m 15.= 5% <- 21.80 De zieke oprichten r - <|Q80 BfMitinH'liiil 95 PflIiUillrillliil FUTURA Een gratis concert in de Doelen EENDAAGSE VAARTOCHT OP RIJNSCHIP ^i{fWiiiUM alles' ïïoop uw babv groeibriljant ExÉzct- voe opt at a£ Een long-weekend naar Italië BON rtA"75 it£mi ij..i li li i.i ISQSSBEBSI DE HAVENLOODS, DONDERDAG 15 MAART 1973 11-508 spaar nu geld uit grimmig dat haar partij slechts zelden genoemd werd door het drietal jour nalisten dat Den Haag Vandaag brouwt. Het gerucht nu gaat dat prominente CPN'ers en VVD'ers gesignaleerd zijn bij een bekende houthandel op zoek naar een ander pispaaltje. Oplettende lezertjes van dagbladen van verschillende kleyr hebben zich vorige week een passende scheur kunnen lachen. De VVD - die partij waar je niets meer van hoort - verzamelde de krachten om in samenwerking met een landelijk Amsterdams ochtendblad eens flink de beuk te zetten in de TV-rubriek Den Haag Vandaag. De VVD, die nog altijd linkse spoken ziet zweven bij de NOS, is al sinds jaar en dag gewoon de leiding van dit overkoe pelend omroeporgaan te overstromen met klachten. Uiteraard over „rode berichtgeving". De NOS - zich terecht van geen schuld bewust - stopte de oren dicht voor het liberale gewee klaag. Daarop kochten de VVD ers een telraam. Men redeneerde: wij willen in verhouding evenveel aandacht krijgen in „Den Haag Vandaag" als wé zetels in de Tweede Kamer hebben. Men sloeg aan het tellen. Hoe bitter moet de slag geweest zijn toen een liberaal avondblad lucht kreeg van de maagkrampjes van de VVD. Een klein primeurtje volgde, de grote landelijke Amsterdamse concur rent voornoemd zag zich de kaas van het brood gegeten en liet mogelijke hetze-plannen varen. Welk een ontgoocheling echter moet het geweest zijn toen ineens het CPN-dagblad De Waarheid met een boos artikel verscheen, waarin gesteld werd dat de rubriek Den Haag Van daag aantoonbaar rechts was. Ook de Waarheid bleek zich een telraampje te hebben aangeschaft en constateerde Wanneer formateur Burger zijn zin krijgt, wordt de unie tussen de confes sionele partijen inderdaad christelijk- historisch. Ruby van der Scheer kreeg waarom ze bij de verkiezing van een nieuwe D'66-voorzitter niet vroeg: een zenuw- spaar nu geld uit Verzeker U van een klein stukje privé strand of camping met dit handige windscherm. Wilt U bovendien uit de wind en in de zon zitten dan hoeft U niet meer te aarzelen want dit windscherm in diverse uni- kleuren voldoet aan al Uw eisen nu kompleet met vier 3-de- lige stokken, scheerlijn en ha ringen. voor nog géén twee tien- Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op onze camping-af deling 2e etage, dit windscherm in diverse kleuren en in de af metingen 140 x voor |V| Géén tel. of schrift, best. spaar nu geld uit I Die praktische zelfstrijkende overhemden zijn er niet alleen in wit,' maar ook in leuke mode kleuren, envoor 'n heel klein prijsje. Heren overhemden van polyes ter/katoen, in de kleuren wit, rose, crème, bleu en geel. Deze overhemden, in de maten 37 t/m 43, koopt U nu van f 15,95 voor nog géén acht gulden. sjrirn Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de parterre deze heren overhemden, in de maten 37 t/m 43, In mei vorig jaar ging de Engelse economist professor W. Beckerman in een rede aan het Londense University College te keer tegen de Club van Rome. Deze rede werd onlangs afge drukt in Oxford Economie Papers. Volgens deze Beckerman behoren economisten zich slechts bezig te hou den met de verschijnselen die van invl'oed zijn op de sociale welvaarts functie van de mens. Daardoor zijn ze alleen geïnteresseerd in het dierlijke of plantaardige leven voorzover dit leven de mensheid „bevoordeeld". Derhalve zijn economisten met betrekking tot de waterverontreiniging slechts geïnte resseerd in de „mensheid" en niet in de „visheid". (Hoe verzint zo'n man zoiets, denk je dan even). Beckerman wil niet zover gaan dat dierlijk en plantaardig leven niet van