse gebruiksvoorwer pen, die gebruikt was voor een aantal missietentoonstellingen in Nederland, werd ondergebracht in een villa in Berg en Dal. Twee jaar nadat het museum een zelfstandige stichting was gewor den, kon de toenmalige Commissaris van de Koningin in Gelderland in 1958 een fraai nieuw gebouw openen. Direct daarna werden plannen voor een neger dorp uitgewerkt. Van de Expo in Brussel konden twee Afrikaanse prau wen, een tam-tam en een kongo-hut worden overgenomen en een jaar later was het dorp er. Het sterk groeiende aantal bezoekers en de uitbreiding van de collectie noodzaakte het stichtings bestuur in 1967 het gebouw groter te maken, terwijl vorig jaar nogmaals een stuk expositieruimte en een aula aan het museum werd toegevoegd. Maskers In het museum vindt men o.a. een flinke collectie Afrikaanse gebruiks voorwerpen, maskers en beelden. Bij de laatste groep zijn vele vruchtbaar- heidsbeelden. Het is bekend dat de instandhouding en uitgroei van de stam voor de Afrikaan zeer belangrijk is. Geen nakomelingen te hebben is voor hen dan ook de grootst denkbare ramp. Bij moeder- en kindbeelden wordt de voorouders gesmeekt hun levenskracht over te dragen. Vrouwen en meisjes dragen vruchtbaarheids- poppen tussen de gordel van hun kleed. Een andere belangrijke beelden groep wordt gevormd door de stam- en voorouderbeelden. De Afrikaan stelt door middel van deze beeldhouwwer ken aan zijn voorouders, die immer met de stam verbonden zullen blijven, als het ware een verblijfplaats ter beschikking Waar hun geestelijke krachten geconcentreerd kunnen wor- Het doel van het museum is de Afri kaan nader te brengen tot de Europe aan. Om dit zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen heeft de educa tieve dienst van het museum rondlei dingen in elkaar gezet aangepast aan leeftijd en interesse. Voor erg serieuze bezoekers zijn er in verschillende talen inleidingen op de geluidsband gezet. Ook is er een ruimte waar films ver toond worden. Het museum is het gehele jaar door geopend dagelijks van 9 tot 17 uur en zondags'van 11 tot 17 uur. Het neger dorp en het mini-dierenpark er achter zijn alleen in de zomermaanden toe gankelijk. De Nederlandse Spoorwegen hebben met ingang van 18 juni in het vakantiedagtochtenprogramma een dagtocht naar Nijmegen met bezoek aan het „Afrika Museum" toegevoegd. Een bezoek dat de moeite waard is. Theo Mellenbergh Het neger dorp van het Een uitstapje met De Havenloods De Havenloods organiseert van 28 april tot en met één mei voor de lezers een geheel verzorgde reis naar Rijn en Moezel. Tijdens de reis zal worden gelogeerd in het eerste klas hotel Belle- vue in Boppard. Hotel Bellevue ligt aan de Rijnpromenade van Boppard, ook wel de parel van de Rijn genoemd. Tijdens deze reis zal een boottocht op de Rijn worden gemaakt, terwijl diver se rondritten de Lorelei, het Taunusge- bergte, de Hunrück, het Moezeldal en Cocnem zullen laten zien. Deze vierdaagse Rijnreis kost f. 225,- per persoon; éénpersoonskamer f. 17,50 toeslag. Op de volgende adressen kan worden geboekt: Op de bijkantoren: Vlaardingen, Hoog straat 122, tel. 010- 341071Krimpen a.d. IJssel, Weteringsingel 9, tel. 01807- 6899. Bij de agentschappen: Nic. v.d. Spek, Nw. Binnenweg 456-460; Magazijn De Bokser, de heer Hanselman, Zwaans hals 245b; Boekhandel Van Dordrecht, Benthuizerstraat 84; Boekhandel Bok horst, Vierambachtsstraat 109, Boek handel Bokhorst, Peppelweg 128, Boekhandel Bokhorst. Schubertlaan 83. M Met andere woorden „Helpt ge een bedelaar te peerd; Hij draaft niet, maar