belang zou den zijn voor de sociale welvaartsfunc tie. Hij ziet wel in dat dit meespeelt. Gelukkig hebben Nederlandse econo misten in Economisch Statistische Be richten deze redenering van Becker man afgewezen, „omdat ze getuigt van ernstig egoisme". Men stelt: „De economist heeft niet het recht de „mensheid" boven de „visheid" te waarderen. Het ecologische evenwicht dient een randvoorwaarde - die niet mag worden overschreden bij de sociale welvaartsfunctie te zijn. Daar om moet deze functie gemaximaliseerd worden met handhaving van het plant aardige en dierlijke leven. Helaas moet worden geconstateerd dat de ervaring ons anders leert. Dit geeft prof. Beckerman echter niet het recht het kenobject van de economie met deze ervaring te vervuilen". Waarvan acte. Goeie God, als onze beschaving eer, paar dagen nuchter zou worden, dar ging ze op de derde dag dood aar wroeging. MALCOLM LOWRY In het jongste vrouwenblad Viva mag Jan Cremer onomwonden zeggen wat hij van het zwakke geslacht vindt. „De plaats van de vrouw is in de keuken", meent hij, „Het zou anders een mooie boel worden. Bestaat er een vrouwelij ke Cassius Clay? Gelijkheid voor vrou wen? Waarom? Het vreemde van die zelfstandige vrouwen is dat, als ze een nieuwe minkstola nodig hebben, ze wèl de portemonnee voelen van de man". Kennelijk heeft Jan Cremer zijn mening over vrouwen veranderd of is hij aan zijn seniele aftakeling bezig. Nog niet zo lang geleden kende hij voor de vrouw toch maar één plaats: het bed. De vaderlandse pers heeft zich flink geërgerd aan het optreden van het kontdraaiend tieneridool David Cassi- dy en de hysterie die dit bleek jong mens teweegbrengt. Om vervolgens met groot enthousiasme zich te wijden aan de dageüjks terugkerende taak de hysterie op en rond de voetbalvelden aan te wakkeren. ■7.B Met andere woorden Toen u vorige week tegen de „naakte" puzzel aankeek, wist u niet dat er zoveel kledingstuk ken te voorschijn zouden komen. De garderobe bestond uit: beha, hemd, tuniek, man tel, kiel, demi, stepin en sarong. Er waren weer vele goede oplos singen en onze redactrice moest dus weer een greep doen. Drie tientjes kledinggeld (u mag er ook wat anders voor kopen) gaan eerlijk verdeeld naar mevr. M. Schneider, Donkersloot straat 3a, Rotterdam; B. v.d. Dool, Beugstraat 153, Hoog vliet en mevr. P. M. Smit; Ur- kersingel 33, Rotterdam. De niet-winnaars moeten er zich maar niets van aantrekken; vol gende keér zit u in het pak. Bijdragen: Anne Hoeksema Theo Nijenhuis Hanny Vroegh Bert Cattel Redactie: Jan Rietveld. Rond 't hoog betonnen flatgebouw dat lomp en vierkant de stad ontkomen het landschap te verpesten stond speelden kinderen acht of tien. Sluipend langs de tochtige ondermuren van 't gebouw waanden ze zich bezetters of verdedigers. Paw Paw Paw. Met van kachelhout gemaakte stenguns in de aanslag langs het lijf beslopen zij elkander. Eén viel neer. Hij is dood, zeiden z'n makkers Z'n kop is weg Laat hem maar liggen Nog een viel om Die bleek niet al te zwaar gewond Die mocht gaan zitten op de grond. Twee hadden zich verschanst Hoog op de luifel boven de draaideur. 't Is me een raadsel Hoe ze er kwamen. Ze schoten om zich heen Rettet - rettet - ret - tet werden toen neergemaaid door vijf of zes vermetelert. Languit gestrekt bleven ze liggen. Paw Paw Paw 't Gevecht, het ebde weg Misschien moesten de kinderen eten. Ik kan 't niet weten. De stilte rond 't blok gecompresseerde eenzaamheid twaalf hoog keerde terug. 'k Kon 't niemand vragen. Misschien zijn ze naar bed gescholden, of lekker toegestopt Morgen gaan ze verder Pdw Pdw Pdw Hun spel is oud, zeer oud Forten bouwen in het zand Soldaatjes, tin en lood en hout En'nu de stengun 'k Kan 't niet verklaren 't Is hun spel... Is 't afweer tegen... Of voorbereiding vobr... Onze hel? Wij zijn hun wegbereiders! Leen de Zwart. spaar nu geld uit Moeders opgelet! Wij ver kopen nu voor Uw dochters pantalons met omslag, in 't moderne ruitdessin, voor de helft van de prijs. Geruite meisjespantalons met omslag van 45% polyester en 55% wol. Deze pantalons in de maten 134 t/m 164 zijn er o.a. in een groenë of rode ruit nu voor slechts vijftien gulden. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij in de kelder deze geruite meisjespantalons met omslag, in de maten 134 t/m 164, Géén tel. of schrift, best. certificaat inhoudende garantie omtrent echtheid, iliteit, kleur hoogwit en jrdevastheid bij inruil. :en van 113.75 tot 4250.- Meent 129 Rotterdam I tel. 136105 Gradara (Pesaro), Torre e mura Medioevali. EERST.. EN DAN.... Vrijdag 23 maart zal aan de Maasboulevard de „Emeral" van de Holland River Line afmeren na een propaganda reis van acht dagen van Basel naar Rotterdam. Deze cruise, gaat uit van de Italiaanse provincie Pesaro-Urbi- no. Alle Rotterdammers zijn die middag van 14-16 uur welkom op dit schip. Daarnaast kan men, indien gebruik gemaakt wordt van bijgaande bon, een lyrisch vocaal concert in de kleine zaal van de Doelen gratis bijwonen. Het concert begint om 20.15 uur. Na afloop treedt in de hal van de Doelen het komisch en semble II sette Bello op tijdens een kleine feestelijkheid. Geihteresseerden, die een long week end in de provincie Persaro-Urbino willen doorbrengen kunnen dit invul len op de hierbij geplaatste bon, waar na zij t.z.t. bericht ontvangen. Deze aanbieding, is natuurlijk niet gratis, maar wel tegen een sterk gereduceerde prijs. Let u er wel op dat op de enveloppe, waarin u de bon stopt, 35 cent porto dient worden geplakt. Deze aanbieding is geldig zo lang de voorraad strekt. Nu nog iets over Pesaro-Urbino. Het is een ideale vakantiestreek met geva rieerd natuurschoon (brede zandstran- deh met als achterland weelderig be groeide heuvels, hoogvlakten en berg land tot ca. 2.000 M., schitterende panorama's en kleine meertjes) en een rijke historie. Van kunst en cultuur in het verleden getuigen ook nu nog de necropoli en de kunstcollecties - die ons confronteren met de Umbriërs en Piceners uit het grijs verleden de monumenten uit de Romeinse oud heid, uit middeleeuwen en renaissance, de vele musea, kerken, kastelen en oude stadsmuren, de theaters en palei zen. Wat de artistieke kunstnijverheids- producten aangaat, valt er niet alleen majolica uit de renaissance te bewon deren, maar de tourist die graag win kelt en op goede souvenirs uit is, kan o.a. zijn hart ophalen aan geëmailleerd koperwerk, kunstsmeedwerk en tapij ten en kleden. Een moderne, efficiënte hotelaccomodatie (er zijn een kleine vijfhonderd hotels en pensions) en goed geoutilleerde campings garande ren een uitstekend onderkomen in elke gewenste prijsklasse, zowel aan de kust als in de heuvels en bergen van het achterland of in een van de kuurplaat- Neem deze relaxfauteuil mee naar Uw zomerhuisje, tent of caravan en U befit verzekerd van een geriefelijk plaatsje in de zon. Relaxfauteuil met hoge rug leuning en beukehouten gelakte armleggers, in diverse standen verstelbaar. Deze fauteuil met rood gebloemde loper op schuim gestoffeerd koopt U nu voor nog géén tweeëntwintig gulden. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op de 2e etage deze relaxfauteuil, in diverse standen verstelbaar, Géén tel. of schrift, best. Deze bon opsturen aanDE HAVENLOODS B.V. PRINS HENDRIKKADE 14 Rotterdam, Afd. Promoting Graag maken wij metpersonen gebruik van de gratis voor stelling in de Doelen. Wilt u de toegangskaarten zenden aan: (plaats, straat, huisnummer in blokletters) Ik heb wel/geen interesse in een long weekend in de provin cie Pesaro-Urbino in Italië rnnmmm m fsiuit|««rffnrWTri, V Vrgaf*^"**"' Zaterdag 14- en zondag 15 april organiseren wij twee ééndags-vaartochten op het grote Rijnschip m.s. Rhein van de bekende rederij KD German Rhine Line. Er is meer dan voldoende ruimte aan boord om u rustig te bewegen en wat betreft bediening en service kunnen wij u een optimale verzorging garanderen. Wat gaan we allemaal met u doen? We starten om half negen van de aanleg steiger aan de Maasboulevard (ter hoogte van de Willem Ruyslaan) en gaan dan naar de Brienenoord- brug om links de monding van de Hollandse IJssel op te gaan, waar onder meer de stormstuw te zien is. Bij de kruising van de drukste scheepvaart route ter wereld aan de Noord en de Lek bevinden zich grote scheepswer- fen. Vanaf de Lek een schilderachtig gezicht op Kinderdijk en de. 19 molens. Vervolgens gaan we naar Lekkerkerk, Schoonhoven om tenslot te onder de brug bij Vianen door te varen naar het keerpunt, de Rivierstuw bij Hagestein. Tijdens de tocht (onge veer 8 uur varen) krijgt u uw koffie met koek, een warme lunch (dus soep, groente, aardappelen, vlees en dessert) uw thee met cake, er wordt uitleg gegeven over de plaatsen die u passeert en een rustig achtergrondmuziekje doet de rest. Voor f 28,50 per persoon (alles in) vaart u mee. Bedenk eens wat u kwijt zou zijn aan een etentje in de stad! Voor kinderen tot en met 12 jaar is de prijs f 22,50. Gezelschappen van mini maal 20 personen krijgen korting - hierover ons kantoor bellen- tel. 13.21.70 mevr. Valkenburg. Op de Loreley, een schip van 93 meter lang en 16 meter breed, is niet alleen een deskundige bemanning aanwezig. In de keuken staan acht koks en er is een goede bediening. U kunt ook voor I eigen rekening consumpties bestellen. Op de volgende adressen kan men voor deze reis boeken: Hoofdkantoor De Havenloods, Prins Hendrikkade 14, tel. 132170. Bijkantoor Vlaardingen, Hoogstraat 122, tel. 341071. Bijkantoor Krimpen a/d IJssel, Wete ringsingel 9, tel. 01807-6899. Agentschappen: Rotterdam, Fa. Nic. v.d. Spek, Nwe. Binnenweg 456-460; Mag de kerk, of liever de gemeente van Jezus, ook nu nog zieken genezen? Deze vraag komt tegenwoordig in de wereld niet alleen in de protestantse groeperin gen, maar ook bij de katholieken weer naar boven. Zo heeft paus Paulus een paar maanden geleden in een z.g. „apostolische constitutie" de zaak van de ziekenzalving opnieuw aan de orde gesteld. Helaas heeft de bijbelse ziekenzalving ter genezing in de middeleeuwen het karakter gekregen van een laatste oliesel als voorbereiding op de dood. Het werd met de laatste communie gerekend tot de heilige sacrementen van de stervenden en verstaan als een wijding voor de nabije hemel. De priester, die met gebogen hoofd zonder te groeten door de straten van stad of dorp naar het huis van een ernstig zieke ging met gewijde olijfolie en met de heilige hostie onder de toga in de hand, was voor velen een soort doodsengel. „Bediend" worden betekende spoedig de begrafenisdienaar te moeten verwachten. Geheel tegen de oorspronkelijke bedoeling van de zalving, waarover de apostel Jacobus in de bijbel het volgende zegt: „Is iemand onder u ziek? Laat hij de oudsten van de gemeente roepen; zij moeten een gebed over hem uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. En het gelovige gebed zal de zieke redden en de Heer zal hem oprichten". In de bijbel fungeert de zalving dus duidelijk ter genezing. En twaalf eeuwen lang is in de hele christelijke kerk de ziekenzalving verstaan als het middel, waardoor de gemeente van Jezus inderdaad in Zijn opdracht en kracht zieken mocht genezen. Dwaas vooroordeel Maar in de twaalfde eeuw waren de kerkelijke en maatschappelijke toestanden zo ellendig en beheersten verschrikkelijke epidemieën (pest, melaatsheid enz.) zozeer het levensgevoel van de mensen, dat de zalving in plaats van een genezingssacrament een stervenssacrament werd. De Belgische kardinaal Mercier^ heeft over deze heilloze ontwikkeling het volgende vernietigënd oordeel uitgesproken: „Is het niet betreurenswaardig dat de dwaze vooroordelen, ongetwijfeld door de valsheid van Satan gesteund, de gedachte in de hand gewerkt hebben, dat het gezegend sacrament een voorbode van de dood is? Het wordt aan stervenden gegeven omdat we bang zijn het aan zieken te geven". Die angst is er ook bij de zieken en hun