hij galoppeert". Dat was de juiste oplossing van de puzzel, die we vorige week in de dinsdagkrant plaatsten. Driemaal tien gulden gaan weer de kluis uit om de prijswinnaars te belonen voor hun puzzelwerk. De bedragen en de felicitaties gaan naar P. Heuser, Dordtselaan 206a, Rot terdam; A. de Zeeuw, Woel wijkstraat 30a, Rotterdam en G. Keller, Van Alkemadestraat 22, Rotterdam. *De afdeling Rotterdam van de KNVB begint in maart een cursus voor kandidaat- scheidsrechters. Gegadigden kunnen zich op- spaar nu geld uit Wie zou nou niet op zo'n goed kope wijze zijn interieur op slag heel anders willen maken. Dat kap met deze aanbieding.. Een grote partij open weave gordijnstof, in acryl en poly ester, verkopen wij nu in de kleuren goud, beige, rood, blauw, groen en oranje. Deze gordijnstof uit de prijsserie van f 8,- en f 9,- koopt U nu met piepkleine schoonheidsfoutjes voor nog lang géén vier gulden Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de 1e etage deze grote partij acryl en polyester open weave gordijnstof, in vele moderne kleuren, 120 en 150 cm breed, per meter Géén tel. of schrift, best. NU OOK VOOR U EEN LOT UIT DE LOTERIJ WAAG MET UW K.E.S. ZEGELS EEN KANSJE IN DE U kunt weer mee doen inde a.s. 614e Staatsloterij. Deelnameformulieren vanaf 1 maart bij uw K.E.S.-winkelier verkrijgbaar. De trekkingen zijn 28 maart, 4 april en 11 april (ook op de TV). Dus 3 weken lang een plezierige spanning voor slechts 45 K.E.S.-zegels! Publicatie Bur. K.E.S. B.V. Tel. 010-133401. Üi Ik*-: Beeldje van een voorouder caravan-centrum rotterdam Showroom: Stadionweg 31 (tussen Sta dion en Brienenoordbrug) Tel. (010) 32.14.55 -14.02.40 We krijgen genoeg van bewolkte luchten en kwakkelweer. Van gure winden en gebrek aan zonneschijn. We verlangen naar „een nieuwe lente en een nieuw geluid". Als we daarop tenminste nog durven te hopen. Zal er in de politiek toch nog een nieuwe lente en een nieuw geluid zijn? We hebben nu een D'66 en een D.S.'70. Wie kan er nog aan een N.N. (Nieuw Nederland) 1973 geloven? ?9u de partijen maandenlang in een patstelling om elkaar heendraaien, dreigen ze al meer in een matnet verwikkeld te raken. Merkwaardigerwijze lijkt er maar één oplossing te zijn: één partij legt zijn koning om én geeft daarmee zichzelf en de tegenpartij een nieuwe kans. Een nieuwe wijsheid! Maar het zwarte-pieten-spel gaat onverdroten neer. Het zouteloze spel van elkaar de schuld in de schoenen te schuiven. In dit spel, waarin niemand meer kan geloven - waarschijnlijk de spelers zelf het minst - blijken de christelijke partijen het meest aan populariteit te verliezen. Dat blijkt uit het opinieonder zoek. Ligt dat alleen maar aan een solidariteitsgevoel ten opzichte van de underdogs? In dit geval dan speciaal jegens de PvdA, die volgens velen nu toch ook eindelijk de kans moet krijgen, te laten zien wat ze in de regeerkunst waard is? Of ligt het dieper? Voelt men intui'tief, dat dit zwarte-pietenspelen met christen-zijn in strijd is? Toen dr. A. Kuyper indertijd de jonge christelijke partijen de volle wind in de zeilen wist te blazen, heeft de vrome prof. J. H. Gunning hem ernstig gewaarschuwd: „Een partij kan niet terugnemen, dat duldt haar eer niet. Elke morgen verdelgt men de tegenstander, en toont in dag- en weekblad zijn gevatheid in het bewijzen dat men zelf volkomen gelijk had of in elk geval zijn positie met glans weet te redden. Kortom een partij kan niet, als de enkele, een roepstem tot schulderken ning en bekering tot zichzelf, maar slechts tot de tegenstander richten: want de enkele kan uit het geloof, een partij moet uit haar werken gerechtvaardigd zijn. Een partij bouwt de macht en de invloed die zij begeert, uit haar aanzien bij de mensen, die schulderkenning als onvastheid wrakeneen man, die gelooft, wil daarentegen geen andere macht dan die der waarheid en is om harentwille bereid zijn invloed, als het nodig is, door schulderkenning eigenhandig af te breken. Een partij wil en moet slageneen man die gelooft, behoeft niet te slagen, want hij weet, ook bij tijdelijke nederlaag, dat hij in de richting der eeuwige waarheid gaat, aan welke op Gods tijd de overwinning verzekerd is, ook al zou hij het nieU meer beleven". Men heeft zich van de profetische vermaning van Gunning bitter weinig aangetrokken. Men volgt liever iemand als Nixon na. Een „christen", die zich in een „eervolle vrede" voor Amerika beroemde. Alleen kamerlid Aantjes heeft een keer duidelijk gezegd, dat ook zijn partij (ARP) schuldig was aan de brede kloof, die er tussen confessionelen en progressieven ontstaan is. En die nu tot een i roepende in de Een tijd geleden bezocht ik in het huis van bewaring een accountant, die om zijn assistent te redden, de schuld van een onregelmatigheid op zich genomen had. Maar hij had daar spijt van als haren op zijn hoofd. Hij had gedacht, dat hij door een licht vergrijp te erkennen een kort voorarrest zou krijgen. Maar wat duurde het lang! Op de binnenplaats hadden dan ook gedetineerden waarschuwend geschreven: „Bekennen is hangen". Jezus begon zichzelf al op te hangen aan zijn kruis, toen hij in plaats van zich door Johannes de Doper tot koning te laten zalven, in het Jordaan-water onderging. Hij wilde uit die ondergang een hele nieuwe wereld laten geboren worden, waarin we eigen ongelijk durven erkennen, onbekommerd om naam en status, om onze naam en ons figuur, om onze invloed en macht. j We hebben indertijd in Engeland de kroning van koningin Elisabeth in de Westminster Abbey meegemaakt. Eigenlijk was het hoogtepunt van de dienst niet de kroning, maar de zalving met heilige olie door de aartsbisschop van Canterbury. Verbeeld je dat de koningin in de kathedraal een badkuip had laten neerzetten, om zich daarin te laten onderdompelen in de schuld van haar volk. Een onmogelijke gedachte. Maar een gedachte, die door Jezus radicaal is verwerkelijkt. Sindsdien mogen en moeten we alle macht wantrouwen, die niet van schgld erkennen weet. Die niet, naar het woord van de Bijbel de ander uitnemender acht dan zichzelf. Wat een geweldige nieuwe mogelijkheid: iemand die in een familievete zichzelf voor de wolven durft te gooien met een: „Ik praat niet over jullie schuld, ik wil eerst beginnen mijn eigen schuld te erkennen". Of ouders die de zedelijke moed hebben, eerlijk te erkennen waar en wanneer ze hebben gefaald. Een baas die ruitelijk weet toe te geven dat de werknemer het soms beter weet en doet dan hijzelf. En omgekeerd! Leraren die niet al te zeer zuchten over de democratisering, omdat ze eindelijk ook eens ongelijk mogen en kunnen hebben. n keur van schone op bescheiden wijze i i, dat wij redelijker zijn bewijs van „Ongelijk erkennen geworden (Swift). Wie in een debat zijn ongelijk weet te bekennen, geeft geestelijke voornaamheid" (Wijnaendts Francken). Wee degenen die nooit ongelijk hebben; zij hebben nooit gelijk, (fr. de Ligne). Enzovoort. En toch doen we het maar moeizaam. Misschien wel om die troebele Jordaan die ene Man te vermijden. Dr. K. J. Kraan. e„

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1973 | | pagina 9