familieleden. Een katholieke collega vertelde mij, dat er in de zestiger jaren een actie in katholiek Nederland is geweest, om terug te keren tot de bijbelse en oudkerkelijke praktijk, door het oliesel als sacrament ter genezing te belichten, waarmee men niet tot het uiterste moet wachten, maar dat men direct mag ontvangen, zodra er sprake is van ernstige ziekte. In de hoop op GENEZING voor geest en ziel en lichaam HIER OP AARDE. Deze actie schijnt echter mislukt te zijn, omdat de diepe huiver voor het „doodssacrament" niet kon worden overwonnen. In een Duits handboek las ik de opmerking, dat het daarom goed zou zijn, als paus en kardinalen, bisschoppen en andere geestelijken bij ernstige ziekte zich direct zouden laten zalven ter genezing, zonder eerst een sterfbed-situatie af te wachten. Goed voorbeeld doet goed volgen! Taboe doorbreken Inmiddels is op het laatst gehouden Vaticaans concilie gepoogd, ook op het gebied van dit sacrament tot een terugkeer tot de oorspronkelijke visies en praktijken te komen. Het concilie verklaarde: „Het laatste oliesel", dat ook en beter „zalving van de zieken" kan worden genoemd, is niet uitsluitend het sacrament van degenen, die in het uiterste levensgevaar verkeren. De geschikte tijd om het te ontvangen is ook reeds aanwezig, wanneer een gelovige door ziekte of ouderdom in levensgevaar begint te komen. Door de heilige zalving en het gebed van de priesters stelt de gehele kërk de zieken in de hand van de lijdende en verheerlijkte Heer, opdat Hij hen zou opbeuren en behouden". Enkele weken geleden heeft de paus gesteld dat bij dit sacrament van de ziekenzalving het volgende dient te worden uitgesproken: „Door deze heilige zalving en door Zijn liefdevolle barmhartigheid helpe de Heer u met de genade van de Heilige Geest om u van zonden vrij te maken, te redden en welwillend r op te richten". We mogen wel zeggen persoonlijk erg blij te zijn met deze uitspraak, omdat het, ons 'elke dag pijn doet dat de gemeente van de Heer haar roeping, om in de naam van haar Meester de zieken te genezen zo weinig verstaat en betracht. Hier is een duidelijke poging van de paus en de zijnen de taboes om de ziekenzalving te doorbreken. Dr. K. J. Kraan. P.S. Samen de zieken te zalven zal oecumenisch voorshands nog wel onmogelijk zijn. Maar naast de zalving ter genezing heeft Jezus ook uitdrukkelijk de handoplegging tot heil in Zijn Naam gesteld. Omdat men in katholieke kring deze handoplegging niet tot de sacramenten rekent, zal hier wellicht wel eendrachtig de zegenende daad kunnen worden gesteld. Dat is de vorm, die ook gevolgd wordt in de Laurens-diensten voor Gebed en Genezing, in brede samenwerking van protestanten, katholieken en pinkster-voor gangers. Velen maken hiervan gebruik, niet alleen voor lichamelijke klachten, maar ook voor allerlei geestelijke en inter-menselijke nood. Ze worden elke derde woensdag van de maand in de Laurenskerk gehouden en beginnen om zes uur. De ontmoeting gaat om half acht over in een dienst. Sig. mag. De Bokser, dhr. H. Hansel- man, Zwaanshals 245b; boekhandel Bokhorst, Vierambachtsstraat 109; boekhandel Bokhorst Peppelweg 128; boekhandel Bokhorst Schubertlaan 83; boekhandel van Dordrecht, Benthui- zerstraat 84'. Capelle a/d IJssel, boekhandel Bokhorst, winkelcentrum De Koper wiek 61-63. Schiedam, boekhandel Hanou, Hoog straat 50. spaar nu geld uit Begin het nieuwe tennisseizoen goed, met een gloednieuw racket een "Dunlop" racket! Origineel "Dunlop" racket be spannen met "Babolat" braided nylon in een "frame van 7 la mellen essenhout (met fiber in las). Het racket heeft een blauw/ witte fiber overlay en een lede ren grip, in de meest gebruikte dikten. Nu voor nog géén drie tientjes. Vanaf vrijdagmoigen 9 uur ver kopen wij op onze sport-afde- ling, tussenverdieping parterre deze "Dunlop" rackets bespan nen met "Babolat" brai- Géén tel. of schrift, best.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1973 | | pagina 9